/spanien/barcelona/forum/7443.aspx/spanien/barcelona/forum/7443.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2013-04-08 20:56
Bra matcher just nu, svårt att välla..

United - City

Roma - Lazio

Sevilla - Athletic Bilbao
Barcelona Barca King -
2013-04-08 20:54
Marquinhos spelar I derbyt mot Lazio nu för er som vill kolla in honom :D
Barcelona The Reporter
2013-04-08 20:43
Ups
Barcelona NoGo™
2013-04-08 19:57
@DM1982:

Ja det är patetiskt att de inte kan sköta sig...
2013-04-08 19:52
Bàckis I Anims Puyol y Abidal! Tycker att hemma tröjan är en okej tröja likt dagens, dock så tycker att borta tröjan är otroligt vacker och syftet med dessa färger är ju givetvis Katalonien. Den representerar katalanska identiteten. Otroligt vacker.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona DM1982
2013-04-08 19:43
Allsvenskan börjar och första matchen redan avbruten, Dif-Mjällby. Vad är det med fansen (vissa) i Sverige? Skandal.
Barcelona Bàckis I Anims Puyol y Abidal!
2013-04-08 19:42
Va tycker vi om bilderna som läckt ut på kommande säsongs dräkter? Själv tycker jag både hemma och bortatröjan är dyngsnygg, hoppas det stämmer !
Barcelona Dinho the artist
2013-04-08 19:30
Jag är lite orolig. Vill vi spela som mot Milan, med ett stenhårt presspel och direkterövring, måste nog busi spela på mitten. Jag har oerhört svårt att se Song fylla den rollen.
Samtidigt vill jag verkligen inte se Song i mittlåset där han, i min mening, varit alldeles för instabil.
Blir ett riktigt dilemma för firma Tito/Roura men jag tror det blir busi där bak.
Barcelona Jonas - tots units fem força
2013-04-08 19:15
Shanghai

Juste, han blev inbytt i den matchen, orsakade straff direkt och vi åkte ur...
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2013-04-08 19:10
----------------------------------Valdes-----------------------------------------
--------Alves--------Piqué--------------Sergio-----------Alba---------
------------------------------------Song-----------------------------------------
-------------------------Xavi----------------Iniesta--------------------------
-------------------------------------Cesc---------------------------------------
--------------------Alexis---------------------------Villa-------------------

Den här elvan vill jag se mot PSG (Om Messi inte kan starta), Väljer att inte starta med Bartra då han inte fått i närheten av kontinuerlig speltid, Samt att Song gjorde en fin insats senast. Vi får hoppas att Song inte spelar i backlinjen.
När vi anfaller så får en av Alves och Alba stanna kvar och bilda 3-Backslinje med Sergio och Piqué beroende på vilken kant vi anfaller med. (Så att vi har en snabb lirare på rätt sida när PSG kommer i kontring) Busquets sköter uppspelen i mitten, Song droppar ner i backlinjen ifall Sergio/Piqué väljer att driva upp med bollen.
Cesc och Alexis Gjorde kanon matcher sist och förtjänar båda att starta om Messi inte kan lira. Cesc blir den som får sätta sig på bänken om Messi startar.
Villa är en spelare som bara ska starta denna matchen.
Barcelona Vampíro
2013-04-08 18:59
@Shanghai - SHOOT ME $12 Skrev aldrig att han var en succé. Att han lånades ut berodde mer på att nya tränaren Rijkaard inte trodde på honom utan ville satsa på en annan anfallare och att Saviola själv vägrade säljas. Det förringar inte hans prestationer under de tre säsongerna där jag hävdar att han var fullt godkänd med tanke på omständigheterna. Sen det där med nya Maradona var något som varenda kort, teknisk argentinare fick som smeknamn så fort de slog igenom. Finns många andra exempel, Ortega, Aimar, D'Alessandro med flera så det är inget endast Saviola blev utvald till.
2013-04-08 18:42
Vampíro

Ja, han var en grym talang i Argentina och spåddes som sagt att bli deras nya Maradona. Visst imponerande gjort av honom att göra så många mål i debuten, men att skriva han var lyckad när han lånades ut till två klubbar under hans tid i Barcelona betyder det att han inte lyckades alls i klubben.

L.A.M Nr 10

Samma här. Tyckte också att han förtjänade ett till chans av Pep. Han hade fint tillslag på bollen och var en väldigt intelligent mittback. Problemet är att han var riktigt seg och hängde inte med i det snabba tempot. Minns matchen mot Sevilla i Copa del Rey när vi blev utslagna och den matchen var han totalt katastrofal.
2013-04-08 18:35
Shanghai

Philippe Christanval kostade £6.5 mille. Håller med på många, men Saviola har ganska tuff konkurrens i Hleb, Overmars m.fl. Sedan har vi ju t.ex. Keirsson och Henrique som inte ens lirade en match. I vissa fall - läs Lopez, Perez och Overmars - har vi haft ovanan att köpa en spelare dyrt och sedan har denne, efter en misslyckad sejour, antingen lagt skorna på hyllan eller gått som bosman. Om man tänker ur ett sånt perspektiv hade vi lite tur med Chygy, att Donetsk ändå valde att punga ut 15 miljoner euro. Å andra sidan vet vi inte vad han skulle åstadkomma under en andra säsong med mer förtroende och mer acklimatiserad till ligan, men vissa frågor får man tyvärr aldrig svar på.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-04-08 18:13
Shanghai

Måste försvara få Chygrynskiy(fan, hade glömt bort hur svårt det var att stava det namnet). Han spelade som du säger 14 matcher och var knappast övertygande men det fanns tendenser till förbättring, tyckte han hade en bra passningsfot och efter ett anpassningsår som han ändå behövde efter att bara spelat i Ukraina så hade det kunnat bli en bra back för oss.

Jag tillhörde i alla fall en av dem som var villiga att ge ukrainaren ett år till. Sen fick han knappt spela heller, svårt att göra ett avtryck då. Men inget man ligger sömnlös över nu direkt.
Barcelona Vampíro
2013-04-08 17:47
Skulle inte räkna Saviola som en flopp. Sen så värvades han för ca £15M inte £40M som du nämner. Visserligen mycket pengar för en 20 åring men han hade dominerat i Argentina, utnämnd som Sydamerikas bästa spelare 1999 och bästa spelare i U20 VM 2001 så han hade uträttat mycket på kort tid. Han gjorde faktiskt en väldigt stark debutsäsong med 21 mål som nykomling. Visst blev han aldrig den superstjärnan man hoppats på men han gjorde ändå i snitt 20/säsong under sina tre första säsonger vilket ändå är godkänt då Barcelona knappast slogs om några titlar.
2013-04-08 17:44
Hoppas på Bartra eller Adriano som MB mot Paris. Bartra för att han är den enda riktiga mittbacken bland alternativen, för att jag tror att han skulle kunna göra riktigt bra ifrån sig och en bra match skulle kunna bli ett stort genombrott för honom. Adriano har väl i stort sett alla nödvändiga kvalitéer, han är snabb, spelskicklig, samspelad med övriga backar, ganska bra med skallen och bra en mot en. Att han inte är helt oäven som MB såg vi mot Real Madrid. Han har övertygat mest som MB av "vikarierna" och jag skulle förstå om Tito vill satsa på honom, men hoppas ändå lite på Varane.

I länken ser ni mer information som kommit om Barcas preliminära utstyrsel för kommande säsong. Bl.a. träningströjor med staden Barcelona i bakgrunden. Hemmatröjan är ganska grann, men jag tycker att det blir lite för mycket, tillbaka till basic! Dock gillar jag idéen att framhäva vår koppling till Katalonien.
2013-04-08 17:16
Jag gjorde en lista på topp 5 bästa värvningar Barça har gjort på 2000-talet. Nu vill jag även dela med mig sämsta värvningar vi har gjort dem senaste 13 åren. Ni får gärna motivera varför just dessa spelare ni har valt.

1. Dmytro Chygrinskiy - Köptes för sjuka £25 miljoner. En "Guardiola värvning" som katalanen hade fått upp ögonen för efter 2-3 vinsten mot Shaktar Donetsk i Champions League 2008-09. Ukrainaren spelade totalt 14 matcher. såldes säsongen efter och vi förlora £10 miljoner.

2. Gerard Lopez - Köptes från Valencia för £24 miljoner som en lysande stjärna och skulle föra Barcelona till nya glans dagar under nya decenniet. Katalanen lyckades tyvärr inte med det och flyttade till AS Monaco efter 5 år. Spelade 116 matcher och gjorde 7 mål under sejouren i Barcelona och därefter går han som bosman till AS Monaco.

3. Philippe Christanval - Köptes för £17 miljoner från AS Monaco och spelade 43 matcher och därefter går han som bosman till Marseille. Han var en framtidslöfte och sas att han är den nye Thuram, men fransosen floppar rejält i Blaugrana.

4. Zlatan Ibrahimovic - Vår egne svensk som hade en lyckad höst i Katalonien, men sedan floppar han rejält och blir bort raderad av 19-åringen Bojan Krkic. Sätt till prestation och priset (plus Samuel Eto'o) så är det en av dem hemska värvningarna någonsin inom världsfotbollen, fast det mildras med att han hade en sanslös höst och avgjorde El Clásico på endast 5 minuter.

5. Javier Saviola - Okej, argentinaren gjorde 60 mål på 148 matcher, men priset som man värvade honom är allt för hög. Den summan låg på £35.9 miljoner. Han var en talang och folk snackade om att han skulle vara den "nya Maradona" sedan kommer han till Barcelona utan att lyckas. Vi vinner inga stora titlar med honom. Argentinaren lånas även ut till klubbar som AS Monaco och Sevilla under sejouren i Barcelona.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-04-08 17:04
Du har en poäng. Busquets roll på mitten är vital för laget, han är oersättlig. Däremot tror jag ändå Song skulle göra ett bra jobb, han har spelat på den allra högsta nivån förut med Arsenal samtidigt som han i stort sett varit bra alla gånger han varit pivote den här säsongen. Sedan så är Sergio en så smart spelare och som sagt så skulle jag känna mig mycket lugnare med honom som mittback, så det är absolut det bästa aöternativet enligt mig.
2013-04-08 17:00
Vi alla delar olika åsikter om den frågan, men jag tror faktiskt att majoriteten väljer Busquets före alla andra alternativ som ersättare till Mascherano på mittbacks positionen. Visst, man tappar en hel del på mittfältet i Busquets frånvaro fast vi får det tryggare i backlinjen.

Jag tror en karaktär som Song skulle passa perfekt mot PSG. Han blir städgumman. Kameruniern har även intelligens, strålande passningar och god fysik för att kunna stoppa PSG:s fysiskt starka mittfält.

Hur som helst kommer det i alla fall bli en nagelbitare hur än vi ställer upp i backlinjen för Piqué är som sagt ur form och han får en kompanjon som är kanske snäppet sämre än honom.
Barcelona Gio Style
2013-04-08 16:54
Nu när värvningar från Real är på tapeten så skulle i varje fall jag inte ha något emot att ha Casillas från dem. En av dem få spelarna jag respekterar i den klubben och en spelare som vi faktiskt skulle ha nytta av. Hans spel med fötterna må inte vara av önskvärd kvalité, men målvaktens spel med fötterna är inte lika viktig nu under Titos ledning jämfört med Pep-eran då vi skulle spela oss ur varenda situation. Jag skulle personligen gott kunna acceptera att Casillas slår långt lite då och då sett till vad han presterar på mållinjen. Hans lilla "konflikt" med Mourinho kommer ju väldigt lägligt i och med att Valdes har uttryckt sin önskan om att få söka sig vidare. Tänk vad det skulle svida för dem om deras lagkapten skulle dra till oss =) Edit: Skulle dock aldrig någonsin vilja se äcklet Ramos i våra vackra färger.
Barcelona Golden Barca
2013-04-08 16:49
Det är ett tydligt faktum att Tito vill spela med de bästa spelarna i alla matcher oavett om det är El Classico eller Celta Vigo. FC Barcelonas plågas av skador och det i stort självklara och dominerande orsaken är att spelare spelar för mycket och till slut går sönder igen och igen och igen. Nu har vi gubbs som vi vet lirar och har lirat på sprutor den här säsongen Xavi, Iniesta och Adriano troligt fler. Fortsätter Tito på den här linjen blir det en rullatorelva i ""semin mot Real Madrid"". Det har funnits många matcher och stora möjligheter den här säsongen att vila spelare och ge andra minuter/rutin/erfarenhet. Det har inte hänt och nu står vi med byxorna hyggligt långt neddragna. Vi är inte i brygga det är PSG men tänk om det varit ett Europeiskt storlag då hade vi haft brallorna vid anklarna just nu.
Barcelona Walee
2013-04-08 16:47
Värva från Madrid ja visst varför inte. Men Ramor blääää mår illa av tanken.. Kaka, Benz, Varane ,Modric är spelare man kan tänka sig. Dessa är respektabla lirare.. Men spelare som Ramos,Pepe. Dem ska inte komma på fråga de har smutsat ner sig alldeles för mycket..
Barcelona el Flaco - Me, Myself and I
2013-04-08 16:45
L.A.M Nr 10/

Busi som mittback och Song som pivote är ett klart alternativ, men jag anser att Busquets roll på mittfältet är kritiskt för att vårt spel ska flyta på ordentligt och jag vill helst inte röra honom. Att slussa in en riktig mittback gör att man rör om så lite som möjligt i laget, samtidigt som jag gillar Bartra och vill verkligen se honom i en så här pass viktig match.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-04-08 16:32
el Flaco

Jag är den förste att tycka Bartra inte fått i närheten av tillräckligt med speltid den här säsongen, det har varit flera matcher i ligan där det funnits bra tillfällen att spela honom men där man istället valt att satsa på kontinuitet, och där tycker jag Tito gjort fel. Samtidigt så skulle det kännas riskabelt att slänga in honom nu i en CL-kvart, där säsongen står på spel. Hade han fått spela mer den här säsongen, och framförallt mer i matcher mot tuffare lag, då hade jag viljat se honom på onsdag men nu vet man inte riktigt vad han går för samtidigt som hans matchform går att ifrågasätta även om han spela i helgen. Nästa säsong, om han blir kvar, hoppas jag han kan få ännu mer speltid i de lättare matcherna i början av säsongen för att på våren vara redo för svårare motstånd, men i nuläget ser jag hellre andra alternativ.

Som jag skrev igår, jag ser Busquets som mittback och Song på mitten som det absolut bästa alternativet. Busquets har lugnet, ett enormt självförtroende, en passningssfot som kan hjälpa oss mycket i uppspelsfasen när han som mittback får en väldigt stor roll i att sätta första passningen till Xavi eller Iniesta. Busquets är bara allmänt enormt säker i sitt spel, går sällan bort sig och jag litar på honom fullt ut. Jag skulle känna mig mer säker med honom och Piqué där bak än med Adriano eller Bartra. Song är en försvagning jämfört med Sergio som pivote men en grym mittfältare, både med och utan boll. Jag tror han kan göra en stark insats och hans fysik passar mot PSG.
2013-04-08 16:29
el Flaco

Exakt, matchtempo var det. Tänk om Bartra hade fått chansen att spela i ligan när vi i stort sätt haft en skadad Puyol hela den här säsongen och en Piqué ur form? Skulle han spelat max 13-15 matcher i ligan, hade han varit redo för slaget mot PSG på onsdag mot fransoserna.
2013-04-08 16:15
Shanghai/

Kan inte de misstagen Bartra ha begått varit mer på grund av brist på matchtempo än nonchalans? Visst, jag håller med att han saknar rutinen men å andra sidan kommer han alltid sakna den om han inte får spela viktiga matcher.

Dessutom finns det en risk att Adriano stressas fram från sin skada och därmed inte är 100% fit for fight.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2013-04-08 16:10
Jag är en av de som är för Adriano på onsdag OM han är redo då. Anledningen till det är att Bartra har inte spelat så mycket iår och det blir ju inte bättre direkt när Zlatan är på andra sidan. Det borde inte vara så egentligen men i och med att Tito/Roura har använd Bartra på ett ganska dåligt sätt så är jag lite tveksam när det gäller honom. Adriano spelade mittback mot Real Madrid och gjorde det jäkligt bra. Med honom i backlinjen så får vi ännu mer snabbhet vilket är väldigt bra med tanke på att PSG har vassa kontringar. Sen är han kanske inte en av de bästa huvudspelarna i laget men å andra sidan så har vi släppt in väldigt många mål på grund av Piques nonchalanta spel i luftrummet. Rafa Marquez gick ut i veckan och sa att han hade kört med Pique-Busquets om han var coach. Jag vill se Busquets på mitten, vi förlorar mycket rytm i spelet utan honom och han är en av de största anledningarna till att vårt presspel är så bra. Spelar Song mittback på onsdag då nobbar jag matchen helt!
2013-04-08 16:07
el Flaco

Visst det stämmer att man har en renodlad mittback i Bartra, fast å andra sidan vågar Tito/Roura ta den risken att spela med en såpass orutinerad spelare i en sån här viktig avgörande match mot fransoserna? Tror faktiskt att han inte skulle palla trycket. Jag sågar inte Bartra nu, men i matchen mot Celta Vigo förra veckan såg vi hur nonchalant och nervös killen var. Dock i andra halvlek höjde han sig till sin sanna nivå.
Barcelona Taher (Barça-Red)
2013-04-08 15:56
Efter två veckors uppehåll ligger nu veckans "Måndag hela veckan" uppe för de som vill läsa. Lagets situation och även veckans straffmiss beskrivs i detalj. Den gjordes förresten av undertecknad :)

Men framförallt tillägnas det till Eric Abidal, en levande legend!

Visca och ha det bra alla!
2013-04-08 15:45
Jag tvekade först mellan Adriano och Bartra som startspelare på onsdag men efter en diskussion med Adam Pinthorp blev jag övertygad om att Marc Bartra borde lira mot PSG. Han är den enda renodlade mittbacken vi har kvar och har man en lovande talang till sitt förfogande måste man ge honom chansen. Vad är annars poängen om man inte satsar på la cantera i de lägen när laget lider av skador och avstängningar.
Annons: