/spanien/barcelona/forum/7516.aspx/spanien/barcelona/forum/7516.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2013-03-31 20:28
Juvenil A är att likställa med U19-laget, medan Juvenil B är U17-laget.

Det finns dock mycket riktigt vissa yngre spelare som redan nu spelar för Juvenil A. Ett exempel är Xavier Quintilla.
Barcelona LeoMessi
2013-03-31 20:22
Mojito - Culé (un estilo de vida) (Barcelona) Antar att dom allra bästa redan spelar i Juvenil A.
Postat via SvenskaFans-appen
2013-03-31 20:15
Det gick inget vidare för Juvenil B i Aegon cup.

Förluster mot Anderlecht (0-1), Bayern (2-3) och Benfica (1-2) gjorde att laget hamnade sist i sin grupp.

I länktipset finns höjdpunkter från den sista matchen.
Barcelona tarrak - Oh-Oh-Oleguer
2013-03-31 20:09
Jag tycker att man hänger upp sig väl mycket i att Xavis arvtagare måste vara så lik sin föregångare som möjligt. Under Rijkaards era var Deco den obestridlige dirigenten och ändå det krävdes ingen större revolution för att Xavi skulle axla hans mantel. Minns även att de flesta länge ansåg att Iniesta och Xavi var för lika varandra för att överhuvudtaget kampera ihop på mittfältet i ett 4-3-3, så inser man hur dumt det är att låsa sig vid fasta spelarroller.

Om man ändå ska plocka ut den som ligger närmast Xavi, så är jag övertygad om att det är Thiago, även om han fortfarande är alldeles för valpig och överarbetar. Cesc ger jag däremot inte mycket för, bra i media - medioker på plan.
2013-03-31 19:49
Kan tänka mig att Thiago känner på samma sätt som Xavi en gång kände när han hade Guardiola före sig i rangordningen. Folk förväntade sig att han Xavi skulle vara en kopia av Pep, fast det skiljde rätt mycket mellan spelarna i attribut.

Det var ju egentligen inte förrän Xavi flyttades fram 20 meter på plan från pivote till volante som han blommade ut. Samma sak känner jag med Thiago, han är ingen arvtagare till Xavi, klubbens utmaning är att hitta en passande plats för Thiago på planen om man vill få ut hans enorma potential.
Personligen ser jag honom ytterligare 10 meter upp i plan jämfört med Xavi, men där spelar ju redan Iniesta eller en droppande Messi.

Det sämsta klubben kan göra är att försöka göra spelare till vad de inte är och kan bli, och sanningen är att ingen kan ersätta Xavi. Kanske är det till och med så att det behövs en ny tränare den dagen Xavi lägger skorna på hyllan - allt för att föra in klubben på en fortsatt vinnande väg som nödvändigtvis inte är förknippat med extremt bollinehav och tiki-taka. Utan Xavi, men med en grund där samtliga spelare kan få ut sin fulla potential. 4-2-3-1 kanske.
Barcelona LeoMessi
2013-03-31 18:54
Det thiago saknar är mognaden. Killen har all talang som krävs men ibland blir han lite väl våghalsig av sig och kan förlora bollen vid farliga situationer. Och lösning är så enkel också, allt han behöver göra är att passa bollen lite enkelt till någon annan.
Atlético addeh
2013-03-31 18:48
påfågeln

Visst är det så. Det lär väl bli något mellanting kanske, en balansgång som är svår att pricka in. Xavi kommer inte bli enkel att ersätta, och jag är inte säker på att något rakt av kommer få ansvaret att axla det han har gjort i så många år.

Tror även Busquets kommer få mer ansvar den dagen Xavi inte längre finns med på planen.
Barcelona Frodo
2013-03-31 18:48
Thiago är bättre än Cesc både som volante och enganche. Cesc är världens bästa nr 10 (om man bortser från Messi som också kan spela där) som inte passar in i Barcelonas mittfält förutom när man ska möta medelmåttiga och sämre lag. Han kan göra det helt okej som enganche men där har vi Iniesta som är mil bättre.
Barcelona påfågeln
2013-03-31 18:46
Addeh: Det är ju dock så att den som gör det bäst i Xavis roll i nuvarande på planen (förutom Xavi) är Iniesta, så det kanske blir han som får ta över efter Xavi i några år, Fabregas trivs ju bätte i Iniestas roll. Det är som sagt upp till Thiago, han har potentialen att ta upp Xavis mantel den dagen han lägger skorna på hyllan.
Atlético addeh
2013-03-31 18:40
filosofen21

Thiago har egentligen bara bättre teknik än Fàbregas, det är nog därför du känner att han mer liknar Iniesta. Faktum är att när Thiago och Cesc spelar tillsammans är det alltid den förstnämnde som har "Xavi-rollen", det vill säga den som styr tempot och som spelet går igenom.

Fàbregas är bättre på de längre och avgörande bollarna, Thiago bättre i tiki-taka-spelet, precis som Xavi. Cesc är inte van att spela så långt ned i banan som Xavi gör, till skillnad från Thiago, som är inskolad i positionen.

Summa summarum: det råder inga tvivel om att Thiago är den som är mest lik Xavi i vår nuvarande trupp. Om det sedan blir han som tar en ordinarie tröja före Fàbregas när Xavi lägger skorna på hyllan är en annan fråga att ta ställning till.
Barcelona påfågeln
2013-03-31 18:39
Speltid i segundan och b-laget är ett bättre alternativ än bänken, och kanske även bättre än utlåning med tanke på att utlåningar inte verkar funka i Barca... Sälja med tillbakaköpsklausul och undvika att vara rädda att använda dem måste vara ett alternativ också. En smal trupp och några bra b-lagsspelare i Deulofeu, Sergi Gomez, Rafinha, Muniesa och Oier som kan fylla på a-laget är allt som behövs, och eftersom Barca har så många talanger just nu kanske man måste låna ut några, och låta de som utvecklas bäst få chansen att fasas in.
Barcelona Rambla~ el chico dorado
2013-03-31 18:38
Seriöst Eusebio, bara avgå tack. Helst idag.
vifa
2013-03-31 18:15
Sitter och kollar på B-laget och det är ju löjligt att tro att någon annan än Deulofeu skulle vara aktuell för A-laget. Låna ut Rafinha,Roberto och Muniesa istället för förstöra talangerna med noll speltid i A-laget
BARCA-més que un club
2013-03-31 18:15
Hade gärna velat se denna elvan mot PSG

V.Valdes

Alves--------Masch------Pique--------Alba

------Busquets------
------Xavi------- ------Iniesta--------

-----Alexis------ -----Messi----- -----Villa------
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2013-03-31 18:08
Thiagoooo @barcastuff: [1/2] Squad (vs PSG): Valdes, Pinto, Oier, Alves, Montoya, Pique, Bartra, Mascherano, Abidal, Alba #fcblive @barcastuff: [2/2] Squad (vs PSG): Busquets, Song, Xavi, Thiago, Cesc, Iniesta, Alexis, Messi, Villa, Deulofeu, Tello #ffcblive
Barcelona B-Guden
2013-03-31 17:21
Vi har inget pressspel längre, vi hade det mot milan och då var vårt försvar världsklass, förutom vid firlägetdå marscherano tabbar sig.

Om vi tar tillbaka press spelet tror jag vi kommer släppa in ännu mindre mål
Barcelona filosofen21
2013-03-31 17:14
Angående back diskussionen är jag inne på liknande spår som andra; det behövs kontinuitet för att det ska fungera. Och kontinuitet har vi absolut inte haft i backlinjen där speciellt mittbackarna i princip aldrig spelat ihop två matcher Irad.
Barcelona filosofen21
2013-03-31 17:07
Thiago är väl den av han och Fabregas som faktiskt liknar iniesta mer i sin spelstil.. Thiago är irrationell och har i många sekvenser påmint om Ronaldinho när han spela i Barca.. Att påstå att thiago ska ta Xavis roll känns som en önskan då man inte tror på att Fabregas ska klara av det. Men ser man till spelstil är känslan att Fabregas är mer lik xavi och thiago mer lik iniesta
Barcelona B-Guden
2013-03-31 17:00
@enkos:

För er som vill läsa artikeln

Dribbelkungen
Wennman: Nu får tränarnas Messi briljera

LONDON. Nu är det dribblingarnas tid.

Nu går vi in i ett skede av säsongen när en manager kan göra en tunnel på en a­nnan genom att ha rätt spelare fräscha till rätt match vid rätt tidpunkt.

Nu är det alltså Sir Alex Fergusons ­glada dagar.

När det handlar om att dribbla med en laguppställning är Sir Alex tränarnas Messi. Han är kung på området. Han lyckas år efter år hålla en fantastiskt bred spelartrupp med starka personligheter lycklig, trots att ingen av stjärnorna kan känna sig säker på att få starta nästa match.

Ett färskt exempel är petningen av Wayne Rooney ur Manchester Uniteds startelva mot Real Madrid. Vilken annan tränare i världen skulle ha kommit på tanken? Taktiken var ytterst nära att lyckas. För Rooney var det ett dråpslag, men han gnällde inte. Tvärtom var han tillbaka och gjorde ett drömmål i nästa match.

Sir Alex, dribblingsartisten, har inte alltid tagit ut rätt lag. Jag har upplevt missbedömningar under åren, och han har själv medgett såna lite då och då. Under en period ändrade han sin startelva 99 gånger i rad, och det hände att han underskattade motståndet genom att vila en superstar för mycket.

Men som den här ligasäsongen har ­utvecklat sig för United... allt bär en ­mästares stämpel.
Sorgligt, Sunderland

I bortamötet med det alltmer desperata Sunderland, som brutalt sparkade sin manager Martin O’Neill sent i går kväll, ställde Sir Alex upp med ett mycket starkt gäng. Det var bara det att ”reservlaget”, lirarna som satt och tittade på, troligen var minst lika bra. Där fanns såna som Rooney, Chicharito, Giggs, Nani, Ferdinand, Evra, den skadade Phil Jones samt gårdagens inhoppare Evans, Cleverley och Welbeck.

Några av de som inte lirade i går kommer att vara med i morgondagens heta FA-cupkvartsfinal mot Chelsea borta. Utvilade och sugna. Så förnämligt kan man ha det när man har lyxen att ha två startelvor starka nog för att slåss om Premier League-titeln.

United vann mot ett sorgligt Sunderland (Seb Larsson på bänken från start), 1–0 efter ett Robin van Persie-skott som styrdes in av hemmaförsvararen Titus Bramble.

Det hela utvecklade sig alltså precis som Sir Alex önskade sig: fortsatt ledning med 15 poäng i ligan och en trupp med pigga ben inför matchen på Stamford Bridge.

För Chelsea ser det lite annorlunda ut. Rafa Benitez klagade inför bortamötet med Southampton och sa att ”det är ett omöjligt jobb för mig att preparera laget på bästa sätt i det här tuffa schemat”.

Han har givetvis en poäng, Chelsea ska nu spela fyra matcher på nio dar, sex på 16 dar, vilket inkluderar dubbelmötet med Rubin Kazan i Europa League. Det är ett mördarprogram som sätter truppens bredd på prov, och en sak kan vi vara överens om:

Chelsea har inte tillnärmelsevis så många alternativ att välja på som Manchester United.
Fintade bort sig själv

Jag tänker inte ge mig in på en diskussion om varför det blivit så, varför en av världens rikaste män, Roman Abramovich (som har råd att köpa Torres för 500 miljoner) har en tunnare trupp än den United skaffat sig under ägarfamiljen Glazer. Det finns många sätt att se på den saken.

Men jag kan konstatera att Chelsea försökte göra som United i går, vila några av de bästa, för att komma med en bättre uppställning i morgon. Så Benitez gjorde sju ändringar från segeruppställningen mot West Bromwich senast och lät såna som Bertrand, Marin, Moses och Torres starta på St Mary’s. Han spelade också med den närmast utfryste John Terry och vilade Ashley Cole, Hazard och Ramires.

Resultat: stryk med 2–1 av nykomlingen Southampton och viktiga poäng tappade till Tottenham och Arsenal, som båda vann.

Det var ingen lyckad dribbling av Benitez, även om det går att förstå hans tanke.

Jag minns emellertid kritiken Rafa fick för sitt plottrande med laget under sin sista tid i Liverpool, man kan nog säga att Sir Alex hade fler och smartare finter i bakfickan redan då.

Dags för en ny tunnel i morgon?
Barcelona Pep #4
2013-03-31 16:48
Stoichkov

Jag håller med dig i exakt allt du skrev angående Cesc och Xavi. Därför tror jag verkligen på att han inom några år kommer ta en startplats men inte som en liknande rol som Xavi har utan mer en Iniesta roll

Vi såg alla att när Iniesta fick en kantplats så levererade Cesc direkt. Hans rolll är inte att styra tempot och göra hockeyassist. Han ska vara den som drar förbi sin gubbe och väggspelare och göra poäng för laget.

Den som efterträder Xavi blir nog Thiago om han har tålamod.
Barcelona Messi_theONE
2013-03-31 16:04
Mourinho " Vi tog inte chansen när Barca fick oavgjort igår? Att vinna ligan har inte varit vårt prioritet! ................... Smutsen efter att han vet att ligan är körd!
Barcelona Bästelona
2013-03-31 16:03
Beckhams son ( Romeo ) med Barca-tröjan på bilden, sägs vara Barcelona-fan trots påtryckningar om att bli Real-fan av sin farsa tillika gamla Real spelaren David Beckham. Beckham sägs ha gett up om sonens klubbval. via. [l'equipe]
Barcelona DM1982
2013-03-31 14:30
@Vampíro:

Jäkligt skönt att han kunde komma tillbaka, hans snabbhet är ytterst viktig i den här matchen.
Barcelona Thiagooo
2013-03-31 14:20
@Diar Iniesta Shekha:

Vilka 21 ?
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2013-03-31 14:10
@barcastuff: Official: 21 players will travel to Paris tomorrow #fcblive Xavi and Alba join, B players Oier and Deulofeu too, Dos Santos won't travel Tito Vilanova ska också med till Paris.
Barcelona Vampíro
2013-03-31 14:08
Official: Jordi Alba has recovered from his thigh injury (ESP-FIN 22 March) and has been given the medcial green light.
Barcelona Gabriel
2013-03-31 13:22
Stoichkov~

Vi får helt enkelt agree om att disagree. Jag är benägen att hålla med dig om att Xavi inte var lika dominant i spelet under den tiden som han varit de senare åren. Jag bara störde mig på jämförelsen med Cesc, för så som Cesc spelar nu - så dåligt har Xavi aldrig spelat. Men du har rätt till din åsikt och du får självklart tycka det om du nu vill det, men jag kommer däremot aldrig hålla med dig om det.

Det andra i diskussionen, att Cesc kan blomma ut efter Xavi lagt skorna på hyllan, det är en helt annan diskussion och kan mycket väl stämma.
Barcelona Stoichkov~
2013-03-31 13:15
@Gabriel:
:

Kan inte riktig hålla med dig där. Jag har sett Xavi underprestera i många matcher när Deco var på topp. Han var många gånger en spelare som lät andra spelare att göra det där lilla extra som ska avgöra matcherna till skillnaden från vad han är nu och på de sista 5-6 åren. Han hade även då lika stor fotbollshjärna som han har idag men han hade en tillbaka dragen roll. Var inte lika viktiga i laget som han har utvecklats till att vara på sista åren.
Det hade säkert att göra med att han allt som oftast spelade bakom Deco.

Jag påstår att också Cesc kan höja sig i flera nivåer men inte så länge Xavi är på sin topp. Det är en enkel psykologi. Det handlar om förtroende och hur viktig man känner att man är i laget. Fler faktorer påverkar.

Cesc har inte ens nått i Barca på den nivå han var i Arsenal. Skillnaden var att han var navet för Arsenal precis som Xavi kan sägas vara för Barça.

Sen är det ingen tvekan om att Xavi idag är Barças bästa mittfältare genom tiderna. Det kommer att krävas mycket om någon annan ska kunna prestera det som Xavi har åstadkommit i Barça.
Barcelona påfågeln
2013-03-31 13:02
Att vi släppt in mål bror på att vi är okoncentrerade i försvarsspelet, och på presspelet inte alltid funkar. Att lägga till en extra defensiv mittfältare skapar mer problem än det löser, det blir Iniesta på kanten osv. En sådan defensiv mittfältare måste vara lika duktig och spelskicklig som Busquets och ha samma spelsinne som Xabi Alonso... Vänta nu, har vi inte redan Xavi där... Det är lite koncentrationsmissar, för många sådana. Det är okej, 13 poäng är 13 poäng oavsett. Vinst nästa match är allt som gäller :)
Barcelona Gabriel
2013-03-31 12:52
Jag är inte helt benägen att hålla med om att vi släpper in så mycket mål pga vårat offensiva spel. Visst är det en viss del av orsaken, men att påstå att bättre backar inte hade minskat den antala skörden av insläppta mål den här säsongen köper jag inte för 5 öre. Ni får det att låta som att alla våra insläppta mål kommer på kontringar när våra spelare är på offensiv planhalva, men ni glömmer alla insläppta mål på hörnor och frisparkar utanför straffområdet, ni glömmer allt slarv och alla enkla individuella misstag, ni glömmer situationer som utsparkar från motståndar målvakten som blir till ett friläge och mål för att backarna inte varit på tårna. Ni glömmer mycket. En viss del av problemet är självklart vårat offensiva spel, men det är inte där hela orsaken ligger. Bättre backar hade löst mycket.
Annons: