/spanien/barcelona/forum/8530.aspx/spanien/barcelona/forum/8530.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona el Flaco - Loco-Motive
2012-09-20 17:19
Rambla/

Jag tror att problemet med sommarens silly season var att de mittbackarna som klubbens ryktades vara ute efter, Javi Martinez och Hummels, helt enkelt var för dyra. Där var det ingen brist på styrelsens eller tränarstabens visioner utan snarare en brist på pengar.
Barcelona B-Guden
2012-09-20 17:18
Anledning till att inte värva Ramos ? Det räcker med en, han är Real spelare.

Tack gode gud att ingen här sitter i styrelsen
Barcelona Rambla~
2012-09-20 17:16
Xavi: We can cope without Pique, Puyol

Jag börjar störa mig på den här inställningen i Barcelona. Den finns tydligen även hos spelarna.

Nej, vi klarar oss inte alls utan riktiga mittbackar. Visst, mot lag som Granada på Camp Nou klarar vi det säkert med Busquets eller Song som mittbackar. Inga problem där. När det kommer till stormatcherna, som el clásico eller en semifinal i CL mot Chelsea (senast), så klarar vi oss alls inte med sådana alternativ som mittbackar. Det borde väl för fan historien vid det här laget vara ett tydligt bevis på.
Barcelona Don A.Iniésta #8
2012-09-20 17:10
Hetfield.

Okej visst det ligger mkt i det du säger där...
Men man får ändå tänka på att Hatet och agressiviteten som byggs upp inför dessa matcher, speciellt ifrån Reals sida pga Mourinho.... Pepe är ju ett psykfall... Ramos är nog mer tagen av stunden och all hype som byggs upp kring matchen och så. Dessutom så ses det nog som positivt i real fansens ögon när han beter sig så, då real inte kunde vinna de matcherna och blev helt ut spelade... Detta vet han nog om också så han kanske ville bli lite av en puplik favorit eller nått....

Det finns mkt omkring händelserna i sig också...
Barcelona el Flaco - Loco-Motive
2012-09-20 17:07
Gabriel/

Bortsett från Sergio Ramos sviniga spelstil så finns flera andra anledningar till varför jag inte vill se honom i Barcelona och till varför jag inte tror han hade lyckats i klubben.

För det första var det inför EM allmänt känt att Ramos och Piqué inte var de allra bästa vännerna utanför planen och även om de presterade bra ifrån sig under mästerskapet kan jag inte se de två hålla god min under en hel säsong. Jag tycker det är ganska uppenbart att Piqué kommer vara den som tar över Puyols ledarroll i backlinjen och då gäller det att hitta någon som kan komplettera honom och inte plocka in någon som möjligtvis kan skapa irritation inom omklädningsrummet.

Sen så var det även den incidenten för några år sedan under en presskonferens med Piqué och Ramos inför en landskamp där en katalansk journalist frågade Piqué ifall han kunde svara på en fråga på katalanska och Ramos hånade efteråt journalisten med att säga "Och vill du att jag ska svara på andalusiska?", eller något i den stilen. Med en sådan mentalitet går det nog inte att vara långvarig i Can Barça.
Barcelona Hetfield
2012-09-20 17:03
Det spelar väl ingen roll hur duktig han är, han är en osympatisk spelare som ständigt spelar fult. Ska vi inte ta och värva Pepe när vi ändå funderar på Ramos?

Nej, det finns en viss nivå på saker. Jag kan erkänna att Ramos är en av världens bästa försvarare, men att han skulle få spela i Barcelona får mig att vilja raka mina testiklar med en gräsklippare. Han får stanna där han är. Det handlar inte om hans skicklighet, det handlar om hur han beter sig (slår Puyol och Xavi) osv.
Barcelona Don A.Iniésta #8
2012-09-20 17:01
@Hetfield:

Du är ju bara en pajas... Det går inte att blunda för att Ramos är en utav de bästa backarna som finns idag, dessutom är han ung.. Såå va e de för gojja du snackar..? Ska vi börja sjunka till den nivån på detta forumet oxå??

Edit: Jag hade gärna sett honom tillsammans med Pique, han eller Hummels hade nog varit det optimala. Hellre Ramos dock för sin speed.
Barcelona Rambla~
2012-09-20 16:55
Intressant artikel. Stämmer så väl in på hur tränare, sportdirektör och ledning resonerar i Barcelona när det gäller mittbackar. Jag blir bara mer frustrerad när jag läser sånt här.

Tänk, vi kunde haft Botiá att slänga in till helgen. :(
Barcelona Hetfield
2012-09-20 16:53
Ramos är mer än välkommen. Jag tycker att det kan behövas en ny vaktmästare i arenan, han kan ju alltid vattna gräsmattan.

Messis skor såg lite smutsiga ut sist, de kan behöva putsas. Utmärkt läge för Ramos att hoppa in och göra det.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-09-20 16:48
Gabriel

En sak jag inte förstår. Det var en diskussion för någon vecka sen om att hata vs inte hata Real. Då var du väldigt klar med att du hatade Real, och du argunemetarade bra för det och verkade ha dina anledningar. Det jag inte fattar då är att du faktiskt vill ha hit inte bara en Realspelare, utan en nyckelspelare för dem som är vicekapten och verkar ha ett Realhjärta som få andra. Det är bara en äcklig tanke faktiskt.

Respekt till dig som skribent, du är en av de bästa på den här sidan och kommer oftast med grymma inlägg. Men det där var bara konstigt.
Barcelona Ghazza
2012-09-20 16:48
westinho - Sergio #16,

Precis som Dani Alves i Sevilla var ett svin mot Ronaldinho?
Barcelona Pique y Puyol
2012-09-20 16:40
Glömde länk
Barcelona Pique y Puyol
2012-09-20 16:39
Essiensque

Om det sant det du säger, att det var så de skulle hade tänkt att renovera Camp Nou skulle jag sagt JA.
Det är fortfarande samma arena och samma spelare har spelat där.
Mycket bra tanke. Då tror jag att vi skulle komma för Bayern München i snyggaste arenan :))
Barcelona westinho - Sergio #16
2012-09-20 16:31
Gabriel

Jag förstår verkligen inte hur en culé kan säga något sådant. SERGIO RAMOS till Barcelona? En av de svinigaste spelarna som finns. Allt det han gjort mot bl.a. Messi under el clásico-mötena...

Du vill säkert ha Cristiano, Pepe, Di maría, Marcelo och Arbeloa också va? Det finns vissa saker som är viktigare än att ha grymma spelare. De måste ha rätt personlighet också.

Barcelona Gabriel
2012-09-20 16:25
Relationen mellan Ramos och Mourinho i Madrid lägret verkar inte vara den allra bästa. Nu är detta enbart rykten men det sägs att han ska vara villig att lämna klubben om Mourinho fortsätter som tränare. Jag tänker säga något som kommer att irritera många, hämta hit honom.

Det kommer att bli oerhört svårt självklart, näst intill omöjligt. Men man ska aldrig säga aldrig. Det är på god tid att vi ger tillbaka för Figo incidenten. Ramos är en av världens absolut bästa mittbackar, jag skulle absolut inte tacka nej till honom till oss. Personligen tror jag att han skulle vara mer än villig att anlända, problemet ligger snarare i att Real som klubb knappst lär vilja sälja han.

En tanke, om än inte allt för realistisk. Men som sagt, man ska aldrig säga aldrig.
Barcelona FC Barcelona 1899
2012-09-20 16:08
Någon som har koll varför SopCast krånglar sig? Jag har laddat ner om SopCast fler tal gånger igår för jag ville se vad som var problemet. Hittade till slut en kinesisk stream så jag kunde se matchen igår men fan va jobbigt det var igår att hitta en bra stream.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Essienesque
2012-09-20 15:46
747 Puyol Airlines

Mycket intressant och en bra anledning till att nybygget i så fall bör ha 100k som kapacitet. Hade ingen aning om att klubben sålde så pass många säsongskort per år, sinnessjukt.

Pique y Puyol

Det där är dock bild på den tänkta renovationen av Camp Nou som skulle påbörjas under Laportas tid. Det arkitekten tog fram då är skrotat och finns inte med bland förslagen. Antingen blir det en ny arena eller en annan renovation, klubbens medlemmar röstar..

Barcelona Deulofeu
2012-09-20 15:19
El Soap

Fattas bara att Fabregas också ska bli pappa.Obs jag har inte hört något rykte om det!

Det kanske skulle förklara varför han verkar vilsen på planen...likt Pique...förra året
Barcelona 747 Puyol Airlines
2012-09-20 15:17
L.A.M Nr 10

Fortsättning från föregående inlägg

Om vi tar säsongen 2011-2012 som exempel

Barcelona sålde ut alla säsongkort (runt 86.000) vilket innebar ca 13.000 lediga stolar inför varje match. Under hela säsongen 2008-2009 snittade klubben 47.000 lediga stolar (enbart säsongkortsinnehavarna) per match av vilka 15.000 omsåldes, under förra säsong hade det ökat till ca 20.000 omsålda stolar per match men fortfarande alltså väldigt många säsongkortsinnehavar som är borta varje match.

Detta innebär att det finns en efterfrågan som är större än tillgången. Klubben snittar under varje match i ligan (86.000 säsongskort + 20.000 omsålda stolar + de stolar som säljs av de runt 13 tusen lediga stolarna som finns inför varje hemmamatch) Camp Nou tar in ca 99 tusen medan klubben alltså säljer långt över 100 tusen stolar per match.

Det kan vara bra att tänka på detta nästa gång det efter en ligamatch står att matchen såga av runt 60.000, då ska man veta att det egentligen var 86 tusen + 20.000 + ex antal stolar av de 13.000 lediga som faktiskt har sålts. Så även om det bara var 60.000 på matchen så sålde klubben minst 106 tusen och antagligen mer än 110 tusen stolar.
Barcelona Pique y Puyol
2012-09-20 15:17
Häftigt men jag föredrar Camp Nou.

http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&sa=N&biw=1277&bih=702&authuser=0&tbm=isch&tbnid=Qq8gSrZv-s4vRM:&imgrefurl=http://www.reefsafe.co.uk/viewtopic.php%3Ff%3D69%26t%3D11794&docid=1c6LAhburi3nDM&imgurl=http://i114.photobucket.com/albums/n276/al4751/1207915_Barcelona_FC__stadium_at_se.jpg&w=562&h=422&ei=CxdbUKq0JOWj4gTQ-oDwBg&zoom=1&iact=hc&vpx=572&vpy=332&dur=304&hovh=194&hovw=259&tx=190&ty=90&sig=102273295987270134246&page=1&tbnh=131&tbnw=174&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:7,s:0,i:92
Barcelona El Soap
2012-09-20 14:50
elbraco

Tänk, det kan bli som 87orna är idag, fast då är dom "13orna" eller vad man ska kalla dom. :)
2012-09-20 14:37
L.A.M Nr 10

Det är ett knepigt kapitel för sig att bena ut hur stor stadio Barcelona behöver.

Som det är nu kostar säsongkorten väldigt lite i jämförelse med andra storklubbar i Europa medan lösbiljetterna som säljs inför varje match hör till de dyraste, dyrare än i PL.

Problemet är att många som har säsongskort bara går på hälften eller mindre av matcherna så det ser ut som att det finns fler platser än vad det faktiskt finns.

För att få loss dessa tomma stolar som i vissa matcher kan vara uppemot 30-40 tusen började klubben med (Seiente Lluire) för att få in fler åskådare på matcherna. Detta har resulterat i att det på vissa matcher kan vara uppemot 30.000 omsålda säsongskortsstolar vilket i praktiken innebär att klubben har sålt fler platser än vad stadion har kapacitet för.

Om det nu finns en efterfrågan på fler biljetter än vad stadion kan ta in, ska man inte då fundera på att satsa på en större?
Barcelona Bàckis / f.d GerardPiqué3
2012-09-20 14:37
Sandro Rosell må vara en bra president och en god ekonom som styr upp vår tidigare krassliga ekonomi. Men när nu tydligen börjar pusha för en ny arena hamna han direkt minus hos mig.

Han sålde en del av vår själ när han smällde på Qatar Foundation som reklam på tröjorna, skall han nu också försöka få oss att flytta från Camp Nou? Vår egna, historiska och fantastiska Katedral?
Barcelona elbraco - SiamoCalcio
2012-09-20 14:14
Pique ska tydligen bli farsa!
Hans och Messis son kommer alltså vara i ungefär samma ålder. Nytt radarpar i Barcelona? :)

ber om ursäkt om det har tagits upp tidigare.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-09-20 14:13
Det är väl inte så viktigt att få fler åskådare? Det blir i stort sett bara fullsat på Clàsicos och stormatcher i CL. Det är bara då det blir över 95 000. Det är bara onödigt att lägga till massa platser som gör att arenan kommer se halvfull ut i många matcher under säsongen.

Fast det kanske inte är tanken heller?
Barcelona Essienesque
2012-09-20 14:10
Tycker Rosell gör det bra som pushar för en ny arena . Camp Nou i all ära men en ny, modern arena hade verkligen boostat klubbens status.

Det enda jag hoppas är att man inte bygger en mindre arena, utan jag ser gärna att denna håller lika många åskadare som Camp Nou gör. Dock kan det bli svårt att bygga en kompakt arena likt hur många arenor är byggda idag, och få plats med ~100k.
Barcelona Barcelona!!
2012-09-20 13:54
Hoppas verkligen inte Song spelar mittback! Inte hans position och det såg vilset ut igår, han som mittback i El Clasico känns som katastrof på förhand. Bättre med Busquets då, han har visat att han kan spela mittback och Song har kvaliteter för att göra det lika bra som Busquets på mittfältet.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-09-20 13:37
Hell no till en ny arena. Vill man ha det modernare så renoverar man Camp Nou. Jag vet att Rosell tänker på klubben, han försöker göra allt för att ekonomin ska bli bättre, men man måste prioritera också. Jag tycker det var tillräckligt att vi började med sponsorer, att vi byter arena får bara inte ske.
2012-09-20 13:35
Jag tycker att det skulle vara en bra idé att flytta till en nybyggd stadion. Dels så kan man öka kapaciteten utan att behöva stänga delar av Camp Nou under renoveringen, dels så ges klubben möjligheten att bygga betydligt fler företagsloger och mer kommersiellt inbringande stolar.

De flest argumenten mot att flytta från Camp Nou är sentimentala ala "Camp Nou är klubbens själ och historia" bla bla. Men samma sak kan sägas om Les Corts stadion och Camp de la Indústria som båda ersattes med en större och bättre stadion.

Problemet med att renovera Camp Nou är att även efter en renovering så är det en gammal stadio, oavsett om man bygger in rulltrappor, hissar, resturanger, loger, etc.

Sen har vi argumentet mot att man skulle tvingas bygga arenan längre bort från staden och på en plats med sämre kommunikationer, men det var samma visa när de två tidigare arenorna byggdes, Camp Nou byggdes på en åker flera kilometer utanför staden Barcelona.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-09-20 13:32
Det ska vara extrem rotation i helgen. Xavi, Busquets, Mascherano, Pedro och möjligen Dani Alves bör alla få börja vid sidan av planen.
Bartra-Song hade vart intressant att se spela tillsamans i mittförsvaret. Även om Tito kanske redan bestämt sig vem som spelar El Clàsico så borde vi enligt mig hålla igång båda två. Sen har Adriano gjort nästan läskigt många matcher från start nu, känns som en skada kan komma där när som helst. Så Alba kanske kan starta mot Granada, beroende på om han är redo.
Ett mittfält med JDS, Thiago och Cesc hade varit intressant att se. Då vilar vi Xavi och Busquets, Iniesta är nog inte redo för 90 minuter än och Song spelar ju mittback. I anfallet hade det varit kul om både Villa och Alexis startade då båda gjorde fina inhopp senast och Pedro spelat rätt mycket sista tiden. Och vad är oddsen på att Messi börjar vid sidan av planen två ligamatcher i rad?

Valdés,
Alves, Bartra, Song, Adriano,
Thiago, JDS, Cesc,
Alexis, Messi, Villa

Min preliminära elva. Det kan tyckas att jag underskattar Granada med tanke på vilka som vi vilar, men det är fortfarande en mycket stark elva som utan problem ska avfärda Granada på Camp Nou. Spelarna såg rätt slitna ut mot Spartak och det värsta som kan hända nu är att vi drabbas av fler skador, speciellt i backlinjen.
Annons: