/spanien/barcelona/forum/7274.aspx/spanien/barcelona/forum/7274.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield
2013-05-10 15:40
elbraco Tito är rätt så envis, så det är väl knappast orealistisk att tänka sig att han kan tjura och återigen skippa att köpa en mittback om Thiago Silva inte kommer. Inget illa om Thiago, han verkar vara en väldigt fin person och en bra mittback, men priset och åldern är inte särskilt lockande.
Barcelona Jonas - tots units fem força
2013-05-10 15:28
L.A.M Nr 10

Alves är en ganska märklig spelare. Vissa matcher kan han radera ut spelare som Ronaldo och andra matcher existerar inte hans defensiv.
Han gör otroligt mycket poäng för att vara försvarare, men trots det kunde han göra mycket mer då majoriteten av hans inlägg hamnar på sektion F.

Jag tror inte att det finns någon ytterback som är lika bra på små ytor som Alves, när det gäller kombinationsspel (framför allt med Messi), att spela sig ur trånga situationer och lirka fram en utsida när det behövs är Alves en mästare. Ofta sitter jag och gnäller på honom när han ska dribbla och plötslig bromsar och börjar gå med bollen. Eller när hans frisparkar och inlägg far långt upp på läktaren. Sen så kan dunka in en halvvolley i krysset mot Real, hitta av Fabregas panna på 30 meter eller få fram en omöjlig yttersida till Messi. Så oberäknelig. Det är väl därför man älskar honom, den ilskne dvärgen.
Barcelona Jonas - tots units fem força
2013-05-10 15:15
Diar Shekha

Hoppas verkligen Deulo flyttas upp, tänk vad mycket talang vi skulle kunna gå miste om annars! Sen ska vi skynda långsamt med honom, det kan mycket väl bli en Bojan, eller till och med en Gai om vi har otur. Eller en Messi. :)

Om vi lånar ut Rafinha och Roberto är det ett måste att vi ska kunna köpa tillbaka dem enkelt vid succé. Där finns det också mycket talang vi kan gå miste om.

Under Peps tid i klubben fick 22 (!) canteranos debutera, under Titos tid har en fått göra det och det är Planas. Inte bra.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-05-10 15:14
Barcelonistas

Alba är säsongens utropstecken. Vilken värvning vi gjorde för väldigt lite pengar. Något som däremot känns sådär är att ha sådana offensiva ytterbackar på båda kanterna, jag tror det är en av anledningarna till vårt usla försvarsspel. Dani Alves är en av mina favoriter men ska jag vara ärlig så vill jag se Montoya mer och mer som högerback. Tycker han är väldigt stabil och bättre än Dani i defensiven, sen har han knappast brassens spetsegenskaper i offensiven men vi får fokusera mer och mer på vänsterkanten, där Alba som sagt är riktigt grym.
Barcelonistas
2013-05-10 15:13
Lite fler nyheter kring Neymar, som verkar vara helt besatt av att komma till oss.

Real Madrid offered Santos player Neymar higher signing bonus and higher salary than Barcelona, but he only wants to join Barcelona. [sport]

Santos forward Neymar (21) has told teammates that he will leave the Brazilian club after the Confederations Cup in June. [mundo deportivo]
Barcelonistas
2013-05-10 15:05
Monchengladbach goalkeeper Marc-Andre Ter Stegen (21) is at this moment Barcelona's first option to replace Valdes, who won't renew. [sport] Alba: "Despite not being at our best in CL semis, it's a very good season. Personally, best year in my career. First Liga would be special." Det här är bara början Alba, du kommer få smaka på fler liga titlar och Cl titlar kommande åren.
Barcelona Jordi Alba Ramos #18
2013-05-10 14:45
Två av Barcelonas video-expert analytiker vars kontrakt löper ut 2014 kommer att hänga med Guardiola till Bayern München. Källa: [ AS ]

Och Rosell gör inget åt det..
Atlético addeh
2013-05-10 14:41
Gabriel

Visst håller jag med dig att den där ledartypen hade verkligen behövts då inte Puyol är med. Bartra har potential att växa ut till den ledaren han var i B-laget men då måste han också få mer speltid. Tyvärr verkar det ju dom att Tito gett sig den på att Pique är förstaalternstivet som mittback, och då är det i min mening ett större problem än om någon värvas in eller inte. Det leder också in på frågan om Tito är rätt man för Barcelona, vilket jag precis som du är väldigt konfunderad kring.

Att vi släpper till mycket på fasta är något hela laget måste jobba med.

Angående trippelsäsongen så gjorde väl Caceres inga värst stora avtryck, Abidal spelade vänsterback och Yaya gick bara ner i försvaret ett fåtal gånger. Skillnaden då var att Pique var galant, Rafa höll som komplement och Puyol var Puyol.
Barcelona Diar Shekha
2013-05-10 14:32
@barcastuff: B player Gerard Deulofeu (19) will almost certainly be promoted, while Sergi Roberto (21) and Rafinha (20) could leave on loan. [el9] Det vore fantastiskt.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Busquen
2013-05-10 14:28
Gabriel: Jag håller med dig om mycket. Och du har såklart rätt att kritisera hur mycket du vill inom klubben, det är ju diskussioner som forumet är till för. Men varför totalt döma ut Tito redan innan transferfönstret ens har öppnat? Visst, Song-värvningen i somras var konstig. Men han är ju förmodligen inte blind eller fullständigt okunnig om fotboll, nu har han gett denna spelartrupp chansen en säsong och det är uppenbart att försvaret inte håller, speciellt med tanke på att Puyol varit skadad mer än han varit frisk. Om Tito skulle välja att inte förstärka försvaret i sommar så fine, då stämmer jag in i din sågningskör. Men jag tror inte att det finns en chans i h*lvetet att det blir så i sommar. Att MD m.fl. skriver dessa rykten är i mångt och mycket för att skynda på olika transfers och skapa en opinion bland Barcasupportrar om att vissa värvningar är önskvärda. Mundo Deportivo och Sport är tidningar med upplägget att 90 % av innehållet ska handla om FC Barcelona. Jag reste runt i Spanien i ett halvår och läste dessa tidningar i princip varje dag. Som ni förstår (och förmodligen redan vet) så blir det en hel del spekulationer, rykten, fabricerade historier, etc. för att fylla ut en papperstidning med nyheter om ENBART Barca 365 dagar om året. Så ta det som skrivs med en näve salt.

Sedan håller jag med om att de spelarna du nämner underpresterat. Fast inte så mycket i höstas väl? Jag tycker att både Piqué, Pedro, Alves och Cesc presterade väl i höstas, liksom Barcelona som kollektiv. Jag tror att en anledning till att ligan avgjordes så tidigt den här säsongen är att Tito inte experimenterade så mycket med startelvan eller gav osäkra(re), mindre rutinerade kort som Bartra, Tello och Montoya chansen. Att Tito inte gett ungdomarna chansen nu i vår, när många spelare varit under isen, är svagt, det håller jag med om. Å andra sidan tycker jag att man kan förstå att han vill ge spelare som Cesc, Pedro, Piqué och Alexis chansen att hitta formen. Det är spelare som har en mycket högre potential än de visat upp, och spelare hittar sällan formen genom att INTE få spela matcher. När man lagt över 30 miljoner euro på Fabregas, som spelmässigt lämnat en hel del i övrigt att önska, tycker jag att det är helt rätt att han får spela för att hitta den form och den potential han besitter (även om hans spelmässiga roll behöver klargöras/förändras). Samma sak med Piqué - han var topp 5 i världen på sin position för 2-3 år sedan och lär knappast hitta tillbaka till den formen om han placeras på bänken. Jag tycker att det finns en poäng med att försöka få underpresterande spelare i form genom att ge dem speltid. Att Tito väljer vissa spelare före andra tror jag inte handlar om en "favorisering" som vissa vill göra gällande, utan snarare att han vill att dessa ska hitta formen de hade i höstas, eller i Piqués fall för två säsonger sedan.
Men visst, jag tycker också att Thiago och Montoya borde fått mer speltid efter att ligan känts mer eller mindre klar ganska länge nu. Att Bartra "bara" fått starta 8 matcher tycker jag dock inte är så konstigt, han är inte tillräckligt bra för en startplats i Barca och jag tycker att både Piqué, Puyol, Abidal, Mascherano, Busquets och Adriano gjort det bättre på hans position. Enda undantaget är Song, som helt enkelt inte ska spela mittback. Att Bartra startar x2 mot Bayern med så lite matchträning är mest olyckligt, eftersom han inte (än) är redo för en sådan uppgift och att skadorna på Puyol och Mascherano (och Abidals sjukdom) kom extremt olägligt.
Barcelona koeman92
2013-05-10 14:19
Elvarco

RÄVAR*!! Haha awkward att det blev Rövar istället, men jag skriver som en mongolid med mobilen så ni får ursäkta :p...
Barcelona elbraco - CP5
2013-05-10 14:06
aha okej, tack för svar!
Barcelona elbraco - CP5
2013-05-10 14:05
koeman92 rövar!? det blir ban på det ;) nämen det är i tider som denna, när det inte är match, då man ska besöka forumet.
Barcelona koeman92
2013-05-10 14:04
Elbarco

Nej, 1.70 och 1.60 är två olika personer.
Barcelona elbraco - CP5
2013-05-10 14:03
1.70-ligan Agger har ju börjat snacka om att lägga av med fotbollen och starta en tatueringsstudio eller nåt. Är 1.60-ligan ditt nya nick eller är det någon annan? undrar för att du verkar variera namnen :)
Barcelona koeman92
2013-05-10 14:03
Ursäkta stavfel, skriver från mobilen...
Barcelona koeman92
2013-05-10 14:02
Wow... Snacka om att forumet fått hjärt och lugnräddning nu om ni förstår vad jag menar. Stort tack till rövar som Gabriel, L.A.M 10 och Rambla som lögger ner tid på att skriva så smart utvevklade och konstruktiva texter! :)
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-05-10 13:51
Vi har fem mittbackar som alla är duktiga i grund och botten men saknar något för att bli den där ledaren i försvaret. Piqué är för dålig, så enkelt är det. Han har ingen pondus, verkligen ingen som motiverar sitt lag eller leder en backlinje. Mascherano är bra när han spelar brevid en klassback, som kan positionera sig för att täcka upp för argentinarens misstag för att han är för aggresiv och slarvar i positionsspelet. Bartra är inte tillräckligt rutinerad och erfaren än. Puyol när han är frisk är perfekt, jag tycker inte han blir sämre utan snarare bättre och bättre. Men det är just det, när han är frisk. Killen är ju skadad året om i stort sett. Abidal har inlett lovande efter sin frånvaro men ändå ingen man kan lita på, inget ont mot honom men nu är det som det är. Dessutom är varken han eller Puyol långsiktiga lösningar. De är 34 och 35 den här säsongen, vi behöver ett nytt alternativ.
Barcelona Ride_The_Big_One(6)
2013-05-10 13:49
The Reporter

Det är nog mer än du tror som har koll på den tyska fotbollen sedan några säsonger tillbaka. För min del blev det per automatik när man hade kanalen Eurosport. Man bjöds på fotboll när tv4 sport som oftast inte visar någon fotboll.
Barcelona 1899
2013-05-10 13:47
Mascherano måste förbjudas tillträde till en fotbollsplan i egenskap av mittback... Han gör väl ingen människa glad i den rollen?
Barcelona Gabriel
2013-05-10 13:42
Kolla vad vi hade under trippel säsongen;

* En 5 års yngre Puyol
* Rafael Marquez
* Piqué
* Caceres
* Abidal
* Yaya Touré (de få matcher han spelade som mittback gjorde han betydligt bättre än Mascherano).

Det är 6 mittbacksalternativ, där dessutom både Puyol och Abidal var yngre och friskare. Det är dags att förnya.
Barcelona Gabriel
2013-05-10 13:37
addeh

Fast Adam, vi släpper inte enbart in mål på omställningar och kontringar, utan också en hel del på fasta situationer så som frisparkar och hörnor. Vi ser att nästan varenda storklubb vi mött utnyttjat den här delen av vårat bristande spel. Det måste få sig ett stopp, och det är bara en av många orsaker till varför minst en till mittback behövs.

Sedan behövs inte enbart en ny mittback pga att försvarsspelet svajat i år, utan också för att det behövs förnyas inför framtiden. Mittbackarna vi förfogar över för tillfället räcker inte till.

* Puyol är gammal nu, och blir allt mer skadebenägen samtidigt som han droppar i kvalité spelmässigt, även om hans ledaregenskaper och inställning alltid är klockrena.
* Piqué har underpresterat i två säsonger i nu, det är för dåligt.
* Bartra är ung och lovande, men också just det - ung och lovande. Ingen man kan förlita sig på i viktiga matcher. Honom ska man successivt spela in i startelvan. Att kasta in honom i en viktig CL match mot Bayern var något man aldrig borde ha behövt ställas inför, om man hade värvat smartare istället för Song.
* Abidal kommer förmodligen att försvinna om man ska tro på vad som sagts kring hans läger.
* Mascherano räknar jag inte som en mittback trots att han lirat där. Hans positionsspel är obefintligt.

Dessa är spelarna vi har, vi behöver minst en till mittback. Även om jag håller med dig om att press spelet blivit mycket sämre och att även det måste förbättras. Men det är inte heller hela orsaken till vårat bristande försvarsspel.
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2013-05-10 13:35
Om Tito tycker Hummels är för lik pique tycker jag nästan agger hade kunnat vara ett alternativ. Bra mittback det där
Atlético addeh
2013-05-10 13:25
Anfallarnas presspel, menade jag förstås. Och presspelet gäller hela laget.
Atlético addeh
2013-05-10 13:16
För det första måste jag säga att jag håller med Gabriel i hans åsikter på nästan alla punkter, men bara nästan. Är det verkligen ett måste med en mittback? Pique & Mascherano har underpresterat den här säsongen, men vi vet att när båda är som bäst håller de en väldigt hög nivå. Värt att chansa? Det är frågan, men i min mening är det inte mittbackarna specificerat som är grundproblemet till antalet insläppta. Enkla felpass på offensiv planhalva och anfallarnas pressmeddelande har inte fungerat som tidigare är två väsentliga grejer som orsakat många omställningslägen för motståndarna.

Sedan finns fortfarande Puyol, som visserligen inte blir yngre, men bidrar med något unikt med sina ledaregenskaper. Han hade aldrig tillit laget att agera så passivt som man gjorde mot Bayern. Dessutom är jag väldigt förtjust i Bartra och är övertygad om att han kan utmana om en startplats om han får mer chanser.

Egentligen finns det bara två spelare - Hummels och Thiago Silva - som hade tagit plats i startelvan. Den senare är dock för dyr och fyller 29 i höst, medan Hummels trots allt är ganska snarlik både Pique och Bartra.

Att Tito däremot vill få Valdes att stanna ytterligare ett år är bara dumstridigt. Och att minst en anfallare värvas in råder väl inga tvivel om. Jag hoppas dock det blir just bara en, och att Deulofeu slussas in allt mer nästa säsong.
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-05-10 13:05
Angående målvaktsposten, vad hade ni sagt om att köpa både Ter Stegen och Reina till nästa säsong. Det alltså vid en försäljning av Valdés och troligen även Pinto, alternativt att han stannar som tredjemålvakt. Om man lyckas sälja Valdés för 15, tar hit Ter Stegen för samma pris och dessutom lyckas förhandla ner Reinas pris till 6-7 miljoner så hade jag varit för den lösningen.

Jag gillar faktiskt inte tanken med att bara ha Ter Stegen till nästa säsong, utan Valdés och med Pinto som reserv. Han är trots sin talang väldigt ung och vi vet inte hur lång tid det skulle ta att anpassa honom till den spanska fotbollen. Jag tror nog det tar en säsong för honom att kommain i det. Problemet med att behålla Valdés är vi förlorar pengar, pengar som vi behöver för andra transfers. Med Reina så vet vi vad vi får, inte en världsmålvakt men en bra målvakt som vet hur dte är att vara i Barca och känner spelarna väl. Jag tror det blir en bra nytändning för honom, och en konkurrenssituation mellan honom och Ter Stegen tror jag hade varit perfekt för att få ut max av bådas kapacitet.

Nästa säsong hade det blivit konkurrens om målvaktsposten, och förhoppningsvis visar då Ter Stegen upp den potential han besitter på planen och tar över som förstaval, samtidigt som han vet att om han inte presterar så blir han bänkad. Reina får ta över som en kvalitetsmässigt uppgraderad version av Pinto, en skojare som skapar stämning i truppen och samtidigt en riktigt bra andremålvakt.
Barcelona Dinho the artist
2013-05-10 13:05
the reporter
---
Jag:)
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-05-10 12:53
Tito har fastnat i ett ingenmannsland gällande fotbollen vi spelade idag. Pep hade så stor tro på sitt egna spel och när den var som bäst så var anfall bästa försvar, och motståndarna kom inte ofta till 1vs1, 2vs2 och 3vs3-situationer som de gör hela tiden nuförtiden. Med det här rakare spelet så funkar det i mindre matcher, men mot bättre lag så har vi inte spetsen framåt för att attackera motståndarbacklinjen snabbt och skapa chans på chans, vilket gör att vi tappar mycket boll och motståndarna kan ställa om, oftast i numerärt överläge mot vår inte så säkra backlinje. Mittfältet och anfallarna är heller inte jätte vana att jobba hem som djur och det leder till att det blir farligt nästan hela tiden motståndarna har bollen. Ett lag som Bayern kan utnyttja det och gör sju mål på två matcher. Att vi inte har en naturligt ledare i försvaret utan Puyol gör sin sak men jag tror den största anledningen till det skakiga försvaret är Titos fotboll.

Sen ska vi självklart köpa en mittback. Det löser enligt mig som sagt inte hela problemet men det kommer helt klart leda till ett säkrare försvar till nästa säsong.
Barcelona >The Reporter<
2013-05-10 12:40
Inte så att jag inte tycker att vi inte ska värva honom, men hur många här visste egentligen om vem Ter Stegen var, innan han ryktades hit?
Barcelona elbraco - CP5
2013-05-10 12:39
Hetfield tror knappast det är på grund av den orsaken, han är inte fem år... Sen fattar jag inte hypen kring Silva, han är 29, skadebenägen och har nyss flyttat till en klubb som inte har någon anledning att sälja honom. Svindyr lär han bli också, PSG behöver knappast pengarna... Ge oss Hummels eller gör Bartra till ordinarie för han har fet potential!
Annons: