/spanien/barcelona/forum/9049.aspx/spanien/barcelona/forum/9049.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético addeh
2012-05-21 17:03
elbraco: "Utan en till mittback att rotera med kommer vi att få det svårt. "

Varför räkna bort Bartra & Muniesa? Med dessa har vi fem alternativ att rotera mellan nästa säsong, varav tre är väldigt säkra kort. Som jag ser det skulle en till mittback snarare förstöra mer än tillföra, då våra egna produkter skulle få ta smällen.

1.70

Att endast ha Adriano att tillgå samt eventuellt Vertonghen, Puyol och Muniesa som backups om vänsterbacksplatsen vore lite väl vågat i min mening. Som förstaalternativ väljer jag gärna någon annan än Adriano. Dessutom är han fortfarande väldigt skadedrabbad.

Den enda anledningen att jag skulle vara emot en Alba-värvning stavas Grimaldo. Tror också väldigt mycket på honom och att han redan spelar i det spanska U19-landslaget som 16-åring gör det än mer spännande.
Barcelona Abbe.
2012-05-21 16:41
@,Sami:

Haha, det verkar vara en riktig pajas.

Barcelona Briljanté
2012-05-21 15:47
NoGo

Underbara nyheter! nu får man hoppas på att han gör en comeback någon gång under nästa säsong. Ge han den tid han behöver och så hoppas vi på att han får ett fint avslut i Barca tröjan innan han lägger skorna på hyllan. GRANDE ABI!
Barcelona NoGo™
2012-05-21 15:44
Positiva nyheter!

Eric Abidal, who underwent a liver transplant on 10 April, has this afternoon left the hospital #fcblive #animsabidal [via lasexta comradio]

Några ord från Ribery i hans brev till abi.

Ribery (in open letter to Abidal): "May God help you in this test and help you to get back on your feet in top shape." [via mundodeportivo]

Ribery (Bayern, in letter to Abidal): "To one of the most wonderful people I met in this life. Abi, you're a brother, of the Wallah family."
Barcelona Briljanté
2012-05-21 15:23
Nämn inte ens Luiz. Det kommer aldrig hända då Chelsea vunnit CL och är "framtiden" i Chelseas försvar.

Vi behöver inte startspelare. Vi behöver värva spelare som kan konkurrera om vänsterbacksplatsen (Alba/Adriano) och en mittback som klarar av nivån vi spelar på men ändå accepterar att sitta på bänken (Botia)

Mer behöver vi inte. Titos uppgift är att återuppliva våra startspelare såsom Villa,Pedro,Pique,Xavi,Iniesta osv.. och samtidigt hitta en roll åt Cesc och ge Thiago speltid så han utvecklas. Hittar han den rätta balansen i laget samtidigt som han återgår till det klassiska 4-3-3 spelet så kommer det gå bra nästa säsong.

Spelare som Neymar.Cavani,Falcao,T.Silva behöver vi inte i nuläget då spelarna fortfarande har mycket och ge. Jag vill även se hur Cuenca,Tello,Bartra,Muniesa mm utvecklas för att sedan säsongen efter värva in 1-2 stjärnor. Men den här Silly Season hoppas jag på blir lugn.
Barcelona Vamos Blaugrana
2012-05-21 15:15
Inte Luiz för helvete även om killen har stor potential så är han alldeles för klumpig och nonchalant för oss. Jag vill inte att vi ska dra på oss onödiga frisparkar hela tiden så att lagen får tid att flytta upp.

Dessutom vill jag inte att vi värvar en spelare som är okoncentrerad och slår idiot passningar som siste man. Nej Luiz känns för riskabelt just nu.
Barcelona petersays
2012-05-21 14:46
Värvningskåt vet jag inte om jag kan skriva under på. Men det är väl ingen hemlighet att det värvas 2-3 spelare varje säsong. Klart att vi ska ha tillit till canteran men vissa spelartyper finns inte där just nu och då måste man fylla luckorna, och det funkar inte alltid att lyfta upp spelare helt utan erfarenhet av fotboll på högsta nivå och sedan tro att dom ska fylla luckor efter rutinerade spelare som Villa,Puyol eller Abidal.. Vi hade en enormt tunn trupp i år och flera spelare (Pique, Cesc, Pedro) hade en dålig säsong. Och jag tycker inte att varken Cuenca eller Tello håller startelveklass, åtminstone inte än. Det är många spelare som står och vacklar på gränsen där, Thiago, Afellay, Cuenca, Pedro och Tello. Kan vi ha så många spelare som inte riktigt når ända fram i laget nästa år? Tveksamt. Någon måste säljas eller ut på lån. Och samtidigt behövs det då injektioner i form av nya spelare, spelare med spetskompetens eller med stor bredd som verkligen tillför laget något.

Jag vet inte om mina förslag är dom bästa, men det är spelare jag gillar. Eden tvåa i skytteligan och etta i assistligan denna säsong, trivs mycket bra ute till vänster och skulle kunna bli den första riktiga vänsteryttern vi haft sedan Ronaldinho. Eden-Messi-Sanchez, Eden-Villa-Messi. Klingar fint i mina öron.

Och David Luiz har jag som sagt följt en hel del de senaste åren och även om han har svaga sidor så tycker jag att hans goda sidor överväger. Han är bra framåt, men framförallt bitvis otrligt bra på att bryta och läsa spel - även grym i uppspelsfas. Dessutom har han agerat vänsterback i Benfica flera säsonger och kan alltså, liksom Abidal, växla position. Nu ser jag inte att han lämnar Chelsea denna säsong, utan detta är mer ett hypotetiskt tankeexperiment.
Barcelona Briljanté
2012-05-21 14:23
Om vi ska värva en vänsterback förstår jag inte varför vi ska värva en mittback till. Vi har ju Puyol,Pique,Mascherano som jag klassar som världsmittbackar. Sen behöver vi någon som kan acceptera bänken och om T.Silva värvas betyder det att Puyol,Mascherano blir 3:e och 4:e val och ännu värre för våra försvarstalanger Bartra och Muniesa.

Kortfattat summerar jag min Silly Season så här.

IN: Alba,Botia
UT: Keita, Afellay?
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-05-21 14:17
Addeh Vertonghen är en spelare jag gärna skulle se förstärka vår defensiv i sommar. Han funkar både som mittback och vänsterback. Stark i kroppen och bra på huvudet. Kanske det närmsta en ny abidal man kan komma! Men det är inte bara pga att liknar abidal som jag hoppas på honom - det är en riktigt spännande spelare dessutom. Alba kanske är snäppet vassare än Adriano men jag tycker fortfarande brassen är bra nog att få spela när vi ska ha en offensiv liten ytterback till vänster. Vill gärna ha två olika spelartyper där som erbjuder Tito två olika alternativ att spela med . Sen hoppas jag jäkligt mycket på Grimaldo. Visserligen har han långt kvar till a-laget- men han har potential att nå dit. Han och Alba är rätt lika... Kanske inget skäl att låta bli honom, men kanske ett skäl att satsa på vertonghen istället. I övrigt håller jag med dig om att iden att återgå till 4-3-3 lockar. Det, ny tränare och några nya spelare utifrån och från canteran... Borde vara förändring nog :)
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona elbraco - Bojan & Thiago
2012-05-21 14:07
addeh

värvningskåta vet jag inte. En vänsterback behöver vi ju, det är i princip fakta, och utan en till mittback att rotera med kommer vi att få det svårt.

VB: Adriano ser jag inte som en startspelare, och även om han vore det så är han ofta för skadad.Från canteran finns "bara" Carles Planas och han är inte tillräckligt bra för a-laget än.

CB: Nu har vi bara 3 mittbackar (som är alternativ till a-laget, då har jag räknat bort Fontás, Muniesa, Bartra och Busquets), varav en är 1.70-ish och omskolad DM och en annan är 34 år och börjar bli mer & mer skadedrabbad. Fontas har rent utsagt varit dålig när han har spelat och Bartra, som jag gillar starkt, är inte heller tillräckligt bra för att få starta 15+ matcher. Jag vill och hoppas inte att vi tar in Silva då han är för hypad i dagsläget. Luiz eller Botia hade varit perfekt.

Sen håller jag med om att vi inte behöver en anfallare till om vi inte säljer någon. Sanchez presterar, Messi presterar, Villa presterar när han är frisk, Afellay var förvånansvärt bra i senaste matchen och Pedro lär inte ha sin jävla svacka i ytterliggare ett år. Utöver det så gör Fabregas ~20 poäng per säsong och både Iniesta & Adriano kan lira på kanten vid behov.

Min personliga önskan är att vi gör oss av med Keita och tar in en yngre förmåga (Capoue? Carlos Eduardo? Willians?) och börjar rotera Sergi Roberto mer och mer!
edit; Eller helt enkelt att Sergi Roberto tar över Keitas roll helt, fast med minskad speltid och att Thiago får mer speltid. Han fick spela alldeles för lite förra säsongen imo.
så ser min silly season ut :)
Atlético addeh
2012-05-21 13:59
1.70

Vem tycker du den spelaren bör vara i sådana fall? Abidal lär inte komma tillbaka, och just nu finns enbart Adriano att tillgå som vänsterback och han är fortfarande väldigt skadebenägen. Dessutom är han i min mening snäppet under Alba i kvalité också. Muniesa är i grunden mittback men gör det bra även som vänsterback. Att låta honom agera backup redan nästa säsong känns som lite väl vågat och den pressen bör man avstå att lägga på ynglingen.

Argumentet att man bör värva in ett par spelare inför varje säsong för att hålla motivationen uppe håller inte riktigt den här sommaren. Att vi gått miste om de två tyngsta titlarna den här våren är motivation nog för att alla spelare kommer kriga tills de svettas blod. Med en värvning i form av Alba och några egna produkter tillkommer ännu mer motivation.

Angående förändringar och dylikt i spelet kan vi bara invänta och se hur Tito har tänkt sig. Sport gick nästan direkt ut med att Vilanova kommer återgå till det sedvanliga 4-3-3-systemet, vilket jag skulle välkomna med öppna armar. Det tror jag kan ha varit en av de stora anledningarna att vi misslyckades den här säsongen - bristen på fart från kanterna. När Fábregas petades in i elvan tvingades Iniesta ut till kanten, och även om han gör ett gott jobb där breddar han inte som de i grunden yttrarna gör och bidrar inte med den fart i djupled heller.
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-05-21 13:42
Addeh Tycker precis som du att man ska fortsätta förlita sig på canteran i första hand och hålla sig till en eller ett par värvningar i sommar. Men den värvningen hoppas jag inte blir Alba. Sen tycker jag visserligen att lite nya ansikten kan behövas mer än nånsin i sommar. Vi är nära att "köra fast", utan att sätta det begreppet i en alltför allvarlig mening... Men vi ska nog inte bara köra som vanligt, utan man bör utvärdera vad som gick lite snett i vår. Och vad man kan göra bättre. Så lite små förändringar vore inte fel. Mycket handlar ju om vad tito har tänkt sig...
Atlético addeh
2012-05-21 13:26
Jag förstår inte varför alla är så värvningskåta. Bara för att vi går miste om de två stora titlarna måste vi inte betala fantasisummor för att plocka in fyra riktigt bra spelare. Vad är grejen?

Jag hoppas klubben fortsätter på samma spår som tidigare, och blandar någon värvning med att slussa upp från canteran. Jordi Alba räcker mer än nog den här sommaren. Det är dags att hålla lite i pengarna och satsa mer på våra egna.
Atlético addeh
2012-05-21 13:24
petersays

Jag tror inte vi värvar ytterligare en anfallare, för fjärde året i följd. Det fjärde kan möjligtvis vara Málaga.
Barcelona MESSI.CORLEONE
2012-05-21 13:22
Vad har David Luiz som vi saknar?
Barcelona petersays
2012-05-21 13:16
Ha ha, David Luiz har absolut humor!

För övrigt är David Luiz och Eden Hazard dom två av dom spelare jag helst skulle se komma in i laget efter sommaren. Idag kom klippet där Lilles president berättar att fler jag gett sig in i jakten på Eden - Man C, Man U, Chelsea och ett "fjärde lag". Dare i hope?
,Sami
2012-05-21 13:05
What the fuck gör David Luiz hahaha.
Barcelona Alvés - Por Que?
2012-05-21 12:02
Cesc: "I didn't join for a year, but to retire here. I have to learn a lot, but with patience, hard work, right attitude, I will get there."

Hoppas han får en viktigare roll denna säsong som kommer, och även att han får en position som han ska vara på jämnt och inte skifta runt om det inte verkligen behövs.
Bassen
2012-05-21 10:46
Apropå Mascherano... Här kan vi rösta fram honom som årets mittback, som en liten hyllning till honom :)
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2012-05-21 10:30
Tänkte skriva lite angående vår Silly Season..

En vänsterback och en mittback är ett MÅSTE. Och det spelar ingen roll om Abidal kmr tillbaka (vilket jag hoppas men jag tror inte det) eller om Puyol lyckas hålla sig borta från skador nästa år. Säsongen kommer bli lång och och vi får räkna med skador och avstäningar. Vi har haft det lite jobbigt i försvaret de senaste två åren på grund av alla skador och Abidals operationer, jag vettifan hur det hade gått utan Mascherano. Därför vill jag ha en bred trupp.
Jag kan bara tänka mig Jordi Alba som skulle kunna vara en bra ersättare till Abidal.. Sen tycker jag att någon av David Luiz, Mats Hummels eller Thiago Silva hade varit bra för nästa år. Helst Hummels då han är yngst av de och har framtiden för sig.

Mittfältet ser bra ut, men OM Keita lämnar så vore det inte dumt med en ersättare där. Varför inte Borja Valero?

Anfallet ser också bra ut. Men jag hoppas att både Tello och Cuenca lånas ut minst en säsong till ett lag i Spanien för att få speltid hela tiden och för att utvecklas, för att det kommer bli tufft nästa år när Affelay och Villa återvänder. Sen hade det kanske inte varit dumt att värva en billig anfallare som kan vara "plan B" som Henke Larsson.. Drogba vill jag absolut inte se i Barca, han spelar precis som Zlatan och han lär inte passa in i laget. Nilmar vore kanske något? Om vi skulle kunna få Torres för under 20 milj Euro så skulle jag älska det.
Barcelona Mch
2012-05-21 10:12
Uefas klubblagsrankning
Real Madrid elegantzidane
2012-05-21 09:42
Peshmerge - AS9

"Ronaldinho i Barcelona i sina bästa år är/har varit bättre än alla fotbollspelare på denna planeten. Medelklass till högklass spelare, spelar ej roll. Sen 50-talet till idag."

Betvivlar starkt att du följt/sett alla storspelare under denna tidsperiod i samma utsträckning som Ronaldinho. Inte jag heller för den delen. När man ska börja utse världens bästa spelare genom tiderna och dylikt får man många gånger förlita sig på vad man läst, fakta och statistik.

Ska man börja utesluta spelare från äldre tider så är det inte lönt att ens diskutera vem som är världens bästa spelare genom tiderna. Självklart har fotbollen förändrats oerhört. Spelare som Di Stefano och Pele hade kanske aldrig lyckats om dom fötts 1985. Vem vet? Allt måste sättas i perspektiv, vi får istället kolla på hur dominanta dom va inom sin tid.

Ska man vara elak så hade Messi förmodligen aldrig blivt något om han fötts 1920. Idag klagar spelare om dom inte får spela på en 100% perfekt plan. Frågan är om dom skulle klara av att spela med en sämre boll och längre gräs.

Att du inte har med Di Stefano på en topp 6 lista är bara komiskt. Ronaldinho må ha haft en fantastisk högsta nivå som få har kommit upp i under den tiden jag kollat på fotboll (cirka 10 år), men frågar jag en något äldre generation som även sett Maradona spela så svarar 8 av 10 ,och då är jag snäll, att Maradona var bättre än Ronaldinho.

Slutligen, Di Stefano glömms ofta bort, likaså Garrincha. Fakta kvarstår dock, titta på Di Stefanos prisskåp. Det är otroligt. Eusebio som även han är en legendarisk spelare blev gladare över att byta tröja med Di Stefano än final vinsten mot just Real Madrid i dåtidens motsvarighet av cl. Säger lite om Di Stefanos storhet.
Barcelona NoGo™
2012-05-21 09:42
Abidal, who underwent a liver transplant on 10 April, is expected to leave the hospital today or tomorrow. #animsabidal [md sport]
Barcelona Rambla~
2012-05-21 08:49
Hehe...
Barcelona Jonas - tots units fem força
2012-05-21 07:43
Och Messi är dopad så han räknas inte, Delap har bättre inkast, CRon och Di Stefano är bäst genom tiderna och Drenthe och Gago är bättre än hela Uefalona!
Barcelona Jonas - tots units fem força
2012-05-21 07:37
Klart Puyol har talang annars skulle han inte spela i världens bästa lag.
Peshmerge - AS9
2012-05-21 04:49
Ronaldinho i Barcelona i sina bästa år är/har varit bättre än alla fotbollspelare på denna planeten. Medelklass till högklass spelare, spelar ej roll. Sen 50-talet till idag. Alltså det han gjorde med bollen finns inte. Hur fan kan man leka med sina motståndare på det sättet han gjorde på plan? Man finner tyvärr inga ord. Att inte överleva det idag är bara sorgligt.

Nu finns det Messi, som precis kommer bakom Ronnie. Men det är två helt olika spelare också med olika spelstilar. Messi är också jävligt sjuk. Asså det finns bara en version av Messi och Ronaldinho, och det är bara dom själva. Du kan inte trycka ner dom med att säga C.Ronaldo eller någon annan är bättre än en av dom, eller ens jämföra dom med andra spelare. FAN SKAM!! Det är bara brist på respekt. Det finns spelare i samma men sämre version som C.Ronaldo idag och förr. T.ex Ribery,Robinho, Nani mf.

Nu försöker jag faktiskt inte trycka ner C.Ronaldo eller skämta om honom. Jag tycker han är en riktigt riktigt bra fotbollsspelare. Men som Ronldinho och Messi kommer inte finnas. Om det gör, det kommer/är vara mcyket sämre versioner säkert, t.ex C.Ronaldo. Det går heller inte att jämföras med dom. Tyvärr!!!

1.Ronaldinho
2.Messi
3.Maradona
4.Pele
5.Zidane
6.Ronaldo[9] osv....

Säg vad man tycker och villl, men så ska listan vara.
Och snälla sluta jämföra Ronaldo med MESSI tack! Spelare på listan är CR inte ens i närheten av om han ens är med i top 10? Dont think so..
Barcelona Gabriel
2012-05-21 03:32
Coach pep.

Det kan mycket väl vara årets inlägg.

Tackar dig för det!
Coach pep.
2012-05-21 01:27
Vägen till att bli fotbollsproffs avgörs av fysiska förutsättningar, beslutsamhet, talang och spelintelligens. Puyol har inte mycket talang men oslagbar beslutsamhet. Ronaldo har inte mycket hjärna men stor talang och oslagbar fysik. Messi hade inte fysiken men beslutsamheten, spelintelligensen samt den oslagbara råtalangen vilket gör honom till ett komplett och fulländat unikum. Man måste vara genuint tjockskallig om man fortfarande jämför Ronaldo med Messi vid det här laget, eller anser att Ronaldo är mer komplett.

Jag skäms att ens sätta Ronaldos namn bredvid Messis. Messi är religion och får inte vanhelgas. Jag tycker culés borde sluta begå synder genom att jämföra honom med en obetydlig spelare som Ronaldo eftersom Ronaldo är inte är en pissdroppe av Messis kapacitet vare sig som fotbollsspelare eller person.

End of f*cking discussion.
Barcelona MESSI.CORLEONE
2012-05-21 00:57
Vad sägs om om att göra ett kalasbyte, Villa mot Torres?
Annons: