/spanien/barcelona/forum/7982.aspx/spanien/barcelona/forum/7982.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Ronaldinho10yElfenomeno9
2013-01-13 19:24
Valdes

Alves ------ Piqué ------ Puyol ----- Alba
Busuets
Xavi ---------------- Cesc

Pedro ---------- Messi --------- Iniesta

Detta är vår bästa startelva just nu, och borde starta så här idag också med tanke på att vi möter ett bra lag.
Barcelona Gonzalez_Barca
2013-01-13 19:16
ElTriplete

Det är ju så med oss culés, alla spelare i världen ska ha utmärkt bollkontrol, målvakterna och backarna ska ligga i samma nivå som xavi när det gäller passningsspelet, alla mittfältare ska vara passningsgenier, alla anfallare ska vara kompletta målmaskiner, annars suger dom. Vi har blivit så bortskämda med att se på våra spelare dominera match efter match i 4 år att vi glömt bort att det finns "normala" spelare där ute. Spelare som Dzeko, Barry, Gomez, De Gea, Carrick, Pazzini, Khedira skulle aldrig platsa i vårat lag och därför är dessa skit enligt vissa.. Men trots det så spelar dom fotboll i den absoluta toppeliten och förtjänar all respekt för allt de har slitit för att ta sig dit, ngt vissa här glömmer bort.
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2013-01-13 19:10
Räknar med en riktigt tuff match ikväll, men vår form är bra. Hoppas laget går in med inställningen att ligan verkligen inte är avgjord än. För då har vi goda chanser att vinna - och på så via tar ytterligare ett kliv mot att faktiskt avgöra ligan snart.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Baronen
2013-01-13 19:01
Ja, jag förväntar mig faktiskt att en anfallare i Man City har ordentlig bollkontroll.
Džeko är ingen fotbollsspelare, han är en dumper.
Det gör ont i mig att se honom göra så mycket mål som han gör. Jag ser inte ned på någon, jag tycker bara inte om honom, och liknande spelartyper.
Jag gillar inte anfallare som bara gör mål, har aldrig gjort det och kommer aldrig göra det heller. Bl a därav min likgiltighet till David Villas vara eller icke vara i klubben.
Barcelona Stoichkov~
2013-01-13 19:01
På tal om något annat, Real Betis flåsar Real Madrid i nacken. De ligger bara 3 poäng efter Real Madrid. Låter oss hoppas att det stressar Mourinho ännu mer.

I kvällens match hoppas jag förresten på samma startelva som den elva som startade mot Espanyol. Jag hade gärna velat se David Villa som gjorde två mål senast men han är ju dessvärre skadad. Iniesta får med andra ord ta på vänsterkanten och Pedro på högerkanten.
Barcelona Vampíro - Ànims Tito
2013-01-13 18:28
@Cedqvist:

Förhoppning och tro i all ära, jag skulle kalla det en jättestor chansning att köpa en hypad 20 åring som inte ens spelat i Europa. Säga vad man vill om Alexis men han hade iaf gjort succé i Serie A och även varit bra i ett VM innan han värvades. Neymar har inte gjort något av det och han är heller inte samma spelartyp, han behöver vara stjärnan i laget och få mycket utrymme för att nå sin topp, något han aldrig kommer få i Barcelona. 
Barcelona ElTriplete
2013-01-13 18:18
Baronen Men snälla, förväntar du dig att alla anfallare i världen ska ha ordentlig bollkontroll och vara bra spelmässigt också likt Messi, Aguero, Benz? Visst, Dzeko, Zigic-spelare passar inte i vårt spelsystem. Men varför nedvärdera såna anfallare? En anfallare ska göra mål, och sålänge han gör det är det inga problem. Se på Mario Gomez.
Barcelona Occi
2013-01-13 18:15
@Baronen:

Haha lugn nu. Dzeko har en bra högstanivå, bara det att han är ojämn och sällan är på sin högstanivå. Från en vänsterstrut från 25 meter till att vid nästa sekvens inte kunna ta emot en passning utan att bollen flyger över arenan. Men som du säger, han gör mål. Lite som Zlatan i Barca. Helt slö och statisk men endå trycker dit bollar. Bättre än Balotelli är han i varje fall.
Barcelona Andresito
2013-01-13 18:08
@AGM:

Måste säga emot dig här; Alexis är en bra spelare med massa potential och han passar faktiskt in i vårt spel. Man märker att han har utvecklats på senaste tiden, hans vändningar gör han med självförtroende och tanke, även hans löpningar har en tanke bakom sig.

Det är bara det att hans avslut är otroligt dåliga, rent ut sagt Torres-klass. När han väl kommer in i lägen, vilket han gör otroligt bra, ger vi honom 1 pluspoäng, när han senare missar avslutet så ger vi honom 2 minuspoäng istället vilket leder till att han uppfattas som en dålig spelare.

Jämfört med övriga konkurrenter (Pedro och Villa) så besitter Alexis styrkan att kunna skapa ytor för andra spelare, medan Pedro och Villa är bra på att löpa in i dessa ytor. Alexis är en otrolig djupledslöpare, håll fokus på honom hur han ALLTID är redo att gå i djupet, vare sig han vet att han får bollen eller inte.

Han börjar se mer och mer inoljad ut, det är bara de satans avsluten han behöver förbättra - och det enormt. Och självklart hade ingen klagat ifall han stod upp på benen mer istället för att lägga sig ner i varenda närkamp.

Han har kistan med guldet i sig, det gäller bara att knäcka koden så att vi får ta del av innehållet.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-01-13 18:05
barca-joe

Deulofeu har inte bevisat ett skit för mig hittils. Visst, han presterar i Segundan men det är ett gigantiskt hopp till A-laget. För att ta ett sådant steg behöver man en bra attityd, ska jag vara ärlig verkar han vara något av en douchebag som dribblar för mycket för lagets bästa, dock med en talang utöver det vanliga. Han har chansen att bevisa sig om han är tillräckligt bra, men just nu är det inte någon jag tänker på när jag tänker på Barcas framtid. Cuenca och Tello har bevisat bra mycket mer.
Barcelona Cedqvist
2013-01-13 18:02
@Vampíro - Ànims Tito:

Samtidigt är Neymar ett projekt, som du nämnar är han 20 år gammal. Zlatan, Henry och Villa var samltiga närmare 30, och Villa är väl den enda av dem som vuxit upp i en kultur liknandes den i Barcelona.

Sjävklart finns inga garantier, däremot finns ju förhoppningar och tro. Vi är inte ett lätt lag att komma till utifrån just nu, men det finns mycket hos Neymar som jag tror hade kunnat passa helt enkelt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-01-13 17:57
Cedqvist

Jag hoppas verkligen Tito tror på Bartra. Att han fått spela så lite i år beror på att han trots allt har bra spelare framför honom, samtigigt som man inte vill vara för snabba med hans utveckling. Men till nästa säsong hoppas jag verkligen han får en större roll i laget. Jag tycker vi har potential att ha en riktigt bra backuppsättning men att vi inte riktigt har det än. Faktum är dock att vi har blivit bättre sedan början av säsongen.

Jag skulle välkommna ett köp av tex Hummels men den viktigaste frågan är, vem ska offras? Då menar jag inte nödvändigtvis säljas utan få mycket mindre speltid. För vi alla vet att Hummels kanske inte blir helt ordinarie direkt men inte kommer köpas för att värma bänk. Jag vill att Bartra ska få mer speltid, Piqué kommer vara en nyckelspelare förhoppningsvis, sen är frågan hur länge Puyol orkar. Grejen är att han fortfarande höjer laget med minst ett snäpp när han spelar, och jag vill inte att han ska få mycket mindre speltid när han fortfarande har bra fotboll i kroppen. Sen finns Mascherano, som jag gillar, men frågan är om han kommer gilla att vara fjärdeval, samtidigt som han vet att Bartra snart kommer gå om i rangordningen? Ni ser, hur vi än gör kommer någon som är viktig för laget troligen ändå få lämna, om vi vill få in en riktigt klassback. Jag gillar Mascherano, för ett år sedan hade jag aldrig velat sälja honom, men nu vet jag inte. Faktum är att han har varit en liten besvikelse när han spelat i år. Så om vi nu köper Hummels så blir det nog han som offras.
Barcelona Baronen
2013-01-13 17:50
Vad ska man säga om Edin Džeko egentligen?
Jag tycker att han är så eländigt jävla dålig som fotbollsspelare, och eländigt jävla tråkig att se på. Är som en trött, gammal älgko i Tjernobyl i slutet på 80-talet.
Kan inte se att Mancini egentligen vill ha honom i sitt lag. Haken är dock den, att han gör mål. Tyvärr (ibland känns det så) är det ack en så vital del i denna sport.
Barcelona barca_joe
2013-01-13 17:50
¡Barca! - Crèma Catalana

Och jag på Alcorcon...

I övrigt så tycker jag inte att Cuenca ska räknas med i vårat anfall. Ifjol var en dålig säsong för oss och med Deulofeu som uyvecklas så ser jag ingen framtid för honom hos oss. Min åsikt iaf.
2013-01-13 17:48
Förstår inte varför folk tar för givet att Neymar bara kan kliva in i Barcelona och bli lyckad. Det finns betydligt större och bättre anfallare som har kommit och misslyckats med den uppgiften, vad är det som talar för att en 20 åring som aldrig spelat på den högsta nivån helt plötsligt ska klara av det? I dagens Barça så agerar ytteranfallarna andrafiol bakom Messi, det har nyförvärv som Henry, Ibrahimovic och Villa bl.a. fått erfara och det hade vart samma visa med Neymar. Finns inte på kartan att han helt plötsligt ska få en skräddarsydd friroll bara för att han varit duktig i brasilianska ligan.
Barcelona Cedqvist
2013-01-13 17:28
L.A.M. Nr 10

Håller med helt, Neymar är inte intressant annat än efter VM, och vad som händer fram tills dess vet ju ingen. Men det är ju intressant just att tänka i den banorna, alltså vad som kommer finnas kvar av vårt lag idag om ca 1,5 år samt vad vi kanska hade velat ha in. På det sättet menar jag att Neymar är intressant, inte nu men i framtiden. Innebär det att vi SKA köpa honom? Nej, det innebär att han kommer finnas kvar på vår radar...

I sommar då? Messi, Iniesta, Pedro, Alexís, Villa, Tello, Cuenca, Deulofeu... Med andra ord; sitt stilla i båten Zubi och njut av världens bästa konkurrenssituation...
Visst att Villa kan försvinna (om han nu vill det), men Alexís tror jag stannar och resten har Barcablod, när man kommit så här långt lämnar man bara om klubben själva inte är intresserande.

Det är ju mer oroande vad gäller backlinjen, Masch/Pique är en bra kombination även om den förstnämnde är lite för het och i mitt tycke passar bäst som alternativ hos oss. Puyol kommer ju försvinna, frågan är när, och om Bartra nu får chansen på riktigt, vem kommer då att ta "hans" plats och stå och knacka på dörren?
Barcelona Jordi Alba Ramos #18
2013-01-13 17:23
Jag har en känsla av att om vi värvar Neymar så kommer han att skolas om till mittfältare, vi brukar skola om spelare när vi värvar dom.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-01-13 17:13
AGM

Vi vet inte med Alexis. Jag har fortfarande förhoppningar om att han ska blomma ut i Barca. Gäller att ha tålamod. Killen har förlorat sin startplats men jag tror inte han kommer bli såld inom en snar framtid hur dåligt han än spelar. Jag hoppas han fpr ut sin potential, vilket är möjligt då han bara är 24, och då blir han en väldigt viktig spelare för oss. När det gäller Cuenca och Tello så är det för tidigt att säga, då båda är väldigt långt ifrån att vara färdigutvecklade. Även här ska vi ha tålamod, vissa talanger blommar snabbt, vissa får sitt genombrott mycket senare. Dessutom pratar jag inte om att de måste vara ordinarie startspelare, utan att de kommer vara en viktig del av truppen, vilket jag är säker på att båda kommer att bli. Att båda är avbytare som kan rotera med startspelarna men ändå komma in och förbättra vårt spel i vissa matcbilder.

Occi

Jag tycker inte vi ska tänka så. Det är lite Real Madrid-style att köpa spelare bara för att ha dem, bara för sakens skull, bara för att man är rädd att andra klubbar ska bli starkare av att värva samma spelare. Kolla hur det går för dem nu med alla deras stjärnköp, det är ingen harmoni alls i truppen. Vi satsar på det vi tror ät bäst, vilket är akademin med vissa köpta spelare utifrån som komplement. Vilket skulle kunna vara Neymar men jag tror som sagt inte ritkigt han är rätt typ av spelare vi behöver just nu.

Cedqvist

Ja men läs vad du skriver. Du pratar om sommaren 2014, ett halvt år bort. Jag pratar om vad jag just nu tror är bäst att göra den här sommaren, och det involverar inte att köpa brassen, och det verkar det då inte göra för dig heller? Vi har ingen aning om hur det ser ut sommaren 2014, inte ens den här sommaren. Alexis kan ha blommat ut, eller blivit sämre och fortfarande spelar som en bajsnödig kanin. Villa kan ha begärt att få lämna, vilket känns troligt med den speltiden han får nu, eller har han blivit ordinarie. Cuenca och Tello kan antingen ha fått sina stora genombrott eller ha lånats ut/sålts. Vi har ingen aning. Jag kan bara prata om vad jag ser i laget just nu och det är verkligen fantastiskt det jag ser. Vi har rätt formation där i stort sett alla ordinarie spelare är i form, avbytarna är det klass på och skulle en startspelare få en formsvacka försämras vi inte nämnvärt. Framförallt går naturligtvis laget otroligt bra i allting, men det är i vår det avgörs.

Barcelona AGM
2013-01-13 16:56
L.A.M Nr 10

Jag känner lite som dig. Men och andra sidan ser jag inte Tello och Cuenca som potentiella startspelare. De får nöja sig som inhoppare eller spela i något mitttenlag. Så länge de inte klagar så fine för mig.

Alexis ser jag ingen framtid hos oss. Han passar verkligen inte in i spelet och därför tycker jag vi ska sälja honom efter säsongen. Villa börjar bli gammal.

Som du ser så är det inte många kvar som JAG tror på. Detta är ett subjektiv åsikt så förväntar inte mig att alla ska tycka samma sak. Men de jag tror på är Messi självklart och Pedro. Så i mina ögon finns det plats för en anfallare till men om det är Neymar som passar in vet jag ej.

Neymar,Messi,Pedro,Tello,Cuenca,Deulofeu. Samt att Iniesta kan spela som ytter och Cesc som central. Riktigt grym anfallsbesättning i mina ögon.
Barcelona Occi
2013-01-13 16:55
Håller med delvis, men.. Personligen räds jag mest om Neymar går till Real. Utöver att Neymar är extraordinär spelare och jag vill att han kommer hit så är det också rädslan för att han går till Real där jag tror han kommer göra under, inte minst mot oss.
Vi har bra med spelare på den positionen som du säger. Men om hans val stod mellan Barca och Real endast så skulle jag självklart hellre ha honom hos oss.
Sålänge han inte går till Real är jag nöjd, kort sagt.
Barcelona Cedqvist
2013-01-13 16:54
@L.A.M Nr 10:

Absolut, finns ingen anledning att plocka in honom nu och det är ju inte särskilt troligt heller med tanke på alla uttalandet från Neymar, hans farsa och Santos; han stannar tills efter VM 2014. Så vi kan vänta ett år och se vad som händer, men det går inte att säga annat än att han är intressant. Och 2014? Hur pigg är Xavi? Kommer Iniesta fortsätta spela falsk ytter? Stannar Villa? Vi har gott om tid att utvärdera alla situationer...
Barcelona ¡Barca! - Crèma Catalana
2013-01-13 16:48
Kommer förlora på min tipslapp pga äckliga Roma
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-01-13 16:40
Jag förstår inte, vad är det med Neymar? Kolla på vår anfallssuppsättning just nu, dte är Meessi, Pedro och Iniesta som är ordinarie just nu, med spelare som David Villa och Alexis Sánchez på bänken. Det är svårt att veta hur långvarig Iniesta kommer vara som anfallare, men han brukar droppa ner till mittfältet samtidigt som Cesc hittat sin roll, och Thiago kommer snart att börja ta över Xavi.

Poängen är att vi har en såpass stark trupp med flera världsklasspelare, även de som inte är ordinarie. Sen får vi inte glömma Tello och Cuenca som helt klart har potential. Jag ser inte poängen med att hosta upp flera hundra miljoner när vi inte direkt är i behov av Neymar. Det går så bra nu, jag ser ingen som helst anledning till att värva en crack nu. I och för sig är det långt till sommaren, vi får se hur läget är då.
Barcelona Cedqvist
2013-01-13 16:26
@AGM:

Nej, RvP är ingen spelare för vårt spel, hade gjort ungefär samma resultat som Zlatan skulle jag gissa på (spel- och resultatmässigt, inte gnälla-ut-i-en-bok-mässigt). Neymar däremot är perfekt, en spelare som gillar att spela i en fri roll väldigt likt Messi, men vi kommer antagligen att använda honom som ett komplement till Messi, inte bara som ytterlöpare som vissa verkar tro att han hade blivit hos oss.

Jag tror det viktigaste är hurvida Neymar är ärlig i sina uttalanden att han vill spela för Barca, om han kan vara lika ödmjuk som Villa/Mascherano och acceptera att vi roterar större delar av vår trupp, så tror jag att han kan hitta en roll hos oss. Och en spelare som gillar att hålla boll, att spela man-man och små ytor; tillsammans med lirare som Xavi, Iniesta, Cesc och Messi tror jag han tacksamt hade hållt sig som en lite falsk vänsterytter istället för Iniesta...

Jag skriver detta samtidigt som jag kollar ManU-Pool, så om något låter konstigt som skyller jag på bristande koncentration ^^ Btw så kommer Real få större problem än vad de tror med engelsmännen...
Barcelona Danne - Culé - 26
2013-01-13 16:22
Som Glen Johnson *
Barcelona Danne - Culé - 26
2013-01-13 16:22
Inte precis Barcelona ämne, men tycker faktiskt synd om Liverpool som måste ha en spelare Glen Johnson.
Barcelona AGM
2013-01-13 15:57
Vampiro

Han skulle aldrig vara så bra ifall vi hade värvat honom. Det är svårt och hitta en anfallare när Messi tar så mycket plats i anfallet. Dessutom är RVP som bäst när han spelar i mitten och skulle därför inte få ut sitt maximala ifall vi värva honom.

Det Messi behöver är spelare som Pedro, Iniesta, Cesc, Xavi osv... Dem springer, håller i bollen, styr tempot osv... och på så sätt får vi ut mer av Messi som leder till att vi blir bättre.

Det är därför jag inte tror Neymar skulle passa in hos oss.
2013-01-13 15:50
Robin van Persie alltså vilken spelare han är. Han byter klubb vid 29 års ålder och man märker ingen som helst skillnad på hans spel, frågan är om han inte t.o.m har blivit bättre. Ett mål och en underbar assist nu. Otroligt imponerande speciellt när man tänker på alla stjärnanfallare som kommit till Barça och förvandlats till pojklagsspelare.
Barcelona AGM
2013-01-13 15:19
Ni kan ju inte på allvar tro att Real kommer spela såhär mot United på åttondelen i en CL match. Ligan är över för dem och dem har ingen motivation i någon av liga matcherna förutom kanske derbyt och mot oss.

Så i CL kommer vi nog få ett helt annat Real men tror fortfarande inte det räcker för avancemang till kvarten då United varit starka den här säsongen.
-----------------

En dag som denna då då det vankas toppmatcher på en söndag när man festat hårt på lördag och ligger lite halv bakis på sängen med en full mage efter bakis pizzan är nog den bästa känslan jag vet.
Barcelona elbraco - CP5
2013-01-13 15:15
westinho haha, foliehatten på men ballt skrivet.
Annons: