/spanien/barcelona/forum/8880.aspx/spanien/barcelona/forum/8880.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Real Madrid Alex.K - goo goo g'joob
2012-07-03 22:12
Blaugrana91

Dina anklagelser om hur staten köpte Real Madrids träningsanläggning och sedan gav tillbaka den helt gratis. Sen att klubben vann titlar på 50-talet tack vare Francos hot och mutor.

Inte för att jag bryr mig egentligen. Men förstår inte varför man anklagar andra när man gör exakt samma sak.

Sen ska jag tillägga att jag håller med er helt och hållet i dopningsanklagelserna.
Barcelona Barclasico
2012-07-03 22:06
nån här som vet nått nytt om David viillla?
Coach pep.
2012-07-03 22:06
Att hormonbehandlas har ingen påverkan på en persons fotbollstalang så vitt mig bekommer. Idrottsmän idag använder preparat av alla möjliga slag som lika gärna skulle kunna vara dopingklassade. Palla insnöa sig på Messis hormonbehandling. Dessutom är Messis främsta egenskap knappast fysiken, utan hans spelintelligens och bollkontroll, vilket inte har det minsta med tillväxthormon att göra. Så vad fan är det egentligen man försöker säga genom att anklaga Messi för fusk genom hormonbehandling? Att det är orättvist att han fick bli hela 1.69 lång? xD

Det Messi skördar frukterna av idag är hans naturliga talang och hårda träning.
Barcelona basaric - "el guaje"
2012-07-03 22:01
Xavi created more chances (25), completed more passes (531) and had more touches (676) than anyone else at the Euro.

Och så här lät det när UEFA presenterade turneringens lirare : "Xavi Hernández and Iniesta were all superb. In the case of Xavi, he won the award last time, and he could easily have won the award again, but we felt that Iniesta deserved it. In many ways, he symbolised the tournament – the creative, incisive runner, with and without the ball. We felt that he epitomised a lot of what we saw."

Real Madrid Johe
2012-07-03 21:59
Hetfield

Det handlar inte om jag tror att du inte orkar söka, utan att jag själv inte orkar söka efter informationen. Vill du veta mer bör det vara ditt ansvar att leta, inte mitt. Sedan försöker jag inte bevisa någonting, jag säger bara att man inte kan utesluta att han fått fördelar på grund av behandlingen.

Jag kan bara prata för mig själv och jag försöker inte nedvärdera det Messi gör, det är snarare så att vissa här inne tror att man säger något negativt så fort man diskuterar Messi utan att dyrka honom.

Jag kan säga att hade det gällt någon spelare i Real Madrid så hade jag inte brytt mig det minsta om de hormonbehandlats, så länge det inte riskerar deras hälsa och är tillåtet.
Barcelona Josep Guardiola
2012-07-03 21:56

Barcelona tarrak
2012-07-03 21:54
Johe

Den stora massan kände åtminstone till det när han slog igenom som16-17-åring, men det var knappast så att han var bäst och kändast i världen då. Även om han var en stor talang fanns det många minst lika bra spelare och framför allt, långt mer mediala. Just därför är det märkligt att jag som, visserligen inte vet allt (tack för påpekandet), men genuint fotbollsintresserad sen många år tillbaka, aldrig hört talas om någon annan elitspelare som fått samma behandling. Den rimliga anledningen till att just hans behandling på ett tidigt stadium uppmärksammades så pass mycket, bör väl vara att det är genuint ovanligt bland toppidrottare. Avsaknaden av förr oss övrigt kända fall är inget bevis, men ändå ett starkt indicium på att den här gruppen inte är överrepresenterade inom fotboll och övrig toppidrott.
Barcelona Hetfield
2012-07-03 21:49
Det är väl mer att när du påstår något och hänvisar till en gigantisk källa, så är det lite som att säga "jag vet att du inte kommer att orka söka, så därför har jag rätt". Det är precis vad det, det är eventuella fördelar. Återigen, jag har varken läst eller hört något om att det skulle ge några större fördelar.

Om man nu ska påstå något, som är byggd på fakta, så kan man väl hänvisa till något. Det är väl inte så mycket att kräva. Återigen, det är dubbelmoralen som stör mig. Om det hade gällt en medioker spelare så hade ingen sagt något om "fördelar", men nu när det gäller Messi så har han helt plötsligt fått fördelar. Jag kan köpa till viss del att man KAN få fördelar, men även om det är så att Messi nu har fått fördelar, så är det så försumbart att det skulle inte ha påverkat något. Han hade ändå varit samma fantastiska spelare oavsett, därför är hela diskussionen meningslös då den bygger på små fördelar, om ens det. Återigen, om det nu är så viktigt och en sån stor fördel, varför har ingen stoppat Messi? Varför är det tillåtet att han spelar? Ingen läkare eller förbund har sagt något emot det, så att några bittra personer på internet försöker få det att låta som att han har fått några större fördelar är väl inget som jag tänker bli sur över.
Barcelona Blaugrana91
2012-07-03 21:46
Alex.K - goo goo g'joob

Vad pratar du om?
Real Madrid Johe
2012-07-03 21:46
Hetfield

Jag visste inte att jag redovisade resultatet av en studie här, diskuterar vi inte på ett fotbollsforum. Du hävdade också att anledningen att du ville ha information om det var för ditt personliga intresse, inte för att jag skulle behöva bevisa något.

Om du har har medicinsk bakgrund bör du känna till att väldigt lite faktiskt är bevisat och att mycket är teorier utifrån den informationen som finns. Detta gäller i ännu högre utsträckning inom idrottsfysiologin där detaljer får en helt annan innebörd.

Satellitcellpåverkan är en teori som skulle kunna förklara eventuella förbättringar, har du inte koll på det är det bara att läsa om det nu.
Real Madrid Johe
2012-07-03 21:39
tarrak

Det spelar ingen roll om det var känt när han kom till klubben, det betyder inte att den stora massan kände till det, jag hade till exempel ingen aning om att han hormonbehandlats innan han blev en spelare av världsklass. På samma sätt tror jag inte du eller jag hör talas om andra personer före de är kända, om vi inte aktivt letar. Det finns otroligt mycket information där ute som du kan tillgodogöra dig om du vill, det betyder inte att du har koll på allting.
Barcelona Hetfield
2012-07-03 21:34
"bör det också stå". Ja, precis. Jag vill ha specifika dokument som bekräftar det du säger, för inget av det du insinuerar är något som jag har stött på under min utbildning eller forskning. Återigen, om han hade haft en fördel, så är det så försumbart som gravitationen är för en fluga, det är inte ens värt att ha det som argument. Du kan ju inte direkt hänvisa till en gigantisk källa, och förvänta dig att det ska räcka som argument. Det funkar inte precis så i universitet.

Hela konceptet att så fort ordet "tillväxthormoner" ska dyka in i en mening, så ska folk direkt dra en koppling till "fusk" eller "doping", när det egentligen handlar om något väldigt grundläggande. Människor behöver det, även i vuxen ålder för att hålla igång musklerna osv, men det är särskilt viktigt under tonåren. Messi fick den hjälpen han behövde. Om det nu var en fördel, då hade man väl inte accepterat spelare som har tagit tillväxthormoner till att börja med, men eftersom att det inte har varit ett problem, varför är det helt plötsligt en fördel? Varför är det bara nu som folk klagar på det? Nu när Messi är framgångsrik så är det något att klaga över, men hade det varit någon annan så hade väl ingen sagt något.
Barcelona tarrak
2012-07-03 21:33
Johe

Precis som du säger ger minsta mätbara fördel ett betydelsefullt försprång inom elitidrott. Just därför skulle det vara en överrepresentation av "Messis" om nämnda behandling gav mätbara fördelar. Att vi känner till Messis hormonsjukdom beror inte på att han är bäst i världen, det har varit känt sen han kom till klubben alltså många år innan han blev världsstjärna. Skulle andra världsstjärnor ha behandlats på samma sätt, borde vi absolut känt till det, knappast något som varit kontroversiellt och funnits anledning att mörka.
Real Madrid Johe
2012-07-03 21:31
Josep Guardiola

För det första så skriver jag så även om jag skulle hålla käften så tror jag inte du hade märkt av det. Sedan verkar du tro att bara för att du sitter bakom din datorskärm så kan du uppträda hur du vill. Jag hade velat se dig ge mig den där örfilen om vi hade träffats.
Real Madrid Alex.K - goo goo g'joob
2012-07-03 21:30
Blaugrana91

Kanske dags att lägga av med egna anklagelser innan man klagar på andras. Tycker du inte det?
*
Vilka här inne ska kolla på matchen mot United?
Real Madrid Johe
2012-07-03 21:27
Hetfield

Det finns flera vetenskapliga studier som tittat på detta, bara att söka på pubmed (det kommer du ändå behöva lära dig om du ska jobba inom medicin). Sedan bör det också stå om det i "Physiology of Sport and Exercise" av Jack H Wilmore, David L Costill och W Larry Kenney, är du intresserad så kan du säkert låna den på något bibliotek.

Det är ingen dum konspiration och jag baserar ingenting av det jag skriver från vad någon inom fotbollsvärlden (fan eller annan) har sagt. Jag uppskattar det Messi gör och jag är glad över att vara en av dem som får följa honom varje vecka. Mitt syfte är inte att förminska något av det han gjort även om andra kanske haft det syftet.
Real Madrid Johe
2012-07-03 21:19
Tarrak

Jag säger inte att det eventuella övertaget helt säkert är försumbart men att det är en väldigt liten del av hans storlek, det man måste tänka på inom den yttersta eliten är att minsta lilla förbättring kan betyda oerhört mycket. Dock är det så att i andra sporter såsom långdistanslöpning skulle det sannolikt ge ett större utslag i tävling att ha ett litet fysiologiskt övertag.

Bara för att vi inte känner till några fler än Messi betyder inte det att han är den enda. Det är snarare logiskt att informationen kommer ut om honom eftersom de flesta anser att han är världens bästa fotbollsspelare.

Än en gång. Jag anser inte att Messi är dopad eller att det är något etiskt fel med hans behandling, jag säger bara att det kan ha gett honom ett litet övertag.
Barcelona Hetfield
2012-07-03 21:19
Messi hade drabbats av alla möjliga problem utan tillväxthormonerna, de var nödvändiga för honom. Lika försumbar som gravitationen är för en liten fluga, så är det samma sak för Messi och hans fördelar med tillväxthormonerna. Det är bara onödigt att ens dra upp det.

Såvitt jag vet så finns det inget dokumenterat att man helt plötsligt ska ha en större fördel av tillväxthormoner än de som har en normal produktion av hormonerna. Om det finns, då vill jag jättegärna läsa det, mest av mitt intresse för mitt framtida yrke och medicin.

Det hela låter bara som en dum konspiration för att förminska det Messi gör. Det är som med allt annat i världen, blir någon för känd så ska man trycka ner den personen pga. personens sexualitet eller något annat. Det Messi gör veckan in och vecka ut är något som få har gjort, varför inte bara uppskatta det?

En spelare som Messi föds inte ofta, sen att han hade problem och fick det fixat, ska man hålla det emot honom? Han fick ju bara den hjälpen han behövde för att slippa problem. Återigen, om han fick en fördel, så är det så försumbart att det är meningslöst att ha det som argument mot honom. Messi sitter inte precis på soffan och får den kroppen, han sliter och kämpar för det genom att äta rätt och leva ett lugnt liv.
Barcelona Josep Guardiola
2012-07-03 21:18
@Johe:

Snälla gör oss alla en tjänst och håll käften, jag blir förolämpad av att du ifrågasätter Messis integritet som idrottsman.

Du förtjänar en örfil för att vakna till verkligheten. Han är så bra som han är för att han är så bra som han haft potential till att bli, inget fucking annat skitsnack som du knappt själv tror på för att förminska denne Messi, detta fenomenet som vi alla haft tur i livet att få möjlighet till att skåda.

Tacka gud istället för att du i framtiden kan berätta till dina barnbarn om denne Messi.
Barcelona Mäktiga Messi
2012-07-03 21:18
Grabbar kan ni vara snälla o skita i vad folk skriver om Barca o Barcas spelare . alla dessa idioter som skriver skit om oss har ingen skam o heder i kroppen folk från hela Europas klubbar är jävligt avundsjuka över våran framgång o vårt spel . det blir en utmaning för oss att skita i dom här människorna
Postat via SvenskaFans-appen
Real Madrid Johe
2012-07-03 21:12
Hetfield

Det är snarare naivt att helt utesluta att Messi skulle fått några fördelar på grund av sin behandling.

Jag hävdar inte att Messi är dopad. Doping är per definition att han får i sig något otillåtet preparat eller dylikt och eftersom denna typ av behandlingar är tillåtna finns egentligen inget att diskutera om i det ämnet.

Ingen kan veta var Messi hade varit om han hade haft samma förutsättningar som alla andra från början men han är ett fenomen på allt sätt och vis som skapats av en hel del olika faktorer, ändrar vi någon faktor har vi ingen aning om vad slutresultatet hade blivit.
Barcelona tarrak
2012-07-03 21:07
Johe

Bra att vi är överens om att OM Messi fått någon fysisk fördel av sin behandling så är den försumbar.

Vad det gäller ditt sista stycke förstår jag inte riktigt vad du menar. Självklart ger man inte hormontillskott till barn som inte behöver det, däremot är det en hyfsat vanlig behandling för de har störningar i den egna produktionen. Om det nu hade gett stora fördelar så skulle det ju märkas genom att den gruppen var överrepresenterade inom toppidrotten, men med tanke på att Messi verkar vara en av ytterst få (den enda jag känner till), så kan man ju avskriva den teorin. Men om det verkade vi ju vara överens ändå.
Barcelona Hetfield
2012-07-03 21:06
Det är fortfarande naivt att tro att Messi får en superkropp bara för att han tog behandlingar. Han hade sämre förutsättningar till att börja med, sedan så fick han behandling för att få samma chans som alla andra. Poängen är att så fort "tillväxthormoner" dyker upp, så ska folk direkt tänka på doping.

Jag tror att Messi hade varit minst lika bra även om han inte hade behövt ta sprutorna till att börja med, om han inte hade det problemet.
Real Madrid Johe
2012-07-03 21:02
Hetfield

Vad har hans spelskicklighet och spelförståelse att göra med något? Ingen har ifrågasatt att han är en extrem talang, annars hade väl inte Barcelona hämtat honom från Argentina och finansierat hans behandling.

Det spelar ingen roll om dina kompisar inte är några atleter, övertaget som man får är till 100 procent en effekt av förbättrat träningssvar, alltså att man i relation till "normala" kan få större förbättringar när man tränar. Om dina kompisar inte tränar hårt kommer man inte märka av någonting.
Real Madrid Johe
2012-07-03 20:56
tarrak

Jo dom strävar efter att lägga det på normalnivå men då ska man tänka på att Messi gått en tid med brist och att de då sannolikt försöker kompensera för hela pubertetskurvan vilket gör man lägger nivån något högre för att få ett "normalt" snitt. Sedan är kroppen väldigt anpassningsbar vilket innebär att Messis normalnivå sannolikt låg något lägre än den statistiska normalnivån som man fått genom studier på större grupper, alltså att han får större effekt än vad andra personer utan brist skulle fått av denna dos.

Jag kan tyvärr inte förklara hur denna positiva effekt skapas för då måste jag gå in på fysiologisk detaljnivå och det blir svårt att ta såhär på forumet, men med största sannolikhet får man positiva effekter i framtiden av denna typ av behandling.

Sedan tror jag inte att det är speciellt konstigt att det inte "vimlar" av fysiska fenomen inom toppidrotten då denna detta endast ger en liten förbättring och det krävs väldigt många andra delar för att lyckas. Avslutningsvis tror jag inte att det är speciellt vanligt att man ger folk tillväxthormoner om de inte har brist. Tänk på att denna behandling endast är effektiv under puberteten och jag tror inte det är speciellt många föräldrar som accepterar att ens barn sprutas med preparat som eventuellt kan riskera deras hälsa endast för att i framtiden kunna få ett idrottsfysiologiskt övertag.
Barcelona Hetfield
2012-07-03 20:49
Det där stämmer inte. Det där är mer för att kroppen ska få en jämn balans än att man ska pumpa upp spelaren. Det är lite som att vilja bli biten av en spindel, så att man kan bli spindelmannen, det är bara inte logiskt. Jag känner folk som har tagit tillväxthormoner, de är inte precis några atleter idag.

Om Messi nu skulle ha haft en fördel, hur förklarar man hans spelskicklighet och spelförståelse? Tillväxthormoner hjälper väl inte där, det är ju där Messi glänser.
bojan89
2012-07-03 20:48
ngn aom vet vad (cesc 4 fabregas) menar med 2 eller 3 kaptener
i allsvenskan samtidigt? e det lagkaptener eller ngt annat
Barcelona tarrak
2012-07-03 20:44
Johe

Fast för att det ska ge en positiv effekt krävs det väl att man ger ett överskott tillväxthormon? En vanlig hormonbehandling går ju endast ut på att kompensera för kroppens tillkortakommandon och lägga produktionen på den nivå som kroppen normalt ska klara på egen hand.

Skulle den typen av behandling ge långvariga positiva effekter borde väl toppidrotten vimla av fysiska fenomen som behandlats under uppväxten, men på rak arm kan jag inte komma på någon annan än Messi, trots att behandlingen är väldigt vanlig.
Barcelona Andreas V.V
2012-07-03 20:42
@petersays:

Bara att hålla koll på sidan i länktips..
Real Madrid Johe
2012-07-03 20:38
För vuxna har tillväxthormon ingen anabol (uppbyggande) effekt, detta innebär att man vare sig skulle få förbättrad "kondition" eller styrka av det. Om jag har koll på detta tror jag även Barcelonas fysiologer har det varför jag tvivlar starkt på att man skulle använda sig av det för A-lagstruppen.

Det kan däremot sägas att om man får tillskott under puberteten skulle man även idag kunna ha positiva effekter av det i form av förbättrad förmåga att öka i styrka, därför är det inte helt osannolikt att Messi kan ha ett visst övertag på grund av den tidigare behandlingen. Precis som tidigare påpekats ska det dock sägas att det rent etiskt inte kan sägas vara något orättvist med det då han faktiskt hade brist.
Annons: