/spanien/barcelona/forum/8005.aspx/spanien/barcelona/forum/8005.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona koeman92
2013-01-08 22:21
@Barclasico:

Är det du som är Leo Lindqvist Thoren från Aftonbladet eller kopierade du bara hans inlägg?
Barcelona Barclasico
2013-01-08 21:28
Ballon d’Or till Messi var det mest självklara och givna valet genom historien… Han har sprängt fotbollens alla gränser, gränser som vi trodde inte fanns.. just saying!
Barcelona DM1982
2013-01-08 20:41
Eibar leder över Malaga i cupen så det är kanske dem vi möter nästa match (förutsatt att Barcelona går vidare).
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2013-01-08 20:39
Eller så skickar han fram Karanka på plan 40 minuter innan match så kan de bua ut honom istället för han själv, så som han ofta gör när det är dags för jobbiga presskonferenser! :D Man kan inte ha en som Iker emot sig under längre tid i Madrid.
Barcelona -SAMI-
2013-01-08 20:28
Barcelonito / Lucho Enrique 21
Aj Aj den där bilden kommer inte Mourinho gilla!! Han kommer nu väl raka av Ikers hår.
2013-01-08 20:14
Han får gärna värma vår bänk om han vill! :) Han ler mer med Barcaspelarna än med sitt eget lag, Iker!
Barcelona Hetfield
2013-01-08 19:11
Problemet med Alves är att han saknar konkurrens i laget och i landslaget. I Barcelona så är det bara Montoya som är en renodlad högerback.

Vem har han att konkurrera med i landslaget? Rafael? Jag tror att han helt enkelt behöver känna att han måste kämpa och inte ta för givet att han är en startspelare så finns det nog en till nivå, annars så är det väl dags att försöka sälja honom innan man får sälja honom för kaffepengar senare.
2013-01-08 18:49
Den här resan var kanske det Alves behövde. Att komma i världslaget även om han kanske inte förtjänade det just i år kommer nog höja hans självförtroende och vilja att komma i form. Han önskade sig att 2012 skulle ta slut snabbt sa han, inget bra år och han är medveten om det. Vi får hoppas på nytändning. Han vill nog fortsätta vara världens bästa högerback så han säkrar sin startplats under VM.

Finns mycket som talar för att Alves kommer hitta formen igen. Han har mognat mycket på sistone och hela laget verkar älska killen. Han bör bli kvar i Barca minst ett par år till.

På tal om Marcelo och Alba, tycker de flesta här borde sluta vara så besatta av vem som är bättre än vem på alla positioner. Enligt madridistas är nästan hela deras elva bättre än vår men ändå tycker de Ronaldo är bättre än Messi för att han inte har samma spelare bakom sig. Personligen I dont give a shit, var bättre på alla positioner, ha bättre tränare, ha världens bästa spelare och var världsbäst på allt, vi ligger 16 poäng före och våra fans buar inte vårt lag varannan match!
Barcelona Gabriel
2013-01-08 18:46
Icardi #98 "new Messi"

Jag gillar hur du tror att din egna subjektiva åsikt är fakta. Bara för att DU tycker att Marcelo är bättre än Jordi Alba så betyder inte det är han är det. Det finns många som är villiga om att inte hålla med dig i den frågan, inte bara culés.

Jag, precis som många andra, anser att Marcelo håller yppersta världsklass när det kommer till hans offensiva kvalitéer. Men likt så många andra, tycker även jag, att som försvarare är han helt värdelös då hans defensiva förmågor är non existent - och jag har sett sjukt mycket matcher av Marcelo för att kunna dra den slutsatsen.

Sen att Alba bara varit bra i EM är helt felaktigt från din sida. Må hända att du föredrar Marcelo men kom inte med lögner. Alba höll en hög nivå redan hela fjolårssäsongen med Valencia och under Spaniens kvalmatcher till EM. Dessutom har han varit en av de bästa köp klubben lycktats med sett till hans prestationer under den pågående hösten.

Argumentera för din sak men gärna utan att komma med falska påståenden. Och försök att minnas, att bara för att just DU tycker något så betyder inte det att det står skrivet i sten.
Barcelona AGM
2013-01-08 18:40
Vad är det jag läser, Sälja Adriano?

Jag skulle hellre bli av med Alves än Adriano om jag fick bestäma. Varför? Adriano är i sitt livs bästa form och motiverad/hungrig efter en startplats i ett vinnande Barca. Alves har redan vunnit allt och är mätt, börjat bli skadebenägen precis som Adriano. Hög lön och kan endast spela som högerback eventuellt höger ytter.

Adriano kan spela till vänster och mittback om det verkligen behövs och även innermitt. Och ytter på båda anfallspositionerna.

Sry alla Alves älskare men Adriano är för tillfället viktigare än vad Alves är. Jag vet att det är svårt och glömma allt Alves gjort för oss men man måste tänka vad som e bäst i dagsläget.
-------

Alba vs Marcelo går tyvärr inte jämföra. Marcelo var bättre förra säsongen och fick välförtjänt platser i världselvan. Men sen skada han sig och Alba har utan tvekan varit än så länge världens bästa vänsterback. Time will tell när Marcelo kommer tillbaks. Men nu går det ej jämföra.
Barcelona Grimaldo
2013-01-08 18:33
Men Icardi. Alba kan inte bara ha varit bra under EM. För att ens ta en startplats i Spaniens startelva så måste han ju ha varit bra under säsongen för att bli uttagen till truppen.
Barcelona ¡Barca! - Crèma Catalana
2013-01-08 18:07
Varför tjaffsar ni med trollet.. han har 24 meddelanden totalt på svenskafans, utan tvekan ett troll som håller på Real
Barcelona Jordi Alba Ramos #18
2013-01-08 17:55
@Icardi #98 "new Messi":

Jag håller inte med dig, finns så mycket Alba är bättre på. Men du verkar inte fatta det.
Barcelona LeoMessi
2013-01-08 17:55
Icardi #98 "new Messi" (Barcelona) Vad vill du diskutera egentligen? Du låter inte oss tycka varför Alba är bättre och vi ska helt enkelt hålla med dig. Ingen idé att diskutera då du är så jävla övertygad om att Marcelo är bättre på precis allt. Låt oss ha våra åsikter och sluta försöka tvinga oss att acceptera dina åsikter när du själv inte är det minsta intresserad av våra.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2013-01-08 17:54
Alba spelade växlande ytter/back i Valencia och bytte även position med Mathieu under matcherna. Halvhyfsad är en rejäl underdrift, det var på vänsterkanten Valencia var som mest dödliga, och med tanke på jämförelserna med Marcelo är det tydligen offensiven som en vänsterback ska jämföras med. Weird.

Alba har utvecklats både offensivt och defensivt i Barcelona och trots sina överlappar har han även lyckats hålla sin kant fri från defensiva misstag.

Men visst, Marcelo gjorde det bra förra säsongen och då var han kanske ett snäpp bättre än Alba. Men från EM och framåt har Alba klivit förbi med flera steg, särskilt defensivt.
Icardi #98 "new Messi"
2013-01-08 17:51
@Jordi Alba Ramos #18:

Om du vill verkligen veta min åsikt så är svaret: Allt. Marcelo är mycket bättre i en helhet som vänsterback.
2013-01-08 17:48
@Icardi #98 "new Messi":

Vad är han bättre på då?
Icardi #98 "new Messi"
2013-01-08 17:46
@Jordi Alba Ramos #18:

Inget emot Alba, han är en bra fotbolls-spelare och säkerligen en fin person med en fantastisk personlighet men Marcelo är bättre helt enkelt.
Icardi #98 "new Messi"
2013-01-08 17:45
@LeoMessi:

Det är bara motståndar-fans som har byggt upp ett rykte att Marcelo är kass defensivt, att han är darrig bakåt blabla. Ta en noga titt på hur han agerar en hel match så du får din egen bedömning av honom innan du dömer honom enligt rykten du hört.
2013-01-08 17:45
Icardi #98 "new Messi"

Ja men vi värvade honom för den största delen av det han gjorde i Valencia och till en viss del i EM.
Det märks som att du har något emot Jordi Alba? Isåfall vad är det då?
Barcelona LeoMessi
2013-01-08 17:40
Icardi #98 "new Messi" (Barcelona) Du vet väl att Marcelo inte är så bra defensivt? Han brukar vara väldigt darrig i defensiven. Så han är inte så perfekt som du får det att låta. Jag tycker inte att det är långsökt att tycka att Alba är bättre men det är absolut inte långsökt att tycka att Marcelo är bättre
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona AndreD
2013-01-08 17:38
Deulofeu

Muskler på Cuenca? Var då?
Icardi #98 "new Messi"
2013-01-08 17:37
@Barca King -:

Marcelo är definitivt bättre så vad ska tiden utvisa?
Trevlig information, tack för den.
Icardi #98 "new Messi"
2013-01-08 17:35
Skratteretande detta.. Ni säger att Alba var riktigt bra som vänsterback i Valencia medan min vän som har hållit på Valencia i 5 år säger att Alba spelade både vänsteytter och vänsterback samt blandade och gav. Jag tror och det är säkerligen sant men ingen här inne har kollat på Valencias matcher denna säsongen eller ens den förra om det inte vankades "stor-matcher" så er åsikt om Alba stämmer nog inte.
Barcelona !Sergio_ Busquets!
2013-01-08 17:30
Haha, om Alves hade haft en ensam stund med den där bollen.......
Barcelona Barca King -
2013-01-08 17:27
Man ska inte ens jämföra Alba och Marcelo. Låt tiden utvisa saken själv. Bara njut av vår lilla Alba eller som på arabiska elbi (hjärta) :D
2013-01-08 17:26
Icardi #98 "new Messi"

I början av säsongen 2011/2012 visste knappt någon av oss vem det var, kanske någon enskild. Han var Valencias bästa spelare hela säsongen och var en faktor till att Valencia kunde nå en CL-plats. Han tog en given vänsterbacksplats i Spaniens startelva, vilket är inte lätt. Han var en av de bästa spelarna i Spanien under EM och var EMs genombrott. Kolla hur han dominerar sin position i Barcelona. Vad mer ska man säga?
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-01-08 17:25
Icardi #98 "new Messi" La Masia !!

Förra säsongen spelade Alba vänsterback i Valencia och var långt ifrån dålig, faktum är att redan då var riktigt bra och stod för en del i Valencias offensiv. I EM dominerade han sin vänsterkant, speciellt i de stora matcherna. Och nu i höst vill jag säga att han har varit en av Barcas bästa värvningar på mycket länge och han har bidragit enormt mycket till laget. Utan honom hade aldrig Iniesta kunna vara så bra, inte Cesc heller för den delen. Trots att han är vänsterback står han för väldigt mycket av kreativiteten med sin snabbhet och sitt kombinationsspel, för att inte tala om defensiven där han varit mer än godkänd, om än inte Abidal-klass.

Alba har varit bra hela 2012. Sen är Marcelo duktig också, i offensiven är han värdlsklass för att vara ytterback. Men det här är min åskit och varje match jag ser han göra så känns han darrig defensivt. Jag gillar offensiva ytterbackar men man måste kunna försvare till en viss gräns åtminstonde, Albas ruscher hemåt är fantastiska att se, han hinner alltid hem och har orken att täcke hela kanten, samtidigt som han oftast ligger rätt i position. Som sagt, min åsikt är att Alba är bättre än Marcelo om man lägger ihop alla kvalitéerna.
Icardi #98 "new Messi"
2013-01-08 17:12
@Wena:

Vad finns det att skoja om?

Bara för man är Barcelona supporter behöver inte varje spelare vara bäst på den positionen som diskuteras vara just en Barcelona-spelare. Alba har presterat i EM som sagt i ett Spanien som rullar ut motståndarna där han och hans kamrater i backlinjen aldrig sätts på något större prov och förtillfället presterar han mycket bra men vi får se hur länge det håller.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-01-08 17:11
Grejen är den att guldbollen förut brukade vara en jämn kamp där det inte var självklart vem som skulle få den. När Kaka fick den var han visserligen otrolig i CL och förtjänade helt klart att vinna Balon D'or men Ronaldo var samtidigt riktigt bra i United medan Messi den säsongen på riktigt utvecklades till en världsspelare, trots Barcas fiaskosäsong var han ljuset i mörkret. Det var troligen CL som avgjorde till Kakas fördel.

Nu däremot är det annorlunda. Nu peakar Leo Messi. Killen är ett under. Alla som följer Barca åtminstonde då och då vet att han oavsett motstånd, plan, land eller om han har en bra eller dålig dag, presterar. Han är ett monster, han står för så otroligt mycket av vårt spel. Jag behöver inte räkna upp hans prestationer. Gör han inte ett hattrick gör han "bara" ett mål, gör han inte mål gör han en snygg assist, annars är han ändå en av planens bästa, vilket vi tydligt såg i 5-0 matchen mot Madrid, där han inte gjorde mål men ändå stod för en av de individuellt bästa insatserna jag sett på en fotbollssplan.

Titlar spelar roll, men Messi är en utomjording och det är i stort sett omöjligt att slå honom. Inget ont om Ronaldo, en fantastisk spelare men mot Messi har han ingen chans. Sen får man inte glömma bort hösten 2012, där Barca trots en sådär vårsäsong höjt sig enormt, och där Messi gjort osannoliga 26 mål när inte ens halva ligan är spelad. Han slog rekordet på 91 mål, han gjorde 72 mål förra säsongen vilket var 10-15 mer än Ronaldo, och vann även CL's skytteliga för fjärde året irad. Alla dessa rekord och skytteligavinster är bara pricken över i:et, det riktiga argumentet för att han är bäst hittar man inte i siffror, det hittar man när man faktiskt kollar på matcherna.
Annons: