/spanien/barcelona/forum/8417.aspx/spanien/barcelona/forum/8417.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona LeoMessi
2012-10-07 22:29
Är det bara jag eller jordi Alba riktigt duktig på att neutralisera snabba yttrar?
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barca o Mort!
2012-10-07 22:28
Har någon koll på någon topplista vem som lagt in flest baljor i Clasico genom tiderna?
Barcelona 1.70-ligan
Okej... först och främst! Vilken bra match! Har flera neutrala vänner som kallar det här det bästa el clasico på länge.

Matchen sett från mina barca-ögon då?
I slutändan var det vi som var närmast segern - vilket i sig är ganska stört, med tanke på vilken backlinje vi ställde upp med - och på hur större delen av första halvlek såg ut.
På det stora hela är nog ett kryss rättvist, och det resultatet är helt klart bäst för Barcas del...
Men man vill alltid vinna mot rivalen, oavsett. Därför är man lite besviken att ribbskottet eller Pedros jätteläge i slutet inte gick in. Även om man kan hitta liknande lägen för Real där vi hade flyt, är det alltid de sista händelserna i matchen som lämnar störst avtryck.

Men det är svårt att vara missnöjd! Och jag tror man kommer bli alltmer belåten ju längre bort från närminnet de där missarna kommer. Vi höll vårt mastodont-avstånd till Real i ligan intakt. Det var det viktigaste förhand. 11 poäng hade givetvis smakat ännu bättre, men det var Real som var "tvungna" att knappa in... och jag tror de grämer sig en del att man inte lyckades utnyttja den back-kris som vi oroat oss för hela veckan, på ett bättre sätt.
Barcelona Rambla~ el chico dorado
S91 Inget positivt? Det kanske beror på vilka förväntningar du hade inför matchen? Den tiden då Barca rullade ut Madrid med 6-2 eller 5-0 är dessvärre förbi. De är allt för bra för det. Nu är de nästan jämnbördiga.
Barcelona DM1982
2012-10-07 22:26
@Barcash:

Såg jag verkligen så fel? Då är det lite mer dåligt faktiskt, han är ju mer rutinerad. Å andra sidan så var det väl första gången han spelade mittback har jag för mig? Det kan tyvärr lätt bli sådär då, mittbackspositionen är väldig svårt och man kan väldigt enkelt gå bort sig.

Då får Montoya ännu högre betyg av mig, att komma in och spela mot Real som han gjorde är verkligen bra.

Jag är helt säker på att Real-fansen är jäkligt besvikna för de hade världens chans att vinna över Barcelona om man tänker på vår svaga backlinje. De hade väl inte en enda ordinarie kille borta har jag för mig, det är faktiskt är styrkebesked för Barcelona.
Barcelona Leo! Ets Unic! Sos Grande!
Pepe: "The foul on Ozil is far from where I am, but it's penalty. My penalty foul on Iniesta? I didn't touch him, it was play-acting."

åh herregud..
Barcelona L.A.M Nr 10
Jag tycker Real har blivit mycket bättre och det känns som de framförallt har en tydlig matchplan mot oss. De kör ingen tokpress och ingen spelarbuss utan har en bra balans.

Man har dock märkt en tydlig trend. Att Real oftast är bäst första 25-30 minuterna. Det är då de har mest vilja och kan störa vår rytm, ofta kommer vi in i matchen fel. Ofta tar de ledningen. Men sen kvitterar vi och tar över matchen, idag tycker jag vi var det bättre laget även om Real hade bra spel även efter 1-1-målet. Mrn varje gång i början av matchen känner jag samma sak, typ nu har Real listat ut hur man stoppar oss, nu är de bättre. Men man blir alltid tystad och blir alltid påmind om att matchen pgår i 90 minuter.
AndreD - General Pardon
2012-10-07 22:25
Hur kan Horinhoe få Real till en "gentlemannaklubb" förstår inte hans tankesätt. Kan någon vara snäll och förklara?
Barcelona Éluc
DM1982

Cuenca, Abidal, Muniesa, Alves, Thiago och Puyol är ju numera skadade. De tre förstnämnda är spelare vi klarar oss bra utan, då jag inte räknar med att Abidal ens kommer i närheten av hans forna jag även om han lyckas komma tillbaka. Thiago och Puyol är ju borta en 7 veckor tid båda två och Alves skadelängd offentliggörs väl imorgon bitti.
Barcelona Vampíro
Kollar på Milan-Inter nu och man undrar verkligen om det är samma sport som utövas. Vad är det för medelmåttor båda lagen har på planen?
Barcelona S91
2012-10-07 22:24
Jag har i ärlighetens namn svårt att se så mycket positivt i matchen. Kalla mig för en pessimist, men jag såg massvis av felpass, inga trianglar (iofs så har det hänt i andra matcher) och ett förväntat sårbart försvar.

Messi var matchens behållning.
Barcelona I.Cuenca
2012-10-07 22:24
Istället för att leta spelare som inte gör en bra match,så vill jag ist lyfta fram att vi INTE förlorade som så många här inne trodde innan match dvs vi håller avståndet. VISCA BARCA
Barcelona Éluc
2012-10-07 22:23
Montoya (21) - Piqué (25) - Bartra (21) - Alba (23)

Dags att börja svetsa ihop ett ny backlinje? Det finns så mycket potential i dessa fyra spelare och framför allt i försvaret i sig att jag blir tokig om Tito inte väljer att under hösten använda sig av detta. Samtliga fyra är från La Másia, passningsskickliga, rätt så snabba, positionssäkra och framför allt trygga med bollen. Om nu Alves är borta en längre tid så hoppas jag verkligen att Montoya tar chansen att visa upp sig.

Tyvärr ser det inte lika ljust ut för Bartra då Adriano tydligen även går före honom i mittlåset nu. Det är en sak om Tito väljer att spela Song i mittlåset, som spelat där dem senaste tre matcherna tillsammans med Mascherano. Men att sätta dit en ytterback i form av Adriano, som aldrig tidigare spelat där förut är enligt mig helt ologiskt. Då kan man lika gärna sätta in Bartra som i grund och botten faktiskt är en mittback. Nu var ju dock Adriano inte den sämre av våra två mittbackar ikväll, men man kan ju ändå inte låta bli att fundera kring valet av mittbackar.
Barcelona DM1982
2012-10-07 22:23
Uppehåll nu och Deportivo första matchen efter det. Deportivo var ett riktigt starkt lag hemma men de inte lika starka längre.

Jag utgår från att Pique är tillbaka efter uppehållet, sedan är det väl inte så många veckor kvar för Thiago?

Nu får det verkligen var slut med alla skador på våra spelare, det har tagit löjliga proportioner.
Barcelona zick9
2012-10-07 22:21
@El Pasillo | 32 y 9:

Vår kära tomte har gjort den igen! :)

(från Puertan)
Barcelona Barcash
2012-10-07 22:20
@DM1982

Det var väl adriano som valde att täcka/följa ronaldo när han kunde ha stannat och gjort honom offside, han var ju flera meter längre bort(ronaldo var vid mitten av straffområdet och adriano stod flera meter till höger/vänster, beroende på hur man ser på det). Men det är lätt hänt, jävligt svårt när det handlar om någon sekund. Fortfarande, ett bra resultat fast grabbarna förtjänade alla 3 poängen.
s.eto
2012-10-07 22:19
@DM1982:

Det var väl Adriano som upphävde den?
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-10-07 22:18
Frodo

Enligt mig var det inte en av Busquets bättre matcher direkt. Visst äger han mitten men det gör han hela tiden. Tycker man ska börja ha högre krav. Kolla på Messi. Han är alltid bäst men slarvar han lite får han kritik. Enorma krav. Busquets slår flera felpass idag som inte får hända mot Real, man får inte slarva så pass mycket. En gång kanske men idag var det för mycket. Nja, 2 av 5 får han från mig. Han kan betydligt bättre.

Alexis tycker jag faktiskt gör ett bra inhopp. Grym bollkontroll och mottagningar när han suger ner crossbollar. Dani Alves och Cesc dock, som du säger är de riktigt dåliga. Pedro gör inte heller någon vidare match.
Barcelonistas
2012-10-07 22:16
El Legado Pep

Ok med tanke på omständigheterna så är ett kryss mot Madrid godkänt men inte mer. Vi har börjat säsongen väldigt bra rent resultatmässigt men spelmässigt så kan vi så mycket mer. Det vet alla om dom som följt Barcelona dom senaste åren, för ett par säsonger sen släppte vi aldrig in sådana mål som flickan gjorde idag, men samtidigt har jag full förståelse då vi saknar FYRA ORDINARIE I BACKLINJEN. Xavis reaktion vid Madrids 2-2 mål säger det mesta att detta inte är ok.

Under dubbel säsongen när vi spelade mot Madrid så klarade Real inte ens av att komma in på vår egen plan halva, deras omställningar stoppades alltid av antingen Pique eller Abidal. Detta är något som vi blivit sämre på och vi alla vet varför.

Är inte helt nöjd faktiskt!
Barcelona Éluc
2012-10-07 22:16
Alba, Xavi, Iniesta, Busquets, Montoya och Messi ska alla ha cred för sina respektive insatser. Iniesta har självfallet ytterligare en eller två växlar att sätta i men han är nyss tillbaka från en nästan en månads skada så vi får ha det i åtanke. Messi är verkligen överallt när han är på spelhumör, och det har han varit i två matcher nu. Han är igång minst sagt.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2012-10-07 22:15
Checklistan:

*Alba, ligans bästa vänsterback? Check.

*8 poängs försprång intakt? Check.

*Iniesta tillbaka i gammalt gott slag? Check.

*Leo Messi, nu även världklass på frisparkar? Check.

*Håller Martin Montoya för spel på denna nivå? Check.

*Har Sergio Busquets inga nerver? Check.

Barcelona DM1982
2012-10-07 22:12
@Guardiola_Pep:

Nu var det Montoya som slarvigt upphävde offsiden som man kan vara lite mer sur på. Han hade full uppsikt över linjen men väljer att sjunka ner, antagligen för att han inte vågar pusha upp. Shit happans.
Barcelona Leo! Ets Unic! Sos Grande!
2012-10-07 22:11
Vilken jävla match! Riktigt imponerad av Alba, visste att han var grym offensivt men han har verkligen bevisat att han är riktigt stabil defensivt också.

ps. Messi visar cristiano hur man lägger en frispark!
Barcelona Frodo
Busquets är så jävla bra. Bossar runt i mitten match efter match oavsett motstånd. Blev dock besviken på Iniesta idag men jag ser mellan fingrarna idag eftersom han precis kommit tillbaka från skada.

Skönt även att Montoya gör en bra match. Det är inte helt lätt att hoppa in mot Mous thugs men han har gjort det bra vid båda tillfällena.

Cesc, Pedro, Alves och Alexis måste rycka upp sig. Alla som önskar sig stora fiskar från små dammar borde ha Cesc och Alexis i åtanke. Det är tydligt att Iniesta, Xavi och Busquets är mil före Cesc vars teknik är undermålig för Barca. Alla imponerades av att han såg ut som ett tekniskt vidunder bland PLs träben. Även Alexis hypades som världen bästa dribbler men är i Barcelona inte ens top 5.
Barcelona Pique y Puyol
Jag tycker att mitt betyg till Sergio är ganska rimligt, för att det här var inte hans bästa match och han kan bättre. Jag erkänner att tacklingen bakifrån var bra gjort av honom, taktiskt, men det var en farlig tackling som kunde resulterats i ett rött kort.
Han passningspel var relativt dåligt. Mottagningarna var dåliga.
Barcelona Pique y Puyol
Jag tycker att mitt betyg till Sergio är ganska rimligt, för att det här var inte hans bästa match och han kan bättre. Jag erkänner att tacklingen bakifrån var bra gjort av honom, taktiskt, men det var en farlig tackling som kunde resulterats i ett rött kort.
Han passningspel var relativt dåligt. Mottagningarna var dåliga.
Barcelona Guardiola_Pep
2012-10-07 22:10
kan lova till 100% att om vi hade Pique & puyol i 2-2 situationen så hade inte det blivit mål där.... mittbackar vet att i vissa fall kan man inte bara storma på sådär men tyvärr så är inte adriano och mascherano riktiga mittbackar...

Edit: också adrianos fel att hålla upp offside där...
AndreD - General Pardon
2012-10-07 22:10
Idag var dagen Alves förlorade sin startplats i Barcelona.
Barcelona Barca4eva
2012-10-07 22:09
Malaga kvitterar.
s.eto
2012-10-07 22:08

Jag tycker att Alves ska säljas i Januari redan, han verkar ju vara intresserad av att gå till PSG själv. Lika bra och casha in medans det går.

Abidal är ju tillbaks då också då blir det Adriano/Montoya på högern och Abidal/Alba på vänstern.
Annons: