/spanien/barcelona/forum/8928.aspx/spanien/barcelona/forum/8928.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Blaugrana91
2012-07-20 15:45
Vet inte om ni läst det, men klubbens Vice president och ekonomiskansvariga presenterade idag dem ekonomiska resultaten för säsongen som gått och det man kan säga om siffrorna är att dem är otroligt imponerande!

Intäkterna ökade ordentligt, klubben drog in sanslösa €495 Miljoner (vilket är ett rekord för en fotbollsklubb), man hade räknat med att dra in ungefär €461M men nu blev det alltså €34 Miljoner mer än man hade räknat med.
Och då får vi ju komma ihåg att vi inte ens vann varken CL eller ligan men trots det var intäkterna så galet höga, det är väldigt imponerande. Hade vi dessutom vunnit CL så hade intäkterna hamnat på över €500 Miljoner.

Vad som är intressant är att vi fortsätter att öka intäkterna, t.ex. för tre år sedan låg klubbens intäkter på €362 Miljoner och där ligger många av dem andra europeiska toppklubbarna idag, knappt ens det. Säsongen 10/11 drog vi in €473M och nu alltså €495M!
På tre år har vi alltså ökat med €133 Miljoner. Mycket starkt!

Kollar man mer igående på hur intäkterna fördelas så ser man att vi drar in ungefär €20M från klubbens socis.
Intäkterna från Camp Nou ökade med 11, 6% jämfört med förgående år och uppgick till €120 Miljoner.
Från TV och media, dvs Tv-pengar och liknande drog vi in €160 Miljoner.
Men mest tjänar vi in från reklam och marknadsföring, där drog man in hela €167 Miljoner en ökning på 11,8% jämfört med förra året, ökningen beror väl mycket på Qatar kan jag tänka mig.

Kollar man sen på utgifterna så fortsätter vi att sänka dem, dessa landade på €441 Miljoner, vilket var €32M mindre än förra säsongen.
Därmed gjorde vi en rekordvinst på €49 Miljoner, denna kunde ha varit ännu större om det inte hade varit för förluster man gjort på Keirrison, Hleb och Henrique. Annars hade vinsten varit nära €69M.

Dessutom fortsätter vi sänka skulderna, när den nya ledningen tog över så låg skulderna på €431 Miljoner, Idag ligger den på €335M, vi har alltså sänkt den med nära €100M på bara två år. Man vill dock få ner skulden till runt €200 Miljoner, först då kan man bygga om Camp Nou totalt alternativt bygga en helt ny arena, samt bygga Espai Barca. Skulden bör vara på dem nivåerna om 2 år ungefär.

Hur som helst så är det impoernade siffror som man visar upp, ekonomin har blivit otroligt stark på väldigt kort tid. Barcelona kommer utan problem klara av dem nya FFP-reglerna. Bra jobb av ledningen, man kan säga vad man vill om Rosell, men när det kommer till ekonomi så är han verkligen grym.

Vill man läsa mer så kolla länktips.

Hoppas för övrigt att jag inte tråkat ut er totalt med massa ekonomisnack, men tycker själv att det är väldigt intressant. :P
Finns ju alltid någon ekonominörd på varje klubbforum... ;)

Barcelona Corazon
2012-07-20 15:26
är det nån som har erfarenhet av att beställa från hemsidan försöker själv nu men den säger ifrån på mitt datum???

Hjääälp
Barcelona påfågeln
2012-07-20 14:42
Fabregas har ju fått spela högre upp i banan och inte på mittfältet där han dock gör det bra. Men vad jag försöker säga är att jag tycker att man kan ge Afellay en säsong, han verkar vara en väldigt bra truppspelare och kan bara höja sitt värde :)
Postat via SvenskaFans-appen
Atlético addeh
2012-07-20 14:27
1.70

Jag ser inte riktigt kopplingen med Keita. Han användes nästan bara som pivoté förra säsongen, en position jag tvivlar om vi får se Afellay i. Men visst, holländaren är mångsidig, kan användas på flera positioner och verkar ha den rätta moralen. Just av den anledningen, att han även tagit sig tid och försökt lära sig språket, gör att jag verkligen hade velat se honom lyckas i klubben. På lång sikt tror jag dock det bästa vore att han lämnade redan nu då vi redan har sex anfallare och absolut tillräckligt med offensiva mittfältare i truppen.

påfågeln

Xavi, Iniesta, Thiago & Fábregas. På två positioner. Alla vill ha så mycket speltid som möjligt. Afellay skulle få väldigt knapert med minuter som mittfältare, det är något som är säkert.
Barcelona Abbe.
2012-07-20 14:16
Dani Alves har fått el alta médica!
Barcelona påfågeln
2012-07-20 13:55
Afellay funkar ju även utmärkt på mittfältet i Iniestas roll, under en lång säsong med många skaderisker är det bra att ha en sådan spelare. Xavi kommer inte kunna spela alla matcher och bör också kunna vilas i mindre viktiga matcher, visst tycket jag att man bör ge unga chansen, men skulle vi ha en två tre skador på mittfältet (som vi troligtvis får någon gång under säsongen) så kommer nog Afellay göra stor nytta. Dessutom kan inte hans marknadsvärde i princip sjunka så mycket mer, att en spelare som Ruben i Villareal skulle vara mer värd än en startspelare i holländska landslaget är ju absurt, med tanke på att Afellay knappast har nått sin fulla potential än.
Barcelona comprende
2012-07-20 13:53
170-ligan Men vi har samtidigt blivit snabbare offensivt och defensivt. Nytt vapen i anfallsväg, sen så är hans defensiva kvaliteter rejält underskattade. Då han var Em-s bäste ytterbacke ( srry smutsen men coentrao nej skulle icke tro det) inte gjorde bort sig någon gång. Ska man värva någon längre, så är det först främst bollbehandlingen som behövs kollas upp för annars kommer det att sluta upp med ännu en staty. Och då brukar ändå folk kalla Zlatan för teknisk HA
Barcelona 1.70-ligan - Cuenca y Tello
2012-07-20 13:42
Comprede Även om det inte gör något att merparten av laget snittar 170cm, måste det fortfarande finnas ett par spelare med lite länge och fysik. Annars blir det lätt för duktiga lag att straffa oss, hur fint vi än må rulla bollen. Med Alba in och Keita ut har vi blivit ännu mindre. Det skulle inte skada om vår sista värvning blir en lång och stark sådan
Real Madrid mannen myten Raúl
2012-07-20 13:38
Tjenare har en biljett till över.

Säljer den idag för samma pris som jag köpte den för 540 kr. Gäller sektion Ä1 rad 1 plats 10 PMa om du är intresserad (helst swedbank så det går snabbare)

Först till kvarn
2012-07-20 13:32
Addeh Jag gillar också Tello och Cuenca och har stor tilltro till dessa grabbar, precis som du. Anser bara att det bör finnas plats för en sån mångsidig spelare som Afellay ändå, utan att sabotera ynglingarnas utveckling. Särskilt när Keita lämnat. Och de pengarna som det ryktas om att vi skulle få in om han lämnar får åtminstone inte mig att göra några glädjeskutt. Sett till hans kvaliteter och år kvar på kontraktet, är det ett fynd för andra klubbar. Nu kanske inte Barca kan kräva så mycket mer heller, med tanke på att skador hindrat honom från göra sig ett namn även hos oss... Men då tycker jag inte heller man ska fundera på att sälja! Stanna kvar och ge honom en säsong att imponera på. Finns inte mycket att förlora där.
Barcelona God is a five letter word - Messi
2012-07-20 13:19
D.Luiz tror jag kan vara en grym värvning.

Plus;
- Snabb, atletisk.
- Härlig passningsfot
- Gör ett och annat mål (brukar vara antingen galet snygga, viktiga eller både och)
- Kan spela som vänsterback och defensiv mittfältare i värsta fall.
- FRISYREN! Ja klart den kommer med! Sideshow-Bob for life!

Minus;
- PRISET! Chelsea fick loss han för 25 miljoner; något säger mig att de vill tjäna något på honom - så minst 30-35
- Kan ibland se helt vilsen ut och gör efterblivna misstag.
- Tacklar vårdslöst utanför straffområdet och får många frisparkar emot sig.

Atlético addeh
2012-07-20 13:13
comprende

När det gäller fasta situationer defensivt är det alltid en fördel att ha ett par långa gubbar. Men annars håller jag med dig. Varför börja värva långa spelare när det funkat utomordentligt med kortväxta lirare tidigare år?
Barcelona comprende
2012-07-20 13:09
Så jävla irriterande att folk använder ens spelares längd som en faktor när man ska värva. 170 ligan har spelat ut alla 180+. Kanske dags för folk att inse att Barcelona inte kommer att ändra spelsätt (thank u lord). Vad fan behövs en lång spelare när man håller bollen på marken ? Varför fan behöver vi långa backar när vi har hög backlinje ? Motståndaren lägger ändå alltid bollen på ytan och över försvar linjen. Om inte backen är 5 m lång så kvittar det. Fasta situationer ? Mesta dels kör vi bara korta, och när vi väl slår in dom så prickar vi pannan på våra spelare som är 170 men ändå lyckas! Fasta situationer emot oss är enkelt, ha din gubbe ha din gubbe och släpp fan inte stolpen. Plan B ? Fuck it ! Plan B är att avlossa skott utifrån och rakare spel i djupled. Inte fan ska det läggas på en centertank som behöver 5 min att få kontroll över bollen. Avrundar det med ; Spanien kortaste laget i EM, guld, ett insläppt mål och ingen centertank
Barcelona GerardPiqué3
2012-07-20 13:06
Vad tror ni David Luiz skulle kosta? 250 miljoner?
Atlético addeh
2012-07-20 12:37
"If they can't sign any of the two, Vilanova counts on promoted B-player Bartra"

Väldigt motsägelsefullt det där. Skulle Tito ha fullt förtroende för Bartra hade han inte ens kollat över möjligheterna att värva en mittback.

Lyckas inte klubben värva någon mittback har Tito inte så mycket till val än att lita på Bartra.
Atlético addeh
2012-07-20 12:34
barca show

Ja, jag vet, jag är ganska kritisk till Afellay. Tycker inte illa om honom alls, ser bara inte riktigt meningen med att ha kvar honom när vi skulle kunna få en bra hacka stålar genom en försäljning. Dessutom, som jag nämnde tidigare och som jag anser är den tyngsta anledningen, är att Cuenca & Tello erbjuder mer än Afellay och den senare skulle kunna ta välbehövlig speltid från ynglingarna om han stannar.

Alexis, Villa & Pedro kommer i första hand slåss om platserna bredvid Messi. Även Cuenca om han fortsätter utvecklas. Ska vi då, utöver dessa, ha ytterligare tre spelare (Cuenca inräknad). En eller ett par spelare skulle få väldigt knapert med speltid. Sex anfallare räcker gott och väl.

---

Official: Barcelona have closed the 2011-2012 season with a record profit of 48.8M
,Sami
2012-07-20 12:08
Vad tycker ni?

Chelsea's David Luiz is alternative for Javi Martinez. If they can't sign any of the two, Vilanova counts on promoted B-player Bartra. [md]
Barcelona barca show
2012-07-20 11:48
addeh (Barcelona) Tycker du e för kritisk mot affelay och hans kvaliteer. Jag ser gärna han kvar där jag tror både i kanten och i mitten vi kan ha nytta av han
Atlético addeh
2012-07-20 11:28
Eller så cashar vi in för Afellay och använder oss av de yngre, mer talangfulla spelarna som faktiskt har något att erbjuda som inte Ibi har.

Stannar Afellay är jag rädd att han kommer ta välbehövlig speltid från såväl Cuenca som Tello. Är det värt det?
Barcelona BB-Barceloneta
2012-07-20 11:23
Messi-Barca-10 Fontas var frisk hela hösten, skadan kom inte för en på andra halvan av säsongen. Jag tror inte att hans speltid hade blivit större då heller.
2012-07-20 11:13
Eller så behåller vi Afellay och struntar i ännu en 170-lirare. Så behåller vi Jonathan dessutom
Barcelona GerardPiqué3
2012-07-20 11:06
,Sami Cazorla vore ju inte fel ifall Afellay lämnar, för en billig peng alltså :)
,Sami
2012-07-20 10:51
Barcelona are monitoring the situation of Malaga attacker Santi Cazorla (27), who could leave his club because of payment problems. [md]
Barcelona petersays
2012-07-20 09:12
Nu verkar det väldigt klart med Oscar till Chelsea, bra artikel om honom i The Guardian här.

Även allt fler rykten om att Azpilicueta kommer gå till Chelsea för typ €10M.
Ska bli kul att se honom spela på högsta nivå isåfall.
Barcelona petersays
2012-07-20 09:05
@AndreD - General pardon:

Chygrynsky, Henrique, Keirrison osv osv osv osv.
Barcelona MesQueUnClubFCB-Alba y Iniesta
2012-07-20 08:03
Ska inte den officiella tiden till ligan komma ut snart?
AndreD - General pardon
2012-07-20 04:19
Tar vi bort Zlatan-värvningen hade vi vunnit ännu fler titlar med mindre pengar.
Barcelona Blaugrana91
2012-07-20 03:19
Barcelona invested 579,4M in players last 10 years and won 19 trophies #fcblive Real Madrid invested 893,8M to win 7 trophies [via sport]
Barcelona Messi-Barca-10
2012-07-20 01:31
BB-Barceloneta

En sak om Fontas: Anledningen till varför han inte fick spela var att han var långtids skadad vad jag vet
Barcelona MesQueUnClubFCB-Alba y Iniesta
2012-07-20 00:55
,Sami

Jag skulle helst se Affelay i Arsenal än Inter. Arsenal är mer effektiva. Gör inte samma misstag som Keita. Hur mycket är han erbjuden.
Annons: