/spanien/barcelona/forum/7611.aspx/spanien/barcelona/forum/7611.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona enkos
2013-03-13 18:28
"Barcelona är världens bästa lag" - Massimiliano Allegri
Barcelona Abirey
2013-03-13 18:20
Vore kul om vi fick en enkel lottning så Messi kan vinna skytteligan för femte året i rad :)
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona enkos
2013-03-13 18:19
"Men när matchen väl satte i gång tog det inte många minuter att förstå att ryktet om Barcelonas död var väldigt, väldigt överdrivet."
Barcelona Stoichkov~
2013-03-13 18:17
Hej mina vänner! Jag har inte varit inne på forumet väldig länge men jag vill bara kommentera allt som har skrivits om Barca på sista veckorna med följande: UNDERSKATTA aldrig Barça. Aldrig! När du minst anar det så visar dessa grabbar vad de går för. De är världsmästare, två gånger europamästare som du har att göra med när det gäller Barça. Lägg till att man dessutom har världens bästa spelare i laget som kan avgöra matcher på egen hand när som helst. Så nästa gång, var lite sparsam/återhållsam och gärna vara lite ödmjuk också med att dra alltför långdragna slutsatser av enstaka förluster som är inget annat än en del av fotbollen. Det vet alla som har lirat fotboll någon gång att förluster kommer det alltid att bli för eller senare. Det som räknas är hur du som lag reagerar sen för att vända på spiralen. Barça vände på spiralen igår så som ett vinnande lag ska göra. Det är det som räknas. Men skriv gärna av Barça från favoriterna. Det kanske till och med passar oss. Gärna för mig. Med det sagt så tror jag inte att Barça vinner Champions League i år men jag är glad att sviten av att gå så lång som minst till semifinal inte är bruten. Vi kan nå minst semifinal så som vi har gjort i de senast 7-8 åren. Ha det bra allihopa!
Barcelona enkos
2013-03-13 18:13
Barcelonas vändning historisk

Barcelona vände 0-2-underläget i första
matchen mot Milan och vann hemma med
4-0 i Champions Leagues åttondelsfinal.

Det var första gången i Champ League-
historien som ett lag vände ett
tvåmålsunderläge efter första matchen
och gick vidare utan att kunna utnyttja
bortamålsfördelen.

-Vi kommer att minnas den här segern de
kommande åren, säger Barcelonas
sportdirektör Andoni Zubizarreta.

Leo Messi visade vägen med 1-0 och 2-0:
-Det satte oss i en bra position, säger
Zubizaretta bland glädjerusiga fans.

317 SVT Text
Barcelona true_barca_fan
2013-03-13 18:06
15/3 12.00 Lottning Kvarts- & semifinaler. eurosport sänder som vanligt
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2013-03-13 17:38
Har euforin lagt sig mina vänner?

Kanske dags att diskutera matchen lite djupare.

Försvarsspelet.

Visserligen var Barcelona tvungna att ta risker i går kväll med trebackslinjen och det betalade av sig. Men med lite tur/flyt hade Milan kunnat göra ett mål. (Ungefär som situationen var förra säsongen mot Chelsea och Messis straffmiss).

Jag vet inte riktigt vad det beror på, men vi känns inte lika skärpta i defensiven. Som vi vet börjar försvarsspelet högt upp och det var längesedan man såg en sådan intensiv press från Barcelona. Men mittbackarna i går kunde ha gjort ett bättre jobb. Alba var magisk igår, men Piqué kunde gjort ett bättre jobb.

Mittfältet: Var det i går som Fabregas förlorade sin plats i laget? Det var skönt att se Busquets, Iniesta och Xavi diktera tempot, äga bollen och skriva manuset. Sönerna av systemet måste få möjligheten att spela centralt oftare.

Champions League-drömmen lever och med den offensiven igår kan vi ta många lag, men den defensiven är sårbar.

En sak som förvånar mig som Jordi Roura var inne på. Trots alla ligatitlar, Champions League-titlar, Klubb-vm, europeiska supercupen, EM och VM, guldbollar och världsligt erkännande så fortsätter det här laget att vara hungriga, motiverade och tävlingsinriktade. Det tar jag med mig från gårdagens match.
Barcelona Vampíro - Ànims Tito
2013-03-13 17:23
Har den Borell krönikan sparad, väldigt underhållande läsning när man har tråkigt. Det är den och "Akta er för el Madridismo" som skrevs veckorna innan 4-0 och 2-6 mot Liverpool och Barça som aldrig blir gamla. Tidlösa klassiker om något.
Barcelona Rambla~ el chico dorado
2013-03-13 17:10
Haha tarrak. Borell alltså, vilken pinsam själ.
Barcelona tarrak - Oh-Oh-Oleguer
2013-03-13 17:08
Tack så mycket B-guden. Som kontrast bjuder jag på en tweet från Sveriges kanske sämsta sportjournalist, Kristian Borell:

"Milan vs Barca 2-0 FT. Och precis DÄR tog Barcelonas "dominans" slut. Kom ihåg när, var och hur ni läste det. Over it is."

Ja det ska vi minnas Kristian. Precis som att vi fortfarande minns det formidabla självmålet "Pep går under i Mous perfekta storm", dagen innan Barcelona massakrerade Madrid med 5-0. Fast det är klart, om man dödförklarar Barcelona en gång i veckan så får man väl rätt efter några år och då kan man självbelåtet sitta och pysa "om var ni hörde det först".
Barcelona B-Guden
2013-03-13 16:55

BARCELONA. Milan kom hit för att välta en världsordning över ända, men när de åkte hem var allt som förr.

Röken steg röd och blå över Camp Nou i natt.

I den här kyrkan bestämmer alltjämt Lionel Messi.

Det brukar ju heta att den här gamla betongkitteln är tyst och stillsam, att det brinner mindre eldar i Barcelona än någon annanstans.

Må så vara.

Men den som ännu inte förstått hur kärleken till FC Barcelona ser ut och låter, hur den löper som ett blodkärl från de gamla farbröderna och gummorna ner till de nyfödda, har just svepts undan av en stad och ett stadion som en gång för alla bestämt sig för att höja volymen.

– Den som inte tror på oss behöver inte komma hit, sa backbjässen Piqué inför matchen.

Han hade hört samma kritik som alla andra. Om epoken som är över, om kraften som är slut, farhågorna om att den moderna erans främsta fotbollsformulerare inte längre har något att säga oss.

När Piqué och hans lag kom till Camp Nou möttes de av 90 000 bokstavstroende.

De väntade in spelarbussen, de fyllde läktarna, de färgade hela arenan gul, röd och blå.

Om det nu var en begravning de köpt biljett till tänkte de inte acceptera det utan strid.

Max Allegri och hans Milan visade sina kort direkt. De använde samma strategi som fungerade hemma på San Siro: sjunka hem, trycka ihop, styra bort Barcelona från de farligaste områdena, hoppas på knivskarpa kontringslägen.

I Milano mötte de ett Barcelona som bara vårdade bollen, utan att göra något med den. De mötte ett lag som aldrig sköt, som aldrig hotade i djupled, som aldrig vågade någonting, och som leddes av en Leo Messi som anemiskt lät sig själv drunkna i ett gytter av rödsvarta tröjor.

I går mötte de ett annat lag. I går ställdes de inför en annan Leo.

Barcelona skickade upp Dani Alvés 30 meter, petade in den fenomenale David Villa framför Milans mittbackar, vred upp presspelet till max, ökade svårighetsgraden i passningsspelet och varierade med både inlägg och skott utifrån.
Tillbaka – då ekade det på Camp Nou

Tiki-taka-tornadon vällde in, och när vinden väl började mojna fanns det inga tvivlare kvar här längre.

Milan klarade inte att spela sig förbi pressen, de var för osluga för att sparka sig över den – och när de väl kunde börja andas låg de redan under med 2–0.

Efter en månads bergmansk ångest ekade Camp Nou återigen av viscningar och rop.

Barcelona var tillbaka. Och det var deras lille ledare också.

Ska vi vara ärliga handlade ju den här matchen inte bara om Barças status, utan lika mycket om Leo Messis. Om han gjort en lika likblek match till hade han fått ägna resten av säsongen åt att räkna Rayo Vallecano-mål medan Cristiano Ronaldo slåss om pokaler.

I Barcelona har man länge talat om ”Messidependencia”, Messi-beroende, men aldrig som ett problem. Leo Messi har en särställning, han klemas bort och skyddas – men ingen gnäller, av det enkla skälet att han förtjänar det.

Han gjorde 1–0 direkt (hans första spelmål någonsin mot italienskt motstånd), han prickade in 2–0 precis före paus. Han utmanade Ambrosini, Flamini, Montolivo och Mexès på en kvadratmeter, och dansade ut med bollen i behåll.

Barcelona slängde kollektivt av sig kedjorna som fjättrat dem i en månad. Busquets var formidabel som dammsugare, Iniesta och Xavi spände fjädrarna i passningsmaskinen, David Villa gav Milans mittbackar en spelare för mycket att hålla ordning på.

Men säkra var de aldrig.

Efter paus flyttade Allegri upp sitt lag tjugo meter, flyttade in Boateng centralt och ställde om till att försöka få det där målet som skulle ta dem vidare.

Vill man spetsa till det kan man säga att Barcelona släppte in det där målet – men att Milan aldrig gjorde det.

Tonårspojken M’Baye Niang fick ett friläge till skänks av Mascherano i anfallet före Messis 2–0, men träffade stolpen. Robinho fick ett kanonläge att pricka in 3–1 med ett par minuter kvar av matchen.

Barcelonas försvarsspel var stundtals mediokert, när Milan väl testade dem hade de stora problem.

Vill man kan man argumentera för att det var ett par centimeter som avgjorde vilka som gick vidare och vilka som åkte ut. Vill man kan man också slå fast att Barcelonas första halvtimma var en skärva av en fotbollshimmel där de fortfarande är ensamma.

När sekunderna rann ut för Milan fanns det bara en sista poäng kvar att göra.

Om det finns en fotbollsmatch som mer än någon annan definierar relationen mellan de här två klubbarna så är det ju en nitton år gammal Champions League-final.

Milan kom dit som ett kritiserat, krisande hopplock, Barcelona kom som favorit. Nittio förtrollade fotbollsminuter senare hade krislaget Milan vunnit med 4–0 (2–0) och bekräftat sin position som Europas största och starkaste.

I går tog Barça historien i handen och vred den tillbaka.

Det sista som hände var att Barcelona-pojken Bojan drällde med bollen, ett par sekunder senare sprang Jordi Alba in med 4–0 (2–0).

Alba kysste klubbmärket, 90 000 människor skrek rakt ut.

Den där begravningen de gick till är uppskjuten, på obestämd tid så vitt jag förstår.

Skriv ut

Simon Bank

Andra stora vändningar
2011–2012

Åttondelsfinal

Napoli–Chelsea 3–1

Chelsea–Napoli 4–1 (efter förl.)

Chelsea vidare

Kommentar: Det här var början på Chelsea fullkomligt vanvettiga väg till Champions League-segern. Lavezzi och Cavani såg ut att ha stängt mötet hemma på San Paolo men efter en förlängningsrysare på Stamford Bridge kunde Branislav Ivanovic fixa segern.
2003–2004

Kvartsfinaler

Milan–Deportivo La Coruña 4–1

Deportivo La Coruña-Milan 4–0

Deportivo La Coruña vidare

Kommentar: Ett talangfullt Deportivo var helt uträknade efter fiaskobetoande 1–4 borta mot Milan. Men en frustande inledning på Riazor chockade Milan. Walter Pandiani satte 1–0 redan i femte minuten och redan innan första halvlek var över stod matchen 4-4 totalt. När Fran sedan satte 4–0 var Deportivo definitivt historiska som första lag att vända ett tremålsunderläge.

Real Madrid-Monaco 4–2

Monaco-Real Madrid 3–1

Monaco vidare

Kommentar: Det var ett galet år i Champions League. Inte nog med att Deportivo vände 1-4 mot Milan, det här var också året då Los Galacticos i Real Madrid tappade en 4-2-ledning från första mötet. Bakom 3-1-segern för Monaco låg, så klart, Madrid-lånet Fernando Morientes.
1999–2000

Kvartsfinal

Chelsea–Barcelona 3–1.

Barcelona–Chelsea 5–1 (efter förl.)

Barcelona vidare

Kommentar: Barcelona har gjort det här förr. På Stamford Bridge gav Tore Andre Flo Chelsea ett drömläge med två mål. Han gjorde ett på Camp Nou också men Daniel García fixade fram en förlängning och där kunde Rivaldo och Patrick Kluivert avgöra för katalanerna.
Barcelona YYEA
2013-03-13 16:51
DailyMail, älskar den här toppkommentaren.

Rule No.1: When playing Barcelona bring your own ball they don't let you play with theirs
- jello, London, United Kingdom, 12/3/2013 22:38

Hahaha!

Barcelona tarrak - Oh-Oh-Oleguer
2013-03-13 16:43
Någon med Aftonbladet Plus som vill lägga upp Simon Banks matchkrönika?
Barcelona Cedqvist
2013-03-13 16:41
@Piqué y Puyol:

Den lär vara på väg, efter en historisk match så har man nog lite krav på sig att skriva en historisk matchrapport. Tålamod ;)

Jag är också ett stort fan av "Kvällens Awards", många lag brukar dela ut spelarbetyg med det känns oftast överdrivet och nästan påtvingat. Awards brukar däremot gå att göra någonting lite roligare av =)
Barcelona Cedqvist
2013-03-13 16:38
@barca__elve:

Blev inte Messi bäste målskytten någonsin med sitt 19:e i senaste matchen? Ronaldo är fortfarande en bit efter, men vill minnas att han har bättre målsnitt än Messi i klassikon...
Barcelona Cedqvist
2013-03-13 16:30
dubbel
2013-03-13 16:27
påfågeln

Underskatta inte Pinto. Han kan få den coolaste personen att bli nervös med endast en aktion på planen. :P
Barcelona påfågeln
2013-03-13 16:25
Bara att få njuta av Pinto i tre matcher till gör ju en nöjd, om man inte är nervös av sig :)
Barcelona påfågeln
2013-03-13 16:24
Thiago är bra nog att få spela resterande matcher i ligan, och det skulle nog vara bra för hans utveckling. Xavi ska bara spela precis så mycket som han behöver, nu ska han vila sig frisk framförallt. Montoya måste också få spela en del ligamatcher, speciellt hemmamatcherna, det förtjänar han efter att bland annat tagit hand om Ronaldo felfritt i flera Clasicon. Bartra får gärna matchas in snart eftersom Puyols knä inte verkar hålla. B-lagets spelare behöver inte spela med a-laget, annat än några talanger när ligan är avgjord, men rotera truppen ganska ordentligt, speciellt nära CL-matcherna. Truppen är faktiskt både bred och stark i år och då måste man ta vara på den möjligheten, speciellt som man faktiskt har råd att förlora nån poäng här och där. Våra bänkspelare skulle starta i de allra flesta La Liga-lag så de duger absolut till att plocka trepoängare.
2013-03-13 16:17
Det var någon igår som ville ha högupplösta foton från matchen. Här är några att välja bland.
Barcelona Piqué y Puyol
2013-03-13 16:16
Varför skrivs det inget efterrapport av Barca - Milan?? Skulle också vara kul om någon återförde "Kvällens Awards".
Barcelona Cedqvist
2013-03-13 16:15
Deulofeu Haha, stort grattis till honom ^^ Jag är tveksam till för många rotationer av några anledningar: Vi är 21 poäng ifrån ligatiteln och har 2 ligamatcher innan nästa CL-match När vi väl börjar rotera, då skall de göras framför allt för att vila spelare, att ge ungdomarna speltid väntar vi med till EFTER att titeln är säkrad. Alltså tror jag på en stark elva mot Rayo och kanske en aningen svagare mot Celta inom CL-kvarten. Självklart ska vi passa på att vila spelarna med känningar, Masken och gärna Abidal kan ersätta Puyol och både Fàbregas och Thiago är bra nog att ersätta Xavi. I övrigt gäller det bara att hålla formen uppe på laget de närmsta veckorna tills det blir ett tuffare schema igen i april, för då kommer vi som sagt att behöva så många friska lirare som möjligt...
Barcelona Hyder
2013-03-13 16:07
Ett tag sedan jag skrev härinne på forumet även om jag läser varje dag. Men nu är det dags att hylla lite.

Det jag har saknat under en längre tid i vårt spel är den höga pressen. Försvarsproblemen som vi har haft under säsongen har, enligt mig, inte mycket med spelarmaterialet att göra. VI kan inte spela den offensiva fotboll som vi gör utan att sätta press på motståndarnas planhalva. En 6 till 7-sekunders regel är alltid välbefogat att implementera i spelsystemet.

De första 20 minuterna mot Milan påminde mycket om spelet för ett eller två år sedan när alla krigade till 100% för att vinna tillbaka bollen snabbt. Det är just det. Alla måste vara med på det för att det skall funka. Messí sprang som en häst igår, Villa och Pedro gjorde det som vanligt och resten av laget hakade självklart på.

Jag blev glad av att se intensiteten och tänkte: "om vi fortsätter att spela med den här attityden och tillslut förlorar så är det på något sätt lugnt".

Iniesta på mitten igen tillsammans med Xavi. Det blomstrade om båda. En halvskadad Xavi skall tilläggas (nu, "helskadad"). Det finns ingen elegantare spelare i världen än Iniesta. Det behöver inte gå supersnabbt men ändå använder han hela sin kropp för att täcka bollen och avancera framåt, snabbare än motståndarna. Lite som Zizou gjorde på sin tid. Xavi var den dirigent som vi är vana att se honom. Ingen i världen är bättre än den lille katalanen när allt stämmer.

Villa visar att han fortfarande kan. Hans känslosamma firande är bara för skönt att titta på. Pedro gör ingen jättematch men drar åt samma håll som resten av laget. Ibland räcker det. Messí var som vanligt otroligt nyttig i offensiven. Det märktes att han fick en helt annan frihet när Alves tog djupet till höger, Villa i mitten och Pedro, i långa perioder, till vänster. Messís samspel med Xavi och Iniesta blir då mer påtagligt vilket är att föredra.

Alba är bäst i världen på sin position. Han visade det i Valencia, bekräftade det i EM och fortsätter i Barcelona. Killen är helt galen med sina löpningar och klockrena försvarsspel.

Nu är det bara att fortsätta att segla på denna våg, förbättra jämnheten i presspelet och således också försvarsspelet samt bibehålla samma attityd. Vi formtoppar kanske lite sent denna vårhalva men om det kommer en sådan peak nu så ser det bra ut för framtiden.

Under ett par veckor har vi förlorat mot Real Madrid x2 och Milan. Det enda som egentligen har hänt är att vi har förlorat en potentiell titel i och med CdR och ingenting annat. Vilket känns helt sjukt med tanke på alla sågningar och snack om kris i media. Jag offrar CdR varje dag för en ligatitel och en chans att fortsätta att göra avtryck i CL.

Visca el Barcelona!
Barcelona ~ l La Masia l ~
2013-03-13 16:06
Så mycket kärlek man har för denna klubb, går ej att beskriva med MENINGAR helt enkelt. Matchen igår va den bästa matchen vi spelat på hela säsongen utan att tveka, tur att spelarna inte bara snacka inför matchen utan också visa det! David Villa, vår frälsare.. så mycket skit du har gått igenom och sedan så avgör du detta spännande möte, och hur han firade det.. det kändes som att jag själv gjorde målet när han visade sin lycka och glädje. Underbar spelare som Barca SKA ha kvar! Matchen igenom ska man inte ens diskutera, klasskillnad rakt av, tiki taka fotbollen rös man av som alltid. Mycket bra prestation av hela laget, spelar vi såhär varje CL match så är det INGEN som kan stoppa oss! Denna match kommer jag att minnas som "Slakten i Camp Nou". VISCA BARCA Y VISCA KATALUNYA!
Barcelona Deulofeu
2013-03-13 16:05
Måste ju bara säga grattis på 19 årsdagen till min namne ; )

Ett mål från att leda skytteligan i segundan och en blivande legend nästa år är det dags för a-laget hoppas han får lite mer matcher snart nu när ligan är mer eller mindre avgjord.
Barcelona Vampíro - Ànims Tito
2013-03-13 15:49
Är det inte dags för Xavi att sluta i landslaget? Han är 33 och har vunnit allt redan, två gånger om dessutom, samma gäller för Puyol. Skadorna blir allt fler och det blir svårare för de att återhämta sig från jobbiga bortamatcher med landslaget. Kan dock förstå om båda vill spela VM i fotbollens hemland men det känns som att det är dags snart när de båda fortfarande håller toppklass.

Och ja Brasilien är fotbollens hem, England har inget att säga till om.
Barcelona Dale Paliza
2013-03-13 15:49
Har inte fått tag på El Mundo Deportivos nuffror ännu, men det kommer.
Barcelona Deulofeu
2013-03-13 15:47
Dale Paliza tack för infon ; )
Barcelona Deulofeu
2013-03-13 15:45
Hoppas det roteras riktigt friskt mot Rayo påsöndag.

Jag skulle vilja se spelarna som inte spelade mot MIlan eller spelade korta inhopp nämligen.

Tello-----------Messi-------------Sanchez

-------Fabregas-----------Thiago----------

-------------------Song-----------------------

Adriano-----Abidal----------Pique--Montoya

-------------------Pinto----------------------------

Vad tror ni är det inte en lämplig match för comeback av Abidal då Mascherano klev av matchen lite småskadad och Puyul hade lite knäkänningar.Annars får Puyul starta.

Mittfältet är inget att säga om Xavi är skadad och INiesta borde få vila lite.Vi har bra ersättare som behöver spela och få tillbaka sitt självförtroende.

I anfallet vill jag se Tello från start och se om han kan bättre än mot Depor.Tycker även Sanchez förtjänar en start.Messi lär ju inte vilja vila.

Hoppas också på inhopp av Villa,Jonathan och varför inte några minuter från någon i b-laget?
Barcelona barca__elve
2013-03-13 15:43
Har bara en fråga vem har gjort mer mål i el clasico mellan ronaldo och messi? Haligger båda på 12 mål?
Annons: