/spanien/barcelona/forum/8564.aspx/spanien/barcelona/forum/8564.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
BARCA-més que un club
2012-09-14 21:31
@oxfilé:

Tycker du det nyss gjorde Pastore ett fint lobb mål 1-0 Psg
Barcelonistas
2012-09-14 21:26
Självklart kommer dom göra det, dom har ju Archerlotti som tränare...
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona oxfilé
2012-09-14 21:15
PSG totalt utspelade av Toulouse på hemmaplan. Nej det laget kommer floppa totalt.
Barcelonistas
2012-09-14 20:48
Hur kan man som Cule inte förakta Real Madrid? Jag personligen har alltid hatat den vidriga klubben, och det blev ju knappast bättre när Real Madrid tog in Mourinho som tränare. En tränare som har snackat skit konstant sedan hans ankomst. Det har klagats på vädret, planen,domarna,Uefa ,spelschema, haha har jag glömt nåt? Hur är det möjligt att inte hata Real Madrid? Förstår mig inte på vissa här ibland.
Barcelona Rambla~
2012-09-14 19:30
Har ni läst detta? Nu ska visst äckellaget nr 1 från England ge sig på några av våra talanger. De har ju en viss Ferran Soriano som chief executive nu.

Jävla Judas om han hjälper Citeh. :P
Barcelona Rambla~
2012-09-14 19:27
el Flaco

Den gode Hristo får ju kräkanfall så fort den klubben nämns. :P
Barcelona ALEX SONG
2012-09-14 19:23
Är det bara jag som såg att FIFA 13 tog med Barcas formation 433 med falsk 9
Barcelona el Flaco - Loco-Motive
2012-09-14 19:11
Jag respekterar både de som säger hata Real Madrid och de som inte gör det. Men det har ingenting med att vara katalan att göra. Kolla bara på Hristo Stoichkov och vad han känner för huvudstadslaget. :P
2012-09-14 18:34
Gabriel/

Här är artikeln. I slutet nämns i för sig ett intressant fall med Gibraltar som också har krävt att få bli medlem i UEFA och att den internationella idrottens skiljedomstol har ställt sig på Gibraltars sida.
Barcelona Hetfield
2012-09-14 18:30
Folk som använder ordet "hata" verkar inte ha förstått vad det ordet innebär. Man kan hata någon som har mördat ens familj, men att hata ett fotbollslag där ett par miljonärer springer runt och sparka boll, det är bara på gränsen till löjligt. Man kan dunka sig själv på bröstet hur mycket man vill, men det är fotboll det handlar om.

Jag hatar inte Real Madrid, jag ogillar de. Jag har haft en stor respekt för deras klubb och vad de har stått för när det gäller att spela vacker fotboll, men när Mourinho kom in i bilden så försvann den respekten. Jag tänker inte trycka ner någon annans åsikt, om man väljer att hata Real Madrid, så är det så det är för vissa, men jag förstår mig inte på det. I slutet av dagen så bor man i Sverige och lever sitt liv, jag kan inte direkt påstå att jag har en liknande relation till klubben Barcelona som folket nere i Katalonien har. Inte heller kan jag direkt påstå att jag förstår och relaterar till förtrycket från huvudstaden, den rättigheten har bara katalanerna som har gått igenom det. Det är bara meningslöst att hata. Man har väl sin åsikt. Det är bara skönt när det inte blir för mycket.
2012-09-14 18:25
Gabriel/

Intressanta synpunkter och det stärker den bilden man har av Spanien, att det finns ett starkt band till den regionen man kommer ifrån och att man identifierar sig utifrån det.

Där det gäller katalanerna anser jag att de har all rätten att manifestera sin önskan om att bli ett eget land, även om det aldrig lär hända. De har haft omröstningar förr och hade de velat hade de säkert gjort det för länge sen.

Jag tror att det är seny som får de att acceptera läget, i brist på en bättre definition, och istället har man genom åren använt sig av den offermentaliteten som ändå finns i Katalonien får att tvinga den spanska staten till att få mer självstyre.

Och som jag var inne på i mitt tidigare inlägg så läste jag en artikel i MD idag om att det hade varit problematisk för Barcelona att få spela i spanska ligan om Katalonien vore ett självständigt land. Där nämns det att fallet med Monaco och den franska ligan kan inte appliceras och hur Celtic och Rangers förbjöds från att få delta i Premier League.
Barcelona Gabriel
2012-09-14 18:18
Coach pep.

Det är intressant det du säger, "varför måste man hata Real Madrid för att anses vara en sann culé? Räcker det inte med att älska Barcelona?"

Det är en åsikt jag absolut kan respektera. Däremot finner jag det ironiskt att du tidigare i inlägget säger att man inte är en riktig culé i dina ögon om man hatar Real Madrid.

Personligen hatar jag den klubben, och nej det är inte för att "låtsashata" eller för att "skryta", jag står för det och det är inget jag skäms för. Mina negativa känslor kring den klubben är så stark att den inte kan beskrivas med ord. Och det finns fler där ute som ställer sig på min sida gällande det.

Vad är det som säger att man inte får lov att hata Real Madrid för att anses vara en sann culé? Svara på det istället för det är otroligt många som gör det, och varför måste man vara Katalan för det?

Allt detta angående ödmjukhet, är man inte det enbart för att man hatar de största antagonisterna? Det innebär inte att jag går runt med en personlig vendetta med en 24/7's hobby att trashtalka Real Madrid - men om de kommer på tal kommer jag enbart ha negativa saker att säga om dem som klubb. Personligen hade jag aldrig kunnat spela för den klubben, och det skulle vara trevligt om du kunde respektera sånna åsikter utan att stämpla de personer som "fjortisar".

Tycker inte det är speciellt "ödmjukt" av dig att säga att man inte får lov att hata en klubb för att kunna vara en sann culé. Tänk på det istället.

Just sayin'!
Barcelona barca_joe
2012-09-14 18:07
Som fotbollsspelare med ambitioner att vinna Champions League och bli bäst i världen kan du inte stanna i Mallorca även om det är enda klubben i ditt hjärta. Hade jag spelat fotboll hade jag velat bli så framgångsrik som möjligt, och givetvis gjort allt för att komma till mitt favoritlag, alltså Barcelona. Som fotbollsspelare vill du alltid lyckas och då måste du tyvärr, lägga hjärtat på sidan och ta alla chanser du får.

Ja det är en helt annan sak om du redan är stor fotbollsspelare och spelar i Manchester United t.ex. Då hade ju inte ens Real funnits på världskartan. Men om jag hade ambitioner att bli bäst och spelade i Mallorca som 26 åring och Real ville ha mig, då hade i stort sett alla fotbollsspelare idag skrivit på för dom, oavsett ifall du älskar Barca.

Tro inte att jag inte håller på Barca nu för sjutton gubbar. Hade spelat för Barca och få 20lax i månaden än vilken annan klubb i världen och få miljoner. Men jag tar det igen. Hade inte Barcelona velat ha mig och jag ville bli bäst, då hade dom flesta signat för Real ifall de spelade i en mindre klubb och fick chansen.
Barcelona Gabriel
2012-09-14 18:02
el Flaco - Loco-Motive

Hola hermano!

Kul fråga, däremot vet jag inte helt ärligt om den är bäst riktad till just mig, trots att jag är spanjor just eftersom jag inte heller är ifrån själva fastlandet utan snarare från Tenerife. Många kanske inte vet det, men det är inte enbart katalanerna som är stolta över vart de kommer ifrån, det är precis samma sak i Baskien, Galicien och så även för "kanariefåglarna".

Varje gång jag är i Tenerife för att hälsa på släktingarna så hör man alltid hur de äldre rävarna skryter om att Tenerife är den finaste delen av hela Spanien, ja tom hela världen. De kallar sig aldrig för "spanjorer" utan för "canarios". Så det har även kommit att smitta av sig en hel del på mig. Min pappa är likadan.

Don't get me wrong. När det spanska landslaget spelar håller jag självklart stenhårt på dem. Men både jag och min pappa är helt överens om att Fútbol Club Barcelona kommer före landslaget, och så är det för de flesta fotbollsfansen runt om i Spanien - klubblaget har alltid gått före landslaget (även om de själva inte är ifrån just den staden som deras klubblag kommer ifrån).

Men för att svara på din fråga så säger jag så här; mig hade det inte gjort något ifall Katalonien blev självständigt, men har inte heller något emot ifall de inte blir de. Jag ställer mig rätt så neutral i den frågan. Nu är detta enbart spekulationer men OM Katalonien blev en egen nation så tror jag att Barcelonas betydelse för den spanska fotbollen är alldeles för stor för att förpassas till en annan liga. Utan Barcelona, blir La Liga en en mans show där bara Real Madrid är intressanta att följa sett till utomstående ögon. Precis som Rosell nämner så kan även jag tänka mig ett Barcelona i BBVA trots att man är självstyrande.

En annan sak värt att nämna, vilket Barcadinho redan gjort, är att det enbart är små minoritetsgrupper i Katalonien som vill se Katalonien som en egen nation. 2006 gjorde jag en undersökning kring "de regionala skillnaderna i Spanien" som projektarbete i skolan (fick för övrigt hjälp av en skribent här inne men det arbetet. Pelayo heter han om någon känner till han) och det var inte många procent som ville se Katalonien bli självständigt. Däremot är den allmänna uppfattningen att Katalonien inte "behöver" Spanien, snarare så att Spanien behöver Katalonien.

Kan inte riktigt ge dig ett klart svar på vad jag tycker angående det. Någonstans tycker jag att de spanjorer som "tar åt sig" av att katalanerna firade deras nationaldag är löjliga. Själv ställer jag mig som sagt neutral i det hela. Mig kvittar det vilket som, och jag tror inte att Barcelona som klubb lär påverkas allt för mycket även om de kom att bli en egen nation.
Blaugrana1990
2012-09-14 17:58
el Flaco

Jag tror faktiskt hade det blivit folkomröstning hade befolkningen röstat för självständighet. Det är helt enkelt så att vi lever i en annan tid nu än för 50 år sedan. Stormaktstiden är över, även USA som kanske är den enda stormakten kvar är i ekonomisk kris och har inte några territoriella ambitioner såsom andra länder förr i tiden hade.

Efter att el Generalisimo Francisco Franco räddat Spanien och befriat landet 1939 var det väldigt centraliserat, stabilt och ingen ville ha förändring då. Dem få som ville hamnade i fängelse, eftersom situationen var som den var under Kalla kriget.

Nu när denna period är över ser vi nästan alla små länder runt om i Europa som vill bli självständiga, även Skottland i Storbritannien lär bryta sig loss. När små länder som Kosovo kan bli självständiga ska vi inte bli förvånade även om Katalonien vill det.

Med det i åtanke, lär det bli en väldigt mycket sämre liga, men som någon nämnde kan Barca fortfarande delta i den Spanska ligan, den kan byta namn till typ Iberiska ligan eller nåt sånt, kanske.
Barcelona elbraco - SiamoCalcio
2012-09-14 17:51
coach pep klockrent inlägg, du skriver exakt vad jag tänker! +1
Barcelona MissyaPep
2012-09-14 17:24
Coach Pep. Jag hatar många saker i livet men mitt hat mot real är på en annan nivå. Puta Madrid! Vill inte ens nämna skit klubben men nu var jag tvungen. Måste på toa och spy.
2012-09-14 16:55
Barcadinho/

Den elfte september var det ca 1,5 miljon katalaner som deltog i firandet av la Diada, som inte nödvändigtvis har att göra med att folk kräver att Katalonien ska bli ett självständigt nation, och då får man ha i åtanke att det finns över sju miljoner som bor i regionen.

Så naturligtvis går det att argumentera för att långt ifrån alla katalaner vill att Katalonien ska bryta sig loss från Spanien. De flesta är, precis som du är inne på, nöjda med situationen då Katalonien ändå har ganska mycket självstyrelse,

Det mest problematiska, om man ser med culé-ögon, är vad som hade hänt med Barcelona. Hade man endast fått spela i den nya katalanska ligan eller, som Rosell var inne på, hade man fortfarande kunnat delta i den spanska ligan? Sandrusco drog då upp exemplet med Monaco som är ett furstendöme, men ändå lirar i den franska ligan. Fast det argumentet kanske inte håller då Monaco delar politiska, ekonomiska och militära relationer med Frankrike och laget har alltid spelat i den franska ligan.
Coach pep.
2012-09-14 16:55
Jag tror det finns många katalaner som tar avstånd från radikal nationalism. Visst, det finns mycket rasism och stolthet där nere men enligt mig är i alla fall inte ännu mer separatism lösningen.
Barcelona Barcadinho.
2012-09-14 16:45

i väntan på att Gabriel ska svara så kan jag berätta om en politisk artikel som jag läste för ungefär ett år sedan. Och det stämmer inte att de flesta katalaner ville ha en egen nation enligt just den här artikeln. Ha för mig att det var en väldigt låg procentandel som föredrar att gå en egen väg (har för mig att det var typ 15 procent).

Nu är det andra tider i båda Spanien och Katalonien så det kan hända att den allmänna uppfattningen har ändrats sig. Det stora argumentet för dem som vill ha en egen nation är att Katalonien bidrar med mycket pengar till Spanien, procentuellt sett mest av alla regioner.
Katalonien är ändå en egen autonomi med många rättigheter att bestämma över sin egen framtid. Jag gissar att många är nöjde med det.
Coach pep.
2012-09-14 16:41
Jag kan förstå om en katalan vägrar skriva på för Real, men annars är det bara naivt att övertyga sig själv om att man hade tackat nej till rikedom genom att dissa Real Madrid. Det fungerar inte så i vuxenvärlden. Man hade bara skämt ut sig själv och förstört för sig själv om man tackat nej till Real. Det finns ingen större maktfaktor i fotbollen än Real Madrid och man kan inte bara tacka nej till dem, inte ens om man vill.

Om jag hade varit en lovande talang i Sverige och erbjudits att komma till Real Madrid hade jag skrivit på eftersom jag vet att jag hade kommit till ett lag där jag verkligen kan få utlopp för min fulla potential. Jag hade kopplat bort allt dåligt som förknippas med Real och tänka på det positiva istället, t.ex. Zidane och Raul. Jag hade utnyttjat Real Madrid för att bli så bra som möjligt och sen göra allt för att komma till Barca en dag. När det gäller yrket måste man koppla bort känslor ibland och visa professionalitet.

Jag är culé men jag hatar inte Real Madrid. Jag hatar vissa beteenden och värderingar som klubben visar upp men i slutändan är jag inte katalan och det är därför helt enkelt inte möjligt för mig att verkligen hata Real Madrid. Jag kan inte heller tvinga mig att göra det fast jag är culé. Det är inget jag skäms för utan jag är bara ärlig och realistisk och försöker inte vara cool genom att låtsashata. Jag ogillar Real väldigt mycket, men inte mer än så. Älskar hellre Barca än att hata. Det är väldigt fjortisaktigt att påstå att man som svensk medborgare och uppväxt i Sverige hatar Real Madrid och hade vägrat skriva på för dem.

Folk som skryter om sitt s.k "hat" mot Real Madrid här på forumet och påstår att de hellre valt att vara luffare i ett tält an att skriva på för Real är inga stora Barca fans i mina ögon. Vi Barca fans ska visa att vi är bättre än så och inte förnedra en klubb öppet, även om det gäller Real. Visst, ni kan hata Mourinho, Ramos, Pepe, Mourinhos filosofi och faderullan bäst ni vill men att försöka nedvärdera och håna Real Madrid visar bara att man inte är tillräckligt stolt över sitt eget lag. Vi Barca fans behöver inte göra någon sådant eftersom vi är "on top of the world" och vi bör också visa det med ödmjukhet.

Vem är det som har bestämt att man måste hata Real för att anses som ett fullvärdigt Barca fan? Räcker det inte med att älska Barca?

Hat är ett starkt ord i mina ögon.
2012-09-14 16:12
Gabriel/

Ville fråga dig som är spanjor hur du ser på det här med att många katalaner, bland annat Pep, vill ha sin egen nation och hur det kan påverka FC Barcelona. Med tanke på den katalanska nationaldagen som var för några dagar sen och det faktumet att många runt om i Spanien tog illa upp vid det.
Barcelona Gabriel
2012-09-14 15:51
barca_joe

Prata för dig själv. Hade jag varit en professionell fotbollspelare hade jag ALDRIG accepterat ett bud från Real Madrid, tro på det eller ej men det är sanningen. Det samma gäller tränare. Money is good men det är inget om jag tvingas offra min självrespekt för det. Så du kan inte prata för alla, jag är helt säker på att det finns flera culés runt om i världen som tänker precis som mig i den frågan.

Sen kan du inte heller göra den jämförelsen eftersom Kluivert redan är miljonär, pengar har han gott om. Sen finns det som han själv säger gott om stora klubbar i Europa. Hade han haft ens en gnutta av respekt för hans sejour som spelare hos oss hade han aldrig övervägt ett framtida tränarerbjudande av Madrid, punkt slut.

Nu spelar det förvisso mindre roll då jag aldrig hade kunnat se honom som vår tränare i vilket fall som helst, men det är en principsak och inget annat.

AndreD - General pardon & Barcelonistas

Word!
Barcelona Barca o Mort!
2012-09-14 15:34
AndreD

Att skriva på ett ettårskontrakt och leva med 10 mille extra i fickan är ett svårt erbjudande att tacka nej till om man har det knapert. En annan sak är förstås om du redan har pengar, då hade jag aldrig i livet ens tänkt på saken. Men säg att du får några mille extra i fickan, du får träna med ett av världens bästa klubblag (även om du hatar det). Efter det där ena året som du spelat där och gett Pepe en extra känga varje träning skulle du kunna få spela i nästan vilken klubb du vill.

Ibland går saker före hatet, sådär tänkte jag också när jag var yngre och tänkte att jag var "Hardcore" barcafan. Jag älskar fortfarande klubben lika mycket. Ibland måste man se "the bigger picture".

Aja ointressant ämne då ingen här inne kommer få spela för skitklubben även om de ville. Moving along.
Barcelona Corazon
2012-09-14 15:34
Saknar det här med Tito V... och det skulle vara lägligt nu också
Barcelona koeman92
2012-09-14 15:29
Ok förlåt om ni nu tog så illa upp av den kommentaren! Tycker ändå att det var ett onödigt ämne att prata om. Om vi nu byter ämne här...

Med tanke på vilka skador vi har så kan jag på en gång dra upp startelvan som jag tror kommer starta imorgon:

Valdes

Alves Mascherano Piqué Adriano

Sergio Song
Xavi

Pedro Messi Villa/Tello

Nu får man hoppas på det bästa imorgon, vill inte se samma flopp som förra året. Nu krävs hunger och fantasi för att vinna den här matchen!
Barcelona Culé hasta la muerte
2012-09-14 15:18
@Barcelonistas:

Ta inte i så du skiter på dig.

Det hade varit svårt att tacka nej till ett erbjudande som gjort en till multimiljonär ifall man inte har så mycket pengar. När det gäller fotbollsspelare som redan tjänar mer än vad man kan spendera på en livstid så är det oacceptabelt. Just my 2 cents.
AndreD - General pardon
2012-09-14 15:11
Barca o mort
Jag skiter fullständigt i om du tror eller inte tror på det. Enda orsaken för mig att spela för R*al är att förstöra allt inuti klubben. Göra självmål varje match och skada alla spelare på träning. Inte ens det är säkert då jag nog hade tagit självmord efter jag tagit på mig deras tröja. Hur man ens som culé kan överväga att spela för det äckliga laget är beyond me. Man kan lika gärna kalla er för fans till skitlaget. Pinsamt.

koeman92

Jo jag kan säga så. Läs igen så ser du att jag har sagt så.
Barcelona !Sergio_ Busquets!
2012-09-14 14:47
En rubrik på Goal lyder "Manchester City plan raid for Barcelona youngsters" det står lite om att Citys nya VD, Soriano, vill satsa på framtiden och att han vill göra en "räd" i La Masia och kapa spelare som Sergi Roberto, Gerard Deulofeu och Cristian Tello.

Själv så har jag knapp koll på dessa spelare. Men jag vet att de är lovande. Speciellt Deulofeu.

Är den här nyheten något att oroa sig över? Vi har klarat av att tappa lovande talanger till storlag bara för att se dem sluta upp som nollor, då tänker jag på Fran Merida, Iago Falque och Gay Asuulin.
Barcelonistas
2012-09-14 14:34
Jag hade hellre jobbat på en gård och plockat ko skit än att spela för Real Madrid. Pengar? Vem fan bryr sig om pengar. Det är bara att fixa en bra utbildning så kan man tjäna en hel del. Läkare och vd tjänar 100:000 kr i månaden. Ren idioti att skriva sån rappakalja som Koeman92 gör.
Annons: