/spanien/barcelona/forum/7429.aspx/spanien/barcelona/forum/7429.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Peshmerge - AS9
2013-04-12 11:39
FC Bayern München - FC Barcelona
Real Madrid FC - Dortmund

Det blir så. Och det är redan klart. Platini gör allt för att kunna se en El Clasico i CL finalen innan han dör. Det är nu han har chansen!
Barcelona FCB_Messi
2013-04-12 11:35
Ge oss Madrid . Jag tror vi får dom . Jag tror våra spelare hade gjort vad som helst för att stoppa deras fuskande la decima. Utav tvekan det sämsta laget som e kvar.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2013-04-12 11:31
Jag tror inte vi får real. Inbillar mig att det inte bara är en helt ren lottning och att Uefa vill få möjligheten till en helspansk/heltysk final
Barcelona Hetfield
2013-04-12 11:30
Jag hoppas att de lottar ut matcherna snabbt och inte har samma Broadway show varje gång. Lotta bara ut det, det är inte oscar galan. Jag hoppas nog på Dortmund då Bayern skulle bli lättare att slå i en final. Dortmund kan nog göra mer skada i en final.
Barcelona Barca King -
2013-04-12 11:20
Vem det än är vi ska möta kommer de att parkera bussen. Klarar vi av att slå 3 bussar? 2st i semifinalen och en i finalen. Det är själva frågan :p Madrids buss är väl designat att neutralisera våra styrkor. Och det är bra att madrid har detta "överläge" mot oss. För att jag har saknat spelarnas glädjeyra när vi slår de. Minns speciellt när vi vann mot de med juande ramos vid rodret, som eto vrålade!!!!!!!!!!!!! Den känslan att slå de oavsett vad måste komma tillbaka. Pressa högt och pressa alonso vikingen så är vi cool. Dortmund och Bayern finns det ingen skillnad på, Dortmund är en light version av Bayern. Jag möter hellre Madrid i en final! I en Final har Barça alltid varit den sjukaste laget och den mest överlägsna. Med alla titlar de senaste åren verkar en champions league final endast tända hela laget.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2013-04-12 11:01
Jag är lite inne på att jag vill ha Dortmund trots allt i semifinal. Ingen kan säga något annat än de är ett riktigt bra lag med mycket potential men det jag tycker att de saknar är rutin vilket både Madrid och Bayern har i överflöd.

Det behöver inte märkas men det är inte heller omöjligt att det blir någon form av reaktion från tyskarnas sida när helt plötsligt börjar viskas om semifinal mot någon av jättarna och till och med vinst av Champions League. För någon som aldrig har varit i situationen tidigare kan det göra att fokus tappas en aning, framförallt när det är sådant ungt lag som Dortmund.

Barcelona Barca King -
2013-04-12 10:58
Jag kan inte hitta klippet men minns ni förra säsongens Copa Del rey match då det slutade 2-2? Minns ni just den biten då Barça spelarna tiki takade bort Madrid spelarna med en touch bara. Om vi hittar tillbaks ditt har vi inga problem. Vi har bara glömt att ge allt. När vi har gett allt har vi alltid varit det bättre laget.
Barcelona Corazon
2013-04-12 10:35
Helst slipper jag real men ändå kanske bättre att möta dem över två matcher där man kan reparera. Vet ej
Barcelona Messidinho_10
2013-04-12 10:27
Ge mig vilket lag som helst, för det kvittar vi kommer ta dem alla. Men helst av allt är min stora dröm att sätta ditt real i en eventuellt final och fullständigt köra över dem där!!
Barcelona el Flaco - Me, Myself and I
2013-04-12 10:22
Jag bryr mig mer om att laget hittar formen och att man undviker fler avstängningar och skador i backlinjen än vem vi får möta i semi. Än så länge känns spelet inte 100%-ig, både offensivt och defensivt och här har Tito & Co mycket att jobba med.
Barcelona Smogen
2013-04-12 10:15
Jag vill verkligen inte möta Real, hela laget är ju utformat för att slå Barcelona. Mycket hellte Dortmund. Fast nu verkar det som att hela Madrid vill möta Barcelona och eftersom dom verkar bestämma i år så är det väl bara att se fram emot två nya clasicon.
Barcelona Smogen
2013-04-12 10:12
Test
Barcelona Jonas - tots units fem força
2013-04-12 09:46
Bra artikel inför lottning, objektiv (se och lär Kajlic) och en härlig aptitretare!
Barcelona Katalano
2013-04-12 09:14
I.Cuenca

Även om jag instämmer till viss del att real Madrid möjligtvis är det sämsta laget kvar i turneringen, så har de en spelstil som inte passar oss. Jag tror att båda de tyska lagen passar oss bättre och önskar därför tyskt motstånd i semifinalen. Samtidigt har både Bayern och Dortmund bevisat att de kan spela ut real senaste året så jag tror att vi då kommer få se real åka ur turneringen oavsett vilket av de tyska lagen de får möta.
Barcelona I.Cuenca
2013-04-12 08:19
Drömlotten är helt klart Madrid. Det sämsta av lagen som återstår
Barcelona Gio Style
2013-04-12 06:47
Det var, på gott och ont, skönt att för en gångs skull vara lite nervös!
Det var länge sen vi fick slå ur underläge och få sätta ett avgörande mål i slutet av matcherna. Den känslan och lättnaden som kom när man fullkomligt exploderar vid 1-1 är svår att toppa.
Visst har vi jobbat underifrån tidigare, men då har vi haft bra kontroll eller spräckt nollan tidigt. I onsdags var det en hel annan nervösitet som infann sig och en underbar lättnad när vi väl kvitterade.
Fotboll berör :)

Hur ser ni på lottningen idag då? Dortmund är väl lite av "drömmotståndaren" men ingen utav dem återstående lagen får mig att känna "Åh nej inte de!".
Det är semifinaler nu, alla lag måste slås!
Barcelona Gio Style
2013-04-12 06:42
L.A.M Nr 10

Jag är helt med i det du säger. Jag kanske formulerade mig lite klumpigt i mitt första inlägg, men jag ville bara anmärka att Pique har visat tendenser till att falla ner 2-3 meter mer än resten av backlinjen. Och detta i dem flesta matcherna som vi stött på relativt bra motstånd.
Så då är frågan, väljer han att sjunka ner för att vara på den säkra sidan eller är det Tito som har gett honom instruktioner att sjunka längre ner. Oavsett vilket så gillar jag det inte!

Presspelet är precis som du säger superviktig. Då erövrar vi boll högre upp och kan sätta igång med vårt spel. Det dåliga presspelet hämnar inte bara vårt försvarsspel utan även vårt anfallsspel. När vi vinner boll väldigt långt ner i plan så känns våra anfallare väldigt ensamma emellanåt. Vi har haft en ensam spelare med bollen mot 4 försvarare allt för många gånger under den här säsongen. Vinner vi boll högt upp så kan vi snabbt fylla på med löpningar/folk i straffområdet, jätteviktigt för att vårt tikitaka ska fungera.

Har Tito gått bort från den spelfilosofin eller är det bara spelarna som är lata och tänder inte till förräns de absolut måste?
Barcelona grande jw
2013-04-12 02:27
Om man gillar att göra kopplingar mellan dagens Barcelona och Spaniens landslag så måste man verkligen säga att det finns flera likheter såhär långt lagen emellan om man jämför årets CL och förra årets EM. Fram till finalen övertygade inte Spanien alls och jag minns att det haglade lika mycket hat-kommenterar då angående Spaniens "otroligt tråkiga" spel där man t.o.m valde att spela utan anfallare. Man gör flera tveksamma matcher i turneringen, vinner över Kroatien 1-0 där man avgör i 88e minuten. Portugal i semin där man har turen och rutinen med sig i straffläggningen.

Men likförbannat står laget där i ännu en final utan att ens övertyga nämnvärt. Detta speglar vårt Barcelona jäkligt bra. Det innehåller ett lag av vinnarskallar som vet hur man tar sig långt. Igår satt man i soffan och skakade av nervositet, men ändå kändes det som hela laget var coollugna och visste precis hur man skulle ta sig vidare, även om det verkligen inte såg ut så.

Spanien avslutade sin turnering i stil med att mosa Italien och tysta varenda liten hatande kotte. Nu hoppas jag Barcelona gör detsamma och trycker på gaspedalen inför kommande matcher. Alla vet vilken högstanivå vi har när allt stämmer.
Barcelona Barca King -
2013-04-12 02:04
En sak som gör mig orolig är att under Pep spelade vi alltid attraktivt och med gasen i botten. Med Tito kan vi göra en helt ointresserad och oengagerad match bara för att tända till nästa omgång. Det såg vi prov på i de första clasicon mot Madrid. Super cupen på hemmaplan och sömnpillret på bortaplan eller copa del rey där vi gav allt borta för att förlora hemma. Cristiano gick ut med att säga vi trodde inte att det skulle vara så här enkelt. Det här kan vara väldigt skadligt i längden för att det är inte roligt att spela fotboll på det viset kontinuerligt. Men att spela och fotboll och göra det överlägset inger en boost av självförtroende och får alla lag att underlägsna sig Barça direkt. Den mentala övertaget kommer vi förlora snart om vi spelar med att släppa in flest mål fotbollens historia.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-04-12 01:56
Gio Style

Det jag menar är att vi ska sträva efter att ha en hög backlinje, men då gäller det att anfallarna och mittfältarna håller presspelet. Alla måste jobba tillsamans, om anfallarna pressar så spelar vi med hög backlinje, annars så kan backlinjen gärna sjunka men då måste laget sjunka, ja du fattar. Det som hände igår var att inget kändes synkat, som du säger så sjunker Piqué för mycket som tex vid målet. Det var ytor både bakom backlinjen på kanterna(Piqué upphäver offsiden) och framför. Men grunden är ändå att presspelet måste funka, och alla måste ta sitt ansvar. Det är egentligen mittfältet och anfallet som sätter backlinjen i de här jobbiga situationerna, blir ofta numerärt underläge och mot skickliga spelare är det inte att föredra.
Barcelona MQUC
2013-04-12 01:47
Fin artikel inför lottningen imorn MICHAEL CEDQVIST, bra jobb.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2013-04-12 00:53
Ärligt talat, jag hoppas Barca vinner Champions League och därför hoppas jag att vi får Bayern München. Ska man vinna CL så ska man slå de bästa lagen istället för att hoppas på att andra ska göra det, annars är det ingen mening. Jag vill absolut inte ha Real Madrid, jag är så jävla trött på allt skit som händer på planen.. Det räcker med Sandlådan nu.. Ge oss Bayern eller Dortmund.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2013-04-12 00:42
@barcastuff: Barcelona wrote Malaga coach Manuel Pellegrini, whose father passed away last week, a letter to offer the club's condolences. [md] Vackert!
Barcelona Gio Style
2013-04-12 00:42
L.A.M Nr 10
Givetvis, det är ett problem som vi har haft i flera matcher nu. Verkar som att spelarna börjar pressa högt bara ifall vi MÅSTE göra mål, dvs. vid underläge eller i slutet av matcherna.

Alltså, backlinjen får sjunka hem, men då måste vi ha en synkad backlinje som sjunker hem. Inte enbart EN spelare som det är nu för tiden. Gör ju att deras kantspelare kan löpa på, ett perfekt exempel på hur motståndare bör uttnyttja det är vid deras 0-1 mål.

Sen är allt det där en balansgång. Du tycker att lagdelarna var för långt ifrån varandra men tyckte samtidigt att backlinjen gjorde rätt i att sjunka neråt, då blir ju spelavståndet ännu större mellan försvarslinjen och mittfältet.
Hur som helst så var det precis det jag ville ha sagt. Vårt försvarsspel brukar och ska gå ut på att varenda spelare pressar sin närmsta motståndare så fort som möjligt. Det som tidigare varit A och O i vårt försvarsspel har numera blivit ett undantag snarare än en regel.

Jag tycker however fortfarande att Pique sjunker för långt ner. Backlinjen är i ungefär rätt nivå men vi har alltid 1 spelare, oftast Pique, som ligger 3 meter längre ner. Idiotiskt!
Jag ser inte hur de skulle få mer yta om Pique flyttar upp 3 meter, de skulle om något ha mindre yta att starta löpningen på. För en spelare 3 meter längre ner täcker ju knappast ytorna som skapas tre meter längre ner på kanterna, if you catch my drift.

Vill också ge credd till PSG, bjöd upp till dans och spelade stundtals riktigt bra!
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-04-12 00:01
Gio Style

Tycker inte det var backlinjen det var fel på igår, utan presspelet var bedrövligt. Jag säger det igen, om vi inte pressar så blir dte pannkaka av allt ihop, hela vårt spel bygger på att spelarna under hela matchen ska ha höga utgångspositioner, och då måste vi pressa.

Igår kändes det helt osynkat mellan lagdelarna. Som du säger sjönk backlinjen för lågt vid flera tillfällen, men problemet är att om de skulle ligga högre så kan bollen bakom backlinjen skapa ett friläge, och det var väldigt enkelt för PSG att spela så igår just pga att vi inte jobbade tillräckligt mycket för att vinna boll på offensiv planhalva. Samtidigt så var mittfältet uselt defensivt, Busquets brukar kunna vara bra på att hålla ihp det men igår spelar han inte bra. PSG rann igenom på mitten, vi var för få och de var för rörliga. Sedan med en försvarare som backar, och andra som ligger högre, PSG kunde både spela bollen bakom backlinejn och ha ytor framför. Det kollektiva försvarsspelet var katastrofalt igår, och det håller inte när vi är framme i semifinaler.

Så varför blev det såhär då? Jag tror det var utgångsläget i matchen, med Pep spelade vi alltid possession men känslan med Tito är att vi spelar lite mer på resultat. Vi var inte tillräckligt aggresiva i presspelet för att spelarna kände att de skulle vara mer defensivt inriktade, medan vi fortfarande har tiki taka i blodet vilket gör att många fuskar i hemjobbet, samtidigt som vi som lag inte vet hur vi ska försvara långa stunder då vi aldrig sätts under sådana situationer. När vi hade en kontring tog det några sekunder innan samtliga PSG-spelare var tillbaka, när de hade kontring och även när de förde spelet så var det backarna och kanske Busquets tillbaka i position. Man spelar antingen presspel med en hög backlinje, trycker upp motståndarna, tvingar de till misstag, vilket kan bli riskabelt, eller så bygger man bakifrån som de flesta lag, organiserar försvaret perfekt. Vi ska vara de första, men igår så var vissa spelare för lata, som sagt så hade nog spelarna 2-2 i huvet och Tito hade förmodligen sagt att vara mer lugna och inte gå framåt så mycket. Samtidigt som PSG faktiskt var riktigt duktiga på att spela sig ur situationer, man märkte att spelarna besitter en riktigt hög teknisk nivå.
Barcelona Gio Style
2013-04-11 22:57
Shit vad bra det känns såhär dagen efter :)
Var enda Barcasupportern på hela Olearys igår, resten var zlatanfans. Skrek otroligt högt och ensam vid 1-1 så att jag trodde att jag skulle behöva lämna lokalen i smyg senare på kvällen hahaha. EUFORIIII!

Annars om matchen då, spelet var uruselt i första halvlek och fram till PSG:s mål. Jag förstår inte om det är Titos instruktioner eller om mentaliteten ändras i backlinjen när vi inte MÅSTE framåt.
Har påpekat det här 100 x nu, backlinjen faller för långt ner. Så fort en av deras spelare kommer rättvänd in på vår planhalva så börjar Pique droppa längre och längre ner, helt osynkad med resten av backlinjen. Om det är hans fel eller instruktioner från Tito vet jag inte, men det är något vi måste sluta med ASAP. Speciellt mot lag som har snabba spelare, ex. PSG (Lucas, Lavezzi) och Real Madrid (Ronaldo, Higuain, Di Maria m.fl).
Det är självmord att försvara sig på det sättet och deras mål kommer till i en sådan situation där Pique hamnar för långt ner, klapp-klapp väggspel och man är förbi oss hur lätt som helst. Skärpning där!
Lagen som är kvar i CL nu är samtliga lag som är otroligt vassa i omställningsspelet, vi kommer att straffas om vi fortsätter med det försvarsspelet.

Alla jobbar åt samma håll tätt tätt i rygg på motståndarna högt upp på plan, så som det alltid har varit och så som det alltid ska vara.

Nåväl, vi är i Semi och skadeläget kan väl knappast bli SÄMRE framöver?

VISCA!
Barcelona Baronen
2013-04-11 22:47
Åt helvete med Neymar. Jag vill och önskar Wayne Rooney. Han skulle passa oss i handsken. Och han kan verkligen inte trivas i United och hur han behandlas där.
Han har vid flertalet tillfällen uttryckt lovord om Barca och Messi.

Tänk han som en brunkande grävling centralt bredvid Lionel. Min våta dröm.

Jag ber för att det skall hända.
Barcelona Baronen
2013-04-11 22:18
Sitter och kollar på Basel-Tottenham. Jag tror inte det finns någon drygare att lyssna på än Martin Åslund.
Barcelona MQUC
2013-04-11 22:05
Hur skulle nerverna klara en final på Wembley mot marängerna? en fråga som jag inte ens vet om jag vill ha svaret på.
Barcelona nr10messi
2013-04-11 21:44
Om ni kollar på repriser med situationen då Alba inte tar emot ursäkten. Så ser ni att det inte är pga tacklingen. Utan Zlatan som tar tag i hans nacke för att få upp honom, och Alba får för sig att det var Lavezzi
Annons: