/spanien/barcelona/forum/8731.aspx/spanien/barcelona/forum/8731.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona el Flaco - Loco-Motive
2012-08-14 20:23
DM1982/

Men bara för att inte alla andra klubbar spikar sina trupper inte spikar sina trupper långt innan transferfönstret stänger så betyder det inte att vi bör göra samma sak. Det som hade hjälpt laget är att man hittar en klar och färdig trupp att starta säsongen med. Nu tycker jag i för sig att vi har det, vilket även du verkar tänker likadant.

Sen om man ska värva in någon i sista minuten bör det vara en spelare man följt sedan länge, inte en improviserad plan B. Återigen, som utomstående är det omöjligt att veta om det rör sig om endast rykten eller hur länge direktörerna och Zubi följt en viss spelare, men av de man får läsa om är det ingen som jag ger mig intrycket av att kunna höja vår nivå.
Barcelona DM1982
2012-08-14 20:09
@el Flaco - Loco-Motive:

Men i ärlighetens namn, hur många trupper är helt spikade innan fönstret stänger? De flesta storlagen kan tänka sig ta in spelare ända fram till sista sekunden av transferfönstret, det är inget konstigt med det.

Sedan känns det som om situationen är lite speciell den här säsongen. Det flyttas upp många b-lagsspelare som ska "provträna" under försäsongen med a-laget, den del blir kvar medan andra får gå men det tar tid att se vilka som inte kommer få vara kvar. Vill man ge grabbarna en ärlig chans så köper man inte in en spelar som hur som helst kommer vara för i kön, vad är poängen med det?

Jag är inte alls orolig över truppen, speciellt inte sedan Alba kom in och efter Bartras magnifika försäsong. Backlinjen känns inte alls speciellt tunn faktiskt, inte heller det defensiva mittfältet. Överlag är truppen spikad, kanske är den en värvning till men det känns inte nödvändigt enligt mig, det finns uppbackning.

En del intressant namn har florerat, Martinez kanske intressantast där, men klubbar kräver löjliga summor för alla spelare. Det finns ingen anledning för Barcelona att leka sugar dady för andra klubbar, de tiderna hoppas jag är förbi. Kloka och billiga värvningar i kombination med uppflyttningar från b-laget är melodin och det verkar som om det funkar bra även den här säsongen.
2012-08-14 19:50
elbraco/

För det första kanske jag bör tillägga att jag inte tycker att Zubi har varit värdelös under sin tid som sportchef. Han passar säkert in i den diskreta image som Rosell har försökt införa under sin tid som president. Och de flesta av värvningarna de två senaste åren har varit lyckade. Sen är det omöjligt att veta, som utomstående, hur stor roll Zubi har haft att göra i de dealen. Kan tänka mig att även Barto och direktören Raul Sanllehi var involverade.

Sen var ju Rosell aldrig någon sportchef under Laportas mandat, utan vicepresident med ansvar för den sportsliga biten. Intressant dock att läsa i Graham Hunters bok att Ingle eller Soriano, kommer inte håg just nu vem av de, som menade att Rosell då försökte komma med förslag på spelare man kunde värva, vilket inte ingick i hans arbetsroll. Lite övertramp för av Sandrusco.

Annars hade Rosell säkerligen gjort ett bra jobb som sportchef, men det lär aldrig hända och absolut inte under Laporta. De två männen bör nog befinna sig så långt borta från varandra som möjligt. :P
Barcelona petersays
2012-08-14 19:43
Det här med defensiv mitt. Länge startade vi ju med Xavi-Iniesta-Deco på mittfältet. Jag tycker det vore intressant med en mer kreativ balansspelare, som att t.ex. spela in någon som Moutinho på den positionen. Eller är det just det att man vill ha en DM som även kan spela mittback?

Jag tycker att det kan bli för defensivt med spelare som Mascherano eller Song som DM, det vore kul att se en mer passningsskicklig uppspelare på den platsen. Någon som kan starta anfallen mycket snabbare, så att Messi kanske inte måste gå så långt bak och hämta boll som vi sett de senaste två säsongerna.
Barcelona petersays
2012-08-14 19:37
Förutom spelarna som räknades upp nedan så tycker jag vi betalade på tok för mycket för båda Cesc och Villa. Ledningen är USLA på att förhandla.
Barcelona elbraco - SiamoCalcio
2012-08-14 19:36
el Flaco

intressant. Styrelsens roller är sån fakta som man sällan får läsa om som supporter, och som inte alla kanske tycker är kul.

Som sportchef hade jag gärna velat se en Galliani utan inflytande, d.v.s. någon som kan plocka in bra spelare billigt/gratis och som är duktig med det ekonomiska, samtidigt som huvudtränaren ska ha ansvaret över spelarköp osv.

Rosell som sportchef och Laporta som president? ;) hur tror du Rosell hade reagerat på det förslaget?
Barcelona petersays
2012-08-14 19:34
@addeh:

Fast nästa säsong blir Villa 32 och har bara ett år kvar innan han går som Bosman. Då är vi inte i något förhandlingsläge alls. Jag ger Villa till jul.
2012-08-14 19:29
Dm1982

tror knappast dom är medvetna om det själva haha, och sen står det faktiskt i bildtexten att "Tello struggling with Nani" eller något liknande.

Förresten, skrev årets jävla roman om Afellay nyss men givetvis så tryckte jag ner sidan innan jag hann posta, men jag tycker det är helfel att kalla Afellay för ett panikköp. Personligen tycker jag det var ett klockrent köp. Varför?

Tänk på förutsättningarna som fanns när man köpte Affe;
-landslagsspelare. Periodvis ordinarie i holländska landslaget.
-Ung, talangfull.
-Eftertraktad - det var många klubbar som ville ha honom.
-Skicklig på flera positioner. ytter, offensiv mitt, you name it.

Och vad händer? Barca pungar ut kaffepengar för holländaren. TRE miljoner euro. Barca kan pissa fram tre miljoner, det är typ vad Laporta la på en lugn utekväll.

Om man hade möjligheten att köpa en spelare med alla dom kvalitéerna en gång till hade jag, om jag varit i styrelsen, inte tvekat en jävla sekund med att göra det.
"Risken" att han skulle bli ett misslyckad köp, d.v.s. att han skulle suga stenhårt och vi skulle tvingas sälja honom för 0.5m euro, eller mindre än vi köpte honom för, är så mikroskopiskt liten att det inte är värd att nämna.
Det som har hänt nu är något av det sämsta som kunde hända - att han blev skadad. Samtidigt så är hans marknadsvärde fortfarande högre än inköpsvärdet.
Summa summarum; ett riskfritt köp för en spelare som har alla förutsättningar att tja, om inte lyckas, så iaf göra ordentligt bra ifrån sig.

Den enda anledningen till varför Afellay ses som ett misslyckat köp i nuläget är hans skada. Han har inte kunnat köra 100% under några längre perioder över huvud taget i Barcelona.

Varför säger jag så då?
Titta bara på vilka klubbar & pris han har ryktats bort till nu i sommar. Arsenalryktet (som vi kanske skriva av nu med tanke på att Cazorla blev klar och Arsenal sitter och håller på ett dussin anfallare och trötta löntagare) t.ex.
Arsenal är ingen klubb som helst och med tanke på att Afellay inte har fått visa ens 30% av sin kapacitet är i Blaugrana så är det ett bevis på hans talang att dom fortfarande är intresserade.

Priset som dom skulle få betala har ryktats ligga på 7-8 mille. OM han skulle säljas så skulle vi alltså gå plus 4-5 mille i transferpris skillnad vilket bara det är en jävla bra grej. Hur ofta kan vi stoltsera med att gå plus på en transfer?

OM nu Afellay skulle säljas i sommar så kommer jag komma ihåg honom som killen som gjorde en fett viktig assist mot Real Madrid och som vi tjänade pengar på.

Glöm inte heller att han lätt skulle kunna vara en startspelare i ett topp 5 lag i Spanien, typ topp 10 i England och det är rätt bra för en bänkspelare även om det är en bänkspelare i Barcelona. Jag är mer än nöjd med honom som bänklirare och kan inte from the top of my head komma på en match där han har varit rakt igenom dålig.

Återigen; "Om man hade möjligheten att köpa en spelare med alla dom kvalitéerna en gång till hade jag, om jag varit i styrelsen, inte tvekat en jävla sekund med att göra det.".

Nu skrev jag fan hela inlägget igen, hoppas ni ursäktar längden, men jag tycker det är ett rent utsagt faktafel att döma Afellay som ett misslyckad köp.
2012-08-14 19:01
När vi ändå är inne på Zubi som sportchef är det bara att konstatera att den rollen har historiskt sett aldrig haft någon större betydelse i Barça. Guardiola var en ikon långt innan han vann 14 titlar som huvudtränare, men när han ställde upp som sportchef för Bassats presidentkandidatur i 2003 räckte inte Peps namn för att säkra segern för, den på förhand favoriten, Bassat.

Det är egentligen inte förrän Txiki kom in i bilden som vi fick en traditionell sportchef vars uppgift var att strukturera både A-laget och ungdomssektionen.

Jag kan på rak arm inte komma på någon som hade passat i dne rollen. Ska man plocka in någon utifrån, eller fortsätta plocka in ex-spelare med samma fotbollsfilosofi som Cruyff? Och vilka av ex-spelarna hade i såna fall klarat av jobbet?

Med tanke på att säsongen drar igång denna helg tycker jag det är riktigt illa att truppen inte är spikad än. Och där har alla ett ansvar till att läget är så; Bartomeu, Zubi och Tito.
Barcelona DM1982
2012-08-14 18:45
@elbraco - SiamoCalcio:

Nja, du ser väl att Tello springer där bak? Lite suddigt men han är där så rent tekniskt har tidningen inte gjort något fel. ; )
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2012-08-14 18:31
Ja tänk vad vi hade kunnat göra med dessa pengar, om inte annat reducera skulderna rejält.

Keirrison 13-14milj euro

Henriqué 8milj euro

Chyg 25milj euro (vi fick tillbaks 10milj euro)

Zlatan, 30milj euro för mycket.

Hleb 15milj euro

Caceres 16.5milj euro

Flumigt att vi är bra på att köpa spelare till överpris och som vi inte använder, för att åt andra hållet sälja spelare till struntsummor.

Botía är också en väldigt skum historia, fel att värva tillbaka. om inte annat för att han är värd mycket mer än 2.5-3 milj euro.

AndreD - General pardon
2012-08-14 18:21
1.70-ligan

Ekonomiskt kanske det var lyckat men han har inte bevisat något på planen än och det är det som räknas :)
Barcelona NoGo™
2012-08-14 17:47
Bästelona

Lägg till Chimichurri :P
Barcelona 1.70-ligan
2012-08-14 17:41
Nej men jag menar fortfarande hur det gick till när man värvade honom till klubben och vad priset hamnade på ;) Sen tycker jag inte Afellay har varit en misslyckad värvning. Det baserar jag på priset, spelarens kvalitéer och det faktum att han ännu inte fått chansen att göra sig själv rättvis pga skador. Tycker man bör ge honom denna säsongen att visa vad han kan tillföra. Sen får vi se. Men att göra sig av med honom nu vore lite av ett misslyckande däremot, i mina ögon. Sen tycker jag ändå att Alexis är en bättre värvning av den enkla anledning att jag tror han kommer bli fundamental för oss på ett helt annat sätt... Men det är inte alltid bättre att ge sig på det svåra alternativet. Nu tror jag tex inte att det är det. Att fynda Capoue från ligue 1 känns som det bästa vi kan göra just nu!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Bästelona
2012-08-14 17:40
Ja ledningen har gjort bra köp, men det svider fortfarnade i hjärtat när jag tänker på vilka idiot köp vi har gjort. Zlatan(Överpris), Henrique 100+ Keirsson 110+ Hleb 110+ Caceres (?) Finns säkert fler men kmr inte på några just nu..
2012-08-14 17:36
...och här har vi nästa tidning (daily telegraph) som även dom skriver om Tello - Liverpool, denna gången med en bild på Adriano.
Barcelona 747 Puyol Airlines
2012-08-14 17:35
Kul med Ineista och Messi bland UEFA:s tre bästa spelare, jag tror att Messi vinner och Iniesta blir tvåa fast jag hopas att det blir tvärt om ;)

Undrar vad de ska hitta på för ursäkter nu i Real konspirationsteori FC? Jag menar Casillas var ju given...
2012-08-14 17:35
haha, engelsk media är skön.

Här har vi en engelsk tidning som skriver om Tello till Liverpool med en bild på Cuenca...
Atlético addeh
2012-08-14 17:18
1.70

Fast man har inte fått ut särskilt mycket av Afellay heller. Ser honom fortfarande som ett panikköp. Hoppade in och slog en assist i CL-semifinalen. Det var allt, men det var samtidigt mot en tröttkörd Marcelo som Ibi bara kunde jobba förbi. Utöver det? Nada.

Fine, Alexis övergång var något krångligare, men ser vi till vad vi fått så går det heller inte jämföra med Afellay. Chilenaren är fortfarande ung, och är redan given i startelvan. Som du själv säger, får han vara skadefri kommer han nog explodera ordentligt.
Barcelona 1.70-ligan
2012-08-14 16:54
AndreD Se min motivering nedan. Tycker den håller
Barcelona Hetfield
2012-08-14 16:48
Seriöst, hur svårt var det att skaffa Cesc och Alba? De ville ju till Barcelona, det är inte så att det var Zubis skicklighet, dessutom betalade man väldigt mycket för de.

Afellay var väl sett till priset ett lyckat köp, för man kan ändå få ut minst lika mycket om man säljer honom. Spelmässigt sätt så har han varit misslyckad.
Barcelona 1.70-ligan
2012-08-14 16:47
Addeh Beror på hur man ser på det. Men jag tycker att sättet man tog Afellay på måste ses som en av zubis bättre ageranden. Bara en vecka efter att de riktiga ryktena började spridas, bekräftades affären - dryga månaden innan transferfönstret ens hade öppnat. Dessutom till ett riktigt vrakpris och framför näsan på ett gäng andra intresserade klubbar. Alexis-såpan vet betydligt mer utdragen och även om priset inte var extremt, kunde man ifrågasätta det på förhand. Nu tror jag dock att om chilenaren kommer se till att att betala tillbaka med råge, bara han får vara skadefri. Svårt att jämföra affärerna rakt av då förutsättningarna var betydlig enklare i det ena fallet... Men jag önskar att man lite oftare kunde tänka mer i samma banor som när Ibi köptes. Och i sommar hade det inneburit att vända huvudet mot frankrike.
AndreD - General pardon
2012-08-14 16:45
1.70-ligan

Hur är Afellay en lyckad värvning? Vad har han bevisat?
Atlético addeh
2012-08-14 16:21
Alexis är väl minst lika lyckad transfer som Afellay. Priserna går inte jämföra, men det går samtidigt inte spelarnas prestationer på planen.
Barcelona Piqué
2012-08-14 16:06
Respekt!!!
Barcelona 1.70-ligan
2012-08-14 16:06
Vi ska dock inte glömma att ledningen har genomfört ett antal riktigt bra transfers. Mascherano, Fabregas, Adriano och Afellay får alla ses som väldigt lyckade. Bra spelare till bra priser. Alba kan nog också tillhöra samma kategori snart... Sanchez kan tyckas var lite dyrare sett till hur stort namn han var då, men å andra sidan - sett till hans potential och de summor andra klubbar uppgavs erbjuda, var den inte så pjåkig den heller. Men visst går det segt och i det här fallet tvivlar jag om vi är rätt ute. Eller om vi ens vet vad vi vill. Nya namn hela tiden ju
Barcelona Barca Barca
2012-08-14 16:04
@Rivaldo - The Greatest :

Barcelona, Tito, Zubi, klubben vetti fan vem som är efter Song (som jag anser är bra spelare) men sättet dom verkar försöka få över honom till Barcelona är lite halv deseprat, att ge bort någon av våra talanger är inte värt det för 5 öre. Det finns så mååånga bra defensiva mittfältare som kan göra det jobbet lika bra, Capoue, M'Vila, Romeu, köpa in en mittback o låta Mascherano agera back up till Busi. Släpper man inte Song för 15€ miljoner finns det andra alternativ, tror inte Capoue skulle kosta mer än 15€ miljoner. Själv är ja förtjust i Alou Diarra från Marseille, oxå ett alternativ.
Barcelona Barca - King / Xavi Dictates
2012-08-14 15:47
REAL har tjänat en bra hacka på sin talanger. vi ska inte kasta våra gratis.
Rivaldo Ferreira
2012-08-14 15:43
Capilito

Jag ser hellre Iniesta i hoppa in i andra halvlek. Det är iaf hur jag vill ha det.
Barcelona Rivaldo - The Greatest
2012-08-14 15:41
If Arsenal don't accept Barcelona's 15M bid for Song, a player (Rafinha, Dos Santos, Fontas, Tello, Afellay) could be added to the bid. [md]

Herregud, om det ligger någon sanning i det är det förkastligt, ska vi alltså kasta bort någon av våra egna för att få song? han må vara en bra spelare, men inte mycket mer och absolut inte värd att offra eget blod för!
Annons: