/spanien/barcelona/forum/759.aspx/spanien/barcelona/forum/759.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Fuerza
2016-05-04 11:42
Tror inte heller vi är sönderlästa. Sönderlästa är Atletico Madrid som
kontinuerligt spelar med laget i knäna på målvakten för att därefter kontra. Påminner en del om Chelsea under sina bättre dagar. Sådana försvar kan enbart köras över med starkt huvudspel, få tillslag, hög press, spelare som utmanar (och lyckas vilket Coman och Costa inte var i närheten av igår) samt överlappande ytterbackar som vågar ånga på i anfallsfas.
Barcelona wallmannen
2016-05-04 11:40
Neymar Jr Låter som ett intressant förslag att skippa förlängning och gå på straffar direkt.
Barcelona LennyRomario
2016-05-04 11:36
Gabriel (orkar inte citera) Det jag främst försöker få fram är att "sönderläst" blivit en sådan klyscha, som jag i stort sett aldrig tror stämmer och den går nästan enbart att applicera på lag som försöker en fotboll med innehav och anfall. Och då menar jag att mina poänger är att 100 poäng i ligan och semifinal i champions aldrig kan bli = sönderläst. Det faller på sin egen orimlighet. Troligare förklaring är: Messi hade problem med en baksida stora delar av säsongen (Vi var självklart väldigt beroende av Messi), Tränaren var borta i cancer flera månader under våren. På samma sätt som det är troligare att dagens Barca hamnade i en formsvacka, hade slutkörda spelare och därför kraschade ut ur champions och imploderade i ligan, än att laget är "sönderläst". Man skulle även kunna lägga till att Barca spel sett knackigt ut ändå sedan nyår i många matcher (många väntade på en högre växel). Men det är ändå ingen som föreslår "sönderläst". Antagligen för att de inte är det. Titos Barca gjorde ju en resultatmässigt bättre säsong, så varför ska vi där tro "sönderläst" helt plötsligt? Troligare är väl "trasig Messi och en cancersjuk tränare bidrog till att vi kraschade hårt mot Bayern, men ändå tog 100 poäng i ligan". Den analysen känns helt klart mer komplex och trovärdig än "sönderlästa". Angående Tata. Han är inte mitt jobb att försvara. Kan bara konstatera att en man som gav Valdes order om att slå utsparkar mot Neymar på vänsterkanten inte kan vara rätt man för Barca.
Barcelona Fuerza
2016-05-04 11:35
Vlom är ett inbitet troll som ingen bör lyssna på. Att våra målvakter skulle maska är ett påstående bortom all logik. Användaren bör ha uppmärksammats av moderator efter flera uppseendeväckande utlåtanden en lång tid nu.
Barcelona neymar JR
2016-05-04 11:20
Är ju fel att ta bort bortamålsregeln under förlängningar då hemmalaget också har en fördel. 30 min extra på sin hemmaborg och när man behöver stödet som mest. Skippa förläggningar och kör straffar direkt är väl det enda rättvisa.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona LeoMessi
2016-05-04 11:12
Detta med bortamål är jag kluven till faktiskt! Det skulle leda till att det blev väldigt många förlängningar och slita på spelarna oerhört mycket. Dessutom så leder det till att det antagligen blir färre skrällar inom fotbollen. Men bortmålsregeln hatar jag när det väl är förlängning och tycker att det enbart bör gälla under den ordinarie speltiden. Men förstår helt klart varför många tycker att den regeln är lite orättvis.
Barcelona II Barça II
2016-05-04 10:58
Vampíro:

Självklart blev jag glad när vi gick vidare. Men jag tycker fortfarande att bortamåls regeln bör tas bort. Den är inte rättvis, enligt mig.
Barcelona Gabriel
2016-05-04 10:47
Junta Ok fine vi maskade en gång under matchens gång och blir varnade direkt. Det går inte att jämföra med Atletico som har suttit det häri system och är en del av hela deras matchplan och taktik. Oblak kan maska vid varje utspark utan att ens bli varnad.
Barcelona Junta Dimision
2016-05-04 10:39
@Gabriel:
Länktips. Atletico må använda fulare trick än andra lag, men jag kan inte sluta fascineras av resan de har gjort under Simeone från att vara en loser-klubb till att vara Topp-3 i Europa.
Barcelona neymar JR
2016-05-04 10:02
Vlom 1; Atletico är en anrik klubb med långhistoria, det är ingen nystartad klubb a la Dalkurd. Har du en dålig ekonomi och liten budget så har klubben sig själv att skylla på. Ingen offerroll, inte en jädrans massa gnällande. 2; Det är självklart i mina ögon att Barcelona och real Madrid skall ha den största biten av kakan. Det grundar jag på av den simpla anledningen; Barcelona & real Madrid genererar tittare/fans/ sponsorer/reklam. 3; Framgång kommer ge dig mer pengar och nu får dom börja spendera rätt alternativt inte spendera alls. 4; Barcelona hade ett helvete med ekonomin under millennium skiftet och så sent som 2003. Jo en man med en fantastisk ledning ändrade på det. 5; Har du en jobbig "budget" och en massa skulder samt "utebliven" kapital så är det en så jävla smart att bygga en ny arena va?
Barcelona Gabriel
2016-05-04 09:57
Vlom När fan har Valdes, Bravo eller Ter Stegen maskat bort tid? Snälla påminn mig för jag minns verkligen inte och jag ser varenda match vi spelar, always. Känns mer som ett långsökt sätt att försöka försvara Atletico Madrid på.
Barcelona Gabriel
2016-05-04 09:55
När Simeones Atletico får en att sakna Mourinhos Real Madrid så säger det allt egentligen.
Vlom
2016-05-04 09:45
@DM1982:

Jag förnekar inte att Atlético brukar gå över gränsen emellanåt, menar som sagt att spelare hos alla andra lag innehåller Moder Teresa. Typ som när Suárez fullt medvetet stampade Abdennour. Eller som den gången när Neymar armbågade en Betis-spelare i ansiktet när domaren ej såg på. Eller när Alves boxade Jesus Gaméz i magen.

Angående Oblak och hans maskande (särskilt efter Griezmanns 1-1 mål) så förstår jag att det kan betraktas som något osportsligt, men samtidigt så har jag full förståelse i.o.m. att man vill vinna fördel år sitt lag. Tror nog att de flesta härinne resonerar likadant när Valdes, Ter Stegen, Bravo och våra målvakter maskat bort tiden.
Vlom
2016-05-04 09:27
@neymar JR:

Lam ursäkt? Att Atlético de Madrid HAR sämre budget än Barcelona, Real Madrid eller ett valfritt PL-lag kan förstås inte betraktas som något annat än ett understatement. Man har tyvärr inte den budgeten för att kunna köpa världsklasspelare likt de två spanska drakarna.

Simeone har lyckats få ut maximalt av sin spelartrupp genom att anpassa taktiken efter materialet och som har transformerat Atlético till ett av Europas allra bästa lag. Finns ingen anledning för dom att frångå sin stil. Punkt.
Barcelona DM1982
2016-05-04 09:25
[QUOTE=Vlom]Att man gör en och annan fulhet ute på planen är onekligen långtifrån unikt hos Atlético utan sker även hos i stort sätt alla lag, inklusive Barcelona. Likadant gäller mantrat "att kliva över lik för att vinna", räcker väl bara att titta på Suárez, Neymar, Alba etc. [/QUOTE] En och annan fulhet? Nja, nu får du allt rycka upp dig lite. Kan ju bara nämna Filipes brutala stämpling på Messi. Oblak som maskar bort 10 minuter varje match. Brutala stämplingen på Neymars fot så han blödde. Och det är bara lite av deras fulheter.
Barcelona neymar JR
2016-05-04 09:18
Entourage of Aymeric Laporte (21), linked with Man City and Barcelona, denied rumours and said no club offered to pay 50M buyout fee. [md]
Barcelona Gabriel
2016-05-04 09:17
Vem ska vi köpa då isånnafall? Gundogan? Özil? Jag hoppas ingen är allvarlig med det för det hade inte blivit i närheten av så bra som när Xavi dirigerade vårat mittfält. Verratti är som sagt den enda och han går det inte att köpa. Jag tycker att Luis Enrique har anpassat sig bra sett till spelarmaterialet men att han behöver en mer bred trupp så att han kan rotera friskare inför nästa säsong.
Vlom
2016-05-04 09:16
@DM1982:

Att man gör en och annan fulhet ute på planen är onekligen långtifrån unikt hos Atlético utan sker även hos i stort sätt alla lag, inklusive Barcelona. Likadant gäller mantrat "att kliva över lik för att vinna", räcker väl bara att titta på Suárez, Neymar, Alba etc.
Barcelona Gabriel
2016-05-04 09:11
@LennyRomario:
Vi verkar se Tito sejouren på helt olika sätt. Du ser det uppenbarligen som en bragd att laget tog 100p och ligavinst. Jag ser det mer som laget som åkte på däng med totalt 7-0 mot Bayern (något du själv nämnde). Dessutom var man verkligen inte bra mot PSG, enbart Messi som kom in och räddade Barcelona den gången. Och ska man verkligen jämföra årets uttåg med Tita säsongen? Atletico är knappast ett typiskt kvartsfinal lag man åker ut mot, det är ett motstånd man ska stöta på i en semifinal, det är åtminstone av den degniteten som det mötet står för. Ska du jämföra på det sättet så kan man ju säga att Real Madrid förtjänar att vara i final om de idag slår ut City trots att de mött de allra enklaste lagen varje gång de varit lottning. Under Tito säsongen var det sällan vi såg bra ut mot storlagen. Mourinho besegrade oss på hemmaplan (även om vi blev rånade på en solklar straff i slutet) med 2-1 med massa bänkspelare. PSG spelade jämnt med oss och Bayern skämde ut oss. Att vi lyckades vara konsekventa i en liga där Atletico inte hade hunnit bli Atletico än och ta 100 poäng och vinna mot "blåbärslagen" ser jag inte som en jätte stor bedrift. Ligan är idag mycket jämnare än vad den var under Tito, och även under Pep mycket pga just Atletico Madrid. 3 lag som utmanar om titeln istället för enbart 2. Och när vi ändå är inne på Atletico och hur mycket bättre Peps Bayern såg ut igår än Luchos Barcelona så är det något jag delvis håller med om, men är det verkligen en rättvis bedömning att göra? Barcelona spelade mot Atletico under sin största och hårdaste svacka under säsongen, och man lyckades trots det ändå vinna med 2-1. Men ja, inget är väl det Luchos förtjänst att man vunnit vad är det 6 eller 7 raka matcher mot Atletico - men det är hans fel att vi förlorade dubbelmötet den här gången. Att göra den jämförelsen försvinner enligt mig pga våran svacka, det hade sett helt annorlunda ut om vi befann oss i ett bra skede av säsongen. Sen kan jag hålla med dig om att Lucho uppenbarligen vill ha ett rakare spel på bekostnad av bollinnehavet, men både du och Gio verkar tro att den typen av mittfältare - Xavi typen - finns i överflöd på marknaden när det i själva verket enbart är Verratti som skulle kunna ta den rollen. Ska Lucho trolla fram en Xavi kopia från ingenstans så vi kan köpa honom för en billig peng från något lag? Slutligen, jag kan väl hålla med om att det var fel sätt att uttrycka sig på med att gräva en oändlig grop, framför allt när det kommer till Pep. Men Pep är också den enda tränaren som bör lära ut den typen av fotboll till sina elever. Med Tito blev det en billig kopia (ja även om man vann ligan med 100 poäng) och Tata (även om du helst undviker att nämna hans namn) såg det bara för jävligt ut - och mycket har o göra med att både Tito och Tata fastnade i Peps fälla där framför allt Tata inte fick utrymme att "spela sitt egna spel". Vinner borta mot Rayo med 4-0 med förlorar bollinnehavet med 1% och katalansk media får tokspel på gubben. Kan inte varit enkelt att ta över efter Peps legacy med så mycket perfektion. Nu hade jag aldrig velat se Tata fortsätta på bänken ändå pga så många anledningar, jag försöker bara poängtera vad jag menar med gropen. Pep må inte ha grävt en grop åt sig själv då jag är rätt så säker på att han hade fortsatt trixa och trolla fram nya succemetoder om han fortsatt som våran tränare, men gropen han grävde kanske var för Tito och Tata då? Skitsamma. Vi snöar in oss på det med en oändlig grop. Men jag står fast vid att Barcelona hade blivit sönderlästa innan Lucho och att lagen hittade motmedlet. Hur bra var vi egentligen efter Pep? Inte speciellt bra i mitt tycke. Och sen kan man tycka vad man vill om Luchos transformation utav laget och jag återupprepar att även jag hade velat se mer av Peps typ av fotboll med en blandning av Luchos, och att det i år har blivit för mycket åt det rakare spelet. Men jag försöker också förmedla att vi inte har den typen av spelare för att kunna spela Peps typ av fotboll och att det inte är så enkelt som att bara gå ut på marknaden och köpa en ny Xavi. Vem ska vi köpa då isånnafall? Gundogan? Özil? Jag hoppas ingen
Barcelona socccerfan1
2016-05-04 08:43
Real vinner cl! Enklaste vägen till en cl titel någonsin? Inte i närheten av Europas bästa klubb på något plan men vinner mästarnas cup.. Se där..
Barcelona Katalano
2016-05-04 08:27
@Liunil Masse:

Jag kan inte köpa detta alls faktiskt.
1. Man kan inte dra för stora växlar utav en match.
2. Bayern hade returen på hemmaplan, vi på bortaplan.
3. Vi vann båda ligamatcherna mot Atletico
4. Vi var i en svacka när vi mötte Atletico i CL

hur det hade gått mot Bayern är omöjligt att sia om och beror så mycket på formen. Jag tvivlar inte en sekund på att vi hade kunnat slå Bayern men anser det vara 50-50 vilket lag som skulle gått vidare ett sådant möte.
Vlom
2016-05-04 08:25
@Liunil Masse:

Irrelevant. Flera utav dessa var skott från 20-30m håll. Det var rätt uppenbart att Bayern skulle få betydligt fler chanser. Samma sak är det med Barcelona på Camp Nou. Om vi hade satt våra chanser, så hade nästan alla våra matcher slutat med 5-1 eller något liknande. Atlético ger oss chanser, men skänker inte bort jättelägen direkt. Man får 4-5 fina möjligheter att göra mål mot Atlético medan resten är halv-chanser som går in en bra dag men oftast inte. Det är så Atlético spelar och krävs något extraordinärt att besegra den spanska huvudstadsklubben.
Barcelona neymar JR
2016-05-04 08:19
Det är en lam ursäkt att skylla på budgeten fortfarande efter fyra år. Dom har redan nu gott om skickliga spelare för att kunna spela en kreativ fotboll. Dom gör sig själva till offer/underdogs och hämtar inspiration från sin falska "verklighetsuppfattning". Men han är smart Simone, tar bort pressen från sig själv och laget innan säsongen startar.
Barcelona DM1982
2016-05-04 08:16
[QUOTE=Vlom]Även om Atleti trots är en av Spaniens största klubbar, så har man ingen Moratti eller en oligark som pumpar in pengar år efter år för att stärka ekonomin. Och man ska ju ändå komma ihåg att Atlético tjänar betydligt mindre TV-intäkter än både Barcelona och Real Madrid. något som är mycket välkänd. T.o.m. ett bottenlag i Premier League får mer pengar än Atleti. [/QUOTE] Självklart men min poäng är att de har valt sin stil. De har valt att spela defensivt när de, med en annan tränare, hade kunnat spela offensivt. De har valt att grisa, maskar och fula sig när de istället hade kunnat uppträda värdigt. Där spelar pengar ingen roll, det är Simeones stil helt enkelt. Som att kasta in bollar när motståndaren har en kontring. Att kliva över lik för att vinna. Framgångsrikt? Ja. Värdigt? Nej.
Vlom
2016-05-04 08:00
@DM1982:
Även om Atleti trots är en av Spaniens största klubbar, så har man ingen Moratti eller en oligark som pumpar in pengar år efter år för att stärka ekonomin. Och man ska ju ändå komma ihåg att Atlético tjänar betydligt mindre TV-intäkter än både Barcelona och Real Madrid. något som är mycket välkänd. T.o.m. ett bottenlag i Premier League får mer pengar än Atleti.
Barcelona DM1982
2016-05-04 07:52
[QUOTE=Davids3]Jodå det går. Älskar deras försvar! Niva sa en bra grej. Det är orättvist att jämföra Atl.M med Chelsea eller Inter för den delen när de vann CL. De sistnämna hade möjligheten att spela annan fotboll, men väljer/valde att parkera bussen. Atl.M har detta defensiva spel som enda alternativ för att överhuvudtaget lyckas, och är den enda anledningen att de har varit en av världens bästa lag de senaste 3 åren, istället för att ha varit fast i tabellmitten år efter år tidigare. Detta verkar en del inte förstå riktigt. Tycker det är sjukt konstigt att det inte är uppskattat att de har hittat sin egen väg för att lyckas med de medel de har, istället för att en oljemiljardär köper laget och pumpar in pengar. [/QUOTE] Fast nu är Atlético inte ett fattigt lag, det är inte Levante vi pratar om. Liknelsen med Chelsea och Inter tycker jag fungerar väl, defensiva lag som satsar på kontringar. Även grisigheten och fulheten stämmer in väl, det är Mourinhoklass på Atleticos spel. De gör vad de gör och det bra men i slutändan så har de valt den stilen.
Barcelona neymar JR
2016-05-04 07:23
Snälla nu ska ni ta upp antalet målchanser Bayern hade igår som ett faktum för en briljant fotboll? Visst Bayern var bra igår, men hur många "uppgivna" avslut tog dom inte. Inlägg efter inlägg efter inlägg, skott efter skott efter skott. Allt skedde slumpartat, det som visades igår var absolut inte Pep fotboll. Det enda som var Pep var presspelet. Utav alla avslut så var det endast 2-3 bra riktigt bra chanser. Stundtals så trodde jag Bayern hade en skytteliga jagandes desperat Ronaldo i laget. :)
Barcelona Acrobat
2016-05-04 06:23
Det är lite skrattretande när man läser på Puertan att Atletico skulle vara värdiga vinnare om man slog ut Real i finalen. 1. Real är inte i final. 2. Har man slagit ut både Barcelona och Bayern München så är man redan en värdig vinnare. 3. Ska man ens snacka om värdiga vinnare när man själva fått Roma, Wolfsburg och City i slutspelet? Dog lite av skratt där...
Barcelona Thierry Henry
2016-05-04 04:22
@Gio Style:

Utan Xavi är frågan om mittfältet ens ska vs betrodda med så mycket mer ansvar än dom har. Messi är nu vår överlägset bästa speldirigent och Neymar och Suarez är även dom anfallare som har fin split vision och skapar lägen från ingenstans . Så jag tycker det är helt rätt att bollen går upp så snabbt som möjligt till anfallarna. Det finns i mitt tycke bara 1 kreatör där ute som vi kan köpa som återigen berättigar att spelet går genom mittfältet istället för MSN och det är Özil. Med honom i laget hade Messi kunnat hålla sig längre upp i plan och vi hade fått ytterligare en dimension i spelet. Byta Turan och Rakitic mot Özil hade inte suttit fel!
Barcelona Thierry Henry
2016-05-04 04:14
@Liunil Masse:

Vi hade slaktat bayern. Peps possesion fotboll hade aldrig funkat mot oss. Halva vårt lag har växt upp med tiki takan och fått den inpräntat sen barnsben. Våra spelare och vår manager kan honom och fotbollen han försöker spela utantill.

Hans Bayern har åkt ut på samma sätt mot spanska lag 3 säsonger i rad. Det är ingen slump. Vi hade oturen att möta just atletico när vi va i en formsvacka och är slitna. Dom är europa klart jämnaste presterande topplag och ger inte bort något gratis och man måste va på topp för att penetrerad deras mur

Bayern som har promenerat hem bundesliga och hade en utvilad trupp kunde såklart ge Atletico en större match än vi mäkta med. Men om vi hade mött bayern hade det blivit en helt annan matchbild. MSN hade fått ett hav av ytor mot ett högt pressande bayern munchen och hade haft lekstuga i en mot en situationerna som hade uppstått mot deras backar.

Annons: