/spanien/barcelona/forum/8642.aspx/spanien/barcelona/forum/8642.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona petersays
2012-08-28 20:21
Det man ser med ögonblicksbilden är alltså - hur mycket pengar kostade just dessa spelare in inköp.
Det man ser när man tittar över en period är - hur mycket spenderar vi på transfers.

Diskussionen gällde det sistnämnda, och försöker du förorda det första bilden i något som helst ekonomiskt sammanhang så riskerar du nog tyvärr att bli utskrattad. Om någon ställer sig upp på styrelsemötet och ba "Nämen kolla, vår trupp kostade bara €260 millar!" så skulle kan nog få foten, för någon skulle genast påpeka att "Jovars, men vi kastade bra många hundra miljoner i sjön på spelare som Zlatan, Chyg och Hleb". Det är transferutgifter även om spelarna inte är med i truppen. Dessa kostnader trollas inte bort när spelaren lämnar, utan finns kvar som en ilsket RÖD siffra i föreningens bokslut. Det är denna siffra som spelar någon som helst roll i föreningens ekonomi - en ögonblicksbild ger ingen som helst sanning. Det är typ som att bara titta på kontot direkt vid lön och utbrista "Shit, vad mycket pengar jag har" utan att tänka på att man blåste 10,000 på kreditkortet kvällen innan. Och jag förstår inte hur föreningen kan ha haft så stort tålamod med presidenter och sportchefer som de haft. Självklart kan man inte klaga när titlarna trillar in, då har någon gjort något rätt. Men samtidigt gör någon något väldigt fel när så många spelare värvas och säljs till enorma underskott. Eller ännu värre - värvas utan att ens få provspela med laget (Keirrison, Henrique)

Vi kanske helt enkelt diskuterar två olika saker och det har blivit missförstånd? Jag tror nog det.
Barcelona petersays
2012-08-28 20:09
@Frodo:

Ok, jag ska försöka vara tydlig. Det går inte att bara göra en ögonblicksbild och säga att "Titta, vi spenderar mindre pengar än Real på transfers!". Du måste ju självklart kolla över en period, och då måste du givetvis ta med spelare som köpts under den perioden men som inte längre finns kvar. Det är basic. Annars kan vi lika gärna säga "Barca spenderar mer än Real" eftersom vi lagt ut mer pengar under denna silly.

Visst är det så att om man bara kolla på spelarna som finns idag så har vår trupp ett billigare inköpspris, med diskussionen rörde huruvida vi spenderar väldigt mycket mindre pengar än Real på transfers. Det gör vi inte, och det syns tydligt när man tar i beaktande att Real har kvar sina dyra inköp i truppen, medan vi sålt dom ( ex Zlatan). Vi gör många dåliga köp och behåller våra spelare som inte kommer från akademin en förhållandevis kort tid jämfört med Real. Det gör att en ögonblicksbild kan ge intryck av att "Shit vad vi värvar smart, vår trupp kostar bara hälften så mycket!", men då sanningen är att vi spenderat nästintill lika mycket på transfers sett över en period på t.ex. två eller tre år.
Rivaldo Ferreira
2012-08-28 19:54
Culé - Messi y Alexis

Oier
Barcelona Frodo
2012-08-28 19:32
petersays

Du räknar ju helt fel alternativt ger missvisande siffror för att vinna argumentet. Du kan ju inte räkna med inköpta spelare som inte längre ingår i truppen samtidigt som du inte räknar med vad de har sålts för.

Jag håller dock med din poäng om att klubben bränner alltför mycket pengar. Men inga siffror visar på att vi är på samma nivå som Real Madrid.
Barcelona Vamos Blaugrana
2012-08-28 19:19
Pol Balleste Lopez gick till Malaga
Barcelona Mido
2012-08-28 19:11
Det är officiellt att Bojan går till Milan på lån, nice
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Criff -Llourinho
2012-08-28 18:52
Walee, Vet du om att Real har en annan lönestruktur än Barcelona? Kommer inte ihåg exakta siffror men spelarna går ner i lön, men istället så får dem en procent av sina egna reklam pengar. Det är så Perez har råd med de svindyra överpriserna på spelare.
Så att deras lönesumma är mindre än barcas ser jag inte alls som något konstigt.
LionelMessiTheHandOfGod
2012-08-28 18:51
"Winning the Supercopa and beating Barcelona is not important to me. My priority is knowing what happened against Getafe [on Sunday] - whether it's a psychological problem. - Mourinho

Haha redan börjat med bortförklaringar innan dom ens åkt på stryk.
Barcelona Culé - Messi y Alexis
2012-08-28 18:35
Diar Iniesta Shekha

Jepp, Pablo kan spela imorgon.

Ser att ni har diskuterat målvakter, vad anser ni om Vicente Guaita Panadero(nuvarande klubb; Valencia)? Han är 25 år gammal.
Rivaldo Ferreira
2012-08-28 18:29
La Pulga!
Länktips: t.co/lo4olEfj
Barcelona Walee
2012-08-28 18:23
Madrid förhandlar mycke bättre än oss just nu de märks inte minst vid löne förhandlingar .. Madrid säljer klokare också, Real skulle aldrig ha sålt en spelare som Zlatan året efter för en 1/4 av summan han kostade. Vi betalar 30% mer i lön än Madrid och ändå sp har Madrid minst 6 spelare mer i truppen. Inte konstigt att vi inte kan värva fler!! Så vi har tyvärr mycke att lära av andra klubbar inte minst Real!!
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2012-08-28 18:22
Är det någon som vet om Pepe kommer delta imorgon?
Barcelona Rambla~
2012-08-28 18:07
@El Kaiser de Michoacán:

Nej, till Villarreal.
Barcelona Rambla~
2012-08-28 18:04
Deulofeu

Tyvärr, men inget argument kan övertyga mig om att det är bättre att ha en liten trupp på 20 spelare, bara för att det är bättre att alla är på tårna och nöjda med speltid. Kolla alla andra klubbar, de har stora trupper och där finns det spelare som inte får så mycket speltid. Varför funkar det för dessa lag? Fan, i PL har de snarare 30 spelare i sin trupp och inte 25.

Jag vill ha en bredare trupp. Varför har man annars rätt att registrera 25 spelare till ligaspelet? Jag vet att vi kommer att ha klantige Piqué avstängd samtidigt som tex Alves, och i samma veva har Puyi en skada. Så har det varit hela tiden under Pep och Tito.

Jag vill ha en bred trupp, basta. :P
Barcelona petersays
2012-08-28 17:50
Hleb €17
Chyg €25
Henrique €8
Keirrison €14
Caceres €16.5
Zlatan €66

Madrid har köpt och sålt några spelare under samma period (Canales och Altintop t.ex, som man gjorde en vinst på). Det jag vill visa med detta är att Barcelonas trupp må vara "biligare" med din överslagsräkning, men samtidigt har vi spenderat nästan lika mycket på transfers under samma period - men skillnaden att Real behåller sina spelare i truppen - medan Barcelona värvar med arslet och tvingas sälja spelarna med brakförlust.

Alla siffror från Wikipedia, vill ni tjafsa om dom som gör det med någon annan.
Barcelona oxfilé
2012-08-28 17:41
H.Alavi - Magico!

Var läste du det? På hans officiella twitter så har han inte skrivit något.
Barcelona petersays
2012-08-28 17:40
zick9

Lägg till alla spelare som Barcelona köpt och sålt de senaste åren så rör det sig plötsligt om samma pengar. Zlatan, Hleb, Henrique, Keirrison, Caceres, Chygrynsky,. Madrid har inte i samma utsträckning köpt och direkt sålt spelare, utan många ingår fortfarande i truppen. Barcelona köper spelare, behåller dom två säsonger tills de inser att de inte funkar i laget och säljer dom sen.

Och om du tror att det är gratis att ha en så pass grym akademi som vi har så får du nog tänka om.
Barcelona Barca o Mort!
2012-08-28 17:35
El Kaiser

När då? Har bara hört om Iturre.
Barcelona H.Alavi - Magico!
2012-08-28 17:30
Bojan bekräftar på sin twitter att han joinar AC Milan. Jag hoppas verkligen att det lossnar för honom på San Siro!
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2012-08-28 17:04
Rätta mig om jag har fel men gick inte Pol Balleste till Malaga?

Barcelona 1.70-ligan
2012-08-28 16:39
Deulofeu Du ska nog inte räkna med att augustinho Ca och Edgar Le kommer få några A-lagsminuter i år. Den ene är skadad ett par månader till och den andra får knappt spela i b-laget. Tveksamt om Aurajo får det heller... Men man får ju nånstans förutsätta att dessa spelare åtminstone kommer få spela en allt viktigare roll i Barca B allt eftersom året går. Annars kan man verkligen ifrågasätta vad klubben håller på med. Det är isåfall inte de första misslyckade köpen till Barca B om man säger så..
Barcelona EL Corazon - King of Barcelona
2012-08-28 16:39
Har någon koll på vart man och om man kan streama NextGen?
Barcelona zick9
2012-08-28 16:05
@s.eto:

Barcelona squad cost:

Victor Valdes - €0
Jose Pinto - €0.5 million
Daniel Alves - €32 million
Martin Montoya - €0
Gerard Pique - €6 million
Carles Puyol - €0
Javier Mascherano - €24 million
Marc Bartra - €0
Andreu Fontas - €0
Marc Muniesa - €0
Jordi Alba - €14 million
Adriano Correia - €13.5 million
Sergio Busquets - €0
Alex Song - €19 million
Jonathan dos Santos - €0
Xavi Hernandez - €0
Andres Iniesta - €0
Thiago Alcantara - €0
Cesc Fabregas - €40 million
Lionel Messi - €0
Alexis Sanchez - €36 million
David Villa - €40 million
Pedro Rodriguez - €0
Isaac Cuenca - €0
Ibrahim Afellay - €3 million
Tito Vilanova - €0

Total cost: €244 million

Real Madrid squad cost:

Iker Casillas - €0
Antonio Adan - €0
Alvaro Arbeloa - €4 million
Sergio Ramos - €27 million
Pepe - €30 million
Raul Albiol - €15 million
Raphael Varane - €10 million
Ricardo Carvalho - €8 million
Marcelo Vieira - €6 million
Fabio Coentrao - €30 million
Sami Khedira - €10 million
Xabi Alonso - €30 million
Lassana Diarra - €20 million
Esteban Granero - €4 million
Mesut Ozil - €10 million
Ricardo Kaka - €65 million
Cristiano Ronaldo - €96 million
Angel di Maria - €36 million
Jose Callejon - €5 million
Karim Benzema - €35 million
Gonzalo Higuain - €10 million
Jose Mourinho - €8 million

Total Cost: €451 million

Och då är Modric ej inräknad.

Barcelona Deulofeu
2012-08-28 15:53
Perfekt Myrran tack.

Jag tillhör ju en av de riktiga nördarna som sett Xavi när han fortfarande spelade i Barca B live ett antal gånger nästan så man skäms faktiskt...

Han Luis Garcia och Mario hade rätt kul ihop på den tiden...Tom tvingat med gamla flickvänner att stå och hänga utanför gamla la masia ha ha.
Barcelona Deulofeu
2012-08-28 15:50
Rambla~

När det gäller små trupper på typ 22 spelare eller som i vårat fall 20 spelare har vi ju möjligheter att använda vårt b-lag.

Det viktiga är bara att tränaren vågar göra det.Jag väntar fortfarande på att få se Montoya samt Bartra denna säsongen.

Vi har ersättare till sågott som alla positioner i b-laget och de får kontinuerlig speltid och är i matchform.

Jag ser hellre att vi slänger in tex en Deulofeu som får starta en match eller hoppa än att Afellay får välbehövliga minuter.

Deulofeu har spelat två matcher och är igång Afellay har suttit på läktaren alla matcher hittils.

Jag tycker det är bättre med en liten trupp där alla är igång och på tårna.

Sedan är det givetvis ett rejält tapp när det gäller kunnandet mellan de båda lagen.Det ger också energi åt ungdomarna som dessutom ofta får träna med sina idoler.

Till detta är det även möjligt för oss att värva bra talanger som då känner att ungdomarna ofta får chansen i a-laget och att steget inte är så långt bort.

Kolla värvningarna till b-laget i år bara Araujo,Agostinho Ca samt Edgar Le tror de alla kommer få ett par minuter med a-laget snart.

Barcelona Myrran
2012-08-28 15:44
Deulofeu

Den här personen lägger ofta upp saker om ungdomarna i klubben. Mycket som är läsvärt.
Barcelona MesQueUnClubFCB-Alba y Iniesta
2012-08-28 15:27
BARCA-més que un club

Barca
City
Juve
München
Barcelona Ibillay
2012-08-28 15:14
Bojan är alltså klar för Milan på lån !
BARCA-més que un club
2012-08-28 15:13
Torsdag 30/8 är det dags för CL lottningen

17:45 Champions League: Gruppspelslottning
På Viasat Fotboll och Fotboll HD

Någon stream som visar LOttningen kanske ?

Blir spännande och se var vi hamnar och med vem :)
Barcelona Rambla~
2012-08-28 14:58
Om Afellay, Fontas och JDS drar har vi 22st spelare i A-truppen. Där har jag då räknat in både Abidal och Cuenca? Alltså 20 spelare i dagsläget eftersom ingen vet när framför allt Abidal är tillbaka, om han ens kommer tillbaka.

Jävla skit alltså, jag blir så förbannat trött på detta eviga liten trupp-tjafset som både Pep och Tito verkar ha snöat in sig på. Det håller inte i längden att köra runt på så små trupper. Det man gör är att man chansar på att skadorna inte ska komma. Vilket de alltid gör. :P
Annons: