/spanien/barcelona/forum/8258.aspx/spanien/barcelona/forum/8258.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2012-11-08 16:22
Rijkaard hade den taktiska förmågan att låta laget backa hem när ett lag spelade som Celtic eller Chelsea. Det är något jag har påpekat innan och som jag saknat senaste 4 åren. Backa hem, spela stabilt bakåt med mindre risker, locka fram dom under en längre period och låt sen anfallarna kontra sönder de anti-fotbollslagen.

De var tvungna att anfalla, varför ska Barca flytta fram med 8 spelare varje anfall? Blir trött på taktiska förluster, speciellt mot lag som Celtic och Chelsea. Vi är bättre på alla positioner.

Kan inte Pedro och Alexis sätta sina lägen så finns det inte mycket mer alternativ än att låta andra laget anfalla mer. Alla brittiska sparka- och springlagen som backar hem med 10 spelare i målområdet går inte att vinna över på ett annat sätt.
Barcelona Piqué y Puyol
2012-11-08 16:12
Cesc Fabregas' girlfriend Daniella is pregnant. The couple's first child, a girl, is expected to be born in the spring of next year. [md]
Barcelona The Octopus of Badia
2012-11-08 15:11
L.A.M Nr 10

Jag håller helt med. Att vinna matcher på det sättet är knappast prestigefullt och ingenting jag vill att vi strävar efter. Planen ska självklart vara att fortsätta gå fram men att variera sig mer.
2012-11-08 15:10
L.A.M Nr 10

Jag skrev igår hur jag ville att startelvan mot Mallorca tillika vår starkaste startelva skulle se ut, och den var precis likadan. Med den elvan har vå två offensiva ytterbackar som är tillräckligt snabba och arbetssamma för att springa upp och ner längs kanterna. Vi har ett långt (183 på 192) mittlås med två spelskickliga mittbackar, även om Piqués form är kraftigt ifrågasatt.

Gällande mittfältet så blir det väl egentligen inte mer varierande än såhär? Cesc är otroligt bra på att slå genomskärare, och även om vi förlorar en del bollinnehav gentemot om Xavi hade spelat så vinner vi i defensiva återerövringar i form av tacklingar från 25-åringen. Med Iniesta har vi då en spelare som kan bryta mönstret med tempoväxlingar likt Messi och samtidigt slå den där avgörande bollen.

I anfallet blir vi även där mer varierande med en defensivt arbetande ytter som agerar "support" till våra anfallare, en Messi och striker som gärna kommer in centralt när Alba trycker upp längs vänsterkanten.

Mot lag som parkerar bussen framför mål blir det än mer viktigt att använda oss av ett mer varierande spel inom samma spelfilosofi. Kalla det en gren eller vad du vill, men vi kan inte insistera på att spela samma spelartyper om och om igen när det uppenbarligen inte tillämpar sig bäst mot djupt liggande försvar.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-11-08 15:09
The Octopus of Badia

Den matchen mot Real måste varit en av de absolut tråkigaste matcherna jag sett i mitt liv. Det kanske var effektivt, men fyfan vad trist. Hoppas inte vi går så långt någon gång mer, att bara stanna på egna planhalvan och spela runt. Däremot hade det varit kul att mot tex Celtic låta de ha lite av bollen, locka upp de på det sättet istället för att ha bollen och locka upp dem, för lag har lärt sig att då stanna kvar. Sedan skulle vi kunna kontra snabbt. Jag tycker vi såg prov på detta mot Rayo för ett par veckor sedan.

Sorry för tre inlägg irad.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-11-08 15:04
Och anfallet behöver jag inte ens kommentera. Där har Villa varit riktigt duktig sen han kom tillbaka, och Pedro är en spelare det egentligen aldrig är fel att ha i elvan då han alltid ger 100 %. Alexis är just nu långt ifrån startelvan.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-11-08 15:02
Valdés
Montoya-Bartra-Piqué-Alba
Cesc-Busquets-Iniesta
Pedro-Messi-Villa

Det här är enligt mig vår bästa startelva i nuläget, sett till skador, prestationer den här säsongen, dagsform och spelstil. Det är fakta att Cesc varit bättre än Xavi den här säsongen, och jag tycker man på allvar börjar ersätta el Maestro i år. Som många andra nämnt är Cesc bättre på den långa bollen bakom backlinjen, bättre vet jag inte men han använder den iaf mycket mer än Xavi. Vi behöver ingen stor target för att besegra bussen, det såg vi med Ibra att det ändå inte hjälpte. Vi behöver bara våga slå den avgörande passningen tidigare, det betyder inte att vi ska spela långbollar à la Stoke, men när vi får chansen, när det blir lite mer ytor än vanligt så gäller det att hugga, man behöver inte kontrollera tempot varenda minut.

Jag tycker Mascherano har varit riktigt dålig den här säsongen, och man bör till en början testa Piqué, även om det är svårt att veta var han ligger i nivå efter skadan. Alves har även han inte levt upp till förväntningarna, där ska Montoya spela. För mig är det självklart att man bänkas när man visar på kraftigt nergående trend, utan någon vilja och inställning alls. Det är ett måste att en tränare vågar bänka även stjärnorna när de inte presterar.
2012-11-08 14:51
Hetfield

Det är ju det jag syftar till i mitt inlägg. Sidledspassnignarna fungerar inte mot djupt liggande försvar, och därför behöver vi en spelartyp som Cesc i dessa 5-6 matcher per säsong (dvs lag som inte bara försvarar sig djupt, utan även är ruskigt bra på det). Den här säsongen har vi dessutom någonting vi inte hade förra året, Jordi Alba. Att kunna trycka upp båda ytterbackarna ger oss bättre möjligheter att dra isär försvar och utmana från flera håll. Vi kan dock inte utnyttja det så länge som vi insisterar på att spela bollen sidled, dvs när Xavi spelar istället för Cesc.

Å andra sidan skulle vi kunna spela som vi gjorde i semifinalen 2011 mot Madrid på Bernabéu, dvs att stanna kvar på mittlinjen och inte gå framåt. Visst skapar det ett dödläge i matchen, men då har vi tillräckligt med individuella kvalitéer för att avgöra matcher, även om det inte är så vi brukar spela.

Jag är dock övertygad om att det inte handlar om en "plan B" som alla "experter" gärna vill påstå, utan att vi faktiskt använder oss av de spelare vi faktiskt har i laget till fullo. Det är helt meningslöst att spela Xavi i en match som motståndarna redan från start kommer låta oss kontrollera. Då förlorar Xavi halva sitt register redan från matchstart.
Barcelona Hetfield
2012-11-08 14:39
The Octopus of Badia

Men vad säger det dig när Barcelona har haft stora problem om och om igen mot svåra motstånd? Effektivetet är en faktor.

Det jag däremot påstår är att när lagen backar hem och spelar på resultat, då funkar inte sidledspassningar längre, man måste en plan för hur man låser upp det. Igår så försökte Alves slå in meningslösa inlägg mot Celtics betongförsvar, vad är poängen med det när ingen spelare inne i straffområdet är bra på huvudet?
2012-11-08 14:35
Hetfield

Jag förstår inte det här argumentet med att vi inte har en lösning mot djupt liggande försvar. Mot Chelsea skapade vi tillräckligt med målchanser för att vinna två stycken dubbelmöten, men vi har alldeles för ineffektiva framför mål, samtidigt som dessa defensivt inriktade lag gör mål på sina 1-2 målchanser de skapar mot oss.

Jag är väldigt sällan den som försöker vara efterklok, men hade Cesc startat matchen istället för Xavi, så hade vi inte förlorat gårdagens tillställning. Xavi är bäst när vi ska kontrollera matchen, spela ut motståndarna osv. Men när de backar hem utan någon som helst vilja att vilja gå framåt utöver när vi förlorar bollen, ja då är Cesc betydligt bättre för vårt spel eftersom han allt som oftast väljer att slå den där genomskäraren som vi så ofta behöver. Att försöka spela runt vårt ett djupt liggande på försvar på 17% av planen är inte matematiskt logiskt. Dessutom förstår jag inte varför vi ständigt valde att använda oss av Alves kant istället för Jordi Albas, när det var så tydligt, och har varit det den senaste tiden, hur dålig Alves i nuläget.

Sedan nämnde någon härinne att Pedro och Alexis på plan inte fungerar eftersom de är så lika i spelstilen, och där håller jag helt med. Med VIlla eller Tello så har vi en spelare som alltid går rakt mot mål istället för att endast vara en defensivt arbetande ytter. Med någon av dessa från start hade vår vänsterkant inte sett lika blek ut.

1. Bli mer effektiva.
2. Spela Cesc istället för Xavi.
3. Använd båda kanterna nu när vi har offensiva ytterbackar av världsklass på båda.

Ingen av dessa aspekter i spelet uppfylldes igår kväll, och därför blev det som det blev, även om vi självklart kunde vunnit tillställningen ändå, i alla fall i 8 av 10 gånger.
Barcelona FC Barcelona - 1899
2012-11-08 14:34
Att hela Puertan pratar om Barca konstant säger ju allt. Dem pratar mer om Barca än sitt eget lag haahahaha. Snacka om att vara kära i vårt lag :). Det pratas mkt om att Real övertag på Barca hahaha. Man kan ju alltid drömma tanken.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Hetfield
2012-11-08 14:23
Är det inte lustigt att Barcelonas största problem är lag som backar hem och kör med kontringar, och laget har fortfarande inte kommit med en lösning?

Jag förstår inte vad det här "rullandet" utanför straffområdet ska leda till, det är så lätt att försvara mot. Ligg rätt i positionerna, ha ett par snabba spelare, och skicka bollarna på de när Barcelona tappar bollen. Det är så det ser ut i varje match mot svåra försvar, är det inte dags att försöka hitta en lösning.
Barcelona El capitano[Culee]- Faris
2012-11-08 14:16
Förlust borta mot Celtic med 2-1! Mina tankar efter förlusten!

* Mascherano ska inte spela mittback när man möter 2 metersspelare, Han ska inte vara mittback heller i stora matcher utan han ska vara mittback i såna matcher som mot Celta vigo m.m

* Varför byttes Bartra ut igår när han var den ende som var iaf lite lång, Byt ut Masch istället förfan!

* Vinst för Celtic, Visst skötte de sig perfekt! Men de fick 2 läge= 2 Mål. medans vi fick minst 6 klara läge= 1 Mål.

* Visst hela parkera bussen grejen är jävligt störigt men det är vi som sätter oss i de lägen, Vi missar helt enkelt för många chanser, För oeffektiva.

Vi kommer ihåg Stamford bridge, San siro och nu Celtic park. De behöver inte många chanser för att göra mål medans vi behöver egentligen hur många som helst för att göra mål. Och det är de som sätter oss i hela parkera bussen grejen. Så kom inte och säg att vi inte kan besegra hela parkera bussen grejen för det kan vi , Vi måste se till att vi måste vara effektiva mot defensiva lag!

Tack för mig och visst förlust är alltid förlust men Barca kan inte vara obesegrade hur länge som helst och jag är glad att det kom i sån här betyldelselös match. Visca Barca!
Barcelona Grimaldo
2012-11-08 13:56
@L.A.M Nr 10:

Allt handlar om den spanska tv-tablån i den kanalen som sänder matchen min vän.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-11-08 13:49
Barcelonito

Det roliga med CL är att flera olika fotbollsskulturer och spelstilar möter varandra, det hade varit tråkigt om alla lag försökte spela som Barca tex, vars spelstil är väldigt populär just nu pga framgången. Personligen kan jag verkligen inte vara sur över att Celtic spelar som de gör, deras spelare nyckelspelare är inte i närheten av våran bänk. Men visst blir det tråkigt när lag som Chelsea och Inter spelar så, med alla miljarder Chelsea spenderat borde de kunna bättre. Men fortfarande, även om jag föredrar mycket bollinehav och snabbt passningsspel så är det ändå en charm i sig att man kan vinna på så många olika sätt.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2012-11-08 13:42
Bara britter kan tråka dig till döds i en fotbollsmatch. Fy fan vilken rutten fotbollskultur, så jävla mycket skryt om brittisk fotboll och gång på gång visar de en fotboll som inte hör hemma på CL-nivå.

Lag som Basel, Benfica, Schalke, Shakhtar, Malaga, Napoli, Dortmund och t o m Bate ger sina motståndare en jävla bra match och spelar fotboll, så som fotboll på den nivån ska spelas, annars hade inte CL varit CL som alla vill vinna.

Bara brittiska lag "där fotboll härstammar ifrån" kan spela den grisfotboll de spelar.

Syns som fan att Puyol inte spelade igår!
Barcelona socccerfan1
2012-11-08 13:39
Liten del av förra säsongen.

Sluta gnälla om igår!
Skit i vad alla andra skriver, det största ett annat lag kan göra är att slå Barca.
Vi är jätten som dominerat ett bra tag, därför alla gillar när vi förlorar.

Roba ;)

Visca
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-11-08 13:12
Spelar vi verkligen 17.50 på söndag? Lite udda tid, både för att det är väldigt tidigt men varför har man i Spanien börjat med "ojämna" klockslag. Spela 18.00, vad är problemet?
Barcelona påfågeln
2012-11-08 13:00
Pinto kör ett år till då får man hoppas? Eller dags för föryngring?
Barcelona påfågeln
2012-11-08 12:58
Ignorera bara, det finns en fotbollsdiskussion några inlägg tidigare, fortsätt därifrån istället eller diskutera något annat av Barcaintresse eller övrigt fotbollsrelaterat om inte annat.
AndreD - General Pardon
2012-11-08 12:57
Grattis JOSE MANUEL PINTO COLORADO på 37-årsdagen!!!
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-11-08 12:54
Egentligen var förlusten igår ganska väntad. Resultatmässigt har vi börjat bra, men spelet har lämnat mycket i övrigt att önska. Man har tappat räkningen på hur många gånger man efter en match tänkt "spelet såg inte så bra ut, men skönt att vi vann, det är det viktigaste". Ja, vinna är det viktigaste, men om spelet inte är på topp kan man inte förvänta sig att vinna i all oändlighet.

Sen ska man inte överdriva. Alla lag förlorar. Real har förlorat två gånger i ligan och en i CL, vi har en förlust i CL och inga i ligan. Chelsea fick pisk av United, Bayern leder Bundesliga överlägset men har även där förlorat och man gick även på en mina mot BATE. Till och med Juventus har nu förlorat till sist. Naturligtvis är det ett problem det här med bussen, men man får räkna med ett par förluster här och där ändå, speciellt när spelet inte sett något vidare ut. Och Celtic är ett bra lag, på hemmaplan finns det få lag som spelar med samma intensitet.

Det gäller att svara på den här förlusten nu. Den kan ha varit bra som en väckarklocka, faktum är att det är bättre att åka på den i CL än ligan, då man i ligan helst vill behåll avståndet ner till Real för att senare även utöka det någon gång. CL är vi i stort sett klara för åttondel, och behöver vinna en av återståenda matcher för att ta gruppsegern, något som också är otroligt viktigt. På söndag är det Mallorca, även där en svår bortamatch. Då hoppas jag spelet ser betydligt bättre ut.
Barcelona LeoMessi
2012-11-08 12:52
Kan någon ip-spärra honom?
Gloryglorymanutd
2012-11-08 12:47
Federer du kan ju alltid försöka :)
Barcelona Federer
2012-11-08 12:44
Tänker inte ens feeda trollet.

Härligt där blev han spärrad.
Barcelona Jordi Alba Ramos #18
2012-11-08 12:41
Gloryglorymanutd

Behöver jag nämna Howard Webb?
Barcelona LeoMessi
2012-11-08 12:38
Ditt*
Barcelona LeoMessi
2012-11-08 12:37
Gloryglorymanutd (Barcelona) Tbx till Unitedforumet till White trash
Barcelona FC Barcelona - 1899
2012-11-08 11:55
Håller med dig till Max och det är bara tråkig att se att spelarna inte löper när Xavi och Iniesta har bollen. Messi har bollen och våra spelare vet nästan alltid att den kommer till rätt adress då börjar dem tidigt att löpa vilket ger oftast resultat. Men så fort Xavi eller Iniesta har bollen då är det som dem aldrig har spelat ihop. Det ända jag vill ha snabbare är Xavis förbannade fot. Han måste lägga en extra växel så att spelarna inte tröttnar och löper konstant.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2012-11-08 11:15
Deulofeu/

Det ligger mycket i det du säger. Barça har ibland en negativ vana att nästan på kväva sina yttrars frihet att utmana. Förmodligen mycket pga att bollinnehavet är så heligt för spelsättet.

Men Deulofeu är (precis som du säger) annorlunda. Han är en extrem individualist som jag tror kan bli mycket nyttig för oss eftersom han aldrig kommer att sluta utmana. Det kommer nog bli en hel del utskällningar och irriterande gester från Messi, Xavi & co på Gerard pga att han inte gärna släpper bollen. Men som sagt även om det kan bli så ibland så tror jag att i det stora hela vi kommer ha extremt mycket nytta av unge Gerard.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En annan grej från igår:

När Messi får bollen i en mittfältsposition så löper ALLA för att bli spelbara. Men ofta när Xavi och Iniesta har bollen i samma position så är det betydligt färre löpningar. Det satt jag och störde mig på.

Hur uppfattade ni andra detta. Håller ni med eller svamlar jag?
Annons: