/spanien/barcelona/forum/756.aspx/spanien/barcelona/forum/756.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Liunil Masse
2016-05-04 00:51
Hitta denna kommentaren på Atletico-forumet: "Bayern är mkt bättre än Barca, högre tempo, större variation och hela laget involverat i spelet." Kan bara hålla med. Tycker vi har en bättre förstaelva men vi presterar så mycket sämre fotboll än Peps Bayern. 35-7 i avslut för Bayern mot Atletico. Helt galna siffror mot Europas bästa försvar. Kanske tur att vi inte fick straffen i sista minuten mot Atletico, för hade vi spelat en semi mot Bayern så hade vi förlorat grovt i år.
Barcelona Barca4life98
2016-05-04 00:50
Davids3 Men vad är det för ursäkt? "Kan inte spela på ett annat sätt"? Atletico har spenderat jättemycket pengar på offensiva spelare som borde kunna göra laget bättre offensivt. Vad skiljer Atletico ifrån Inter/Chelsea? Spelarna är inte så dåliga som folk får det till.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barca4life98
2016-05-04 00:33
Ribohn Fan Du har rätt men vi har inte en Xavi idag heller vilket blir ett problem för oss också. Det är en svår fråga det här.
Barcelona Gabriel
Gio Hmm, jag vet inte what I should make of that answer som du gav mig. Det var liksom typ bara "jag tror så här punkt slut" utan några egentliga argument till det (förutom att MSN var i en sanslös form). Du säger ju faktiskt först att du tvekar på att det raka spelet var en så stor bidragande faktor till trippeln, varpå jag sedan med hjälp av fakta faktiskt valde att motbevisa den teorin. Nu väljer du istället att gå emot vad du själv sade och menar på att det inte är så konstigt att många av våra mål kom via det raka spelet när "taktiken är rakare". Förlåt, men jag blir förvirrad. Så du tycker att det raka spelet var en bidragande faktor till våran trippeln (trots allt)? Men att det inte är konstigt att många av målen kom på det sättet när man valde att ändra taktiken till något rakare? Förstår jag dig rätt isånnafall? Isåfall så kan man väl bara konstatera att nej, det är inte konstigt att mål kommer via ett rakare spel när det är något man övat på och valt att sätta in i spelet. Det har du rätt i. Men varför ska inte Lucho få cred för det? Han utvecklade laget och fick oss att spela på fler strängar än bara bollinnehavssträngen. Och missförstå mig inte nu, jag älskade när vi rullade ut varenda motstånd under Pep och det var en fröjd för ögat att se på men vissa har svårare att släppa de tiderna och vissa (jag) väljer att vara en realist. Och i min egna realism innebär det verkligheten att Barcelona (liksom Pep) höll på att gräva en oändlig grop som höll på att bli allt för djup för att kunna ta sig upp ifrån. Både Tito och Tar körde fast med possession fotbollen och kom ingenvart. Vi gick från att vara ett mästarlag som visade klass till att bli fullständigt förutsägbara. Bollinnehav med Xavi och Iniesta och Messi i mitten som falsk 9 var fantastiskt att se på när det fungerade, men sen blev det överanalyserat och motståndarna hittade motmedlet. Samtidigt blev Xavi bara äldre och Messi såg inte ut att ha kul längre när han spelade fotboll. Luis Enrique fick in Suarez i laget och även om det är en fantastisk fotbollsspelare så har Lucho ändå fått det att fungera. För han väljer att spela på Barcelonas styrkor, vilket helt riktigt som du själv nämner, idag är MSN. Det hade varit dumdristigt att tro att styrkorna fortfarande hade legat i Xavi-Iniesta-Messi när man har tillgång till världens starkaste och farligaste anfallstrio. Min vän, jag föreslår att du släpper Peps era och njuter av det som har varit. Med det sagt så skulle jag också önska att man kunde få bättre kontroll på matcherna men för det krävs det mittfältare av den typen. Och de spelarna har vi inte. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - Xavi var unik. Utan honom går det inte, så enkelt är det. Den enda spelaren som hade kunnat ge oss den dimensionen i mittfältsspelet är Verratti och han lämnar inte PSG, åtminstone inte än. För om du vill att Barcelona ska börja spela som under Pep eran med Rakitic som en av mittfältarna så är du nog bra naiv då Rakitic är en helt annan typ av mittfältare än vad Xavi är, samtidigt som du hade begränsat både Suarez och framför allt Neymar då både dessa är spelare som trivs på stora ytor. Man kan egentligen diskutera det här i all oändlighet men jag tror verkligen inte att Barcelona idag hade mått som bäst av att spela en Pep liknande typ av fotboll med det spelarmaterialet vi har till vårat förfogande. Med det sagt så önskar jag trots allt att vi ändå hade kunnat ha lite bättre kontroll på matcherna, men det är så långt som jag vill sträcka mig gällande ämnet. Jag tycker att Lucho förtjänar mycket mer cred än vad han har fått. Han må inte vara en fullbländad taktiker ut i fingertopparna men han har utvecklat vårat lag och gett oss fler styrkor och mindre svagheter (även om den största styrkan - mittfältsspelet - reducerats). Som jag redan sagt, jag ser inte hur någon annan tränare hade kunnat göra det bättre. Men kul att man tycker olika. Tråkigt annars. Godnatt!
Barcelona Davids3
@Gabriel:
Jodå det går. Älskar deras försvar! Niva sa en bra grej. Det är orättvist att jämföra Atl.M med Chelsea eller Inter för den delen när de vann CL. De sistnämna hade möjligheten att spela annan fotboll, men väljer/valde att parkera bussen. Atl.M har detta defensiva spel som enda alternativ för att överhuvudtaget lyckas, och är den enda anledningen att de har varit en av världens bästa lag de senaste 3 åren, istället för att ha varit fast i tabellmitten år efter år tidigare. Detta verkar en del inte förstå riktigt. Tycker det är sjukt konstigt att det inte är uppskattat att de har hittat sin egen väg för att lyckas med de medel de har, istället för att en oljemiljardär köper laget och pumpar in pengar.
Barcelona Ribohn Fan
2016-05-04 00:21
Det här med rakare spel som är så populärt att beteckna Barcas spel nu mer. För mig stor Barca för samma filosofi sedan Johan satte sin prägel på laget. Så länge vi har bollen är det större chans att skapa målchanser och mindre chans för motståndarna. Att vi gör mer mål nu mer, när vi har vunnit boll och ställer om. Eller att vi från egen plan slår spelare, så att vi får numerärt överläge på offensiv planhalva. Beror mest på att vi har bättre spelare än tidigare. Vi har fått Neymar och Suarez, som är skillnaden. Det gör att vi kan ta vara på sådana lägen, som vi inte kunde tidigare. Vi hade ingen riktig 9:a och spelare typ Sanzes och Pedro har inte fysik för längre än 5 - 10 meter löpningar. Bara Messi som kunde utmana på rätt sett.
Barcelona Vampíro
2016-05-04 00:12
[QUOTE=II Barça II]Är det bara jag som tycker att bortamåls regeln är jävligt orättvis? Det är liksom inte rätt att man förlorar trots att man har gjort lika många mål som motståndaren. Hoppas innerligt att man någon gång tar bort den regeln. [/QUOTE] Får jag fråga om du tyckte likadant när Andrés gjorde mål på Stamford Bridge? Eller alla andra gånger Barcelona gått vidare på bortamål.
Barcelona II Barça II
2016-05-04 00:07
Är det bara jag som tycker att bortamåls regeln är jävligt orättvis? Det är liksom inte rätt att man förlorar trots att man har gjort lika många mål som motståndaren. Hoppas innerligt att man någon gång tar bort den regeln.
Barcelona Gio Style
2016-05-04 00:02
@Socrates:
De som tyckte så om det laget var vilsna själar :) Man ser ju rätt tydligt att laget jobbade som en gemensam enhet under Pep, vi pratar om duktiga spelare men också världens bästa kollektiv. Alla tog sina löpningar, alla visste vart de skulle stå och ville Pep göra något galet med uppställningen hade han oftast lyckats få fram de nya instruktionerna till sina spelare. Under Luis Enrique blir ju vårt mittfält nästintill obefintlig, rent kreativt bidrar de inte med mycket över huvudtaget. Jag finner sånt spel oerhört osexigt, sen vad trollkarlarna löser med sin individuella skicklighet är en annan femma :) Vi kan kritisera vår bänk hur mycket vi vill men det finns många matcher där man kunde vilat ett par spelare vid en 2-0 ledning, istället så har vi sugit musten ur vår offensiva trio precis lagom till avgörandet. Det handlar om enstaka byten, inte att vila 2/3 av anfallet/mittfältet. Då blir det ju pannkaka.
Barcelona Gio Style
2016-05-03 23:56
@Gabriel:
Men Gabriel, det är väl klart att mestadels av våra mål kom på det sättet när taktiken är rakare, det är inget jag förnekar. Men hur hade det sett ut om vi inte gått ifrån possessionfotbollen? Hade inte det troligtvis ändå resulterat i en trippel med formen och hungern våra spelare visade förra säsongen? Du tror inte det medans jag känner mig ganska säker på motsatsen :) Att LE kritiseras t.om under trippelsäsongen ser jag bara som något positivt, det betyder att man är konsekvent i sin bedömning och inte låter sig bländas av resultaten. Jag vill tillägga att jag har full respekt för Luis Enrique, precis som för alla våra spelare oavsett hur lite eller mycket de bidrar med.
Barcelona Ribohn Fan
2016-05-03 23:44
Neymar JR

Håller med!
Barcelona Vampíro
2016-05-03 23:44
Vad är det ni inte fattar? Pep var elak mot Slatan för 100 år sen så han är public enemy nr. 1 i svensk media.
Barcelona neymar JR
2016-05-03 23:41
Förstår inte hur man kan såga någon som startar intervjun med; Det finns 1 miljon olika sätt att spela på men jag vill spela på mitt sätt. Han har ju sin egen ideologi oavsett om det är rätt eller fel för någon annan. Om någon har strävan att uppnå en perfektion av fotboll och en annan perfektion av resultat så är det fortfarande en smaksak. Pep har aldrig klagat på någons parkerande bussar, kontringsspel, fulspel för han respekterar alla sidor av fotbollen trots sin filosofi. Borde inte människor börja respektera han? Han kommer ju trotsallt inte förändrats och fortsätt med det han tror på. Och ja det är det enda rätta!!!
Barcelona Ribohn Fan
2016-05-03 23:37
Vlom Hur tror du han skulle spela laget om han var tränare för Barca! Jo! Han skulle sälja halva laget så att han skulle kunna spela den fotbollen han vill ha. Ta t ex Busquets skulle alldrig platsa i Lagerbäcks lag.
Barcelona Ribohn Fan
2016-05-03 23:33
Såga Pep's fotbollsfilosofi och där med Barcas, men det är inget nytt det har han alltid gjort.
Vlom
2016-05-03 23:33
@Ribohn Fan:

Lite orättvist kan jag tycka. Lagerbäck har ju tagit Sverige till 5 raka slutspel (något som ingen annan svensk förbundskapten tidigare har gjort) och lett Island till deras första turnering genom tiderna. Ser inga problem med någon som lyckats få maximal utdelning genom att anpassa sin taktik efter sitt (mediokra) spelarmaterial.
Vlom
2016-05-03 23:30
@Ribohn Fan:

Vad har han sagt?
Barcelona Ribohn Fan
2016-05-03 23:29
Han får va hur torr som helst, men en riktig fotbollsmördare!
Barcelona wallmannen
2016-05-03 23:27
Lagerbäck är torr men skön!
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Ribohn Fan
2016-05-03 23:26
Asså! Lagerbäck vad är det för en idiot, spärr in han på ön!
Vlom
2016-05-03 23:19
@Cule4life:

En ligafinal som Atlético vann tack vare att Messis "offsidemål" blev felaktigt bortdömd.
Barcelona Cule4life
2016-05-03 23:17
@Ribohn Fan:

Glöm inte liga finalen omgång 38 säsong 2012 mot Barça på camp nou.
Barcelona Nemesis 10
2016-05-03 23:17
Nu har Pep alltså blivit utskickad från CL 3 år i rad mot dom 3 spanska giganterna. Han borde aldrig ha lämnat Barcelona... Kommer verkligen krävas nåt speciellt från honom om han ska vinna CL med City.
Barcelona Cule4life
2016-05-03 23:15
Patetico har blivit maskico. Aldrig sett ett lag maska så mkt! !!

Men respekt ändå till dom. Dom gör vad dom kan. Dom snor liga segrar, slår ut dom största klubbarna ur CL m.m.

Tänk om dom snor liga segern i år igen ? Fyfan alltså jävla demon lag. Han där Diego S gårdens spelare att verkligen tro på seger ändå om det är spelare dom Messi Suarez Neymar Costa Ribery Robben ronaldo m.fl.

Buenos noches
Barcelona Ribohn Fan
2016-05-03 23:14
Vem är Lars Lagerbäck?
Barcelona Ribohn Fan
2016-05-03 23:12
Atletico vinner alldrig finaler!
Barcelona Barcelonistas
2016-05-03 23:06
Atletico - PSV-Barcelona-Bayern Munchen

Real Madrid - Roma-Wolfsburg-City

Behöver man ens säga något? Finns bara ett lag som är värd att vinna Cl, finns bara en vinnare i mina ögon.
Barcelona Rambla~
2016-05-03 23:02
Gabriel Precis, ain't gonna happen. RM i final.
Barcelona neymar JR
2016-05-03 23:02
Ni är för negativa och vågar inte hoppas!!! #yayagotthis
Barcelona Rambla~
2016-05-03 23:01
Glöm inte den stora bedriften, 8-0 mot Malmö.
Annons: