/spanien/barcelona/forum/7459.aspx/spanien/barcelona/forum/7459.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2013-04-07 18:09
@barcastuff: Wb Messi: "Happy with the return of Abi and the win. Barça were a lot better. I continue to work hard to recover. I'm fine." #fcblive
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2013-04-07 18:08
L.A.M Nr 10

Kan inget annat än att hålla med dig om Busquets som mittback. Det positiva är att han har längden och lugnet när han har bollen vid fötterna. Som sagt katalanens spelförståelse är oerhört fantastiskt och det behövs i en sån här svår match. PSG kommer skicka långbollar mot Zlatan och där har vi två långa spelare i Piqué och Busquets.

Bartra har inte den rutinen som krävs för att kunna slängas in i rampljuset direkt. Killen har potentialen att bli något stort, men om han hade spelat flera matcher denna säsong i ligan, CL och cupen så hade man fått en klarare bild av honom och se om han hade klarat av trycket mot PSG. Vi fick flera skador denna säsong och trots det har Tito/Roura inte satsat på honom, det är verkligen synd att han inte fick chansen.
Barcelona Vampíro
2013-04-07 18:07
Väljer alternativ tre med Sergio i försvaret. Vi förlorar snabbhet men får för en gångs skull in fysik med Song som får kriga i mitten. Drömscenariot är att Abidal blir helt fit och lyckas ersätta Puyol och Mascherano i backlinjen framöver. Man vet aldrig med honom, det har hänt fört.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2013-04-07 18:07
Sa redan för 2 månader sen att Barca antagligen kommer göra ett försök på Ramos även om chanserna att få honom är små. Ser ingen annan anledning till att Iniesta, Busquets, Pedro, Xavi och många andra i laget förutom Alves har hyllat Ramos och sagt att de skulle värva honom från Madrid. Till och med Pique hade ett par fina ord om Ramos för ett par veckor sen. Jag fick Henry-vibbar av alla dessa kommentarer.

Och nu kom äntligen tidningsrubrikerna för att känna av situationen och förhoppningsvis få lite reaktioner från Ramos. Ledningen använder samma strategi som fungerade för Henry och Cesc, det är ganska uppenbart.

Vad man tycker om själva värvningen är en annan sak. En av världens bästa backar som visat dåliga sidor under sin karriär och speciellt under Mourinhos tid. Men vice-kapten i Madrid...
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-04-07 17:45
Har sett reprisen av matchen igår nu och kan bara instämma i de som nämnt att Song gjorde en mycket bra match. Han är verkligen en duktig mittfältare, jag tycker han hela säsongen imponerat i stort sett varje gång han spelat som PIVOTE(som mittback har det inte kännts lika säkert).

Nu till min poäng. Vem som ska spela mittback brevid Piqué på onsdag. Finns väl tre alternativ. Antingen tar man in Adriano som i höstas gjorde det okej som mittback. Han är mångsidig och har snabbheten på sin sida, däremot har han inte ett fläckfritt positionsspel som mittback och har precis återvänt från skada. Det andra alternativet är Bartra, vilket jag knappt räknar som ett alternativ då jag är säker på att Tito inte har honom med i planerna när det gäller PSG-matchen. Fördelen med honom är i alla fall att han är en renodlad mittback, han vet exakt hur man ska agera som mittback i Barca, däremot vet han inte hur man ska agera mot ett så bra lag som PSG, och jag skulle inte spela med honom den här matchen.

Mitt egna alternativ är då att flytta ner Busquets till mittbackspositionen, och då naturligtvis spela Song som pivote mot fransmännen. Det finns flest fördelar med det här enligt mig. Busquets är en spelare som i alla fall jag litar på till 100 %, han har spelat mittback tidigare och skött det bra. Han har en fantastiskt spelförståelse och kommer hantera det på ett bra sätt. Vi förlorar tyvärr hans ovärdeliga egenskaper på mitten, men jag anser att Song är en väldigt bra ersättare, han är tillräckligt bra både i defensiven och offensiven. Han har inte lika bra positionsspel och är inte lika smart på att läsa spelet men vinner ändå mycket boll och spelar enkelt, slår sällan bort en passning. Dessutom kan hans fysik behövas mot fransmännen, speciellt vid fasta situationer då.

Så vad tycker ni? Vad ser ni för lösning? Jag ser det här som det allra bästa, kan inte komma på hur vi ska lösa mittbacksproblemet på ett bättre sätt.
Barcelona Jonas - tots units fem força
2013-04-07 17:06
MQUC

Håller med, saknar UNICEF.
Barcelona MQUC
2013-04-07 17:03
Barcelonistas/ Suck va trött man börjar bli på allt tramsigt snack om att Ramos ska komma till Barca, vi ska inte ha en jävla spelare från det vita smutset, jag skiter i hur bra polare vissa är på landslagssamlingarna.
Barcelona MQUC
2013-04-07 17:02
Jonas/

Hemmatröjan är klassiskt fin tycker jag, synd med Qatar Airways bara annars hade den varit felfri. Bortatröjan är inte ful men lite vild och halvskrikig som vanligt :) det kanske ser bättre ut på spelarna live sen.
Barcelonistas
2013-04-07 17:01
Hoppas detta inte stämmer får bara kraftiga kväljningar när jag tänker på det. Ramos är en ful och vidrig spelare som bara kan drömma över det stora privilegiet att kunna proklamera sig själv som Barcelona spelare.

Hycklare och individer som lider av mindervärdeskomplex hör hemma i den där vita klubben. Jag tror man kan skriva en bok på 10000 sidor om den äckliga institutionen som lidit av stora komplex gentemot Barcelona. Man har helt enkelt varit helt besatta av Barcelona, det var nästan komedi från Madrids håll med tanke på så mycket det snackades om Barcelona.

Nej dags att skicka ut pesten från Cl det kommer ta stopp mot en utav FCB klubbarna :).
2013-04-07 16:58
Flipp eller flopp? (Vet mycket väl att dessa inte alls behöver stämma)
Barcelona MQUC
2013-04-07 16:29
Gabriel / Fint skrivet mannen, jag känner detsamma som dig. Du vet, man andas ju fotboll, det är (efter människorna i ditt liv) det viktigaste och mest underbaraste som finns, men när allvarliga saker händer med människor, oavsett vart de är ifrån, eller vilken klubb de spelar i , så får man sånt perspektiv, känslan av att förlora någon kommer alltid va starkare än att förlora en fotbollsmatch, vad vore kommande titlar nu om inte Eric hade överlevt kampen han tog, om det hade varit värre, som tur är får vi aldrig veta det, utan vi bet ihop som klubb, som människor och som för stunden något viktigare än det vi annars håller högst, spelet, livsstilen, fotboll. Jag brukar inte gråta allt för ofta i sammanhanget fotboll, det har kommit lite förr när vi vunnit champions league osv, men igår fick jag tårka ett par tårar när Eric Abidal sprang in på Camp nou. MÉS QUE UN CLUB.
Barcelona Gabriel
2013-04-07 14:02
Eric Abidal, vilken människa, vilken kung, vilken förebild. Vem trodde att han skulle få den här statusen när han köptes inför Rijkaards sista år? Den positionen han har i klubben och laget är det inte många utomstående spelare som lyckats med hos oss, det är ytterst få. Än mer speciellt är bedriften när man tänker på vilken position han spelar på. Det är en vänsterback i grund och botten vi pratar om. Andra stjärnor har varit offensiva spelare i form av Rivaldo, Ronaldinho osv. Abidal är en back! Bara det han gjorde igår inför matchen, det stödet han gav till Alexis, det säger mycket om honom. Han har vuxit ut till en ledare både på och utanför planen, någon alla ser upp till och hyser en enorm respekt för. Alexis är antagligen också en person som behöver mycket stöd och tro på honom, en spelare som måste få mycket kärlek. Sånna små saker, sånna små detaljer som att Abidal bara säger "det här är din match, visa dom" osv, sånna små grejer kan betyda så oerhört mycket - framför allt när det kommer från rätt person. Abidal, en av de bästa värvningar vi har gjort sett till allt han står för och uträttat. Han personifierar allt som FC Barcelona står för. Vi fick in jackpotten när vi värvade honom, efter hans fotbollskarriär ska han stanna kvar i Barcelona och jobba inom klubben. Hade mycket väl kunnat tänka mig Abidal i tränarstaben om några år, det är sånna människor som måste stanna kvar i klubben. Abidal har blivit en legend. Han visar om och om igen att det finns inga gränser för hur långt du kan nå med tro, hopp, kärlek och vilja - oavsett vad du ställs inför för prov som livet ger dig. Som liten var min största förebild och idol Michael Jackson. Som vuxen är min hjälte Eric Abidal!
2013-04-07 13:58
Och här har ni andra halvlek!
Länktips: bit.ly/Zan1xp
2013-04-07 13:57
För er som missade matchen, här har ni hela första halvlek.
Länktips: bit.ly/YE5HnU
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-04-07 13:48
Kollade in tabellen i La Liga nyss. Fan vilket krig det lär bli om CL och EL-platserna, det lär fortsätta att vara riktigt jämnt ända in i slutomgångarna.I nuläget är det alltså¨Real Sociedad som innehar den åtrovärda fjärdeplatsen, och vilken säsong den klubben har gjort. Det skulle vara riktigt coolt om de gick till CL nästa säsong.

Sedan finns det såklart stenhård konkurrens, Málaga som inte ens får spela i Europa nästa säsong och Real Betis som också gjort en fantastisk säsong. Båda dessa lag är alltså fyra poäng bakom La Real, och ännu en poäng bakom ligger Valencia som dock via seger ikväll kan gå upp till femteplatsen. Till och med Getafe och Rayo har fortfarande bra chanser på åtminstonde EL-spel, Rayo håller på att bortaslå Celta Vigo i nuläget och går då upp på 44 poäng, det skulle alltså vara tre poäng ifrån EL-spel för en klubb som många tippade som jumbo inför säsongen. Även Getafe som dock möter ett svårt derbymotstånd i form utav Atlético har chansen att hänga på.

I botten börjar det tajtas till rejält även där. Deportivo som för några omgångar sedan låg sist har börjat klättra, Mallorca och Celta ligger nu båda efter och ser ut att få det väldigt svårt om de inte vänder den negativa trenden. Zaragoza gjorde ju en helt okej inledning på säsongen och man trodde att de skulle sitta säkert i år men ligger nu risigt till. Även Granada ser ut att behöva slåss för att hänga kvar ända in i slutet. Bottenstriden är nästan ännu mer intressant då lagen som det går dåligt för tenderar att lyfta sig i de sista omgångarna, medan lag som tidigare trott att de sitter säkert börjar förlora och till sist även de riskerar att åka ur. Förra säsongen slog ju allt där flera lag var inblandade i sista omgången, och där ubåtarna fick dra nitlotten.Det skulle inte förvåna mig om Osasuna men även Valladolid, Espanyol och Athletic som i nuläget ligger flera poäng över nedflyttningsstrecket får kriga rejält för att hänga kvar, åtminstonde ett par av dem.
Barcelona Leo y Cesc
2013-04-07 13:31
Messi, recovering from thigh injury, is having further treatment today. After physiotherapy, he'll be out on the pitch too. #fcblive
Barcelona zigazaga
2013-04-07 13:30
Abidal: " Jag sa till Alexis innan matchen igår, den här matchen är din match idag, jag vet att du kommer göra mål och dominera, jag vet vad du kan och jag tror på dig, kom ihåg mig när du har gjort allt detta i matchen! " Och som Alexis gjorde det igår, han valde dessutom att tillägna en av sina mål genom att springa fram till bänken och krama om Abidal och säga " Tack Abi för att du tror på mig! " via. [ DiarioSport ]
Coach Pep,
2013-04-07 13:28
Måste bara rekommendera funktionen i länktips som är ett måste för forumskrivare. Den möjliggör återställande av all text som t.ex. råkar försvinna ut i cyberrymden efter att man postat.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2013-04-07 12:36
@FC Barcelona 4ever:

...sa han som ville göra reklam för sin blogg...
Barcelona FC Barcelona 4ever
2013-04-07 12:35
@Diar Iniesta Shekha:

Ah han lär ju göra det. Rätt häftigt ändå hur han nästan aldrig skadas. Och om han skadas så kommer han tillbaka väldigt snabbt. :)

Ingen reklam tillåten, spärr. //MOD
2013-04-07 12:32
Fc Barcelona 4ever Han skulle vara borta i Max tio dagar, det finns stora chanser till att han lirar på onsdag och känner vi Messi rätt så Kmr han spela oavsett skada.
Barcelona FC Barcelona 4ever
2013-04-07 12:27
Någon som har ett litet snabbt svar i ungefär hur länge Messi blir borta?

Sjukt tråkigt att han skadade sig. Men Barca borde kunna lösa det på tisdag ändå tycker man. Gick ju bra i gårdagens match :)
Barcelona Abbe.
2013-04-07 12:22
Sant Andreu gör el Pasillo för Juvenil-laget som sedan tidigare säkrat ligasegern.
2013-04-07 12:15
Jag förstår inte riktigt varför några är så skeptiska till Thiago. Han är en talang och har all potential i världen för att lyckas. Jag kan hålla med om att han kan vara lite slarvig i sitt passningsspel ibland, men hans teknik är unik. Thiago är 21 år gammal, var Xavi lika bra när han var 21? Var Iniesta lika bra när han var 21? 21 år är ingenting och Iniesta började tex slå sig in i laget när han var 23-24 år. Thiago konkurrerar med Xavi,Iniesta & Fabregas, bara det borde säga en hel del. Jag tycker att han är modig för att han vågar tävla med sånna spelare och med konkurrens kommer man bli bättre! Vissa här inne har för HÖGA krav och det känns som att Guardiola eran har vänt upp och ner på vissa när det gäller tålamod. Jag var här inne efter matchen igår och många kritiserade Deulefeou(stavning?!!!) för att han var "larvig" i 20 minuter. Killen är 18 år, kommer in när det står 5-0 så vad förväntar ni er egentligen? Ska ni dra slutsatser efter 20 MINUTER? Kolla på Segundan istället när han lirar. Vissa måste ta och lära sig, alla kan inte vara lika bra som Messi när de är 20. Messi är unik och såna som honom växer inte på träd precis.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-04-07 11:53
Jag har alltid beundrat Thiagos spelstil. Han har varit en supertalang väldigt länge och hans teknik och touch är de inte många som besitter. Hans finter och sätt att ta sig förbi motståndarna på ett så enkelt sätt får en att undra hur långt han kan nå.

Samtidigt, ska han ta över Xavis roll krävs mycket mer än den där typiska brassetekniken. Det krävs framförallt disciplin och att han vet exakt vad hans roll på planen handlar om, vilket är att styra tempot, bestämma hur passningsspelet ska se ut men samtidigt inte tappa eller slå bort knappt en enda boll. Thiago klarar av det här, det vet vi, det har vi sett i flera matcher, förvisso mot sämre lag i La Liga på Camp Nou, hur han gör matchen till sin egen. Men, vid vissa tillfällen så kliver brassen innuti honom fram, och då försöker han på sig de snygga trixen och de svåra långbollarna när det inte behövs, och ännu viktigare, blir farligt eftersom att alla är inställda på att mittfältarna inte slår bort några bollar utan ska hålla igång spelet. Det är dessa tillfällen som gör att han inte är mogen att bli en världsspelare riktigt än. Han är i grunden offensivare än Xavi men måste vara lika taktiskt disciplinerad om han ska lyckas. När han blivit det, och framförallt, spelar på ett sådant sätt varje match på det sättet att medspelarna börjar lita på honom nästan lika mycket som Xavi, då är han redo att axla manteln från den största Maestron av dem alla.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-04-07 11:39
Vad sur man blir. Skrev precis ett långt inlägg om både vår match mot PSG, inflr returen och om de andra kvartsfinalerna, men det blev något fel när jag skickade in. Ska bara summera lite kort för jag orkar inte skriva så mycket mer. Var på semester så jag missade alla CL-matcherna och våra två ligamatcher mot Celta och Mallorca. Har läst kommentarer och artiklar så jag har rätt bra koll på vad som hänt dock. Tycker folk är för negativa om resultatet, jag hade alla dagar i veckan tagit 2-2 innan matchen i Paris och det ska till en riktigt dålig insats fr att vi ska misslyckas med att gå vidare. Tråkigt att Messi är skadad men med tanke på Cescs insats igår så är man mindre orolig nu. Vi bör gå vidare, om PSG går framåt så har de bra spelare men vi har såklart också fantastiska offensiva lirare som är experter på att ta tillvara på ytorna. Villa-Cesc-Alexis på topp blir bra, känns som ett rätt balanserat anfall och med Iniesta som trollgubbe bakom blir det bra. Vi gör minst ett mål och troligen fler, sen får försvaret förhoppningsvis sjöta sitt.

Angående resten av kvartarna så känns det lite tråkigt att de mesta är "avgjort". Bayern kommer förmodligen gå vidare, den mest spännande matchen på förhand avgjordes i stort sett redan i första mötet där Bayern inte bara fick med sig ett fantastiskt resultat utan enligt rapporter(såg som sagt inte matchen) visade upp ett riktigt fint spel och hade bud på fler mål. Jag är besviken på att Galatasaray inte spelade mer defensivt, de kändes för naiva, fast de hade samtidigt knappast någon chans innan första matchen heller. Våran match är rätt öppen även om vi är favoriter, kommer vi upp i normal nivå vinner vi. Dortmund-Málaga är mest öppen, Dortmund borde kunna avgöra inför sin hemmapublik men Málaga har både defensiven för att täppa igen även mot bra lag som Dortmund samt spelare i offensiven som kan springa sönder väldigt många bra försvar. De har helt klart en bra chans.

Nu blev inlägget rätt långt i alla fall, men vi har helt klart en spännande vecka att se fram emot. Dortmund-Málaga som sagt på tisdag, lär bli väldigt underhållande och Barca-PSG på onsdag, där vi förhoppningsvis når semin för sjätte året i rad.
Barcelona rANDOMhERO
2013-04-07 11:37
Highlights med Ray vore inte fel! någon som sitter på nån länk.
2013-04-07 11:36
Var det bara jag som regerade på Tito igår? Kameran fångade in honom några gånger och hans kinder var tomat-röda.. Hoppas att det inte är något allvarligt bara.
Barcelona barcelonax11
2013-04-07 11:29
Tror barca hade mått bra av en spelare som Higuain, skulle passa perfekt i barca på en kant precis som i landslaget och han kan dessutom göra mål
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2013-04-07 11:23
Det är just balansen mellan att briljera och spela enkelt som Thiago behöver arbeta på.
I Xavirollen går det inte att göra för mycket avancerade saker eftersom det sker relativt nära mittlinjen och bjuder in till kontringar vid bolltapp. Just att kunna och acceptera att spela enkelt är ju ett av Xavis kännetecken, samtidigt får man ha förståelse för att en gudabenådad tekinker som Tihago vill använda den sidan också.

Thiago syntes inte mycket igår vilket jag på ett sätt anser är ett sundhetstecken. Att han spelade enkelt och bara "fanns till" gjorde att hans kamrater på mittfältet kunde göra fina prestationer.

Jag är övertygad om att den taktiska utvecklingen fortsätter i takt med att speltiden också ökar med tanke på Xavis skadeproblem och det intensiva matchandet. Tekniken har han redan.
Annons: