/spanien/barcelona/forum/7570.aspx/spanien/barcelona/forum/7570.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona DM1982
2013-03-18 20:58
@Hetfield:

Han är den stora stjärnan i Santos och han är den stora stjärnan i landslaget. Klarar han av att inte vara den stora stjärnan i Barcelona? Viktig fråga, divafasoner funkar inte där.

Jag ser inte ner på den brasilianska ligan men det är ju heller inte en toppliga om man jämför med Europa. Den naturliga vägen för många spelare har varit med ett stopp i en mellanliga innan de tar klivet upp i toppligan, med Neymar så blir det toppen direkt. Kan vara farligt.

Se bara hur Barcelona mosade Santos i VM för klubblag, det såg ut som om Barcelona mötte Zaragoza eller liknande.

Neymar showar mycket i Santos, jag skulle till och med vilja påstå att han förnedrar motståndare ibland. Det funkar inte i Barcelona, det är inte så det ska gå till. Kan han sluta med det? Ska han sluta med det? Vad är poängen med att strypa en Ferrari så att den bara går i 110?

Som du ser så finns det många frågor om Neymar, kostar han mycket pengar så bör han inte vara ett rimligt alternativ.

Barcelona måste sikta in sig på en bra målvakt som håller under många och även en bra mittback. Neymar ligger långt ner på listan över spelare som bör handlas in.
Barcelona Hetfield
2013-03-18 20:48
Vampiro Men det kan också betyda något, så då blir ju hela grejen meningslös. Man kan säga vad man vill om Neymar, men han är en gigantisk talang. Jag vill verkligen inte dra upp ekonomiska grejer, men jag har svårt att se Neymar bli ett ekonomiskt misslyckande. Även om han skulle misslyckas så skulle tröjförsäljningarna och att man säljer honom kompensera för priset. Visst är det en risk, men det är en risk som är värd att ta. DM1982 Jag kan inte veta, men jag kan nog dra rimliga slutsatser. Han har dominerat i ett brasilianskt topplag sen han var 18 år, och han är den givna stjärnan i landslaget. Trots hans ålder så är det han som ska bära Brasiliens anfallsspel på sina axlar. Om det inte kräver ett stort psyke att redan vid den åldern få bära landslaget och vara den stora stjärnan i ett topplag så är väl inte mycket som räknas. Sen så oavsett hur mycket man än vill se ner på brasilianska ligan så kan man inte se förbi att de har enorma talanger och trycker är enormt på spelarna, sen att Neymar har utmärkt sig så bra visar ju på hans skicklighet. Jag är bara så allmänt trött på att Barcelona köper spelare som stämplas som "spännande", sen så kommer de till Barcelona och vågar knappt dribbla. Jag väljer helt enkelt att utgå ifrån hans psyke och skicklighet.
Barcelona Vampíro - Ànims Tito
2013-03-18 20:41
@Hetfield Menar mer att prestationer från den brasilianska ligan inte väger speciellt tungt i dessa sammanhang. Det kan gå hur som helst men med de priserna de ryktas om så känns det som en oerhört vild chansning. Neymar kan säkerligen blomma ut till en världsspelare men tror dessvärre inte att Barcelona är rätt miljö för det. Har svårt att se honom få det utrymmet när vi redan har världens bästa spelare i laget. Vill inte ens tänka på priset heller. Visserligen har han bara ett år kvar på kontraktet men med tanke på att PSG köpte Lucas som inte ens var ordinarie i OS, för runt €40M så lär inte Santos vilja släppa Brasiliens största fixstjärna för kaffepengar.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona DM1982
2013-03-18 20:40
@Hetfield:

Men du kan ju inte veta om Neymar vågar och kan i Barcelona, eller hur?
Barcelona Hetfield
2013-03-18 20:36
Sen så tycker jag inte heller att Messi på något sätt "förhindrar" andra anfallare. Messi serverar gång på gång på målchanser till sina medspelare som de missar.

Om Messi kan hitta en spelare som funkar med honom och som tänker lika snabbt, då kommer de snarare att hjälpa varandra. Återigen, jag vill inte låta som världens största Neymarist, om han kostar för mycket så ska han inte köpas, men jag är trött på dessa fega spelare som aldrig vågar ta för sig. Äntligen en anfallare som vågar och kan.
Barcelona DM1982
2013-03-18 20:34
@påfågeln:

Men han vann fortfarande skytteligan i Brasilien, eller hur?

Neymar har potential, helt klart, men det gäller att vara medveten om att hans spelstil kommer strypas väldigt mycket så länge Messi spelar i laget. Han kan glömma att han kan showa och gå på avslut efter avslut. Det handlar om att hitta Messi och spela fram till honom, till stora delar.

Som sagt, Barcelona har inte problem offensivt utan det är defensivt som det läcker. Barcelona gör många mål och skulle kunna göra ännu fler med lite bättre skärpa. Problemet är att laget även släpper in väldigt många mål.

En klassback kostar och nu är det ju till och med en ny målvakt som måste köpas in. Så hur långt ner på listan är inte Neymar då?
Barcelona Hetfield
2013-03-18 20:28
Vampiro Ursäkta, men det är en rätt så meningslös jämförelse. Jag kan lika gärna dra upp att Ronaldo och Romario kom från den brasilianska ligan. Men jag håller med om att om det ska vara några gigantiska summor så kan man leta efter andra spelare. DM1982 Återigen, det löser inget. Ingen av de spelarna kan varken ersätta eller ens kompensera för det Messi står för. Om Messi skulle hamna i en svacka eller bli skadad så är jag mycket mer bekväm med att ha Neymar i laget än Sanchez som inte ens kan göra enkla mål. Rätt så lustigt hur folk ser ner på den brasilianska ligan trots att de massproducerar stora spelare, men folk sitter och hyllar att Sanchez var bra i den chilenska ligan och håller det som argument till att han ska vara en gigantisk talang. Man kan vända och vrida på många saker. Det är som att säga att la masia är usel för att man har fått fram ett par mediokra spelare. Sen så är jämförelsen med Keirrison rätt så meningslös då han inte ens fick en chans, så man vet aldrig vad han hade gjort. Dessutom så är Neymar den största stjärnan i landslaget och i den brasilianska ligan, det är en stor skillnad.
Barcelona påfågeln
2013-03-18 20:25
Keirrson spelade inte ens i landslaget när han värvades, Neymar är den stora stjärnan där. Kvalitétsskillnad.
Barcelona DM1982
2013-03-18 20:23
Brazilian League Série A Top Scorer: 2008 (21 goals) (Coritiba)
Paraná State League Best Striker: 2008 (Coritiba)
Paraná State League Best Player: 2008 (Coritiba)
Paraná State League Golden Shoe: 2008 (Coritiba)

Dessa utmärkelser, bland flera andra, fick Keirrison innan han köptes in av Barcelona. Han fick inte en sekunds speltid i a-laget och lyckades inte heller när han lånades ut till Fiorentina.

Brasilianska ligan är inte en värdemätare för hur bra någon är, bara om det finns potential hos spelaren.

Neymar kan funka eller han kan misslyckas, om det vet vi inget. Men det vi med säkerhet vet är att backlinjen måste förstärkas, om det råder det ingen tvekan.
Barcelona B-Guden
2013-03-18 20:20
Barcelona SKA, värva en back som är bra på huvudet, sen om han är dålig på fötterna ska inte spela nån roll så länge han inte är mycket sämre än Puyol.
varför jag drar upp puyol är för han är den sämsta i laget med fötterna.

Om inte en mittback värvas, så ska tränarna och ledningen avgå.
Alternativt att Batra får chansen nu precis som Varane och imponerar, men Puyol blir inte yngre direkt..
2013-03-18 20:14
Det finns betydligt bättre målgörare än Neymar därute. Det är en sak att göra mål i Brasilien, det gjorde även spelare som Robinho, Jô och Nilmar. Stor skillnad på att lira i brasilianska ligan gentemot Europa. Sen är Barcelona inte i behov av kreativa spelare i första taget då Fábregas och Thiago redan sitter på bänken. Let's face it, ingen världsanfallare kommer kunna få ut max av sitt spel i Barça så länge Messi spelar. Henry, Villa och Alexis är dyra värvningar som alla fått ta ett steg tillbaka och gått från fixstjärnor till lagspelare i Barcelona. Har svårt att se Neymar klara av en sån roll. Så nej till Neymar, onödig och dyr gamble in my opinion.
Barcelona DM1982
2013-03-18 20:13
@Hetfield:

Vi har Messi, Villa, Pedro, Sanchez, Tello är inte dum där framme och möjligen en ny stjärna i Deulofeu.

Offensiven är absolut inget att vara orolig över, det är defensiven som måste styras upp. En mittback av högsta klass måste införskaffas, enligt mig är Neymar bara en lyxvärvning för tillfället.

Men visst, om Neymar kommer för en summa runt 300 miljoner så är det ok men knappast för de fantasisummor som det ryktas om.
Barcelona zick9
2013-03-18 20:10
Fd Barca-spelaren Martin Caceres har varit med om en bilolycka! Hoppas att allt är bra med honom.

Han lyckades väl inte hos oss om jag minns rätt. Han var iaf med om att vinna ett CL-guld med klubben.
Barcelona Hetfield
2013-03-18 19:57
DM1982

Vilka menar du? Villa? Han blir inte yngre. Sanchez? Det är ingen målgörare och lär aldrig bli det. Pedro? Han tar alldeles för stort defensivt ansvar för att bli det.

Barcelona och la masia har inte den spelaren för framtiden. Det är bara Messi som gör målen, och vad händer om han blir skadad? Ska man verkligen förlita sig på resten?
Barcelona DM1982
2013-03-18 19:36
@Hetfield:

Nu är det väl knappast en målgörare som Barcelona behöver, världens bästa avslutare finns i laget. En del av dem behöver ställa in siktet lite men potentialen finns där om man säger så.

Det Barcelona behöver är en mittback, de offensiva krafterna finns i laget.
Barcelona FC Barcelona en Mi Corazón
2013-03-18 19:03
Kolla hur Alves sjunger FCB's hymn, Här snackar vi kärlek för klubben
Barcelona påfågeln
2013-03-18 18:51
Puyol kände säkert att han inte bidrog när han inte kunde köra fullt, och valde därför att inte skjuta på operationen. Det var ändå hans val att ta, och även om det kanske varit bättre för laget att ha en halvskadad Puyol som spelar resten av säsongen på smärtstillande och mest är reserv så ska inte Puyol tvingas till det. Det är dessutom extremt kortsiktigt tänkt att göra så, och räddar operationen Puyols hälsa såpass att han kan göra två-tre säsonger till så är det absolut värt det.
Barcelona Hetfield
2013-03-18 18:50
Jag gillar personligen köpet av Neymar. Det finns ingen garanti att han kommer att dominera i Barcelona, men jag tänker ändå på att han har möjligheten att göra det. Vad behöver Barcelona? Jo, en målgörare. En kreativ spelare. Vad är Neymar? En målgörare och en kreativ spelare. Neymar är dessutom bra på småytor, det är där många spelare i Barcelona inte klarar av. Kort sagt, jag är för ett köp, och även om det skulle misslyckas så tar man igen det ekonomiskt med tröjförsäljning och försäljning.
2013-03-18 18:20
Men samtidigt så måste ju ett proffs som Puyol kunna respektera tränarens beslut och stötta laget. Han om någon ska veta att laget alltid går först.

Missförstå mig inte, Puyol är en av mina all time favoritspelare, men jag skulle tappa lite respekt för honom om han som 35 åring inte kan acceptera en peting utan istället bestämmer sig för att "jävlas" med klubben.

Jag hoppas dock det är skitsnack från tidningarna för det känns som att det går emot allt vår kapten står för. Jag kan inte tro att han sviker laget när det blir som allra tuffast.

Sen förstår jag inte hur han kunde bli osäker på sin plats pga Chygrynskiy :P
Barcelona påfågeln
2013-03-18 18:12
Att hela backlinjen i spanska U21 kan vara från Barca borde ju båda gott för framtiden, hoppas NÅN kan få chansen i ligan i varje fall. Montoya-Bartra-Muniesa-Planas i sista ligamatchen? ;)
Barcelona tarrak - Oh-Oh-Oleguer
2013-03-18 17:51
@Vampíro - Ànims Tito:

Fast det är ingen hemlighet att Puyol tog illa vid sig just av bänkningen mot Chelsea. Hans agent gick ut i medierna och sa att det var den matchen, i kombination med värvningen av Chygrynskiy som gjorde att Puyol blev så osäker på sin status att kontraktsförhandlingarna lades på is under en längre tid.

"The renewal of Puyol has stopped. It is a very good offer but the player wants to first see how things go with the team," said Ramon Sostres.

"Barcelona has signed Dmitryo Chygrynskiy and in the central role there is already Gerard Pique and Rafa Marquez.

"In the semifinal against Chelsea - in the Champions League - he played sparingly. He is the only captain who has not featured in such an important game."
2013-03-18 17:24
Tror inte Valdés säljs faktiskt, han kommer vara kvar nästa säsong i hopp om att de ska övertala honom. Sen när han lämnar gratis värvar man en sämre målvakt i den avdankade Reina. Aldrig att både Alexis och Villa lämnar i sommar, det finns inte för mig. Då återstår endast Messi, Pedro, Tello och utlånade duon Cuenca och Afellay som känns tveksamma till en fortsättning i Barça. El Guaje levererar just nu men jag tror han vill gå vidare och spela regelbundet innan VM och därför tror jag han lämnar. Alexis däremot ska ingenstans, han har så mycket fotboll i sig och även i sin sämsta form spelar han bättre än många anfallare skulle göra i dagens Barça. Låt bara grabben studera Batistuta-avslut i sommar så kommer han bli en spelare att räkna med framöver. Har personligen aldrig fattat varför så många vill att Neymar ska värvas, tror ni verkligen han bara kliver in i Barça och dominerar? Etablerade världsanfallare som Henry, Ibrahimovic och Villa fick stora problem att lyckas i Barcelonas spel, vad talar för att en oprövad 20 åring som aldrig ens spelat i Europa skall göra det? Är långt ifrån övertygad om att Neymar ska vara lösningen på alla problem.
Barcelona Gabriel
2013-03-18 17:01
Jag håller inte med om att vi bör sälja Alexis. Jag tror stenhårt på honom. Jag kan nästan lova att han kommer att blomma ut till en superstjärna om vi säljer honom, sen kommer vi att ångra oss som fan.

Låt oss tänka smart här nu. Villa är en anfallare av yttersta världsklass, vi alla vet om det, men vi kan inte springa ifrån faktumet att det är dags att gå skilda vägar nu. Han håller fortfarande, det gör han. Men titta på hur mycket han fått lida i år, det är inte rättvist mot honom. Han förtjänar bättre än att få vara inhoppare. Nu startar han förvisso, men hur länge kommer det att vara? Kommer han att börja nästa säsong som ordinarie? Jag tvekar. Och även om han gör det, hur länge till kommer han att hålla som startspelare för oss. Det går att spekulera i all evighet om det självklart, men om jag får säga mitt så gör vi bäst i att göra oss av med honom.

Nu ska alla veta att David Villa är en av mina absoluta favoritspelare. Jag var en av de som ropade mest efter hans värvning, och gjorde det enda sen EM 2008. Det är alltid svårt att skiljas från personliga favoriter men den dagen kommer för alla - eller åtminstone för de flesta.

Kan man få 15 miljoner för honom till sommaren så bör man låta honom gå och använda de pengarna som en del av betalningen för Neymar. Alexis är fortfarande ung, han är hungrig och han har talang och potential som det skriker om. Det är bara en tidsfråga innan det släpper rejält för honom. Faktum är att han inte SPELAR dåligt som många får det att låta som, tvärtom. Men han missar alldeles för mycket klara lägen, vilket gör att man tvekar på hans kapacitet som anfallare. Han behöver bara koncentrera sig på att bli en bättre avslutare, det kan man träna upp. Tänk på hur många lägen han lyckas med att ta sig till eller skapa i varje match, det är en del. Lär han sig bara att bli mer kylig så kommer han att göra en jävla massa mål för oss.

Sen håller jag inte alls med om att han spelmässigt inte platsar hos oss med kortpassningsspelet, det är väl knappast där det krisat för honom. Det är enbart det uteblivna målskyttet som varit jobbigt att bevittna hos honom.

Let's not sell him, not yet. Vi kommer att ångra oss enormt ifall vi gör det.
Barcelona Hetfield
2013-03-18 16:53
Jag hoppas även att man säljer Valdes och inte väntar tills han kontrakt går ut. Det var hans val att försvinna, då ska man inte ge honom läget att vänta ut kontraktet. Valdes agerar för sitt eget bästa, då ska klubben agera på samma sätt och försöka få in pengar. Ingen grej med att vänta ut kontraktet och låta honom få gå gratis.
Barcelona Hetfield
2013-03-18 16:51
Men Villa eller Sanchez måste försvinna om tanken är att värva Neymar, Hummels och Ter Stegen. Frågan är mer vem av de som ska försvinna? Jag tycker att Sanchez ska försvinna. Låt oss se som det är, han kommer inte att få ut sitt spel i Barcelona. Han kan göra enstaka bra matcher, men han kommer aldrig att dominera i Barcelona där ytorna är små och spelet går ut på kortpassningar. Hellre att han får ut av sitt spel i ett annat lag än blir en truppspelare i Barcelona. Om dessutom Neymar ska komma in så är han ännu längre ifrån en startplats. Sanchez erbjuder inget som Barcelona inte kan hämta från la masia, medan Villa kan göra mål, även om han inte är särskilt rörlig.
Barcelona Gabriel
2013-03-18 16:46
Rambla~ el chico dorado

Fixar det! ;)
Barcelona Rambla~ el chico dorado
2013-03-18 16:45
Gabriel

Inte en jävla cent under 15m :P
Barcelona Gabriel
2013-03-18 16:44
Enligt uppgifter ska Wenger vara villig att lägga ett bud på Valdes till sommarn som ligger på 10 miljoner euro. Minns att jag gjorde en köp/sälj lista för någon vecka sen där jag spekulerade på vad man skulle kunna få för spelarna man sålde. Valdes var på listan och jag la en summa mellan 10-15 på honom. Nu är detta bara rykten, dem ska tas med en nypa salt men ändå.

Kommer ett bud från Arsenal på Valdes bör man consider it. Tror man kan få ut minst 13 för honom från Arsenal, börja jobba.
Barcelona Rambla~ el chico dorado
2013-03-18 16:42
Ni kan glömma Alexis och Inter. Hans agent har sagt tydigt och klart att de inte har förhandlat med någon och inte heller tänker de göra det. Vad italienska tidningar skriver kan ni ta med en nypa salt. Det är klart att det ska tisslas och tasslas så fort Barca kommer i en liten "kris", spelare är ur form osv. Genast är det rykten igång och speciellt är det mycket rykten när det är landslagsuppehåll. Varför? Tja, tidningarna har ingenting att skriva om när ligorna har uppehåll. Då är det transferspekulationer som är det mest intressanta.

Inter? Pffft, de kan koncentrera sig på att klara en CL-plats först, sen kan de oroa sig för värvningar.
Barcelona Barca King -
2013-03-18 16:33
Fan vad jag blir irriterad på att höra potatis gäng som inter med diverse andra lag vill ha Sanchez för 20 miljoner euro men med en lån option sen köp. Det låter helt absurt! Vad har vi blivit för klubb? Vi måste bli tuffare i våra förhandlingar. Madrid lyckas sälja en avdankad sneijder för 25 miljoner euro och vi ska sälja Alexis för 20?

De fick iväg högerbacken Carvajal för 6 miljoner euro och vi kommer släppa Bartra gratis. Till och med Tyska Schalke vill blåsa oss på Affelay. Nu går de ut i Media och säger att de kanske inte vill ha Affelay. Barca borde bara peka fingret åt de.
Annons: