/spanien/barcelona/forum/8389.aspx/spanien/barcelona/forum/8389.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelonistas
2012-10-14 22:29
Var lite på dåligt humör, men efter att ha läst Mascheranos inlägg så blev man plötsligt glad :).

Skönt att Real Madrid nu får smaka på samma medicin som vi har fått göra i några månader nu. Ehh sluta lek ödmjuka nu, jag vet att alla innerst inne är glada.
Barcelona ALEX SONG
2012-10-14 22:20
Federer (Barcelona) Tror det bli Modric, jag menar Sahin körde ju där och nu är han borta så
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Josep Guardiola
2012-10-14 22:19
@Mascherano:

Vafan säger du för något? Hoppas Marcelo är tillbaka snabbt
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2012-10-14 22:13
Eluc

Det är väl främst pga Coentraos prestationer i Portugal som jag rankar honom högre. Där har han varit makalöst bra, både offensivt och defensivt. I Real har han inte blommat ut riktigt lika mycket ännu. Troligen pga oregelbunden speltid och bristande förtroende, vilket gör att han inte riktigt "vågar" ta för sig?
Men han är fortfarande det "säkraste" alternativet när Mourinho vill lägga fokus på en välorganiserad defensiv. Därför har Coentrao fått starta mot oss ett par gånger - och gjort det bra - trots att han mestadels får ses som nr 2 på den positionen.
Jag hävdar dock fortfarande att han är en bättre spelare än Marcelo i grund och botten. Och han lär visa det, om han bara ges mer mer förtroende och kontinuerlig speltid.
Barcelona Éluc
2012-10-14 22:02
1.70-ligan - Remontada épica de Abidal

Det tycker jag inte alls. Coentrao må vara snäppet vassare i defensiven, i synnerhet gällande positionsspelet, men annars är Marcelos spetsegenskaper framåt överlägsna Coentraos. Just gällande kombinationsspelet, en mot en-spelet, tekniken etc är han världens bästa vänsterback för tillfället, med Alba strax bakom. Stämmer dessa uppgifter om 3 månader är det verkligen ett stort avbräck för Real, även om det självklart skulle varit betydligt värre om denna skada uppdagats under vårkanten.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2012-10-14 21:59
Finns det någon som är kvar på våran Redaktion? Det verkar inte som det. Annars hade folk inte fått fira andra lags skador, Undantag Pepe. Jag är jävligt trött på det här forumet för att det skrivs mer om Hatet mot Real Madrid än om Själva Barcelona. Att se Red spärra någon för det är som att vinna på lotto ungefär. Förut besökte jag det här forumet i princip varje dag men nu gör det någon gång i ibland. Det kanske börjar bli dags att inte komma hit mer alls i fortsättningen.
Barcelona DM1982
2012-10-14 21:57
@Mascherano:

"...samt jublande över skador accepteras ej."

Från regelverket.

Inte för att jag kommer ligga sömnlös över att Marcelo är borta men det finns ingen anledning att överdriva.
2012-10-14 21:57
Marcelo blir borta i tre månader. Tur för marängerna att de har Coentrao, som i mitt tycke är en bättre fotbollspelare. Trots att han får betydligt mindre med speltid!

Edit: Ni som jublar över andras skador, lägg bara ned. Det är lågt och synden straffar sig själv, får vi väl ställa upp med Cuenca som mittback i nästa el clasico.
Barcelona Federer
2012-10-14 21:47
Marcelo & Coentrao skadade. Undra vem som får spela väsnterback i Madrid. Blir det psykopaten Pablo kanske?
Barcelona Mascherano
2012-10-14 21:42
Marcelo borta 3 månader Härligt!!!!
Barcelona Pique y Puyol
2012-10-14 20:48
Gabriel jag måste erkänna att ditt sätt att argumentera är väldigt bra! Haha du är så bra på att övertyga och få dig själv förstådd. Jag fattar poängen och jag förstår att det är svårt att vara en målvakt i Barca.

Iallafall... kan vi inte prata om något annat än Valdés? Det kanske är lite tidigt, men vilka tror ni vinner EM? Jag tippar på Brasilien eller Argentina :)
Barcelona Gabriel
2012-10-14 20:12
Pique y Puyol

Personligen tycker jag inte att Valdes är överskattad alls, om något så kritiseras han ju alltid av allt och alla, främst pga horribla tabbar han stod för väldigt tidigt i sin karriär. Kanske är det då också ett sätt för culés att "överdriva" hans prestationer för att allmänheten ska få upp ögonen och inse att han faktiskt är riktigt bra?

Däremot tycker jag att alla lovord culés bemärkt honom med de senaste åren har varit befogat då han spelat på en otroligt hög nivå. När det kommer till förra året och även inledningen av denna säsongen har han ju absolut inte varit på samma nivå men då har han också fått kritik av fansen.

Jag kvarstår vid det jag sa tidigare att anledningen till varför Valdes inte riktigt spelat på samma nivå som tidigare har att göra med backlinjen. Sedan måste man även tänka på att det måste vara otroligt svårt att vara målvakt i Barcelona. Man kan ta upp Buffon, Cech, Casillas, Neuer och vem fan som helst men sanningen är att jag inte är helt övertygad om att någon av dessa hade gjort ett bättre jobb hos oss än vad Valdes gör. Barcelona har bollen säkert mer än 80 procent av tiden i matcherna som spelas, att sedan ha den koncentrationen och kvalitén att kunna göra matchavgörande räddningar när motståndarlaget väl får deras enstaka målchans är svårare än vad många tror.

Ofta är det nog lättare att vara målvakt i ett lag som får lite fler skott och chanser emot sig än vad det är att få ta hand om 2-3 kontringar per match. Hoppas du förstår poängen.
Barcelona Messi-Barca-10
2012-10-14 19:26
Jag tycker att alla dessa disskutioner om Valdes är löjligt. Han är grym som fan. Alla vet det. Men varför alla hoppar på killen bara för att han gör någon enstaka misstag förstår jag inte. Hur många gånger har inte du fått skäll av din mamma om något som du hela tiden gjort om och om igen, trots att hon tjatade att du inte fick göra så?

Det handlar inte att Valdes är dålig, eller ens att han gör dem misstagen. Killen är en människa, han ska göra misstag. Och han blir inte sämra av misstagen, jämför man Valdes idag med den Valdes var 04-05 så är han så sjukt mycket bättre nu. Jag älskar killen, han e kunglig enligt mig, han gör misstag ja, men glöm inte hur många gånger Valdes räddat oss när vi behövt honom som mest!
Barcelona Pique y Puyol
2012-10-14 19:22
@H.Alavi - Magico!:

Tack!
Barcelona La Armada Blaugrana
2012-10-14 19:16
Victor Valdes är den bästa målvakten i klubbens historia, han är bättre än vad Zubizarreta, Urruti, Miguel Reina, Ramallets, Sadurní, Atola, Velasco, Nogués och Zamora var. För att inte tala om stolpskott som Hesp eller Dutruel.

Många vill ha det till att Valdes har dragit fördel av att spela i ett lag där motståndarna sällan kommer till avslut som ett argument för att han därför inte behöver vara lika bra som andra målvakter för att uppnå samma resultat.

Detta är ett felaktigt antagande, i fallet Valdes är hans styrka just att han är extremt alert vilket behövs när motståndarna oftast anfaller med snabba kontringar, något som tidigare varit ett stort problem med målvakter i Barcelona. Ett perfekt exempel på det är världsmålvakten Baia som stod i mål säsongen 1996-97.

Han var när han köptes till Barcelona allmänt ansedd som världens bästa målvakt och den högst rankade målvakten i Balon de or omröstningen 1995. Trots detta gjorde han en urusel säsong i Barcelona och en av de främsta anledningarna till att man tappade ligan till Real Madrid med flera mycket tveksamma ingripanden i avgörande matcher.

Valdes är tvärt om en målvakt som oftast gör de bästa insatserna i just avgörande matcher, det finns undantag givetvis med de är få, mycket få. Han utmärker sig med ett extremt starkt psyke och en självdisciplin som renderar ett förtroendeingivande samspel med övriga lagspelare.

Barcelona H.Alavi - Magico!
2012-10-14 19:14
Jag har ingen ork att diskutera Victor Valdes. Varför? Jo, för att det räcker med en enastående räddning för de flesta att stå bakom honom och avguda honom.

Ett misstag och han jämförs med Rustu.
Barcelona El Niño Maravilla as9
2012-10-14 19:08
Valdes är lika kass som rüstü var för oss
Barcelona Okkapokka
2012-10-14 19:00
Tror nog Valdés framtid i Barça sträcker sig längre än två år framåt. 30 år är han i dagsläget vilket är relativt ungt i målvaktsmått. Kan tänka mig att målvaktsposten är till hans äga 5-6 år framåt om inte mer såvida inte något spännande dyker upp i La Masia eller om någon intressant målvakt visar upp sig på marknaden.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-10-14 18:54
Vem är det som klagar på Valdés? Man kunde inte hitta en bättre målvakt för Barca. Hans spel med fötterna är överlägset någon annan målvakts, och han är duktig en mot en och har flera bra räddningar. Det är ofta han räddar oss när motståndaren får en kontring men han gör en fin räddning.

Om vi kollar generellt på målvakter, hur många bättre finns det? De som är bland de bästa är väl Casillas, Neuer, Buffon, Hart. Och som sagt, Valdés spel med fötterna är ljusår bättre än dessa målvakter. Casillas ser man varje helg i Madrid sparka bort bollar på läktaren, och när han spelar i Spanien så blir han stressad men vet att han måste passa bollen då. Och ingen av dessa målvakter skulle man kunna värva, målvaktsposten är svårast att köpa en världsspelare till. Däremot tycker jag att vi snart ska försöka hitta en yngre målvakt som accepterar att spela andrefiol ett tag för att sedan börja ta över för Valdés om några år, sakta men säkert. Kanske nästa sommar, eller 2014.
Barcelona Pique y Puyol
2012-10-14 18:51
Gabbe det du säger är sant. Han har räddat oss ett flertal gånger....men har också varit syndabocken.
Men det som stör mig är att nästan varenda Barca supporter jag har träffat, ska alltid höja honom till skyarna som den bästa målvakten i världen... varje år.

Valdes är en bra målvakt, det kan jag inte säga nej till.

Jag hör från Barca supporters att han är den bästa målvakten och att han är bättre än Casillas och Buffon. Man förväntar sig så mycket av honom, sen när man tittar på ett par matcher så märker man att han inte är så bra som man tror. Det är bl.a därför jag tycker att han är överskattad.

Jag tror att anledningen till att vi Culés ger honom så mycket cred, är för att han har ett enormt Barca hjärta och att han är en riktig fighter, som alltid försöker att rycka upp sig och är lojal mot sin klubb.
Barcelona Okkapokka
2012-10-14 18:39
Co-sign på Gabriels inlägg om Valdés.

Vi har trots allt vunnit en hel drös med titlar med Valdés som målvakt. Han må ha sina hjärnsläpp ibland som får en att tappa humöret snabbt, men till skillnad från många målvakter så spelar han som bäst när vi behöver de som mest också. Vilket är en väldigt nyttig egenskap.
Barcelona Gabriel
2012-10-14 18:32
Pique y Puyol

Att Valdes inte rensar bort bollen i pressade lägen har med vårat spelsätt o göra, på klara direktiv från Pep. Nu har de ändrats lite sen Tito tog över. Men hur som helst kan du inte klandra Valdes för att han aldrig rensade bort bollarna, då är det en kritik du ska rikta mot Guardiola i sånna fall. Att du sen tycker att han är överskattad är dock en helt annan sak. Där har vi dock skillda åsikter.

Man får inte glömma att Valdes har räddat oss otroligt många gånger. Visst, han ska ha räddat vissa mål som han släppt in, men otroligt många räddningar han gjort hade inte andra mer, traditionella målvakter räddat. Utan honom hade vi utan tvekan förlorat finalen mot Arsenal 2006. Man ska inte glömma det. Nu säger jag inte att den finalen gör honom imun mot kritik, självklart inte. Men jag förstår inte hur man kan ha blundat för hur otroligt bra han varit under de tre säsongerna.

Han var helt makalöst bra under de åren.
Barcelona Éluc
2012-10-14 18:08
Barcastuff skriver att Kap Verde vann första mötet med 2-0 i alla fall.

#fcblive 2-0 win Cape Verde first leg
2012-10-14 18:07
Eluc Vann inte Kamerun första mötet?
Barcelona Éluc
2012-10-14 18:02
Kamerun vann matchen med 2-1, men Kap Verde går ändå vidare med sammanlagt 3-2 i aggregate och Song kommer således inte att medverka i Afrikanska Mästerskapen.
Barcelona Éluc
2012-10-14 17:35
Alex Song has started for Cameroon in the Africa Cup qualifier against Cape Verde #fcblive 2-0 win Cape Verde first leg, winner qualifies

Det står i nuläget 1-1 i matchen mellan Kamerun och Kap Verde vilket alltså betyder att Kamerun behöver göra 3 mål för att gå vidare till Afrikanska Mästerskapen. Återstår endast 12 minuter av ordinarie matchtid.

Skulle vara skönt att ha kvar Song i laget under Januari-Februari minst sagt.
Barcelona Pique y Puyol
2012-10-14 17:25
Nu kanske det låter som att jag hatar Iniesta, men faktiskt så är han en av mina absoluta favorit spelare. Pirlo är inte ens med på min s.k "favorit lista".

Jag tycker helt enkelt att Pirlo hade en bättre säsong än Iniesta, and that's it.
Barcelona Pique y Puyol
2012-10-14 17:23
@Barcelonistas:

Men är det Iniesta som är spelaren som allt kretsar kring? Var det bara Iniesta som är en toppspelare i Barca/Spanien. Du har i Barca: Xavi, Puyol, Messi, Alves, Fabregas, Sergio. Spanien: Xavi, Cesc, Ramos, Silva, Torres, Alonso, Sergio, Casillas.

Pirlo har i Juventus: Buffon, Chiellini, Marchisio, Vidal.Italien: Buffon, Chiellini, De Rossi, Marchisio, Cassano.

Det jag försöker säga är att Iniesta är omringad med fler smartare och bättre spelare än Pirlo. Och att Barca/Spanien spelar mer som ett lag än Juve/Italien. Iniesta är inte huvudfokuset i laget, men det är Pirlo. Han bar ett helt lag till liga vinst, han bar ett helt lag till silver i EM.

Jo jag kan räkna Inter och Milan som konkurrenter, då båda lagen hade sina stjärnor kvar i laget förra säsongen.
Plus så har du själv sagt att du inte tittar på Serie A så jag köper ingenting av vad du säger om Pirlo, Juventus eller Serie A
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-10-14 17:21
Jag var på dåligt humör, men när jag läste det så skratta högt. Det har var det bästa jag läst detta decennium. Hahahaha!
Barcelonistas
2012-10-14 17:19
Varför borde Sneijder haft guldbollen? Så som Messi och Barcelona spelade 9/10 säsongen samt i Cl så borde det vara en självklarhet att Messi tog hem priset. 47 mål på en säsong, vann även skytteligan i Cl. Lägg därtill Messis 4 mål i kvartsfinalen av Cl.

Guldbollen ska ges till den spelaren som dominerat hela säsongen och varit en nivå steget före andra. Vilket Messi var, Sneijder var ruskigt bra men dominant var han aldrig 9/10 säsongen.

Återkommer med svar till inläggen senare.
Annons: