/spanien/barcelona/forum/8501.aspx/spanien/barcelona/forum/8501.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Culé - Messi y Alexis
2012-09-25 20:16
Känns typ som att vi har förstört Alexis. :P Varför köpa en spelare och inte låta han göra det han är bäst på?

Minns han första match i supercupen mot Madrid. Efter matchen blev Alexis intervjuad av spansk media.

Jag minns att han sa: ''Guardiola sa åt mig att spela som du gör/gjorde i Udinese.''

Minns ni hur bra han var? Han lekte lekte med Marcelo och resten. Men när han började anpassa sig efter vårt spel...blev han helt enkelt en annan spelare .Nu kan han inte ens ta sig förbi t.ex en Granada-spelare:). Nu är det bara press och press...

Det är synd det!
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-09-25 20:08
Den Sanchez som vi har är bättre än skitungen Neymar. Titta på länken hur han dribblar sönder allt och alla i Udinese killen kan ännu mer också, men i Barcelona gäller det att pressa och passa.
2012-09-25 20:04
Herregud! Att folk inte kan fatta Neymar kommer inte ha den friheten som han har i Santos. När han kommer till Barca ska han bara springa och kämpa utan att dribbla.

Kolla på Sanchez, Sanchez, Sanchez...hur många gånger ska vi ta upp det ? alla sa att äntligen nu har vi en spelare som kan göra bort sin gubbe likt Messi och Iniesta, men har vi sett det ännu ?

Lägg ner med skitsnacket om att Neymar kommer bryta mönster och dribbla 5-6 spelare. (facepalm)
Barcelona Culé - Messi y Alexis
2012-09-25 20:01
L.A.M Nr 10

''Vad är det som talar för att Neymar skulle prestera bättre än Alexis egentligen. Neymar har varit grym i Santos men Sánchez dominerade i Serie A som är en betydligt bättre liga än brasilianska.''

Co-sign!
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-09-25 19:56
Hetfield

Sánchez var knappast bara en arbetshäst i Udinese. Han var en dribbler som gjorde sin gubbe och slog flera assist och mål. I Barca däremot har han fått jobba betydligt mer för laget, men det är det jag menar att det är typ en anfallares jobb i Barca.
Barcelona Hetfield
2012-09-25 19:49
Neymar tillför ju något som laget saknar. Han ger kreativitet och målfarlighet, utöver det som Messi gör.

Sanchez och Pedro i all ära, men det är två arbetshästar som gör sitt jobb. Neymar kan avlasta Messi, han kan göra det Villa ska göra och det Sanchez ska göra.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-09-25 19:45
Det är oerhört svårt som anfallare att prestera i Barcelona. Det blir som ytter då och man måste jobba kopiöst för laget och spela enkelt. Visst är det bra att ha det där lilla extra som kan avgöra matcher när inte Messi är på topp, men vad är det då Pedro, Alexis och Villa har? Kolla på den anfallssuppsättningen. Vad är det som talar för att Neymar skulle prestera bättre än Alexis egentligen. Neymar har varit grym i Santos men Sánchez dominerade i Serie A som är en betydligt bättre liga än brasilianska.

Neymar är en talang utöver det vanliga men jag är tveksam till om han skulle tillföra så mycket mer till Barcelona än vad Pedro och Alexis gör. Han skulle också behöva acceptera att Messi är nummer 1. Som sagt, det är väldigt svårt för en anfallare att prestera i Barca, eller rättare sagt, det är svårt för en anfallare att prestera så det syns i Barca. Då menar jag att målskyttet kanske inte når jättehöjder och det inte finns mycket utrymme för dribblingar. Men man kan fortfarande bidra enormt mycket till laget på andra sätt som inte syns för den som kollar på TV.
Barcelona påfågeln
2012-09-25 19:41
Jag råkade sitta och titta på den här matchen för ett tag sen, New York Red Bulls mot Columbus Crew, och det som var härligast att se var Marquez långboll till Henrys första mål. givetvis var det Henrys hörnmål senare i matchen som stal rubrikerna, det var dessutom ett avgörande mål. Men visst saknar man dessa lirare, kanske man skulle ta in Rafa på lån i januari om man nu inte tänker lita på Bartra och Fontas ;) Kanske inte, men lite häftigt skulle det ju vara, förra året så tränade han ju med Barca ett tag under den perioden :)
Barcelona elbraco - SiamoCalcio
2012-09-25 19:25
jag tycker det är kul och även lite förvånande att se hur mycket Tello får spela under Vilanova. Jag hade väl antagit att med så många anfallare borta så skulle Tito lira med Adriano på en kant mer ofta men Tello har ju onekligen fått flera chanser, och tagit vara på dom (oftast).

Det bäddar ju lite extra för både Cuenca & Deulofeu. Min personliga förhoppning är att den sistnämnde får lite mer speltid än Cuenca som inte riktigt har övertygat mej trots att hans statistik är klart godkänd.

Angående transfers så är jag en av dom som absolut inte vill se Neymar i Barcelonatröjan oavsett pris. Möjligtvis om han kom på free transfer... ;)
Ärligt talat så har jag svårt för killen och det känns så "FM-aktigt" om Barca köper honom för dyra pengar och han lär ju inte komma för under 30-mille strecket. Dessutom är han en spelare som kräver mycket boll och sådana har vi redan tillräckligt av.

Om Vilanova nu ska införa den mer originella, raka 4-3-3 uppställningen så är en bollkladdande tekniker det sista vi behöver. Neymar har givetvis snabbheten också men då ser jag hellre en ny Pedro som kommer underifrån.
I canteran så har vi ju dessutom Tello som har lite Ronaldo över sig, något som kan visa sig vara perfekt om vi behöver kontringslirare / supersub och även Deulofeu som kan sorteras in under fliken "bollkladdande tekniker" som jag skrev nyss.

Finns det ett bettingforum på SvF förresten? Vill minnas att det inte är uppskattat att snacka för mycket betting i forumet. Ciao!
Atlético addeh
2012-09-25 19:12
Barca Barca

Jag tillhör också den skaran som vill se Neymar i Barcelona nästa säsong, och många år framöver. Tror han kan lyckas att bli något alldeles extra i klubben. Mer än vad han redan är, vill säga.

Det var just att både Llorente & Neymar skulle värvas som jag reagerade på. Det kommer inte hända.

Ska bli intressant att följa utvecklingen för spelare som Tello, Cuenca och inte minst Deulofeu. Det finns nog inte plats för alla.
Barcelona Barca Barca
2012-09-25 18:22
addeh

Jag håller med dig. Men man jag tycker fortfarande att Neymar ska köpas in, då vi varken vinner titlar eller stora matcher med Cuenca eller Tello. Vi såg det ganska klart o tydligt mot Real Madrid i våras när Tello missade ungefär 3 ganska klara lägen. Cuenca är en bra trupp spelare inget mer. Jag håller med dig att vi har väldigt många anfallare, men det är bara Messi som håller super klassen, efter honom har vi, ja, i nu läge endast Pedro som verkar kunna göra något vett. Sanchez, Villa eller Tello är alldeles för ojämna. Det känns som Neymar kan ge något till anfallet vi inte har just nu även Llorente, men båda kommer inte komma.
Atlético addeh
2012-09-25 18:14
Barca Barca

Du glömmer inte bara Tello, utan även Cuenca och framför allt Deulofeu. Jag tror deg blir svårt att hålla den sistnämnde utanför A-truppen nästa säsong. Dessuton har han övrrtygat mer i Segundan än vad Tello och Cuenca gjorde tillsammans. Samtidigt är han en råtalang utöver det vanliga.

Vi kommer aldrig köpa både Llorente och Neymar inom ett år.

Vi har redan nog med anfallare för att det kommer bli svårt för alla att få plats framöver.
Barcelona Barca Barca
2012-09-25 18:02
Jag hoppas innerligt inne att Neymar spelar för Barca redan nästa säsong. Fantasi summor ska det inte behövas för att få hit honom. Men runt 30€ miljoner borde räcka (tyvär så ligger priserna där just nu med tanke på City, Psg och Chelseas fantasi summor). Vare sig vi behöver honom eller inte så ska han spela för oss. Jag skulle bli irriterad om vi går miste om en spelare som Neymar då jag tycker han har allt som behövs för att nå den absoluta toppen. Neymar skulle även kunna avlasta Messi på många olika punker, målmässigt och prestationsmässigt. Känns som om vi inte klarar oss utan Messi längre, kolla Granada matchen, dom tog hand om Messi ganska bra och vi såg ut som ett mitten lag i La Liga vissa stunder under matchen. För varken Sanchez eller Villa verkar hitta någon form. Tack gud för att Pedro äntligen börjar komma i stor slaget form och vi behöver Pedros formtopp.

Nu leker jag lite met fantasin, men jag tror att Villa gör sin sista säsong i Barca. Det öppnar upp för Neymar. Llorente kanske också kommer på fri transfer då har vi Messi, Neymar, Pedro, Sanchez och Llorente som ska dela på tre positioner, det räcker gott och väl. En mittback MÅSTE in nästa säsong ( Jag vill helst nu redan till Januari). Mittfältare har vi så det nästan spricker.

Jag må ha glömt Tello, men det känns som även han kan försvinna. aja allt kan hända. Men tro gör vi allihop.
Barcelona 1.70-ligan
2012-09-25 17:23
Jag har fortfarande svårt att se klubben punga ut fantasisummor för Neymar nästa sommar. Och jag vill inte se det heller... Llorente och Mbiwa på free transfer är nog vad jag hoppas på nästa år :P
Barcelona basaric - "el guaje"
2012-09-25 17:09
Iniesta kanske gör comeback mot Sevilla.
Barcelona Éluc
2012-09-25 16:19
Winger Cristian Tello (21) will after his renewal be registered as first team player. Deal on contract until 2016 almost closed. [ser]

Kul för Tello!
Barcelona Pique y Puyol
2012-09-25 15:59
Vad hände med omgångens lag??

EDIT: Vad tycker ni om att Neymar kommer till Barca?
Barcelona !Sergio_ Busquets!
2012-09-25 15:53
el Flaco - Loco-Motive

Fan vad dumt att medvetet skuldsätta sig på över minst 500M€. Man ska vara skuldfri innan man tar ett beslut att bygga en ny arena. Personligt så tror jag att det är en ego-grej från Rossel. Han vill vara "den presidenten som renoverade Camp Nou" men det kommer sluta upp med att han blir "presidenten som förstörde vår ekonomi"

Du nämner att vi inte kan nämnas med Valencia för att våra intäkter är på en annan nivå, du måste då tänka på att våra utgifter också är på en annan nivå. Så det jämnar ut sig.

Och det lättaste sättet att bli av med våra utgifter är att sälja våra stjärnor. Hoppas det inte slutar upp så. Fan vad det skulle svida att se Iniesta eller Messi gå för att vi inte har råd att behålla dem.

Allt för att renovera eller Bygga en ny arena. Helt ovärt
Barcelona el Flaco - Loco-Motive
2012-09-25 15:13
!Sergio_ Busquets!/

Minns inte om det var Rosell eller Faus som sa det under medlemsförsamlingen, men de tog upp just det här med hur en renovering av Camp Nou eller ett nytt arenabygge kommer påverka klubbens ekonomi och man gjorde det ganska klart att man tar ett medvetet beslut att skuldsätta sig ännu mer, men att det är ett måste då Camp Nou är väldigt sliten och behöver moderniseras.

Faus var också noga med att poängtera att man vill vänta med att ta ett definitivt beslut med folkomröstningen tills skulden är nere på 200 miljoner euro, vilket man räknar med kunna komma ner till om två-tre år. Dessutom kan vi inte jämföras med Valencia då våra intäkter är på en helt annan nivå än los che.
2012-09-25 14:41
Essienesque

"Fast nu var det väl ändå inte arenabygget som förstörde Valencias ekonomi? Arenabygget startades ju 2007 och de hade väl inte en fläckfri ekonomi innan dess? "

Nej Valencia hade ingen bra ekonomi innan dess, men det kommer vi troligen inte heller att ha när vi bygger eller renoverar arenan. Dessutom kostade deras arena drygt 250M€. Vilket är både billigare än vårt renoverings- eller byggprojekt.

Men du har rätt i att en ny arena skulle dra in en massa pengar också.
Barcelona 1.70-ligan
2012-09-25 14:40
Barca lär inte köpa en mittback i vinter, men man kan ku alltid hoppas. Song upp på mitten igen och Mbiwa ansluter till backlinjen.. Det vore kalas. Bara Bartra inte glöms bort mer. Men med puyol skadad för jämnan ser det tunt ut där bak, och jag vill ha Songito på mittfältet!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Essienesque
2012-09-25 14:07
!Sergio_ Busquets!

Fast nu var det väl ändå inte arenabygget som förstörde Valencias ekonomi? Arenabygget startades ju 2007 och de hade väl inte en fläckfri ekonomi innan dess? Visst att arenabygget inte förenklade deras ekonomiska situation men att endast skylla på det blir nog fel. De har ju räddat ekonomin på ett bra sätt nu utan att ha de ekonomiska musklerna som Barca har.

Sen får du ju räkna med att en ny arena skulle generera en massa pengar också. Man har även möjligheten att sälja ut arenanamnet etc.
2012-09-25 13:53
Vi har Fontas och Bartra två mittbackar som jag ser är bättre än Song och Mascherano i mittlåset. Jag tror också att Tito ser det så, men han föredrar rutin förre dessa talanger. F&B hade vart fantastiskt att se och jag tror ärligt talat att dem skulle inte göra bort sig grovt. Det är sjukt när vi har två talanger av högsta rang tillgängliga för spel och vår tränare väljer istället två defensiva mittfältare. Ett plus för F&B är att dem förstår varandra utmärkt då båda var ordinarie i B-laget.

Man behöver inte vara ett f***ing geni för att lista ut det. Herregud, två defensiva mittfältare som mittbackar och inte vet vad ordet positionssspel är spelar ändå. Det är inte deras fel utan snarare Titos då som sagt att han väljer dem pga rutinen medan han har två hungriga spelare som jag är helt 100% säker på att dem skulle göra det bättre än M&S.
2012-09-25 13:37
Angående arena bygget

Jag är inte så jätte insatt angående vår ekonomiska situation det lilla jag vet är att vi i slutet på 2011 låg på en skuld på ungefär 364M€ och året innan låg skulden på 430M€, en minskning på 15%(Enligt Javier Faus). Jag har ingen aning om hur skulderna ligger till just nu men jag antar att de är över 320M€.

Som jag har förstått (det jag läst här på forumet) så har Rossel kommit med förslaget att antingen bygga en ny arena (600M€) eller renovera Camp Nou (300M€), detta kommer att ske om två tre år.

Frågan är nog inte "Ska vi verkligen byta arena?" eller " Ska vi verkligen renovera en så klassisk/historisk arena?" frågan borde vara, har vi råd med något av dessa två förslag.

Om skulderna fortsätter att gå ned med 15% varje år (väldigt osannolikt) till 2015 (då omröstningen är) kommer vi fortfarande ligga på en skuld på över 260M€. Addera sedan 300€ eller 600M€ på den skulden så kommer vi att ligga någonstans emellan 560M€ - 860M€ i skuld om vi renoverar eller bygger en ny arena.

Det var precis ett liknande misstag som Valencia gjorde. Om Valencia inte hade valt att bygga en ny arena så hade inte fått sina mega-skulder, vilket ledde till försäljningar av deras bästa spelare. Om inte Los Che hade haft stora skulder skulle de kunna konkurrera i ligan nu, på riktigt. Tänk er ett lag med Villa,Silva,Mata, Alba och alla spelare de redan har.

Jag vill inte att vi hamnar i en liknande situation. Så jag röstar NEJ på ny arena och NEJ på renoveringen. Tyvärr har jag ingen röst :(

Men hoppas Barca tänker innan de agerar, för de gjorde inte Valencia.
Barcelona EL Corazon - King of Barcelona
2012-09-25 13:34
Smogen Han kanske är tillbaka till jul, men man måste ta med i beräkningen det lär ta några veckor, kanske månader innan han är tillbaka i matchform.
Barcelona Rambla~ el chico dorado
2012-09-25 13:30
Vi kan glömma allt vad mittbackar heter när det handlar om Barca. Klubben verkar ju helt strunta i dessa spelartyper. Inte ens de egna talanger får ju spela.
Barcelona Hetfield
2012-09-25 13:22
Mbiwa är en väldigt duktig mittback, men jag föredrar Ogbonna. Vilken mittback och talang, om ett par år är han en av världens bästa mittbackar.

Lägg till att han kan spela som vänsterback. Annars så finns ju Sakho som inte får så mycket speltid i PSG, även Rami.
Barcelona Smogen
2012-09-25 13:22
Abidal siktar ju på att vara tillbaka vid jul, man kanske avvaktar läget där förts....
Barcelona Essienesque
2012-09-25 13:11
Barcelona are closely following Montpellier centre back Mapou Yanga-Mbiwa (23), who was born in Central African Republic. [md]

Ja tack! En ordentlig mittback som även kan spela på de båda ytterbackspositionerna. Agera i Januari dock, nästa sommar är han säkerligen såld för ett högre pris med ännu fler som jagar honom.
AndreD - General Pardon
2012-09-25 12:42
westinho

Omröstningen kommer ske 2014/2015 sen om förslaget om att bygga ny arena går igenom kommer det ta några år tills den är klar, så det är nog lugnt för de flesta :)
Annons: