/spanien/barcelona/forum/8129.aspx/spanien/barcelona/forum/8129.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona grande jw
2012-12-10 11:28
@Bästelona:

Tack för den. Fyfan vad mäktigt det hade varit att uppleva det året :)
Barcelona Corazon
2012-12-10 11:24
Nått nytt om puyol och fabregas
Barcelona enkos
2012-12-10 11:24
Håller inte alls med att Messis pass till Thiago är mycket dåligt, den är perfekt men att Thiago inte är med på passningen ska inte Messis skyllas för
ps. Messi är inte offside när han får en boll och blir helt fri med Betis målvakt men assisterande domare avinkar felaktigt för offisde.. 1-3 där och det hade varit en annan bild resten av matchen.. Men inte första gången det drabbar Barca
Barcelona Riiio!!
2012-12-10 11:21
kolla om på den situationen då Messi på slutet passar thiago. Passningen från Messi är riktigt dålig och thiago försöker i alla fall göra något bra utav det hela. Messi är också mänsklig :-)
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona LeoMessi
2012-12-10 11:18
NoGo™ (Barcelona) Tack för länken! Ingen kan få mig att le och på så gott humör som Ray Hudson. Den mannen älskar fotboll av hela sitt hjärta.
Barcelona NoGo™
2012-12-10 10:51
Highlights från matchen med Ray Hudson!
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-12-10 10:48
enkos

Givetvis! Har man spelare som sumpar såna chanser så blir man så jävla lack. Du såg igår i slutet hur han passa Thiago helt fri och va gjorde ynglingen ? Han börja kladda. Hade vi haft en annan målskytt av rang så skulle Messi minst ha 40-50 assists varje säsong.
Barcelona koeman92
2012-12-10 10:46
elbraco

hehe ja jag blandade ihop FK och Eurotalk där :P
Som sagt, om det verkligen är så illa som det beskrivs så känner jag mig lyckligt lottad som har tillgång till Al Jazeera sports där det sitter folk som Gary Lineker, Alan Shearer och andra som verkar välutbildade vad gäller journalistik och fotbollsdisskusioner. Folk som faktiskt har lite vett i huvudet, som har objektiva åsikter och som inte gör mig förbannad med löjliga och IQ befriade åsikter/förklaringar.

Tycker faktiskt att alla här inne borde börja titta på Al Jazeera sports Global, lovar att ni kommer att älska det. Det är verkligen intressant och underhållade att se hur de smarta människorna där resonerar kring olika fotbollsfrågor. De talar engelska där och jag tror att man kan få tillgång till den via datorn/mobilen. Stark rekommentation!
Barcelona Bästelona
2012-12-10 10:40
Wooow!
Barcelona enkos
2012-12-10 10:40
Och Messi kan bara göra mål, han kan inget annat :))
Barcelona enkos
2012-12-10 10:31
@Shanghai - SHOOT ME $12:

Om Messis lagkamrater hade tagit bättre vara på alla Messi-passningar hade Messi haft många fler assist än mål. Det är bara inte klokt vilka och hur många passningar han gör varje match...
Barcelona Guardiola_Pep
2012-12-10 10:28
hehe bara jag som tycker att det var rätt val att låta messi spela centralt istället för Zlatan? för även när zlatan spelade centralt i barcelona och var som bäst så gjorde han inte lika många mål som Messi gjort detta halvåret ;)
Barcelona Barcadinho.
2012-12-10 10:25
Förvänta er inte samma fotbolls engagemang och kunskap i Sverige jämfört med många andra länder. Sverige är ett land där fotbollen läggs i kylboxen 6 månader om året. Allt intresse går åt andra sporter. Samtidigt som folk i t ex Medelhavet lever fotbollen hela tiden och det börjar redan i barndomen.
Och det gäller tom aktiva ungdoms spelare, inte bara fans. Väldigt många ungdomsklubbar tar en 6 månader paus, deras spelare håller på med bandy eller hockey, jämfört med unga grabbar/tjejer vid varmare zoner som lever fotbollen hela tiden.

Många svenska fotbollsexperter har växt upp med det här som unga. De har gått på hockey från okt till typ april, det fanns inte alla kanaler som idag, och på sommaren var det också bada och grilla, sommarstuga och lite tid över för lokal fotboll. Helt naturligt att engagemanget till fotbollen blir svagare. Men jag tror att trenden kommer ändra sig tack vare den enorma media bevakningen. Det kommer att dyka upp bättre och mer trogna lokala experter och journalister, förhoppningsviss. Eller inte, eftersom vi lever i en tid där mycket ska vara snabbt och ytligt.

Men jag bryr mig inte – jag är glad idag – båda för insatserna igår i Sevilla och för att jag övertalade chefen att få ledigt i april. Så det är bara att åka till Camp Nou då. Ser fram emot det.
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-12-10 10:21
Finns ingen anfallare/mittfältare som kan slå såna passningar som Messi. Han slår genialiska passningar som inte ens kungarna av passningar som Xavi, Iniesta, Busquets, David Silva, Cazorla och Pirlo kan drömma om.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2012-12-10 10:21
Här är Messis alla 86 mål.
Barcelona enkos
2012-12-10 10:11
@enkos:

Det var så nära va Zlatan? :)
Första mål var för Pele
andra för Mourinho
och ribban var bara en påminnelse till Zlatan att det kommer fler :))
Barcelona enkos
2012-12-10 10:06
Messi hatare påstår att mål är inte allt och syftar på Messis rekord. Messi även utan sina mål är fortfarande bäst i världen. Dessa hatare vet mycket väl att Messi gör mycket mera än bara mål, han spelar fram och assisterar hela tiden också till skillnad från deras ronaldo som är precis det som de hävdar, "GÖRA MÅL, han bara gör mål och inte ett skit mer. Dessa hycklare kommer aldrig att ge sig men Messi kommer att fortsätta leverera och få dem att hålla käften :))
Barcelona JS Veron
2012-12-10 10:03

Bäst i världen hit och dit. Det är som när man var 9 och samlade på superhjältar. Messi är helt otrolig men det känns spontant som om Iniesta skulle klara ett klubbyte bättre. Som Barcelona fan kunde jag faktiskt brytt mig mindre om vilken enskild spelare som är bäst i världen när jag glatt kan konstatera att vi har varit världens bästa klubblag sedan 2008 och vi är på väg mot ännu en fantastisk säsong.

Nu gasar vi på och tar La Liga och Champions!!

Grattis Messi för de historiska 86 målen!!
Barcelona elbraco - SiamoCalcio
2012-12-10 09:50
koeman92

du menar väl fotbollskanalen europa och inte eurotalk?
eurotalk är bra skit jämfört med FK som bara är skit through and through.

visar mål och säger saker som "Messi är bra eftersom han slog Mullers rekord", "vår analys är att Rooney är en släpande anfallare" och annan skit.
fyfan.
Barcelona Gio Style
2012-12-10 09:48
DivineNerd
Hatten av för en objektiv åsikt kring ämnet.
Jag förstår inte hur folk kan stirra sig blinda på statistik när det i vissa spelares fall är helt irrelevant.
Visst, Messi och Ronaldo är målspottare av yppersta världsklass. Där är faktiskt målen viktiga men fotboll är ju så mycket mer än mål och det är knappast rätt att påstå att den ene är bättre än den andre för att han har gjort 2 mål mer.

Jag har påstått i över ett år att Iniesta är världens nästbästa spelare, no f*cking doubt about it. Hur Özil ens kan nämnas i samma mening är för mig en gåta.
Nu har ju vi fått in en duktig poängspelare i form av Cesc, inte är vi dumma nog att tro att Cesc är bättre än Iniesta pga poängskörden?

Det är oförståeligt hur vissa människor kan ha så lite kunskap om vad fotboll handlar om trots att man kollar på matcher och följer fotbollen dag ut och dag in.

Den allra största skillnaden mellan den absoluta världseliten (ex.Iniesta) och spelarna som är snäppet där under (t.ex. Özil) är den höga nivån som världseliten håller match efter match under längre perioder. Här pratar vi inte om en formtopp på 1 månad, utan om spelare som har varit fenomenala hela säsonger med väldigt få dåliga framträdanden.

Exempel:
Zinedine Zidane. Matcher/mål/assists
2001-2006 Real Madrid 155 37 38

Trots det är Zizou ansedd som den bästa i historien av väldigt många maränger. Hur motiverar man det i såfall?

Men nu är det tyvärr så att om en person inte sett Iniestas storhet än så kommer den aldrig att göra det. Så den här diskussionen är helt lönlöst i vissa fall då personens kunskap inte räcker till för att ta in fakta helt enkelt.

Avslutar med att säga: Messias, eres increible! Un extraterrestre! Det är en fröjd att få uppleva hans aktiva fotbollskarriär. Impossible is nothing i ditt fall!
DivineNerd(Man utd fan)
2012-12-10 08:36
Tycker diskussionen om vem/vilka som är bäst i världen diskussionen är intressant. Den allmänt accepterade bilden av vilka som är bäst är:
1.Messi
2.Ronaldo
3. Iniesta

Min bild är att när spelarna bakom dessa tre herrar presterar på allra högsta nivå, låt oss ta en Rooney när han är som allra bäst, så börjar det pratas. Eller varför inte våran egen Ibrahimovic i nuläget? På Sportbladets kommentarfält och många forum här på SF har jag sett att han är tredje bäst, näst bäst och ibland till och med bästa spelaren i världen. När man summerar säsongen så står det nog ändå ganska klart att de är de där tre som skall skrivas högst. För det är något speciellt med Messi, Ronaldo och Iniesta. De är så satans bra match efter match, hela tiden.

Sen måste jag säga att Iniesta är mycket närmare Messi än Ronaldo, jag tror många har svårt att se Iniestas storhet på grund av att han spelar i en tid då Messi och Ronaldo gör så i helvete mycket mål. Hade Iniesta spelat samtidigt som Zidane, när de bästa anfallarna slutade på max 30 mål per säsong, så tror jag Iniesta hade varit sedd som den bästa. Nu har jag inte sett jättemycket av Iniesta men i EM och VM, i Champions league finalerna mot oss, och de matcher jag sett i La liga så har han varit helt fenomenal. Hade Messi och Iniestas karriärer slutat idag så hade jag utan att tveka satt Iniesta som den största.

Sen får inte Messi vs Ronaldo diskussionen sluta med antal mål gjorda. Ronaldo är enligt mig en spelare som kostar mycket att ha på planen. Precis som våran egen Nani så behöver han mycket boll trots att han inte alls hjälper till i speluppbyggnaden eller försvarsspelet. Detta är såklart värt det när spelaren verklligen levererar, vilket Ronaldo gör eftersom han öser in mål. Ronaldo handlar bara om mål och assister, i övrigt är han en usel spelare i jämförelse med de allra bästa.

Messi är visserligen en mästare precis som Ronaldo på att göra de enkla målen, en måltjuv likt Pippo Inzaghi. Men förutom det så är han en dribbler som i modern tid endast kan jämföras med Ronaldinho. Utöver detta är han en speluppgyggare, ett spelgeni, en Iniesta. Utöver detta hjälper han till i Barcelonas presspel(Inte alltid skall tilläggas). Kompletthet är något Cristiano Ronaldo aldrig besuttit, en komplett målgörare absolut men som fotbollspelare? Nej.
Barcelona koeman92
2012-12-10 08:32
Haha jag har aldrig tittat på Eurotalk, men om det nu är så illa som ni beskriver det så känner man sig lyckligt lottad som har Al Jazeera sports hemma så man slipper behöva kolla på IQ befriade människor sitta och disskutera det de kallar för "fotboll".
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2012-12-10 08:27
@Rambla~ el chico dorado:

Ja, och det var bara början dessvärre...
Barcelona Rambla~ el chico dorado
2012-12-10 08:19
Mojito

Ok, jag börjar väl då. :)

"Ur den 17 man stora matchtruppen valde Tito att ställa följande elva på plan från start;"

17? Du menade nog 18 va?

Krya på sig.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2012-12-10 07:28
Go´morron culés

Om ni upplever matchrapporten osammanhängande och ofullständig så beror det på att jag pga sjukdom domnade bort vid ett par tillfällen under matchen.

Har jag missat något väsentligt får ni hojta till. Visca!
Barcelona Canaletes
2012-12-10 07:22
@A - TotsUnitsFemForca.com:

Hahaha bästa inlägget. Kommer ihåg när man förut tjaffsa om att Robinho va bättre

Och vem kommer inte ihåg Messi vs. Robben diskussionerna? Hahahaha riktig nostalgi xD
Man kan ju kolla tillbaka inlägg men vet fan inte vilken dag de va.

edit:
Minns också när dom skrev att Parejo skulle bli bättre än Messi.
No hase falta desir nada mas...
Barcelona I.Cuenca
2012-12-10 07:02
Godmorgon mina vänner. Härlig seger igår samt tre rekord på samma gång inte dåligt. Ser fram emot matchen kommande helg mot A. Madrid, det är då vi spelar hem serien och det är då Falco inser att han aldrig blir en Messi samt att staden Madrid en gång för alla ser att den bästa fotbollen spelas i Barcelona:-) Visca Barca och en bra dag till alla:-)
Barcelona LeoMessi
2012-12-10 02:39
Barcelonito / Lucho Enrique 21 (Barcelona) Väldigt stor skillnad mellan kommentarerna i Sverige och i England. Där borta så uppskattar man fotboll, oavsett var spelaren är ifrån. Medan folk i Sverige anser att det inte är någon big deal eftersom han har xavi och iniesta. Dom två målen han gjorde ikväll kanske såg lätta ut men tro mig: Finns väldigt få spelare som hade gjort det andra målet. Han vet inte hur man missar.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2012-12-10 02:32
Skiljer lite mellan svenska kommentarsfält och Sky Sports som är en av de största i England. :) Fattar inte bitterheten i Sverige... haha.
Barcelona CARLES PUYOL - 1899
2012-12-10 01:39
BarcePep (Barcelona) Visst är Zlatan grym men om jag säger att Zlatan är den bästa spelare så ljuger jag för dig och för mig själv. Jag skulle självklart säga Messi och det stör mig att folk i FK inte ens tar upp snacket om Messis sjuka säsong. Jag gissar på att dem är siggia på Messi speciellt Lundh och Husse hahahaha.
Annons: