/spanien/barcelona/forum/910.aspx/spanien/barcelona/forum/910.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona the cameroonians
2016-04-10 15:39
Normalt sett brukar Barcelona träna som hårdast i januari för att just kunna nå en formtopp under våren. Under hösten roterar man för att hålla igång truppen och inte slita för mycket på de allra bästa. Transferförbudet, skadorna samt de undermåliga offensiva bänkspelarna gjorde att Lucho inte kunnat hålla sig till en normal strategi. I januari fick förmodligen Sergio och Iniesta vila istället för att träna, och MSN har ju spelat nonstop förutom någon enstaka match för S och N. Dessutom fanns det inga pengar till transfermarknaden i januari samtidigt som Arda inte kunnat avlasta på ett tillfredsställande sätt. Så istället för en formtopp ser vi en dipp och samtidigt finns det ingen trygghet i grundspelet som laget kan falla tillbaka på och som underlättar såväl den mentala som fysiska belastningen. Summerat är det alltså många faktorer som spelat in och det är inte helt enkelt att hitta ut ur snårskogen. Men nog fan ska det gå med lite vilja, våld och vinnarskalle.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona LennyRomario
2016-04-10 15:09
@Barcelonistas:
Jag diskuterade det tidigare. Mitt svar var ungefär nåt i den här stilen(vi hade ett par bra matcher bakom oss): "Var det med flit vi inte vara lika bra tidigare? Och skulle det i så fall verkligen bero på att Lucho kommenderat att någon högre växel ska läggas in? Har han tidigare bett spelarna gå på 92%? Eller bara rent allmänt ta det lite lugnt? Att det finns formtoppning vet vi ju onekligen genom friidrott, längdskidor osv. Men vi vet även att de påfallande ofta totalt missar sin formtopp, och att de kommer till ett OS/VM och är inte just på topp. Den formtoppningen förenklat är ju att man tränar hårt (uppbyggnadsperiod), sedan lättar man på träningsbelastningen (men inte intesiteten) en tid och ger musklerna chansen att bygga upp sig, och så förhoppningsvis exploderar man när det är dags för den viktiga tävlingen. Men som sagt, E N elitidrottare har svårt att toppa sin form, så hur ett helt lag med spelare skulle lyckas med det vet jag inte. " Jag tycker INTE det var tydligt förra säsongen heller. Att vi var bättre i slutet på säsongen än i början på säsongen, det håller jag såklart med om. Men inte var väl laget så dåligt fram till jul, att LE höll på att få sparken, med flit? För att spara spelarna? Det tror jag helt enkelt inte på. Men det bör å andra sidan sägas att jag som sagt är oerhört skeptiskt till hela konceptet med att du kan få ett lag att varva upp och varva ned på beställning. Att du på något sätt skulle spela på 90% X antal matcher och sedan konservera den energin så du verkligen kan gå på 100% när det är dags. Tror inte det funkar så, snarare tvärtom om i så sant fall. Har du gått på 90% x antal matcher så är det snarare svårt att varva upp när det är allvar. Känns som att Bayern, med sina tidiga seriesegrar, är ett exempel på det. Sammanfattning: Jag är oerhört tveksam till hela konceptet formtoppning/växla upp i en lagidrott. Oerhört tveksam.
Barcelona Zyzz
2016-04-10 15:00
Pique and Rafinha had discomfort after Real Sociedad game. Had treatment this morning. Not yet clear if Pique will be at next game. [sport]
Barcelona Sam20
2016-04-10 14:16
Om vi nu tänker os att athletico gör första mÅlet på onsdag då måste fasiken lucho Veta Vad Han ska göra annars duger Han inte för oss. Han brukar se helt kluven ut och ingen anning Vad Han ska göra.

Jag hoppas verkligen NU att han har lärt sig från sina misstag
Barcelona Barcelonistas
2016-04-10 14:01
LennyRomario - vrf tycker du det är konstigt att folk inklusive mig själv trodde på just den teorin som du nämner? För mig var det ganska tydligt föra säsongen hur Barca pricka formen perfekt in till våren där man la till en högre växel. Inför Clasicot i höstas så var vi i rätt så dålig form det var under en period där Messi hade varit borta och vi hade stora problem spelmässigt. Vi slog Real med 0-4 borta Messi kom tillbaks och efter det var vi i storform. Att vi är i skitform nu är ju inte så konstigt kolla hur Messi uppträder på planen. Finns ingen glöd kvar där, Neymar är också helt ur form. Det är bara Suarez som är i bra form.
Barcelona Himne del Barcelona
2016-04-10 13:58
Varför gör Barcelona såhär mot oss? Vad har vi gjort för att förtjäna detta lidande de har utsatt oss för i El Clásico och framförallt under gårdagen när spelarna kändes apatiska på ett läskigt sätt?

Jag försöker verkligen tänka att det bara är en fotbollsmatch, men det går inte att komma ifrån hur dåligt man mår när man ser laget i sitt hjärta uppträda utan någon som helst vilja utan bara kort och gott tillåter ett rätt uselt Real Sociedad vinna utan att överhuvudtaget behöva anstränga sig. Det hade varit en helt annan sak om Real Sociedad gjorde säsongens bästa match samtidigt som Barcelona ursinnigt och skoningslöst tryckte tillbaka ett hemmalag som var tvunget att offra sig maximalt för att stå emot. Men i ärlighetens namn kan ju ingen av spelarna på planen ens varit svettiga efter matchen och förutom att det var en fullständigt vedervärdig fotbollsmatch att titta på med tanke på det låga tempot, avblåsningar och alla felbeslut som bara följde på varandra är det nog trots allt det som känns allra värst.

Samtidigt tror jag att det är just den här typen av smärta och lidelse som gör att en kärlek till en fotbollsklubb kan växa sig allt starkare. Jag tror nämligen aldrig att känslan som infinner sig i kroppen, när Iniesta gör ett av klubbens allra mest betydelsefulla mål någonsin på Stamford Bridge, hade blivit lika stark om man inte också hade tvingats genomlida känslorna från när Tamudo löper in mellan Puyol och Márquez och därigenom skickade ligaguldet till Madrid. Det är alltså inte framgångar som bygger upp kärleken till en fotbollsklubb som många kan tyckas tro utan kontrasten mellan när man knappt känner för att se en fotbollsmatch igen i hela sitt liv och när man svävar på moln och det känns som att precis vad som helst är möjligt.

Att vi som sympatiserar med Barcelona ska få lida lite efter förra säsongens framgångar och den magi vi har bjudits på många gånger den här säsongen är kanske inte bara mer än rätt utan någon form av nödvändig balans. Även om Barcelonas uppträdande igår var oacceptabelt lider jag hellre med spelarna än att kasta skit på dem med tanke på hur mycket jag gläds tillsammans med dem under framgångar. För framgångar är ju precis vad det här laget har skämt bort oss med under lång tid.

För tillfället är det tungt att vara Barcelonasupporter men om man sätter det i relation till hur exempelvis Tottenham-supportrar måste må för tillfället känner man sig ganska fånig. Senast Tottenham vann ligan hade vi väl inte ens högertrafik i Sverige ännu. Även om supportrarna säkerligen resonerar om att det utan tvivel kommer gå och helvete måste de ju ofrånkomligen ha fått upp någon slags hopp nu när det verkar vara Leicester som står emellan dem och titeln. För Tottenham (och inte minst Leicester) kommer det dröja länge tills en lika bra chans uppenbarar sig. I Barcelonas fall vet vi att chansen kommer snart igen och om laget skulle tappa ligan trots det tidigare enorma försprånget kommer det att kännas fruktansvärt och deprimerande. Samtidigt kommer det göra att känslorna blir ännu starkare nästa gång vi får uppleva ett oförglömligt moment som leder till framgång och en allt starkare kärlek till FC Barcelona.
Barcelona neymar JR
2016-04-10 13:57
Vårt största problem när vi ligger under är att våra tränare vägrar att göra stora förändringar. Allt för ofta tar pique intentionen självmant och går upp. Samma vart det med Pep och Tito, 0-1 och 0-2 är skitsamma men gå för vinsten helhjärtat. Ut med en ytterback och in med anfallare/mittfältare och satsa.
Barcelona Reymar
2016-04-10 13:54
Var är clownen som redan firat ligatiteln?
Barcelona Sam20
2016-04-10 13:30
Om nu lucho forlorar ligan ska han ut Eller inte.
Barcelona Gabriel
2016-04-10 13:14
Missar Piqué mötet mot Atletico är det bara tack och adjö. Hoppas han klarar av att spela!
2016-04-10 12:58
En olycka kommer sällan ensam, nu rapporteras att Piqué fått känning efter gårdagens match och riskerar missa mötet mot Atletico på onsdag.
Barcelona BARCA-més que un club
2016-04-10 12:35
Nu Vill man bara glömma gårdagens match herregud så arg man är sen igår.

Nästa vecka kommer det avgöra om vi är med i CL och i ligan vinna eller försvinna upp till bevis för LE och grabbarna.
Barcelona A good coach is everything!
2016-04-10 12:27
Zyzz // Det va en liten skada på träningen i måndags en veckas vila behövs. Men El Clasico var han inte skadad.
Barcelona LennyRomario
2016-04-10 12:08
I och med de tre senaste matcherna så antar jag att teorin om "högre växel" är död? Det var ju annars ofta försvaret när vi tidigare spelade halvruttet. "Lucho tar det lugnt nu, för att lägga in en högre växel när det är dags. När det behövs". Som att Lucho kunde pricka in någon slags formtopp för ett helt kollektiv. Jag trodde inte på det då och jag gör det definitivt inte nu. I backspegeln borde det ju rimligen betyda att alla halvkassa matcher med dåligt underhållningsvärde som försvarats med "Det behövs inte mer än så här nu, vi växlar upp snart",helt enkelt bara var dåliga matcher. Att laget går in i väggen i april efter landslagsläger och många matcher, det kan jag förstå. Men hur vägen fram till väggen kunde vara så medioker förstår jag inte. Hoppet? Det är ju fortfarande så att om MSN vaknar upp och känner sig 95%-iga så räcker det ju för att hota alla lag i världen.
Barcelona Vampíro
2016-04-10 11:45
Har sagt det förr men även Luis Enrique har fattat att Munir och den där andra(Sandro?) inte är tillräckligt bra för att spela i Barcelona. Det är helt och hållet ledningens fel som aldrig värvade in en ersättare till Pedro. Lucho pratade öppet om att han ville ha förstärkningar men nope. Sen hoppas jag att alla som sa "Arda och Vidal kan spela i anfallet" har insett hur jävla fel det påståendet var. Våran svaga trupp kommer kosta oss nu när säsongen ska avslutas. Båda Messi och Rafinha var skadade i höstas så det blev inga rotationer och en hel del av spelarna känns därför jävligt slitna just nu. Förra året så bytte han spelare hela tiden under hösten och kunde därför ha en fräsch startelva som spelade i princip varje match sista 2-3 månaderna, i år är det raka motsatsen. Livsviktig match nu på onsdag och jag ser ärligt talat inte hur Barça ska gå vidare. Visst leder vi och allt det där men tar Atlético ledningen, vilket är mycket möjligt, så är det lika bra att hoppa in i duschen med en gång. Vi kunde inte ens skapa 5 målchanser mot La Real på 90 min, det är provocerande uselt. Liknar de värsta perioderna under Tata-säsongen där det var seg och fantasilös gåfotboll deluxe. Spelarna har tjatat om den goda stämningen i truppen jävligt länge, dags att visa det nu. Tre och en halv svaga insatser på raken så det är nu ett mästarlag ska kunna vända på det hela. Jag kräver aldrig att man ska vinna allt men ska man förlora så vill jag se en värdig insats där laget försöker spela sitt spel. Vill inte se en repris från 2014 där vi endast åkte till V. Calderon för att bli manglade i två halvlekar. Horribel insats där de flesta bara väntade på att domaren skulle blåsa. Tyvärr lutar det dock åt det hållet just nu. Allt är fortfarande i egna händer men vi gick från hopp om en ny trippel till ett fritt fall i ligan och en taskig form inför returen i CL. Det svänger så jävla snabbt i den här sporten. Rant over.
Barcelona Zyzz
2016-04-10 11:38
A good coach is everything: Vidal är väl skadad?...
Barcelona enkos
2016-04-10 11:29
Barca har kvar;
Valencia hemma
La coruna borta
Gijon hemma
Betis borta
Espanol hemma
Granada borta

Real har:
Getafe borta
Villareal hemma
Rayo borta
Sociedad borta
Valencia hemma
La Coruna borta

Atletico har:
Granada hemma
Bilbao borta
Malaga hemma
Rayo hemma
Levante borta
Celta hemma

Sett till scheman har vi inte svårare matcher än konkurrenter, dessutom har vi ju stora 3 poäng och inbördes på vår sida..
Barcelona A good coach is everything!
2016-04-10 11:26
LE har inga pung kulor jag var den som sa det först nu verkar folk inse detta. Jag mena varför får inte Vidal chansen, Vidal kan spela i mitten på höger kanten på vänster kanten i anfallet. Snubben är en utav dem mångsidigaste spelarna vi har. Men LE går tyvärr bara på namn, Roberto fick lira för att namnen inte var tillgängliga helt enkelt nu får han knappt 10 min. Arda gör skit match efter skit match men får spela gång på gång,på samma position som inte funkar. När ska LE vakna och tänka utanför boxen? Förväntar mig inte att LE ska byta ut MSN trots att dem har vart piss dåliga. Speciellt M och N Men spela åtminstone dem som har bäst form.Ett mittfält med Vidal och Roberto hade prestera mycket bättre igår.Vidal hade gjort det bättre mot Real istället för Alves. Men men blir så trött när får man se den nya Ferguson ??? Jag mena varför köpa spelare om man inte vågar spela dem?
Barcelona DM1982
2016-04-10 10:36
[QUOTE=Barca4life98]Spelschemat som vi har kvar i ligan; Valencia (H) Deportivo (A) Sporting Gijon (H) Real Betis (A) Espanyol (H) Granada (A) Jag är riktigt orolig inför bortamatcherna. Deportivo kan ta poäng mot oss så som vi spelar för tillfället. Nej nu vill jag se det bästa laget från start i varje match. Framförallt så ska Messi utgå mer ifrån högerytter position. [/QUOTE] Det kommer bli tajt men det känns osannolikt att Atlético och Real går rent resten av matcherna. Atlético har Athletic borta, tuff match som kan ställa till det. Känns lite galet att Munir är en spelare som kan kliva in i Barça. Det är inte snällt mot honom att få allt det här ansvaret men saken är att han inte platsar i a-truppen. Det bästa för honom är att han säljs till ett lag där han får spela ofta, då kan han lyckas med att bli en medioker spelare i ligan. Arda. Vad ska man säga? Har man någonsin blivit mer besviken på en ny spelare? Ryktas om tokiga pengar från Kina som vill köpa honom. Tveka inte, panga iväg honom. Nu är det bara att kämpa på, Barça har allt i sina händer med ett snällt schema på slutet.
Barcelona Barca4life98
2016-04-10 09:46
Spelschemat som vi har kvar i ligan; Valencia (H) Deportivo (A) Sporting Gijon (H) Real Betis (A) Espanyol (H) Granada (A) Jag är riktigt orolig inför bortamatcherna. Deportivo kan ta poäng mot oss så som vi spelar för tillfället. Nej nu vill jag se det bästa laget från start i varje match. Framförallt så ska Messi utgå mer ifrån högerytter position.
2016-04-10 09:32
Dagens fråga; Har Messi börjat följa Man City på instagram? Lucho tänkte uppenbarligen kopiera förra säsongens fall och uppgång genom sina rotationer och ovilja att bredda spelet. Åter igen ser vi hur bristen på en genomarbetat grundspel lyser igenom när de individuella prestationerna uteblir. Det pratas om inställning och motivation, men det jag mest fastnat för i analyserna är att spelarna är mentalt trötta och tar på tok för mycket felbeslut. Det är en sak att springa, en annan att registrera vad som händer runt omkring dig. I Barcelona har det alltid varit bollen som ska göra jobbet, men den går liksom inte fram just nu. Känns som att det behövs en rejäl nypa ny energi i laget, någon som kan inspirera och skapa en nytt avstamp - något att ta ny sats ifrån. Lucho bör kanske kopiera Peps metod och sätta ihop en video eller liknande, vad vet jag. Mest oroande är dock Messi, han spelar som om hans kropp vore distanserad från hjärnan och hjärtat. Ser, och uppträder, väldigt konfunderad ut. Lär bli en liknande match på onsdag som igår vilket gör hela situationen än mer obekväm. Men är det någon som kan reda ut stormen så är det våra hjältar, det har de bevisat förr. Upp till bevis. Visca Barça!
Barcelona Cule4life
2016-04-10 08:02
Hämta nytt kött, drömmen vore Dybala, Marquinhos, Veratti. En spelare av högsta klass till varje lagdel. Rensa dom som inte håller.

Tror på seger mot Atletico, om Barça vill så går dom obesegrade resten av säsongen, OM DOM VILL !
Barcelona Liunil Masse
2016-04-10 02:53
Vlom
2016-04-10 02:14
@[Carles Puyol 5:

1, Inga av våra andra mittbackar är lika bra som Piqué.

2. Piqué har varit gym sett till hela säsongen trots att han har haft en beef med Arbeloa sedan i höstas.

3. Att Piqué står upp för klubbens färger när "el cono" (konan) försökte trycka ner oss är något som man ska hylla katalanen för.
Vlom
2016-04-10 01:57
Hela tjafset mellan Piqué och Arbeloa började med när den sistnämnde skrev en pik till oss via Twitter direkt efter vår förlustmatch mot Real Sociedad för bara några timmar sedan: "Hur svårt är det att vinna mot 11 spelare!" Arbeloa syftade på kontroversen som rådde efter vår seger mot Atlético de Madrid i Champions League under veckan varav många ansåg att Suárez skulle ha fått ytterligare ett gult kort och därmed bli utvisad samt att Filipe Luis & Diego Simeone efteråt ansåg att vi favoriserades av domarkåren från den matchen. Via Marca, fick Piqué frågan vad han tyckte om Arbeloas twitterinlägg och katalanen sade såhär: "En spelare som bara startat 1 av 32 ligamatcher förtjänar inget svar från mig. Han är inte betydelsefull, både på och utanför planen". Som flera utav er kanske kommer ihåg, skrev Piqué ett twitterinlägg riktad mot Marcelo och hans skamlösa filmning (samt utdelade spark mot Arnold) i samband med matchen mellan Wolfsburg och Real Madrid. Den sistnämnde skrev att Concussion var en bra film och att Will Smith är en av de bästa skådespelarna genom tiderna. Den spanska översättningen för den filmtiteln är "La verdad duele", vars direkta översättning är alltså "Sanningen svider." Hur som haver, Arbeloa skrev sedan ytterligare ett twitterinlägg gällande det jag nämnde ovanför. "Pues tenía razón. Peliculon "La verdad duele" (Han har rätt. Sanningen svider är en bra film.) Piqué kommenterade Arbeloas grammatik och menade då att det ska egentligen stå "Peliculón" och inte "Peliculon". Avslutningsvis kontrade Arbeloa med att Piqué själv har gjort ett grammatikfel när han tydligen vid ett tillfälle skrev "expulsion" och inte "expulsión" (som betyder rött kort).
Barcelona grande jw
2016-04-10 01:38
@Vlom:
Pique har inte skrivit någonting konstigt på twitter. Arbeloa twittrade däremot "Qué dificil es ganar contra 11!" vilket kan översättas "vad svårt det är att vinna mot 11 man!" I den mixade zonen efter matchen idag fick Pique direkt höra om Arbeloas tweet av journalisten som ville ha en respons på tweeten. Då svarade Pique: "En spelare som har spelat en av 32 matcher för sitt lag denna säsongen förtjänar ingen uppmärksamhet av mig".
Barcelona Liunil Masse
2016-04-10 01:06
[QUOTE=Santiago Cazorla]Det som jag skulle säga är Luchos svaghet är att han ibland roterar alldeles för mycket och aldrig byter ut Neymar/Messi/Suarez, det gjorde till och med Tata Martino. Men man är absolut inte svag taktiskt om man vinner så många toppmatcher som han har gjort sedan han kom till klubben. Visst att han är 'beroende' av MSN men samtidigt är det ganska självklart när man har tre så bra spelare, spelet kretsar mycket kring dom och om de då inte kommer upp i sin vanliga nivå blir det sämre spel och resultat. [/QUOTE] Han har gjort spelarna till systemet, if that makes sense. Laget är för beroende av varje spelare individuellt. Det finns ingen spelgrund, det sker för ofta att spelet ser bedrövligt ut för att t ex Messi eller Neymar har en dålig dag. Så fort Busquets inte spelar så har vi inget mittfält, eller när Piqué inte spelar så har vi inget bra försvarsspel. Så ska det inte behöva vara. Vi säger så här, hade vi haft lika många skador denna säsong som Peps Bayern hade förra säsongen så hade vi varit ute ur alla turneringar nu, inget snack.
Barcelona Barcelonistas
2016-04-10 00:48
Så här va de aldrig under Pep våra spelare va knäppt tysta som hundar under Lucho är det Cirkus Maximum.
Barcelona [Carles Puyol 5]
2016-04-10 00:45
Piqué borde fan bänkas på allvar, sen han började twittra om Real så har spelat sjukt dåligt och han har tappat fokus helt. Detta gillar Arbeloa och Real. Pique borde lära sig att en läxa, gör jobbet innan du öppnar käften. Prestera på plan innan du twittrar om saker om Real.
Vlom
2016-04-10 00:41
Tydligen har Piqué och Arbeloa tjafsat med varandra via Twitter.

Ska leta reda om det finns en översättning för konversationen mellan dem.
Annons: