/spanien/barcelona/forum/9096.aspx/spanien/barcelona/forum/9096.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Sano97- God is a four letter word-Niva!
2012-05-16 15:27
Yaya är en skitbra spelare men tror knappast att han skulle peta Busquets som är klippt och skuren för barca.

Busquets är en balanspelande länk mellan backlinjen och mittfältet som är SKITVIKTIGT att ha i ett lag som spelar totalfotboll.
Barcelona Rambla~
2012-05-16 15:26
addeh

Pep kommer att spela en 3-backslinje. Jag vet det, du vet det, det är lika uppenbart som att påven är katolik. :P
Barcelona LeoMessi
2012-05-16 15:24
Yaya24 Toure är verkligen inte en bättre mittback än Pique. Pique i normal standard (så som han var förra säsongen) är världens bästa mittback. Han var bäst rankat av alla backar förra säsongen.
Postat via SvenskaFans-appen
Atlético addeh
2012-05-16 15:24
Alves har brutit nyckelbenet och missar helt klart Copa del Rey-finalen. Hade jag varit Pep hade jag utan att tveka valt att spela med Montoya mot Athletic. Det vore det mest naturliga valet. Att välja en trebackslinje mot lejonens starka kantspelare vore det minst genialiska.

Tänkte på en annan sak. Vet inte om ni har tagit upp det här inne tidigare under veckan, men det kan vara värt att göra igen. Om uppgifterna att Tito vill återgå till 4-3-3 som det var under 2009 stämmer, kommer Messi flyttas ut på kanten då, eller fortsätta centralt som släpande anfallare? Att flytta ut argentinaren på kanten behöver inte vara negativt, men det tar bort hans målfarlighet en gnutta om han inte får fria tyglar och röra sig fritt. Fast att Tito, som borde ha bättre koll än alla på Messi, skulle välja att radera Leos nuvarande position känns väldigt ologiskt. Han gjorde trots allt 50 ligamål den gångna säsongen.
Barcelona Unicef
2012-05-16 15:23
R.I.P 2011/2012...
Barcelona Rambla~
2012-05-16 15:21
Men för helvete Dani. Varför ska du gå och skada dig nu?

FAN! Denna säsong är bara för jobbig.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2012-05-16 15:18
Skadeeländet fortsätter. Nu har Alves brytet nyckelbenet på träning och kommer opereras senare idag.

Edit: tvåa på den pucken såg jag ;-)
Barcelona Rambla~
2012-05-16 15:13
Det vissa tycks ha svårt att förstå är att om ni ska ha in Yaya i startelvan så är det på bekostnad på våra två kreativa mittfältare, Iniesta eller Xavi. Tror ni på fullaste allvar att Yaya skulle styra upp mittfältet som Iniesta eller Xavi gör? Dröm vidare. När Yaya några fåtal gånger fick spela ensam pivote såg han nästan ut som en amatör och uppträdde som en virrpanna. Dålig förstatouch där bollarna studsade ifrån honom. Han klarade inte ensam av den defensiva rollen. Snälla, jämför honom inte med Busquets, det blir bara pinsamt. Att Yaya sen i grunden är en mer komplett, fysiskt starkare och målfarligare (fast han inte gör speciellt många mål) än Busquets är en helt annan sak.
Barcelona !Sergio_ Busquets!
2012-05-16 15:12
Som defensiv mittfältare i Barcas 4-3-3 har Busquets lyckats bättre.

2008/2009 släppte Barca in 35mål. 2009/2010 släppte Barca 24 mål. Totalt 59 mål under Toures två säsonger.

Under Barcas säsonger med Busquets så har vi släppt vi 2010/2011 21mål och iår släppte vi 29. 50 mål totalt.

Statistik brukar inte alltid visa sanningen men nu är den faktiskt i Busquets favör.

Vi har i princip haft samma backlinje de senaste fyra åren (om inte sämre under Busquets tid med tanke på alla skador) så den defensiva mittfältaren är den stora skillnaden. Så DEFENSIVT sett i BARCAS SYSTEM tycker jag att Busquets har lyckats bättre. Men Toure är mycket bättre offensivt (målfarligare)

Men Toure spelar väl inte defensiv mittfältare längre? Jag har sett han spela som släpande anfallare a la Sneijder position (i inter) men i City. Men jag kan ha fel.

AndreD - Ànims Abirey
2012-05-16 15:12
"Official: Dani Alves has broken his collarbone on training today and will undergo surgery this afternoon"

Alves missar cupfinalen...
Barcelona DM1982
2012-05-16 15:03
Silly season börjar tidigt i år.

Konstiga namn som knyts med Barcelona. Drogba? Ärligt? Mycket bra spelare men finns det ett större svin på planen? Hans äckliga beteende mot Barcelona i CL diskvalificerar direkt. Han är inte direkt ung heller och så mycket som han låg ner och kved hela tiden måste det vara en spelare som har ont lätt. Inget vi behöver.

Yaya? Killen spelade för Barcelona men valde att dra, låt honom stå sitt kast. Om hans agent gnällde då, varför skulle han inte gnälla nu? Han kommer knappast få så mycket mer speltid. Att hans agent ens nämner Real som ett alternativ visar bara hur lite de förstår om saker. Visst är den en bra spelare men jag ser ingen behov av honom.

Det är hur som helst i backlinjen som det är störst behov av en ny spelare. Det offensiva mittfältet och uppåt har vi koll på.
Atlético addeh
2012-05-16 15:02
Finns det överhuvudtaget något rykte angående en eventuell återvändo för Yaya? Att han själv sagt att han gärna skulle ta på sig den blåröda-tröjan igen räknas inte.

Hur som helst går det alltid spekulera, vilket ett forum är till för. Att Yaya återvänder ser jag däremot som noll procents chans.

Antar att jag är en av få som enbart vill se en värvning i sommar, och den värvningen är Jordi Alba. Jag tror fullt ut på våra ynglingar på försvarssidan, och ger gärna Villa ytterligare en säsong. Vad Tito har att säga om truppen blir väldigt intressant att se i framtiden.

Drogba, van Persie och liknande rykten får mig att må illa. På riktigt. Jag hoppas inte vi spenderar några fantasisummor på Thiago Silva heller.

Casha in för ett par spelare, ersätt Abidal med Alba, och spetsa sedan till truppen med spelare från canteran. Det är min förhoppning.
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2012-05-16 15:01
Diskuterar ni verkligen Yaya?! Var skulle han spela och varför jämförs han med Busquets?! Han har inte spelat defensiv mittfältare på två år nu.

Kommer han får han ingen startplats och kommer han kommer Barcelona aldrig att acceptera det kontrakt som hans giriga agent kommer vilja ha. Dessutom en spelare som tjänar så otroligt mycket pengar kommer inte att värvas in i Rosells Barcelona.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-05-16 14:58
Jag tycker det är lite konstigt att jämföra Yaya med Busquets. Yaya är målfarligare, starkare, bättre långskott, mer power etc, vilket är varför han spelar högre upp i planen än Busquets. Busquets har i tre säsonger spelat som den tredje försvararen, den mest defensive på mitten med de andra mittfältarna högre upp i planen. Jag tror inte Yaya någon gång spelat så i City. Han har i stort sett varje match haft De Jong, Barry, eller båda bakom sig. De har väldigt olika spelstilar. De har olika positioner och olika spelstilar. Yaya hade aldrig ersatt Busquets i Barca. Han hade nog klarat av att spela ensam pivote, men det hade dels gjort honom till en sämre och mer begränsad spelare, samtidigt som han inte hade gjort det lika bra som Busquets.

Om Yaya kommer så kommer han antagligen rotera med mittbackarna, Busquets och de mer offensiva mittfältarna(troligen mest där). Han kommer i alla fall från början inte ha en ordinarie plats, han kommer rotera på flera olika positioner.
Barcelona Rambla~
2012-05-16 14:46
@Yaya24:

Fakta är fakta? Vilken fakta då? Snacka om fånigt argument. Din personliga åsikt är inte fakta som ger dig rätt någonstans. Du tycker så, andra tycker annorlunda. That's it.
Barcelona Essienesque
2012-05-16 14:40
westinho - Sergio #16

Nu pratar du som att resten av världen också ser Busquets som en bättre defensiv mittfältare än Yaya, vilket de knappast gör. Inte ens jag själv gör det, Yaya är en av de bästa mittfältarna i världen och är till och med mer mångsidig än Busquets.

Visst Busquets spelar i vårt lag men det är ingen självklarhet att Busquets är bättre, tvärtom tror jag bara Barca fans skulle hålla med..
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-05-16 14:38
Jag skulle säga ja till Yaya utan att behöva tänka så värst mycket. Det finns väldigt få spelare som kan gå in i Barca och dominera direkt. Det går nästan inte, har det bevisats. Men det gör det mycket lättare om du är fostrad i akademin eller har spelat här förut. Yaya Touré var grym hos oss, jag ser inte direkt hur det skulle kunna gå sämre nu när hen enligt mig blivit en bättre fotbollsspelare än när han lämnade 2010.

Jag ser inte honom som en direkt konkurrent till Busquets. Mer en spelare som likt Cesc och Mascherano egentligen inte kommer vara ordinarie, men på något sätt ändå spela väldigt många matcher. Med bästa manskap och alla i form tror jag inte Cesc eller Mascherano hade startat, men de är ändå två av spelarna med flest matcher den här säsongen. Jag tror det hade blivit något liknande med Yaya, bara det att han kan spela på alla mittfältspositioner, mittback samt, om man vil fortsätta med 3-4-3, som tia. Han gör det bra på alla positioner.

Nu är det bara ett rykte. Men han hade tillfört mycket offensivt, vilket vi behöver inför nästa säsong, och han hade varit ett till alternativ i mittfösvaret, vilket vi också behöver. Så då hade vi egentligen bara behövt köpa ivorianen, samt möjligen en till vänsterback, och truppen hade varit spikad. Dessutom tror jag att, om det nu är sant att han så gärna vill till Barca, både han och hans sluga agent kommer dra ner priset rätt rejält genom att pressa City att sälja. Fast blir det dyrt så tycker jag inte vi ska köpa. Helst 20-25 miljoner, max 30 hade jag sett oss ge för Yaya.
Barcelona Gabriel
2012-05-16 14:34
Pique har varit otroligt dålig i år. Hade det bara varit för att han spelat dåligt hade jag kunnat förlåta honom, eftersom många andra varit dåliga. Men det har ofta varit fel på hans inställning och sådant är oförlåtligt. Han har absolut inte skaffat sig en sådan "safe position" som Xavi, Puyol, Iniesta & Messi har. Jag är tom utav den åsikten att om han inte sköter sig nästa säsong utan spelar lika lamt som han har gjort denna, så bör vi överväga att sälja honom.

Detta är hans sista chans i mina ögon.
Barcelona Yaya24
2012-05-16 14:26
Jag har alltid varit här, kritiserat pique flera gånger denna säsong. Men faktiskt så har jag inte sagt något illa om Busquets iår
Barcelona westinho - Sergio #16
2012-05-16 14:23
Yaya24

Du försvann från detta forumet när Yaya lämnade barca. Nu när han ryktas komma tillbaka så kommer även du tillbaka. Snälla, dra härifrån. Busquets är och kommer alltid vara bättre än Yaya som defensiv mittfältare.
Barcelona Gabriel
2012-05-16 14:23
Yaya24

Men nähe svårt o förstå vad du tycker när man ser ditt namn. Det är sånna fans som dig som gör att jag är glad över att vi inte har kvar Yaya (trots att jag gärna hade sett honom hos oss).
Barcelona Gabriel
2012-05-16 14:21
Rivaldo_gudarnas gud

Du kan inte på allvar argumentera till att Yaya borde bänka Busquets pga att Busquets missade hans läge mot Chelsea på SB? Busquets roll är inte att göra mål (vilket han dessutom gjorde på Camp Nou). Problemet var att våra andra spelare som SKA göra mål inte satte deras chanser. Som jag redan sa, att vi inte spelar i finalen har knappast o göra med att vi inte har kvar Yaya och har spelat med Busquets. Hade vi suttit våra chanser hade vi spelat i finalen så enkelt är det.

Sen förlåt mig men att Yaya skulle vara lika taktiskt skicklig som Busquets är bara rent ut sagt bullshit för det är han verkligen inte. En svaghet? Okej visst. Han är väldigt ofta otroligt nonchalant i sitt spel där han har en attityd som inte alltid är av den proffsigaste. Vet inte hur många gånger jag har sett honom tappa boll i en farlig position för att sedan lägga sig ner/sätta sig ner på gräsmattan och filosofera kring livet för att sedan vandra tillbaka hem - istället för att kriga till sig bollen för att undvika ett baklängesmål.

Hans svagheter har inget med hans attribut som spelare att göra. Utan det handlar mer om hans inställning och taktiska förmågor. Att han sen är stark som en oxe, teknisk, snabb, har bra skott, är målfarlig, bra defensivt som offensivt är självklart något otroligt sällsynt och jag håller med dig om att han skulle vara en tillgång för oss, och jag har redan nämnt att jag också vill ha hem honom - men trots det håller jag inte med dig om att Yaya är en bättre defensiv mittfältare än vad Busquets är (för oss).

Sedan hade även jag valt att spela med Busquets istället för Yaya på den positionen precis som Pep valde och det har absolut ingenting o göra med att han är katalan. Det har snarare o göra med att vi får ett mer snabbt och dynamiskt spel på mittfältet när vi spelar med honom. Ett spel där bollar levereras snabbt på ett tillslag till Messi, Xavi och Iniesta. Yaya är lite för bollkåt för att vilja ge ifrån sig bollen på ett tillslag.

Vi verkar inte hålla med varandra om mycket. Reina är absolut inte en bättre målvakt än Valdes. Valdes är otroligt bra men har haft en knackig säsong precis som hela laget. Att han gjort lite svagare ingripanden i år har o göra med att han haft en osäker 3-backslinje framför sig. Det i sin tur gör att han tar konstiga beslut.

Valdes är den perfekta målvakten för oss, en bättre målvakt än vad Reina är. Däremot hade jag gärna sett Reina hos oss, men som andremålvakt. Sen ifall det är en möjlighet rent ekonomiskt är en annan sak. Dessutom ska Reina också acceptera en sådan roll, något jag inte är helt hundra på att han hade gjort. Men att byta ut Valdes mot Rena är inget jag hade skrivit under på.
Barcelona Yaya24
2012-05-16 14:17
Yaya är så klart mycket bättre än Busquets både offensivt och defensivt. Sen är han bättre än Pique som mittback också. Ni kommer väl alla katalankåta supportrarna hoppa på mig. men fakta är fakta
Barcelona Mäktiga Messi
2012-05-16 14:15
grabbar skit i tv4 o skit i Canal+ . dom största Jävla bovarna . skaffa allihopa dreambox o få allt o så slippa tänka på vilken kanal som visar vår match . ja e skittrött på tv4 .
Barcelona Pep, The Creator
2012-05-16 13:40
Japp TV4 måste vara dem största idioterna. Byter både EuropaLeague & Cup finalen till TV4Xtra ingen som har den kanalen ju. Om inte jag har fel så ska även EM-matcherna sändas där också. Hoppas ingen köper kanalen för att visa att det är kunderna som bestämmer. Alla streamar!
Barcelona LaMasia
2012-05-16 13:17
Såg att finalen mot Bilbao kommer att sändas på TV4 sport extra...
Hur många personer har den kanalen hemma??
Kanske läge att försöka få dom att flytta den till vanliga TV4 sport??
Dom vet inte hur man gör sina kunder nöjda direkt...
,Sami
2012-05-16 13:07
Vad tycker ni?
1.Thiago Silva
2.Alba
3. Van Persie
Barcelona Bästelona
2012-05-16 12:46
Yaya påminner mycket om Keita (eller Keita om Yaya). De är sådana spelare som löpper mycket offensivt. Dessutom så har Yaya ett ruggigt skott(hade behövts mot Chelsea) och han kan man även använda som de targetspelare vi söker, när det låser sig.
,Sami
2012-05-16 11:59
Barcelona will this summer first focus on the transfer of a centre and a left back, and will only after that try to sign an attacker. [md]

Barcelona Barcadinho.
2012-05-16 11:43
@DM1982:

Extra viktigt eftersom många spelar EM långt ifrån hemmet. Det blir alltså en kortare viloperiod. De sydamerikanska kommer också spela en del matcher, båda riktiga kval matcher och vänskapsmatcher, inte bara i Sydamerika, vilket innebär långa resor.
Annons: