/spanien/barcelona/forum/8968.aspx/spanien/barcelona/forum/8968.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Real Madrid Johe
2012-06-15 00:57
Shanghai - SHOOT ME $12

Det är inte speciellt konstigt att Casillas är lagkapten i Spanien. Han har flest landskapmer av alla, han är omtyckt av alla spelare i laget, inklusive Barcelonaspelarna. De enda som egentligen kan diskuteras som lagkaptener är Casillas, Puyol och Xavi och jag tror att den senare kan uteslutas på grund av alla negativa uttalanden om Real Madrid.
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-06-15 00:48
papillon

Det stämmer. Man kan bara titta på vem som dem har som lagkapten när Puyol spelade i Em & VM. Det är skrattretande, det är som att ha Buffon som lagkapten om Maldini spelade samtidigt. Politiken styr Spanien. Jag hoppas att alla Barca-spelare slutar och spelar med Spanien så får vi se hur dem klarar sig.
Real Madrid Hombre - "Pipita quédate"
2012-06-15 00:47
Johe

Klockrent skrivet, håller med om allt!
2012-06-15 00:45
Basaric

Jag vill inte ställas till svars för vad vissa individer i Puertan yttrat sig om, det får du fråga dem. Jag kan endast svara för mig och ingen annan.

Jag gillar inte Xavi, han är falsk och osympatisk och är den spelaren jag avskyr mest i Barca. Busquets och Alves vidrigheter stannar tack och lov på plan, men Xavi äcklar mig även när han inte spelar fotboll. Men nog är han en grym spelare, en av 00-talets bästa mittfältare. Bara Zidane, Scholes, Makelele och Guti(hehe) i sina bästa stunder rankar jag högre. Jag vet vad Xavi kan och hans kvalitéer behöver inte någon presentation.

MEN Xavi har i detta mästerskap inte levererat på en hög nivå. Xavis mästerskap har avspeglat hans säsong, en ordinär Xavi som endast spelar på ren rutin.Om han ska bänkas eller inte vill jag inte spekulera kring, men jag tror inte Cesc elller Cazorla hade gjort det sämre.

Xavi kan slå över 100 passningar per match, men väldigt få av dem är "key passes". Med andra ord, väldigt många passningar i sidled och bakåt. Det är inget jag underskattar, men att han slår över 100 passningar till rätt address får inte mig att tycka att han har varit bättre än han har varit.

Många av er verkar inte veta vad Xabi erbjuder..

Xabi erbjuder variation mellan det korta och långa passningsspelet. Finns ingen spelare i världen som från ingenstans kan hitta spelare rättvända i ytan mellan mittfält och försvar.I uppspelsfasen saknar Xabi Alonso ett motstycka, han kan starta ett anfall som på 2-3 sekunder kan rendera i en målchans. Han behärskar även pocessionspelet väldigt bra, hans krossbollar är magnifika och oftast får motståndarlaget att i deras överflyttning öppna upp sig för att komma in med instick, precis det Spanien vill.

I försvarsspelet är han den spelaren i Spanien som är bäst i närkampsspelet, bäst på att bryta anfall och täcka ytor. Kort och gott finns det inger Busquets kan göra som Xabi inte kan göra.
Real Madrid Johe
2012-06-15 00:43
Ni kan inte förvänta er att detta laget skall spela precis på samma sätt som Barcelona, även om laget i det stora hela håller lika hög kvalité måste man bygga spelet på ett annorlunda sätt helt enkelt då man inte har riktigt samma spelartyper överallt.

Casillas klarar av Valdés uppgifter relativt bra, han har en något sämre uppspelsfot men är snäppet vassare när det gäller andra delar i målvaktspelet. Arbeloa är en motsvarighet till Abidal på högerkanten (om än lite sämre på det mesta), där bör inte spelet förändras nämnvärt. Jordi Alba påminner en hel del om Dani Alves men den senare har fortfarande en helt annan förmåga att dominera sin kant vilket renderar i att man kan spela med laget högre upp. Mittbacksparet Ramos-Piqué kan jag inte se att dom kompletterar varandra sämre än Puyol-Piqué förutom att de inte är lika samspelta.

Problemen som uppstår på mittfältet tror jag till stor del beror på saknaden av en spelare som Messi. Utan argentinarens genombrottskraft (både vad gäller dribblingar och väggspel) tvingas Spanien ofta spela ett något rakare spel vad gäller sista passningen. Detta innebär att man med största sannolikhet kommer förlora bollen oftare och därför tror jag Del Bosque valt att säkra med två defensiva i Busquets och Alonso, Alonso kan då också vara viktig för att bidra med detta rakare spel. Då blir enda alternativet att flytta upp Xavi, självklart blir han lite sämre i fel position men det är alltid svårt att skräddarsy roller åt folk så man får ut max av dem, speciellt i ett landslag. När man heller inte har Villa i laget och tvingas spela med Torres får man en mycket större/tyngre spelare som inte orkar pressa lika frenetiskt och detta påverkar sedan hela laget, detta såg man inte minst mot Italien där Spanien oftare fick falla ned och försvare sig och i sådana lägen är det väldigt nyttigt att ha Busquets och Alonso tillsammans.
Barcelona papillon
2012-06-15 00:40
99% måste väl ändå hålla med om att Barca har världens bästa mittfält?! Om något annat lag har bättre mittfält än Barca så snälla nämn det laget! Varför inte spela med samma mittfält i landslaget och placera alonso i nån annan position eftersom det verkar som om han MÅSTE starta varje match. Alonso är en bra spelare, inget snack. För mycket politik i spanska landslaget att man blir trött. Spela med Barca-mittfältet, ta ut pique och lägg in albiol så blir det någorlunda jämt med barca- och realspelare i startelvan. Detta hade varit det bästa för spanien då mittfältet inte fungerar till 100% än så länge! Nu vet ju även jag att albiol inte ens borde vara med i truppen men ni fattar...
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona EL Corazon - King of Barcelona
2012-06-15 00:38
Blaugrauna1990

Snälla du ta em titt på hela den här videon, så borde du ändra uppfattning om vår käre Busquets

http://www.youtube.com/watch?v=9D05ej8u-gU
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-06-15 00:36
Blaugrana1990

Är du säker på att du älskar Blaugrana ? du har alltid varit negativ mot nästan allt i Barca. Jag vet inte om du trollar eller om du är seriös, men om du är verkligen seriös så har du nog mentala problem.
Blaugrana1990
2012-06-15 00:34
Tiki-Taka

När Busquets briljerar för oss som defensiv mittfältare, antar jag att du syftar på hans fantastiska assist varje match som han gör såsom i Champions League semifinalen förra året mot Real Madrid när han assisterade Messi med en perfekt genomförd halv-meterspassning och sedan är det bara för Messi att ta sig förbi en 5 försvarare och göra mål.
Barcelona Tiki-Taka
2012-06-15 00:26
Du överdriver alldeles för mycket, Sergio är en av världens bästa defensiva mittfältare. Med xabi alonso blir det för mycket ! Vi ser ju när Sergio själv har rollen som defensiv mittfältare så briljerar han match efter match, spela Sergio själv på den rollen i Spanska landslaget så kommer vi se resultat direkt !
Blaugrana1990
2012-06-15 00:23
Tiki-Taka

Och att diskutera med någon som hävdar att en spelare som ger motståndarlaget en 3-4 chanser till frilägen varje match är värd att diskuteras med enligt dig?
Blaugrana1990
2012-06-15 00:22
Det ska påpekas att Sergio Busquets i vanliga fall inte hade platsat ens i lag som Getafe i spanska ligan. Det är ENDAST tack vare Guardiola han uppnått det han uppnått.

Jag tror han inte ens hade platsat i MFF.
Barcelona Tiki-Taka
2012-06-15 00:22
Värdelös??? Ingen idé att ens diskutera med en person som säger att världens bästa one touch spelare är värdelös........
Blaugrana1990
2012-06-15 00:20
Tiki-Taka

Snarare tycker jag han var bra idag. Frågan är däremot varför Sergio Busquets, denna värdelösa spelare, kan spela i det spanska landslaget. Hur många felpass han bara hade idag som kunnat ge Irland rena frilägen.

Vad gäller Sergio Busquets kan jag inte sluta med att tänka att det råder någon form av konspiration för att jävlas med mig personlig, för ändå sedan den första säsongen då Guardiola tog ut Busquets i laget (tydligen för dem var privata vänner), har jag klagat på att Busquets är värdelös och inte hör hemma i Barca.

Sen dess har vi fått uppleva idiotiska självmål, 3-4 klara felpass per match, idiotiska utvisningar, och varje match fått bekräftat det jag redan vet men tydligen inte Guardiola visste.

Nu ser man att även Del Bosque spelar med Busquets i laget. Man blir nästan galen. Först får man uppleva det där med Mascherano som mittback denna säsongen, nu ser man denna nollan spela i världens bästa landslag, nästa steg är väl att Pedro spelar framför spelare som Torres och Llorente.

Barcelona Éluc
2012-06-15 00:19
Problemet med att spela Alonso - Busquets - Xavi tillsammans på mittfältet finner vi dels i det offensiva spelet, där det inte alltid finns en utpräglad temposättare som både Alonso och Xavi är i deras respektive klubbar. Dessutom tvingas Xavi flytta upp en del och hamnar i en slags nummer tio roll vilket inte alls är hans mest bekväma plats även om han gör det väldigt bra ikväll.

Men det stora problemet för Spanien blir i defensiven där det inte finns några markeringar för hur Busquets och Alonsos positionsspel ska se ut. Ikväll mot Irland märkte man bara av det en enda gång, men mot Italien blev det desto mer synligt eftersom de är ett betydligt mer kvalitativt lag än irländarna. Både dessa defensiva ankare hamnar i något slags ingenmansland och gör att det är relativt lätt för ett lag med en stark offensiv (se Italien, Tyskland, Frankrike m.fl) att såga sig igenom Spaniens innermittfält då både Busquets och Alonso lätt hamnar ur position.

Utöver dessa ovanstående problem uppstår ytterligare ett när Iniesta blir förpassad till en kant istället för att agera mittfältare. Han gör det fortfarande väldigt bra på en kant då han varit Spaniens bästa spelare i båda matcherna hittills, men det blir så uppenbart hur isolerad han blir när Alba inte kommer upp för kombinationsspel. Det uppstår alltså ett flertalet problem med att mönstra det mittfältet som Del Bosque gör.
Barcelonistas
2012-06-15 00:17
Xabi är bra i lag som spelar en rak fotboll. Visst han kanske har varit bra men då har det varit på andras bekostnad. Jag syftar självklart på Xavi som inte kan få it sitt riktiga spel tack vare alonso. Men vi ska ej skylla på Xabi nu allt är VDB fel som inte förstår att 2 pivote fuckar spelet. Nu tror jag Spanien vinner EM ändå med 2 pivote men spelet hackar mer då. Jämför Spaniens spel 08 med 10 så fattar ni vad jag snackar om.
Barcelona Tiki-Taka
2012-06-15 00:15
Ännu en gång så förstår jag inte hur denna Xabi Alonso spelar från start, han förstör för resten och tappar boll gång på gång, SÄTT HAN PÅ BÄNKEN !!!
Barcelona Hetfield
2012-06-15 00:08
Problemet är väl att Xabi och Xavi spelar på samma yta, det är klart att Xavi inte får samma ytor att jobba med. Xavi tvingas flytta upp, vilket inte är rätt position för honom.

Jag vill inte starta en ny diskussion om Xabi, men det står klart att han gör medspelarna sämre i Spanien. Han tar ytor som egentligen är Xavis ytor.
Barcelona MESSI.CORLEONE
2012-06-15 00:03
Iker
Arbeloa Ramos Pique Alba
Xabi Xavi
Silva Iniesta Pedro/Navas/Mata
Torres

Så borde Spanien ställa upp. Jag älskar Sergio men anser att han inte behövs i landslaget lika mycket som i klubblaget. Xabi tillför Spanien en extra dimension med sina krossbollar och fasta situationer(även om Xavi tog alla idag)
Xavi spelar mindre bra för han haft fel roll de inledande 2 matcherna. Ner med honom så ska hela Puertan hålla käften om att bänka världens säkraste passningsspelare.

PS: Tycker faktiskt att Xabi ska ta fasta situationer.
Barcelonistas
2012-06-14 23:57
Benquerenca - Barcelona på viasat fotboll för er som har tråkigt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-06-14 23:54
Bra genomförd match av Spanien. Måste säga att Xabi Alonso gör en riktigt bra match, en av de bästa i Spanien. Iniesta är magnifik som vanligt, han slarvar faktiskt rätt mycket för att vara Iniesta den här matchen men är ändå Spaniens bästa spelare.

Förlåt om jag sänker nivån på forumet nu men läste lite på Puertan och blev helt chockad. Folk vill bänka Xavi. Alltså, jag är fortfarande i chocktillstånd. Visst att folk kan tycka olika men att inte spela med Xavi som är navet i hela Spanien är så dumt det bara kan bli. Alla spanska spelare och speciellt mittfältare är spelskickliga. Och jag kan hålla med om att Xavi inte hållit riktigt normal nivå för honom under dessa två matcher. Men han spelar i och för sig i fel position. Men, utan honom så faller spelet. Om man ska lita på att Xabi Alonso ska styra tempot i Spaniens passningsspel lär man bli besviken. Han styr mittfältet, i Real Madrid, som spelar mycket, mycket rakare än Spanien och Barca. Han skulle aldrig klara av att vara motorn i detta Spanien som är byggt på bollinehav. Och jag ser heller ingen annan som kan vara nyckeln på mitten förutom Xavi. Busquets är en defensiv mittfältare och Iniesta behövs högre upp. Så, kort och gott, att bänka Xavi vore att gräva sin egen grav. Utan honom är Spanien ett bra fotbollsslag men med honom är man ett lag som dominerar och kontrollerar alla matcher de spelar, oavsett motstånd.

Med det sagt så har han inte varit på topp under detta EM och det beror såklart på hans roll som är betydligt högre upp än var han är absolut bäst. Nu kommer såklart Busquets/Alonso-diskussionen in i bilden igen. Alonso är bra, var riktigt bra idag där Spanien gjorde en riktigt bra match. Men för att Spanien ska få ut ännu mer av sn potential så behöver man en Xavi som presterar på maxnivå, och det gör han inte med Xabi Alonso på planen.
Barcelonistas
Hombre Mannen är du allvarlig med dom inläggen? Alla vet inklusive min baj att Spaniens framgångar beror på xaviesta. Ta bort dessa herrar så kommer du se the same old spain igen. Där man imponerade i kvalet men floppa i mästerskapen.
Barcelona barca!54
är det någon som kan ge mer information angående barcas nya värvningar från valaencia, Enric Martinez och Abel Ruiz.
Barcelona H.Alavi - Magico!
2012-06-14 23:53
basaric - ?#AnimoElGuaje

Vi gör det kort och enkelt. Alla har rätt till sin egen åsikt, absolut. Men går man så långt att tycka att Xavi är en värdelös spelare, då borde man börja följa Rafael Nadal i tennisen istället för man har ingenting med fotbollen att göra om man tycker så.
Barcelona Barcaholic
2012-06-14 23:51
Hombre - "Pipita quédate"

Casillas har ju blivit vald till bästa målvakten tack vare landslaget flera gånger nu. Ramos kom med i team of the year 2008 som HB, Alonso hamnar högt på Ballon D'or listan tack vare landslaget han med så jag förstår inte hur man kan påstå att de glöms bort?
Dessutom så har ni endast defensiva spelare i landslaget, och då är det ganska vanligt att man fokuserar mer på de offensiva spelarna än de defensiva.

EDIT: Misstolka inte nu, Casillas förtjänar priserna som världens bästa.
Barcelona basaric - ?#AnimoElGuaje
2012-06-14 23:50
Jag tror inte att det är så många som missat att 90 % av puertans inlägg handlar om Xavi, hur dålig han är och att han ska petas. Bidrar med detta ja.

Xavi broke two all-time Euro records tonight: most passes attempted (136) and most successful passes (127) in a game.
Barcelona basaric - ?#AnimoElGuaje
2012-06-14 23:49
Hombre

Jag pratar inte ner någon, speciellt inte en spelare som Raul. Det jag menar är att om man läser puertan efter kvällens match så vill man bänka Busquets och Xavi samtidigt som man vill att Fabregas ska lämna truppen.

Om det är någon som "pratar" ner någon så är det ni som inte kan förstå att det är mest tack vare Barcelona som det spanska landslaget och resten av världen börjat spela den moderna och den effektiva fotbollen som du pratar om.

Jag menar, gör spelarna från ett och samma lag samtliga mål i en turneringen som man sedan vinner så är det svårt att blunda för sanningen. Dessutom så blir spelare från det laget utsedda till turneringens bästa spelare.

All respekt till Spaniens landslag och deras bredd i truppen. Men jag tror verkligen inte att man hade vunnit dessa mästerskap utan Xavi,Iniesta, Puyol, Pique, Busquets, Fabregas och Villa.

I EM så var inte Busquets och Pique med. Fabregas och Villa tillhörde inte Barcelona men ändå var det Xavi som utsågs till turneringens bästa spelare.
2012-06-14 23:46
Vad skulle ni tycka ifall man endast gav Cred till Xavi, Iniesta, Pique och Messi i ert lag och totalt ignorerat Puyol, Abidal, Busken och Valdes prestationer?

Det är samma sak som att man endast ger Cred till Barca spelarna för spanska landslagets framgångar, finns många andra som bidrar med något.
2012-06-14 23:40
Basaric

Du gör bara bort dig när du säger att Real Madrid haft sin storhets tid i landslaget med Guti som fick aldrig chansen i landslaget, tror inte ens han har gjort 20 landskamper.

Bara för att tidigare spanska spelare inte vunnit EM och VM behöver man inte prata ner dem. Hierro var en pådrivare och en riktig ledarfigur och Raul var spanska landslagets överlägset största stjärna.

Sen är det orättvist att jämföra dagens Spanien med tidigare generationers Spanien, det är som att jämföra dagens Barca med Gaspar tidens Barca. Spanien upplever sina bästa år, bredden är så himla sjuk. Casillas, Ramos, Xavi, Iniesta och Pique var alla med i världslaget 2011. Det är bara att titta på Spaniens bänk som på pappret är bättre än alla nationer som deltar i turneringen.

Anledningen till att Spanien är så framgångsrika är att fotbollen har blivit så modern. Alla lag vill spela den moderna fotbollen och det är spanjorerna bäst på.

Min poäng är att Barcelona är inte ekvivalent med spanska landslaget, vice versa. Visst finns många liknelser, men vi ska komma ihåg att spanska landslaget vann EM innan Barcelonas vansinnes period efter 2008.
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-06-14 23:38
Fan också att inte Silva går till psg, nu ska väl fransmännen ge sig in i jakten på de backar Barca siktat in sig på också. Eller de kanske är för billiga?
Annons: