/spanien/barcelona/forum/8212.aspx/spanien/barcelona/forum/8212.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona el Flaco - Me, Myself and I
2013-05-08 19:19
På tal om Maradona så rekommenderar jag en bok som John Ludden skrev om honom och hans äventyr i Barcelona, Napoli och Sevilla. Riktigt detaljerad och fängslande. Men hur mycket jag än gillar el Pelusa, trots att jag bara såg två riktiga matcher med honom under VM-94, kan jag inte hjälpa att få intrycket av att han kunde ha blivit ännu större än vad han blev. Och då får man ha i åtanke att han anses vara GOAT.

I Barcelona var det skadorna, drogerna och de ständiga krigen med Núñez som ständigt hindrade honom från att triumfera och i Napoli är det skrämmande att läsa hur pass nära han stod med den lokala maffiabossen och hur det oundvikligt blev en självförstörande spiral för argentinaren.

Jag är glad att Messi inte hamnade i samma bana, både när det gäller att föra öppet krig med den egna klubbledningen, även om jag ogillar Núñez, och att hamna i fel sällskap. Totala motsatser när det gäller vilken krets de valde/har valt att omge sig med.

Trots det går det inte att ta ifrån Maradona allt han har uppnått. Han kommer alltid vara en av gudarna.
Barcelona zigazaga
2013-05-08 19:16
Lite Song, skön lirare. :)
Barcelona Vampíro
2013-05-08 19:14
@1.60 ligan:

Nej, Iniesta har gjort en av sina bästa säsonger. Han är den som legat bakom mest mål och har stundtals visat upp helt fenomenalt spel. Så att säga att han är under isen är helt fel men jag hade inte förväntat mig nått annat.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-05-08 19:07
Tveksamt om Messi tagit Napoli till Serie-A-segern. Som ni säger har fotbollen taktiskt sett utvecklats hur mycket som helst sedan 80-talet, går inta att jämföra med hur den ser ut idag. En teknisk spelare som Maradona kunde dominera mycket lättare mot försvaren. Det är klart att Napoli skulle höjas enormt med världens bäste i laget men vi har väl fått det bevisat väldigt många gånger att det inte räcker med en, två, tre eller ens ett helt lag med världsstjärnor om man inte spelar som ett lag. På den högsta nivån är det så jämnt så de där extra procenten i hur laget drar åt samma håll och så vidare gör väldigt stor skillnad.

Ett Juventus som i helgen vann sin andra raka Scudetto är väl ett väldigt bra exempel på hur ett fotbollsslag fungerar. Man ser otroligt stabila ut utan att ha någon offensiv världsstjärna. Vad är det man har där framme egentligen, typ Matri och Vucinic. Inga spelare man ska vinna stora titlar med men man står ändå där med två ligatitlar och som det kraftigt dominerande laget i Italien. Min poäng är att en spelare inte behöver göra en jättestor skillnad om inte laget spelar bra. Det är möjligt att de hade kunnat slåss om ligatiteln med Messi men att säga att de självklart skulle vinna den, nä jag tror inte det är så enkelt.

Dessutom var väl Napoli innan Maradona ett mittenlag(kan ha fel) medan Napoli nu ligger tvåa. Stor skillnad.
Barcelona 1.60 ligan
2013-05-08 19:03
I Iniesta mått så har han varit under isen. Jag hade gärna kunnat sitta här och runka och samtidigt skriva hur bra vi är men det hade jag bara kunnat göra 08/09, inte idag. Istället får vi tänka på hur vi ska förbättras. Vi behöver fem nya spelare som går rakt in i elvan. Målvakt, mittback, mittfältare, anfallare och högerback. Mittfältare kan vi börja spela in Thiago annars kommer han nog lämna, mittback måste det bli Hummels, angående högerback så är Alves numera en säkerhetsrisk. Kanske Montoya? Frågan är om han håller. Målvakt? Willy från Malaga. Anfallare? Alla förutom Neymar egentligen, nej men. Reus är magisk och hade varit en dröm. Finns hur många som helst.
Postat via SvenskaFans-appen
2013-05-08 19:00
"Jay-Z wants Neymar to join Roc Nation" "Roc Nation is creating a segment focused on sports and the idea of its creators is to transform players into real stars with global impact and visibility, which is why Santos player Neymar is one of the priority sports to be signed to by the entertainment company." Nu är det silly season på allvar.
2013-05-08 18:52
Enligt Sport ska någon direktör som är ansvarig för den sportsliga biten ha sagt följande om Reina: "Vi har redan Pinto och Pepe Costa som är bra på att skämta".

Lol om det stämmer. Känns som något jag hade sagt. Sen är jag faktiskt kluven till vem som hade varit mest lämpad att ersätta Valdés. De jag känner till och har sett spela, som Reina och De Gea, övertygar inte mig och resten har jag inte sett alls och inte ens hört talas om innan det ryktades om att Barça skule vara intressarad av de.
Barcelona Vampíro
2013-05-08 18:44
Iniesta under isen i flera månader? Vilket lag har du kollat på? Men fortsätt gärna skriva om hur bra Madrid är och att Barça skämt ut sig. Ja Barcelona leder endast ligan för att Real Madrid inte ens bryr sig om den, härlig logik.
Barcelona LeoMessi
2013-05-08 18:31
Hans*
Barcelona LeoMessi
2013-05-08 18:27
Seriöst hur jävla många straffmål har ballotelli gjort sen han kom till Milan? Känns som att alla hand mål är på straff
Barcelona LionelMessi10
2013-05-08 18:26
1.60... att säga att Iniesta har varit under isen i flera månader .. säger mycket hur mycket du studerar Barca spelarna!
Barcelona Stoichkov~
2013-05-08 18:25
"MUFC sources say Mourinho was never in the running to succeed Ferguson. As far as they're concerned his deal with #CFC is done"
Barcelona LeoMessi
2013-05-08 18:21
Jag tror inte att Puyol drar till Milan eller något annat lag. Han kommer att lägga skorna på hyllan när han spelar för oss.
Barcelona 1.60 ligan
2013-05-08 18:18
Barca Kastat skit? Spelare som Thiago men framförallt Tello förtjänar att hyllas lite extra och förtjänar mer respekt. Dom är duktiga, dom vill, dom är hungriga, dom gör skillnad. Istället får en spelare som Fabregas spela, killen är jo totalt värdelös och har väll inte varit något speciellt sen han kom hit. Seg, klumpig, oteknisk, ingen vilja, kan inte ens passa. Finns inte mycket att glädjas åt. efter resultaten mot Real och Bayern förutom då Messi. Tello. Thiago. Spelet har inte varit bra och inte resten utav spelarna heller. Iniesta har varit under isen i flera månader, jag kan låta negativ men det känns konstigt att se Barca såhär. Nu inser man hur jävla bra vi var för några år sedan, jag kommer fira ligan men det med lite bitter eftersmak. Men silly season blir intressant.
Barcelona LionelMessi10
2013-05-08 18:17
Alltså alltid när Milan ska värva någon som det ryktas till dom så vet man att det kommer hända!! Jag ser fan tyvärr att Puyol kommer dra dit! Han sa att han kämpar med sin skada och bli 100% återställd.. men han sa aldrig att han kommer stanna kvar!! Milan är så sliskiga.. man vet att det kommer ske när ngn spelare ryktas till dom! Tror tyvärr Puyol e förlorad! =/.... och om ngn är bra på övertyga folk så är det fan Galliani! uschh.. vill inte förlora Lejonet!
Barcelona Floquet de Neu
2013-05-08 18:10
Dem borde döpa om ordet Remontada till Messitada med tanke på alla comebacks han legat bakom i år.
Lilla Fröken
2013-05-08 17:47
Den enda fansen kan göra i sista matchen för Sir Alex är att applådera i 90 minuter konstant utan avbrott.
Barcelona Barca o Mort!
2013-05-08 17:41
1.60 ligan

Haha jag förstår om du kan vara missnöjd med ditt lag ibland men jag tror du har kritiserat och kastat skit på barca i 90% av dina inlägg och hyllat Madrid i i lika många. Man börjar ju fundera.. Milan är nog minst lika bra som PSG tycker jag.
Barcelona tarrak - Oh-Oh-Oleguer
2013-05-08 17:37
@Judge Holden:

Fast nu klippte du bara ut en liten del och tog det ur sitt sammanhang, jag har överhuvudtaget inte diskuterat vem som är GOAT. Min lilla tidsmaskinsutvikning handlade ju om att Messi hade haft det enklare, först och främst, eftersom att spelarna var betydlig sämre taktiskt skolade på den tiden jämfört med idag. Inget annat. Men det glädjer mig att vi är överens om att fotbollen utvecklats även taktiskt, vilket inte riktigt framgick av dina tidigare inlägg. Gott så.
Barcelona 1.60 ligan
2013-05-08 17:37
Vi får också tänka på att Real Madrid sket i ligan ganska tidigt. Hade dom varit på top från början (som förra året) så hade vi inte haft en chans med tanke på vårat usla spel under hela säsongen. Messi ska inte behöva komma in och rädda en match mot Betis på hemmaplan, men tyvärr så är han tvungen då vi utan honom inte håller så hög klass till skillnad från Madrid som kan slå Atletico borta och spela jämnt mot oss utan Ronaldo från start. Ska till stora förändringar till nästa säsong om vi ska börja vinna stor matcherna igen, det va längesedan sist. Jag räknar inte Milan som ett tillräckligt bra lag för att tampas med Real, Dortmund, Bayern, United, PSG, City och Chelsea så därför ser jag inte ens vinsten med 4-0 som en stor grej. Det där ska vara en vanlig dag på jobbet. Om Messi hade vunnit ligan med Napoli? Ja. Och det utan att ens spela på högsta nivån jämnt.
Barcelona Judge Holden
2013-05-08 17:27
@tarrak - Oh-Oh-Oleguer:

Självklart skulle Messi klarat sig betydligt bättre på 80-talet än Maradona på 2000-talet. Fotbollen utvecklas ständigt både taktiskt, tekniskt och fysiskt. Vi kan vara relativt säkra på att världens bäste 2039 hade lekt skjortan av alla spelare idag. Frågan är hur relevant det är när man diskuterar tidernas bäste? Allting måste sättas i en kontext. Få skulle exempelvis tycka att Steve Jobs var en större uppfinnare än Leonardo Da Vinci, trots att en iphone är oändligt mycket mer komplicerad än någonting Da Vinci konstruerade. Därmed inte sagt att Messi INTE konkurrerar om GOAT - det gör han uppenbarligen. Just tidsmaskinsargumentet köper jag dock inte.
Barcelona Barca o Mort!
2013-05-08 17:17
barca_joe

Den skrevs 2 inatt och efter det har det inte kommit ut några nya rykten ang de du nämnde. Vänta bara tills det kommer nya rykten så är jag säker att han uppdaterar den. Känns inte värt att dra upp "gamla" rykten när man skriver en silly season artikel tror jag.
Barcelona barca_joe
2013-05-08 17:15
Varför görs en Silly Season artikel om man inte skriver något om det ryktats mest om? In Neymar, Thiago Silva, Hummels, och Ut Valdes, Abidal och kanske Fabregas?
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2013-05-08 16:39
Busquets: "Hernia problem? It's a very complicated injury. Started in January. I'm a bit better now, we should go step by step."

Sen Januari alltså. Inte konstigt att monstret sett lite mer mänsklig ut tiden före skadan.

Klubben borde seriöst behöva se över den medicinska staben. Det är för många som drabbats av skador och som antingen inte rehabiliterats tillräckligt eller uppenbart själv fått bestämma om de skulle få spela eller inte.
Barcelona tarrak - Oh-Oh-Oleguer
2013-05-08 16:36
@Judge Holden:
Du har rätt i att åtminstone dne italienska ligan var mer fysisk (fulare) och även mer defensiv, men det är en oändlig skillnad i hur taktiskt skolade dagens spelare är jämört med den tidens. Ta bara en sådan enkel sak som press med understöd som varenda lag ner på gärsgårdsnivå behärskar idag, men som Svennis lyckades vinna två Uefa Cup-guld med och oturligt förlorade en Europa Cup-semi med, trots att han basade över amatörer och mötte världens främsta proffsklubbar. Om du har tillgång till någon gammal match från 80-talet så råder jag dig att se den. Med det låga tempot och den taktiska dumheten kan man knappt tro att det är samma idrott som den fotboll som praktiseras idag. Edit: Jag kan tillägga att jag själv sitter på några exklusiva gamla VHS-kassetter med Maradona-klipp och några gamla matcher, som jag gärna tittar på tack vare hans unika egenskaper, men det är ingen tvekan om att om man tidsmaskinsskickat 86-Maradona till 2013 så hade han fått en omsställningschock som jag inte är säker på att han kunnat hantera. Skicka Messi till 80-talet och han hade dansat igenom slapp markering och tröga försvar, om än med ett antal blåmärken fler på vaderna.
Barcelona Barca o Mort!
2013-05-08 16:31
Judge Holden

Jag håller med om att det var mera fula medel tillåtna men jag tvivlar på att det fanns en 3man punktmarkering på Maradona varje match. Trodde ärligt inte den var mer defensiv men håller mig fortfarande till att det finns mera taktik defensivt idag.
Barcelonistas
2013-05-08 16:30
Tonietti (agent Thiago Silva): "Transfer is difficult, he'll most probably stay. He has a contract, Barcelona have to talk with PSG." [rac1]

Tonietti (agent Thiago Silva): "Last year, we talked with Barcelona too, but PSG acted fast, paid more and quickly found a deal with Milan."

Tonietti (agent Thiago Silva): "We don't close the door for Barça, or for any other club. You can never know what the future brings." [rac1]
Barcelona Gabriel
2013-05-08 15:46
Hade Messi spelat i Napoli hade de utan tvekan tagit hem Serie A, så överlägsen är han. Tror ni vi hade vunnit La Liga i år utan Messi? Inte en chans. Tänk på det och tänk på att Real Madrid är bättre än alla lag i Serie A. Kan Messi ta Barcelona till La Liga guld så hade han kunnat ta Napoli till Serie A guld också, även om Barcelona utan Messi även är starkare än Napoli.
Barcelona Judge Holden
2013-05-08 15:35
@Barca o Mort!:
Tvärtom, fotbollen var betydligt mer defensiv under 80-talet (speciellt i Italien). Dessutom var fotbollen mer fysisk, stjärnorna skyddas på ett annat sätt idag. Förbudet mot tacklingar bakifrån eller med sulan uppåt är bra exempel på det. Idag ger det rött, då knappt frispark.
Barcelona Katten_86
2013-05-08 15:34
Test
Annons: