/spanien/barcelona/forum/792.aspx/spanien/barcelona/forum/792.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona neymar JR
12/15/2016 12:27
Katalano För min del känns det som att han inte vet vart han har målet, hans positionsspel är bedrövlig. Men inte så konstigt när han ska agera spelmotor och fladdra omkring. Senast mot Osasuna blev han Chippad men räddad av ribban, men det skrämmande var att han verkligen trodde att bollen skulle gå över.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Katalano
12/15/2016 12:04
Jag vet att andra skribenter varit inne på det ämne jag nu kommer att ta upp tidigare. och det är just därför som jag själv lagt märke till att den iakttagelsen stämmer, vilket gör mig lite osäker.

Det handlar om Ter Stegens agerande på bollar som han inte ens försöker att slänga sig på. Oftast så går de precis utanför men jag köper inte att han har ett bra målvaktsöga utan det känns som en blandning mellan att han inte är riktigt på tå och att han inte vill bemöda sig att slänga sig i onödan.

Detta kan komma att kosta oss många poäng framöver. han har många kvalitéer som är viktiga för en Barcamålvakt idag, framförallt spelet med fötterna. Men när det gäller att rädda skott och frilägen så har han inte imponerat på mig hittills.

Att han även släpper bollar förbi sig utan att ens försöka sig på att rädda dem/ inte hinner reagera i tid för att ta dem gör mig därför osäker på honom som framtida målvakt. Antingen så har han riktigt dåliga reflexer eller så väljer han att inte kasta sig på vissa bollar.
Barcelona Bosketts
12/15/2016 10:42
Det är som att många härinne vill värva bara för värvandets skull. Som att vore FM och man får börja säsongen med att rensa alla topplag på deras mest lovande spelare.

Är övertygad om att samma skribenter hade skrikit högt efter spelare som Alena, Palencia och Marlon om de funnits i andra klubbar.
Barcelona Carles Puyol Beast
12/15/2016 10:13
Att värva Aurier är som att värva Isis. Killen är ett problembarn. Han har blivit avstängd från egna klubben vilket säger en hel del om honom. Vi ska fan inte värva en sån spelare som kommer garanterat ställa till med skit för oss. Nej tack, ja tack till Clyne.
Barcelona Iniesta70
12/15/2016 09:53
Okej, okej,...tänkte ta upp nåt annat än Messi vs Altobelli...f'låt Ronaldo. Har ju flera gånger under säsongen irriterat mig på de hopplösa tiderna som matcherna har spelats på." Mitt i natten" under vardagar och lunchtid helger. Om man nu ska dela ut nån "örfil" under säsongen så får nog både Lucho och hela Barca ställa sig efter i kön, för den "fetaste hurringen" vill jag dela ut till "praktikanten" på det spanska fotbollsförbundet som ansvarat för speltiderna. Ja menar, ni ungdomar måste väl nästan ställa klockan för att hinna gå upp i tid vissa helger för att inte missa en Barca match, Käka "brunch/frukost och kolla på Barca , nice, om man nu är singel ,barnfri och utan byrackorna så är det ju kanon. El Clasico kl 16.15? Allvarligt? Det borde ju vara inskrivet i spansk lag att matchen inte får spelas innan 20.30! Spelar ingen roll om man fått en våning för sig själv att mysa framför matchen med nåt mysigt i glaset. Mina barn och hundar tycker ALLTID det är onaturligt spännande att "farsan" är helt själv på nedervåningen. Vad gör han? "Får vi komma ner?" "Varför låter du så arg?" "Jag vill också titta!" "Snäääälla" Irriterande spel på tv:n, irriterande ljud från övervåningen. Om man väl släpper ner dom i halvtid så blir dom kvar....en grabb som leker "Brum Brum" med en traktor mitt framför tv:n. En dotter som drar en i armen och vill visa upp sina senaste teckningar. En "farsa" som får lägga fyrahundra riksdaler i "svärburken" i den 90:e match minuten medans dottern tittar med en halvöppen mun och säger "Fy på dig pappa" " nu kommer inte tomten till dig". När jag väl snubblat upp till övervåningen och letar febril efter de sista dropparna av "ful-Whiskeyn" så kommer min bättre hälft fram och säger i lagom irriterad ton: "Nu har du ju fått titta på din match, nu är det din tur att ta hand om ungarna".......El Clasico 16.15? ...
Barcelona S.Eto'o
12/15/2016 08:32
Vill inte låta PRO Ronaldo eller nått liknande men du kanske bör inte överdriva med att Messi var copa Amerikas "överlägset" bästa spelare när han knappt fick utmärkelsen utan den gick till Sanchez. Jag personligen tycker Messi var individuellt bäst i turneringen men sättet du skrev på där du antydde att han var överlägset är tyvärr fel.... Visst är inte Ronaldo i Messis nivå men det betyder inte vi ska minimera alla hans bedrift, att säga han inte var nyckelspelare i EM är att överdriva stort. Han tog de vidare i gruppens sista match (vare sig det var mot Ungern eller Spanien behövde de poäng vilket han fixa på egen hand) sen tog han ut dark horse laget Wales med mål och assist i en 2-0 match. Säger inte han var Portugals bästa spelare men en stor nyckelspelare var han. Sedan undrar jag om det fanns en annan spelare som hade större betydelse än Ronaldo i Reals cl vinst? Han vände en 2-0 underläge till 3-2 med ett hat trick, bara det där gav Real bootsen och motivationen de behövde för att vinna Cl. Det finns många andra sätt man kan klanka ner på Ronaldo eller visa hans dåliga sida men snälla skriv aldrig Ronaldo inte har/hade betydelse i en titel. Sålänge Barcelona/Argentina eller Real Madrid/Portugal vinner en titel så är det med 99% sannolikhet pga Messi och ronaldos förtjänst, spelar ingen roll vem som gör sista målet. Nån större vinnarskalle än bägge Två har inte existerar i fotbollens värld. Alla har sin egen åsikt ni måste acceptera det, jag själv tycker att Suarez förtjäna ballon dor 2016 tätt följt utav Messi och Ronaldo och att Iniesta är världens bästa spelare när han är skadefri men men.... Godmorgon till er som ska jobba och plugga och oss andra önskar jag en god sömn! Visca el Barcelona
Barcelona Duda
12/15/2016 08:10
Jag sa det i somras och jag sager det igen - jag hoppas att vi gar all in for en hogerback! Ar det bara jag som tanker pa tider innan Dani Alves da vi hade problem just pa den positionen? Vi hade spelare som Reiziger, Gabri, Oleguer, Zambrotta, Belletti, som egentligen inte ar daliga (kan diskuteras), men inte var tillrackligt bra for att spela for oss... Ar trott pa dessa latsats varvningar som Douglas och Aleix, och nu Srna eller Hysaj? Vi ar Barcelona!

Nar vi val satsade allt pa en spelare som Dani Alves sa var det garanti for succe! Han va redan varldsklass som dominerade sin kant i La Liga och han va grym pa bade offensiva planhalvan sa som den defensiva. Spelade riktigt bra mot oss varje gang vi motte Sevilla. Vi pungade ut lite mer cash men fick en spelare som gav oss 8 sasonger av lycka. Se och lar!

Jag hade garna velat se Fabinho fran Monaco i var troja. Endast 23 ar, dominant i Monaco som egentligen kan spela pa flera positioner, har varit grym i Ligue 1 samt CL i tva sasonger nu, och paminner mig valdigt mycket om Dani Alves i spelstilen. Visst har han ett litet forflutet i Real Madrid, men tycker inte det har nagon storre betydelse da han knappt spelade nagon a-lags match.
Barcelona Thierry Henry
12/15/2016 04:49
@JUSSI BJÖRLING:
Han va en av flera nyckelspelare. Portugal vann EM genom art vara defensivt kompakta och ta tillvara på sina anfall. Ronaldo gjorde 3 sv Portugals samanlagt 9 mål och stod även för 3 assist. Han blev även utvald i turneringens lag. Att kalla honom för något annat än nyckelspelare är ju patetiskt. Lite objektivitet kan man ha även som Barca supporter. Jag tycker själv han är överskattad och det är många individuella priser ham vunnit som han ej förtjänat. Men turen log mot honom i år. Ska priset hålla någon form av röd tråd och gå efter några som helst trovärdiga kriterier så va Ronaldo det enda riktiga valet i år. Messi må ha förtjänat någon balon D or mer och Ronaldo någon mindre men det va inte i år Sen att du skriver att det "går att argumentera" om han va nyckelspelare i cl? Är du på riktigt? Han gjorde 16 mål!? Nytt cl rekord! Mer än dubbelt så många som närmsta real spelare, där han bland annat vände kvartsfinalen mot wolfburg från underläge 2-0 till vinst med sitt hattrick i andra matchen. Sen hade han 4 assist. Bara Neymar och 2 andra spelare gjorde fler i turneringen med deras 5st. Vad är där att "argumentera"?
Barcelona Thierry Henry
12/15/2016 04:31
@Carles Puyol Beast:

Jag hade helst sätt Aurier som nu högerback. Tycker han är flera steg över både Clyne och Hysaj
12/15/2016 00:35
Är du seriös hahahaha Hysaj. Hysaj gjorde helt Ok EM men du ska se hans matcher i ligan KATASTROFAL. Han har blivit maxad på sin position. Så nej tack. Vi behöver värva lite fysiska spelare inte klena jävlar. Laporte känner denna ligan bra så det hade varit kanon värvning, Mashe vill jag slänga långt för han är för slö och sätter oss i skiten direkt när vi får anfall emot oss. Om jag hade fått bestämma hahaha. In Laporte och Ut Mashe plus pengar. In Coutinho och Ut Arda plus pengar. In Clyne och Ut Vidal plus pengar. In Nzonzi och Ut Malbro plus 200 miljoner.
Barcelona Lionel "Rey" Messi
12/15/2016 00:28
[QUOTE=Thierry Henry]Helt rätt! Dags att släppa det nu! Ronaldo vann EM och cl. Dom 2 absolut största titlarna detta året. Han gjorde det som en nyckelspelare för både real och Portugal . Ja alla vet att Messi är snäppet bättre som spelare. Men detta året har Ronaldo lett sina lag till större titlar och det är det fotboll går ut på. Allt annat än att Ronaldo vunnit balon D or hade vart trams. Det va välförtjänt. Messi kasta blrtskn lilla chans när hans Argentina föll i copa Amerika finalen [/QUOTE] Han var inte nyckelspelare för Portugal, och för Real klev han enbart fram mot Wolfsburg och ett par blåbärsgäng. I semifinalen och finalen i CL var han osynlig och bromsade Reals spel mer ön vad han gynnade det. Att han sedan fick lägga avgörande straffen ändrar inte på det faktum att han var en av de sämsta på plan. För Portugal gjorde han 2 bra matcher av 7. Mot Ungern och Wales, hör du på namnen. Ungern och Wales!!! Ett Ungern där Dszudzsak(stavning?) är största stjärnan och ett Wales med Bale och Ramsey. Om vi kollar på Messis år då. Copa America's överlägset bästa spelare med 5 mål och 4 assist på 4-5 matcher. Ja, han missade sin straff men även CR gjorde det mot Österrike i gruppspelet och om EM inte hade infört nya regeln att bästa treorna går vidare hade den straffmissen slagit ut Portugal från EM. Till Messis försvar satte han straffen i samma läge förra året men de vann ändå inte. Jävligt svårt att vinna finaler när alla tänker på jaget före laget och bara stirrar på Messi när han får boll, och när Messi väl vill väggspela eller skapa olika kombinationer väljer Di Maria/Higuain/Pastore osv att försöka leka hjälte och avgöra, tyvärr är ingen av de kapabla till det. I Barca var Messi förutom en formsvacka i några matcher bäst. Flest mål och assist under året. Spelmotorn/playmakern i Barca samtidigt som han allt som oftast även var tvungen att vara avslutaren/målskytten när de andra svek. Copa del Rey finalen var han tungan på vågen med sin utomjordiska pass till Alba och smörpass till Neymar. ''Messi är snäppet bättre som spelare'' NEJ. VERKLIGEN INTE. Han är inte ens i samma dimension som CR (även känd som penaldo, tapinaldo osv. Öknamn som alla är befogade). Messi är tidernas bästa och kommer bli ihågkommen som det i många decennier fram medan CR bara kommer ses som en bättre version av Gerd Müller/Inzaghi/Raul osv.
Barcelona Kom tillbaka Xavi
12/14/2016 23:57
Clyne är en medelmåtta. Bellerin och Walker är okej fotbollspelare, inget mer. Inga spelare som kommer in och höjer vårat lag direkt. För mig finns det en högerback jag vill ha och det är Hysaj. Fantastisk i Napoli och i det Albanska landslaget. En drömvärvning. Men inte lönt att prata om dom här spelarna ändå då vi alla vet att vi kommer plocka in en medelmåtta som Cancelo från Valencia istället.
12/14/2016 23:52
Att jämföra Kyle med Clyne är ett hån. Kyle är snabbare visst det kan jag ge er men thats it. Clyne är en HB som förstår spelet bättre och är bättre med boll och han gör sällan bort sig. Clyne är snabb också och man behöver inte vara Bolt för den delen. Clyne gör oftast assister trots att han är HB. Ja jag vet att Bellerin gör också assister men kolla på spelarmaterialet hos Liverpool och Arsenal. Arsenal har bättre spelare tycker jag men det handlar om prestationen hos spelarna för mig. Den som sticker ut mest är Clyne men vi kommer aldrig köpa honom för han passar inte in hos oss enligt ledningen plus att han är Engelsk tyvärr. Mina 4 värvningar: Coutinho igen :) Clyne Laporte Nzonzi Inga omöjliga värvningar utan mest nyttiga för framtiden.
Barcelona Iniesta70
12/14/2016 23:38
Barcelona FCB_Messi
12/14/2016 23:26
Ni nämner clyne och bellerin . Men personligen så tycker jag att kyle walker är ett bättre alternativ för oss .
Barcelona Iniesta70
12/14/2016 23:24
El Pistolero Håller med! Tillbaka till "vargflocks mentaliteten". Har ju faktiskt sett presspelet som ett av våra signum. Det höga försvarsspelet, vinst av boll högt och "knyckla" ner motståndarna så deras anfall består av långa bollar till en ensam stackare vid mittplan. Eller så försöker dom spela sig igenom vilket ska randera att bollen till slut hamnar i Busquets ägo. Och så börjar vi om... Problemet är väl när vi själva har blivit under press. Förr spelade vi oss ur motståndarens press. Nu har ju mittfältsspelet " hackat", varit obefintligt. Men med Iniesta tillbaka så kanske vi kan "aktivera" vårt mittfältsspel igen, Busques har ju också blommat ut igen. Så det finns ju hopp.
Barcelona El Pistolero #9
12/14/2016 23:17
Håller med om Clyne. Nog den enda engelsman jag vill se i Barça. Bättre än Bellerin.
Barcelona Ribohn Fan
12/14/2016 23:15
El Pistolen Det har mest med hur motståndarna spelar. Gladbach, Osasuna, Malaga och Alaves. Då blir presspelet naturligt, för att laget är kort, beroende på att dessa lag backar hem till eget straffområde. Fast det presspelet har varit sämre än tidigare. T ex Real Sociedad matchen pressar dem oss högt, då väljer Lucho att hålla laget långt, då är det omöjligt att ha ett presspel.
12/14/2016 23:09
Vi borde satsa på Liverpools spelare nästa transfer: Coutinho en given. Clyne är given i mina ögon. Jag vet att jag har sagt Bellerin men när man ser Liverpools matcher så inser man hur bra saker Clyne gör på plan och det behövs i Barca.
12/14/2016 23:03
Iniesta70 Det där med presspelet under Lucho är lite klurigt. I några matcher har vi bra presspel. Mot Osasuna och Mönchengladbach hade vi ett väldigt bra presspel enligt mig, håller du med? Sen innan under säsongen har presspelet varit rätt dåligt som mot Real Sociedad, Alaves, Malaga för att nämna några. Vi ser ingen kontinuitet på hur vi jobbar utan bollen, fattar inte grejen haha.
Barcelona Katalano
12/14/2016 22:14
@Ribohn Fan:
Fair enough. Tack för korrigering. Ändrade det stycket i min post.
Barcelona Iniesta70
12/14/2016 22:14
Katalano

Ja, alltid kul att bolla lite med likatänkande. Vi har väl varit inne på Roberto tidigare om jag inte minns helt fel? Thiago "väntar" man väl alltid lite på. Det känns som han ska komma tillbaka frågan är bara när. Eller så är det bara i mitt bakhuvud som det gror.
Tror nog de flesta inte tänker så mycket på Roberto som mittfältare men för mig är det som med Thiago, jag går bara och väntar på att det ska ske.

Som du också skriver så vore det ju perfekt att ge Denis lite speltid med Iniesta.
Vem skulle inte växa med den uppgiften? Lite för lite speltid för Denis hittills kan jag tycka. Han behöver ju känna förtroende för att våga.
Sen har ju de här La Masia killarna presspelet i ryggraden. Vart tog vårt härliga presspel vägen? "Paxade" Pedro presspelet före Lucho och packade ner det i kappsäcken innan han drog till de brittiska öarna?
Det saknar jag en hel del. Men Lucho har ju sin egen filosofi men personligen så gillade jag "jakten" på åter erövringen av bollen så snabbt som möjligt.

Vi får väl se nu hur det artar sig. Vi har ju spottat upp oss de senaste matcherna även om motståndet har varit mediokert. Men alltid bra för självförtroendet att vinna och känna att man rullat boll hyfsat.

Barcelona Ribohn Fan
12/14/2016 22:08
Katalano

Denis spelade en säsong i Barca B 2014-15.
Är ingen La Masia spelare.
Barcelona Katalano
12/14/2016 21:06
Iniesta70 Du och jag har i många fall väldigt lika åsikter kring just laget och spelet på planen. Vad vi har för förväntningar och önskemål. Jag är absolut inne på samma spår kring vårt mittfält framöver. Vill se mer av Denis Suarez. Tror att han kan bli fantastisk om han bara får kontinuitet och får spela med Iniesta, på så sätt lära av den bäste. För tidigt att säga om han verkligen är bra nog att vara en startspelare, men jag tycker inte att de övriga mittfältarna spelat bättre än honom så varför inte ge honom chansen på riktigt. Han är ju ung. Sergi Roberto ser jag också på mittfältet framöver. Tidigare när folk bedömt honom så har det varit när han spelat istället för Xavi eller Iniesta och tyckt att han inte kan täcka upp för dem tillräckligt bra, men hur bra måttstock är det egentligen på hur bra han är. Ingen kan jämföras med de herrarna. Både Denis och Sergi kommer från La Masia och spelade där under tiden då Pep var coach, på den tid då det fanns en tydlig spelidé även för B-laget för att fostra dem i sättet som Pep ville leda laget och göra omställningen från B till A-lag så smidig som möjligt. De har därför tiki takan inom sig. ( Blev upplyst att Denis inte är La Masia-spelare trots allt. My mistake. Men faktum kvarstår för Sergi Roberto och varför jag har tron på honom som mittfältare i framtidens Barca) Skulle inte haft något emot att få hem vår förlorade son Thiago dock. Det är min dröm.
Barcelona Iniesta70
12/14/2016 20:40
Ingen som vill prova med Iniesta/Denis? Denis skulle nog bli grym om han fick samma förtroende som Gomes verkar ha fått. Tror det är framtiden. Nästa säsong när vi har köpt en till högerback som Lucho tror på(om nu Lucho är kvar)
så skulle jag vilja se Roberto/Suarez slussas in när Iniesta trappar ner lite mer, ni vet ålder, skador.
Det är nåt jag skulle vilja se. Inga nyköpta "hypade" färdiga spelare. För mig räcker det med en ny högerback och flytta upp Malrlon, sälj/ ge bort ett par spelare typ en fransman som börjar på M och en spanjor som mesta dels sitter i frysboxen och endast får tinas upp ett par gånger per termin. Han brukar hålla till på Robertos plats. Vill helst inte peka ut dom med namn.
Sen så har jag ingen bestämd åsikt om Paco ännu. Vill gärna/ behöver se lite mer av honom, samma sak med Gomes. Digne gör det helt okej. Kan växa.
Det är min plan/åsikt. Roberto på mittfältet är en åsikt. Tänk på det innan ni lynchar mig. Men jag tror att det finns några till som har samma förhoppningar om Robertos framtida position.
Barcelona JUSSI BJÖRLING
12/14/2016 19:37
Det Barcelona behöver är två mittfältare som är olika. Som Rakitic och Iniesta. Vi såg hur dåligt det var när Andre Gomes och Rakitic spelade tillsammans. När Iniesta kommer in får vi två olika mittfältare, mer dynamik och bättre möjligheter.

Andre Gomes/Rakitic - dåligt eftersom de är likadana

Iniesta/Rakitic - BRA eftersom de kompletterar varandra med sin olikhet.
12/14/2016 19:37
26 - Real Madrid midfielders have made 26 assists this season, twice as Barcelona's (13 - all competitions). Difference. This is bad.
Barcelona Katalano
12/14/2016 19:27
@Soko:

Tycker du att vi var sårbara med Busquets, Iniesta och Xavi på mittfältet?
Det hanldar om hur laget försvarar, inte om att vi är i behöv av 2 defensiva mittfältare. Jag vill inte se det i Barca i alla fall.
Barcelona Soko
12/14/2016 19:05
Det Barca behöver är två defensiva mittfältare då vi har sjukt mycket folk i anfallet. Det är bakåt vi är sårbara och när motståndarna tar bollen är det motorväg mot vårt mål då vi har bara Busquets och mittbackarna kvar om nu Pique inte är framme också..
12/14/2016 18:57
[QUOTE=Soko]Rakitic är mer stabilt på mittfältet än både Gomes och Denis som dessutom är mer defensivt inriktad något vi behöver med tanke på att vi spelar med 8 anfallare och är sårbara i defensiven. [/QUOTE] Vad Barça behöver är två centrala mittfältare som kan o vågar göra kreativa saker med bollen. Det defensiva står Busquets för.
Annons: