/spanien/barcelona/forum/7317.aspx/spanien/barcelona/forum/7317.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona zigazaga
2013-04-24 12:43
Ska något lag i världen vända ett 4-0 underläge så är det Barca! Tyskarna kommer skita på sig på Camp Nou. Starta med 4 anfallare, och kör ALL IN mot tyskarna, gör vi första målet första 10, och andra målet första halvtimmen så kommer tyskarna bli väldigt nervösa samtidigt som vi då börjar spela ut. Med publiken som vår 12:e spelare, så kommer vi lyckas panga dit 3-0 innan halvlek. Fjärde målet kommer i början av andra halvlek, tyskarna har tappat allt. De får sin chans, Muller kommer fri mot Valdes, men missar! 5:e målet sätter världens bästa fotbollspelare på straff i 80' minuten, och vi lyckas hålla emot deras press sista 10. Barca i FINAL, Wembleeeeeeeeeeeeeeeeeey!
Barcelonistas
2013-04-24 12:42
Messi efter matchen,
Barcelona malique
2013-04-24 12:19
@Rambla~ el chico dorado:

En mittback oxå håller med 100%, helst hummels
Barcelona DM1982
2013-04-24 12:19
@Katalano:

Att vinna ligan är en lyckad säsong, tycker man inte det så har man omänskliga krav. Att vinna ligan och komma långt i alla turneringar (cupen och CL) gör säsongen ännu bättre. Visst är det bittert att förlora semifinaler (för vi är ute ur CL) men man måste tänka ur ett längre perspektiv. Det var sjätte året i rad som Barcelona kommer till semi, det är rekord och det är riktigt bra.

Förra säsongen hade Barcelona problem men de lyckades överkomma dem till den här säsongen. Tyvärr så fick tränaren cancer och var borta många månader vilket är något som påverkar laget men ändå lyckas laget vinna ligan (ja, vi har vunnit den) och komma hela vägen till semi i CL. För mig är det starkt och ett bevis på att klubben i grunden mår bra men har saker att jobba, vilket alla klubbar alltid har.

Sedan finns det inte något lag i världen som hade vunnit eller kryssat över Bayern igår, så bra var de. De vinner CL, något annat skulle vara en enorm överraskning.

Men visst behövs det lite nytt tänkande och nya spelare. En renodlad mittback måste under alla förutsättningar köpas in och det ska vara en mittback och inte något annat som skolas in till mittback. Neymar verkar vara på väg och in det bör sannolikt skapa lite mer oväntade saker framåt.

Grunden är solid och god men det finns, som alltid, små justeringar som måste till.
Barcelona Rambla~ el chico dorado
2013-04-24 12:15
@malique:

Minst en mittback måste väl ändå värvas?

Hetfield

Nu när jag läser ditt inlägg så inser också jag att du har rätt angående Tito. Jag vet inte vad jag tänkte på, antagligen var det besvikelsen som "talade". Han förtjänar minst en säsong till, vi sparkar verkligen inte tränare efter en ligavinst. Det är inte vår grej. Dock så anser jag fortfarande att han måste börja tänka på att sätta försvarsspelet, för det håller inte att fortsätta på det här viset.
Barcelona petersays
2013-04-24 12:14
"Xavis tid som spindeln i nätet börjar vara över, han är 33 år, han kommer att börja fasas ut. Av de i truppen är det frågan om Thiago eller fabregas kan axla hans roll? är dom tillräckligt bra? annars måste vi se efter nyförvärv där."

M-o-u-t-i-n-h-o, killen har erfarenhet så det räcker och blir över. Med spelare som Messi och Iniesta omkring sig skulle han leverera.
Barcelona malique
2013-04-24 12:06
Jag förstår inte vissa personer här så fort vi förlorar så ska det köpas och säljes och sparkas etc. Bayern hade Martinez istället för kroos , samma lag som förra champ league final nästan. Jobba ska man göra förbättra vad som gick fel.
Låt inte halv skadad Messi spela, det var som att spela med tio man ju
Byte direkt efter 2-0 inte vänta tills 4-0
Köpa en målvakt en anfallare räcker, för många köp försvinner balansen i laget
Barcelonistas
2013-04-24 12:04
Vi var aldrig lättlästa under Peps sista år, att vi inte vann ligan berodde på att vi i dom mindre matcherna ( som vi vinner nu) inte var tillräckligt motiverade. Men när det kom till dom stora matcherna så visade vi hur överlägsna vi återigen var. Under Guardiolas sista år så var vi överlägsna i Cl, vi var återigen Cls bästa lag. Uttåget mot Chelsea berodde knappast på att vi hade det svårt elr att vi var lättlästa, för det var vi inte. Så överlägsna som Bayern var mot oss igår, så överlägsna var vi Chelsea föra säsongen, bara matchen på Bridge borde slutat med liknande siffror som gårdagens match i Barcas favör.

Säsongen är enligt mig inte godkänd, vi har gått tillbaka flera steg och våra stora brister syns tydligt i dom större matcherna var laget egentligen står. Att vi har vunnit 1 slutspels match hittills i Cl av 5 st är långt ifrån godkänd för en klubb som Barcelona.

Barcelona Salcini
2013-04-24 12:02
A. Gaudi

Vi spelar inte på samma sätt som tidigare. Tito har förändrat spelstilen någorlunda och spelar med Messi längre fram i banan(tror det är tredje gången jag skriver detta) och Sanchez och Pedro ligger längre ner i utgångsläget. Pep valde att spela Sanchez framför Messi i många av de tuffa matcherna förra året (Real och Chelsea borta framför allt) och hade hans avslutningar varit mer kliniska så hade vi troligtvis spelat final då. Tito har valt att förändra, dock inte till något bättre, men det är också mänskligt att fela. Dessutom svårt att analysera en tränare som varit borta i 3 månader och kommer tillbaka när det brinner som mest. Jag vill ge Tito en säsong till för att se om han förnyar ännu en gång och se hur väl det faller ut.
Barcelona Katalano
2013-04-24 12:00
En ligavinst och uttåg ur Champions i semifinal är en något lyckad säsong för alla världens lag egentligen. Herregud vad vi blivit bortskämda senaste åren.

Som några är inne på så måste klubben göra förändringar både gällande spelarmaterial och spelidé för att inte vara för lättästa i framtiden.

En bra mittback behövs. Likaså en anfallare som kan göra mål och även bryta mönster. Jag tror personligen att Neymar är rätt spelare för detta. Sedan tror jag också att vi måste byta ut xavi de matcher där spelet låser sig. Detta för att göra mer oväntat och kreativt i anfallsväg.
Barcelona Der Afro
2013-04-24 11:58
Real Madrid har fuskat utan uppehåll i över 50 års tid. Nu kanske äntligen rättvisan hinner ikapp? Se länktipset!
Barcelona Der Afro
2013-04-24 11:55
Tre saker som jag kommer komma ihåg från matchen:

1) Detta var andra gången jag sett en klubb vara så fega och usla så dom vattnar sönder planen med flit för att störa Barcelonas passningsspel. Förra gången var det Real Madrid som vattnade sönder planen i CL-semin mot Barca 2002 (tror jag det var). Dom vattnade 300% mer än Bayern dock så det var mycket värre.
Det jag är rädd för är att sånt beteende kommer spridas när det fungerar så bra. Kommer alla Barcelonas bortamatcher likna vattenpolo i framtiden? UEFA borde förstås införa regler mot uppenbart vatten-fusk.

2) Två mål var direkt felaktiga, domarna var usla!!! Kanske borde även det första målet underkänts pga klättring på Alves (Bayern borde nog haft en straff pga Piques hands så det jämnar ju ut det LITE).

3) Bayern var dock överlägsna och 4-0 ganska rättvist sett till matchbilden. Jag har sett i stort sett alla Barcelonas matcher sen 2003 och detta är enda gången vi varit så pass mycket sämre än motståndarna.

Hoppet lever en vecka till iaf. Ska man tänka positivt så kan detta resultat tända Dortmund ikväll som kanske mosar sitt spanska motstånd, mygel-laget Real. Hoppas det!
Barcelona Hetfield
2013-04-24 11:53
Det är värt att påminna om att det här är Barcelona, man slänger inte ut Tito efter en säsong av sjukdom och efter allt han har gjort för laget.

Barcelonas framgångar har byggt på trygghet och kontinuitet, ska man börja slänga ut en tränare efter en säsong med en ligatitel och en semifinal i CL så är det bara en tidsfråga innan hela klubben återgår till Gaspart/Nunez åren där en plats i CL var en lyckad säsong. Ta ett djupt andetag och ta det lugnt, det blir bättre.
Barcelona Hetfield
2013-04-24 11:51
Tito har redan visat att han vill utveckla laget. Han spelar betydligt rakare, vilket har gjort att man har kunnat göra många mål och drar isär försvar.

Tito har inte haft en hel säsong på sig att sätta hans stämpel på laget. Man slänger inte ut Tito efter en ligatitel och en semifinal i CL. Det här är Titos första säsong som huvudtränare, jag är säker på att Tito med en bra backlinje och en hel säsong kommer att vinna CL (eller vara väldigt nära). Dessutom är det väldigt svårt att ta över en av världens mest framgångsrika tränare där allt man gör kommer att jämföras med Pep. Jag vill även påminna alla att även Pep blev lättläst under hans sista säsong, så det här är inget som Tito har "skapat". Man kan inte spela på samma sätt med samma spelare utan att det förr eller senare blir förutsägbart. Jag tycker att Tito har vågat utveckla spelet, men han måste få sin tid att få göra det.
SoN_Un
2013-04-24 11:51
in med pelegrini/ laudrup!
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2013-04-24 11:49
Det hela fotbollseuropa, för att inte säga världen, gjort de senaste åren är att fundera ut hur man ska stoppa Barcelona. Nu har man funnit lösningen, och då är det dags för Barcelona att fundera ut nästa steg i utvecklingen.

Men det är eg. inget konstigt.
Samma sak har hänt innan inom fotbollen. Allt har sin gång och sin tid.
Barcelona har förändrat fotbollen ett par gånger tidigare, och det kommer förmodligen, och förhoppningsvis, att ske igen.

Plan A fungerade inte denna säsong. Nu till Plan B. Vad det blir? tja, vem vet.
Kan. Inte. Vänta.
Barcelona A.Gaudi
2013-04-24 11:35
Hetfield

Barca gör en bra säsong. Men det som är problemet är att vi spelar på samma kort vi gjort dom sedan guardiola tog över. Det går inte att spela på samma sätt, sätta hoppet till samma spelare under en så lång period.

Det behövs förändring. Man får se om Tito vågar sätta sin prägel nästa säsong och om Zubi leverar material för att göra en sådan förändring. Men det fungerar helt enkelt inte att "göra det vi alltid gjort och återgå till det som gjorde oss så bra förut". Tito står ändå för det som varit, han och guardiola byggde laget. Men nu måste han visa att han kan utveckla det och visa på ett nytänk, det har han inte gjort den här säsongen. Dock så tycker jag att det ligger mkt hos ledningen som inte gett honom några spelare för att göra en sån förändring. Det är svårt att variera sitt spel när truppen består av så många snarlika spelare.

Barcelona Mido
2013-04-24 11:31
Hetfield (Barcelona) Du har rätt om Tito, men tänk om cancern kommer tillbaka mitt i allt nästa år då är vi på ruta ett igen.. Man kan aldrig lita på sjukdomen.. En tränare måste vara tillgänglig 24/7, frågan är orkar han,, det är bara han som vet, å hoppas med ett ansvarsfullt tänkande
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barca King -
2013-04-24 11:29
En klubb ska ha 3 fungerande organ för att fungera i perfekt balans och de 3 sakerna ska vara på samma linje för att hitta en vinnande koncept. Ledning, tränarstabben och spelarna. Det här konceptet är något många lag fumlar med och kommer ingenstans utan och om det missköts kan det innebära konsekvenser som drar ner hela klubben. Roma och Inter är bästa exemplen. Vår klubb lider av alla 3 just nu.

Vi behöver striktare guide linjer för vår ungdomsverksamhet. Bara för att man är från La Masia ska man inte flyttas upp om man inte är en talang av klubbens kaliber. Fontas, Cuenca, Tello? Man ska inte få vara VIP bara för att man har vistats på La Masia.

Barcas Ledning har inte utvecklats med klubbens takt. Jag förstår Laporta tiden och vad han gjorde med småmedel för att få oss vidare och bygga upp den forna storklubben Barca när den låg i ruiner. Men vi är inte där längre! Vi kan fynda och ha ett smart scoutingsystem men om vi ska köpa en spelare ska det vara en som direkt kan slå in sig i startelvan. Truppspelare finns det gott om men även de ska vara smarta inte a la Song.

Om tränarstabben inte litar på sitt spelide eller taktik eller spelaren så är det ingen bra tränare. Tito vänder kappan efter vinden. Sport eller el mundo kan börja kritisera Alexis, jaha då kommer han börja spela David Villa. Nästa gång Sport skriker om att Alexis har presterat bra petar han Cesc för Alexis och Villa. Pedro är untouchable glöm inte det ;)! Jag undrar ibland vem som är tränaren i Barca. En tränare som slutar tro på sitt eget spel är ingen tränare. Hans spel fungerade utmärkt med Cesc och Xavi på mitten med Iniesta på kanten tills hans fick Cancer och vår riktiga tränare sport började klaga då ändrades uppställning, haha.

I ärlighetens namn vill jag ha bort Tello, Cuenca, Bojan, Affelay och Song till nästa säsong. Vi har en underbar ungt lag att bygga på med Puyol och Xavi som håller upp den med sin erfarenhet från bänken och som kan hoppa in med jämna mellanrum.

Vad vi behöver är fysik i laget. Vi behöver en Keita, Yaya toure typ på mittfältet inte som defensivmittfältare men i Keitas roll och 2 klass mittbackar. En som ska slå in sig i startelvan Marquinhos eller Hummels och en annan etablerad ung grym back, Psgs Sakho eller Aymen abdennour eller ett guldkorn som Brassen Dede.

I nuläget utnyttjar alla lag vår brist på fysik i straffområdet och det är barnsligt enkelt att göra mål på oss. Neymar i all ära men jag hade föredragit en Falcao liknande spelartyp på topp och Messi tillbaka ut på kanten med fri roll med Dani Alves överlappningar på ytan Messi lämnar när han söker sig inåt.
Pedro fick sitt genombrott på grund av att han va ung och ettrig. Han var hungrig och ville ta sin chans med alla medel därför lyckades han så bra men den Pedron är long gone! Han är en utmärkt truppspelare som gör sitt jobb när han hoppar in men inget mer. Deulofeu är en talang som verkligen förtjänar ta en plats och visa upp sig.

Barcelona Hetfield
2013-04-24 11:22
Jag är faktiskt förvånad över hur många som vill ha bort Tito. Jag ska försöka förklara varför jag vill ha kvar honom. Det är värt att påminna att Barcelona vinner ligan och åker ut i semifinal mot VÄRLDENS BÄSTA LAG. Det är inte en misslyckad säsong, det är en bra säsong. Kom ihåg att Tito blev sjuk i flera månader, det var där laget började falla ihop. Det var ingen som klagade på Tito i höstas när han slog rekord och vann mot nästan alla lag. När han väl kommer tillbaks från sin sjukdom så slängs han mer eller mindre direkt mot PSG och Bayern Munchen i CL, hur lätt är det? Tito har inte fått en ordentlig chans att få bygga ett lag som han vill, och när han började göra det så försvann han. Tito är inte den "nya tränaren", han var en stor del av Peps framgångar och han har haft en stor del av flera spelare i laget (Messi osv). Spelarna älskar Tito, han är inte den nya killen, det är en person som har varit involverad i spelarnas liv sen de var barn och han har själv bidragit till lagets framgångar. Hur kan man vilja slänga ut en person som har gjort så mycket för klubben och som har varit sjuk? Det är pinsamt. Det är som att slänga ut Abidal efter hans sjukdom. Kan alla bara ta ett djupt andetag och inse att det här är Titos FÖRSTA säsong som huvudtränare och att Barcelona tar en ligatitel och är i CL semifinal. Ta det lugnt.
Barcelona Mido
2013-04-24 11:20
Den här säsongen har varit ett elände,, att vi leder ligan med många poäng beror på att madrid hade värsta svackan i början av säsongen,,, Visst vi vann våra matcher i höstas men var det bekvämt?? Varje match var det som en final även mot jumbo lagen med all respekt. Om förlusten igår fick klubbledningen att öppna ögonen så är jag glad över förlusten, för att det är iår som laget måste få in nytt fräsht blod. TITO måste sitta och fundera, är jag rätt person för laget, kan hälsan kämpa en säsong till?? Förlusten igår var väntat,, men det krävdes hungriga Bayern för att visa hur fotbollen ska spelas, eller hur barca spelade under guld åren. Vilka spelare jag vill ha spelar ingen roll, men jag vill ha rätt spelare i rätt position med en backup. I med/motgång Visca barca
Barcelona Ride_The_Big_One(6)
2013-04-24 11:16
Tito får gärna vara kvar men som assisterande, sett till hela säsongen så görs det inget när vi hamnat i underläge eller blivit utspelade. Vill ha ett dreamteam på tränar posten. Det skulle även ge Tito lite mer frihet att ta hand om sig själv. Tito know your limitations!
Barcelonistas
2013-04-24 11:13
Som jag tidigare påpekade så är Tito inte rätt man för att leda Barcelona, och det säger jag inte bara efter gårdagens massaker. Utan rent allmänt, det finns så många matcher där man kunnat se att Tito saknar det där taktiska för att leda detta laget. Mot PSG borta och hemma hade vi stora problem med att skapa målchanser, defensiven var även där under all kritik det blev liksom en farlig målchans så fort PSG ställde om. Även mot Milan borta där vi förlorade med 2-0 så hade vi exakt samma problem, det där riktiga Barcelona har vi fått se få gånger den här säsongen, bara mot Milan hemma fick vi allt att stämma, där spelade otroligt nära vår högsta nivå.

Att vi dessutom inte vunnit en match mot Madrid sedan supercup mötet hemma säger väll en hel del, svårt att skapa chanser, svårt att försvara sig mot omställningar, ett stort bollinnehav som inte leder till något, Messi är neutraliserad etc. Samma sak gång på gång. Jag trodde på Barcelona inför den här matchen aldrig att jag trodde att man skulle spela på samma fantasilösa sätt som mot PSGX2, elr som mot Milan borta. Det jag inte får in i huvudet är att ingenting görs, Tito verkar inte ha någon lösning alls på detta problemet, han skickar in ett lag borta mot BM utan några som helst ideer, det finns ingen tydlig spelide, utan allt görs via ett stor bollinnehav som inte leder till något, samt någon individuell prestation.

Varför görs inget? Ser inte Tito vilka problem det finns i spelet?
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2013-04-24 11:13
Okej tack för svaren. Jag hoppas bara att förlusten inte tar kål på Vilanova nu.. Pep bestämde sig först efter Chelsea. För mig kan han gärna få stanna ett år till så länge han är okej. Å andra sidan så finns det inga garantier för cancer, jag tycker att han borde tänka på familjen i första hand istället för oss. Jag vill inte att han ska "förlora" sitt liv på grund av fotbollen och ingen av oss har orken för att vara utan en tränare i fyra månader nästa säsong.
Barcelona Zyzz - U mirin brah?
2013-04-24 11:10
Tänk om det står 2-0 till Barca i halvlek på onsdag nästa vecka! Då är det plötsligt spännande igen. Tyvärr är det ju dock inte Milan som står för motståndet denna gången, utan ett Bayern som med största sannolikhet kommer att göra mål på Camp Nou...och då krävs det plötsligt minst 6 mål från Barca. Det är nästan omöjligt att vända detta, men bara NÄSTAN. 2-0 i halvlek och hoppet lever igen.

Det enda sköna med att förlora med 0-4 igår är att man slipper gå runt och ha hjärtklappning i returen. Man kan kolla på matchen utan att vara nervös.
Barcelona NoGo™
2013-04-24 11:08
Ja Tito har meddelat ledningen att han känner sig bättre och kan fortsätta nästa säsong. Så lät det...

Barcelona coach Tito Vilanova is recovering well from his cancer treatment. He informed the club he's able to continue next season. [marca]
Barcelona A.Gaudi
2013-04-24 11:08
jag tror alla accepterar att bayern är ett bättre lag än barca, just nu. Det intressanta är väl diskussionen om vad som måste ske. för förändring måste ske. det räcker inte med att "gå tillbaka till grunderna". våra grunder har åldrats och det behövs nytt blod och förändring.

Xavis tid som spindeln i nätet börjar vara över, han är 33 år, han kommer att börja fasas ut. Av de i truppen är det frågan om Thiago eller fabregas kan axla hans roll? är dom tillräckligt bra? annars måste vi se efter nyförvärv där.

anfallet är totalt impotent bortsett från messi. Alltså behöver ledningen se över Sanchez, Villa, Pedro, Tello. Ingen kan säga att dessa är tillräckligt bra för att vara förstahandsval i barca. Två bör säljas för att ge plats åt nytt blod. Och särskilt behövs nya spelartyper då alla förutom Villa i stort sett är samma sorts spelare.

Backlinjen läcker som ett såll. Puyol kan inte ses som ett förstaval, det är snarare en sällsynt lyx när han väl inte är skadad. Klubben behöver ett nytt förstaval som mittback då tränaren inte kan lita på att puyol är skadefri. han är 35 år gammal så det är helt naturligt.
Vilka kan vi tjäna pengar på vid en eventuell försäljning? torde vara alves om City, PSG eller kanske nu monaco är intresserade av att punga ut lite pengar så kan det vara ett alternativ.

Ny målvakt behöver också köpas in, tyvärr då.

Det kan bli en ganska dyr sommar det här för barca, om man vill satsa på att vara kandidater att vinna CL nästa säsong. Alternativet är tålamod och hoppas på att juniorerna är tillräckligt bra om 2-3 år. Men samtidigt har vi messi i truppen och så länge vi är i Messi Eran bör barca satsa på att ta hem alla titlar som går.

Ska tito sitta kvar som tränare? Det är lite löjligt att sparka honom när han vinner ligan, hur bortskämda kan man vara liksom. Men samtidigt är detta barcas svansång, dom sista/det sista året av en gyllene epok. Man behöver tänka om nu, starta om på nytt för att skapa en ny cirkel. Tito står för det gamla, då han var med och skapade det och med denna säsong tydligt visat en avsaknad av nytänk.
Det där är kanske den svåraste frågan. Angående anfall och försvar torde det inte vara några större svårigheter att se att det behövs förstärkning. Tränarfrågan är dock svårare. Jag kan nog ge Tito ännu en säsong men då måste han visa att han är beredd att göra en generationsväxling och en NY satsning, inte att famla efter halmstråna som finns kvar från guardiolas era.
Barcelona Rambla~ el chico dorado
2013-04-24 11:05
Ja, läste något liknande på barcastuff om att Tito meddelat ledningen att han fortsätter nästa säsong.
Barcelona NoGo™
2013-04-24 11:05
Ja det är verkligen dags att nån styr upp försvarsspelet och då inte bara backarna utan de andra lagdelarna med. Ancelotti låter som ett bra alternativt faktiskt. Taktiskt väldigt bra som du säger. Kan va intressant. Det hjälpte ju inte direkt att Tito valde att spela med Leo heller, man kan säga att vi spelade hela matchen med 10 man för han måste ha rört sig mindre än Valdes. Han kunde inte pressa o Xavi o Iniesta fick flytta upp o ta det arbetet medan Leo droppade ner på mittfältet och där en kon hade gjort det bättre... Sergio kan inte täcka upp all yta och det har vi återigen sett hela säsongen. Ett hav av yta, för långa avstånd mellan lagdelarna, den intensiva pressen är som bortblåst. .
Barcelona Ride_The_Big_One(6)
2013-04-24 11:04

Haha Ancelotti i Barcelona?
Som en försvarare hade jag fan gråtit över att få någon som prioriterar försvaret en aning högre än nuvarande tränare.
Annons: