/spanien/barcelona/forum/9094.aspx/spanien/barcelona/forum/9094.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona petersays
2012-05-15 17:16
Dom offensiva bristerna tycker jag kan sammanfattas så här:
* det har länge saknats en sann vänsterytter, vilket i förlängningen har gjort vänsterkanten fruktansvärt ofarlig. Alla anfall kommer från samma håll. Lättläst.
* avsaknandet av snabba, raka, spelöppnande, avgörande passningar från backlinjen eller från mittfältet. Det har delvis att göra med att varken Puyol, Pique eller Busquets har en riktigt gudabenådad passningsfot. Och så har det precis som alla säger i förlängningen också betytt att vi tar för lång tid på oss att ställa om, det blir för många touchar, det försvarande laget hinner hem, och så blir det handbollsanfall.
Barcelona Gabriel
2012-05-15 17:16
Så fort vi spelat UTAN Fabregas, har vi spelat bättre. Han är inte tillräckligt bra (än) för att spela på mittfältet. Vi tappar en otrolig dimension i spelet när vi lägger Iniesta på en kant istället för att ha honom i mitten bara för att få in Fabregas i spelet. Det var precis det här jag oroade mig för när vi skulle köpa honom. Att Iniesta skulle flyttas upp på en kant, och att Thiago skulle få mindre speltid. Nu har Thiago inte direkt påverkats av Fabregas ankomst, men däremot har spelet påverkats enormt då vi flyttat upp Iniesta.

Faktum är att när vi har alla våra bästa spelare skadefria och i form så är inte Fabregas tillräckligt bra för att vara ordinarie.
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-05-15 17:10
Det är många ställen där Barca ha brustit det senaste halvåret ungefär. Man har inte fått ut max av ett gäng spelare, vilket såklart också har gjort lagmaskinen mindre effektiv. Detta är den stora nöten för Tito att knäcka, och det är därför jag tycker det låter spännande med idén om att återgå lite till det spel vi hade 2009 - med klarare roller.
Barcelona El Nino Maravilla
2012-05-15 17:09
Hetfield

''hans svacka kom samtidigt som hela laget gick igenom en svacka''

Sorry dude men bortsett från Leverkusen mötena har han varit helt usel sedan efter mitten av Januari. Att han inte gjort ett enda mål sen dess säger också det en del. Fabregas första halvår var riktigt bra poängmässigt, däremot andra halvåret totalt usel. Enligt mig ännu sämre än Zlatans, dock inte attitydmässigt.

Barcelona MesQueUnClubFCB-Gracies Pep
2012-05-15 17:07
Briljante

Jag förstår hur vad du menar. Ja Cesc har varit 15% aktiv men jag gillar idén men du såg väl iniesta som VY då blir inte mitt fältet så bra. Men tilbaka till Cesc jag skulle gärna vilja se dem där långa passningarna som han utförde från augusti till september.

Frodo

Vi behöver en lång passare i mittfältet som Cesc och Xavi därför enligt min teori är det så här dem tänkte. Iniesta dribblare. Busquets tacklare. Xavi passare. Då har vi liksom allt i ett. Det är väldigt bra att ha allt i ett mittfält. Busquets tar bollen vid avsparks cirkeln han passar vidare till Iniesta. Iniesta dribblar av två spelare Iniesta passar till Xavi han passar i djupled fri läge och mål. Om ni förstår vad jag menar.
Visca de barca.
Barcelona Hetfield
2012-05-15 16:56
Cesc har gjort 14 mål den här säsongen, det är väl lika mycket som Sanchez. Det går knappast att säga att han har varit dålig, hans svacka kom samtidigt som hela laget gick igenom en svacka. Han är en väldigt nyttig spelare, däremot så behöver tränaren ge honom en klar roll än att flytta runt honom för mycket.

Han hamnar i en fel roll när han får spela för långt bak, nästan så att han måste ner och försvara. Han måste få lite mer frihet att få slå passningar.
2012-05-15 16:53
Det är ju väldigt massa skitsnack som surrar runt i dessa dagar, men det ryktas om att flera spelares agenter erbjudit spelare till Barca - däribland Van Persie - men att Zubi struntar i vad som kommer in förräns efter cupfinalen... om detta stämmer är det helt sjukt. Zubi har ju själv sagt att han kommer göra så, men kan han mena allvar eller är det en strategi för att hålla media borta?

Att sätta igång att planera på allvar efteråt är en sak, men att ignorera intressanta erbjudanden... det låter otroligt, som sagt.
2012-05-15 16:49
Goolazo H.

Tyvärr kan iallafall inte jag möta dig vore kul med el clasico. Jag gissar på att du bär RMCF färger
Barcelona Frodo
2012-05-15 16:32
Vill man spela rakare bör man slussa in Thiago. Han är en mycket bättre mittfältare än Cesc. Med Thiago och Iniesta på mittfältet skulle man få två dribblingskickliga, dynamiska och raka spelare. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan Thiago tar över på mitten. Kanske inte kommande säsong utan den efter.

Cesc har inte gjort någon glad på mittfältet. Hade han inte haft så många fanboys på forumet hade han fått ännu mer kritik än Keita.
Real Madrid Goolazo H.
2012-05-15 16:08
Någon som ville möta mig.. Brukar spela typ sent på kvällarna

Adda mig..BONIIII .... Med 4 i ja..
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-05-15 15:52
Briljanté

Vill du förändra till det bättre eller bara förändra? Finns en skillnad där. Ser inte hur vi ska bli bättre med att ersätta Cesc mot Xavi på mittfältet. Xavi är fortfarande en av våra viktigaste spelare, fortfarande den bästa mittfältaren bakom Iniesta. Cesc har inte ens varit bra på mitten.
Barcelona Briljanté
2012-05-15 15:45
Ni förstår ju inte ens vad jag försöker komma fram till. Jag vill ju inte att vi ska spela exakt som under Guardiolas tid utan FÖRÄNDRA. Alla vet hur vi spelar och det ända vi gör är att rulla nere vid försvaret. Det är dags att börja spela ett rakare spel. Inte likt Real men ändå rakare likt Ronaldinho,Deco tiden.

Med Cesc på mittfältet kommer vi få ett betydligt rakare spel. Det är iallafall min åsikt. Sen förstår jag varför ni inte tycker att han är redo för det. Det är absolut en risk men jag är villig och ta den. Utan risker vinner man aldrig.
Barcelona Barca o Mort!
2012-05-15 15:35
Briljanté

Du vill alltså att vi ska byta ut vår spelmotor som obviously fortfarande är tillräckligt bra för en startplats i världens bästa lag. Det har man märkt de matcher Xavi inte varit med. Mot Cesc som inte presterat lika bra bara för att det ske en förändring. Makes no sence. Skulle Cesc spelat som en gud på mittfältet och Xavi varit dålig skulle jag förstå. Nej ända sättet att få med alla på deras possar skulle krävas en diamant i vårt mittfält, men jag vill ändå inte ändra 4-3-3.
Barcelona El Soap
2012-05-15 15:22
På tal om något annat, någon som bor i Stockholm eller i närheten av Stockholm som ska till Skytteholm i helgen? AIK arrangerar någon ungdomsturnering där Barcelona ska ha lag med, med pojkar födda 97-99. Funderar på att åka in och kolla lite.
Barcelona SamMajid
2012-05-15 15:21
Goolazo H.

Aa jag gör!
2012-05-15 15:17
@Goolazo H.:

Xbox
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-05-15 15:12
Briljanté

Vänta nu. Du vill alltså att Cesc redan nu ska ta över startplatsen från Xavi trots att han knappt gjort någon glad när han startat på mitten under sin första säsong? No offense men tycker du är ute och cyklar lite.

För att det överhuvudtaget ska bli snack om att han ska ta över Xavi så måste han prestera på mittfältet. Enligt mig har han gjort några enstaka bra matcher, men överlag varit en besvikelse på den positionen. En spelare ssom Thiago ligger i dagsläget långt före att ta över spelmotorrollen som Xavi har. Brassenspanjoren har i och för sig en teknik som egentligen är gjord för en roll högre upp i planen men har den här säsongen visat upp ett lugn, tålamod och blick för spelet som krävs för att vara speluppläggare i Barcelona. Något Cesc också har, vilket vi inte minst såg i Arsenal. Men man måste komma att det var Arsenal och PL, där kraven på en spelande mittfältare är betydligt lägre. Jämför man med Xavi, Iniesta och nyss nämnde Thiago har han mycket att lära.

Till Cescs försvar ska sägas att han fått hoppa runt på olika positioner väldigt mycket. Får han spela en längre tid enbart på mittfältet så får man en bättre blick av hur bra han är där, och om han är tillräckligt bra och har de kvalitéer som krävs för att över efter Xavi. Det är därför jag tycker man ska hitta en position för honom, jag tycker nästa säsong ska avgöra vilken roll han ska inneha under sin Barcakarriär. Om han ska vara mittfältare som är tänkt att ta över Xavi eller om han ska spela på samma plats som under hösten, dvs släpande anfallare/tia/falsk nia, där han får en rätt så fri roll.
Barcelona 100% AntiMadridista
2012-05-15 14:23
Laporta kommer att ställa upp i nästa val och han kommer att locka med Guardiola. Laporta blir president och Guardiola tränare... Kom ihåg vem som har sagt det först av alla!!
Barcelona Briljanté
2012-05-15 14:16
L.A.M Nr 10

Cesc situationen blir svår att lösa. Jag hoppas iallafall att han får en startplats före Xavi. Det är dags för förändring. Ny era och nya idéer. Med Cesc och Iniesta på mittfältet där Iniesta får en Xavi roll och Cesc blir vår assistkung så tror jag vi kan få fart på laget igen.

Många kommer gå emot mig men Xavi börjar bli gammal nu. Han håller inte en hel säsong längre och det såg vi tydligt den här säsongen. Med honom som backup till mittfältarna och Puyol som backup till försvararna så tror jag det kommer gå bättre då motståndarna inte kommer läsa vårt spel lika tydligt. Vi kommer få ett mycket rakare spel med Cesc från start och en Alves i ett 4-3-3 som löper längs högerkanten.

Rutin på bänken är viktigt och bara med Puyol och Xavis närvaro så räcker det egentligen. Missförstå mig inte nu då jag inte menar att Xavi och Puyol är helt slut. Dem kommer absolut få mycket speltid men som startspelare tror jag det är bättre med förändring.

Cesc är en mer Deco som kommer bli vår assistkung till Messi. Så tror jag iallafall.

Valdes
Alves(Montoya) - Pique - Mascherano (Puyol,Verthongen) - Alba(Adriano)
Busquets ( Mascherano,Verthongen, Jonathan)
Cesc - Iniesta (Xavi, Thiago)
Alexis - Messi - Villa (Pedro,Cuenca,Tello)

Något liknande hoppas jag på.
BARCA-més que un club
2012-05-15 14:05
@BARCA-més que un club:

BARCA-més que un club
2012-05-15 14:05
Eleven Barça candidates for Onze d’Or

Valdés, Alves, Puyol, Piqué, Abidal, Busquets, Xavi, Iniesta, Cesc, Alexis and Messi have all been named in the shortlist of 60 candidates named by French magazine ‘Onze Mondial’ www.fcbarcelona.cat.

WOW en hel j'vla start elva :)
Barcelona el Flaco - Anims Guaje!
2012-05-15 13:54
747 Puyol Airlines/

Vill bara påminna dig att Zlatan värvades enbart för att någon i styrelsen fick plötsligt för sig idén när de satt på flygplanet på väg hem till Barcelona efter att ha varit i Ukraina, har jag för mig, och de landade i Milano i sista sekunden. Och det slutade med att det blev klubbens dyraste värvning genom tiderna.

Det kanske inte var samma styrelse som vi snackar om nu, men menar bara att visst har det tagits hastiga beslut förr inom fotbollsvärlden.

Den cyniska sidan av mig säger att Rosell gjorde allt detta för att skydda sin egen röv. Med det sagt så tror jag på Tito och hoppas att det ska gå bra för honom.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-05-15 13:51
Jag är nog också inne på att gå tillbaka med en mer traditionell 4-3-3. Egentligen gillar jag att Pep roterat mycket, spelat olika formationer och dessutom spelat flera spelare på flera olika positioner. Men det blev till sist för mycket. Jag tror alla spelarna, hela laget mår bra av att ha en tydligare formation där alla spelare har tydliga positioner. Det finns vissa jag tänker extra mycket på. Adriano ska bara spela ytterback framöver, Iniesta ska bara spela på mitten samt man måste hitta en fast position för Cesc. Mittfältet eller falsk nia, båda är bättre än att han flyttas runt så mycket som han gör.

4-3-3 med två yttrar/en ytter och två strikers. Pedro, Villa, Sánchez, Cuenca och Tello är alternativen här. Messi som striker, kan naturligtvis gå ner och hämta boll ibland. Det är då hanär bässt. Så såg det ofta ut 10-11-säsongen, Villa och Pedro på kanterna men de drog sig in mot mitten när Messi droppade. Något liknande vill jag ha nästa säsong.

Cesc Fàbregas är ett mysterium. Det blir väldigt svårt att hitta en position för honom som får ut det bästa av både han själv och laget. Enligt mig presterade han överlägset bäst högre upp i banan, som falsk nia/tia. Då behöve han inte vara lika bra i spelet, utan öste istället in poäng. På mitten är han fortfarande inte så jättebra i spelet, och där gör han också färre mål och assist. Så han är bäst i anfallet. Men som jag förklarat i det här inlägget vill jag ha en mer traditionell 4-3-3 med tydliga yttrar och strikers. Där funkar inte Cesc i en fri roll där han är en av de tre däruppe. Vi har redan Messi som får fria tyglar. Så, det blir svårt att positionera Cesc för Tito. Jag tror det lutar mest åt att han får spela mittfältare, så han roterar med mestadels Xavi.

Hur man än gör med Cesc så är det viktigaste att han får kontinuerlitet på en position. Vi får inte glömma vem det är, han kommer prestera om han matchas rätt och framförallt får kontinuerligtet.
Barcelona Rambla~
2012-05-15 13:47
With the transfers of Thiago Silva and Javi Martinez being difficult, Barcelona keep an eye on Sociedad centre back Inigo Martinez (20) [md]

En spännande spelare för framtiden, med en grym vänsterfot. Det är han som har gjort två otroliga mål från halva plan. :)
2012-05-15 13:45
Om Tito inte vill att spelare ska hoppa mellan olika positioner krävs en bredare trupp. Skaffat vi oss det är jag helt för iden. Vi får gärna bli lite mer som 2009 igen
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Rambla~
2012-05-15 13:31
Jag retar mig lite på att Pep i sista stund avstyrde en träningsmatch man planerat att spela nu i veckan för att få lite matchtempo inför cupfinalen. Varför?

Villa lär nog inte komma med EM som det ser ut nu. Ingen speltid alls i kroppen än så länge och vi kan glömma att han blir uttagen till cupfinalen.
Barcelona Rambla~
2012-05-15 13:28
Abidal kommer inte spela fotboll något mer, det kan vi nog alla inse nu.

Dagens transferbomb i Aftonbladet: Majstorovic klar för AIK

Haha :P
Peshmerge - AS9
2012-05-15 13:26
Så som det sägs att Tito vill spela 4-3-3 och varje spelare ska spela på sin rätta position. Då vill jag fan se att dom ställer upp så här...

(Alves-Pique-T.Silva/Verthongen?-Bale/Alba?
(Xavi-Busquet-Iniesta)
(Messi-Villa//Llorente?-Alexis)

Man vill inte se Fabregas på Villas plats som så många gånger förr den här säsongen. Och man vill inte se Iniesta så ofta på Alexis plats i anfallet. Han är bäst där han är i mitten, samma sak med Cesc(då i det här fallet inte får plats i startelvan) Det där med att rotera mellan spelarna i mindre och små matcherna tar jag inte upp här och nu. Utan bara hur det ska se ut i truppen och startelvan.

Bänken: Adriano,Montaya,Mascherano,Puyol,Fabregas,T.Alcantara,Cuenca,Pedro
Gäller och ha en stark bänk. Här har vi !

Keita?Afellay? Låna ut Tello. Abidal??
Barcelona Blaugrana són els colors!
2012-05-15 13:24
Jag kan bara hålla med om 747 Puyol Airlines. Det är inte Sollentuna United vi snackar om, det är Barcelona. Det här har pågått i månaders tänkande, inte en dag. Jag vågar nästan säga att Tito hade en hel del påverkan på vissa matcher den här säsongen, bara för att få den där "touchen".

Sen att vissa säger att 09 säsongen är sönderläst? Kom igen. Det vi hade då var en sjuk j*ävla press, en press som har försvunnit helt känns det som. Får vi tillbaka den här pressen så är mkt vunnet kan jag lova er. Du kan inte försvara dig mot press det går bara inte, du måste helt enkelt vara Barca för att spela dig ut från pressen, till och med Barca har svårt med att spela sig ur pressen i vissa fall.

Vad hade vi mer 09 säsongen? Hunger. Det har vi också saknat känns det som, men nu när Real vunnit ligan så tror jag att grabbarnas motivation kommer ligga på topp, då vi inte har vunnit jack shit den här säsongen (jag räknar inte med Copa del rey)

Och sist men inte minst, jag ska be till gud, jesus, buddha och alla möjliga högre makter. Snälla Tito, en bredd jävla trupp! Det var det vi hade 09 säsongen, vi hade en sån sjuk bredd på spelartruppen

Valdes, Pinto
Daniel Alves, Caseres, Puyol, Pique, Marquez, Milito, Abidal, Sylvinho

Busquets, Toure, Xavi, Iniesta, Hleb, Gudjohnsen

Etoo, Henry, Messi, Bojan, Pedro

Nu finns det säkert vissa jag har glömt också. Men backlinjen hade hela 8 spelare (!) Hleb och Gudjohnsen var direkt inga stjärnlirare men dom skapade bredden.

Så snälla låt allt det här ske! Och om man ska kolla från den ljusa sidan så har vi alltid lyft oss efter en dålig säsong. Säsongen efter trippeln vann vi "bara" ligan året därpå vann vi ligan, Cl, och final i Copa del rey.

In Tito we trust!
Barcelona Rambla~
2012-05-15 13:23
Mycket av det 747 Puyol Airlines skriver verkar faktistk väldigt logiskt och rimligt. Jag kan inte heller i min vildaste fantasi tro att klubben skulle ha tagit ett drastiskt beslut samma dag Pep officiellt talade om att lämna. Så amatörmässigt kan det bara inte ha gått till. Jag vill också minnas att Pep nämnde något om att han tillfrågades om Tito under presskonferensen.
Annons: