/spanien/barcelona/forum/7384.aspx/spanien/barcelona/forum/7384.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2013-04-22 15:47
Om inte Puyol får en staty utanför Camp Nou när han lägger skorna på hyllan, så kommer jag faktiskt bli besviken på vår klubb. När jag hör eller läser ordet respekt, tänker jag direkt på Puyol.

Barcelona Bàckis
2013-04-22 15:28
LAM Nr 10

Du har rätt i det du säger, jag skrev ju aldrig att jag håller med Bank/Fränden och som du lägger fram det är jag helt med dig. Schweini skulle aldrig kunna göra det Xavi gör i Barcas spel, Lahm ÄR bättre än Dani och Puyol är för mig inte heller en spelare jag skulle byta mot någon annan. Däremot är jag oroad över hur vi skall lyckas ställa upp i mittförsvaret, vem som spelar bredvid Piqué. Är Puyi 100 % och spelar kommer det gå kanon, spelar vi däremot med Adriano/Abidal/(som iof var magisk i helgen) eller Bartra tror jag det kan bli tuffare att lyckas stoppa Bayern.

I duellen Real-Dortmund håller man ju Hummels före Pepe, och för mig är han den absolut bäst lämpade spelare som vi kan ta in i sommar !
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-04-22 15:20
Backis

Sådana där diskussioner kan vara intressanta men de speglar sällan vad som händer på planen. Man ska diskutera i eveigheter vilken spelare som är bäst men det är på planen det avgörs. Det imponerande med Bayern är hur de spelar som ett lag, precis som det är imponerande hur Barca spelar som lag.

Sen är det kul att disuktera det som sagt. Schweinsteiger är en duktig mittfältare men har långt ifrån samma teknik, tempo och ledaregenskaper som Xavi. Xavi får hela Barcelonas spel att funka, Schweini är duktig både offensivt och defensivt men har knappast samma spetsegenskaper som Xavi. Dock håller jag Lahm före Dani Alves, tycker Lahm är den klart mest komplette högerbacken, samtidigt som Dani har tappat. Puyol-Dante är svårt men det enda jag vet är att jag aldrig skulle byta bort Puyol mot någon, och att han höjer sig över alla andra i sådana här matcher. Vi får se om Dante gör det, han spelade tidigare i Mönchengladbach och det här är nog hans största match i karriären.
Barcelona LeoMessi
2013-04-22 15:16
Hoppas Messi är helt 100 imorgon för han kommer att vara otroligt spelsugen och hungrig. Han och iniesta kommer att kombinera fint och Bayerns slöa mittbackar får akta sig. Vi måste göra vårt bästa för att stänga Bayerns kantspel och verkligen vara på tårna vi fasta situationer för där är dom överlägsna.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelonistas
2013-04-22 15:14
-Messi är med laget och är återställd nog för att spela, men det är upp till tränarstaben att avgöra, säger Barcelonas sportchef Andoni Zubizarreta och fortsätter: – Vi kommer inte missa möjligheten att ställa upp med bästa möjliga elva, förklarade den förre stormålvakten Zubizarreta enligt AP. Barcelonas läkarstab har tidigare sagt att argentinaren inte är i spelduglig skick, även om han har tränat för fullt i helgen. Även Bayern Münchens tränare, Jupp Heynckes, tror på spel för motståndarnas hyperfarlige 25-åring. – Messi tränar normalt och jag tror att han kommer att starta matchen. Men Barcelona spelar på en mycket hög nivå, de är mycket mer än bara Messi. Laget är ett fantastiskt kollektiv, sade Heynckes på en presskonferens.
Barcelona Bàckis
2013-04-22 15:11
Intressant diskussion i Bollklubben, där dom röstar för bästa spelare på varje position mellan Barca och Bayern, där Bayern vinner totalt med 6-5. Bl.a håller Bank/Fränden Schweinsteiger före Xavi, Dante före Puyol, Lahm före Alves osv.

Lite oroväckande, även Robben/Ribery är enligt juryn ett starkare ytterduo än Villa och Pedro. Är inte Messi 100% imorgon kan det fan i mig bli åka av. Hoppas alla spelare presterar säsongsbästa!
Barcelona tarrak - Oh-Oh-Oleguer
2013-04-22 15:02
Ett år senare är samme moraliske väktare under utredning för skatteflykt. Ordspråket om sten i glashus är tydligen okänt i södra Tyskland...
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-04-22 15:01
Jag tror verkligen inte att Abidal spelar imorgon. Om han är redo så ska han starta, och jag hoppas verkligen han gör det då det betyder att man har analyserat situationen och kommit fram till att han är redo. Om inte annat så lär han vara redo för att starta returmötet som addeh är inne på.
Barcelona tarrak - Oh-Oh-Oleguer
2013-04-22 14:58
För ett år sedan klättrade Bayerns president upp på sin allra högsta häst och med ett ytterst snårigt resonemang försökte han få det till att självförsörjande klubbar som Madrid och Barça finansieras av tyska skattepengar...
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-04-22 14:56
Tycker inte vi ska ändra något i vårt vanliga spel. Alltså inte dubbel-pivote. Tror bara vi hade lämnat över initiativet till Bayern och de hade kunnat hålla mer boll. Jag tycker vi ska försöka spela som vi alltid gör, bara att spelarna måste vara på topp och man får inte göra några avgörande misstag.
Atlético addeh
2013-04-22 14:47
Abidal sa för ett par veckor sedan att han inte alls var redo för 90 minuter. Jag tror alla blev lika överraskade över att han startade och spelade hela matchen mot Levante i lördags. Dessutom verkade tanken vara att Abi skulle få lite mindre speltid, men då ställningen var 0-0 valde Tito att slänga in offensiva spelare (läs Alexis & Pedro) i slutskedet av matchen för att ösa på för ett mål.

Abidal kommer inte starta imorgon. Två matcher så tätt inpå varandra med 90 minuter kommer bli väldigt tungt. Att han klarade av att spela hela matchen i lördags är bara det helt otroligt på alla sätt. Att han var överlägset bäst på plan och kanske stod för den bästa försvarsinsatsen av någon i Barcelona den här säsongen är en annan historia som visst gör att alla culés gärna hade sett honom redo redan imorgon.

Att Abi däremot fick så mycket speltid i helgen tror jag definitivt inte utesluter möjligheten att han spelar returmötet. Vi måste för övrigt komma ihåg att det är stor skillnad på Camp Nou och Levante jämfört med Allianz Arena och Bayern München.
2013-04-22 14:46
Killar, jag svär på heder och samvete att jag inte gör detta med flit. Jag vill inte sprida över av min nervositet till övriga. Jag vet inte om det sänder fel vibbar till er, men om det är så, ber jag om ursäkt. Det kommer inte att upprepas igen.
Barcelona Gabriel
2013-04-22 14:36
Alla människor och fans hanterar pre-matcher på olika sätt. Vissa är över optimistiska och andra är över pessimistiska. Sen ska ni veta att det Shanghai gör, är väldigt vanligt för en culé sätt till majoriteten. Maybe not the avarage swede culé, men för dem som befinner sig i Katalonien har alltid den där försiktigheten funnits innan en match, oavsett motstånd så det är inget konstigt överhuvudtaget.

Ingen har rätt att säga till någon hur man ska agera innan en match. Själv tror jag vi går vidare till finalen. Låt folk hantera nervositeten på deras egna sätt.
Barcelona Dill - Busquets!!
2013-04-22 14:27
Shanghai Du påminner om en kompis som alltid är pessimistisk inför matcher, oavsett nivå på motståndare. Han hejar inte på Barca men ni två gör lite av samma sak, ni går in i matchen med en negativ inställning. Om Barca sen vinner, fine, då hade ni fel och kan vara "positivt överraskade" men om det blir torsk kan ni sitta där nöjda och säga att ni såg det komma.
2013-04-22 14:19
koeman92

Visst jag är pessimistisk, men man kan aldrig vara optimistisk när man kommer att ställas mot FC Bayern München, bästa laget i världen just nu. Med tanke på vårt försvar så blir man ännu mer nervös.

Jag hoppas i alla fall att vi vi vinner! :)
Barcelona koeman92
2013-04-22 14:12
Shanghai

Här kommer du och är optimistisk som alltid ser jag! :)
2013-04-22 13:56
Jag tror att jag börjar bli självmordsbenägen på grund av nervositeten inför drabbningen mot tyskarna. Sist jag rökte skiten var, när jag gick på högstadiet när man lekte cool. Igår köpte jag ett paket cigaretter och idag har jag endast två kvar. Det är verkligen inte bra för hälsan.

Så till matchen. Jag skulle absolut inte bli förvånad om vi åkte på däng. Den här säsongen har vi i princip inte spelat med ordinarie backlinje. Tito/Roura har roterat mycket på grund av skadorna och mittbackarna har inte haft någon kontinuitet. Hade Mascherano varit tillgänglig, så skulle han givetvis starta med Piqué då han i stort sätt spelat med katalanen en längre period. Vi har som sagt flera indisponibla mittbackar att tillgå med, men man har två frågetecken i Abidal och Bartra.
Barcelona Vampíro
2013-04-22 13:55
Spelar Song imorgon så tror jag inte det blir dubbla pivotes på det sättet. Han lär få en lite mer Keita liknande roll och det har vi använt oss av ofta i tuffa CL-matcher. Han må inte ha spelat på den positionen mycket i Barça men Song klarar av att lira som en slags box till box spelare, det gjorde han i Arsenal under perioder. Personligen vill jag att vi spelar med tre renodlade anfallare. Skulle dock Tito välja att klämma in ytterligare en mittfältare så ser jag faktiskt hellre Song än både Fábregas och Thiago. Det blir för rörigt med ännu en spelare som hela tiden vill ha boll och en fysisk spelare är att föredra då istället. Lägg till att man aldrig heller vet vad de två andra presterar.
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2013-04-22 13:49
Om Abidal gör en comeback likt den på Wembley 2011 då Guardiola tog en stor risk. Det måste sägas. Vem trodde på allvar att han skulle få starta?

Om han kan spela tycker jag att man ska spela med honom.

Den största risken är att inte våga riskera.
Barcelona Grande Barca
2013-04-22 13:24
Enligt marca så leder Abidal omröstningen som "acompanante de piqué dvs om vem som ska vara bedvid Pique imorgon " Abidal 66.4 % och Bartra med 33.6%

Och nu äre upp till Tito Vilanova som har sista ordet.
2013-04-22 13:22
I teorin kan jag hålla med om att dubbla pivotes kan bli en bra säkerhet framför backlinjen, men teori och praktik går sällan hand i hand.

Jag tror också att dubbla pivotes kommer att ha en stor påverkan om Messi spelar eller inte. Barcelona kommer kanske att försöka att inte släppa in ett mål för att få ett bra utgångsläge i returen.

I praktiken mår v i bäst när mittfältet är öppet och våra mittfältare får tiki-taka sig genom mittfältet.
Barcelona Taher (Barça-Red)
2013-04-22 13:10
Hej på er alla!

Veckans "Måndag hela veckan" ligger uppe. Dags för Champions, dags för Leo Messi och dags för laget och visa vilka som är bäst :)

Visca!!
Barcelona el Flaco - Me, Myself and I
2013-04-22 12:48
På Sports hemsida fanns det en omröstning för några dagar sen om vad folk tyckte om att Rosell skulle ställa upp i nästa presidentval. En klar majoritet, 63 %, var negativt inställda till det av de mer än 13 000 som hade deltagit.

Verkar som att Sandruscos populäritet börjar dala. Inte så konstigt efter Freixas idiotiska uttalanden häromdan när han använde sig av Tito för att kasta skit på Pep. Den här styrelsen har inkompetent så fort de har några mikrofoner framför sig.
Barcelona påfågeln
2013-04-22 12:15
Precis som Heywood skrev längre ner så har Bayernsidan här på svenskafans släppt en utmärkt införrapport, man får väl förlåta skribenten för att han satt Song på mittback, önsketänkande där kanske ;) Jag har tänkt på det ett tag nu och vill nog se Abidal från start, men jag tror även Bartra kan göra ett okej jobb. För övrigt är väl mittbacksproblemet eventuellt löst om Abi kommet tillbaka? Ett par säsonger till som mittback har han i sig, varför inte i Barca?
Barcelona Salcini
2013-04-22 12:04
Heywood Jablome - Andrés

I rena teorin vore det smart med två pivotes då det skulle säkra framför allt kanterna bättre, där Bayerns största hot ligger. Dessutom skulle det kunna överraska Bayern något och de får ställas mot ett Barca som man troligtvis inte analyserat särskilt mycket, likt Pep fick för sig att göra några gånger mot framför allt Madrid. Offensivt så skulle vi kunna hålla Alves och Alba högre upp i banan. Det skulle ge utrymme för både Xavi och Iniesta på det offensiva mittfältet utan att bredden skadas, som den gjort när Fabregas fått spela off.mitt, och Messi tillsammans med Tello, Sanchez, Pedro eller Villa på topp.
Barcelona Explict
2013-04-22 11:56
@MQUC:
Jag älskar klubben så mycket att jag vill "gardera" mig. Blir smått deprimerad efter ett uttåg att jag i detta fall får något smått att trösta mig med. Men självklart är det FC Barcelona framgång före pengar alla dagar i veckan.
2013-04-22 11:44
Går rykten om att Barcelona kan spela med dubbla defensiva mittfältare mot Bayern München. Alltså Song och Busquets.

Krönikören Joan Batlle på sport.es skriver detta.

Han menar att det vore idiotiskt då det tydligt visar att vi inte litar på vårat spel eller på vår förmåga.

Jag håller med fullständigt. Inför säsongen 2010/2011 förespråkade jag för en förändring i taktiken. Mascherano + Busquets för att skydda oss mot snabba spelvändningar och omställningar.

Guardiola lyssnade inte och höjde bollinnehavet, gjorde oss mer beroende av bollen och ända sedan dess har jag inte tvivlat på spelsystemet.

Vad tror ni om dubbla pivotes?
Barcelona Hetfield
2013-04-22 11:44
Om Bayern Munchen är smarta så låter de Barcelona få ta över spelet och kör på kontringar. Det är där deras styrka ligger.

Om Bayern vill vinna på Barcelonas sätt så kan Barcelona spela ut de. Vi får hoppas att Heynckes har för stort självförtroende och satsar för mycket.
2013-04-22 11:35
Vad blir nyckeln i morgon tror ni?

För mig handlar det om att vi behöver att överraska Bayern München. Vi har varit lite för lättlästa i toppmatcherna förutom mot AC Milan hemma då vi stod med ryggen mot väggen.
2013-04-22 11:28
Så här ska en motståndares inför-artikel skrivas.

Lyfta fram egna laget, lyfta fram motståndarnas och inte vara bitter eller löjlig. En inför-artikel och en matchrapport ska alltid vara så neutrala som möjligt.

Bra jobb.
Annons: