/spanien/barcelona/forum/848.aspx/spanien/barcelona/forum/848.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona the cameroonians
2016-04-18 20:37
Junta

Så kan det vara.

Vet dock att jag läst både på Ara och MD att klubben inte prioriterar Ilkay längre.

City låter som ett smart val :-)
2016-04-18 20:36
@Tiki-Taka:

Det var helt rätt att sälja Pedro, han spelade ju de två sista säsongerna precis som Neymar spelade igår; halvhjärtade försök till dribblingar och tillbakaspel till ytterback.

Klubben fick in €30 välbehövliga miljoner och Pedro kunde få mer speltid så att hans EM-plats inte var i fara.

Problemet var att vi aldrig fick in någon ersättare, varken Munir eller Sandro är/var egentliga ytteranfallare. Sen hjälpte det ju inte att Rafinha blev skadad, han spelade ju innan skadan en del som ytter.
Det fanns helt enkelt inte pengar efter köpet av Arda. De miljonerna som spenderades på Turan fick klubben in genom försäljningen av just Pedro samt Adama.

Därför kan man ju nu ställa sig frågande till den förmodade jättevinst klubben ska göra detta året då Bartomeu nyss lät meddela att de €34 miljonerna man fått från Qatar de senaste åren nu är en petitess i ekvationen. Men så har vår president kanske inte någon tanke på att förstärka truppen något nämnvärt, vad vet jag.
Barcelona Junta Dimision
2016-04-18 20:34
Cameroonians

Jag har för mig att Gündogan var skadad den senaste månaden varvid Gonzalo Castro ersatt honom under tiden han var skadad. Weigl har spelat mer som pivote medan Gündogan spelat som box to box/spelmotor av vad jag har märkt. Enligt Bild har Gündogan skrivit på för Manchester City, återstår att se hur sant det är.
Barcelona Barc6
2016-04-18 20:23
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Tiki-Taka
2016-04-18 20:15
Sen är avsaknaden av xavi och pedro betydande....fattar inte vfr man sålde pedro efter hans kontaktsförlängning!?
Barcelona Tiki-Taka
2016-04-18 20:06
Målet vi släppte in innan halvlek var det som förstörde allt! 0-1 i halvtid och jag är ganska säker på att vi skulle vända till vinst
Barcelona Barcelonistas
2016-04-18 19:43
Pogba tycker jag är rätt överskattad av det jag sett av honom att han ska va värd 1 miljard är ju ett rent skämt. Tycker man då hellre ska gå för Veratti och som vi vet så kmr det aldrig hända då PSG aldrig kmr sälja honom.

Tycker vi behöver förstärka med en MB och en anfallare som vi kan rotera med. Jag tror på allvar att Raffe kan bli något stort han har potentialen man borde satsa på honom.
Barcelona Kröjff
2016-04-18 19:28
Pogba och Neymar som båda har en benägenhet att överarbeta sin bollbehandling lär bli lite av tårta på tårta, som troligtvis skulle sluta med missnöjd pajkastning på vårt forum. Oavsett frisyrer.
Barcelona Nesto
2016-04-18 19:23
Vlom

Nu vet vi inte heller vad Barragan sagt till neymar.
Kan ju vara så att Barragan sa något efter barcas vinst, kanske att han var en apa eller nått i den stilen.
Har svårt att se neymar säga att han tjänar 10 gånger mer än någon när han är glad efter en vinst faktiskt..
Det började väl där sen sa säkert Barragan saker till neymar under den senaste matchen.

Alla motståndare vet att Neymar är lättpsykad och försöker få honom ur balans. Något han måste bli bättre på
Barcelona Gio Style
2016-04-18 19:20
Barca4life98

Jo så är det väl, tror däremot att ett mittfält med t.ex. Pogba och Rakitic på dem offensiva platserna skulle bli för... rakt.
Om vi nu säger att Pogba hade blivit klar för oss så hade det vart av yttersta vikt att Iniesta startar bredvid honom. Annars skulle vi bli sönderkontrade med två mittfältare som spelar mer på "chans".

Men om jag fick bestämma hade jag plockat in Verratti och använt honom med Iniesta och Busquets. Back to the roots liksom.

Apropå Neymar osv. Denis Suarez har gjort det väldigt bra som vänsterytter med, tror att han skulle göra underverk där.
Vlom
2016-04-18 19:12
Det var nämligen väldigt många människor (mig själv inkluderad) på forumet som fördömde Neymar handling när han klappade till Barragán direkt efter slutsignalen när Valencia tog tre poäng igår. Marca rapporterade vid midnatt att Neymar tydligen ska ha kastat en vattenflaska mot just Barragán i spelartunneln men lyckades inte träffa spanjoren. Efter att vi mosade Gary Nevilles Valencia med 7-0 på Camp Nou under Copa del Rey, så sade Neymar till Barragán att han tjänade 10 gånger mer än spanjoren. En av Valencia-spelarna (Santi Mina) hade en presskonferens idag när han fick frågan om incidenten när Neymar kastade vattenflaskan mot Barragán. Han berättade att ett föremål flög mot honom men lyckades ducka och klev sedan in i lagets omklädningsrum för att fira segern.
Barcelona Barca4life98
2016-04-18 19:02
Gio Style Sa aldrig att Pogba var bättre än Iniesta på att passa men killen har en fysik och teknik som kan dominera ett mittfält. Tyckte att han var grym mot Bayern. Men jag förstår vad du menar. Samtidigt beror det på vilken tränare som vi ska ha. Om Lucho stannar så tycker jag att Pogba är ett alternativ om inte så kanske Verratti/Iniesta eller någon annan är bättre lämpad.
Barcelona Gio Style
2016-04-18 18:59
Barca4li98

Har du sett Pogba spela?
Om du tycker att Iniesta slår bort passningar (med genomsnitt på 88% passningar till rätt adress) så kommer du att bli helt tokig på Pogba.
Barcelona Barca4life98
2016-04-18 18:53
Gio Style Jag älskar verkligen Iniesta och tycker att fortfarande håller men don Andrés slarvar mycket ibland tycker jag. Han slår bort passningar som han normalt sett aldrig gjorde förut. Jag har verkligen varit emot idén att få hit Pogba men ju mer man tänker på det så skulle han passa in bra om Lucho stannar. Samper, Pogba, Denis Suarez, Iniesta, Rakitic, Busquets, Rafinha Detta skulle vara en grym uppsättning. Denis och Rafinha kan rotera på kanterna men även i mitten. Med dom här spelarna så skulle man ha en rad olika spelartyper att kunna använda sig av. Pogba = kan dominera mittfältet. Rakitic = box-box spelare. Samper/Busquets = djupa playmakers. Iniesta/Rafinha/Denis = tekniska
Barcelona Gio Style
2016-04-18 18:43
Jag förstår fortfarande inte hur Bartomeu kunde vinna omvalet, den dagen han vann är en av dem värsta dagarna i mitt liv.

Riggat? Vet inte om jag nästan hoppas det ändå, förstår inte hur medlemmarna kunde göra ett så pass korkat val annars.
Barcelona Gio Style
2016-04-18 18:32
neymar JR Tror nog att du är rätt ensam om att tycka att Iniesta inte räcker till. Med en taktik som bevisligen stjälper mittfältarna är han den enda som lyckats hålla en relativt hög nivå genom hela säsongen. Han slår inte bort passningar, han lyckas nästan alltid komma förbi sin gubbe och han trär igenom riktigt fina passningar som blir såkallade hockeyassist. Syns inte på pappret trots att man många gånger borde ge honom credd för att målet ens kom till. Om man jämför Iniesta med en rad olika mittfältare så ser man att han är mer välbalanserad än vad du tror och jag tror att han hade vart ännu bättre offensivt om vi utnyttjat mittfältet a la Pep. Han vinner t.ex fler tacklingar per match än Verrati och Modric. Han utmanar mer än dem + Koke i snitt per match. Han skapar mindre chanser än Koke (som spelar mer offensiv) och Modric (Vars anfallsspelare är 10 gånger mindre kreativa än MSN), dock mer än Verratti. Han gör det han kan när han väl har bollen och jobbar utefter det som krävs av honom. Det du måste förstå är att han har en roll där mittemellan som kanske gör att du känner att han varken är tillräckligt bra offensivt som defensivt just för att han ofta får befinna sig på ingemansland. Hade han fått en utpräglad offensiv eller defensiv roll hade han gjort det kanonbra. Har många vänner som inte är Barcafans som beundrar Iniesta fortfarande, de ser hans storhet. Synd att du som Barcafan inte kan göra det längre.
Barcelona neymar JR
2016-04-18 18:23
Oh finns betydligt fler dystra tider än det här i klubbens historia. Fanns tider då vi varken gick bra sportsligt eller var en bra skött klubb. I detta fallet har dock spelarna och tränarna räddad ledningen. Men gillar absolut inte den här myten där 60% försöker få till det att klubben alltid har varit som under laportas ledning. No way José, för dem nya Barcelona fansen så skall sanningen berättas utan att filtrera bort något för att stärka sin egna uppfattning av klubben. Dels för att ni omedvetet tar bort det fantastisk jobb laporta gjorde. Där han verkligen drog upp klubben från skiten och samt för att klubbens historia är betydligt längre än 10 år. Jag själv blev cule pga Judas första match på camp nou, där puyol den äkta culen visade en stor ledarskap och ödmjukhet. Visst har jag gillat Barcelona innan men det var inte förrän då jag blev ett inbiten fan!
Mascherano#14 el Jefecito
2016-04-18 17:52
Jag kommer ihåg när jag blev utskrattad av flera här inne när jag för ett par år sedan skrev att Mascherano förtjänade att åtminstone vara vice-kapten. "Nu har man läst allt" fick jag som svar. "Tänd av" var ett annat, minns jag.

Jag tänker inte komma med "Vad var det jag sa" eftersom det är en dryg och besserwissig kommentar. Men det är kul att få medhåll och att fler har fått upp ögonen för den lille chefens egenskaper :)

Sen det här med styrelsen. Jag har ju hela tiden hävdat att klubbens värderingar och känslan kring klubben är viktigare för mig än de sportsliga resultaten. Detta håller jag fortfarande fast vid. Självklart betyder inte det att jag vill se att vi blir det nya Milan bara Qatar ryker från tröjan men jag tror ni fattar min poäng.

Det som smärtar mig mest kring Barcelona är just den äckliga känslan som finns kring oss. Att tex hyllningarna av Cruijff från klubbens sida kändes falska smärtar mig något oerhört. Det kändes långt ifrån äkta med tanke på historien, jag hoppas ni fattar vad jag menar här.

Jag har egentligen ingen aning, men det känns som att spelarna inte längre trivs i klubben på samma sätt. Jag tror faktiskt inte att Messi älskar Barto om jag säger så. Jag har svårt att tro att Xavi eller Puyol gjorde det. Jag tror inte heller att hanteringen av La Masia är något som uppskattas av spelarna. Barcelona är och har alltid varit en speciell klubb, det går liksom inte bara att komma här och ändra på allt, vända på ränderna, och göra det till en klubb i mängden.

Och de där jävla ränderna! Nu kommer jag svära i kyrkan här. Men jag är fan glad att vi för alltid slipper att se dom horisontella ränderna lyfta CL-bucklan. Byt omedelbart tillbaka!

Kollapsen är ett faktum, även om vi lyckas att ta ligan och cupen så har vi redan kollapsat och isåfall överlevt med nöd och näppe. Jag tänker inte lägga all skuld på spelarna. Visst, de ska ha en och annan skopa skit, absolut. Men grundproblemet i Barcelona är inte spelarna. Det är ledningen!

Jag är tyvärr inte längre stolt över den här klubben. Jag var det. Jag var den stoltaste jävla culén ever (nåja?) men jag är det inte längre. När vi hade 7 spelare från La Masia i i startelvan i CL-finalen 2011 var jag stolt. Köpet av Arda så som det skedde (mitt under presidentvalet i stort sett) är ett bra exempel på hur dysfunktionell den här klubben har blivit. Nedmonteringen av La Masia är ett annat bevis på hur inkompetent denna ledning är.

Haha, det här är nog det spretigaste inlägget jag någonsin har skrivit här inne. Jag får väl skylla på viss förvirring och mental ohälsa orsakat av lagets kollaps. Men jag behövde skriva av mig. Jag hoppas att jag kan få ordning på känslorna lite och komma tillbaka med ett mer strukturerat och klarare inlägg inom kort. Men fram tills dess så vill jag än en förtydliga att det jag tror är det stora problemet inom FC Barcelona är inte att Messi är mentalt trött, att Suarez bränner för många målchanser eller att Enrique inte kan ett skit om taktik och lever på MSN (enligt vissa). Det stora problemet är styrelsen.

Visca!
2016-04-18 17:50
Nesto Hummels har en fin passningsfot men enligt experter är han, tydligen, inte helt kompatibel med Piqué och har sina brister i positionsspelet. Det sistnämnda är ju viktigt i ett lag som spelar med en hög backlinje och där du ofta hamnar en mot en med motståndare. Med det sagt så är Mats förmodligen ett lättare byte än Laporte och Maruinhos som det snackas mest om. Angående Gündogan slutade klubben att följa mittfältaren efter dennes ryggskada och ska tydligen inte ha honom som prioritet. Annars en av mina favoritspelare och skulle med sitt tvåvägsspel och fina passningsfot lätt kunnat passa in Barcelona. Han verkar dock ha konkurrerats ut av unge Weigl på Dortmunds mittfält, vilket väl också tyder på att han inte håller lika hög nivå nu som för 3-4 år sedan. I övrigt tror jag att det är helt rätt att rikta blickarna mot Tyskland om/när vi ska förstärka truppen. Skulle kännas bra att få in ett par yngre och hungriga spelare med nya influenser istället för äldre varianter från la Liga / Arsenal. Det är definitivt dags för en föryngring och även om detta betyder att ett par spelare måste offras så gagnar det ändamålet. Nu riskerar vissa beslut redan vara tagna, men det torde ändå finnas utrymme för en handlingskraftig sportchef och ledning att kunna omdefiniera den sportsliga planeringen. Mycket kommer såklart att bero på om det kommer ett nytt sponsoravtal. Även om Bartomeu så sent som i helgen gick ut och sa att han inte skulle jaga livet av sig för ett nytt avtal så blir det svårt att mäta musklerna med PL-lagen och deras nya TV-avtal. Nästa år blir det än värre och då har vi ett nytt arenabygge att finansiera också. Så det är dags att agera nu. De senaste veckorna är ju ett absolut bevis på detta. Vi har en tränare som vägrar att använda bänken av olika skäl och det funkar uppenbarligen inte att spela gala-elvan vecka in och vecka ut. Och definitivt inte samtidigt som det saknas en tydlig spelidé att falla tillbaka på. Alba måste få en vettig konkurrenssituation (Mathieu och Adriano håller inte). Alves måste lämna och göra plats åt en helt ny högerback som starter. Arda måste lämna och ersättas med en yngre och mer smart mittfältstyp. Vermaelen måste lämna och ersättas med en mittback som starter. Adriano och Douglas måste lämna, kommentarer överflödiga. Sandro har inte kunnat konkurrera och får starta om i en mindre klubb. Munir bör lånas ut. Frågan är om ledningen har förmågan att hitta en lösning på allt detta? Nästan så att jag ser det som en risk att vi vinner dubbeln, för då ignoreras väl problemet ytterligare ett år. Fan att man ens ska behöva tänka i sådana banor, men men... Och nej, jag nämner inte la Masia, det loppet är kört sedan länge.
Vlom
2016-04-18 17:24
@Liunil Masse:

Lågt gjort av Lucho att göra sig lustig över någon annans namn...
Barcelona Nesto
2016-04-18 17:19
Någon som tänk på att Hummels kontrakt går ut nästa år, 2017.
Här har vi ju våran chans att kunna få en riktigt bra mittback för en fin peng.
Dortmund är ju inte heller än oljeklubb så lite pengar i kassan hade väl inte suttit fel.

Lyckas klubben även sälja av Arda för ett överpris till Kina så bör vi ju gå efter Verratti i första hand men annars går Gundogans kontrakt även ut 2017!

50m€ i ett paket för Gundogan och Hummels? Låter bra i mina öron.
Mascherano som tredje val i backlinjen? så bra har vi inte haft på länge.

Hummels, som jag tidigare nämnt bär ju på kaptensmaterial att han och Gundogan är tyskkar blir ter Stegen säkert glad över.
Barcelona LennyRomario
2016-04-18 17:18
@Andresito:

Det var någon som hade en teori om det, men det vara rena spekulationer.

http://fusion.net/story/111078/xavi-qatar-head-coach-2022-world-cup/
Barcelona Andresito
2016-04-18 17:09
Liunil Masse

Ja det tror jag. Ledarna är ju oftast ett team och att ha någon som Puyol som stöttar tränaren gör ju att denne blir mer trovärdig. Vår käre Capi har väl dock fullt upp med sitt agentskap? Det verkar som att han fortfarande utbildar sig till något om man följer honom på sociala medier.
Bartra och Laporte som är hans klienter lär säkerligen behöva hans råd inom den närmsta framtiden.

Såg förresten att någon nämnde Xavi förut. Är det jag som hittar på nu eller har det faktiskt skrivits om att Qatars långsiktiga plan är att han ska coacha dem under hemma-VM 2022?
Barcelona Liunil Masse
2016-04-18 16:30
[QUOTE=Andresito]Glömde nämna det, självklart hade de flesta av namnen jag radade upp inte visat någonting när de tog över. Men de hade/har en legendstatus som gör att man i princip måste lyda honom och åtminstone ge honom en chans att visa vad han vill med fotbollen. Kommer det istället en nobody som styr och ställer direkt så kommer han att misslyckas fatalt. Klopp, Ferguson och Mourinho är sånna som byggt upp respekt successivt, till viss del även Simeone, som gick från en Atletico-legend till en av de största tränarna i världsfotbollen, precis som Klopp gjorde i Dortmund och Mourinho i Porto/Chelsea. Paco hade behövt en språngbräda till toppen, Arsenal hade varit perfekt för honom. Det är det steget till exempel Pochettino befinner sig på just nu. Om något år lär han coacha en av världens största klubbar. Jag hade önskat att det vore så lätt att ta över ett lag genom att endast ha taktisk briljans som Paco Jémez. Men för att få alla att dra åt samma håll krävs en massa respekt från spelarna, att veta att varenda jävel är redo att offra varenda droppe energi för att tränarens taktiska krav ska uppfyllas. Där tror jag Paco faller i en klubb som Barcelona. [/QUOTE] Om Pacos assisterande heter, låt säga Puyol, nog hade det fungerat då eller?
Barcelona Andresito
2016-04-18 16:24
[QUOTE=Nesto]Mja bevisat och bevisat. Inte så värst mycket vad jag vet men det hade inte Zidane,Simeone,Pep eller Lucho heller gjort som tränare (när dom tog över). Dom tränarna som får sina spelare att kunna tända till när det väl gäller är ju dom som verkligen lever sig in i spelet, har taktiskt förmåga och kan ryta till. Är jag fel ute? Det har iaf Bielsa, Klopp, Simeone,Paco,Pep,Ferguson gemensamt. Och just det att man måste ha bevisat något för att få/ha rätten till att skrika på stora stjärnor tycker jag bara visar vilka divor vi har i laget. Svälj titlarna och lyssna på tränaren, blir du utbytt så acceptera det och jobba hårdare nästa träning. [/QUOTE] Glömde nämna det, självklart hade de flesta av namnen jag radade upp inte visat någonting när de tog över. Men de hade/har en legendstatus som gör att man i princip måste lyda honom och åtminstone ge honom en chans att visa vad han vill med fotbollen. Kommer det istället en nobody som styr och ställer direkt så kommer han att misslyckas fatalt. Klopp, Ferguson och Mourinho är sånna som byggt upp respekt successivt, till viss del även Simeone, som gick från en Atletico-legend till en av de största tränarna i världsfotbollen, precis som Klopp gjorde i Dortmund och Mourinho i Porto/Chelsea. Paco hade behövt en språngbräda till toppen, Arsenal hade varit perfekt för honom. Det är det steget till exempel Pochettino befinner sig på just nu. Om något år lär han coacha en av världens största klubbar. Jag hade önskat att det vore så lätt att ta över ett lag genom att endast ha taktisk briljans som Paco Jémez. Men för att få alla att dra åt samma håll krävs en massa respekt från spelarna, att veta att varenda jävel är redo att offra varenda droppe energi för att tränarens taktiska krav ska uppfyllas. Där tror jag Paco faller i en klubb som Barcelona.
Barcelona Liunil Masse
2016-04-18 16:23
[QUOTE=Nesto]Ja hur ser det ut på scoutposten egentligen? och sportchefen, vad gör han egentligen? Skissar upp sjuka kontrakt på löpande band åt Neymar? ´Laporta,Txiki och Co. gjorde en del konstiga grejer och köp men idag är det väl det laget man eftersträvar. Tänk, man fick Cáceres, ligans bästa unga mittback för 15m. Dagens ledning hade fått punga ut 35 minst. Blandningen mellan superstjärnor, La Masia och fynd på marknaden är väl den finaste kombinationen. [/QUOTE] Kolla hur Bayern jobbar. Tar in Coman på lån med köpoption om två år som inte ens är en hög summa. Varför gör vi inte likadant? Rätt glasklart att Coman är väldigt mycket bättre än Munir. Känslan säger mig att denna ledningen blir vår död o att vi blir som Milan om ett par år. Hoppas jag verkligen har fel.
Barcelona Barcelonistas
2016-04-18 16:13
Den här säsongen svider så enormt mycket den här svackan som vi hamnat i där vi åkte ut ur Cl och tappat poäng i ligan det svider ända in i varenda ben i kroppen. Lägg därtill Real Madrids makalösa tur där dom glidit igenom Cl mot blåbärslag... Jag ber till gud att han belönar dom som pekar upp mot himlen när dom gör mål än dom som pekar på sig själv när dom gör mål där dom spänner magmusklerna.
Barcelona Nesto
2016-04-18 16:03
Ja hur ser det ut på scoutposten egentligen? och sportchefen, vad gör han egentligen? Skissar upp sjuka kontrakt på löpande band åt Neymar?

´Laporta,Txiki och Co. gjorde en del konstiga grejer och köp men idag är det väl det laget man eftersträvar.
Tänk, man fick Cáceres, ligans bästa unga mittback för 15m. Dagens ledning hade fått punga ut 35 minst.

Blandningen mellan superstjärnor, La Masia och fynd på marknaden är väl den finaste kombinationen.
Barcelona Barcelonistas
2016-04-18 16:02
Säsongen kan faktiskt sluta bra fortfarande men vi har inte råd med fler misstag. Jag hoppas verkligen laget ger allt nu för den inhemska dubbeln, jag hoppas dom lägger ner själ och hjärta och tar hem dubbeln.

Sen är det bara att hoppas på att laget som stött på Roma-Wolfsburg-City ochså åker ut ur Cl. Dom har inget att göra i en semifinal så otroligt mycket tur att jag spyr . Hoppas att Atletico tar hem det!
Barcelona Katalano
2016-04-18 15:45
Himne del Barcelona

Var på matchen jag också och håller med dig. Även när vi släppte in andra målet så visade publiken sitt stöd och sjöng för att peppa spelarna.

För övrigt en riktig rollercoaster för känslorna igår. För 4 solklara chanser som vi borde gjort mål på, sedan gör Valencia mål på något som inte ens är en riktig målchans. Efter det började Valencia sinka tid vid varje möjlighet de fick, oerhört frustrerande. Inte nog med detta så lyckades de på 1a halvleks övertidsminut, som domaren lade till pga deras sinkande, själva göra mål.

Som andra varit inne på så visade spelarna i alla fall en riktig vilja att vinna och anfalla och sådana här matcher vinner vi 9/10 gånga annars. Vi är verkligen i en svacka just nu men tack vare inbördes möten mot båda Madridlagen så har vi fortfarande förarsätet mot ligatiteln.
Annons: