/spanien/barcelona/forum/9149.aspx/spanien/barcelona/forum/9149.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Éluc
2012-05-02 02:26
Den här hemmatröjan till nästa säsong är ju faktiskt snygg, och bra mycket snyggare än den vi har nu i alla fall.
Barcelona barcetia - #ANIMSABIDAL
2012-05-02 01:58
Gio Style

Rent teoretiskt är din elva den möjliga lösningen på problemet Llorente in Barca.

Men då uppstår ett annat problem. Bredd. Om Alexis och Llorente ska vara centrar, och Messi falsk nia/AM så kommer deras ytterbackar kunna springa långt upp i planen och ta långa löpningar vid kontringar.

Ett annat problem som uppstår är press spelet, som uppstod med Zlatan. Om Llorente ska springa som Pedro kommer han kunna spela max 20 minuter på hög nivå... Nu när Messi inte jobbar i press spelet förutom vid speciella tillfällen kommer Alexis få springa som en gris fram o tillbaka. Detta gynnar ingen.

Därför ser jag hellre:

Cavani/Neymar - Messi - Alexis
Barcelona Gio Style
2012-05-02 01:52
barcetia - #ANIMSABIDAL

Självklart är det inte optimalt att ha en svindyr, duktig stjärna placerad på bänken för att endast lägga in honom 4-5 matcher per säsong. I så fall kan vi gott skaffa hans kollega Toquero som enbart ska nicka :)

Nu vet jag ju tyvärr inte hur pass kompetent Tito är och om han klarar av att utveckla vårt spel. Det är lite önsketänkande från min sida, något som jag inte tror skulle vara allt för svårt att implementera i laget.

Messi-Llorente-Alexis.

Eller

----Messi
Alexis-- Llorente.

Nu skriver jag bara rakt av här, men jag tror inte att det skulle vara för svårt att knåpa ihop ett spel som passar Llorente i Barca om jag sätter mig ner och ritar ut löpvägar m.m. :)
Alexis har ju spelat centralt, eller han har ju löpt lite överallt men Messi har ju fortfarande spelat centralt. Alves har skött hela högerkanten själv. Kör vi med en lite mer centrerad trio och ger Adriano/Alba lite mer offensiva direktiv så är det nog ingen större fara med bredden samtidigt som vi har en Alexis som springer överallt på offensiv planhalva, även ut mot kanterna då.
Skulle det kännas tunt defensivt så ber man Xavi att inte dra för högt upp i och med att Messi spelar i en sorts släpande roll vilket på pappret innebär kanske en 4-4-2 Barca style.

Ovanstående är knappast lösningen, men jag tror inte att det krävs alltför mycket förändring för att få Llorente bra med i spelet, och vårt spel att fungera på ett annat sätt när det skulle behövas. Tror inte att en lösning är alldeles för långt borta i sånt fall, speciellt inte när vi den här säsongen fått in Alexis som löper överallt på sista fjärdedelen.
2012-05-02 01:47
AndreD

Kort och koncist:

Cavani, löpvilja och avslut.
Neymar, teknik och avslut.
Barcelona Blaugrana91
2012-05-02 01:41
Skulle precis lägga mig, men såg då Sports förstasida till morgondagens tidning...

Där står "€100 Millones para fichar"...

Vore galet att spendera så mycket i sommar.
2012-05-02 01:36
MESSI.CORLEONE

Det resonemanget är lika barnsligt som att Pep skulle lämna bara för Mourinho. Messi kokade inte på Zlatan för att han gjorde mål som många avundsjuka anti-Barca påstod.

Frågan är egentligen;
hur skulle Neymar reagera när han inte har den fria roll han har i Santos där han kan göra vad han vill på vänster planhalva?

Gio Style

"Men i sådant fall så måste det finnas en tanke bakom värvningen. Inte värva en Ztaty som ska löpa i djupet hela tiden. "
Agree.

"I vårt nuvarande system passar inte Llorente in som handen i handsken, även om jag tror att han hade gjort det betydligt bättre än vad du verkar tro. Han skall värvas om klubben planerar att ha en plan B."
Jag tror inte att han hade varit dålig. Tvärtemot. Han hade varit bra. Väldigt bra. Men inte till den nivån vi måste kräva av honom för att spela den fotboll vi alla älskar. Hade föredragit att isåfall skita i Llorente o köra med det vi har + eventuella backar.

Problemet med att folk vill ha Llorente är att de fokuserar på de matcher där Llorente hade behövts. Mot parkerade bussar. Jag tror det var det fel som Pep gjorde. Samuel Eto'o var en stor del till att vi ens hade press på oss att vinna mot Chelsea och i nästa match var han osynlig. Han tänkte därför att en tsor stark spelare i boxen hade varit grymt att ha. Då köpte han Zlatan.

Problemet är att i de resterande matcherna tappade Barcelona sin kvalitét. Och nu snackar vi Ibra, una Campioni. Det är inte Llorente. Menar inget dåligt men 7 ligatitlar i rad säger sitt... En säsong består av 60 matcher om de går bra för en, inte 5 som vissa verkar tro.

"Barcelona bör inte ändra sitt spel pga Llorente, man bör UTVECKLA sitt spel i ett försök att bredda sitt repertoar."
Agreed här men jag tror tyvärr inte det är möjligt. Är dock väldigt pessimistisk.

"Om man ska vara överpetig så är inte Cavani den bästa passningsspelaren, alltså passar han inte in i vårt spel? Nej, man tar vara på hans positiva egenskaper och integrerar dem i spelet, något man kan göra med dem flesta spelarna som är villiga att lyda en tränares order."
Nej. Du missförstår mig isåfall. Jag säger inte att Llorente saknar någon egenskap helt för att lyckas i Barcelona. Tvärtom. Han har allt för att lyckas i Barcelona men vi hade inte kunnat få ut det maximala av Llorentes skyhöga talang eftersom vi spelar på ett sätt där vi inte hade kunnat få ut hans huvudspel. Som är en stor del om inte en vital del av hans talang. Det vore som att vi hade ett system för Cavani där hans avslut inte kunde användas.. Det är så jag menar..
AndreD - Ànims Abirey
2012-05-02 01:34
Barcetia

Och varför hade just de två passat i vårt system?
Barcelona Gio Style
2012-05-02 00:58
barcetia - #ANIMSABIDAL

Måste klargöra verkar det som:

Barcelona bör inte ändra sitt spel pga Llorente, man bör UTVECKLA sitt spel i ett försök att bredda sitt repertoar. OM Barcelona väljer att värva Llorente så hoppas jag att man är smart nog att inte försöka tvinga honom spela till som winger. Utan att han ingår i en plan där vi strävar efter att förbättra vårt spel. Han kommer att få spela centralt ja, för att det är där han ska spela.
Men i sådant fall så måste det finnas en tanke bakom värvningen. Inte värva en Ztaty som ska löpa i djupet hela tiden.

Jag är 100 FÖR en värvning av Llorente, jag skriker inte efter en värvning.

Med we'll never know syftade jag mer på Zlatan. Tycker att den sagan slutade lite väl tidigt ur ett fotbollsmässigt perspektiv. Jag tror fortfarande att det hade gått att få ut något fint ur det.
Samtidigt så kan vi aldrig veta om Llorente hade passat såvida han inte faktiskt anländer. Alla värvningar är gamble, precis som du skriver i inlägget ovanför.

Alltså:
I vårt nuvarande system passar inte Llorente in som handen i handsken, även om jag tror att han hade gjort det betydligt bättre än vad du verkar tro. Han skall värvas om klubben planerar att ha en plan B.

Om man ska vara överpetig så är inte Cavani den bästa passningsspelaren, alltså passar han inte in i vårt spel? Nej, man tar vara på hans positiva egenskaper och integrerar dem i spelet, något man kan göra med dem flesta spelarna som är villiga att lyda en tränares order.

Och nej, för att klargöra. Med mitt svar nedanför så har jag inte Hulk högst upp på min transferlista direkt. Detsamma gäller Llorente, jag gillar bara tanken och stöttar den ifall den skulle gå igenom, Llorente alltså.
Barcelona MESSI.CORLEONE
2012-05-02 00:54
barcetia Jag håller med dig. Tycker att vi ska hämta in Neymar. Men frågan är, hur skulle.Messi reagerat om han kommer.och börjar avgöra match efter match tex?
Postat via SvenskaFans-appen
2012-05-02 00:46
Hur ska en medelmåttig Hulk som gör fantastiska mål kunna passa i vårt Barcelona?

Det finns två spelare som hade passat i vårt nuvarande system och det är

Neymar och Cavani. Neymar är gamble, likaså Cavani. Men det är gambles som är värda att ta..
2012-05-02 00:45
Gio Style

först säger du

"Jag är helt 100% för en värvning av Llorente, tror inte att många här insett verkligen hur bra den här herren är."

sen säger du

"We'll never know" syftar på om Llorente hade passat i Barcelona eller inte.

"Barcelona bör inte ändra sitt spel pga. Llorente"
Hur hade du tänkt ha Llorente som wingforward?

Sedan säger du lite ner
"Jag är 100% för Fernando Llorente"
antar då att du vill ha Llorente som central anfallare och Messi som kant? Hur har du tänkt göra då?
Barcelona Gio Style
2012-05-02 00:43
Briljante

Hulk skulle absolut kunna bidra till vårt anfall. Gillar inte hans attityd bara, sen har han filmat förjävligt mycket på sistone.
Har inte Porto satt någon sjuk prislapp på honom dessutom?
Barcelona Gio Style
2012-05-02 00:38
barcetia - #ANIMSABIDAL

Återigen, säg inte vad jag vet och inte vet såvida du faktiskt har en aning om vem jag är och vilka lag jag följer.

Jag är väl medveten om att Athletic var väldigt brittiska i sitt spel. Men det är de väl knappast nu, eller hur?
Visst är det ett rakt spel, men mycket mer boll längst marken.
Och Llorente levererar väl fortfarande trots dem nya taktiska direktiven? Han har också levererat när han väl fått spela med det spanska landslaget.

Ja, drömelvor smutsar ner forumet. Man ska ha en aning om vad som är FM och vad som är verkliga livet. Tycker bara att det är riktigt tråkigt att komma med dryga kommentarer när det finns olika sätt att se på fotboll.

Barcelona bör inte ändra sitt spel pga. Llorente, Barcelona bör utöka sitt repertoar för lagets bästa. Vill man vara kvar på toppen länge så får man se till att ha en plan B. Troligtvis det Guardiola strävade efter med alla formationsskiften den här säsongen.

Jag gråter inte floder om Llorente inte kommer, det är inte ett måste. Men nu när hans namn nämns, fastän det är rykten, så ser jag inget fel i att kommentera ämnet. Om ledningen värvar honom, nice! Då kan vi utveckla vårt spel på flera plan. Vill man inte värva honom så fine, vi har ett spel som funkar nästintill alltid.
Barcelona Briljanté
2012-05-02 00:37
Hulk känns också som ett intressant namn. Väldigt stor,stark och skulle bidra med tyngden. Skillnaden mellan han och Llorente/Ibra och centertankarna är att han är en snabb,kvick biffig jävel. Fattar fan inte hur det går till men han skulle vara ett namn och lägga i minnet.

Problemet med han är nog att han inte är en centertank utan en ytter. Då löser vi ju inte problemet mot bussförsvar.
2012-05-02 00:24
Väldigt produktivt att diskutera Athletic med någon som inte kollar på dem.. hela deras taktik, _innan Bielsa kom_, var att slå inlägg som Toquero och Llorente kunde slå in.

Susaeta och Iraola har båda toppklass inlägg.

Den enda som drar ner forumet är de som där nere sitter och vill ha in Hummels Silva Llorente och Cavani i samma transferfönster.. snackar om drömelvor ffs säsongen är inte slut
Barcelona Gio Style
2012-05-02 00:15
Här försöker man ha en sansad diskussion, men forumet verkar ha droppat rejält om man möts av en sån attityd av ett barcafan. Kul..
Barcelona Gio Style
2012-05-02 00:10
barcetia - #ANIMSABIDAL

Jag går dessvärre inte på några piller, men det verkar som att Mr. Douchebag är i behov av sina...

Driver du med mig? Har du verkligen noll koll? Tror du att jag skulle vilja ha in någon Essien-typ istället för Busquets? Du kan stå här och trycka ner dem små 12 åriga medgångsfansen med din översittarattityd. Om du ska lägga en sån på mig så kan du gott hålla käften och ignorera mina inlägg.

Jag ska ändå svara på ditt inlägg fastän du kommer med dina statements om hur rätt du har och lägger ord i mun på mig.

Du verkar inte ha någon koll på Alexis, en Alexis i en ytterroll kan slå bra inlägg JA. Jag har bättre koll på den killen som du nyss fick upp ögonen för i och med hans ankomst till Barcelona.

Kan man endast använda en targetsspelare om man har Antonio Valencia och Ashley Young på kanterna? Vilka superinläggsfötter har Athletic?

En target spelare kan även få en passning bakifrån att ta ner och vända om med, eller i en löpning. Sådanna är Iniesta och Xavi kungar på.

Du verkar ha sett lite för mkt PL eller nåt, en targetspelare är mer än en nickstark spelare och kan användas på fler än 1 sätt.
Coach pep.
2012-05-02 00:05
För att få ut max av fysiska spelartyper som Zlatan, Llorente eller Drogba så måste man anpassa spelet efter dessa. Ingenting nytt. Milan centrerar hela sitt anfallsspel runt Zlatan, Athletic spelar ett rakare spel än Barca och söker alltid Llorente, och Chelsea skickar långbollar på Drogba. Vad jag vill komma fram till är att det inte finns någon poäng att lägga stora slantar på Llorente. Vi kommer under Tito fortsätta med konceptet att sidleds-passa sönder motståndaren tills en "fönsterlucka" öppnar sig i spelarbussen, och Llorente skulle bara sega upp det hela. Jag ser inte poängen med en sådan värvning, men kanske missar något.

Den här säsongen håller vi på att göra mer mål än någonsin så anfallet är komplett. Varför ska man starta ett svajigt projekt med att försöka integrera Llorente i spelet när allt går genom Messi och Llorente inte kommer ha mycket att säga till om ändå. Så länge Messi är bäst i världen är det slitvargar som Sanchez, Pedro, Villa och Cuenca han ska ha som anfallspartners. Det är Guardiolas arv som vi inte borde spoliera så fort han drar.
,Sami
2012-05-02 00:05
Det kanske bli en 3 backslinje imorgon.

Possible line-up (vs Malaga): Pinto - Alves Mascherano Adriano - Thiago Keita Cesc Iniesta - Pedro Messi Cuenca #fcblive [rac1]

2012-05-02 00:02
Gio Style

Hahaha vet inte vilka piller du går på men dela gärna med dig till alla här inne..

Alexis? Tello? Alves? Sen när kan dessa spelare slå precisa inlägg? Det är inte så att vi har Ashley Young och Antonio Valencia på kanten... Du lever i en bubbla där alla Barcelona spelare har alla egenskaper bara för de slagit ett bra inlägg på hundra försök.

Den enda där som kan slå bra inlägg är Cuenca. Men då får vi Pedro, Alexis eller Messi sitta på bänk, och kan nog tala för alla här inne när jag säger att Cuenca kommer nöta bänk. Alla tre nämnda där ovan är bättre än Cuenca även om Cuenca är en spelare som jag verkligen tycker om.

Det är någon som dig som kan föreslå att vi ska köpa en Essien-typ av mittfältare istället för Busquets..
Det är en ren skam att påstå att Dani har bra inlägg. En ren skam. Bara för man sätter 4 av 30 försök gör det en inte bra.

Ungefär som när folk säger att Ronaldo är världens bästa frisparksskytt...
Barcelona Gio Style
2012-05-01 23:57
barcetia - #ANIMSABIDAL

Fast din jämförelse är väl ren idioti i jämförelse med min dumma tankegång?

Vem ska slå inlägg? Cuenca? Alves? Tello? Alexis när han spelar på kanten? Adriano? Måste varenda boll gå på hans huvud? Han är väl inte enbart en huvudspelare? Han kan väl använda kroppen för att ta ner bollar på bröstet?

Du får det att låta som att vi har världens snabbaste spel, sanningen är inte så just nu dessvärre. Vi tar längre och längre tid på oss att komma till mål, så det krävs inte en massa djupledslöpande direkt. Den enda som bidrar med det just nu är väl typ Alexis när han spelar. Eller Cuenca/Pedro/Tello när de breddar spelet och där finns det hur många inläggslägen som helst.

Matchen mot Madrid är ett ypperligt exempel, våra spelare som var högst upp var våra yttrar. Messi spelade för långt ifrån mål vilket ledde till att våra yttrar hade ingen att spela bollen till i mitten. Där tyckte jag att Pep borde startat med Alexis då han tar dem där löpningarna, men det är en annan historia. Vill bara förmedla att i t.ex. senaste El Clasico så fanns det gott om inläggslägen som inte togs tillvara på då Messi stod utanför straffområdet och vi hade max 1 person inne i straffområdet, oftast den andra yttern som stod förbi bortre stolpen t.om.

Förstår verkligen inte vad du menar med "vem ska slå inlägg till Llorente"...
Barcelona Culé - Messi y Alexis
2012-05-01 23:51
Vad säger ni om Emile Heskey? :D

,Sami

Jo det är Roy Makaay, haha.
2012-05-01 23:46
Gio Style

We'll never know om Mascherano funkar som anfallare och gör 60 mål.

Riktigt dum tankegång det dära. Det kommer inte funka. Vem ska slå inlägg till Llorente? Varför ta bort hans viktigaste och starkaste egenskap som är luftrummet? Lika bra att köpa en annan spelare då..
Barcelona Siempre Barça
2012-05-01 23:36
Jag hoppas att vi köper Hulk som skulle passa bra i vårt system och som alla vet ATG han har bra skott, kan passa osv, och vi kan få jan för 300 mil kanske tello eller cuenca på lån ett år i porto. Hulk kan spela båda på center och yter. Kom igen Tito gör oss glada och köp Hulk.
Postat via SvenskaFans-appen
,Sami
2012-05-01 23:34
Lite bilder från dagens träning. Kolla bild nummer 13 är det inte Roy makaay?
Barcelona Culé - Messi y Alexis
2012-05-01 23:30
Barcelona are working on the transfer of Athletic forward Fernando Llorente (27). Arsenal's Van Persie (28) is the alternative. [sport]

Nice! ;-)
Barcelona Gio Style
2012-05-01 23:29
barcetia - #ANIMSABIDAL

We'll never know that...
Barcelona Gonzalez_Barca
2012-05-01 23:24
Är det bara jag som undrar hur det blir med Kiko från vårt B-lag? Han blev väl 'lovad' en plats i A-laget inför nästa säsong men har inte fått så mycket speltid i B-laget. Lär han säljas eller?
2012-05-01 23:18
LOL att Llorente är en sämre version av Zlatan. De är två helt olika spelare. Som att säga att Villa är en sämre version av Eto'o. Går inte ihop.

Llorente är mil bättre på att vara en targetplayer, han kan kombinera snabbt och enkelt, smartare utan boll, bättre avslut och MYCKET bättre huvudspelare.

Zlatan är överlägsen vad gäller second striker, teknik(!), långskott, mer komplicerade anfall, har en hel dimension Llorente inte har i passningar..

Men en sak kan ni vara helt säkra på - Varken Zlatan eller Llorente hade passat i Barcelona.
Barcelona Gio Style
2012-05-01 23:13
Att tänka att vår anfallssituation automatiskt repareras pga. att Villa kommer tillbaka i gammalt gott slag är snarare önsketänkande än logiskt tänkande.
Villa var redan på väg neråt innan skadan, hur många gånger klagade vi inte över hans missar?
Nu har han varit borta ifrån fotbollsplaner under en alldeles för lång tid för att det ska vara realistiskt att han ska komma tillbaka som en frälsare.

Llorente är INTE som en sämre kopia än Zlatan. Det Llorente gör bra är han bäst i världen på. Han löper smart, om än inte den snabbaste spelaren.
Han har bra teknik och bra passningsspel oavsett vad ni säger, det är nästan ett måste i dagens Athletic under Bielsas styre.
Och sen så det viktigaste, han är en målskytt av RANG. Bland dem bästa i världen, betydligt bättre än Villa atm, Pedro och Alexis.

Visst kan folk säga att vi var inneffektiva mot Chelsea och slarvade i försvarsspelet. Men sanningen är att vår så högt uppskattade spelfilosofi föll den matchen. Visst var vi inneffektiva, men hur många RIKTIGT farliga lägen hade vi egentligen? Det handlade snarare om att när ett helt lag spelar så pass nära inpå sin målvakt så är det i praktiken omöjligt att hitta luckor att slå passningar/löpa i.

Det handlar inte enbart om att Llorente eller någon annan ska nicka in bollarna, vi måste ha någon som kan hålla i bollen trots att han är trängd inne i straffområdet. Nicka ner till medspelare osv, osv. Gärna göra mål också...

Jag är helt 100% för en värvning av Llorente, tror inte att många här insett verkligen hur bra den här herren är.

PS. Kritiserar inte vår spelide, den är revolutionerande och bra för fotbollen i sig. Den har hittills visat sig vara den allra effektivaste men vi måste ha något alternativ när saker och ting kör fast.
Annons: