/spanien/barcelona/forum/8360.aspx/spanien/barcelona/forum/8360.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2012-10-22 23:21
Fyra mål upp till Pelé, 14 mål upp till Müller för att bli den spelare som har gjort flest mål under ett kalenderår.

299 mål allt som allt. Och det är inte det som gör mig förvånad längre. Knappt någonting gör mig förvånad när det kommer till Messi. Men det är fortfarande en siffra som får mig att häpna - han är bara 25 år gammal.
Barcelona socccerfan1
2012-10-22 22:55
gokväll!!

läste något precis som jag vill dela med mig!
lite text om vår Messi!

"For inexplicable reasons, many like to try and debate Messi’s supremacy. The best part of this has been our number 10’s continual rebuttals.

"He’s too small and weak,” they said. So Messi, taking Guardiola’s advice, changed his diet and bulked-up tremendously with summertime weight sessions. Messi’s strength on the ball shines through regularly.
“He’s not an aerial threat.” Edwin van der Sar would probably disagree. In fact, as of March 2012 when Lionel broke the 234-goal record, 12 of those (5%) were with his head. That’s far from a terrible return, especially given his natural height disadvantage. Messi’s sheer effort makes up for that. This year alone we have seen several near-goal headed attempts saved. To put 5% into some perspective, it betters the careers of Thierry Henry, Dennis Bergkamp, and Robin van Persie, all reasonably to markedly taller in stature.
“Oh, that Messi kid–he can only use his left foot.” Going back to the breakdown of his 234 goals, 16% he netted with his right, almost a fifth. That ratio, of using the weaker foot, betters illustrious strikers like Alan Shearer, Wayne Rooney, and Ruud van Nistelrooy as well as midfielders like Frank Lampard and Steven Gerrard. In fact, the statistic is just 1% less than Cristiano Ronaldo’s left-footed goals while playing for Manchester United. That’s not even considering assists.
“He’s not good at free kicks.” The most recent feeble chirp.

It's so sad. Now the only excuse left is how a certain Ronaldo fan said

"scientists should make further research about the hormones medicine..."

hoppas ni gillar det

Visca Barca!
Barcelona Messimessimessi
2012-10-22 22:53
Giovani, galen debut alltså!
AndreD - General Pardon
2012-10-22 22:38
barca_joe

Han har gjort fler mål än Penaldo också om vi räknar bort straffar :)
Barcelona barca_joe
2012-10-22 22:15
Hemed är faktiskt en helt okej anfallare då vi ändå talar Mallorca.
Barcelona Rambla~ el chico dorado
2012-10-22 22:02
Giovani två assist än så länge. Hyfsad debut.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona barca_joe
2012-10-22 21:58
Fontas har inte rört så mycket boll. Men han försöker då med Barcastilen, till skillnad från de andra som ofta slår långt så försöker han med sina korta, smartare passningar, men ofta till ingen nytta pga de andras agerande. Fint mål för övrigt av Mallis
Barcelona Barcadinho.
2012-10-22 21:38
Det är klart att det inte bara är instruktioner från Tito, utan också spelartypen när man tänker på crossbollarna.
Mascherano har gjort flera crossbollar på de senaste två matcherna med Argentina innan Depor matchen. Han gillar och prova sånt och han känner att det går att prova det nu för tiden också i Barca. Tyvärr är han inte tillräckligt bra på det.

Matcherna med Arg påverkade Masch helt o hållet när han kom tillbaka till Spanien. Matcherna i Sydamerika var väldigt aggressiva och fysiska. Det var inte så totalt överraskning att han fortsatt med sina farliga glidtacklingar och hårt spel också mot Depor. Därmed det röda koret.
Svårt ibland att skifta mellan stilarna snabbt.

(dax att titta på Fontas en stund)
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2012-10-22 21:37
Laget går igenom en annorlunda träning och spelstil. Jag tror att när alla är tillbaka och Titos nya idéer har fäst sig kan vi se en storm komma. Om den är positiv eller inte får framtiden utvisa.

Men vi är mindre romantiska och magiska än under Guardiola tycker jag. En annan intressant detalj är det direkta spelet passar Fabregas perfekt. Hans match mot Depor var högklassig. Men när alla är friska ser jag ingen plats för honom i startelvan då Vilanova inte verkar vilja spela något annat än 4-3-3 från start.
Barcelona Barcadinho.
2012-10-22 21:25
Frodo - Barca förlorade 4-3 till Atletico samma säsong som laget vann trippeln.
Det var nog en gång företeelse under Pep men ändå.

Vi behöver inte hänga upp Tito för de 4 insläppta målen.

Lag har ibland såna matcher där försvaret är darrigt, plus att motståndarna får flytt. T ex Tyskland sist. De släpper ytterst sällan 4 mål hemma mot ett lag som Sverige. Neuer bjöd på en klassisk tabbe vid andra målet och hela defensiven var panikslagen. Tyskarna började tom maska. Valdes bjuder på en tabbe och frisparken var exakt där det ska. Och det blev nervöst. Lite slumpartat egentligen.

Det viktigaste är att ta lärodom av sådana matcher, båda tränare och spelare, fram för allt vad det gäller inställning, aldrig slappna av.

Jag välkomnar Titos nya stil. Ärligt talat så kändes det att Pep körde fast den sista säsongen. Det är inte för inget att Barca fick kritik för att vara lättlästa och utan b-plan. Nu är det en lite annorlunda stil och det är bara positivt. Det är positivt eftersom jag anser att nuvarandes stil inte är total långtifrån tiki-taka modellen. Det är mer variation nu, utan att förlora grunden. Jag menar, kolla man på Dinhos period så var spelet också mer rakt och det gick kanon bra ändå.

Men det är bara tiden som kommer visa om eventuella framgångar.
Barcelona påfågeln
2012-10-22 21:19
Fontas startar för Mallorca mot Sevilla ikväll, det ska bli kul och se om han håller, för Bartra hålls ju allmänt före honom och ges ingen chans, om Fontas visar sig hålla på la liga nivå så borde ju också Bartra få chansen. Dock tror jag att man har velat spela Song eftersom han var ett dyrt nyförvärv som inte kunde hamna på bänk.
Barcelona DM1982
2012-10-22 21:19
Andreu Fontas, who joined Mallorca on loan last week, will start the league game against Sevilla tonight #fcblive

Kul för Fontas och kul att få se honom spela igen. Jag är helt övertygad om att han inte kommer tillbaka, enligt mig så var han helt enkelt inte tillräckligt bra.
Barcelona El Legado Pep
2012-10-22 21:14
"Cesc kan komma att bli en nyckelspelare denna säsong."

Cesc kommer att vara en nyckelspelare inte bara i denna säsong utan i fler år framöver. Det är han som kommer att ersätta Xavi tillsammans med Thiago.
Det har jag altid varirt övertygad om. Han behövde bara en säsong på sig.
Barcelona El Legado Pep
2012-10-22 21:06
Guillem Balague
22 minutes ago:

"Busquest is going nowhere
No idea where the suggetions that Busquets is looking for a way out of Barcelona come from. He feels very well treated at the club, both in terms on wages and respect from the manager. No matter how much his theatricals sometimes overshadows his talent, he is the best player in the world in his position for both Barcelona and Spain, but he is a guy that loves sharing time with his old friends, at the club he dreamed playing since he was a kid. He is staying put. Almost two years ago he renewed his contract till 2015 with a buyout clause of 150 million euros. He will be the captain of Barcelona at some point, as Pep Guardiola predicted."

Ja, vad ska man säga, var kommer alla dessa falska rykerna från? Jag håller med Guillem Balague. Jag skriver under, helt klart. Det finns inte ens i mina vilda fantasier att Busquets skulle vilja lämna Barca.
Barcelona Salcini
2012-10-22 20:53
Frodo:

Ändå har han gjort en bättre start än Pep någonsin lyckades göra, trots att de två ordinarie mittbackarna har varit borta stora delar av den starten. Jag håller dock med dig om att han borde ge chansen till Bartra för att få speltid och rutin. Sen så kan man ju inte kalla honom feg för att spela två defensiva mittfältare som mittbackar. Spanien kritiserades ju för att vara defensiva(fega) för att inte ställa upp med en striker i EM. Varför pratas det inte om Tito's mod och offensiva inställning när han inte ställer upp med en renodlad mittback? Han har trots allt vunnit alla matcher förutom en hittills.
Barcelona The Octopus of Badia
2012-10-22 20:52
Frodo

Jag kan tycka att Tito delvist varit feg i att, precis som du nämner, inte våga spela Bartra och även uppenbarligen inte fullt litar på Valdés längre. Det konstiga är ju att mot exempelvis Real, så väljer han att ta ut Cesc och sätta in Alexis, istället för att sätta in Song vid 2-1. Jag är helt övertygad om att Pep hade gjort det sistnämnda, men Tito verkar alltid vilja gå framåt, med ett lite rakare spel vilket jag gillar.

Att Valdés inte tillåts spela sig ur situationerna tror jag dessutom till stor del beror på att Song och Mascherano inte alls är lika spelskickliga som vi är vana att vårt mittlås är. Således tycker Tito att det är riskabelt för Valdés att spela längs marken när våra mittbackar inte klarar av den intensiva press vissa lag sätter in. Vi får väl helt enkelt se om det här förändras när Puyol, men framför allt Piqué börjar spelas in ordentligt i startelvan.
Barcelona BB-Barceloneta
2012-10-22 20:51
Snart dags för Sevilla-Mallorca med Fontas från start som defensiv mittfältare. Ska bli riktigt intressant att se hur han lyckas i ö klubben. För övrigt ska det också bli kul att se Giovani dos Santos som även han startar.
Barcelona Barca4eva
2012-10-22 20:49
Frodo Atletico lyckades ju göra fyra mål mot Barca under trippelsäsongen :)
Barcelona *hjärta* Valdes flint
2012-10-22 20:46
Anims, nois
Barcelona Frodo
2012-10-22 20:44
Personligen tycker jag att Tito är otroligt feg som tränare och visar prov på taktisk inkompetens om man jämför med Pep. Han har lyckats bra med 4-2-3-1 när vi ska vända matcher och dessutom använt kanterna på ett helt annat sätt. Men jag tycker att han kör ett korkat "run and gun" spel där han förlitar sig på att våra spelares kvalitet ska vara överlägsen motståndarnas vilket det alltid är. Han kör ett rakare spel med hög backlinje vilket straffar sig då mittbackarna saknar allt vad positionsspel innebär.

Sen är han feg på två punkter. Dels att han inte låter Bartra spela trots att mittbackarna varit förjävliga i år. Mascherano och Song har varit mediokra men får ändå spela pga senioritet. Jag förstår att man inte kan ge gratischanser till spelare men Bartra har verkligen gjort sig förtjänt av speltid samtidigt som hans konkurrenter gjort mindre lyckade framträdanden. Bartra ses som Spaniens största mittbackstalang och han besitter alla de attribut som en mittback i Barcelona bör ha. Snabbhet, fokus, bra uppspel, bra positionsspel etc. Visst kommer han att göra misstag på vägen men man har en framtida världsback för de 10 kommande åren om man polerar honom. Abidal och Puyol kan man inte räkna med som starters för en hel säsong och Masch och Song har inte riktigt det som krävs för att vara starters ur ett långsiktigt perspektiv.

Ytterligare ett feghetstecken är att Valdes börjat tjonga långbollar efter sitt misstag i supercupen, istället för att på sedvanligt vis lugnt spela bollen via marken till en medspelare. Tito ger Valdes knappast självförtroende om han ber honom tjonga långt. Dessutom hjälps inte Valdes av att det byts backlinje hela tiden där till och med en korkad, offensiv ytterback fått spela där.

Under Peps 4 år släppte vi aldrig in fyra mål i en och samma match. Sättet som Tito spelar på är livsfarligt då vi förr eller senare kommer att åka på en rejäl knock likt den vi gjorde mot Chelsea 04/05 då de kontrade sönder oss.

Tito verkar mer lik Mourinho i sättet att spela där han förlitar sig på atleticism i form av snabbhet med ett rakt spel. Nu låter jag väldigt kritisk men jag tror helt enkelt inte på den här vilda western fotbollen vi har spelat med öppna svängdörrar i försvaret. Förhoppningsvis korrigerar Tito sina misstag och visar lite cojones genom att spela in Bartra.
Barcelona zick9
2012-10-22 20:37
"UEFA should took the examination of Messi and analysis of this hormone, and that the results are confirmed withdraw from golden balls and titles"

-Real-sajt. Hahahaha :D snälla
(inte så bra översättning från en spanjor)
Barcelona Essienesque
2012-10-22 20:36
Hetfield

Sorry, men kan inte alls hålla med dig. Jag vill inte ens tänka mig Barcelona utan Messi på planen de senaste 3-4 åren. Det är löjligt hur mycket han skapar både på egen hand och även som framspelare till andra. Fortsätter han i denna takt kommer han vara den allra största spelaren genom tiderna. Att tänka att denna person är fostrad i klubben och om han spelar ut sin karriär i klubben ser jag det som omöjligt att inte välja honom som störst.

Visst att folk kommer ihåg Pele och Maradona för de var spektakulära men likaså var dem bäst under deras tid också. Det ena utesluter inte det andra. Xavi är en fantastisk spelare och det är absolut inte så att jag menar att han inte är det men i en jämförelse med Messi bleknar alla.
Atlético addeh
2012-10-22 20:23
Mojito

Just att det rullats mindre i backlinjen är ytterligare en anledning till att Bartra borde få speltid. För jag tror knappast det enbart handlar om direktiv från Tito, utan att det har med spelartyperna (läs Mascherano & Song). Med spelare som Piqué & Bartra där bak hade det nog rullats en hel del i backlinjen - åtminstone mer än det gjort på senare tid.
Barcelona MESSI.CORLEONE
2012-10-22 20:13
Mojito Tack för välformulerade och kloka inlägg.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2012-10-22 20:09
@MESSI.CORLEONE:

Den största skillnaden är att Tito använder yttrarna mer och det är rätt uppenbart att man därför använder crossbollar och något längre uppspel som alternativ till det klassiska "bolla-runt" spelet.

Vidare har Cesc fått en mer tydlig roll, framför allt kunde man se detta i matchen mot Depor där han från Xavis position snarare hade som uppgift att agera mer rörligt mellan motståndarnas försvar och mittfält än att nödvändigtvis vara den som stod för rytm och tempo.
Cesc kan komma att bli en nyckelspelare denna säsong.

Till sist är det också så att, men det kan ha även ha med avsakanden av de riktiga mittbackarna att göra, det rullas mindre i backlinjen nu än under Pep. Det har också gjort att Busquets roll blivit mer svårhanterlig, för nu går det många bollar över huvudet på honom och då är det svårare för ett taktiskt geni att använda sina fötter och spelförståelse.

Annars är det positivt att laget nu till skillnad från förra säsongen vinner de matcher man inte presterar på topp i. Mer aktiv coachning och bättre fingertoppskänsla i bytena kanske är orsaken?
Barcelona elbraco - SiamoCalcio
2012-10-22 19:58
mojito

word på allt.
Barcelona MESSI.CORLEONE
2012-10-22 19:49
Vad är den största skillnaden eran del mellan Titos o Peps Barca? Edit: Har saknat Pep fett.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2012-10-22 19:48
elbraco - SiamoCalcio

Tito hintade också på dagens presskonferens att valet att spela Adriano som mittback handlade om att han var snabb, hade bra passningsfot och "var mer van vid de taktiska delarna av försvarsspelet än vissa andra".

Tacka fan för det sistnämnda, hur ska någon kunna bli drillad i det taktiska om man inte får utföra aktionerna i skarpt läge? Lite av ett moment 22 för Bartra.

Vidare nämnde han också att inget av målen mot depor kunde läggas på mittbacksparet som ha refererar till som en "bra duo".

Detta kan få till följd att det ändå blir Masch och Song i mittlåset när Busquets nu är avstängd, och att man hittar en alternativ lösning på det defensiva mittfältet, t ex Xavi eller dos Santos. Alternativt fortsätter han spela Adriano bredvid Masch med Song som pivote.

Kontentan av det hela är att om jag varit Bartra hade jag allvarligt funderat på att lämna klubben i januari, oavsett om chanserna att komma tillbaka då är väldigt små. Men om en månad eller två har han även Pique, Puyol och kanske Abidal att konkurera med, och då är han ju inte ens med i matchruppen längre.

Visst, alla talanger kommer inte att få ta klivet, men om det är någon som förtjänar det är det super-culén Bartra som uppträtt exemplariskt trots att han inte fått så många chanser, och spelat riktigt bra de ggr han faktiskt fått en.

Tito har lyckats med mycket så här långt, men i detta enskilda fall anser jag att håller på att göra ett fatalt misstag. Jag hoppas jag har fel.
Barcelona Hetfield
2012-10-22 18:42
Essienesque

Folk minns Pele och Maradona för att de var spektakulära, men det betyder inte att resten av spelarna var mindre viktiga.

Folk lär minnas Messi mer, men det är också för att han är en spektakulär spelare, och Xavi är en temposättare. Folk kommer alltid att minnas spektakulära spelare mer än vad de minns de som gör arbetet i det tysta. Det känns jobbigt att behöva nedvärdera Messi, men jag tycker faktiskt att Xavi är ett steg före Messi i betydelse. Kan du tänka dig hur Barcelona hade varit de senaste 10 åren utan Xavi? Messi må göra målen och göra det extra, men Xavi gör arbetet som låter Messi få göra resten. Xavi gjorde arbetet som gjorde att Ronaldinho kunde göra sitt osv. För mig är Xavi den bästa mittfältaren genom tiderna, det grundar jag på att han är så jämn i sitt spel. Han gör det svåra så enkelt, det är därför han inte alltid syns. Sätt vilken spelare som helst i hans roll, och det märks hur svårt det är. Messi är den snygga inredningen till huset, men Xavi och Puyol är hela huset.
Barcelona Myrran
2012-10-22 18:36
The Octopus of Badia

Nej, det gör dem inte. Ganska två mindre klubbar spelar en uppskjuten match (då dem inte har några spelare borta) men annars nej.
Annons: