/spanien/barcelona/forum/9173.aspx/spanien/barcelona/forum/9173.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona el Maestro:- )
2012-04-28 12:12
Sergio Busquets är otrolig viktig för Barça. Det är vi överens om alla hoppas jag. När han saknas syns det skillnaden på hur laget spelar. Det har varit uppenbart för mig ganska länge. Det brukar smyga sig en oro i magen när han inte spelar. Fråga Wenger förresten. Han har beskrivit Busquets i en intervju på ett mycket bra sätt. Och det handlar ändå om en man som förstår sig på fotboll mer än de flesta.

För mig är Busquets det närmaste du kan komma till Pep Guardiola i sin tid, om ni kommer ihåg honom när han spelade. Pep var dock både Busquets och Xabi Alonso förenad i en och samma spelare. Han hade skottet också som Alonso har. De matcher där Busquets inte spelar brukar jag alltid vara orolig. Busquets tillför en dimension som ingen annan kan tillföra i lagets spel.

Det blir en intressant match i helgen. Jag hoppas att vi får se laget vinna i återstående matcherna med övertygelse. Varje vinst får bli en hyllning till Pep Guardiola. Som avslutning får jag dessutom hoppas på att säsongen avslutas med en cupvinst. Sen laddar vi inför en ny säsong med nya hopp och nya mål att sikta på.

Visca el Barça y Visca Pep Guardiola!
Barcelona Briljanté
2012-04-28 12:04
Någon som har en engelsk översättning på Peps presskonferans?
Barcelona Andreas V.V
2012-04-28 11:50
addeh

Fast han brukar rulla runt lite väl länge ; )
Dock var det som du säger ett tag sen senast, tyvärr ältar folk saker som hände för 2-3 år sen ännu idag.

Tröttsamt att fortfarande höra om matchen 2009 till exempel.
Matcher där vi haft otur med domarna minns ingen, skapligt irriterande.
Atlético addeh
2012-04-28 11:47
Andreas V.V

Det var ofantligt längesedan jag såg Busquets göra en riktig filmning. Att han ligger mer i gräset än andra har med hans position och genialitet att alltid peta bollen precis innan motståndarna kapar honom.
Barcelona Andreas V.V
2012-04-28 11:36
Den som inte ser Busquets storhet är antingen blind eller så vet man absolut noll om fotboll överlag.

Jag avgudar Busquets, sen att han rullar i gräset mer än andra, det är väl som det är.. men han är knappast ensam om det.

Btw..

Rösta gärna på "Castor" i länktips, det tar 2-3 sekunder, bara klicka på det röda hjärtat till vänster. :)
Barcelona KristoferLUFC
2012-04-28 11:29
Kan bara hålla med. Busquets är en helt gudabenåvad fotbollspelare med en blick för spelet utöver det vanliga och därför så kommer han rätt in i alla situationer över hela banan. Fantastisk passingsspelarae som styr tempot på Barcas mitfält på ett väldigt imponerande sätt.
Stör mig på alla jäklar som håller på med Busquets. Men de kan inget om fotbollen o dom vill inte erkänna vilken fantastisk fotbollspelare han är för att vissa tycker att han filmar.
Som om Busquets är den enda i denna värld som filmar? Knappast.
Jag som följer engelsk fotboll mest kan säga att det är jäkligt många engelsmänn som filmar tusen gånger mer men ingen nämner dom bara för dom är engelsmänn.
Annars den rollen Busquets sköter i Barca skulle nog ingen göra bättre än han på den positionen.
Busquets är för mig lätt med bland topp 3 bästa defensiva mitfältare i världen.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-04-28 10:54
Rollen Busquets har är väldigt svår att spela. Det är oftast bara de som verkligen kan fotbollsstaktik som förstår vad det är han gör så bra. Det finns ingen som kan göra skitjobbet han gör så elegant. Om någon säger att Busquets inte har några styrkor så skulle jag säga att han inte har några svagheter. Han har en komplett fotbollsshjärna. Med det menar jag att han tänker fotboll i alla olika typer av situationer. Han är snabbtänkt på att göra väggspel, han ser andra spelare runt omkring sig så att han snabbt kan släppa bollen istället för att slösa tid när bollen redan kommit till hans fötter. Han täcker ytor. Han markerar motståndare på ett smart sätt. Han har en grym split-vision. Som ni märker så låter det som jag förklarar fotboll för er, och det är för att Busquets för mig är fotboll. Man behöver inte göra glidtacklingar med dobbarna före och rensa bollen upp på läktaren för att vara en duktig bollvinnare eller defensiv mittfältare. Man kan bara använda hjärnan.

Förutom spelsinnet så har han, som pivote, en teknik som de flesta playmakers världen över inte ens kan drömma om. Sättet han dribblar bort motståndare på ser så retfullt och enkelt ut. Och då menar jag inte att han behöver göra en tunnel eller snurrfint, utan bara en enkel passfint/kroppsfint för att lura bort flera spelare samtidigt(som man kan se hur han gör mot United i videon Hyder länkade). Busquets är för mig en fotbollsgud.
Barcelona Corazon
2012-04-28 10:45
Jag saknar pep visst men vafan gör vi när xavi tar slut där har vi ett större problem, man märket ju att batterierna börjat bli dåliga på honom vill inte ens tänka tanken på ett mittfält utan honom.
Barcelona Katalano
2012-04-28 10:23
Sista dagen har jag läst att vi har vunnit trots Busquets och trots Mascherano. Intressant att vi har vunnit så mycket med 2 spelare mindre på planen
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-04-28 10:21
Det ryktas lite löst att Tito vill gå efter Fernando Llorente i sommar. Låter som fågelsång i mina öron
Barcelona Myrran
2012-04-28 10:14
Benda

Jag va inte direkt imponerad av Messi heller under Chelsea matcherna...

Busquets gör så himla mycket för Barca som man inte "ser", över hälften av de sakerna som gör Busi till en världsspelare händer när andra har bollen. Sättet han pressar, ger understöd, passar rätt spelare så spelet flyter på, hur han täcker upp passningsvägar för motståndarna. Analyserar du Busi över en match så får du se hur många gånger han bara står i ingemansland men kollar man noga så tog han 3 kliv åt ett håll bara för att täcka en enkel passningsväg. Perfekta spelaren att ha bakom Xavi/Iniesta/Messi/Cesc/Thiago och framför backlinjen.

By the way, kolla Hyders länkade video. Försökte hitta den men kom inte på vad den hette.
Barcelona Hyder
2012-04-28 10:05
Blaugrana1990

Det var som jag trodde, du har aldrig sett Buquets spela mer än en eller två fotbollsmatcher.

Det finns ingen defensiv mittfältare i världen som besitter den kyla och precisionen i passningsspelet som Busi. Inte en chans. En annan sak jag älskar med honom är att han ofta drar upp tempot på mittplan, antingen genom att ta bollen och bara springa uppåt eller genom ett snabbt väggspel.

Buquets är elegant i sin spelstil. Nu är YouTube ingen optimal källa för att bilda sig en uppfattning av en spelare. Men du kommer nog finna klippet i länktipset som oerhört matnyttigt även om det innebär att din argumentation fallerar.
Barcelona Benda
2012-04-28 10:04
@Myrran:

Jag var dock inte imponerad över Busquets mot Chelsea.

Visst är grabben bra, men jag tycker inte att han är så bra som du påstår.
Barcelona Hyder
2012-04-28 10:03
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-04-28 08:50
En sak till. Jag är säker på att Pep kommer tillbaka. Han kommer träna Barca någon mer gång i framtiden. Om det är om 2, 5, 10 eller 20 år får vi se. Men jag kan med åtminstonde 99 % säkerhet säga att vi kommer få se honom stå med sin kostym vid sidlinjen på Camp Nou igen, även efter den här säsongen.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-04-28 08:44
Har inte skrivit sedan innan El Clasico. Mycket som har hänt den senaste veckan, mestadels har det varit väldigt tungt för oss culés. Jag tänker inte gå in på någon detaljerad analys över matcherna men mot Chelsea så var det väldigt små marginaler som avgjorde, precis som alltid i CL. Det kändes som Intermatchen all over again. Vi hade 2-0 med en man mer, att vi inte stänger matchen är katastrof. Messi missar straff, klart han gör det. Det var inte menat att vi skulle gå vidare. Det som definitivt bekräftar den teorin är att Torres gör mål. Vad är oddsen?
Mot Madrid hade jag faktiskt inte förväntat mig en förlust. Trodde verkligen på vinst där. Men det är som alltid i stora matcher, jag tror Real var någon mer % taggade än oss, och det är ofta det som avgör. Vi gick in i matchen med press på oss, vi var tvugna att vinna och alla förväntade sig det. Real kunde förbereda sig ifred.

Så till den stora nyheten. Pep lämnar. Det var en riktigt sorglig nyhet. Kan inte besrkiva hur mycket jag älskar honom. Han har gett så mycket till det här laget och den här klubben. Jag förstår hans anledningar och respekterar dem, men just nu känns det tomt och konstigt. Barca utan Prp kommer helt klart bli annorlunda. Nu tror jag inte bara att det behöver bli dåligt, tvärtom kan det visa sig att det var rätt beslut att ta. Jag tror att om han skulle sluta så är det här rätt tillfälle. Tito är ett perfekt val. Han kommer bygga vidare på det både han och Pep skapat, och kommer också kunna fortsätta utveckla spelet. Jag tror det här laget behövde något nytt. Någonting händer efter 3-4 säsonger av framgång. Vi ser här att laget blivit en aning mätta, kanske också Mister. Så jag är väldigt ledsen över att Prp slutar, men jag ser också nästa säsong som en härlig utmaning, och förhoppningsvis gör Tito och laget det också. Det ska bli väldigt spännande att se hur det ser ut i Barcelona i höst.

Barcelona Myrran
2012-04-28 08:33
Blaugrana1990

Gå och håll på Man City istället. Där har du en hop av enbart stjärnor.

Fan Iniesta blev väl ordinare när han va 24 år typ? Vet själv när Xavi och Deco spelade ihop att Iniesta kom in typ 60-70 min VARJE match och drog upp tempot. Han hoppade in i fler matcher än va Keita gör typ.

Det Busquets gör för Barca är ovärderligt. Det går inte bygga ett storlag utan en spelare som Busquets. Kolla bara på Real Madrid och deras Galacticos 1 när dem sålde Makelele. Gick väl sisådär bra för dem trots att dem hade hur många stjärnor som helst. Alla kan inte vara "den avgörande" spelaren som slår passen. Det är 11 man på plan med olika roller, så är det har alltid varit och kommer alltid att vara. Busquets ska absolut ingenstans.
Barcelona Ghazza
2012-04-28 08:13
Blaugrana1990,

Sååååå... Det du precis försökt att förklara är att vi har ett gäng spelare som fungerar som nyckelspelare..? No shit Sherlock, det har alla lag. Att vi har 9-10 stycken är ofantligt många ska jag säga dig. Andra lag kan vara glada om de har 2-3.

Dessutom har exempelvis Masken varit vår kanske bästa försvarare iår. Och då är han i grunden en defensiv mittfältare. Komplementspelare? Kanske, men han har skött sig så pass bra så att han varit vår mest givna mittback under hela säsongen och petat "stjärnor" som Piqué och Puyol.

Och resten av spelarna du räknat upp är i princip barn. Att man hyllar dessa förstår väl vilken människa som helst. De kan INTE jämföras eller användas med samma måttstock som våra spelare som spelat i flera år. Du tror väl inte Xavi eller Iniesta fungerade som startspelare när de tog steget upp i A-laget?
Barcelona el Flaco - Anims Guaje!
2012-04-28 06:02
SPORT skriver idag att Jordi Roura, som för tillfället ingår i tränarstaben och har som syssla att scouta och analysera rivalerna, kan bli Tito Vilanovas assisterande tränare. Roura var även inskriven i La Masia samtidigt som Guardiola, Vilanova och fystränaren Altimira så de har alla känt varandra under många år.
Blaugrana1990
2012-04-28 03:49
Shanghai

Det är kanske dags att inse att vårt framgångsrika lag beror på vissa spelare och inte vissa andra? Vi kan inte hylla spelare som inte hyllas bör bara för att dem spelar i ett lag där man har 5-6 spelare som är bäst i världen på sina positioner och leder laget till titlar?

FC Barcelona är så framgångsrika på grund av spelare som Victor Valdéz, Dani Alves, Puyol, Pique, Abidal (under dem 3 första säsongerna innan operationen), Xavi, Iniesta, Messi, Etoo (under Guardiolas första säsong), David Villa (under förra säsongen) och framför allt förvandlingen från kaoset till stabiliteten har mycket att göra med en viss Ronaldinho.

Att då hylla spelare som Mascherano, Busquets, Pedro, Adriano, Thiago, Tello, eller Keita är bara fel. Man måste inse denna självklarhet. Dessa spelare som jag nämnde fungerar som komplementspelare (alltså spelare som sitter på bänken redo att hjälpa till vid skador), men att se folk här hylla dessa spelare som att det är tack vare dem vi är det vi är idag är bara vansinne.

Tycker folk ska sluta med den mentaliteten på detta forumet.
BARCA-més que un club
2012-04-28 03:33
Är det nån som har en översättning på Pep Guardiola's press conference som gick vore snällt. !!!!
Barcelona haeger
2012-04-28 03:26
Tack för allt Pep! En stor man!

Lycka till Tito!
Så länge spelarna är motiverade så tror jag det kommer gå bra.
Det kommer bli riktigt spännande att se.
Barcelona Barca4eva
2012-04-28 03:19
Gissar på att Adriano är nästa spelare som kritiseras.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-04-28 03:17
Du har all rätt att kritisera, men nu är det bara pinsamt att läsa det du skriver.
Barcelona Mäktiga Messi
2012-04-28 03:16
fannn vilken Jävla jobbbig dag de var idag . mucho gracias Pep Guardiola
Postat via SvenskaFans-appen
AndreD - Ànims Abirey
2012-04-28 03:12
lol
Blaugrana1990
2012-04-28 03:09
"JOSEP GUARDIOLA: "He's the best defensive central midfielder in the world."

Inte konstigt då att Yaya Toure bänkades om Pep har en sådan "feeling" angående Busquets. Tydligen hade alltså även spelare som Essien och Xabi Alonso suttit på bänken hos oss om Guardiola är av den åsikten.

Hursomhelst, det är klart för alla att Busquets inte har Barcelona-klass och att våra framgångar bygger på andra spelare. Det tror jag även du är medveten om, trots att du gillar att leta upp citat som hyllar Busquets.

Kort sagt, vi har vunnit TROTS Busquets och inte TACK VARE Busquets.
AndreD - Ànims Abirey
2012-04-28 03:02
Vicenter Del Bosque: "If I could be any player in the world, I would like to be Sergio Busquets. He does everything; he always helps the team, he is generous, and he is the first to get the team moving. When he plays, the football is more fluid. With Busquets in the team, our football is better."

Xavi: "Busi sees you quickly, he always takes the simple option. He reads the game well and moves the ball with precision, in as few touches as possible. Without Busquets we could never had achieved what we have achieved. He is an extraordinary player who is never wrong."

Johan Cruijff: "He is a gift for any coach. The speed of his passing is perfect and he is the kind of player you don't need to explain anything to. You just put him in his position and he performs."

JOSEP GUARDIOLA: "He's the best defensive central midfielder in the world. Barcelona have a priceless player. If I was reincarnated as a player, I'd like to be like him."

Blaugrana1990 u mad?
Barcelona Éluc
2012-04-28 02:56
Ironin som uppstår när man väljer att såga Busquets och hylla Piqué.
Blaugrana1990
2012-04-28 02:28
Hyder

Detta är svar till dig men även er andra som kommenterat om Busquets och säger att han är så bra och fantastisk.

Det är han inte.

Det är en medel-måtta som bäst hade platsat i lag som Getafe eller Racing Santander om det inte varit för Guardiola och det samma gäller Pedro. Busquets passningspel är allt annat än bra. Det han gör är enkla passningar som vem som helst kan göra. Efter alla träningar man har varje dag så anpassar man sig till slut till ett lags tempo och spelsätt, men ens kvalité kan inte ökas markant bara för att man tränar med laget varje dag och vet hur laget spelar.

Busquets slår mest enkla sidledpassningar till Xavi eller Iniesta som sedan slår dem avgörande passningarna. Under Guardiolas första säsong spelade Yaya Toure och vårt passningspel var inte ett dugg sämre bara för att han spelade istället för Busquets. Det finns i grunden inte en enda sak Busquets är riktigt bra på.

Allt det som folk nämner om Busquets kommer som ett resultat av att han får spela varje match av Guardiola i Barcelona. Det är klart man blir hyllad om man spelar i världens bästa lag, och ens egna misstag marginaliseras eftersom man vinner varje match i princip!

Det är ett faktum att både Busquets och Pedro är medelmåttor ur ett fotbollsmässigt perspektiv men som fått plats i Barcelona av Guardiola. Busquets fick det eftersom han hade personligt band till Guardiola och Pedro fick det eftersom alla andra på hans position floppade totalt (Henry, och Zlatan som såldes inför förra säsongen).

Vad gäller Pedro har även Guardiola tröttnat på honom (trots att han i mina ögon är bättre än Busquets och gjort mer för vårt lag) och Busquets spelar av personliga anledningar.

Och nej, jag klagar på den som förtjänar klagomål. Mascherano är värdelös som mittback, Busquets är en medelmåtta och hade inte spelat i FC Barcelona om inte för Pep, samma sak med Pedro, Keita hör inte hemma i Barca överhuvudtaget och ungdomar från akademin som inte presterar såsom Tello och Thiago bör inte ens sitta på bänken i avgörande matcher för säsongen. Detta är fakta som alla vet!

Jag har aldrig klagat på Messi, Xavi, Iniesta, Puyol, Pique eller Alves på samma sätt då deras misstag är mänskliga misstag som avviker från regeln.
Annons: