/spanien/barcelona/forum/9067.aspx/spanien/barcelona/forum/9067.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield
2012-05-16 22:25
Ett köp av Yaya Toure skulle lösa både mittbacksproblem och problemet med mittfältet. Jag undrar om han gillar Barcelona så mycket att han kan gå ner i lön.

Det känns ju som att han har tröttnat på Man C, han har redan vunnit ligan, så det känns meningslöst att stanna kvar där, när han redan har vunnit CL.
Barcelona Qanii
2012-05-16 22:01
Till att börja med måste jag säga grattis real för liga titeln(det krävdes poäng rekord får att ta hem ligan). Tycker att Barca gav bort ligan i och med alla oavgjorda matcher och en del fel beslut(tänker på Ossasuna matchen pep gav dom 3 o). VI måste ha andra målgörare än Messi, jag vet att Villa är skadad men i ärlighetens namn så spela han inte så jätte bra dom matcherna han spelade tyckte jag. Men detta beror antagligen på att han är fel dispositionerad.. Alexis har gjort näst flest mål i ligan 12 st, och då finns de spelare som Vela och Kone som gjort fler mål än honom..Sen har inte Pedro kommit upp till samma nivå som förra året. Vi kan inte spela med 3 backlinje mot bättre lag då bara håller inte.

Sen måste vi ha plan B men vad är plan b? Kan ett lag som Barcelona som "bara" kan anfalla ha plan b? Är spelare som Llorente plan b som man matar in bollarna på? Vi behöver en Samuel Etoo typ som tar löpningarna som jämt och ständigt är i rörelse och inte är så bollkåt.. Neymar är den sista spelare jag vill se i barcelona. Han är för mycket show en mini ronaldo(fejk ronaldo) som vill synas 24/7. Det passar inte riktigt in i Barcelona, Barcelonas bästa försvar är anfall och den höga pressen, men vi har till och från spelat med hög press. Vi tappar koncentrationen i försvaret till och från då de mindre lagen spelar kontringsspel. Masken har varit underbar men man kan ändå se att han ibland är lite för ivrig och tappar koncentrationen(tycker jag).

Vet inte om ni Minns matchen mot Chelse då vi hade Yaya i backlinjen, Chlese kom ingenstans mot oss de körde långboll efter långboll mot Drogba men Yaya var ett monster och avvärjde hoten i luftspelet. Vi behöver såna spelare som är bra i luftspelet och kan vinna duellerna. Går man tillbaks och kollar när Real spelade mot oss så slog Iker varje gång bollen mot Ronaldo på Alves kant, Alves var chanslös och real vann bollen högt och kunde kontra snabbt då de hade närmare till mål. Vi kan inte ha 511 Xavis och Messi vi måste ha spelare som Keita etc som är udda och bryter mönstret och ger andra alternativ.. Vi måste ha en riktig back och en anfallare som är livsfarlig framför målet och tar djupledslöpningar. Två dröm spelare som jag skulle vilja ha är Cavani och T Silva..
Coach pep.
2012-05-16 21:55
Det känns bra att läsa dessa rykten om att Vilanova vill gå tillbaka till grunderna snarare än att fortsätta snickra på Peps extremer. Är precis som er aningen trött på hur många spelare inte använts på sina optimala positioner och den halvflummiga 3-4-3 tillämpningen. Skulle gärna se en återgång till trippelsäsongens grundmurade 4-3-3 där alla var 100 procent säkra och bekväma i sina roller. Ett rakare och mer klassiskt Barca lir samt ett återinförande av det oöverträffade presspelet som kännetecknade laget i början av Peps era.

Om vi sen inte ska vara lika "Messi-dependent" som tidningarna förutspår så hade jag inte haft något emot lite drastiska förändringar i anfallsrollerna också. Hur sugen är man inte på att t.ex. se Villa axla rollen som renodlad centerforward med jämna mellanrum? Den primära taktiken bör fortsätta vara Messi som falsk 9a med två grovjobbare på kanten men om man nu vill lätta på Messis tryck kanske man bör skifta anfallsrollerna lite. Målskörden måste delas upp mer som under 08/09. Messi ska inte behöva fortsätta göra 70 mål. :P
Barcelona !Sergio_ Busquets!
2012-05-16 21:33
Blaugrana1990

Jag håller med dig i allt du sa, bortsätt från att du skyllde de på Pep. Han var ju tvungen att placera Masken på mittbackspositionen på grund av att Pique eller Puyol alltid var skadade eller extremt ur form. Då spelar jag hällre med Mascherano än någon av talangerna eller Busquets.
Blaugrana1990
2012-05-16 21:07
Gabriel

Det du säger om Mascherano är både sant och irriterande. Irriterande för jag har varit emot Mascherano som mittback ända sedan Guardiola började experimentera i andra semifinalen mot Real Madrid i Champions League förra säsongen.

Det höll på att kosta oss ett mål på Camp Nou, det var bara Mascheranos filmning mot Ronaldo som gjorde att Higuain inte gjorde mål (eller det gjorde han men blev avblåst).

I finalen var han vilse mot United men tack vare Pique som dominerade och hela vårt lag som dominerade märktes det inte. Men sen denna säsongen var ju fruktansvärd.

Kommer du ihåg matchen mot Valencia på Mestalla? Första halvleken när han spelade högerback? Det fortsatte med Milan matchen när Pato sprang förbi honom som att han var Usain Bolt och Mascherano var en tyngdlyftare.

Det fortsatte med kvartsfinalerna mot Milan, där han upphävde offsiden på Nocherinos mål, El-clasico mot Madrid på Camp Nou, för att kulminera i det hemska returmatchen på Camp Nou där han var skyldig till Ramirez mål.

Varenda match som du också påpekar mot bättre motstånd har det kostat oss. Att göra ett misstag är en sak. Att göra två misstag gör att en tränare sätter dig på bänken eller återvänder dig till din ursprungliga plats. Det gjorde Guardiola i år med Mascherano är ofattbart.
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-05-16 20:56
Alves borta upp till 8 veckor. Tur i oturen att det är semester snart. Hoppas man inte tar med han i OS nu bara.. och snälla, jag ber för en bredare trupp nästa år! Man borde ha dragit någon lärdom av den gångna säsongen. En trupp på 24-25 man vill jag ha nästa år, efter att folk lämnat/köpts in/flyttats upp. I alla fall Tito ska flytta runt mindre mellan positionerna.
Barcelona S91
2012-05-16 20:32
De flesta bryr sig nog inte, men fy vilken klasspelare Alex i Fenerbahce är! Sevärd match (så här långt) i Tv10 (turkisk cupfinal).
Barcelona El capitano[Culee]- Faris
2012-05-16 20:17
Waris majeed kanske hah??
Barcelona II Barça II
2012-05-16 20:12
Hehe tack så mycket.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona El Nino Maravilla
2012-05-16 20:08
II Barça II

25;e maj, du får själv lista ut vilken dag det blir...
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-05-16 20:03
Alltså, jag vill verkligen se Toure återvända. Men det allra viktigaste är att han inte hamnar i Madrid. Fyfan alltså. Som jag sa igår, det kan mycket väl vara en taktik för att få Barca intresserade eller rädda att han ska gå till huvudstaden... men jag mår dåligt av de ryktena :P
Barcelona II Barça II
2012-05-16 20:02
När spelas Cup Finalen? Vilken dag? Tacksam för svar.
Barcelona zick9
2012-05-16 19:56
Var det verkligen så att Barca filmar mest i världen?
,Sami
2012-05-16 19:13
Inte säkert dani alves missar finalen.

Despite undergoing collarbone surgery today, it's not yet totally sure Dani Alves will miss the cup final. Press conference tonight. [cope]

Barcelona Corazon
2012-05-16 18:35
hoppas du har rätt
Barcelona Gabriel
2012-05-16 18:18
Tror inte en enda sekund på att Yaya är villig att gå till Real Madrid. Tror snarare att det är en taktik för att få Barça intresserade. Går Yaya dit och påstår sig älska klubben så mycket som han gör så kan han inte veta mycket om kärlek.
Barcelona Corazon
2012-05-16 18:16
Yaya toure öppnar för diskution med real och mourinho gör ont i magen på riktigt det får bara inte hända, nästan som man vill att barca ska köpa honom bara för att real inte ska sno honom
Barcelona Gabriel
2012-05-16 18:15
Sitter och kollar på en gammal match från trippelsäsongen, den andra matchen i ligan mot Santander på Camp Nou, 1-1. Pep valde att ställa upp med ett relativt reservbetonat lag, med spelare som Messi, Iniesta, Henry, Marquez och Yaya på bänken.

Rätt så roligt att se hur en ung Pedro tar för sig och är helt orädd. Men till själva saken, Busquets. Han spelar så sjukt otroligt bra redan i denna matchen. Han spelar precis som han alltid gjort redan här.

Inte konstigt att han bänkade Yaya, det var bara en tidsfråga.
Barcelona Gabriel
2012-05-16 18:04
L.A.M Nr 10

Tycker Mascherano blivit blottad rätt så grovt som mittback när vi stött på bättre motstånd. Mot mindre lag håller han. Han tar inte alltid klockrena beslut som mittback.
Barcelona GerardPiqué3
2012-05-16 17:37
El Soap

Läs " Eventuellt"
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-05-16 17:36
Förstår inte riktigt hur vissa tänker när de vill ha upp Mascherano på mittfältet igen. Han har varit helt jävla magisk som mittback i över ett år nu. Han var bra som mittfältare också men det går inte att jämföra med hans prestationer i backlinjen. Om vi värvar en världsklassmittback kommer Masch knappt få någon speltid, trots att han sett till hela säsongen varit vår bästa back. Som pivote lär han inte få starta många matcher, Busquets kommer spela väldigt mycket där.

Bättre att fortsätta ha Mascherano som mittback där han spelar de flesta matcherna, sedan när Busquets missar någon match kanske han kan spela någonting som pivote. Men där har vi också både Keita och JDS.

Men för mig är Mascherano mittback nu. Det är hans bästa position.
Barcelona El Soap
2012-05-16 17:34
SamMajid

Först ska vi kanske ta oss dit?
Barcelona SamMajid
2012-05-16 17:30
Jag planerar att eventuellt åka till spanska supercupen i sommar och se el clásico. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde säga hur mycket en bra biljett skulle kosta till en sådan match!

Tack på förhand!
Barcelona GerardPiqué3
2012-05-16 17:16
För alla som har Viasat Fotboll ! Glöm inte att banda in Barcas finaler från 06, 09 och 2011 ! Alla CL-Finaler från 96 till ifjol sänds flera gånger under veckan på Viasat Fotboll som uppladdning inför finalen till helgen.

Bara ett tips, för det är annars svårt att få tag i matcherna med svenska kommentatorer :)
Barcelona Viva la Pepa!
2012-05-16 17:07
Vart kommer detta snack om Yaya ifrån? Låter helt osannolikt i mina øron. Yaya såldes pga att han var missnøjd med att inte vara ordinarie i barca, kommer han att vara det nu tror ni? Dessutom ær inte Yaya længre en ren defensiv spelare, så ska vi då anvænda honom på offensivt mittfælt dær vi redan har ett øverskott av klassspelare? (Fabbe,thiago och fler på gång från Masia) PLUS att Yaya har høgst løn i HELA PL!

Nej, Yaya Toure var en av mina absolut favoritspelare som jag længe ansett som en av værldens bæsta, men hamnar han i barca iår ska jag personligen tillaga,filma och æta en real trøja.
Barcelona Barca o Mort!
2012-05-16 16:50
Jonas

Varför inte det? Tycker Puyi klarar hur fint som helst 1-2 år till. Bara hans skador som tagit ifatt honom, och där kommer en tredjeplatsback perfekt in i bilden.
Barcelona Jonas - tots units fem força
2012-05-16 16:04
Om det värvas en mittback ska det vara en som går rakt in i startelvan, ingen back som slåss om tredjeplatsen som bäst.
Barcelona Nesto
2012-05-16 15:50
Förstår inte riktigt hur det skulle finnas plats för Yaya i laget.
Om vi köper en mittback så blir Mascherano tredje eller fjärde val och backup till Busquets.
På de övriga två platserna på mittfältet (4-3-3) så har vi Xavi,Iniesta,Thiago,Keita,Fabregas och en eventuell Jonathan.

En bra, pålitlig mittback och en vänsterback ser jag som det enda som behövs.
En målfarlig anfallare á la Eto'o,Henry också men det är kanske för mycket att begära.
Barcelona Barcadinho.
2012-05-16 15:46
Jag tror att Yayas agent kör en marknadsföring genom att nämna att hans klient kan tänka sig gå till olika stora klubbar.
Det finns säkert inte så stort intresse från Barcas håll. Det kommer kosta mycket att lösa ut honom från City, eftersom City aldrig deklarerat att de vill sälja honom. Hans lön är också rätt hög.
Genom att värva en mittback löser vi ut Masch från backlinjen. Då har vi båda Busq o argentinaren som defensiva hästar i mitten.

Ett rykte utan basis - därför väljer jag strunta i och jämföra honom med Busq

Verkar som att klubben kommer värva tillbaka Botia från Gijon. Jag skulle ha honom som en reserv men jag tror att klubben kommer använda honom som en delbetalning.
Atlético addeh
2012-05-16 15:31
Rambla

Ja, jag vet väl det. Fast frågan är om vi vinner mer än vi förlorar på att spela en trebackslinje. Fine, Montoya har ingen vidare rutin från sådana här matcher, men vi kan samtidigt inte chansa för mycket heller. Det är värt att komma ihåg att Athletic är det lag som haft mest bollinnehav mot oss den här säsongen och att de är livsfarliga i omställningsspelet.

Oavsett vad Pep kommer göra hoppas jag in i det sista på Montoya, även om det är grovt önsketänkande.

För övrigt gillar jag inte Adriano i en trebackslinje. Han är inte alls optimal i det systemet.
Annons: