/spanien/barcelona/forum/7374.aspx/spanien/barcelona/forum/7374.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Rambla~
2013-05-10 18:50
Bartra är 22 år. Det håller inte längre från ledningen eller någon annan att skylla på att han är för ung för hetluften. Det är nu han ska spela för att utvecklas. Titta på Varane i Madrid som tom är yngre. Hummels är bara 24 år och räknas som etablerad. Se på Marqinhos i Roma. Fan, tom Piqué var typ 21 år när Pep gjorde honom till ordinarie. Åldern ska inte spela någon roll om du är tillräckligt bra. Tyvärr men, Tito och tränarstaben anser inte honom vara tillräckligt bra måste vara den bistra sanningen. Jag ser inget annat skäl.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona zick9
2013-05-10 18:42
@Mojito - Culé (un estilo de vida):

Varför? Fortsätt gärna med omröstningarna, de är intressanta. Ha gärna en omröstning varje dag. :)
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2013-05-10 18:35
Okej, sista omröstningen för veckan - sen fokuserar vi på ligamatchen mot Atlético!

Nästa vecka kommer antalet omröstningar att minska och/eller eventuellt övergå i "Ja eller Nej" alternativ.

Fokus kommer ligga på aktuella frågor, men det kan även vara så att jag, eller någon annan, smyger in ett par sidledspassningar i form av vilken av två spelare från förr man föredrar/föredrog.

Angående önskemålet om "bästa skribent" överlåter jag detta beslut till Taher som är forumansvarig - finns både för- & nackdelar med en sådan omröstning.
Barcelona Vampíro
2013-05-10 18:09
Härligt initiativ med "Culé i fokus". Hade gärna sett mer personliga frågor som t.ex: hur blev du culé, favoritminne osv. Trevlig läsning dock, fortsätt så!
Barcelona MVP - 2011
2013-05-10 18:08
Neymar verkar vara klar alltså... Enda som oroar mig är summan, Rosell verkar inte ha några gränser
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2013-05-10 17:44
Inter Milan are interested in Barcelona centre back Marc Bartra (22). The Catalan is for now their priority signing in defense. [corsera] Låt blir vårt enda mittbackslöfte värt namnet.
Barcelona B-Guden
2013-05-10 17:16
koeman92

Jag tror inte vi har en aning, vad som än skrivits i tidningarna, tror knappast tito eller nån annan i styrelsen vill gå ut med vem man vill värva
Barcelona Diar Shekha
2013-05-10 17:07
Jonas Det har du helt rätt i. Det vore bra om Sergio Roberto och Rafinhia lånades ut eller stannade kvar i Barca B för vi har redan många mittfältare och det skulle vara jäkligt jobbigt för de. Vi bör låna ut båda till ett lag i la liga eller kanske Ajax så de kan få mkt speltid och samtidigt flytta upp några vassa juniorer till B-laget för att utvecklas, här kan vi tjäna en hel del på deras utveckling för bägge parterna.
Barcelona koeman92
2013-05-10 17:03
Jonas

Tack så mycket :)

Rätta mig om jag har fel, men hade inte Tito för inte så länge sen gett grönt ljus för en värvning av Hummels? Och nu helt plötsligt ska han antingen ha T.Silva eller ingen annan? Hmm...
Barcelona Jonas - tots units fem força
2013-05-10 16:54
koeman92

De möter Mainz halv fyra imorgon.
2013-05-10 16:53
När Abidal spelade ville man ha mer offensiv, nu när Alba spelar är det tvärtom. Alves sjunger inte på sista versen än, men efter VM i Rio kanske det är lägligt att se sig om efter nya alternativ.
Montoya är en ytterback som är ganska bra på det mesta, prioriterar defensiven högre än Alves men är inte helt oäven i offensiven. Han känns lite klen men han är ju ung och lär lägga på sig några kilon. Kanske att han saknar lite spetskvalitéer och inte är en ytterback för ett lag med målsättningen att ta trippeln?
Barcelona koeman92
2013-05-10 16:51
Någon schysst själ som har lust att berätta nästa match Borussia Mönchengladbach spelar och när? Vill gärna kika lite till på våran framtida målvakt. Letade på tvmatchen.se men hittade inget. Tack på förhand!
Barcelona Vampíro
2013-05-10 16:31
@Busquen Det är inte så konstigt då spelade i B-laget ifol. Det var endast Thiago som var i A-truppen, de andra fick sina strömatcher här och där, mest under slutet av säsongen då ligan var avgjord. Så det resonemanget om att Tito gett de chansen håller inte.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-05-10 16:28
Busquen

Tello har fått mycket speltid och framförallt tagit vara på den. Där tycker jag Tito ska få cred för att han har i många matcher petat Alexis och Villa, helt rätt då han presterat bättre stora delar av säsongen. Montoyas speltid ser bra ut på papper men jag får känslan av att han fått spela de mindre viktigare matcherna, som vi borde vinna enkelt och dessutom har det varit mycket vikarie som vänsterback. Nästa säsong vill jag att han på allvar ska utmana Dani Alves om en position i startelvan, Tito måste ge han den chansen.

Vad gäller Bartra så har den situationen skötts fruktansvärt dåligt. Han har tagit vara på sina chanser, kommer ihåg möterna med Celtic där han var felfri i stort sett. Hade han fått mer speltid hade han varit redo på ett helt annat sätt för semifinalerna och det hade kunnat gå bättre. Säger inte att Bartra var dålig där, han var ju ingen succé direkt men vem fan var det de matcherna? Nu blir han förmodligen utlånad nästa säsong och det är nog bäst för honom själv. Det blir för många mittbackar nästa år och för killens utveckling blir det bättre i ett annat lag.
Barcelona elbraco - CP5
2013-05-10 16:24
Gabriel Jag kan också tycka det är konstigt då det faktiskt var Vilanova som utvecklade "Puyolskallen" som räddade Spanien i EM och som han även lyckades med mot Real för några år sedan. Vill minnas att Pep creddade Tito för det åtminstone.
Barcelona Gabriel
2013-05-10 16:19
En annan sak jag inte kan förstå mig på är varför vi envisas med att slå in hörnor i straffområdet när vi inte hotar på det sättet. Med Pep som tränare hade vi otroligt många olika varianter som resulterade i mål, när vi blev ett kortare lag. Nu ser man inget av den varan längre. Även bättring på den fronten till offensiva hörnor. Slå inte bara in den i hopp om att något ska ske, håll hellre bollen inom laget då än att bjuda på en farlig kontring.
Barcelona elbraco - CP5
2013-05-10 16:16
Jonas Stokes 29 haha, inte otippat direkt. man ska inte glömma att vi är det lag som spelar minst höjdbollar också, så att vi vinner minst nickdueller behöver inte vara för att vi tränar mins på det eller är kortast.
Barcelona enkos
2013-05-10 16:14
Benzema, Negredo och Ramos bättre än Iniesta, skämt eller? :) och penaldo än Messi :)
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-05-10 16:12
Jonas

I offensiven anser jag Alba är bättre och mer komplett än Dani Alves. Brassen är extremt duktig på små ytor och kombinationsspel men som du säger också rätt ojämn. Alba har fart och dessutom även han väldigt bra på små ytor. Jag tycker Dani Alves teknik är grym men Alba är mer effektiv i sitt spel och på så sätt nyttigare för vårt spel som lag. Hans överlappningar gång på gång är världsklass och det är mer fart än de Alves gör. Hans inlägg och inspel är även de bättre. Jag tycker överlag att han spelar med ett högre tempo.

Vi har två riktigt duktiga offensiva ytterbackar vilket verkligen ger oss en dimension extra. Men jag är rätt säker på att det är en av anledningarna till att vårt försvar sett knackigt ut i år. Skillnaden mellan Alba och Abidal är att fransmannen är en så mycket bättre FÖRSVARARE(vänsterback går att diskutera) men också att hans direktiv var annorlunda, åtminstonde får vad man ser på planen. Vi behöver en defensivare ytterback. Det är Dani Alves som bör sitta mer och mer på bänken och det är ett enkelt val. Han är sex år äldre än Alba, som jag tidigare nämnt är spanjorens offensiv snäppet bättre och vi har dessutom en grym kandidat på högerbackspositionen, Martín Montoya. Hade jag varit tränare hade jag nästa säsong främst försökt spela in Montoya och Thiago på bekostnad av Alves och Xavi.
Barcelona Busquen
2013-05-10 16:12
Värt att veta i frågan om Titos påstådda ovilja att spela med våra unga spelare är att Montoya, Bartra och Tello fått starta betydligt fler matcher i år än i fjol. Montoya har gjort 14 starter jämfört med 6 förra säsongen, Bartra har startat 8 matcher jämfört med förra säsongens 1, och även Tello har startat 14 matcher jämfört med 5 förra säsongen. Även antalet inhopp är betydligt fler från alla dessa tre. Den enda som fått spela mindre är Thiago, vilket är bedrövligt eftersom han har störst potential och behöver mest speltid.
2013-05-10 15:58
Gabriel

Den här säsongen snittar vi på 9,6 vunna nickdueller per match. Detta är den lägsta siffran av samtliga lag i de 5 bästa europeiska serien. Man kan jämföra denna siffran med Reals 15,7 per match, Bayerns 15,1, Dortmunds 17,4, Atleticos 18,6 eller Stokes 29.2 om man så vill.

Det här vore vårt mest huvudskickliga lag:
VV
Adriano-Pique-Puyi-Abidal
Thiago-Busquets-Song
Messi-Fabregas-Sanchez
Barcelona Gabriel
2013-05-10 15:57
Diar Shekha

Jag gör också så nu. Better safe than sorry!
Barcelona Gabriel
2013-05-10 15:57
Barcaholic

Okej, bra då vet man det. Tack så mycket, uppskattar det!
Barcelona Diar Shekha
2013-05-10 15:56
Gabriel Det har tyvär varit så för mig med. Jag brukar kopiera mitt inlägg när jag skriver ett långt inlägg för att slippa skriva om sen när det försvinner.
Barcelona Barcaholic
2013-05-10 15:55
@Gabriel:

Det är inte fel på din dator, det har hänt samma sak för mig varje gång jag försökt redigera något eller skriva lite längre inlägg. Och fortsätt gärna med dina inlägg, klockrena i princip varenda en. Det är nästan så att du läser ens tankar.
Barcelona Gabriel
2013-05-10 15:52
Här kommer inlägget som var tänkt för två inlägg sedan...

addeh

Agreed om din första rad, när det kommer till fasta situationer så håller jag med dig om att hela laget måste bli bättre på det, men det är nog inte särskilt enkelt heller med tanke på medellängden i laget. Vi behöver mer fysik och längd i truppen och backlinjen, det är också en av anledningarna till varför jag verkligen vill se en värvning av Hummels. Jag väljer att återigen referera till trippel säsongen. Medellängden i laget var längre än nu.

* Yaya Toure, 191 cm - Busquets, 188 cm
* Abidal, 188 cm - Jordi Alba, 170 cm
* Puyol, 178 cm - Javier Mascherano, 174 cm
* Henry, 188 cm - David Villa, 175 cm/ Tello, 178 cm
* Samuel Eto'o, 180 cm - Pedro & Alexis Sanchez, 169 cm

Vi har blivit kortare på 5 olika positioner utav 11. Under trippelsäsongen var vi inget litet lag. Det var Xavi, Iniesta, Messi och Alves som var relativt små. Jämför det istället med nu. Det är inte så konstigt att vi både blir sönderkörda rent fysiskt och även på fasta situationer. Det är inte så simpelt som att bara säga att laget som ett kollektiv måste bli bättre på att försvara sig på hörnor och frisparkar. Barça är inte dummare än att veta att detta är lagets akilleshäl, de vet säkerligen om att motståndarlag vill försöka utnyttja den här delen så de försöker säkert att träna så gott som det går, men med så många små spelare, och egentligen bara Piqué som försvar på fasta situationer blir det mycket svårare. Och nu har jag inte ens nämnt Keita som är 183 cm och en erkänt bra huvudspelare, både offensivt och defensivt.

Valdes
Alves - Piqué - Puyol - Abidal
Yaya Toure
Xavi - Iniesta
Messi - Eto'o - Henry

Medellängden på det här laget ligger på 179,9 cm så med andra ord nästan 180 cm.

Valdes
Alves - Pique - Mascherano - Alba
Busquets
Xavi - Fabregas
Pedro - Messi - Iniesta (det är det här som jag fått uppfattningen är Titos första 11)

Medellängden på det här laget ligger på 175 centimeter, vilket är hela 5 centimeter kortare och faktiskt en betydlig skillnad sett till medellängd på ett lag. Min poäng är att vi förr var mer kompletta som ett lag och hade styrkor i flera olika delar av spelet, ett av dom var fasta situationer. Vi släppte inte ens in hälften så mycket mål på fasta situationer under trippelsäsongen som vi gjort den här säsongen.

Nu påstår inte jag att vi ska köpa in långa spelare bara för att de är långa, men förut hade vi längre spelare som också bemästrade Barça fotbollen och tiki taka spelet. Jag anser att vi behöver mer längd och fysik i laget, åtminstone i truppen. Våra svagheter måste tas itu med.

Slutligen, jag tror också på Bartra, men vi behöver fortfarande minst en mittback.
Barcelona Gabriel
2013-05-10 15:47
Vet inte om det är min dator eller något fel på själva sidan, men när jag ska redigera ett inlägg så försvinner nästan allt jag skrivit. Om någon annan har liknande problem så hojta gärna till. Hade varit bra att veta om det är min dator det är fel på eller enbart sidan...
Barcelona Gabriel
2013-05-10 15:44
- (vet inte vad som är fel när man postar inlägg här, bara en del av inlägget postas, se nästa inlägg)
Barcelona Barca King -
2013-05-10 15:41
Tito har bara en säsong på sig! Det är en risk från rosell, om Tito misslyckas kan han räkna med kicken i nästa val:D Låt er inte luras, det finns många tränare som kan vinna med den truppen Barca och Real hat och kan erbjuda en tränare. Och det kan se ut som att de har gjort en helt okey säsong. Även om deras taktisk kunnande är mediokert. Jag minns hur spelarna pratade innan om Peps taktiska kunnande och hur de inspireras ut av honom. Tito? Hört inget om Tito men självklart ska han få en säsong till. Vi är trots allt Barca. Vi får hoppas att han inte står efter varje stormatch med byxorna neddragna av en bättre taktiskt tränare. Jag vet inte vad ni tycker men jag tror att Dortmund hade slaktat lilla Tito värre än Bayern. Deras omställningar är helt galna.
Barcelona Hetfield
2013-05-10 15:40
elbraco Tito är rätt så envis, så det är väl knappast orealistisk att tänka sig att han kan tjura och återigen skippa att köpa en mittback om Thiago Silva inte kommer. Inget illa om Thiago, han verkar vara en väldigt fin person och en bra mittback, men priset och åldern är inte särskilt lockande.
Annons: