/spanien/barcelona/forum/7319.aspx/spanien/barcelona/forum/7319.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Gio Style
2013-04-26 02:29
Nesto Det beror givetvis på motståndet. Grejen e den att om vi nu ska använda Pedro och Alexis samtidigt så måste folk samtidigt fylla på för att yttrarna ska göra någon nytta. Annars blir det gamla vanliga "vänd om och passa bakåt" eller "dribbla tills du tappar boll". Ska vi spela med 2 yttrar krävs det att folk fyller på, och då inte bara överlappningar från försvararna för det generar ingenting om vi inte har några gubbar framför mål. Exemplet du tar upp med Henry, där hade vi Etoo centralt som löpte på allt. Messi är inte en djupledslöpare. Pedro och Alexis kan spela tillsammans, men ser helst då att Alexis spelar i den rollen som Pep gav honom, som en rivig central anfallare. 2 Yttrar fungerar ju bevisligen för dem flesta, men då måste de ju också leverera inspel till någon vilket är omöjligt om du bara har folk utanför straffområdet. Detta funkar exempelvist när vi har Cesc inne, då han fyller på in i straffområdet. Därav Alexis assister till Cesc på senare tid. Annars är det slöseri på resurser. Om jag får specifiera mitt anfall lite mer. Iniesta utgångsposition till vänster, driver mkt inåt som vi e vana vid med en rätt fri roll (dock åt det vänstra hållet). Messi ligger centralt i sin vanliga roll. Alexis rör sig fritt i anfallet (utgångspunkt till höger) tack vare sin kondition och löpstyrka. Ska gärna röra sig centralt och erbjuda löpningar strax framför Messi. Alves fyller på när Alexis vandrar centralt.
Barcelona Nesto
2013-04-26 02:16
K9 is back bitches.

Gio Style.

Håller med i vissa punkter du nämner men att inte spela med 2 yttrar tror jag bara inte på.
Som vi alla är överens om så är det den berömda pressen som gjorde oss så fruktansvärt ddöliga, borta. Det är numera ett mellanting, pressen finns men den är alldeles för medelmåttig.

Men jag tror även på att vi skulle må bra av att ta ett steg tillbaka i utvecklingen.
I dagsläget så kretsar så mycket av spelet kring Messi.
Samtliga yttrar i laget underpresterar grovt när det kommer till målskyttet.
De(Pedro och Alexis) springer oftast väldigt mycket under matcherna men ofta som yra höns. De springer och försöker dra isär motståndarna. Endast så att Messi ska kunna briljera och ösa in 60+ mål per säsong.

Pedro,Sanchez,Villa. Vilka topplag skräms av dessa namn?
Tror Bayern drog på smilbanden när de skulle spela.

Tittar vi tillbaka på 08/09 säsongen så knaparade istället topplagen på naglarna när de skulle ställas inför oss.
Messi och Henry på varsin kant och en livsfarlig Eto'o som sprang på allt.

Ska vi fortsätta att ha Messi centralt i banan så ser jag inte att någon av yttrarna kommer att börja leverara baljor. Neymar kommer få order att ta löpningar och arbeta i defensiven. Ett jobb som killar i La masia redan kan utföra, gratis.

Flyttar vi ut Messi på kanten så må hans mål per säsong sänkas en hel del, vad vet jag. Kanske till 40.
Men får jag då 20+ mål av hans kollegor i anfallet så är det värt det.
Neymar kan då få leka på sin kant och en striker kan få ta sina löpningar centralt.

Gör motståndarlaget ett riktigt bra jobb mot messi i dagsläget så har vi inget vapen längre.
Kolla bara på Bayern och Dortmund. Spelet kretsar inte runt en spelare. Alla arbetar lika hårt och samtliga anfallare kan göra mål. De jobbar inte bara för en anfallare.

När det gäller tito så,Visst nu har Tito varit borta halva säsongen men det ska bli intressant att se hur han sköter det nästa säsong. Lyckas han att tända till spelarna så att de springer över glödande kol i 90 minuter?
Annars ser jag gärna, som dig, att El loco tar över.
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2013-04-26 02:13
Fais

Det bästa laget vi har haft var från säsongen 2010/2011 i mina ögon. Den offensiven + defensiven var makalös i varje match. Problemet är inte spelarna. Spelarna håller hög klass, men det är de små detaljer. Alexis Sanchez till exempel. Hans bästa matcher har kommit då han har fått spela som nummer nio.

Reus är underbar. Håller honom högre än Götze faktiskt. Verkar mer produktiv och nyttig. Men i matchen mot Real Madrid fick Götze mer defensiva uppgifterna och höll Xabi Alonso borta från matchen.

Är det någon som har tänkt på hur enkelt det är att få bort Xabi Alonso från en fotbollsmatch? En markering och han är borta. Så otroligt svagt att vi "glömt" hur man gör det den här säsongen.
2013-04-26 02:08
Det intressanta någon journalist sade när Tito Vilanova tillkom som tränare var: "Han måste ta beslut som en huvudtränare. Spelarna måste se honom en huvudtränare". Jag tror att spelarna ser honom som en huvudtränare. Det som inte hjälper är att, om ryktena stämmar, Xavi tog tag i laget inför Milan-matchen på Camp Nou.

Xavi ser fotboll precis som Guardiola ser fotboll. Tito Vilanova är annorlunda i det skedet. Han ser sin fotboll som Guardiola, men med lite mindre övertygelse. Mot AC Milan gick vi tillbaka till grundstenarna i Peps lag. Pressen, intensiva passningsspelet, vertikala passningar, riskfyllda formationer och respekt för detaljer.

Tito Vilanova har ett lag framförs sig där grundpelarna är Xavi, Busquets, Iniesta och Messi. Spelarna som kommer ifrån Pep Guardiola-manualen (förutom Messi). Han har ett stort jobb, men den här säsongen är inte rättvis mot honom. Nästa säsong kan vi syna honom på riktigt.
Fais
2013-04-26 02:04
Heywood Jablome - Andrés

Jag måste säga att 08/09 är min dreamteam.

Jag kan inte glömma Henry------Eto------Messi
Iniesta-Yaya/Busquets Xavi i sin bästa tid
Abidal-Puyol-P--ALves

Jag får rysningar. Idag har vi Pedro och ALexis bredvid Messi. I rest my case your hounor. För att försvara sig mot Henry och messi behövde man 5 spelare och Eto hade Lyx.

Jag måste tillägga fan vad jag skulle vilja ha Reus i Barca. En spelare som kan skjuta båda med vänster och högerfot inte bara det. Han tar sig förbi 3/4 gubbar med teknik och fart. Jag måste lägg upp highlights match mellan.
Dortmund vs Real Madrid.

Titta hur han glider genom mellan Pepe, varane, shiit till med Ramos. Vi behöver såna yttrar sån trollkarl.

Reas är Barca-Material. Nej, Tack till Neymar.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2013-04-26 02:03
Barcelonistas Ja det är sant att vi har tappat mycket under Tito men å andra sidan så får man tänka på våra andra problem tex med Abidal och Titos cancer. Vi var tex utan en tränare i fyra månader och det klart att det märks. Jag tycker att han borde få en ärlig chans dvs en säsong till så länge han är frisk och kan satsa 100 %. Att träna Barca är inte som att träna Mallorca, pressen är för stor och jag tycker inte att Tito ska fortsätta om han är osäker på grund av hälsan. Men vi får se vad han säger imorgon.
Postat via SvenskaFans-appen
Fais
2013-04-26 02:02
Barcelona Andreas-
2013-04-26 02:01
Både Hummels o Thiago Silva tack.
Barcelonistas
2013-04-26 01:58
Diar Iniesta Shekha - frågan är om Tito är rätt man för det här jobbet?. Minns att det var en person i det här forumet som skrev att det var Tito som hjälpte Pep mycket med det taktiska osv?.
Barcelona Lion24
2013-04-26 01:58
Barcelonistas

Agree.
Barcelonistas
2013-04-26 01:52
Diar Iniesta Shekha - jag instämmer med det mesta, men jag anser att vi just nu bör gå tillbaka till det spel vi hade med Pep. Titos nya ideer har verkligen inte fungerat, vi har bara blivit sämre, och presspelet är som bortblåst. Vi är ett lag just nu med 70% bollinnehav som bara passar runt, vi kommer ingen vartVi skapar inte ett skit framåt, Presspelet är borta, defensiven blir otroligt sårbart i och med att vi inte har något presspel alls. Det handlar inte bara om att vi har en usel backlinjen. Det defensiva spelet fungerar inte som ett kollektiv. Titos ideer har bara gjort oss sämre..

Spelar ingen roll vilka vi värvar, om vi inte har det där presspelet som vi hade under Guardiola så kommer vi fortfarande att ha dessa problem.
Fais
2013-04-26 01:51
Barcelonistas

Så sant. Vi sköt oss själv för Cl. Minns Alexis Ribba. Messis straffmiss. Men idag är det detta inte samma Barca. Som om det va någon.

Thiago Silva får gärna stanna i Psg och betala 75 % skatten eftersom han valde att gå ditt. Jag vill inte se någon annan än Hummels.

Kan vi sälja vår spórtchef till Real Madrid eller Chelsea?? Den där Zubi alltså...
2013-04-26 01:46
Jag läste krönikan och mitt under texten insåg jag hur mycket Guardiola betydde för Barcelona. Det får mig att tänka på Bela Guttmann. Ungerns tränare. Grundaren till 4-2-4-systemet. Mannen som menade att man ska byta ut ett lag efter tre år och han själv stannade sällan kvar i tre säsonger i en och samma klubb.

- Tredje året är alltid det svåraste, sade han.

Jag tänker då naturligtvis på Guardiola i Barcelona. Hur hans beslut inte alltid vara populära, hur han skeppade bort spelare som fortfarande hade fotboll i sig. Men han rev också upp lagarna (Låter jag inte som Erik Niva nu?). "Tredje året är alltid det svåraste".

2010-2011 fick vi se den bästa upplagan av det här Barcelona. Det tog tre år att nå den absoluta perfektionen av Barcelona och det gör man endast efter att vara steget före.
2013-04-26 01:44
Barcelonistas Sen vet jag inte om Tito har orken eller energin för att leda laget. Han såg verkligen inte ut att ha motivation i tisdags. Coachningen var under all kritik, vi gör vårt första byte efter 83 minuter när det står 4-0. Vad ska tex David Villa kunna göra på sju minuter? Hattrick? Tello har varit bättre än de flesta av anfallarna på slutet och han får inte ens en plats på bänken... Det jag kräver av Tito är nya idéer och att han ska vara sträng mot spelarna speciellt mot Pique. För det börjar bli som en kafeteria snart där alla kör sitt race..
Barcelona Lion24
2013-04-26 01:38
Och folk klagade på Guardiolas 3-4-3. Guardiola var smart genom att ständigt hitta nya ideér för att på så sätt ej blir så lättläst som man är idag. Idag är det mycket lätt att spela mot Barca. Ligg rätt i position, när Barca kommer till motståndarens planhalva så är det hög press som gäller för att sedan kontra. Inga rörelser, inget som är nytt. Jag vill ha kvar possesion spelet men med mer rörelse.
2013-04-26 01:35
Barcelonistas Visst har det varit lite rakare med Tito , iallafall i ligan för i CL har jag inte sett så mycket av det. Vi hade problem även i gruppen med lag som Spartak Moskva och Celtic när de parkerade sina bussar. Vi hade mycket problem med det i ligan förra året iaf på bortamatcherna och det var tack vare det vi torska ligan. Vi har även tappat mycket sen Guardiola försvann. Var är pressen? Var är försvaret? Tito måste gå vidare helt enkelt och komma med något nytt. De flesta har börjat hitta nycklarna mot oss speciellt Mourinho. Årets CL påminner mycket om vårt ligasäsong från förra året när vi tappade poäng så fort det var bortamatch. Vi har inte blivit bättre utan sämre. Och det är därför Tito måste komma på nya saker som Guardiola gjorde i tre år. Det tog fan 10 matcher för Real att vinna mot oss under 90 min.
Barcelonistas
2013-04-26 01:21
Diar Iniesta - Tito har ju inte ens spelat som Guardiola han har kört ett helt annat spel, med en rakare fotboll, presspelet är borta. Att vi släpper till nästan mer än dubbelt så många målchanser säger ju allt. Guardiolas fotboll kört fast? Under hans sista år dominerade vi kraftigt ochså, problemet var att motivationen i dom mindre matcherna var borta. Real var fortfarande våran valp, och i Cl var vi bäst där våran fotboll var o stoppbar. Chelsea stoppade inte oss på något sätt, vi sköt ut oss själva i turneringen.. vi ska snarare gå tillbaka till det vinnande konceptet som vi hade förut.
2013-04-26 01:06
Vi får se vad Tito Vilanova har att säga imorgon. Jag tycker självklart att han ska få ytterligare ett år för det vore skam och kasta ut honom med tanke på vad han har gått genom iår. Tito måste dock tänka nytt, han kan inte fortsätta på Guardiolas spår för alla har börjat läsa oss och de flesta är inte ens rädda för oss längre. Ska Tito spela ett rakare spel då måste vi ha ett bra försvar, vi kan inte släppa in 60 mål per säsong eller ha mittfältare som mittbackar. Han måste komma med nya idéer helt enkelt för jag är så jävla trött på de här bussarna och våra sidleds passningar.. Väljer han att tacka för sig så respekterar jag det och är tacksam för allt han har gjort. Hälsan och familjen är ju det viktigaste. Jag vet inte, jag har en känsla av att han avgår imorgon för varför ska han annars hålla presskonferens? Hade det varit för fotbollsmässiga skäll som tex för förlusten så hade han ju kunnat snacka efter matchen direkt.. Och Roura skulle ja ta hand om resten av säsongen inför matchen. Även om det har vart mkt rykten om att Bartemou bekräftat att Tito är coach även nästa säsong så litar jag inte våran usla ledning. Det var samma sak med Valdes, de var helt säkra på att han skulle förlänga och sen opps..
Barcelona NoGo™
2013-04-26 01:06
Barcelonistas

Ja tydligen.. Är väl också tveksam då han lär kosta en del plus att han har en tendens att skada sig då o då. Men man kan inte komma från att vi måste ha en spelare av Silvas kaliber till sommaren, sen om det blir så får vi väl se.
Jag har mina tvivel på herrarna som ska fixa dessa spelare också..
Barcelona Gabriel
2013-04-26 01:05
Thiago Silva, samma jävla såpa igen. Att de aldrig lär sig. Om han nu var en sån jävla prioritering så hade ni väl för fan kunnat gå all in för han i somras, alltså verkligen all in istället för att lalla fram och tillbaka som alla vet att ledningen gjorde. Personligen vill jag inte se Thiago Silva i Barcelona, det tåget har gått. Han valde dessutom att gå till PSG. Det hade varit en helt annan sak om han var yngre, vilket han inte är. Hur många år till har han som topp back? Jag gissar på 2, max 3. Sen står vi där igen, med backproblem och tvungna att köpa in nytt. Dessutom är han skadad typ hela tiden. Nej tack till Thiago Silva, även om han är bra. Jag vill se en långsiktig lösning.
Barcelonistas
2013-04-26 00:58
NoGo - det var på tiden, krävdes alltså en 4-0 förlust borta mot Bayern?. Är inte ens säker om jag vill se Thiago i Barca, orkar inte med en spelare som skadar sig hela tiden. Sen är det ens en långsiktig lösning att värva Thiago?.

Barcelona kingrodrigues
2013-04-26 00:51
@barcastuff: Barcelona want to sign PSG centre back Thiago Silva (28) this summer. The first contacts have been made. [sport] Bluff? ;)
Barcelona NoGo™
2013-04-26 00:49
Barcelona want to sign PSG centre back Thiago Silva (28) this summer. The first contacts have been made. [sport]

Jaså minsann.
Barcelonistas
2013-04-26 00:46
Barca Barca - det faktum att vi blev slaktade med 4-0 gör otroligt ont, men inte bara det vad var taktiken egentligen?. Tito kan ju inte på fullaste allvar trot att samma taktik som vi hade mot PSG skulle funka mot Bayern borta?.

Det som är frustrerande är att vi har så jävla mycket potential i laget, men vi kör helt fel. Att köra med den taktiken (Tito) är rena självmordet mot ett lag som Bayern, lika bra att gå på walk over nästa gång. Slakten kunde ha undvikit, och jag kan lova er alla att om vi hade kört med den gamla stilen så hade vi inte förlorat med 4-0, tror inte ens vi hade förlorat matchen överhuvudtaget.
Barcelonistas
2013-04-26 00:39
KingOwl - varför ens ändra på ett vinnande koncept?. Titos taktik har bara fungerat bra i ligan men som du säger mot bättre motstånd som dessutom är otroligt skickliga i omställningsspelet så blir det bara pannkaka av det hela.

Det märkliga är ju att Tito borde ha insett att taktiken han kör med inte alls fungerar mot bättre motstånd. Tito verkar vara envis, han vill tydligen ha sitt eget koncept och kör inte vidare på det som Guardiola byggde under dom 4 framgångsrika åren.
Barcelona KingOwl
2013-04-26 00:30
Barcelonistas

Det ända TIto har gjort med laget är ett lite vassare djupledsspel och att få yttrarna att bredda spelar mer.. Guardiola hade ju sitt presspel som sitt signum. Tydligen har det inte riktigt visat sig fungera mot de lagen med lite högra klass. Om Vilanova inte tar tag i det här dåliga presspelet till nästa säsong så tror jag att han ryker vilket vore tråkigt.
2013-04-26 00:30
Hela Keirrison situationen är konstig.. Txiki köpte honom för att det var hans favorit & och Keirrison har inte ens fått spela en match med klubben. Jag vet inte ens om han har fått träna med Barca. Han vart utlånad i typ tre-fyra klubbar och har verkligen inte gjort någon succé på grund av skador och annat. Istället för att sälja honom så skjuter man upp problemet och nu ska han tydligen få nytt kontrakt... Och sen finns det folk som tycker att Rosells ledning är bättre än Laportas... En spelare som aldrig har fått spela i klubben ska få nytt kontrakt. Försök och inte bli galen.
Barcelona Barca Barca
2013-04-26 00:27
Barcelonistas : Du var inte ensam om de. Jag trodde på allvar inte mina ögon när det blev 4-0. Jag vet att Barca har inte förlorat EN ända match sen Pep tog över klubben med tre måls marginal. 3-1 mot Inter i semin 2010 och nu senast 2-0 mot milan, annars kan jag inte minnas någon mer stor marginals förlust.

Fais : Snälla, måste vi ta upp Titos matchcouching ? Maken till sämre agerande av en tränare i en storklubb finns det inte. Jag menar helt allvar nu att det har känts som om vi har spelat utan en tränare sen säsongen startat. Verkar inte finnas en jävla anama i Tito utan mer försiktighet...
Barcelona RonaldinhoGaucho!
2013-04-26 00:21
sorry för off topic men vart brukar vår klack sitta i camp nou?
Barcelona Barca King -
2013-04-26 00:18
Jag hoppas att Keirrison situationen är en täckmantel för Neymar bara. Annars är vi världens mest blåsta klubb. Det hade varit som att Madrid hade gått och jagat FAUBERT igen.

Om jag råkar ha fel så kommer det gå utför för vår klubb och med Zubi och Rosell vid rodret. Vi kommer inte få de 19 miljoner euro tillbaka som vi betalade för song iaf. Kanske 11-12.
Annons: