/spanien/barcelona/forum/772.aspx/spanien/barcelona/forum/772.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona neymar JR
2016-05-02 18:02
Bailly och Martinez absolut, alla dagar i veckan. Bra täckning på försvaret och mittfältet. Endast Martinez så dra åt helvete.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Rambla~
2016-05-02 18:00
Värvar den här ledningen Javi Martinez blir jag fan förbannad och ger upp. Han är ingen naturlig mittback. Fast detta kommer inte förvåna mig, för det är så de jobbar. Song, mittfältare/mittback var tanken. Mathieu, mittback/vänsterback var idén med den värvningen. Och så kommer det fortsätta. Det blir alltid lite äldre spelare som är tänkt att täcka fler positioner.
Barcelona neymar JR
2016-05-02 18:00
The players have a second day off today. They return to training tomorrow, ahead of the league game against Espanyol on Sunday. #fcblive Livet som spelare i Barcelona är en dröm, ta bort alla träningar och spela endast matcher.
Barcelona II Barça II
2016-05-02 17:43
Fabregas menar att FLAMENI är den bästa mittfältaren han har spelat med.

Haha så han menar alltså att Flameni är bättre än Xavi och Iniesta.
Barcelona Vampíro
2016-05-02 17:16
[QUOTE=DM1982]The very reliable ETB say Aymeric Laporte will join #MCFC for €50m. Athletic already informed by City that they're happy to pay clause. Då är det väl bara att leta vidare för Barça. [/QUOTE] Med tanke på att det tog drygt 5 år innan man valde att värva kassa gamlingar som Mathieu och Vermaelen så ja, lycka till.
Barcelona Liunil Masse
2016-05-02 17:03
Laporte (Athletic), who seems close to Man City, Marquinhos (PSG) and Javi Martinez (Bayern) are Barcelona's main centre back options. [tv3] Javi Martinez?! En spelare nästan lika skadedrabbad som Vermaelen o som inte ens är en mittback i grunden utan en mittfältare....
Barcelona enkos
2016-05-02 16:34
Trapatoni sågar Barcas spel Tiki-Taka och menar att laget spelar halv timme runt runt innan man skjuter och jag hade hållit med honom till viss del men när han säger att han föredrar Simeones spelstil så överdriver han. För Barca har gjort nästa dubbelt så fler mål än just Atletico, så hur kunde man gjort det genom att i te skjuta i halv timme?!
källa: b92.net
Barcelona Deulofeu
2016-05-02 16:24
Laporte till Man C ogillas så sjukt starkt

Han har precis allt vi behöver erfarenhet av la liga
Ung
stark
vänsterfotad
grym i luften
bra passningsfot
Piuool som agent
har öppet flörtat med Barca
Världens bästa mittback före Varane och Gimenez samt Marquinhos

Så sjukt tråkigt visst 460 miljoner men hellre satsa det på honom än Vermaelen samt Mathieau tex...

Blir riktigt arg på detta.

Snart kommer väl info om att Pogba är klar för Real också.

Barcelona Tot el camp!
2016-05-02 15:42
DM1982

Förstår att det är en populär match hehe, synd att man nt prickar in liga vinsten redan denna helgen. Hoppas dock bara att vi vinner dem två kvarstående matcherna.

Man blir lite irriterad när man ser att det finns priser från 69euro men klickar man sig vidare är det bara VIP biljetter, väldigt irriterande men får vara på hugget.
Barcelona DM1982
2016-05-02 15:28
The very reliable ETB say Aymeric Laporte will join #MCFC for €50m. Athletic already informed by City that they're happy to pay clause. Då är det väl bara att leta vidare för Barça.
Barcelona DM1982
2016-05-02 15:03
Tot el camp! Biljetterna kommer bli tillgängliga rätt snart men till den här matchen gäller det att vara på hugget tror jag. Derby plus att Barça lirar för ligan, kommer vara en populär match.
Barcelona Barca - Puyol
2016-05-02 14:50
Xavi säger att Real var som en liten klubb när dem mötte Barca hahahahaha
Barcelona Tot el camp!
2016-05-02 14:36
Tjena alla culés! Är inne här rätt ofta och läser men skriver väldigt sällan något, något man kanske borde göra, men nivån här inne är inte alltid på topp så då har man nöjt sig med att läsa istället bara. Men nu har jag tänkt att det är dags att åka ner och uppfylla min dröm genom att se barcelona spela på Camp nou! Drömt om det sedan en ronaldinho fick en att le så mycket att man dagen efter hade fortfarande ont i kindbenen. Jag har kollat lite efter biljetter via resesajter och andra sidor men tycker att matchbiljetterna i sig är alldeles för dyra.

Har även i mer än en veckas tid nu försökt köpa via den officiella sidan och där står det att biljetterna snart är tillgängliga, det har det stått nu i mer än en vecka! Något som plötsligt hände idag vara att ifall man scrollar ner så ser man priserna för matchbiljetterna och att dem startar på 69euro inför helgens match men klickar man sig vidare går det enbart att köpa VIP biljetter. Är det någon snäll själ som vet något mer om hur det fungerar och kan hjälpa mig? Hade varit otroligt tacksam.
Barcelona Liunil Masse
2016-05-02 13:38
Xavi: "Barça fans no longer understand other ways of playing, only that Barça are in control and create 15 or 20 chances per game." Xavi: "The fans don’t understand other styles anymore. To me, it’s now non-negotiable." Xavi: "Twitter, Facebook, Instagram, Periscope, etc... This is not Football." Xavi: "I am still doubtful about becoming a coach. For now, I am just thinking about playing well as a player." Xavi: "Messi is crazy about Football. He feels sad when he doesn't play." Xavi: "Messi is a nice person who says things clearly, he doesn't deceive you. Leo is honest, humble. A true professional." Xavi: "Simeone has the merit but I do not like the way his team plays. In Football, you have to know how to attack and how to defend." Xavi: "Teams like Barça or Real Madrid should not play like Atlético Madrid." Xavi: "Big teams like Barça or Real Madrid should have a nonnegotiable style. You can not get to play as Atlético." Xavi: "Real Madrid played at the Camp Nou like a small team." Xavi: "Spain's National Team took Barça's style of play as an example. Everyone admire Barcelona and the way they play." Xavi: "Spain won the World Cup winning games 0-1, 1-0, 0-1... but by playing beautiful Football. The style of play is really important." Xavi: "Johan Cruyff had started everything, he's the father of this philosophy, the Patriarch of the Barça DNA." Xavi: "Cristiano and Messi are physically perfect. For the teamwork aspect, passing, Messi is very much superior." Xavi: "Iker was misunderstood at Real. The call he made for everybody's well being was misinterpreted by Madrid fans or more so by Mourinho" (Grup 14 twitter)
Barcelona Josep "Pep" Guardiola Sala
2016-05-02 13:34
@Gabriel:

tänk hur mycket folk som snackade skit om han här på forumet. så sjukt pinsamt.
Barcelona Gabriel
2016-05-02 13:13
Avsaknaden av Xavi är väldigt, väldigt stor. Och den kommer att förbli stor oavsett vad man gör, vilka taktiker eller tränare man tar in eller vilka spelare man köper. Han var Barcelonas motor på mittfältet, det är inte konstigt att vi inte kör lika smidigt längre. Verratti är det närmaste man kan komma Xavi av det som marknaden erbjuder men Xavi var unik och inte ens den lilla italienaren hade kunnat fylla det tomrummet helt och hållet som han har lämnat efter sig.
Barcelona neymar JR
2016-05-02 12:50
Personligen har jag alltid velat vända på triangeln på mitten med tanke på dagens uppsättning. Rakitic busken . Iniesta Messi suarez neymar Busken-iniesta-Messi stegvis passningsskickliga och fenomenala under press. Iniesta hade inte behövt göra det hästjobbet han gör nu. Samt så hade den rollen passat rafinha. När vi verkligen jagar mål och motståndarna endast fokuserar på att försvara. Busken-iniesta . Messi Rafinha/Roberto suarez neymar
Barcelona Kröjff
2016-05-02 12:33
Socrates

Passande namn må jag säga. Ligger nära till hand att du blir kallad "filosofen" om du fortsätter med så genomtänkta betraktelser och i dessa sammanhang befriande öppna frågeställningar.
Barcelona Socrates
2016-05-02 12:10
Svar till både Viggo och Gabriel (inklusive alla andra som finner det intressant): Med tanke på det sista du (Gabriel) skriver så är det dock intressant att nämna att Pep envisades väldigt länge under första säsongen att spela Iniesta på kant och använda Gudjohnsen samt Keita bredvid Xavi på mittfältet. Vill också minnas att vi under denna säsong spelade den rakaste fotbollen under Pep, där vi till exempel massakerade Bayern Munchen på hemmaplan genom flera mål på kontringar. Sedan är det som du (Gabriel igen) säger att vi saknar skicklighet på mittfältet. Xavi och Iniesta kompletterade varandra bra i den mån att Iniesta var mer utmanande från mittfältet och kunde ta sig förbi genom att driva mot dom. Dock så var ju båda bäst i världen med bollen under press. Där anser jag att den stora skillnaden är idag. Jag ser sällan Raktitic lyckas med och vrida och vända bort någon spelare, samma med Arda, Roberto och Rafinha. Detta må låta som en paradox då både Xavi och Iniesta kanske är mest kända för att lyckas kombinera och spela på få tillslag. Men den viktigaste egenskapen var att man kunde lita på att dom kunde lösa pressade situationer mot 1-2 spelare och i dessa använda flera tillslag. Vi får helt enkelt inte den avlastningen idag med dagens mittfältare (förutom Busquets och Iniesta) där spelare kan få tid på sig att hinna in i spelbar position. Det skall dock tilläggas att det finns ytterst få spelare i världseliten som klarar av de situationerna så ofta. Sett till vår egen trupp kanske Rafinha är närmast att ha dessa kvaliteer, men är ännu för opolerad. Träning ger dock färdighet, frågan är hur många misstag man orkar se innan man tröttnar. Som fortsättning på Viggos text så har vi idag mer centrerade ytteranfallare (Messi och Neymar) medan det tidigare år har varit väldigt breda diton. Inte minst under Tata så stod ytteranfallarna nästan bara på linjen och väntade på bollen, ytterbackarna kom oftare på underlapp(löpte på insidan om bollhållaren), istället för som idag vara ansvariga för bredden när vi kommit upp till sista tredjedelen. Detta gör att våra mittfältare inte kan ligga lika högt upp, då ytan måste hållas öppen för anfallarna att kombinera i och mittfältarna får i så fall löpa på utsidan om dessa. Vi tar också idag betydligt fler risker i sista tredjedelen än under Pep, där det kändes som att vi kunde kontrollera genom att stå och bolla fram och tillbaka och verkligen vänta på att ett läge skulle uppstå. Nu upplever jag det som att vi försöker hitta avgöranden lite tidigare genom att göra en tempoväxling i bolltempo och hitta kombinationer framåt. Detta är åtminstone så jag har uppfattat skillnaderna med Lucho gentemot tidigare tränare. Givetvis är det inte alltid så här, men tenderserna upplever jag finns att skönja där. I övrigt håller jag med om att spelarna är trötta. Framför allt fronttrion har fått spela nästan uteslutande 90 min varje match stora delar av våren. Synd att inte Sergi Roberto nyttjats oftare på kant som han ju gjorde med bravur i el clasicot borta och att Sandro/Munir fått avlasta Suarez mer som anfallare. Hade också velat se hur Arda hade löst det på kanten... Edit: Som förslag på att lösa "mittfältsproblemet" så hade det varit intressant att spela Messi till höger på mittfältet. Då skulle vi fortfarande enkelt kunna ställa upp i det 4-4-2 vi använder på defensiv planhalva i försvarsspelet om Iniesta och Busquets ligger centralt och ytterforwards tar kanterna. Största problemet skulle väl dock bli om Messi skulle tappa bollen, då den mannen inte är känd för sin defensiva omställning. Försvarsspel kan han ju hyfsat, åtminstone om han möter Aguero. Frågan är dock vem som tar vänsterforwardsplatsen...Rafinha?
Barcelona Gabriel
2016-05-02 10:25
Ter Stegen, Sergi Roberto och Rafinha skulle det stå när jag nämnde spelarna utöver gala11:an.
Barcelona Gabriel
2016-05-02 10:24
Gio Fast Lucho förtjänar ändå viss beröm. Var det inte Lucho som valde att implementera ett snabbare spel vilket i allra högsta grad hjälpte oss till trippeln förra säsongen? Hur mycket starkare har vi inte blivit på fasta situationer under Lucho? Minns du hur det såg ut under Pep, Tito och Tara? Hjärtattack varje gång vi fick en fast situation emot oss. Det finns en del saker man ska kritisera Lucho för men det är också enklare att kritisera när spelet går knackigare. Det såg vi inte minst förra säsongen där alla inklusive mg själv ville att Lucho skulle sparkas efter Sociedad matchen för att det senare skulle bli en väldigt lyckad säsong trots allt. Det största problemet Barcelona som lag har just nu är inte Lucho, han har gjort det bra. Problemet stavas truppen. Vi har egentligen max 14 spelare i truppen som tränaren litar på. Utöver gala11:an finns det Ter Stegen, Sergi Roberto och Sergi Roberto som som Lucho litar på. Alla andra spelarna ingår inte i tränarens planer, vi har en för tunn trupp och en alldeles för dålig bredd. Med det sagt kan man absolut klandra Lucho för Arda köpet då det uppenbarligen var helt fel köp, men då ska också Pep (som hyllas som en frälsare) kritiseras för alla hans kaos värvningar. Med de förutsättningarna vi haft den här säsongen, med registreringsförbud, tunn trupp och en skada på Messi tycker jag trots allt ändå att säsongen är klart godkänt från Luchos sida om man bärgar en dubbel. Det finns inte många tränare som hade kunnat göra det bättre sett till förväntningarna. Sen kan jag hålla med om att spelidén var "roligare" eller mer typiskt för Barcelona förut men för det krävs det mittfältare av klass Xavi och den mittfältaren saknar vi idag. Jag skulle vilja se hur lyckosam Pep hade varit med sin tiki taka taktik med det här laget till sitt förfogande. Det är inte samma mittfält som han hade när han gjorde Barcelona till tidernas bästa lag.
Barcelona Viggo - Grande Busquets
2016-05-02 08:51
Intressant diskussion. Enligt Henry så hade Pep sagt att hans primära uppgift är att ta laget till den sista tredjedelen och att det sedan var spelarnas uppgift att med deras fantasi ta sig fram till målet. Där fick dem göra precis vad de ville och använda hela deras register. Skillnaden på Lucho och Pep är egentligen hur vårt mittfält agerar. Hos Pep var mittfältet styrande och skulle jobba metodiskt för att skapa ytor åt anfallarna. Hos Lucho är det mer direkt spel, mittfältets roll är mycket mer att vinna boll samtidigt som de ska vara direkta i sitt spel. Även här känns det som att Lucho tar laget till sista tredjedelen men där blir det anfallarnas ansvar att skapa något. Det blir än mer tydligt under Lucho dock då mittfältets roll i det offensiva inte känns lika viktig. Jag hade alltid känslan att Pep kontrollerade matcherna, till och med när Barca låg under kändes det tryggt. Laget hade en tydlig plan för hur de skulle vinna matchen, även om de ibland misslyckades. Den känslan är inte alls lika stark under Lucho. Vad det beror på kan jag inte sätta fingret på, kanske är det bristen på kontroll eller det trygga mittfältet. Något är det iallafall som saknas under Lucho, men skulle inte påstå att vi saknar en spelidé.
Barcelona neymar JR
2016-05-02 08:43
Han vägrar byta/rotera pga att han inte fick det han ville ha. Han såg problemet och ledningen kunde inte leverera det han ville ha. För han roterade ganska friskt innan januari fönstret stängde. Sen skickade han signaler till den inkompetenta ledningen.
Barcelona Gio Style
2016-05-02 03:09
Thierry Henry

Fast jag tycker inte att vi har någon tydlig spelidé längre.
Vi har på nåt sätt fastnat på ingemansland nånstans emellan tiki-taka och ett rakare spel.
Förra säsongen mixade vi det bra men i år så känns det som att vår taktik är att ge bollen till nån utav MSN och sen låta de trolla.
Verkligen inga andra instruktioner typ, iaf om man ska döma efter spelet vi uppvisat på plan.

Har sagt det förr, det är kvalitén i truppen som levererat resultaten för oss.
Inte något taktiskt drag av Luis Enrique.
Barcelona Thierry Henry
2016-05-02 02:23
@Rambla~:

Har vi inget grundspel då menar du? Vi har roterat för lite denna säsongen. Det är där felet ligger. Ingen annanstans! Spelarna är för slitna för att ens utföra direktiven korrekt. Ingen taktik fungerar korrekt med slitna formsvaga spelare som skall utföra den. Hade vi roterat mer och låtit våra bänk spelare hitta kontinuitet i sitt spel och sin form så hade vi kunnat rotera mer och låta våra start spelare vila och va fräscha säsongen igenom. Där ligger felet. Inte i Luchos taktik. Han har utveklat vårt spel och är en stor del o våra framgångar dom två senaste säsongerna. Säsongen innan va vi titellösa om du kommer ihåg. Det är han som tagit in rätt spelare flyttat ut Messi på kanten igen återinfört vårt fantastiska press spel samt gjort oss mer oförutsägbara genom att varva vår tiki taka med mer direkt spel när det behövs. Felet han gjorde denna säsong va att han rotera för lite. Vilket har att göra med att Arda Turan och Vidal nog va fel köp (hans 2 första) samt skadan på Rafinha och försäljningen av Pedro. Detta tsm med klubbens ekonomiska situation i januari gjorde att han förmodligen kända att han ej kunde rotera som han kunde förra säsongen. Vilket har kostat oss nu på slutet med en formdipp nu på våren när man helst inte vill ha den.

Dock så ser vi ändå ut att kunna klara 4 av 6 titlar. Det är helt klart godkänt. Bara att värva lite bredd och ta nya tag nästa säsong. Finns ingen annan coach som kan göra det bättre än Lucho där ute just nu iaf. Allt prat om att byta ut en tränare som redan vunnit oss 5 titlar och kan ha vunnit 7 på 2 säsonger när denna är slut är komedi. Ska vi hålla på på det sättet så kommer vi sluta som Real madrid. 1 tliga itel på 8 säsonger och ingen kontinuitet. Bara circus
Barcelona Gio Style
2016-05-02 02:15
@Barclasico:

Kan vara bland det sämsta jag någonsin läst i detta forum, att hoppas att en spelare som sköter sitt jobb ska vara skadad resten av säsongen... =/
Barcelona Thierry Henry
2016-05-02 02:04
@Liunil Masse:

Snälla. Vilket lag åker till leverkusen och förväntar sig en enkel seger? Det är Tysklands 3dje bästa lag vi pratar om. Inget korpen gäng. Sen hade vi inte ens något att spela för i den matchen då vi redan va klara medan dom kriga för avancemang. Ska du jämföra ett taggat adrenalinfyllt Leverkusen med ett sorgligt presterande valencia? Hur tänkte du där? Förövrigt fick vi bara 2-1 med oss från hemma mötet efter att vi vände matchen på slutet med 2 mål i 80e och 88e minuten . Om lucho vågat rotera mer. Likt han gjorde förra säsongen så hade vi aldrig fått den här formdippen som vi nu har. Våra reserver ha kvalité nog att klara dom flesta matcher. Men dom har inte fått kontinuitet i sitt spel fr dom matchas för lite. Då är det svårt att hitta bra form. Felet denna säsong har legat i hur Lucho roterat truppen inte i hur han matchar den eller i hans taktik. Att vi inte har en spel plan är ju skrattretande. Snarare för många spelare som är för slitna för att utföra den korrekt.

Förra säsongen när spelarna va fräshare under hela säsongen kunde vi se en variation i vårt spel som vi inte sett på hur länge som helst. Vi bemästra både tiki takan och det mer raka spelet till perfektion.

Nu är det endå luchos fel att det gått sämre den här säsongen. Men jag tycker ni trycker på fel knappar när ni ifrågasätter hans taktik och kompetens. Utan honom hade vår storhetstid vart förbi. Det är han som väktare, Messi, Pique, Iniesta Alves etc från deras dvala och utveklat vårt spel. En dubbel denna säsong och rrspass mot Atletico i cl kvart är mer än godkänt. 4 titlar får räcka denna säsong.
Barcelona Junta Dimision
2016-05-01 23:27
Med tanke på att Benatia kanske lämnar Bayern i sommar, borde vi inte försöka hugga på honom? Känns som att han skulle komplettera Pique väldigt bra och ifall han skulle kunna komma upp i Roma-nivå så är det en försvarare av hög klass.
Barcelona Liunil Masse
2016-05-01 22:28
[QUOTE=the cameroonians]Rambla Kan bara hålla med dig i ditt resonemang. Skulle tro att Luchos ovilja att matcha vissa spelare beror på att vårt spelsätt nuförtiden bygger mer på individuell skicklighet än ett lagspel där individen är hjälpt av ett tryggt grundspel. Det är inte längre bollen som ska göra jobbet, utan det krävs mer av respektive spelare/position också. Allt är avhängigt att mittfältet ligger så långt ifrån varandra när de ska täcka upp för ytterbackarna snarare än kombinera med anfallarna och bygga anfall / sköta uppspel. Citerar Samper som inför säsongen pratade om utmaningen att ta klivet upp. "spelsättet är lite annorlunda nu, det handlar mer om att springa (för mittfältet) och jag måste anpassa mig till det" [/QUOTE] Yes. Detta märkte man när vi mötte Leverkusen borta med många reserver. Leverkusen hade typ 30 skott på mål o vi typ 5. Om Busquets missar en match så blir vi uppätna på mitten av valfritt lag. Är Piqué inte med i backlinjen så svajar det som aldrig förr. Vad fan är det? Jämför det med Villarreal som kan spela en reservelva borta mot Valencia o vinna komfortabelt. Inte en chans att vi hade gjort det.
Barcelona Rambla~
2016-05-01 22:27
cameroonians Om en tränare inte ens har ett grundspel, det är för mig ingen vidare bra tränare. Hans spelsätt kräver nästan världsspelare på varje position och att de alltid presterar Max. När de då inte är på topp spelar de ändå just för att det inte finns tillräckligt med kvalité på bänken. Då går man från 39 raka utan förlust till det vi fått uppleva den senaste månaden. Även om det har blivit lite bättre på slutet.
Annons: