/spanien/barcelona/forum/9116.aspx/spanien/barcelona/forum/9116.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-05-05 19:51
Smogen

Jag håller med dig. Ser man till vilka anfallstyper vi har, och med den gångna säsongen som facit, skulle laget må bra av att få in en ny typ av forward i sommar. Problemet är bara att vi rent anfallsmässigt har mer än tillräckligt när Villa och Afellay är tillbaka, och ingen är dålig nog att skeppas iväg...men samtidigt är detta ingen kamratstödjarförening, man måste se till lagets bästa - och anser man att en ny forwardstyp behövs, spelar det ingen roll hur många bra andra typer av anfallare vi har - man bör satsa på att få hit en ändå.

Sen behöver ju inte det nödvändigtvist innebära att någon måste lämna heller. Det är inte jag rätt man att svara på... men vanligtvis brukar det gå att kunna hålla alla spelare glada så länge alla bidrar med något unikt. Och det är väl det Tito och co får fundera på om alla gör.
Barcelona MesQueUnClubFCB-Animo Abidal
2012-05-05 19:32
Ray Hudson!
Barcelona Smogen
2012-05-05 19:31
Jag tycker det behövs en rejäl förstärkning på anfallsidan. Visst kommer Villa och Affelay tillbaka, men dom är rätt lika Cuenca, Pedro, Iniesta och till viss mån Tello i spelstilen. Dessutom börjar Villa bli lite till åren och det är svårt att komma tillbaka från en sådan svår skada som han haft.
Jag tror den bästa anfallsvärvningen (om vi snackar hyfsat realistiska alternativ) är RvP, öser in mål på alla möjliga sätt, kan spela på lite olika positioner i anfallet, samt är en helt ok passningsspelare med grymt bra rörelsemönster. Exakt en sådan spelare som Barcelona behöver.

Alternativ två är Torres, det grundar jag enbart på hur otroligt bra han brukar vara på Camp Nou.
Barcelona Barca4eva
2012-05-05 19:10
MesQueUnClubFCB-Animo Abidal

Sök runt i Rojadirectas forum.
Barcelona Briljanté
2012-05-05 18:37
el Maestro

sry bro. Blame it on the a-a-a-alcohol.
Barcelona MesQueUnClubFCB-Animo Abidal
2012-05-05 18:22
Kan någon länka en sida där man hittar säsongens barca La Liga matcher gratis?
Barcelona el Maestro:- )
2012-05-05 18:13
@Briljanté:

Vem har sagt att Real Madrid inte förtjänar att vinna ligan. Jag tycker att Real Madrid är rätt vinnare i år. Jag skrev till och med att skador är en del av spelet. Läs mitt inlägg igen.
Jag hävdar att skadorna hos Barcas anfallare har haft viss betydelse för hur det har gått för Barca i denna säsong. Det står jag för. Det är ju uppenbart när du ser avsaknaden av Villa, hur ofta Pedro och Alexis har varit skadade under säsongen.

Hejdå, måste iväg.
Barcelona I.Cuenca
2012-05-05 18:11
Jag tror vi förlorade ligan pga vårt dåliga borta
spel under säsongen.
Barcelona Briljanté
2012-05-05 18:04
el Maestro

Kom inte med bortförklaringar att vi haft skador och därför vann Real ligan. Skador ingår i spelet precis som att bli skjuten ingår i det kriminella livet. Sånt får man helt enkelt räkna med.

Dem vann ligan för att vi helt enkelt var sämre än vad vi tidigare varit. Kanske är var laget för omotiverade och mätta? vem vet. Men dem förtjänar och vinna ligan i år.
Barcelona påfågeln
2012-05-05 18:02
Eluc: Montoya kanske har fått en del chanser för att man ska se om det är dags att casha in på Dani Alves och ge honom chansen permanent, det har ju varit en del sådana rykten... Men håller med om att Bartra borde få speltid, men han får nog nöja sig med att hoppa in i om/när matchen är avgjord.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona I.Cuenca
2012-05-05 17:58
Klart dom visar matchen:-)
Barcelona Rivaldo - The Greatest
2012-05-05 17:57
Fel.
Barcelona Éluc
2012-05-05 17:51
Ikväll vill jag verkligen se Marc Bartra från start. Montoya har fått chanser från start så varför skulle inte Bartra få det? Han gjorde en stabil insats med sitt inhopp i senaste matchen mot Málaga och man ser verkligen vilken bollkontroll killen besitter. Det är ju något jag tycker vi saknat den här säsongen när Piqué varit ur form, nämligen ytterligare en spelande mittback.
Barcelona påfågeln
2012-05-05 17:50
Leo måste få ta ansvar och göra flest mål, men det får inte hindra art exempelvis Villa ska göra mindre än tjugo mål på en säsong, Villa är en spelare som i Barca lätt kan göra 30 mål på en säsong, Alexis och Pedro kanske kan göra tjugo( Pedro har ju gjort 20+ två säsonger i rad före denna), lite beroende på speltid. Jag tror inte att man måste minska Leos roll så mycket för detta, men kanske ändra en aning, eventuellt ha Leo mer tillbakadragen. Svår balansgång, han är ju så bra!
2012-05-05 17:47
"Jaha? Ska det vara så att Messi SKA bära hela laget på sina axlar? Varför inte göra så att alla bär varandra på sina axlar tillsammans?"

Nej, det ska inte vara så men det råkade vara ett faktum i denna säsong när övriga anfallare är antingen långtidsskadade eller skadade i jämna mellanrum. Vad gör Messi och Pep då? Messi gör målen, Pep låter Messi bära laget. Messi gör det med glans. Jag kräver inte att Messi ska göra allt men hur hade säsongen slutat om du hade en annan "random" anfallare? Det är därför jag hävdar att man inte ska gnälla på verkan Messi eller Pep.
Skador har ställt till men det är en del av spelet. Real Madrid hade också en säsong där de drabbades av skador efter att ha vunnit ligan två säsonger i rad.
Barcelona Ibillay
2012-05-05 17:37
El maestro

"Verkan Alexis eller Villa skulle kunna bära laget i sina axlar om Messi hade varit skadad.
Gnäll inte på Messi och Pep gnäll på att de övriga anfallare inte finns där. Messi gör det han ska göra med brillians. Han gör mål när det inte finns någon annan som kan göra det."

Jaha? Ska det vara så att Messi SKA bära hela laget på sina axlar? Varför inte göra så att alla bär varandra på sina axlar tillsammans?

Såklart kan Alexis och Villa inte göra det Messi kan, ingen kan göra det. Men så ska det inte vara heller. Arbetet ska fördelas. Och både Alexis och David Villa kan göra mål. Det är bara att de används lite fel.

Och som du säger, vad händer med Barca om Messi blir skadad? Vad ska Alexis och Villa göra då när de hela säsongen spelat för att hjälpa Messi och inte göra mål? DEt kommer bli kaos. Därför måste Villa, Alexis och Pedro får lika mycket ansvar som Messi så att de också blir en av barcas kanoner.

Barcelona I.Cuenca
2012-05-05 17:33
Hej mina vänner:-)

Då har vi kommit till dagen som jag hoppades skulle
komma om några år men sanningen kan man inte ändra
på och inte heller Pep:s beslut att Lämna Barcelona.

Det är med tårar i ögonen jag kommer att se matchen ikväll
jag brukar längta tills avspark,,.men inte ikväll jag vill kunna ändra
sanningen men det lär bli svårt.

Tack för allt Pep:-) du kommer alltid ha en plats i mitt hjärta:-)

Visca Barca
2012-05-05 17:31
Hombre - Animo Sergio Canales Madrazo:
Skillnaden är 20 mål. Det gör man inte på bara fem matcher.
Real Madrid Hombre - Animo Sergio Canales Madrazo
2012-05-05 17:27
Gonzalez_Barca

Barca har spelat 1 match i europeiska supercupen, 2 matcher i vm för klubblag och sedan 2 matcher i semifinalen i CDR. Ni har spelat 5 matcher fler, därav fler antal mål totalt.

Ibillay

Det är exakt det jag menar, denna säsongen har endast Messi levererat medan Pedro och Villa har varit skadade och iskalla. Fabregas har stått för 15 mål, många av dem målen gjorde han i höstas. När Barcelona varit som framgångsrikast så har man haft fler anfallare än Messi som levererat, vilket man inte haft denna säsongen.

Dock har mittfältarna producerat, Xavi har gjort fler mål än någonsin, Iniesta har börjat göra fler mål och Fabregas har som sagt en enastående målskörd för att vara en mittfältare.
2012-05-05 17:26
@Barclasico:

I försäsongen.
2012-05-05 17:24
@Ibillay:

Verkan Alexis eller Villa skulle kunna bära laget i sina axlar om Messi hade varit skadad.
Gnäll inte på Messi och Pep gnäll på att de övriga anfallare inte finns där. Messi gör det han ska göra med brillians. Han gör mål när det inte finns någon annan som kan göra det.
Barcelona Barclasico
2012-05-05 17:22
när är David Villa tillbaka?
Barcelona Ibillay
2012-05-05 17:20
@MVP - 2011:

Inga bra anfallare som kan göra mål förutom leo? 09/10 gjorde ibra 21 mål och pedro 23 mål. Säsongen 10/11 gjorde pedro 22 mål och Villa 23 mål.

Det är snarare så att DENNA säsong så har vi gjort oss FÖR beroende av Messi. Det var ett stort misstag av Pep detta år. Tror ni verkligen inte att Alexis och Villa inte kan göra 20+ mål om de får spela som riktiga strikers med huvudsakliga syftet att göra mål och INTE att springa med bollen till straffområdet för att sedan ge bollen til Messi?

Jag brukar inte lyssna på de som hela tiden sagt att Barca=Messi, men det här året var det fan så. Utan Messi var vi inte ett piss. Så får det inte bli. Det jag vill se Tito göra är att låta Pedro, Villa(om han e kvar) och Alexis får vara med i målprotokollet lika mycket som Messi.
2012-05-05 17:15
En av anledningen till att Real Madrid vinner ligan i år är att Barca har haft en del skador. Det är en del av spelet. givetvis Villa som har spelat i 4 matcher hann göra 5 mål i ligan( och 9 mål sammanlagt). Tänk er om han hade varit frisk under säsongen. Han hade gjort minst 25 mål. Det har han gjort i varje säsong under de senaste fem åren i Spanien. Sen har ju även Pedro och Alexis varit skadedrabbade.

Jag tror inte att vi behöver en RVP. Vi behöver en bänkspelare som kan hoppa in vid skador och som även kan fungera som avlastare. Det räcker.

Sen får man inte glömma avskanaden av Abidal i slutfasen när allting ska avgöras.
Barcelona Gonzalez_Barca
2012-05-05 17:13
Hombre - Animo Sergio Canales Madrazo

Håller med dig helt klart. Dock har ni ju haft en trio som spelat hela tiden, alltså en fast trio (med undantag för Higuain som är en underbar striker). Medans Barca haft 7 spelare som roterat på 2 platser. Villa, Sanchez, Pedro, Fabregas, Iniesta, Tello, Afellay (i början). Det är bara Messi som haft sin position spikad i anfallet. Det är dock ingen ursäkt utan känns lite som dåligt planerat av Pep samt en hel del otur med skador. 08/09 när vi vann trippeln hade vi ju som bekant Henry, Eto'o och Messi. Förra året när vi vann CL hade vi Pedro, Villa och Messi. Dessa två trion gjorde många mål. De hade sin plats i anfallet spikat jämfört med hur det var i år.

Värt att tänka på är också att trots att ni haft eran topptrio i anfallet så har vi ändå gjort 190 mål, ni har "bara" gjort 170. Detta i alla tävlingar. Vi har alltså fördelat målen över hela laget mer än ni har.
Barcelona Unicef
2012-05-05 17:10
Så vi ska köpa en 2m Striker att ha på bänken 58 matcher och låta honom spela två matcher i dubbel möten med Britter i sem/kvart i CL? De kommer inte hända,,,
Barcelona MVP - 2011
2012-05-05 17:06
@Hombre - Animo Sergio Canales Madrazo:

Här håller jag med. Trots avsaknaden av Villa så har vi inga bra anfallare som kan göra mål förutom Leo.
Barcelona MVP - 2011
2012-05-05 17:03
@Unicef:

Såg du matcherna mot Chelsea?
Barcelona Unicef
2012-05-05 16:59
David Villa kommer tillbaka nästa säsong. Stannar han så finns verkligen ingen anledning att köpa en forward. Messi Villa Alexis Pedro Cuenca "Tello" Afellay Iniesta/Fabregas, de är ju spelare vi rullar på i anfallet. Så länge ingen bryter ben och sliter av ledband så ser jag ingen mening med att stärka offensivt?
Real Madrid Hombre - Animo Sergio Canales Madrazo
2012-05-05 16:57
Skillnaden mellan Barcelona och Real Madrid, Real Madrid kan stoltsera sig med flera bra målskyttar medan Barca har endast en. Messi har nästan gjort 5 gånger så många mål som den näst bäste målskytten i Barca, det är ju fan insane. Real Madrids näst bäste målsytt har gjort dubbelt så många som Barcelonas dito, lika så Real Madrids tredje bästa målskytt gjort dubbelt så många som Barcas dito.

I ligaspelet har Barca 1 spelare över 15 ligamål, Real kan stoltsera sig med 3 spelare över 20 ligamål.

Inget snack om att bredden finns hos Real, Tito får försöka komma på hur laget ska bli mindre beroende av Messi. RVP hade behövs mer i Barca än i Real, helt klart.
Annons: