/spanien/barcelona/forum/7746.aspx/spanien/barcelona/forum/7746.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-02-21 12:45
Snälla, vi förlorar första åttondelsfinalen på bortaplan med 2-0, vi sitter i ett riktigt jobbigt läge och får svprt att gå vidare. Ska man sitta och berömma laget? Säga att allt kommer ordna sig? Säga att Messi kommer göra hattrick och vi kör en manita på Camp Nou? För av vad jag såg igår lär vi få det minst lika jobbigt på Camp Nou. Och jag kommer ihåg Chelsea, jag kommer ihåg Inter. Många inklusive jag själv tyckte det var dåligt att förlora men hade bra förhoppningar inför returen, båda matcherna slutade med respass. Min poäng är att det här var en av de sämsta matcherna på säsongen och absolut den jobbigaste matchen på säsongen, det kan ha varit matchen där vår säsong förändrades från succé till fiasko. Får man inte klaga då? Det är klart man får kritisera, så länge det är konstruktiv kritik.
Barcelona Ton
2013-02-21 12:44
enkos

Jag vet lika väl som du att Messi presterat fantastiskt i CL. Om du läser en gång till så kan du se att det inte är det jag invänder mot.
När vi möter defensivt skickliga lag likt Chelsea, Real, & Milan så stryps det utrymme Messi normalt får mot lag i ligan. Resultatet blir att han vandrar ner i banan för att hämta boll & när han väl får den & vänder upp så har han en ocean av motståndare mellan sig & målet. Rörligheten i laget går ner & sidledspassandet eskalerar.
Självklar skall inte Iniesta start upp till vänster i en sådan här match, utan istället befinna sig på mitten för att skapa utrymme där. Med Tello/Alexis på ena kanten & Pedro på andra så kanske vi kunde fått till något djupledsspel.
Barcelona enkos
2013-02-21 12:34
Ton, vill bara påminna dig om Messis facit i CL

Messis 56 mål I CL

Germany 12
England 8
Ukraine 5
Ryssland 4
Greece 4
Scotland 4
Italy 3
Denmark 3
Czech Rep 3
France 3
Belarus 2
Switzerland 2
Spain 2
Portugal 1

Barcelona L.A.M Nr 10
2013-02-21 12:34
Jag tycker Messi sett extremt loj ut efter juluppehållet. Visst blixtrar han till ibland, visst gör han sina mål i La Liga men ser så enormt mycket segare ut utan boll, och har dessutom stått för fler felpass och bolltapp. Senaste matchen mot Real Madrid var nästan en pina att se, igår tyckte jag han var ok, dock inte med Messimått. Sen ska vi nog ta det lite lugnt med att han presterat dåligt de senaste stormatcherna, i höstas gjorde han 4 mål på 3 El Clásicos tex. Men som sagt, efter uppehållet tycker jag han sett sämre. ut.

Allt är dock räknat med Messimått, och det sämsta på den skalan är typ ändå bättre än alla i världen:). Nej skämt åsido, det är klart att han inte är dålig, men räknar man hur han presterat tidigare förväntar man sig det. Målet är alltid att utvecklas och bli bättre, och jag tycker Messi tagit det steget varje säsong men just nu har han stannat av lite, och har blivit lite mer lättläst av de andra lagen.
Barcelona Ton
2013-02-21 12:30
Till moderator.

Jag har nu blivit anklagad för att vara pajas & real-fan, bara för att jag skrev ett kritiskt inlägg. Är detta OK?
Barcelona enkos
2013-02-21 12:26

Ton: Du får istället skriva på puertan vad din ronaldo gör i stora matcherna, hur många titlar han vann åt sitt real och hur många cl vinster han fixade!!!
Barcelona Ton
2013-02-21 12:25
Är man inget Barcafan bara för att man kritiserar laget?! Jag håller på Barca alla dar i veckan, men det innebär inte att jag inte kan kritisera laget, eller enskilda spelare då det inte fungerar. Att såväl Messi som Iniesta genast fick tre-fyra spelare på sig igår så fort de rörde bollen & att de därför kör fast, innebär väl bara att spelmodellen behöver omvärderas?
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-02-21 12:25
Man är så otroligt besviken igår. Det är roligt hur fansens attityd och spelarnas attityd på planen känns som att de hänger ihop, man brukar ofta säga att det inte spelar någon roll vad man själv har för inställning, vilket det kanske heller inte gör, men varje gång fansen underskattar motståndarna så känns det som spelar går in med en taskig attityd också. Igår så trodde många på storvinst, andra på uddamålsvinst, men gemensamt var att ingen av oss på allvar trodde Milan kunde utmana oss över två matcher. Se vad som hände. Vi lär oss inte, fans lär sig inte generellt. Det finns inga lätta matcher i fotboll, och speciellt inte i en åttondel i CL. Milan är uppenbarligen tillräckligt bra för att ta vara på den där lilla, lilla procenten underskattning som fanns hos Barcaspelarna igår. Det var inte mycket, men tillräckligt för att det ska kunna kosta laget ett kvartsfinalavancemang.

Jag tänker inte gå in på matchen. Det är ingen idé. Vi försökte knappt, vi väntade på att andra skulle göra jobbet, vi hade inget som helst djupldesspel och ingen som helst tanke på att gå framåt och försöka vinna matchen. Förmågan att lyckas ta sig tillbaka från underlägen vi har haft hela säsongen var som bortblåst, spelet såg om möjligt ännu sämre ut efter Milans ledningsmål. Sen är det också små marginaler vi snackar om, första halvlek var inte helt olik alla andra halvlekar vi har spelat den här säsongen, vi kunde mycket väl ha fått en chans och gjort 1-0, Messi kunde ha gjort en solorusch, Iniesta en fin passning eller liknande. Istället får de ett handsmål. Jag tänker inte skylla på det, bara undra över hur det hade sett ut i världen om vi hade gjort ett exakt likadant mål, hur reaktionerna hade varit.

Vi är riktigt illa ute nu. Från och med idag så ska vi göra oss redo för returen. Inte att vi ska skita i ligan och cupen, utan vinster där hjälper bara oss i väntan på matchen om tre veckor. Spelarna ska träna hårdare, vi ska inte slappna av någonting, vi ska vila de som behöver vila, vi ska göra allting som är nödvändigt för att skapa så bra förutsättningar som helst i returen. Det blir svårt, mycket svårt. Det känns läskigt likt både Chelsea och Inter-matcherna, och då har vi ändå ett sämre resultat den här gången. Förra året hade man känslan att det ändå löser sig mot Chelsea, men nu känner jag något helt annat. Insatsen igår var så dålig att det inte gav något som helst hopp om bättring i returen. Trots de här känslorna ska vi kämpa, vi ska kämpa till sista droppen. Det blir som sagt en mycket tuff uppgift men det är inte omöjligt.
Barcelona enkos
2013-02-21 12:24
Man märker att det finns några Real fan här som skapat falska konto för att provocera ... stäng av skiten direkt!
jawwa
2013-02-21 12:17
Som någon nämnde så skall cesc inte spela mot lag som parkerar. Det han gör som är bra i dagens barca är att slå dem rakare bollarna, finns då inte ytorna och ett obefintligt ljupledsspel så gör han ingen nytta. I sådana matcher skall iniesta ner på mitten o luckra upp
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona The Reporter
2013-02-21 12:16
Ton är inget Barca-fan. Han har ändrat i profilen bara till Barca-tröjan. Han vill skapa kaos här inne
Barcelona The Reporter
2013-02-21 12:12
Hallå, kolla för det första hur lag som Chelsea, Milan osv ställt upp mot Barcelona. Ytan som Messi brukar ha, alltså mellan mittbackarna och innermitt, har dem oftast trafikerat med circa 4 spelare. Lägg därmed till att vi har 2-3 spelare där. Iochmed detta får Messi antingen komma ner och hämta boll, eller flytta ut på kant, och då kommer han automatiskt längre bort ifrån målet
Barcelona Ton
2013-02-21 12:10
Occi

Förstår inte varför du gå till personangrepp & kalla mig pajas?
Barcelona Occi
2013-02-21 12:07
Ton din pajas, att han inte gör mål betyder inte att han inte presterar per automatik. Han presterade suveränt bra mot Chelsea, enorm otur hade vi dock. Har inte sett han göra en dålig match någon gång mot Real, han har inte varit på sin allra högsta nivå senaste el clasicon men han har definitivt presterat. Igår kollapsade hela kollektivet, omöjligt för Messi när han har 3 ii ryggen varje gång han får bollen, dessutom otroligt dåligt understöd från mittfältarna igår. Hela laget var dåligt.
Barcelona The Reporter
2013-02-21 12:00
Hoppas på en sådan här Leo, och att han får tyst på alla haters
Barcelona THIAGO ALCANTARA (LeoMessi förra nicket)
2013-02-21 11:54
Problemet med Messi i dessa matcher är att när han väl får bollen och börjar driva med den så har han absolut ingen att slå den till! Han möter 6 motståndare men ingen medspelare. Till skillnad från många andra i laget så försöker ta sig framåt med boll iaf. När lag försvarar så här så ska inte Fabregas spela, för iniesta är inget djupledshot och spelet blir för centrerat.
Barcelona Messidinho_10
2013-02-21 11:54
Messi kommer käka upp Milan till frukost om 2v, det är jag helt säker på. Hemma på Camp Nou kommer han explodera, så som han brukar göra. Kolla vad han gjorde med Arsenal en gång.
Barcelona Ton
2013-02-21 11:48
@ elbraco - CP5

Att Messi gjort mål i två CL-finaler (2009,2011) spelar väl ingen roll för hur han presterat i matcherna under 2012 & 2013? Hur lyckades han mot Chelsea förra våren? Mot Real i supercupen? Mot Real på Bernabeu i cupen? Mot Milan igår?
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2013-02-21 11:40
- Det här var ett väldigt negativt resultat. När man inte dyker upp till matchen då kan det bli så här, säger Andreas Iniesta.

Kolla bara hur jävla dumt det låter. Man åker till San Siro där många har haft det svårt genom åren och man möter ett lag som har tagit 7 CL-titlar. Snacka om underskattning. Det är svårare att vara okoncentrerade än att vara koncentrerad i såna matcher.

Puyol gjorde kanske säsongens bästa match igår, hade hälften av laget haft hans vilja skulle det inte bli 2-0. Resten borde ta och skämmas.
Barcelona elbraco - CP5
2013-02-21 11:39
Vissa verkar få det till att Messi försvinner i dom stora matcherna så här efter Milan-matchen.

Till er som gör det så vill jag bara påminna om att han har gjort mål i två separata Champions League-finaler och delar väl något rekord med Di Stefano i antal mål i El Clasico, vid 25 års ålder så tänk till en extra gång...

Hela laget försvann igår (förutom il capitano) och Messi var bara en av dom.
2013-02-21 11:30
Jag tycker att vissa överdriver lite här när de säger att Milan endast parkera bussen. Visst de försvara sig jävligt bra under hela matchen men de var faktist bättre än oss även i första, och vi kom undan billigt. När var det sist ett lag hade mer skott på mål mot "Barca"? Bara det säger ganska mycket..

Man får tycka precis vad man vill om Jose Mourinho, men hans kontringsspel är något utöver det vanliga.. Milan försvaret bjöd på flera misstag och man hade kunnat kontra tex, men vi är fullständigt värdelösa på det. Så enkelt är det. Jag tror fan vi är bland de sämsta lagen i CL när det gäller att ställa om snabbt, kolla på Munchen, Real och Dortmund tex..

Då var det dags för Alves igen. Hur många gånger har inte han tappat sin markering i stora matcher? Flera gånger mot CR7, mot Inter, mot Chelsea och nu även mot Milan.. Jag förstår inte varför han måste vara så centralt hela tiden och han är en dm i från Pique vid Muntaris mål.. Jag säger inte att vi ska sälja Alves men det är dags för klubben och ta ett snack med honom. Det här håller inte, han har inte varit bra på två säsonger nu.. De får helt enkelt ta och förklara för honom, det här går inte längre..

Anledningen till att jag är så negativ är för att vi har mött bussar tidigare och vi har inte lärt oss något. Jag kan inte se ngn utveckling på tre veckor UTAN TITO.. Det har gått tre år snart och vi undrar fortfarande hur vi ska vinna mot såna lag. Och Milan kommer göra mål på Camp Nou, tro inget annat..
Barcelona Ton
2013-02-21 11:05
En tendens som jag tycker funnits hela senaste året är att Messi när det verkligen gäller (El Clasico, CL-Chelsea, Milan) försvinner ur matchen helt eller iallafall till stor del. Real har det senaste året inte haft några större problem att handskas med honom & Milan hade definitivt inga som helst problem igår.
På hela matchen igår hade Messi två (!) skott mot mål, varav ett var den där frisparken som flög långt upp på läktaren. Att han vill ha mycket boll gör att han söker sig bort från bevakare & vandrar längre ner i banan , vilket i sin tur gör att laget inte har sin bäste (ende?) målskytt i en position som hotar motståndarna.

Vad gör 100 mål om de inte kommer några mot de starkaste motståndarna?
2013-02-21 10:57
NoGo™
Oj, vad jobbigt... Det här ser inte ljust ut alltså.
Barcelona NoGo™
2013-02-21 10:55
@Diar Iniesta Shekha:

Det senaste man hörde var väl att han skulle bli kvar där tills slutet av Mars tyvärr. Jag hoppas att han kommer tillbaka tidigare, vi behöver han!!
2013-02-21 10:52
Är det någon här inne som vet något om Tito? Är han på bättringsvägen? Kan han komma tillbaka snart? Kan han vara med mot Milan 12 mars?
Barcelona westinho - Sergio #16
2013-02-21 10:40
Jag ger oss 10 % chans att gå vidare. Hur ofta håller Barca nollan? Precis. Vi får räkna med att Milan gör mål och då måste Barca göra minst 4. Det kommer de inte klara eftersom Milan försvarar med hela laget vid straffområdet.

Copa del Rey, Ligan och att Real åker ur CL så är jag ändå nöjd med säsongen.
Barcelona påfågeln
2013-02-21 10:36
Synd att vi inte hade Bojan att slänga in igår, hade i varje fall känts bättre än att slänga in en iskall Alexis. Ett uttåg i CL-åttondel lär i varje fall trygga Neymar till sommaren, nu vill jag bara ha Tito tillbaka frisk, Roura i all ära men han är inte redo för att vara mer än assisterande just nu, Tito däremot behöver få vara frisk och sätta sin prägel på laget. Framförallt måste Tito få motivera laget!
Barcelona H.C Xavier
2013-02-21 10:36
"We'll make it through the next round"

- Jordi Roura

Det är just denna inställning som gjorde att vi förlorade matchen på San Siro.
Barcelona enkos
2013-02-21 10:14
Barcelona är mäktiga att de kommer vända på detta, det är jag så övertygat om..Det gäller bara att köra med full fart och gas i botten från första minut. Jag hoppas på 3-4-3. Masken, Puyol och Pique ska vara backar och inte lämna egen planhalva en sekund..Busquets ska vara där också och kontrollera mittfältet samt inspektera försvaret.. De andra 6 ska anfalla.. Alves och Alba längre fram är ibland mer farliga än vad Pedro är..

-----------------------Valdes---------------

---Mascherano-----Pique----------Puyol---

-----------------------Busquets-----------------

Alves ---------------Iniesta---------Alba------

Pedro/Tello ----------Messi------------Villa---

Om vi sett var vi är mest sårbara så är det på Alves kant, det är där många av målen vi släpper då Alves oftast inte orkar tillbaka i rätt tid, nu kan han istället fokusera mer framåt så Mascherano täcker hans kant.. Milan kommer parkera bussen ännu mera och därför tror jag de inte kommer passera mittlinjen 2-3 gånger under hela matchen...
Barcelona Capitán - El tiburón
2013-02-21 10:10
Usch alltså! Milan förtjänar beröm för den insats de gjorde, även om det var en defensiv sådan.
Det värsta är ju att matchbilden kommer se exakt likadan ut i returen om inte värre.
Vi har ett par tuffa matcher framöver som kommer slita mycket på laget och jag räknar med minst 1 skada på någon viktig spelare under den här perioden. Rotation gäller nu fan! Låt Thiago, Song och Tello få lira mot Sevilla. Har man mer en 10p ledning i ligan får man lov att riskera lite. Framför allt när CL står på spel också..
Annons: