/spanien/barcelona/forum/8393.aspx/spanien/barcelona/forum/8393.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona petersays
2012-10-17 20:17
L.A.M Nr 10
Då pratar vi tyvärr om olika saker. Du är pratar om andra fans bild av Barcelona - och jag diskuterar hur jag vill att Barcelona ska spela och agera utifrån mig själv som Barca-fan och som fotbolls-fan. Om det finns en sån stämpel (jag vet inte, andra fansidor ger jag fan i) så instämmer jag i att den är felaktig. Men samtidigt måste man ju kunna vara självkritisk och se att Barca inte spelar perfekt, även solen har sina fläckar. Spelare gör fula saker. Om det hela tiden ska sättas i kontrast till andra lagsidor, andra lags spelare och andra lags fans så tycker jag att diskussionen går förlorad.
Barcelona Capitán - El tiburón
2012-10-17 20:13
Barcelonistas/

Jag förstår vad du menar. Men det handlar om mer än så.
Många av oss vill inte se fotbollen bli helt utan kontakt. Det är en kontaktsportt.
Visst, är det överdrivna tacklingar eller spelförstörelse non-stop så ska domaren kliva in och döma hårt.
Men vem som helst kan se att fotbollen har utvecklats till något skrattretande när man jämför smällarna i andra sporter som rugby eller hockey. Och jag menar inte att samma sak ska tillåtas inom fotboll, men det kan ju vara riktigt komiskt som det ser ut nu med vissa spelare.
Barcelona elbraco - SiamoCalcio
2012-10-17 20:12
sorry för OT men lyssna på radioreferatet av Granqvist & company ifrån matchen i går haha, en klassiker redan nu :D
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-10-17 20:12
petersays

Sa jag att det var ok? Jag är precis som du helt emot filmningar, och vill inte att någon i Barca ska hålla på med sådant. Konstaterade bara att han inte är värst, och det är ju sant. Tråkigt att Barcelona och speciellt Busquets fått ett rykte om sig att filma mycket mer än andra medan det pågår samma saker i både Real och PL, som är de som brukar klaga mest.
Barcelonistas
2012-10-17 20:06
Di Maria-Pepe-Cristiano- där har ni en hög filmande fjollor.
Barcelona socccerfan1
2012-10-17 20:05
Go kväll mina bröder.

Läst en del nu om att Barca filmar bl.a.
Är inte alls förvånad över att detta kommer nu eftersom blancos alltid måste klaga på något. Speciellt närmaste går bättre för oss än för dem. Än så länge?

Min fråga till er/oss är. Varför bry sig om vad dem skriver och tycker? Alla lag som bi har kört över har böliga supportrar som alltid ska säga att vi filmar. WHO cares om vad dem tycker.

Om självaste pepe klagar på att Iniesta filmar så ska man inte ens ta det på allvar. Första gången jag hörde detta trodde jag att min kompis drev med mig.. Så komiskt är det. Speciellt efter clasicot.

Vill också säga lite saker ang Messi. Killen är otrolig. Jag tog mig tiden att kolla upp vad världen tycker om vår Messi. Blev förvånad över vad jag fick reda på..

Efter många sökningar på många olika sport tidningar bl.a. Från hela världen(med hjälp av Google chrome) så fick jag faktiskt reda på att många många, dem flesta runt om i världen tycker att Messi är bäst. Många menar på att han är bäst någonsin men det är en åsikt.

Så när så många människor, från Kina till Kanada tycker såhär så väljer vi/ni att lyssna på vad desperata blancos Ronaldo älskare tycker.

Njut istället, jag ler varje gång jag ser något om Messi. Vad det än är.. Som det med den domaren nu inatt.. Så kul att detta hände!

Visca Barca!
Barcelonistas
2012-10-17 20:02
Varför en spelare förstärker en situation kan bero på flera olika faktorer. Många tror att det enbart handlar om att påverka domaren och dra fördelar av det. Men det handlar väldigt mycket att vissa spelare som spelar otroligt tufft inte blir straffade, ta Pepe och Real Madrid som expempel 2011 där man spelade grovt fult utan att bli straffade av domarna, hur tror ni då offret känner sig? att bli nersparkad hela tiden utan att domaren gör något?. Klart att man vill ge igen, och det gör man via förstärkningar vilket är helt rätt. Om domaren har bra nivå på spelet så slipper vi båda handlingar.

Finns en video på youtube där det diskuteras om Semin mellan Barcelona och Real Madrid på Camp Nou, 3 solklara röda kort borde ha till delats till Madrid, men domaren friade. Vill man skippa dessa förstärkningar så får domarna vara lite mer uppmärksamma när psykopater som Pepe finns på plan. Så jag kan säga så här, Busquets filmar inte utan han förstärker, och det gör han i vissa fall helt rätt i när domaren inte klarar av att hålla en bra nivå på spelet.

Tycker inte Busquets förtjänar den där filmar stämpeln alls, säg en match han filmat? Och snälla nämn inte Inter 2010 det var kontakt från Motta.

2012-10-17 20:01
L.A.M Nr 10//

Nej, precis. Men det är här skon klämmer!
De flesta vill ju mena att filmningar enbart sker i Barcelona och att klubben på något sätt har en filosofi som som lär ut osportsligt beteende.
Jag kan rada upp många så kallade "gentlemän" som slänger och vrider på sig lika lätt som den värste filmaren..

En favorit är självklart Steven Gerrard i länktipset =)
Barcelona Barca4eva
2012-10-17 20:00
@Pique y Puyol:

PM:a någon i redaktionen.
Barcelona LeoMessi
2012-10-17 19:56
Hetfield (Barcelona) Är du seriös med att du håller ballotelli som världens största talang?
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Pique y Puyol
2012-10-17 19:53
Jag har skrivit en krönika om Lionel Messi och jag skulle vilja skicka in den.

Kan någon tala om för mig hur man gör?
Barcelona petersays
2012-10-17 19:53
"Men han är verkligen inte värst i fotbollssvärlden med det. "

Och då är det ok, menar du? Busquets har ju absolut fler skelett i filmningsgarderoben är de flesta andra i laget. Filmning i den vida bemärkelsen alltså, där förstärkning ingår. Jag vill inte att någon i mitt lag ska hålla på med sådant, punkt! Allt om att "det är så fotbollen ser ut idag!" och "alla förstärker!" är bara rent skitsnack. Bara för att många sysslar med något dumt/idiotiskt/förkastligt är det inte helt plötsligt ok.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-10-17 19:48
Jag tycker inte Busquets filmar/förstäker mer än andra. Som Barcelonistas sa så är det mest en myt, han har fått det ryktet. Men mitt inlägg handlade om andras svagheter jämfört med den perfekta kaptenen och spelaren Puyol. Då har Busqyets mycket att lära när det gäller sportslighet och sådant. Men han är verkligen inte värst i fotbollssvärlden med det.
Barcelona petersays
2012-10-17 19:43
@Barcelonistas:

Ja men båda delarna är lika förkastligt enligt mig. Men den diskussionen har vi redan gått igenom. Du vill att spelare ska dyka vid kontakt och att domaren ska blåsa sönder matchen. Jag vill att dom ska fortsätta kämpa och att det ska vara underhållande att se på.

Återigen, grader i helvetet.. Dyka utan kontakt, dyka vid minsta kontakt, förstärka vid tveksam situation, förstärka extra när situationen sker inom straffområdet. Allt är lika osportsligt enligt regelboken. Sedan får man tycka vad man vill om det.

Att klyva hår gällade definitionen av "filmning" är totalt ointressant. Det handlar om att spelare på ett sätt eller annat försöker påverka domaren genom att agera vid kontakt eller utan kontakt - och det är fel och ska bestraffas. Dessutom måste du förstå att "filmning" i vardaglig tal, och nu talar jag nog för de flesta, även innebär att förstärka situationer.
2012-10-17 19:40
Barcelonistas//

Haha! Värre eufemism får man leta efter! Du måste väl ändå skämta?
Tror inte någon tar dig på fullaste allvar när du säger att Busquets aldrig filmat, utan bara "förstärker".
Barcelonistas
2012-10-17 19:36
L.A.M - Busi filmar? Skulle vilja säga att det är en stor myt, Faktum är att Busi har aldrig filmat. Han förstärker däremot situationerna. Stor skillnad på att filma och förstärka.
Barcelona Messi-Barca-10
2012-10-17 19:29
Angående detta med lagkapten...
Detta är bara något jag fått för mig, men tror han hade pasat som Kapten. Inte nu, men om en 5-6 år. Den jag tänker på är Thiago. Liksom den killer, har lite av allt. Han är i mina ögon en otroligt komplett spelare. Personligen när jag ser honom spela så står han alltid och snackar med någon, pekar hit och dit, och det viktigaste, han går verkligen in i allt, vilket spridder riktigt bra energi i laget. Jag säger inte att han ska vara kapten, utan en kille som i framtiden, kanske kan vara det.

Men som sagt, dem som ska vara kaptener är, Busi, Iniesta eller Messi!
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-10-17 19:20
Det är det här jag menar. Ingen är perfekt, vem vi än väljer kommer det vara sämre än nu med Puyol. Piqué har för dålig inställning, Valdés kan tjafsa för mycket ibland och är målvakt, Busquets filmar ibland, Iniesta och Messi är för tysta. Alla skulle kunna vara bra kaptener men har också svagheter, något som Puyol saknar. Puyol är den komplette kaptenen, tillsamans med Casillas, Zanetti, Gerrard med flera är han helt outstanding som ledare i laget.
Barcelona petersays
2012-10-17 19:14
@Barcelonistas:

Precis det jag menar. Cesc har mycket att bevisa. Men om 2-3 år är det ju inte säkert att Xavi spelar fortfarande. Och huruvida Cesc växer med den uppgiften så är jag samtidigt villig att omvärdera hans eventuella roll som kapten. Men precis som du så tippar jag på Iniesta eller Messi.
Barcelonistas
2012-10-17 19:11
Petersays - Fabi var den stora stjärnan i Arsenal, det var han som bar hela laget på sina axlar. I Barcelona är han en i mängden, och helt ärligt så förtjänar han inte att vara lag-kapten. I framtiden lär det va Ini eller Messi som blir kapten.
Barcelona petersays
2012-10-17 18:59
Pique som han spelat det senaste året är ju inte ens given i startelvan. Att ha honom som kapten skulle därför kännas väldigt fel. Annars instämmer jag i mycket som sägs. Ser gärna en ordinarie mittback som kapten - men vet inte vem som kommer kunna fylla Puyols skor gällande kaptensrollen. Sån pondus, sån fair play, sån gentleman.

Vi ska absolut inte ha en målvakt som kapten. Tycker direkt att det saknas något på planen när kaptenen inte kan vara framme och hålla sig synlig, styra och ställa och ta eventuellt snack med domare eller kunna ta coaching från tränaren.

Messi eller Iniesta känns ju som de mest givna namnen om 2-3 år som laget ser ut just nu. Sedan är det ju självklart upp till spelare som Cesc, Pique eller Busquets att bevisa att de besitter kaptensegenskaper - något som Cesc såklart redan provat på i Arsenal.

Edit: Busquets förresten. Skulle det inte kännas lite som ett hån mot Puyols arv se honom i kaptensrollen? Han behöver VERKLIGEN jobba på sitt sportsmanship och sin pondus ifall det ens ska bli tal om saken.
Barcelona Hetfield
2012-10-17 18:53
LAM

Neymar må vara hypad, men inte överhypad. Kan du räkna upp fler spelare vid den åldern som är stjärnan i ett av världens största landslag och ligans bästa spelare?

Jag trodde också först att Neymar var en spelare som bara kunde dribbla, men desto mer jag ser av honom så börjar jag inse varför Barcelona jagar honom. Med det sagt så håller jag fortfarande Balotelli som världens största talang, men Neymar är inte långt ifrån.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-10-17 18:34
Det är svårt att välja nästa kapten. Det är många som hade varit bra som det, Valdés, Piqué, Busquets och Iniesta framförallt. Men inte den här perfekta kaptenen likt Puyol. Det lär nog dröja tills det kommer. Piqué har inte samma inställning, och kommer nog aldrig få det. När han var ny och presterade så grymt 08-10 så såg jag honom som självklar. Inte längre. Iniesta har hög státus och respekt, men väldigt tyst. Busquets kan bli bra, men just känns det inte som han är en av ledarna. Men drömmen vore att Sergio får högre och högre status och respekt ju längre han spelar. Just nu er jag honom som den som har bäst potential att bli en bra kapten. Fast grejen är att kanske Iniesta och Valdés bö gå före med tanke på att de spelat 5-6 år längre än Sergio i A-laget.
Barcelona EL Corazon - Anims Puyi!
2012-10-17 18:29
Angående kaptensdiskussionen ser jag stor potential i Bartra. Man känner igen mycket av hans beteende från Puyol. Han ger allt i varje situation oavsett om det varit träningsmatch eller CL. Man får inte heller glömma att han redan i Januari fyller 22 år. Om en 3-4 år tror jag Bartra definitivt kan vara vår förstekapten.
Barcelona Mike79
2012-10-17 18:05
@Pique y Puyol:

Bänka Pedro?? Finns inte på kartan den där gossen är guld :) Hade faktiskt hellre sett Arian Lopez i Barca tröjan än Neymar lr Aguero :)
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-10-17 17:28
Både Aguero och Neymar? Båda två skulle kosta minst 50m var. Jag är emot att köpa för så mycket pengar. Många vill ha Neymar, men han är som många varit inne på i evigheter för dyr. Har det någonsin funnits en mer hypad spelare?

Jag tycker antingen vi satsar på talangerna eller fyndar någon billig, ung utifrån. Jag älskar sådana värvningar från ingenstans som kommer in och dominerar. Yaya, Abidal med flera. Franska ligan är ju väldigt underskattad, finns många guldkorn där och inte till samma överpriser som i andra ligor.
Barcelona koeman92
2012-10-17 17:12
Pique y Puyol

Vill du ha både Aguero och Neymar så kan du vara säker på att minst en anfallare måste bort, i det här fallet Villa eller Alexis. Tänk också på att en mittback måste in, så i det här faller måste vi nog då sälja både Villa och Alexis. Tyvärr! ;)
Barcelona koeman92
2012-10-17 17:07
El Flaco

2016!!? FAAAAAAAAN! Måste vi stå ut med svinet Rosell och hans äckliga styrelse i 4 år till!? Han kommer ju att hinna förstöra allt som Laporta byggt upp! :(
Barcelona Pique y Puyol
2012-10-17 17:06
Kan någon tänka sig det här anfallet nästa säsong?

Aguero Messi Neymar

Med Pedro, Villa, Sanchez på bänken.
Barcelona el Flaco - Loco-Motive
2012-10-17 16:06
Rambla/

Den anekdoten om Messi och Pique var skön. Och det börjar kännas allt mer uppenbart att Laprta förbereder sin väg mot att ställa upp i presidentvalet 2016. Ser fram emot det, även om jag fruktar att det kan bli en smutsig kampanj från bägge sidorna.
Annons: