/spanien/barcelona/forum/9055.aspx/spanien/barcelona/forum/9055.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Rambla~
2012-05-30 16:16
Qendil-R.I.P Morosini!

Ta fram vilka spelare som helst, som du vill jämföra vara i närheten av Messis klass. Sätt sen någon av dessa på Messis plats i Barcelona så ska vi se hur de hanterar det när de får exakt samma bevakning som Messi får i matcher mot Chelsea, Milan, Inter etc. För att inte tala om Madrid när de sätter blodhunden Pepe på honom. Jag kan ta gift på att de kommer att bli totalt utraderade, totalt!
Qendil-R.I.P Morosini!
2012-05-30 16:02
dubbelpost. Sorry.
Qendil-R.I.P Morosini!
2012-05-30 16:02
EL Corazon - King of Barcelona

Väldigt balanserad och bra inlägg. Gillar ditt inlägg och hoppas fler här kunde bemöta andra på samma sätt. Messi är en fantastisk fotbollsspelare. Om man inte ser det är man nog dumdristig. Dock ska man komma ihåg hur svårt Messi har mot engelsk motstånd och även mot italiensk motstånd. Messi är helt överlägsen i La Liga. Dock när motståndet blir annat än ”spansk” får genast den goda Messi det svårare och det framför allt på bortaplan.

Sedan får man även komma ihåg att Messi är en Barcelona produkt. Enda klubben på professionell nivå han har varit hos. I en klubb som Barcelona där talanger får chansen har Messi haft väldigt mycket serverad för sig. När Pep blev första tränare för A-laget så var allt i princip bäddad för Messi. En tränare Messi redan haft innan sin A-lagsdebut och som har stor förtroende för Messi. Med en tränares förtroende och i en miljö som tror på Messis storhet så är chansen att misslyckas mindre än hos andra klubbar. Messi kan spela totalfotbollen som Cruyff introducerade för Barcelona. Dock utanför den tryggheten i Barcelona har Messi varit en medioker spelare. Hans prestation i landslaget talar sitt tydliga språk. Där har spelare som Tevez varit klasser bättre.

Om många tycker att Frankrikes lag 98 var bra så var Argentinas nästan lika bra 2010. På papperet var Argentina bästa laget 2010. Både Frankrikes 98 förbundskapten och Argentinas 2010 är högst medioker. Frankrike tog VM guld på hemmaplan medan Argentina fick gå med svansen mellan bena. Där dom som gjorde positiv avtryck Tevez, Veron, Mascherano och Higuain. Messi var den solklart största besvikelsen och lyckades inte leva upp till förväntningarna. Han var högst medioker under hela turneringen. Vilket han har varit i landslaget totalt sätt. Argentina var nära på att inte ens ta sig till VM om det inte vore bland annat för Higuains mål under kvalen.

Di Stefano som också är Argentinare hade inte samma chansen i argentiska landslaget pga politiska läget i landet. Han bedöms därför vad han åstadkom som klubblagsspelare. Messi har inte haft samma problem och därför måste Messi även prestera utanför Barcelona trygghet för anser vara så bra som många vill få honom att vara. Fram till dess kommer han i min värld inte ens vara topp 10 någonsin.

Ribo

Du är bra rolig. Jag följt Frankrike sedan Zidane slog igenom för Frankrike. Innan dess höll jag på Brasilien eftersom på den tiden var min favoritspelare Romario. Så ska du komma med argument om Zidane så får du fila på dina kunskaperna. Kan du redogöra för mig Zidane prestation under gruppspelet, åttondelen (var han avstängd så den kan du skippa redogöra), kvarten mot Italien, semifinalen mot Kroatien och finalen mot Brasilien. När du redogjort för mig Zidane insats i samtliga av dessa matcher får vi nog se vem som får käka upp sina ord. Bring it on.

Lika överlägsen var han EM 2000 och VM 2006. Messi kommer bli 26 år i VM 2014 i Brasilien. Lika gammal som Zidane var när han vann VM på hemmaplan. Vinner inte Argentina 2014 är det nog inga fler tillfällen Messi kommer kunna visa sig på den absolut största fotbollsscenen. En 30 årig Messi kommer inte vara lika bra som en 24 årig Messi som lever på sin explosivitet. Med åren blir en spelare långsammare. När Messi inte har den explosiviteten kvar med boll, kommer mycket med Messis magi försvinna. Hans kroppsfinter kommer bli lättlästa. Nu när han är 24 år med den explosiviteten han har blir hans kroppsfinter svåra att läsa. Jag hoppas jag har fel. En gamling som Zidane var VM;s bästa spelare 2006. Då var han en ”gammal” gubbe i fotbollssammanhang.

Vad Messi lyckats med Barcelona vet vi alla. Vad han hittills lyckats med utanför Barcelona vet vi också. Skillnaden är som dag och natt. Det är ingen bra facit för en som vill tillhöra dom bästa historian. Dock sedan Zidane lade skorna på hyllan har Messi var den lysande stjärnan i fotbollsvärlden. Ja, bättre än Ronaldo i klubblagssammanhang. Dock till C. Ronaldo försvar har han åtminstone i landslag sammanhang tagit Portugal till final på hemmaplan mot Grekland. Ronaldo har varit bättre än Messi i landslaget. Vilket i för inte är svårt.
Barcelona fc__Barça
2012-05-30 15:58
Någon som har något klipp från dubbelmötet mot chelsea 2009 om de domaringripanderna som vi fick emot oss? finns ju hundratals om allt vi fick med oss i dessa möten men har inte hittat något om det motsatta .
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2012-05-30 15:49
Barcadinho

Pep berättade om sitt beslut för ledningen redan i december, så att han lämnade dem ovetandes är inte korrekt. Visserligen sa han det i ordalag som att "min tid här börjar lida mot sitt slut. Att han inte sa det till spelarna är en annan femma, men det är inte så lätt mitt under brinnande säsong.

..................................................................................

Och ang ryktet om Chelsea så kan jag bara skratta...
Barcelona Myrran
2012-05-30 15:39
Pep kommer att ta en sabbatsår, allt han har gjort med Barca + hans en års kontrakt tyder ju på att han vill det bästa för klubben. Skulle han då ljuga och börja någon annanstans?

Låt karl ladda batterierna och ta över ett annat lag, typ ett lag som han inte har mer titlar som spelare och manager än själva klubben har totalt...
Barcelona Barcadinho.
2012-05-30 15:36
Många spelare var båda förvånade och besvikna på beslutet.
Messi har sagt det, Xavi, Cesc, Pique, Alves. Nästan alla som fick en sån förfråga på någon intervju. De blev båda överraskade och besvikna att Pep lämnar. De trodde att han skulle stanna en till säsong. Så sa dem.

Så på något sätt fick dem fel signaler i omklädningsrummet.
Det är klart att det har blivit förvirring av det hela när det slutliga beskedet kom fram.
Bra på ett sätt att Rosell tog tag i situationen med en snabb lösning.

(dax att jobba)
Barcelona Rambla~
2012-05-30 15:32
elbraco

Läste också det, vilket lugnade mig lite. Dock fortsätter den kriminella ryssen sin desperata jakt, för att inte tala om tabloiderna på ön.
Barcelona elbraco - Bojan & Thiago
2012-05-30 15:31
Rambla

läste på Barcastuff att Pep redan har bestämt sig för att ta ett sabbatsår i NY och har skrivit in sina barn på en skola där. Skolan var även namngiven (Lycéen eller något) så det känns rätt konkret. Vet dock inte vilken källa det kom ifrån.
,Sami
2012-05-30 15:28
Gonzalez_Barca
Hahaha och här kommer mitt bidrag:)
Barcelona Rambla~
2012-05-30 15:27
Jag börjar bli förbannad på den där jävla ryssen Abramovich. Kan han inte bara respektera Peps beslut att ta ett sabbatsår från fotbollen, låta Pep vara ifred och sluta vara så jävla desperat över sin fixidé att försöka replikera ett Barcelona i PL med ett skitlag som Chelsea. Fan vad det stör mig.

Jag kommer bli jävligt besviken på Pep om han hoppar på detta jobb redan denna nu i sommar. Då väger hans ord om att han är helt utbränd och hans vilja att tillbringa mer tid med familjen väldigt tunnt.

Nu tror jag iofs att det är The Sun som hittar på en massa skit. Nog för att Roman är som en pilsk hankatt i mars efter Pep, det kan nog stämma, men att Pep faktiskt överväger det hela och vill träffa honom tror jag The Sun överdriver något enormt.
Barcelona The Reporter
2012-05-30 15:26
Varför ryktas Alves vara påväg bort? Om det är han själv som vill lämna, varför`? Om det är klubben som vill bli av med honom, varför? Jag begriper inte, han spelar i Barca och är världens bästa högerback, whats the problem?
Barcelona westinho - Sergio #16
2012-05-30 15:21
Det var väl Drenthe som anklagade Messi för rasism? Förstår varför han är lite sur på la pulga, det hade jag också varit...
Barcelona Barcadinho.
2012-05-30 15:20
Ursäkta att jag går "mot strömmen", men för min del har Pep lika stort ansvar att det blir som det blir.
Han lämnade alla (ledningen, spelarna och fansen) ovetande fram tills drygt en månad sen att han tänker lämna. Det kan hända att det berodde på att han inte ville störa laget i CL, men han kunde meddela sitt "hemliga" besked till de berörda inom chefavdelningen.
Det är mest på grund väntan på hans besked att allt blivit som hastigt.

Och på tal om Tito - jag var inte särskilt lugn och läsa att han ersätter Pep.
Han kan taktiken, det tror jag. Men han saknar karisman. En stark karaktär smittar av sig på spelarna, inte alltid, men rätt ofta.
Jag hoppas verkligen att han lyckas styra alltihop (matcher, konflikter och median). Håller tummarna för honom och för laget.
Barcelona Gonzalez_Barca
2012-05-30 15:18
,Sami

Min reaktion:
,Sami
2012-05-30 15:10
Sports director Zubizarreta will next week meet with Keita's agent. Vilanova wants the Malian midfielder to continue next season. [sport md]

2012-05-30 14:56
Inget snack om att det är en prestigeförlust för Rosell att Pep lämnar som tränare.
Det kändes redan från början att man egentligen inte hade någon plan för hur man skulle ersätta Pep (vilket Zubi underströk när han berättade hur chockad han blev över beslutet).

Barca kommer som vanligt agera sent på marknaden i år, men det behöver inte alls betyda något negativt. Det viktiga i nuläget är att Tito får besluta hur truppen ska se ut så att det inte blir något halvdant eget tyckande från Zubi & Rosell. Och sådana diskussioner bör man väl kunna föra oavsett kontrakt eller ej - för båda parter vill väl skriva på...!?!
2 år är det minsta Tito ska begära för att inte se sig själv som en nödlösning och känna att han kan arbeta med lite ro i alla fall.

Huruvida det var rätt eller inte att gå ut med Titos namn samtidigt med beskedet om att Pep slutar låter jag vara osagt. Det finns både för- och nackdelar och jag tror att allt kom att handla om att lugna både fans och spelare - och att Pep hamnade i skuggan kom i andra hand.
Atlético addeh
2012-05-30 14:28
el Flaco

"Han kamouflerade den dåliga nyheten med Peps avsked med den goda nyheten om att Tito skulle ta över."

Är inte det ganska smart då? Det går naturligtvis vrida och vända på det, men jag tycker inte det är helt dumt agerat. Å andra sidan håller jag med dig att det var ovärdigt gentemot Pep att inte låta presskonferensen handla enbart mot honom.

Jag kan bara tala för mig själv men minuterna efter Pep bekräftade att han inte fortsätter som tränare var helt fruktansvärda. Nyheten om att Tito skulle ta över gjorde sedan att allting vändes till en ganska behaglig känsla.

Det är märkligt att man offentliggör med en ny tränare utan att ha förhandlat klart - men för min del som supporter kan jag tycka att det var otroligt skönt att det kom ut direkt. Hade kunnat bli väldigt jobbigt annars.
Barcelona el Flaco - Anims Guaje!
2012-05-30 13:56
Tycker att Rosell gjorde fel när han annonserade att Tito skulle ersätta Pep. För det första för att tanken var att den presskonferensen enbart skulle handla om Guardiola och Rosell borde ha visat mer respekt för den bästa tränaren denna klubb någonsin haft. Och för det andra så hade man inte ens förhandlat klar med Tito Vilanova.

Väldigt märkligt gjort av Sandrusco. Jag kanske är ny till allt det här, men jag trodde att man först förhandlade och skrev på kontrakten och sedan presenterade tränare. Tycker fortfarande att Rosell gjorde det för att rädda sin egen röv. Han kamouflerade den dåliga nyheten med Peps avsked med den goda nyheten om att Tito skulle ta över.
Atlético addeh
2012-05-30 13:54
el Flaco

Jag förstår hur du menar, men samtidigt kan man förstå att Rosell och ledningen ville gå ut med det så fort som möjligt att Tito tar över - även om alla papper och dylikt inte är påskrivna. Ett muntligt avtal väger lika tungt, och i det här fallet tror jag inte vi behöver känna varken oro eller dra några andra slutsatser kring det.

Jag tyckte det var bra att man gick ut direkt med att Tito tar över.
Barcelona Rambla~
2012-05-30 13:43
el Flaco

Där har du orsaken till varför man är så sent ut med värvningar och förberedelser inför nästa säsong. Nu ska först Titos kontrakt bli klart vilket säkert tar ca 2v. Jag läste idag att Tito helst vill ha allting som rör värvningar, vilka som ska ingå i hans stab mm klart innan han går på semester. Ja men lycka till med det. :P

Dessutom, Peps kontrakt går ju ut först 30 juni, så officiellt är han fortfarande tränare.
Barcelona Mido
2012-05-30 13:31
Nu e d officiellt, la liga börjar den 19:e aug
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona El Soap
2012-05-30 13:21
el Flaco

Låter väldigt underligt, vad händer om Tito skulle tacka nej? Skulle man då ut och leta en ny tränare? Nu tror jag ju inte att det händer, men ändå.
2012-05-30 13:15
Josep Maria Orobitg, Tito Vilanovas agent, håller på att förhandla med klubben om det nya kontraktet som huvudtränare. Det talas om ett två års kontrakt.

Bara jag som finner det märkligt att Rosell annonserade att Tito skulle ersätta Pep innan kontraktet ens var förhandlad och signerad?
Barcelona Barca - King / Messi mr. Golazo
2012-05-30 12:37
Inte undra på varför chelsea fick hazard. De betala 32 mille pund till lille. Plus ett kontrakt som sträckers sig 5 år värd 90 mille pund. goal.com Det helt sjuk att dessa summor har blivit så överdrivet i dagens fotboll. Tack vare, jadå vi alla vet vilka.
Postat via SvenskaFans-appen
2012-05-30 12:03
Guardiola met yesterday with Chelsea officials in Spain and wants a face-to-face meeting with Chelsea owner Roman Abramovich. [the sun]

Avdelning the sun gör det igen...
Barcelona Guardiola_Pep
2012-05-30 11:56
kan någon länka full download till UCL finalen 2011?? helst engelska kommentatorer
2012-05-30 11:31
Arrigo Sacchi: "Världen kommer minnas detta Barça 20 år framöver för att de har evolutionerat och revolutionerat fotbollen".
Valencia Bat - El Flaco
2012-05-30 11:30
Det som talar för att ni värvar Alba innan VM är för att han från början kommer från er ungdomsakademi och är Barcelona-fan. Frågan är om det väger över vad Valencia gett honom, det vore väldigt fult att lämna för att ni får ett billigare pris innan EM. Pengar borde ju inte vara ett problem för er.
Barcelona Effect
2012-05-30 10:58
Behöver jag säga att Messi är nominerad i årets lag? Får han inte en plats där cyklar jag naken genom Sverige
Annons: