/spanien/barcelona/forum/8347.aspx/spanien/barcelona/forum/8347.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona MESSI.CORLEONE
2012-10-22 19:49
Vad är den största skillnaden eran del mellan Titos o Peps Barca? Edit: Har saknat Pep fett.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2012-10-22 19:48
elbraco - SiamoCalcio

Tito hintade också på dagens presskonferens att valet att spela Adriano som mittback handlade om att han var snabb, hade bra passningsfot och "var mer van vid de taktiska delarna av försvarsspelet än vissa andra".

Tacka fan för det sistnämnda, hur ska någon kunna bli drillad i det taktiska om man inte får utföra aktionerna i skarpt läge? Lite av ett moment 22 för Bartra.

Vidare nämnde han också att inget av målen mot depor kunde läggas på mittbacksparet som ha refererar till som en "bra duo".

Detta kan få till följd att det ändå blir Masch och Song i mittlåset när Busquets nu är avstängd, och att man hittar en alternativ lösning på det defensiva mittfältet, t ex Xavi eller dos Santos. Alternativt fortsätter han spela Adriano bredvid Masch med Song som pivote.

Kontentan av det hela är att om jag varit Bartra hade jag allvarligt funderat på att lämna klubben i januari, oavsett om chanserna att komma tillbaka då är väldigt små. Men om en månad eller två har han även Pique, Puyol och kanske Abidal att konkurera med, och då är han ju inte ens med i matchruppen längre.

Visst, alla talanger kommer inte att få ta klivet, men om det är någon som förtjänar det är det super-culén Bartra som uppträtt exemplariskt trots att han inte fått så många chanser, och spelat riktigt bra de ggr han faktiskt fått en.

Tito har lyckats med mycket så här långt, men i detta enskilda fall anser jag att håller på att göra ett fatalt misstag. Jag hoppas jag har fel.
Barcelona Hetfield
2012-10-22 18:42
Essienesque

Folk minns Pele och Maradona för att de var spektakulära, men det betyder inte att resten av spelarna var mindre viktiga.

Folk lär minnas Messi mer, men det är också för att han är en spektakulär spelare, och Xavi är en temposättare. Folk kommer alltid att minnas spektakulära spelare mer än vad de minns de som gör arbetet i det tysta. Det känns jobbigt att behöva nedvärdera Messi, men jag tycker faktiskt att Xavi är ett steg före Messi i betydelse. Kan du tänka dig hur Barcelona hade varit de senaste 10 åren utan Xavi? Messi må göra målen och göra det extra, men Xavi gör arbetet som låter Messi få göra resten. Xavi gjorde arbetet som gjorde att Ronaldinho kunde göra sitt osv. För mig är Xavi den bästa mittfältaren genom tiderna, det grundar jag på att han är så jämn i sitt spel. Han gör det svåra så enkelt, det är därför han inte alltid syns. Sätt vilken spelare som helst i hans roll, och det märks hur svårt det är. Messi är den snygga inredningen till huset, men Xavi och Puyol är hela huset.
Barcelona Myrran
2012-10-22 18:36
The Octopus of Badia

Nej, det gör dem inte. Ganska två mindre klubbar spelar en uppskjuten match (då dem inte har några spelare borta) men annars nej.
Barcelona Pique y Puyol
2012-10-22 18:31
Mitt liv skulle vara fullbordat om jag fick se Ronaldinho i Barcelona tröjan en sista gång.
Barcelona The Octopus of Badia
2012-10-22 18:23
Nu vill jag bara få det klargjort för mig, då jag nyss hörde panelen i EuroTalk diskutera detta: Håller ligorna igång samtidigt som landslaguppehållet i mitten av november? För Argentina ska tydligen till Saudi Arabien och Brasilien till USA. Vad fan är det här för jävla skit?
Barcelona Taher (Barça-Red)
2012-10-22 17:56
Hej på er alla! Vill bara säga att äntligen håller vi på att fixa två moderatorer som kommer jobba hårt för att forumet ska hålla ännu högre nivå. Annars hoppas jag alla lever fortfarande efter den otroliga matchen i helgen.

För de som är intresserade kommer artikelserien "Måndag hela veckan" med den andra delen av intervjun med den brasilianska tidningen Placar, senare ikväll (kanske sent in på kvällen...). Håll ut :)

Visca!
Barcelona kingrodrigues
2012-10-22 17:51
Hetfield

Vilket jobbigt dilemma men måste säga att valet är enkelt...Messi.

Messi har som tidigare sagts nedan varit mest VITAL för laget under de senaste 5 åren. Utan Messi hade vi inte varit i närheten av lika många titlar med tanke på vad han producerat i form av mål och assister.
Barcelona elbraco - SiamoCalcio
2012-10-22 17:41
Essienesque

Jag ska inte påstå att jag väljer Puyol före de tre magikerna tillsammans men som den fotbollsromantiker jag till stor del är så väljer jag han definitivt före var och en ensamt. Puyol är störst, som Gabriel skrev.

Mojito

Jag har verkligen ingen förståelse för Titos brist på tillit för Bartra. Killen var riktigt bra i försäsongen och har alltid haft en hög lägstanivå även för en 20(21?)-åring.

Adriano må ha varit duglig som mittback men det är verkligen ingen långsiktig lösning på vårat mittbacksproblem och Song litar jag minst av alla på trots att han tidigare i karriären spelade mittback då och då. Varför inte då starta med Bartra oftare - det är inte så att vi riskerar mer än vad vi gör med Song bredvid El Jefe.

Songs individuella prestationer har visserligen inte varit jättedåliga men det är i matcherna med honom i backlinjen som vi har släppt in flest mål på skulle jag tippa. Vem kan med handen på hjärtat säga att vi lika gärna kunde ha släppt in fyra mål mot Deportivo med t.ex. Abirey, Pique eller Puyol bredvid Mascherano?

Det är också lika mycket Titos fel som väljer att starta med en icke ihopspelt backlinje. I vissa matcher kör han Song, sen kör han helt plötsligt med Adriano i Clasicon...

Det sägs att Tito var den taktiska hjärnan bakom Peps filosofiska spelidé och det tror jag fortfarande på men man börjar ju undra lite.
Barcelona el Flaco - Loco-Motive
2012-10-22 17:39
Off-topic, men Lilian Thuram har skrivit en bok som heter "Mina svarta stjärnor" ch där han berättar om sina förebilder. Boken kommer presenteras på torsdag på Camp Nou.

Thuram har alltid gett intrycket att vara en intellektuell individ. Jag kommer nog kolla upp boken och försöka hitta den på spanska.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2012-10-22 17:37
Vilanova: "Time for Bartra? I'm responsible for the line-up. You're asking more about Bartra than about Montoya, who's been doing excellent"

Det verkar vara ett känsligt ämne det där med Bartra.
Vi kan få vänta ett bra tag till innan han får chansen.

Barcelona Gabriel
2012-10-22 17:36
el Flaco - Loco-Motive

Självklart är Puyi störst, finns ingen som kaptenen.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2012-10-22 17:35
Fontas hade inget att göra i Barca. Men jag håller med om BARTRA. Spelschemat kommer bli lite tätare nu så han borde få några minuter snart. Varför inte redan imorgon? Om jag inte minns fel så är det Copa del Rey nästa vecka och får inte Bartra speltid, ja då kan han gå tillbaka direkt till b-laget. Det är endå lite sjukt att vi har spelat 12 matcher denna säsong och han har inte fått en minut.
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-10-22 17:26
Tito har gjort ett strålande jobb, men jag hatar när han ignorerar Bartra och Fontas (Mallorca) som lämnade när han såg att två DM och en vänsterback gick före honom. Det är detta som stör mig otroligt mycket. Du har liksom en Bartra som spås ha en lysande framtid i klubben. Det är synd, men killen har bra tålamod.

Sen Bartra gjorde debut mot Atlético de Madrid januari 2010 när han ersatte Jeffren som högerback då Alves var skadad/avstängd denna match. Sen dess har jag tyckt om killen pga av sin fina insats, sen har han gjort det bra i B-laget och på försäsongs matcherna. Även Masken hyllade killen i somras. Det känns som att Tito pissar på honom.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-10-22 17:16
Tycker också Tito är duktig med byten. De gånger vi vänt matcher, som vi ofta gjort den här säsongen, så har det varit inhoppare som avgjort.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2012-10-22 17:12
Skönt att det har blivit lite bättre stämning här inne.:). Jag måste ta och beröma Tito. Det är ju egentligen sjukt hur vi kan leda ligan efter att backlinjen varit total värdelöst. Han har endå lyckats skrapa ihop något bra med det. Det hade nog sett lite bättre ut om Valdes inte bjöd allt och alla.. Sen är Tito jävligt snabb på att ta tag i grejer och försöka ändra på det. Tex så fort masken åkte ut så tog han ut Villa och la in Adriano. Hade det varit tex förra året hade vi säkert kört med trebackslinje. Jag är jävligt glad att Tito försökt radera bort det och använder den när vi ligger under tex. Vi brukar komma i form sent på hösten oftast och det kan bara bli bättre när resten av backlinjen kommer tillbaka. Abidal-Puyol-Pique-Alves var som En vägg förut och snart är alla tillbaka. Ska bli jävligt skönt och se när laget börjar hitta formen.
2012-10-22 17:09
Jag kan inte beskriva hur mycket jag saknar vår ordinarie backlinje...

Alves - Piqué - Puyol - Abidal

Matchen mot Deportivo så var jag oerhört besviken på alla i backlinjen. Det var rena hönsgården. Alba dribblar i straffområdet 2-3 gånger, Masken gör idiot tacklingar, Song vet inte vad positionsspel är och Montoya som var sisådär. Fick hjärtattack gång på gång när Depor kontra. Så vems fel är det egentligen ? själv så tycker jag att huvudpersonen är Tito Vilanova. Hur kan man spela med två DM som mittbackar när man har en lovande talang i Bartra ? det är absurt! Nu när Busquets och Mascherano är avstängda, så kommer han att spela med Adriano. Herregud!

Hade inte vi haft Messi i denna match så skulle vi nog förlora. Det spekulerades om att killen skulle vila denna match efter ett tufft sydamerikanskt VM-kval.
Barcelona Essienesque
2012-10-22 17:06
Hetfield

Hade absolut valt Messi framför Puyol. Somsagt, annat än tankar som är nationalistiskt influerade så ser jag ingen anledning att välja någon annan framför Messi.

Självklart har Xavi vunnit och betytt mycket, det är inte för att förringa det Xavi har gjort jag väljer Messi. Xavi kommer avsluta karriären som en av världens bästa mittfältare genom tiderna, utan tvekan. Dock är Messi en världsikon, en spelare som man säkerligen kommer hålla högt även om 50, ja, säkert 100 år.

Har svårt att se detsamma om exempelvis Puyol eller Xavi. Ni vet hur alla vet vem Pele eller Maradona är? Ja, så kommer det vara med Messi, om inte värre. Har svårt att se att kommande generationer kommer att tala om Xavi och Puyol likadant. En som Puyol har ju till och med överglänsts av spelare på samma position som har överlappat hans karriär, t.ex. Maldini.

Shanghai - SHOOT ME $12

Väljer du Puyol hellre än Xavi, Iniesta och Messi tillsammans så romantiserar du nog Puyols storhet en aning mycket.
2012-10-22 16:55
Jag väljer hellre Puyol än Xavi, iniesta och Messi tillsammans. Den mannen har gjort mycket för Barca. Han är Barca och Katalonien. Puyol är en inspirations-källa och förebild för ynglingar runtom i världen. Kommer aldrig glömma den gesten när han gav kaptensbindeln till Abidal i CL-finalen mot Man United 2011.

Plus kul att man är tillbaks SF bästa forum efter en veckas spärr.
Barcelona el Flaco - Loco-Motive
2012-10-22 16:45
Gabriel/

Messi, Xavi och Iniesta i all ära, men för mig kommer Puyol alltid förbli den störste jag har fått uppleva. Finns nog ingen som symboliserar och representerar klubben på ett bättre sätt än mannen från La Pobla. Xavi är utan tvekan bättre på att uttrycka och artikulera sig, men Puyi har alltid gett klubben en bra image i sitt sätt att uppföra sig, både på och utanför planen.

Känns som att det är lätt att glömma bort Puyols betydelse när han spelar i samma lag som de övriga tre bollgenierna, men kaptenen har alltid varit grunden som lagbygget har vilat på genom åren.
Barcelona NoGo™
2012-10-22 16:42
Puyol, recovering from dislocated elbow, would like to play against Rayo on Saturday, but the doctors have asked him not to rush back. [md]

Legend!
Barcelona *hjärta* Valdes flint
2012-10-22 16:34
Ta bort Xavi? That's a paddlin.
Ta bort Messi? Ooooh you better believe that's a paddlin.
Barcelona MESSI.CORLEONE
2012-10-22 16:24
Puyi är störst. Jag var i Camp Nou första o enda gången i oktober förra säsongen. Såg tyvärr Sevilla matchen där Leo missade straff på övertid. Puyi kom 3 timmar före avspark trots att han var skadad o därmed inte lirade.
Barcelona Gabriel
2012-10-22 16:19
Jävla Hetfield, vilka problem, haha. Bara tanken av att gå miste om någon av Xavi och Messi gör mig smått gråtfärdig. Men efter mycket fram och tillbaka har jag gjort mitt val. Den jag hade sett kvar i laget är ändå Messi.

Det är så enkelt att Messi är världens bästa spelare och är på väg att bli världens genom tidernas bästa spelare, och då redan vid 25 års ålder. Xavi är helt makalös på det han gör, och även han världens bästa på hans position. Men när jag funderar på vem som är mest vital för våra framgångar så är det nog ändå Messi. Det går inte att komma bort ifrån att vi hade vunnit mindre titlar vare sig vem av dessa två som hade försvunnit eller "inte existerat" - men min egna känsla är ändå att det hade blivit mer titlar med Messi i laget än vad det hade blivit med Xavi.

Däremot känns Xavi mer som en ambassadör för både Katalonien och klubben på ett helt annat sätt än vad Messi gör. Han är mer frispråkig och tar del av diskussioner och argumenterar för sin åsikt på ett helt annat sätt än vad Messi gör. Det ska man inte underskatta, det har en stor betydelse för många culés.

Men, mitt val blir ändå Messi just eftersom han är X-factorn. Vi kan skatta oss lyckliga som fått uppleva Xavi, Iniesta och Messi i samma generation.
Barcelona Myrran
2012-10-22 15:55
Hetfield

Ska du vara sån så får jag väl hålla med dig om Xavi faktiskt. Finns ingen mer som står för allt jag vill att Barca ska stå för.
Barcelona Hetfield
2012-10-22 15:53
Essienesque

Bara som motfråga, hade du svarat samma sak om jag hade sagt Puyol eller Messi? Förövrigt så är väl Xavi Barcelonas bästa mittfältare genom tiderna, och kanske Spaniens bästa mittfältare. Han har dessutom vunnit VM och EM, och alla klubbtitlar man kan vinna.

Han må inte vara lika spektakulär, men hade du kunnat se Barcelona funka utan en Xavi genom åren?
Barcelona Essienesque
2012-10-22 15:31
Hetfield

Solklart Messi. Så länge man inte är en nationalistisk förespråkare så ser jag inga argument att välja Xavi. Båda är skolade i La Masia sedan tidig ålder så i det avseendet är det ingen skillnad. Båda har lika mycket hjärta för klubben och allt det där. Den enda klara skillnaden de båda emellan är att Messi är en spelare som är påväg mot att vara världens bästa fotbollsspelare genom tiderna. Xavi är fantastisk men tyvärr bleknar även han i Messi-jämförelsen.

Inget att skämmas för dock, det gör tyvärr alla.
Barcelona MessiyoyO 10
2012-10-22 15:28
Fan vad jag vill se Ronaldinho i Barcas tröja en andra gång! Fatta hur stort det hade varit! Hans form kan man inte klaga på...
Barcelona Bernie
2012-10-22 14:54
Såhär kan man också reagera när man lottas mot Real Madrid i Cdr. Underbart, haha!
Barcelona basaric - "el guaje"
2012-10-22 14:48
Legenden Ronaldinho var verkligen på spelhumör i mötet med Fluminense.
Annons: