/spanien/barcelona/forum/8938.aspx/spanien/barcelona/forum/8938.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Frodo
2012-06-28 04:59
Först Xavi...

Det verkar inte vara många som förstår den taktiska biten när man kritiserar honom så hårt som man gör. VDB spelar Xavi som en 10:a. Xavi är ingen tia och har aldrig varit det. Han startade karriären som fyra och har det senaste decenniet spelat som sexa. Han ska dirigera mittfältet och inte vara utanför motståndarnas straffområde.

I Barca har Xavi flera spelare framför sig. Strax ovanför till vänster på mittfältet har han Iniesta. Centralt framför har han Messi och till höger har han en ständigt löpande Alves. Dessutom spelar Barca oftast med 3 anfallare vilket innebär att han har ytterligare två anfallare att passa framför sig.

I Spanien spelas han som 10:a med oftast en falsk nia framför sig och två wingforwards i Iniesta och Silva bredvid sig. Hur många kan han passa framåt till? Ska han passa till Alvaro "Cafu" Arbeloa som tar sina löpningar på högerkanten?

Xavi är en dirigent som ska sätta tempot genom att hämta boll djupt nere på plan. Han är ingen tia som ska lägga den sista passen. Hans förutsättningar är inte de bästa och han är inte lika talangfull eller versatil som Iniesta som misshandlas ute på en kant men som ändå är Spaniens bästa spelare.

Att det blev bättre efter att Xavi gick ut beror på flera olika anledningar. Man plockade in snabba ettriga yttrar i Navas och Pedro vilket var ultimat för Xabi Alonso som är van vid att slå crossbollar på den typen av spelare i klubblaget. Pedro och Navas är den typen av spelare som maximerar Alonsos funktion på planen. Dessutom fick Iniesta spela i mitten. Får Iniesta spela i mitten är det mer eller mindre game over för motståndarlagen. Hur många gånger lackade vi inte senaste säsongen pga att Iniesta spelade på kanten?

Sen Cristiano....

Han visade återigen sina rätta färger ikväll. Ordinarie straffskytt brukar vanligtvis ta första straffen i en straffläggning. Detta för att få en bra start med självförtroende. Alonso tog det för Spanien, Balotelli för Italien, Messi för Argentina etc etc.

Det säger ganska mycket om hans karaktär när han väljer att bli siste straffskytt. Antingen har han inte bollarna för att slå första eller så vill han bli hjälte genom att slå sista. Med tanke på att han är kapten och förste straffskytt var det pinsamt att se hans agerande.

Och nej, Bento avgör knappast om Cristiano ska vara förste straffskytt eller inte. Tror ni inte att Cristiano vid det här laget hade skyllt på Bento om det faktiskt var Bento som hade beordrat honom att ta den sista? Penaldo frös idag när det gällde som mest genom att vara både feg och egoistiskt. En märklig kombination som endast han kan lyckas med.

Sist VDB...

Hans logik var märklig. Han startar med en tung center men byter ut honom mot en falsk nia. Därefter byter han in en ren ytter som slår inlägg, Navas. Hur fan tänker han? Vore det inte bättre att han startat med en ren inläggsslående ytter och en center istället för att ta in ytter när centern gått ut. Att Negredo går före Llorente är också ett skämt. Det roliga med VDB är att han alltid leker med elden men ändå går vinnande därifrån. En duktig tränare som lever på små marginaler.
Barcelona !Sergio_ Busquets!
2012-06-28 03:23
El Zid

Vill inte ta något ifrån Casillas då jag också tycker att han är världens bästa målvakt, men många säger att Valdes håller så många nollor (har hållit flest nollor i laliga de fyra senaste åren) på grund av mittlåset framför honom. Det är samma mittlås som startar framför Casillas under senaste EM och VM. Så lite cred förtjänar Puyol och Pique också. Detta EM har det varit Pique och Ramos, deras insatser har också varit guld värda.
Barcelona MESSI.CORLEONE
2012-06-28 03:09
El Zid

Han är det. Han är också en av världens bästa lagkaptener samt idrottsman. Den enda som även han inte kan stoppa är Leo, men det är normalt :)
Barcelona Cataloniaboy
2012-06-28 03:06
Skrivet från ajfånen så ursäktar möjliga skriftliga fel.
Postat via SvenskaFans-appen
El Zid
2012-06-28 03:05
@MESSI.CORLEONE
Visar att Casillas är världens bästa målvakt.
Barcelona Cataloniaboy
2012-06-28 03:04
Starkt av spanjorerna att rycka upp sig i andra halvleken efter en skakig första halvlek och verkligen ta sig i kragen. Såhär i efterhand tycker jag att Portugal skulle hållit igen lite med den intensiva och höga pressen. Det märktes att orken inte var densamma i andra, av förklarliga skäl. Dock lätt att vara efterklok. Nästan hela laget, förutom träbenet till höger..., förtjänar att hyllas efter att ha tagit sig till sin tredje raka mästerskapsfinal. Och sen att divan, som är så fruktansvärt arrogant och kaxig, är borta från vuxenfesten, tillsammans med lille slingpojken och psykopaternas uppfinnare, är väl ett värt ytterliggare ett skratt. :-)
Barcelona MESSI.CORLEONE
2012-06-28 02:58
EM 2008:
0–0 mot Italien i kvartsfinal, seger på straffar.
3–0 mot Ryssland i semifinal.
1–0 mot Tyskland i final.
VM 2010:
1–0 mot Portugal i åttondelsfinal.
1–0 mot Paraguay i kvartsfinal.
1–0 mot Tyskland i semifinal.
1–0 mot Holland i final.
EM 2012:
2–0 mot Frankrike i kvartsfinal.
0–0 mot Portugal i semifinal, seger på straffar.

Spanien släpper inte in mål i slutspel. Tja, vad ska man säga?

WOW
Barcelona Blaugrana91
2012-06-28 02:16
Är ju bara löjligt när folk sitter och menar på att Xavi ska bänkas.
Fattar folk inte att en stor anledning till hans tveksamma spel beror på att han inte får spela i den positionen han är van vid i Barca, vilket beror på Alonso.

Han är inte bekväm och det syns.
Spanien Don Pelayo
2012-06-28 02:14
Egentligen helt otroligt vilken otur Iniesta har. Killen har vunnit allting och är den sortens spelare som alltid växer ju större matcherna blir. Ju större matcherna blir ju bättre blir Iniesta. Jag såg direkt att Iniesta kom i storslag den här turneringen under matchen mot Italien och visste att även ett lag med haltande offensiv kommer höja sig och komma långt med en toppad Andrés. Blir faktiskt inte ett dugg förvånad om Andrés nätar på Söndag. Det är liksom upplagt för det.

Under normala omständigheter skulle en spelare som Iniesta absolut höra till kategorin "världens bästa spelare". Inte bara som en av de bästa utan högst sannolikt även den bäste. Hans likheter med Zidane är slående och påfallande. Hans lilla otur är bara att han spelar i samma generation som Messi. Inte för att jag tror att han ligger sömnlös om nätterna för det dock.
Barcelona B-Guden
2012-06-28 02:09
Nog för att Xavi petar Xabi enligt mig är det en gåta att se folk fortfarande säga att Xavi ska starta Xavi ska inte spela nå mer nu, han har varit totalt värdelös, Alonso har varit riktigt grym, och jag vet inte vad Xavi håller på med.
Men en sak är säker, vi kan inte sitta och hoppas på att Xavi ska hitta formen nu i finalen.

Däremot håller jag Xavi i form högre en Xabi alonso i dagsläget.
Sen Pedro han va magisk låt han spela för då hittar iniesta in mer i mitten och då blir det mycket bättre. enligt mig var Pedro en av matchens bästa när han kom in
Sen Ramos imponerade stort på mig jävligt smart spelare tog frispark när det behövdes och på rätt sätt.

Besvikelserna var Arberola Silva Negredo Xavi (IGEN) och del bosque!
Barcelona grande jw
2012-06-28 02:00
VDB har ju ett riktigt lyxproblem med alla fantastiska fotbollsspelare han har att tillgå i sin trupp. Men hittills tycker jag inte han hittat en enda startelva som gynnar exakt hela laget, för att få ut 100% av varje gubbe i startelvan. Hur man ska göra eller vad man ska göra orkar jag inte analysera men idag var det extra tydligt att Silva, Xavi och Negredo inte var helt 100%, antagligen tack vare brist på en riktig spelidé. Iag förstod jag verkligen inte vilket syfte Negredo hade på planen, vilket han själv inte heller verkade förstå?

Jag hoppas Pedro får starta i finalen och att VBD inte gör samma misstag som Erik Hamrén gjorde med Chippen, att bara använda honom som ett "piggt inhopp" sista 15. Samarbetet Jordi Alba, Iniesta Pedro var magiskt!
Barcelona II Barça II
2012-06-28 01:52
Personligen så tycker jag att ett EM/VM slutspel, inte har ett skit med klubblag och göra. Hade gärna velat se Zlatan sänka Spanien i en EM final, hade även blivit glad ifall Pique hade gjort självmål. Självklart hade det varit roligare ifall Ramos (som var grym! Ikväll ) hade gjort självmål :).
Barcelona ElTriplete
2012-06-28 01:33
grande jw

Håller med. På ett sätt förtjänar Alonso all cred, för han har gjort ett bra EM men samtidigt glömmer man att man hämmat Xavis spel på det sättet.

Man undrar hur det hade sett ut med Xabi på bänken och med världens bästa mittfält som start i varje match.

Casillas
Arbeloa - Pique - Ramos - Alba
XAVI - BUSQUETS - INIESTA
Silva - Torres - Pedro
Barcelona grande jw
2012-06-28 01:24
Ni som dissar Xavi så hårt som ni gör idag och säger att det här var slutet bör tänka om. Att spelet ändrades och blev bättre efter att Xavi klev ut är INTE Xavis fel. Faktum är att jag vågar påstå att spelet förmodligen hade blivit ännu bättre om det likaväl varit Xabi Alonso som hade bytts mot Pedro.

Man behöver inte vara jättesmart för att konstatera efter detta EM att Xabi och Xavi är totalt överflödigt på planen tillsammans. Varför såg spelet mycket bättre ut när Xavi gick ut?

Jo, för att Iniesta flyttades in i banan DÄR HAN SKA VARA. Har ni redan glömt de hemska matcherna mot Chelsea där Iniesta stod och tuggade och var helt låst ute på vänsterkanten, och hur frustrerade vi alla var? Idag fick han sin riktiga fria roll, medans Pedro kliver ut på sin neutrala kant och gör ett kanoninhopp. Spelet klickade på ett helt annat sätt då alla fick spela som dom vill spela. Att skylla på Xavi, våran magiska spelmotor, bara för att VDB är helt hjärndöd och envis med sina laguppställningar gör mig förbannad.

Istället för att klaga på Xavi bör man hylla världens näst bäste fotbollspelare, våran Iniesta, som bevisar hur otrolig skillnad han gör i matchbilden så fort han får spela där han trivs som bäst.
Barcelona ElTriplete
2012-06-28 01:13
Jag har sågat Xabi mycket under detta EM och sagt att han är överflödig men de två senaste matcherna har han varit fantastisk.

I gruppspelet gick det sådär och det var en aning slarvigt med passningsspelet men ju länge Spanien kommit desto mer har Alonso förbättrats. Fan vilka krossbollar.

Vet att många här inne hatar Real-spelarna men ha en sak i åtanke: när Barca tog sig vidare i den kontroversiella CL-semin förra året mot Real var det två spelare som stannade i tunneln för att gratulera våra spelare och det var inte Casillas. Det var Xabi Alonso och Arbeloa, hur äckligt Arbeloa än spelat mot oss.

Lägg all rivalitet åt sidan när det vankas landslagsturnering mina Cules-bröder. När det är klubblag blir det mycket hetsiga känslor men likt spelarna så borde vi kunna lägga allt det där åt sidan och förenas. Jag tror att vi alla här inne älskar spansk fotboll mer än all annan fotboll och självklart vill man att spanska landslaget ska lyckas mer än något annat.

Det svider att missa finalen men jag hoppas att alla spelare gör bra ifrån sig!

MOT ETT EM-GULD!
Barcelona Gabriel
2012-06-28 01:11
Herregud vad skönt och stort det är som spanjor att se sitt landslag ta sig till den tredje raka finalen. Jag ska erkänna att jag hade mina tvivel inför det här mästerskapet, men dessa spelarna visar åter en gång varför de är de bästa i välden.

Har några saker att säga kring vissa spelare och jag börjar med det mest uppenbara. Arbeloa. Hur sjukt dålig får man lov att vara egentligen. Man undrar nästan hur han har lyckats med att komma så långt som han faktiskt har. Liksom, får inte lov att skriva det jag egentligen tänker här inne men jag omformulerar det - vad har han egentligen gjort för att ha kommit så långt, och vilka har han gjort det för? Tror de flesta förstår vad jag menar. Det känns nästan som att Del Bosque plockat ut en från publiken helt randomly, gav honom ett par månaders professionell hjälp med fys och konditionsträning och slängde på honom en landslagströja. Så dålig är han!

Sen har vi Xabi Alonso. Jag tillhör den skaran som anser att Spanien som landslag hade mått bättre av att förpassa honom till bänken då han känns överflödig, men jag måste trots det erkänna att han gör ett riktigt monster EM. Han har spelat otroligt bra. Så punkt på det.

Jordi Alba, för mig redan nu den bästa på sin position. Har absolut inget o göra med att han är nära (klar?) för oss. Men säg mig då gärna vem som är bättre. Han är ett fenomen!

Ramos, usch vad jag ogillar dig men: RESPEKT! Straffen han slår, framför allt med tanke på vad som hände senast han tog en straff, det är bara att applådera.

Stolt som spanjor idag!
Barcelona MesQueUnClubFCB
2012-06-28 01:09
Jag vill hylla er madrid fans som hyllar oss ni är nog det första i mina år son jag följt detta forum men är ganska ny. GRACIAS. Talar sanning. Men när det gäller clasico så är jag vid barca men i tävling samanhang så spelar det inge roll om vilket lag som man kommer ifrån. I tävlings samanhang så är det spanien.
Hehe vamos
2012-06-28 01:02
Måste hylla er enormt ..Ni hyllar real spelarna som var duktiga idag ..vilket inte real fans gjorde...för att Cristiano Ronaldo (som har spelat där två år) åkte ut ...Casillas som är levande legend för klubben ..nää det är dåligt ...Och xavi ...Han kommer att forsätta att dominera ..får han inte göra några dåliga matcher eller ...madre mio ...Ajaa sov gött cules...även om jag inte gillar er direkt hö hö ...Arsenal 3
Barcelona MESSI.CORLEONE
2012-06-28 01:00
Barcelona MESSI.CORLEONE
Xabi Alonso gör ett brutalt bra EM till skillnad från vår general Xavi som verkar ha huvudet överallt förutom där han befinner sig. Det är sorgligt från min sida att tänka o skriva så som jag gör nu men jag insåg det klart o tydligt idag hur mycket bättre spanien började spela o leverera efter att Xavi byttes ut.
Barcelona MesQueUnClubFCB
Iker
Arbeloa Ramos Pique Alba
Busquets
Xavi
------Iniesta-
Navas Cesc Pedro

Jag tycker att Navas Cesc Pedro gjorde det bra eller gör det alltid bra. Xavi som släpande Höger mitt. Iniesta passar in till löpande Cesc och Pedro Navas kanske.
Caperuza*
2012-06-28 00:58
@automatic writing:

Precis såna där kommentarer. Små tjuvnyp. Var skrev jag att man inte fick ha negativa åsikter? Du läste mitt inlägg som fan läser bibeln.
Jag skrev att ni dissade laget och mer därtill. någon skrev t o m att spanjorerna var dom vidrigaste människorna på jorden, Är det sunt?
Och han fick inte ens en varning av moderatorn.

... och det JAG som tappat det?
Barcelona Mangi
2012-06-28 00:57
Blaugrana

Tack för att du belyste ngt som jag tror alla kunnat se, Arbeloa är Spaniens klart svagaste kort. Han är svag defensivt och erbjuder näst intill ingenting offensivt. Puyol och Villa saknas ju så oerhört då Ramos hade hotat på högerbacken om Puyol varit hel!!

Tankar inför finalen, nu måste VDB starta med Torres i finalen. Att starta med Negredo var ju en katastrof, han var ju ett skämt. Jag vill se Cesc peta Xavi och att Torres spelar ifrån start.

Det ska bli väldigt intressant och se hur Xavi klarar av hålla Tiago elr Fabregas utanför startelvan nästa säsong.
Real Madrid automatic writing
2012-06-28 00:49
@Caperuza*:

Real Madrid har även spelare i andra lag. Man ska alltså inte kunna ha några negativa åsikter om Spanien eftersom Real Madrid kommer från Spanien, spelare från Real Madrid spelar i Spanien och för andra människor håller på Spanien?

Du har ju tappat det!
Barcelona Barca - King / Xavi Dictates
2012-06-28 00:47
jag tycker inte att xavi är slut. han kanske inte kommer vara lika bra som innan. men vem vill inte kunna ha en xavi i laget... hoppas han avslutar karriären i Barca.
Spanien Don Pelayo
2012-06-28 00:41
@Rambla~:

Tyvärr har du nog rätt. Niva är inne på det i sin artikel att Spanien höjde sig med Pedro efter att Xavi gått ut. Det känns oerhört tungt samtidigt i glädjen att Xaví kanske sjunger på slutrefrängen. Det känns som något tog slut ikväll.
Barcelona Illusionista
2012-06-28 00:41
Eluc

Hahaha ursäkta misstaget skriver från mobilen. Såg inte att jag redan hade med Iniesta. Håller även med alla som skriver el av Xavi eller Xabi måste bänkas o därav flytta ner Iniesta på mitten o spela med Pedro och en annan ytter samt Cesc eller någon av anfallarna Llorente eller Torres.
Barcelona Abirey
2012-06-28 00:40
Blaugrana91

Intressant elva men om det är någongång Spanien ska spela med två defensiva mittfältare är det mot Tyskland i en EM final.
Caperuza*
2012-06-28 00:37
@automatic writing:

Han har ju rätt. Så vad är problemet? Ni dissade hela spanska landslaget big time på Puertan, utan en tanke på att även Real har spelare i landslaget eller att det finns människor som faktiskt håller på både Real och Spanien.
Barcelona Blaugrana91
2012-06-28 00:32
Lite intryck efter matchen:

Pedro var fantastisk under den korta period han fick spela, det var den Pedro vi alla känner igen, fortsätter han så här så har han fått tillbaka startplatsen i Barca.

Iniesta var gudomlig som vanligt, i andra halvlek och under förlängningen var han otroligt bra. Folk snackade om att det var Iniesta vs Ronaldo i den här matchen för vem som i slutändan skulle bli EM:s bästa spelare, den fighten vann ju Iniesta kan vi konstantera så här i efterhand.

Alba var återigen fruktansvärt bra, både i defensiven men framförallt i offensiven, var som att se en liten Alves fara fram och tillbaka längs vänsterkanten. Tänk er dem två på varsin kant nästa säsong!! :o
Han samarbete med Iniesta och även Pedro var dessutom världsklass!
Lägg upp €15M nu Rosell!

Casillas, kan inte säga mer än världens bästa målvakt!

Sen tycker jag även både Ramos och Pique gjorde riktigt bra insatser, främst Ramos. Pique började lite svajigt, men spelade upp sig ordentligt. Ronaldo hade som vanligt en hel del problem med honom.

Hoppas VDB insett en hel del efter den här matchen.

Arbeloa är fullkommligt usel, jag har sagt det förr och säger det igen förstår inte vad den människan gör i startelvan. Dessvärre är det ju lite brist på högerbackar i Spanein, men vågar påstå att Montoya är bättre.

Pedro måste få starta!

Det funkar inte med både Xavi och Xabi på plan, som vi varit inne på så hämmas Xavi i sitt spel. En måste bort och Xavi är mycket bättre än Alonso och en Xavi som får spela så som han vill gör Spanien bättre, därav bort med Alonso.
Missförstå mig inte Alonso är bra men det är bättre för Spanien med en nöjd Xavi.

Så här hoppas jag Spanien ställer upp i finalen:

Casillas
Arbeloa-Ramos-Pique-Alba
Xavi-Busuqtes-Iniesta
Silva-Cesc-Pedro
Annons: