/spanien/barcelona/forum/741.aspx/spanien/barcelona/forum/741.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Mod.
2016-05-03 14:01
Det finns pm, ta ert tjaffs dit.//Mod.
Barcelona Socrates
2016-05-03 13:59
Gio Style

Jag tycker att du nu låter som de som kritiserade Pep för att vara beroende av Xavi-Iniesta-Messi (som även Neymar JR är inne på). Som tillägg till Gabriels utläggning till betydelsen av ett rakare spel och bredden som gett framgångarna så skall även Luis Enrique hyllas för hur han gjort MSN till världens farligaste anfallstrio. Många har lagen varit som trott på magi för att man haft fantastiska fotbollsspelare, många har lagen varit som fallit platt. Till och med Cruyff förkastade ju idén om att ha Neymar och Messi i samma lag. Att få tre så framstående spelare att börja underkasta sig varandra för att tillsammans bli ännu bättre är inget som ens döde gammelfarmor kan göra (det brukar ju vara argumentet från flera håll). Framför allt inte när de alla tre har haft en oerhört stor frihet och har varit den absoluta fokuspunkten i anfallsspelet i sina respektive lag tidigare. Pep lyckades ju till exempel inte föra samman Ibra och Messi på samma sätt. Luis Enrique fick till exempel slutligen ut Messi till höger igen därför att han visste att Suarez får vi mest nytta av centralt. Att få en spelare som på en säsong gjort 90 mål och blivit utsedd till världens bäste spelare flertalet gånger att acceptera en sådan sak kräver sin person.

Sedan håller jag med dig i kritiken kring hans matchcoachning och avsaknad av taktiska lösningar. Jag föredrar själv Peps försök till att bryta rådande paradigm i fotbollsvärlden genom otaliga galna påhitt. Vissa gånger går det åt helvete, andra gånger går det åt himlen. Men att Luis Enrique gjort Barcelona bättre än åtminstone de två-tre tidigare säsongerna går inte att förneka och att det är hans förtjänst till stor del går inte heller att förneka.
Barcelona Gabriel
2016-05-03 13:57
Neymar JR

LOL hahahaha!
Barcelona neymar JR
2016-05-03 13:53
Sparkar han bollen under våren så lär han inte träffa ju...
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Gabriel
2016-05-03 13:29
Soda Haha shit, gråt mer. Ha en bra dag!
Barcelona Soda Popinski
2016-05-03 13:23
Gabriel. Var en jävel och vara störig! Hoppas Fabregas sparkar en boll i ansikte på dig en vacker dag, hårt som fan.
Barcelona neymar JR
2016-05-03 11:59
Jag skulle inte säga att truppen är tunn utan vi saknar kvalité på bänken bara. Så blir det med en inkompetent ledning som är efter kvantitet istället för kvalité för att fylla upp bänk platser. Visst kommer det bli svårt att locka till sig spelare till anfallet/mittfältet med tanke på vilka som startar. Där måste lucho ta intiativ med potentiella värvningar. Verkligen visa dom förtroende och att han kommer ge dom ärliga chanser. Vermaelen/Alves/adriano/Douglas + bartra eller matheiu. Kan enkelt ersättas med endast 2 värvningar. Bailly+ någon mer mittback. Vi har ju redan Roberto som högerback. Bailly spelare överallt i försvaret. Samtidigt får vi bra med mer pengar till spelarnas löner eftersom dom skall förnyas var tredje månad.
Barcelona Gabriel
2016-05-03 11:30
@Gio Style:
Nu tycker jag att du är bra orättvist, vilket ofta blir fallet när man diskuterar Luis Enrique. Vet förresten ingen tränare som hade fått så mycket skit som Lucho hos folket här inne när tränaren nyss vunnit en trippel med laget sin första säsong och är påväg att ta en dubbel året efter det. Men men, tillbaka till ämnet. Angående det raka spelet och hur stor impact det ska ha haft under våran trippel säsong så skulle jag rent allmänt vilja påstå "väldigt mycket". Alla av våra 3 mål borta mot PSG kom efter antingen kontringar eller ett rakare spel (även om 2 av de målen var fantastiska prestationer av Suarez). Mot Bayern hemma gjorde vi 3-0 målet via Neymar efter en kontring och även Luis Suarez hade kunnat smälla dit 1-0 målet efter en utspark av Ter Stegen och framspelnings nick av Messi, men Neuer räddade. För att inte tala om bortamötet när just den där utsparken gav utdelning till ett av Neymars 2 mål på Allianz, det andra målet kom också just vare ett snabbt och rakt spel. Eller finalen mot Juventus, både Suarez ledningsmål och Neymars 3-1 mål kom via kontringar och snabbt och rakt spel. Copa del rey matchen borta mot Atletico. Ter Stegens lysande utspark och framspelning till Neymar som borde godkänts men som dömdes bort felaktigt för offside. Eller Neymars båda mål i den matchen som kom via sylvassa kontringar. Suarez vinstmål mot Real Madrid på Camp Nou som kom via ett rakt spel? Jag skulle vilja säga väldigt självsäkert utan att ens behöva think twice att vi verkligen inte hade vunnit trippeln förra säsongen om det inte vore för att Lucho införskaffade det snabba och rakare spelet till vårat arsenal. De flesta av våra mål mot de stora lagen kom just via ett snabbt och rakt spel eller kontringar rent ut sagt, till skillnad mot var det var förut. Du får nog tänka om där och det rejält. Med det sagt så påstår jag inte att Lucho är en bländande taktiker ut i fingertopparna och visst har han sina nackdelar (precis som vilken tränare som helst) men jag står fast vid att han har gjort bra saker och utvecklat laget till att bli mer oförutsägbart. Att det gick sämre den här säsongen (även om vi kan vinna 2 av 3 titlar) beror på bredden i truppen och Luchos (enligt han själv) oförmåga att kunna rotera emellanåt. Han litade på Xavi och han litade på Pedro, det gör han inte med varken Sandro, Munir, Vidal eller Arda. Och Rafinha var också en viktig pjäs när det kom till hans rotationer förra säsongen, minns du hans mål mot Villareal förra året? Lucho har ingen bänk att jobba med och jag undrar lite vilken tränare som hade kunnat göra ett bättre jobb med Barcelona med den truppen till sitt förfogande. För ja, startuppställningen är fantastisk, men lika fantastisk som 11:an är, lika pinsam är bänken. Vermaelen, Mathieu, Bartra, Adriano, Douglas, Munir, Sandro, Arda och Vidal är inga spelare för Barcelona. Den enda klass spelaren (även om han inte kommit till sin rätt hos oss) är Arda och förmodligen den enda vi kan få en godkänd slant stålar för om vi skulle välja att sälja honom, Vidal är också helt okej. De andra spelarna är bara pinsamma att ha på bänken och man tror att det handlar mer om charity i deras fall. Är inte alls konstigt att våra spelare tappat under vårsäsongen även om jag hoppades på att man skulle klara av det bättre. Men när man låter MSN spela vecka in och vecka ut, samma med Busquets (som tappat rejält under våren) så är det helt normalt att de blir slitna och inte kan leverera normalt. Barcelona behöver mer klass spelare och bredd i truppen. Så att man kan vila och rotera emallanåt. Xavi och Pedro lämnade stora hål när de försvann. Lucho är inte perfekt, men han har gjort det bra hos oss. Och det snabba och rakare spelet blandat med bollinnehavet var något som eftersträvades starkt även under Peps era och under vårsäsongen såg det väldigt bra ut förra året, men minnet är kort och man glömmer snabbt.
Barcelona neymar JR
2016-05-03 11:10
Dom kommer troligtvis börja sälja dom nya tröjorna veckan efter säsongen har tagit slut. Man får passa på och beställa en innan man trycker upp sponsor.
Barcelona M Shadows
2016-05-03 11:07
Jag läste tidigare att Nike hade redan börjat producera nästa säsong matchtröjor utan Qatar på framsidan med tanke på situationen med sponsoravtal. Tror ni att de kommer att sälja ett gäng tröjor utan nån reklam på framsidan till att börja med? Vore helt fantastiskt! Har bojkottat köp av matchtröjor sen UNICEF ersattes med Qatar.
Barcelona neymar JR
2016-05-03 10:49
Barcelona coach Luis Enrique (45) has decided to continue at the club next season. His current contract expires in 2017. [sport] En sista säsong med honom?
Barcelona BARCA-més que un club
2016-05-03 10:48
neymar JR

Ja det är bara och acceptera budet ju mer ju bättre , tror det kan vara Pepsi eller nåt annat stort varumärke .
Barcelona neymar JR
2016-05-03 10:23
Barcelona plan to announce new shirt sponsor in July or August. They have two offers that are higher than 60M offer of Qatar Airways [sport] Whoop!!
Barcelona neymar JR
2016-05-03 10:16
GiO style Jo visst är dom fantastiska, men jag själv väljer ändå xavi-iniesta-Messi när dom var som bäst. Mest pga att det var så mycket mer än siffror. Det var ofta man fick höra att Barcelona var ett självspelande piano/symfoniorkester. Men även den bästa orkestern behöver en dirigent. Pep är Pep och kommer vara en klubbens viktigaste personer, efter Cruyff dock. Men likt förbannad ska lucho ändå ha beröm samt respekt.
Barcelona enkos
2016-05-03 09:57
I England delar klubbarna tv pengar jämnt och således tävlar på lika villkor även om större klubbar är ekonomiskt starkare så varför är Leicester ligasegern historiens största? Leicester har jag för mig är bättre ekonomiskt än Atletico och är ekonomiskt närmare de stora i England än vad Atletico är gentemot Barca och Real. Så enligt mig är större bedrift av Atletico att vinna ligan än Leicester. Sen har vi haft andra stora skrällar som tex Kaiserslautern som har som nykomling vunnit Bundesliga mot alla odds. Montpelier har gjort det i Frankrike och så IFK Norrköping i Allsvenskan.. Att Leicester vann i år är det ingen som kan ta de ifrån men deras konkurrenter gjorde de en stor tjänst också genom att floppa en efter en.
Barcelona Gio Style
2016-05-03 09:37
neymar JR

Ja, Pep hade jävligt bra spelare till sitt förfogande.
Men vi kan inte blunda för det faktum att MSN är så pass bra att det många gånger räcker med att spela upp bollen så sköter de resten.
När de är i form gör de ju lite som de vill :)
Barcelona Lionel "Rey" Messi
2016-05-03 09:11
[QUOTE=Vlom]Får be om ursäkt, det tog längre tid än vad jag trodde med att ladda ner matchen.. Men här är incidenten iallafall som du pratade om. [/QUOTE] Gabriel, det där gillar du va? :)
Barcelona neymar JR
2016-05-03 07:12
Peps galaelvor var ju minst sagt dåliga.. Alves puyol marquez/pique abidal . Busken/yaya . Xavi iniesta . Messi eto Henry Självklart är det en bedrift att få Barcelona att spela rakare! Det visste vi alla här inne att lucho kommer erbjuda det när han kommer. Nu när det går dåligt så tar man det ifrån honom. När man vinner hyllas spelarna, när det går dåligt så klandras tränaren. Likadant vart det under Pep.
Barcelona Liunil Masse
2016-05-03 03:02
[QUOTE=Vampíro]Barcelona have offered Javier Mascherano (31) to join the technical department of the club when he retires. [rac1] Vi behöver fler personer som Masche i klubben. För många clowner bakom scenen just nu. [/QUOTE] Jag kan bara instämma. Bort med såna som tillför noll o inte bryr sig som Braida. In med legender som har kunskapen o brinner för klubben.
Barcelona Liunil Masse
2016-05-03 02:55
[QUOTE=Gio Style]Gabriel Men frågan är ju den om det rakare spelet verkligen var en så pass stor bidragande faktor till trippeln? Missförstå inte, jag tycker att Luis Enrique är kompetent men jag har aldrig vart av den åsikten att han är en tränare som är bra nog för Barca. Det kan låta jävligt hårt med tanke på våra titlar men helt ärligt så är ju vår galaelva brutalt bra. Det fanns ingen spelare jag hade velat byta ut mot NÅGON spelare i valfritt lag under trippelsäsongen. Jag ser aldrig Luis Enrique vinna en match på egen hand och både du, jag och min 1.5 åring vet vad Luis Enrique kommer att skicka ut för startelva i alla matcher och vi vet att han med största sannolikhet inte kommer att några stora taktiska ändringar under pågående match. I alla fall inte så pass stora att det får en impact på matchen. Just nu så är det som så att antingen är våra spelare på spelhumör eller så är de inte det. Ligger vi under så är det bara att ha fingers crossed och hoppas på att de höjer tempot, tar fler löpningar utan boll och har mer skärpa. Fasta situationerna ska han ha en stor eloge för, om det nu är han som står för den biten och inte någon assisterande :) Där har vi blivit klart bättre. [/QUOTE] Word!
Barcelona Gio Style
2016-05-03 01:39
Gabriel

Men frågan är ju den om det rakare spelet verkligen var en så pass stor bidragande faktor till trippeln?
Missförstå inte, jag tycker att Luis Enrique är kompetent men jag har aldrig vart av den åsikten att han är en tränare som är bra nog för Barca.
Det kan låta jävligt hårt med tanke på våra titlar men helt ärligt så är ju vår galaelva brutalt bra. Det fanns ingen spelare jag hade velat byta ut mot NÅGON spelare i valfritt lag under trippelsäsongen.

Jag ser aldrig Luis Enrique vinna en match på egen hand och både du, jag och min 1.5 åring vet vad Luis Enrique kommer att skicka ut för startelva i alla matcher och vi vet att han med största sannolikhet inte kommer att några stora taktiska ändringar under pågående match.
I alla fall inte så pass stora att det får en impact på matchen.

Just nu så är det som så att antingen är våra spelare på spelhumör eller så är de inte det. Ligger vi under så är det bara att ha fingers crossed och hoppas på att de höjer tempot, tar fler löpningar utan boll och har mer skärpa.

Fasta situationerna ska han ha en stor eloge för, om det nu är han som står för den biten och inte någon assisterande :)
Där har vi blivit klart bättre.
Vlom
2016-05-03 01:23
Jamie Vardy kommer att finnas med i historieböckerna för all framtid.

Tillsammans med Socrates, Martin Luther King, JFK and now Jamie Vardy.

"The only true wisdom is in knowing you know nothing."

"I have a dream."

"Ich bin ein Berliner."

"Chat shit get banged."
Vlom
2016-05-03 01:04
Citatet från Mourinho skedde under hösten 2008 när Mourinho var tränare för Inter samtidigt som Ranieri coachade för Juventus. Att Ranieri aldrig vann en tung titel utöver ett antal mindre cuptitlar var dock sant vid den tidpunkten.
Barcelona Fuerza
2016-05-03 00:16
Mourinho 5:e oktober 2015: “He (Ranieri) has lived for five years in England and still has trouble saying good morning and good afternoon. He is almost 70, and he has won a Super Cup and another small cup. He’s too old to change mentality.” Mourinho 2:a maj 2016: Gömmer sig i ett hotellrum på okänd ort och får suga på Ranieris k** när den, tack vare Mourinho, utfryste Hazard vaknar ur det döda, dundrar in 2-2 i ett av säsongens vackraste anfall och ger Leicester första(!) Premier League-titeln i klubbens 132-åriga historia. Man bara måste älska rättvisan! :D GRATTIS LEICESTER CITY FOOTBALL CLUB
Vlom
2016-05-03 00:08
@enkos:

Får be om ursäkt, det tog längre tid än vad jag trodde med att ladda ner matchen..

Men här är incidenten iallafall som du pratade om.
Barcelona Vampíro
2016-05-02 23:53
Barcelona have offered Javier Mascherano (31) to join the technical department of the club when he retires. [rac1] Vi behöver fler personer som Masche i klubben. För många clowner bakom scenen just nu.
Barcelona Ribohn Fan
2016-05-02 23:50
Jag tycker att fotbollen ligger risigt till just nu, trenden är verkligen negativ. De flesta lagen sätter i system att förlorar man en mot en situation så fäller man motståndarna. Detta tror jag beror på all massmediala focus på spelare som fuskar genom filma. Det ger utrymme för alla som fuskar genom att fälla spelare hela tiden. Ta senaste VM när Neymar blir nedsparkad för resten av tuneringen. Knappt något man tog upp i massmedia istället blev nästan Colombian hyllad för att sänkte Brasilien för resten av VM. Oroväckande trend, som har funnits ett tag och bara växer!
Barcelona Lionel "Rey" Messi
2016-05-02 23:41
[QUOTE=Vlom]I länktipset hittar ni situationen när Levantes mål blev bortdömd såsom personen bakom signaturen "enkos" beskrev. [/QUOTE] Fyfan vad äcklad man blir av detta. Är ju lönlöst för smålagen att ens försöka. De blir nedtrampade av giganterna ständigt. Hur kan man döma bort det efter typ 20 sekunder? Vad höll linjedomaren på med? Glömde han för en sekund pengarna han fick i förskott? Nej, oacceptabelt.
Barcelona Gabriel
2016-05-02 23:38
Ett stort jävla grattis till Leicster och framför allt till Ranieri. Sjukt kul för honom!
Barcelona Ribohn Fan
2016-05-02 23:28
Ja! Hazard han är nog en bra inhoppare, som man släpper lös när alla är trötta och det är stora ytor att springa på!
Annons: