/spanien/barcelona/forum/7247.aspx/spanien/barcelona/forum/7247.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Andreas-
2013-05-02 05:22
Alves slut? Herregud. Grabben var den enda på planen idag tillsammans med Iniesta som kan göra något när han får bollen. Så fort han fick bollen blev det iaf lite intressant. Ge bollen till Alexis, Cesc, Villa eller Pedro t ex så lägger man ned anfallet direkt, det kommer ändå inte hända något. Hade bara Alves haft lite lekkamrater så hade han kunnat skapa något riktigt bra.

Alves ska vara kvar, i mina ögon bäst på sin position i världen. Mycket snack om Lahm nu, men Alves hade gjort det precis lika bra i Bayern denna säsong.
Barcelona grande jw
2013-05-02 03:41
Detta skrev en gubbe på Bayern-forumet: Matthäus_33 (Bayern München) 2013-05-02 00:56 Barca kan trösta sig med att Hummels är klar för de enligt info jag fick ikväll av en tysk vars kompis jobbar för Bild !
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Rivaldo_gudarnas gud
2013-05-02 03:19
Va är det man läser här inne? Bort med Alves? Va är det för galenskap?! Vrf göra oss av med världens (tsm med Lahm) hb för att ersätta med vadå? Montoya behöver minst 1 säsong till som inhoppare innan vi kan räkna med honom fullt ut. Nej koncentrera oss på målvakt mb och anfallare är va vi borde göra!
Barcelona LeoMessi
2013-05-02 03:09
Stämmer det att Messi inte ville spela eller är det skitsnack?
Barcelona Bàckis
2013-05-02 02:43
Lion24

Det vore helt klart det optimala, att behålla båda. Men som jag läste här innan, vilket jag inte visste, så har Dani näst högst lön i laget, och det är jag ytterst tveksam till om han är värd i dagsläget, han har dock varit det tidigare. Om man skulle behöva sälja Dani för att ha råd med Hummels eller en anfallare som Neymar eller Agüero skulle jag köpa det alla dagar i veckan. Men som jag skrev, det optimala hade ju varit att behålla båda!
Barcelona Lion24
2013-05-02 02:34
Bàckis

Vi är inte som Inter eller Milan som måste sälja för att köpa. Så den argument köper jag inte. Och om Alves går så vill du ha Montoya som tar över, ingen fara för mig. Men en säsong är 60 matcher, vad händer om Montoya blir skadad? Flytta Puyol på kanten? Eller en Adriano som spelar på deltid? Nja, är det inte bättre att vi har båda två kvar och sakta men säkert spelar in Montoya i startelvan istället för att lägga så stor press på en så pass ung spelare som ska leverera direkt i startelvan? Och det i ett försvar som släpper in mål varje match? Nuförtiden är det ''inne'' att Barca släpper in minst 2 mål varje match,
Barcelona FCB_Messi
2013-05-02 02:30
Hur överlägsna Bayern må ha varit de här 2 matcherna så kan jag slå vad om att vi hade gått vidare om vi hade haft en 100% Messi i båda matcherna . Ja, så stor skillnad gör han !
Barcelona Bàckis
2013-05-02 02:26
Gio Style

Ja, det är ju en smaksak. Av det Alves visat denna säsongen känns det inte som att han är LÅNGT ifrån slut, dock är han fortfarande en av de bästa högerbackarna som finns. Dock lär han ju inte direkt bli bättre ju äldre han blir, och ifall ett bud skulle komma som känns värt att acceptera skulle jag inte ha några problem med att Montoya tog över.

Men visst, Dani är en försvarslegendar i klubben och jag VILL inte att han skall lämna. Det beror helt å hållet på hur situationen blir i sommar.
Barcelona Gio Style
2013-05-02 02:21
Även om Montoya har potential så är Alves LÅNGT ifrån slut.
Han har spelat hos oss många år och är en glädjespridare i omklädningsrummet, varför i helvette ska vi casha in på honom?
Plastfasoner är vad det där är. Har sagt det förr och säger det igen, man behöver inte casha in på varenda spelare man har.
Han har gjort mycket för klubben och är helt ärligt en av våra få spelare som inte blir skitnödig när han blir satt under press.

Alves ska stanna och han ska vara en startspelare i Barcelona även nästa säsong.
Barcelona Bàckis
2013-05-02 02:16
Lion24

Vi behöver inte köpa in en ny högerback, säljer vi Alves ser jag Montoya som fullt kapabel att ta över efter honom. Sen att han inte är lika bra är en annan sak, men han har alla förutsättningar att bli en grym högerback! Ser hellre att vi cashar in på Alves sålänge vi kan, samtidigt som vi investerar pengarna i en ny mittback. Gärna Hummels.
Barcelona Lion24
2013-05-02 02:11
Jag förstår inte varför man vill ha bort Alves när man inte har någon vettig ersättare till honom. Visst skulle jag förstå om man ville ha bort honom men samtidigt försöka få över en nästan lika bra spelare och det ska gå realistiskt. Om Alves går, vem hade ni tänkt att köpa in, ni som vill ha bort honom?

Sen tycker jag absolut inte att Alves är slut, är det nån som visar hjärta så är det han, han följer nästan alltid med i anfallen och försöker. Sen det där med insläppta mål så kan han inte göra något mer än att Tito har bristande taktiska kunskaper.
Barcelonistas
2013-05-02 02:06
Gabriel - håller dock med dig i allt annat otroligt bra skrivet!.

Att vi har spelat dåligt men ändå lyckats vinna matcherna är väll något positivt att ta fram. Under Pep så tappade vi alltid poäng när vi väll spelade dåligt, det är väll den enda förbättringen med Tito. Vinner vi resterande 5 matcher hamnar vi på 100 poäng.
Barcelona Gabriel
2013-05-02 02:00
Barcelonistas

Vi får enas om att vara oeniga då. Real Madrid tog förra säsongen 100 poäng, jämfört med att enbart stå på 74 än så länge. Däremot står jag fast vid att de fick sjukt mycket domarhjälp förra säsongen, samtidigt som vi missgynnades. Det är något jag aldrig tänker sluta påstå, folk ska inte glömma att deras liga titel förra året var äcklig och smutsig.

Sen tänker jag inte stirra mig blind på de 85 poäng vi tagit, vi har haft sjukt mycket flyt i många matcher där vi mycket väl hade kunnat förlora en hel del poäng. Vi har knappast övertygat spelmässigt sett till hela säsongen. Skillnaden är att Real Madrid har tappat poäng när de gjort dåliga matcher, medans vi vi har lyckats vinna (för det mesta) ändå. Det är väl iofs det som gör ett mästarlag.
Barcelona Pep #4
2013-05-02 01:58
Alla säger att Villa är slut men finns väldigt många fler. Alves är 100% slut och Xavi med. Skillnaden är att Xavi borde nog acceptera en roll som ledare i laget men rotera ibland när det behövs. Han är för gammal likt Puyol att starta i ett lag som måste hålla sin hunger. Hans mätta uttryck när han spelar sprider ut sig till resten av spelarna. Gillar inte det!!

Jag är säker på att ett Bielsa med 3-4-3 hade dödat systemet de närmsta åren. Alla vet att vi har ett material som passar det perfekt bara det att Pep som försökte med det inte lyckades på grund av att det inte är hans sätt och spela.

De flesta tror att Alexis är en målskytt men han är egentligen en kantslickare som gillar att utmana spelare och spela in bollen till medspelare. Därför hade detta spelsystem nog gynnat många spelare i truppen. Alexis var bara ett exempel.
Lilla Fröken
2013-05-02 01:54
Jag tror att man nu måste vara försiktig istället för att panikartat börja köpa och sälja spelare till höger och vänster. Det är inte lösningen. Speciellt spelare som Pedro som är blodet i en unik ven. Det är lätt att kasta skit på enskilda spelare. Till skillnad från Messi så tar inte Pedro ut sig själv till startelvan. Det gör tränaren. Först och främst måste man sätta sig ner och acceptera att "ok nu är vi inte, av olika skäl så jävla super överlägsna längre". Det är steg ett. "Det som byggs högt upp i höjden kommer falla ner kommer falla tungt" Steg två handlar också om acceptans. Ingenting kan ändras bara över en natt när det gäller Barcelona. En förändring måste få ta sin tid. Det har blivit lite som att tvinga sina spelare vara bäst i världen i varenda jävla match 365 dagar om året. Man kanske öppet ska tala om att sänka sina mål. Idag räcker det med att Barca förlorar en match på flera månader och hela världen skrattar åt dem. Så jävla löjligt så det inte är sant. Vad känner man som Messi när man surfar på sin Iphone på väg hem från matchen och hela internet är översvämmat med hånfulla bilder och texter. Klart man tröttnar. Hela grejen med sociala medier börjar gå till överstyr. Fotbollspelare förr slapp en stor del av det som pågår i dagens medier. Steg tre är att vara smart och förstå att vi har material så det räcker och blir över. Att gå lös på en enskild spelare som Neymar kan vara dumt. Förstärkningar behövs absolut, speciellt på tränarsidan och i försvaret. Vilket automatiskt leder mig till steg fyra. Steg fyra. Att byta Valdes mot Wenger rakt av .... David Villa. En levande legend! Att se honom se så olycklig ut när han spelar har gjort att jag skämts över klubbens behandling av flera spelare, honom bland annat. Jag kan inte matcherna utantill, men i ligan gick vi som tåget och det var många matcher då vi ledde stort utan att bjuda på någon speltid. Och de matcher han startat har han knappt fått fullfölja. Alla som spelat fotboll vet hur det känns att vara i en liknande situation. När man vet med sig att man faktiskt förtjänar mer. Han har bitit ihop och varit tyst. Men jag tror han, trots alla framgångar med Barca kommer minnas tiden som tung. Villa förtjänar att spela fotboll i en värdig klubb. Hur sen Barca gör sig av med honom kommer att spela roll för mig. Ser honom tex hellre i en mindre spansk klubb än Chelsea. Vilket inte kommer ske då Barca eventuellt vill göra pengar. Villa behöver glädjen och förtroendet. Han förtjänar det. Alexis. Super chilenaren .. En riktigt duktig fotbollspelare. En talang utöver det vanliga. Men kika på killens prestationer. Han är ambivalent i allt han gör mer eller mindre. Det är en fullständig mental block som för mig är tydlig. Här ska klubbledningen och tränare besitta kunskaper och försöka hjälpa Alexis. Bartra tycker jag verkligen synd om. Se på killens kroppshållning. Det här ska vara en mittback i Barcelona 2013? Axlar som en huggorm. Jag gillar honom väldigt mycket men jag tycker inte om klubbens behandling av honom. Allt den här killen behövt är speltid. Och då menar jag inte speltid som borta mot Bayern. Här har det gjorts stora misstag ... Som någon nere skrev, så fegt att kasta in dem unga killarna som hundmat. Vem bär ansvaret för detta egentligen? Det verkar dra åt flera håll inom Barca. Allt jag hoppas på är smarta långvariga lösningar. Inget förhastat skit. Helt ärligt, måste alla offensiva spelare kosta 570 miljoner? Vi måste tillbaka till det naturliga där mittfältare spelar mittfällt och mittbackar är mittbackar. Jag ser fram emot den här spännande förändringen. Tänkte avsluta med att säga att Messi gjorde helt rätt som inte spelade idag, även om jag blev besviken till en början. Respekt lilla loppan. En riktig socialdemokrat brorsa som demonstrerade på Barcelonas bänk idag.
Barcelonistas
2013-05-02 01:47
Barieta - Titos agerande under matchen idag var under all kritik, jag vill gärna att han får en chans till med tanke på vad han gått igenom. Men samtidigt så är bristerna så stora att jag vet inte riktigt om det är någon ide alls att han ens får 1 säsong till.

Barcelona ser ut som ett lag som spelar utan tränare för tillfället, det finns ingen organisation alls överhuvudtaget, motivationen är noll, finns ingen balans i laget, ja tycker att vi saknar en spelide i detta nu vilket är sjukt.
Barcelona barcetia - ¡Javi Martinez, por favor!
2013-05-02 01:44
Har inte skrivit här på flera månader, vill bara tillägga något som få av er har tagit upp:

Den stora skillnaden mellan Guardiola och Tito är att vi har fått en "jämnare" nivå dvs vi tappar inte poäng mot smålag MEN en annan extremt stor skillnad mellan dagens Barca och Guardiolas Barca är stormatcherna. Vad beror det på då?

Well.. Pep har alltid varit den karismatiske ledaren med en underbar vision. Visionären, filosofen eller vad ni nu vill kalla honom. Tito utstålar inte samma karisma, han kan inte få spelarna att spela 120% fotboll vid stormatcherna, någonting som Pep kunde. Därför vi åkt i stormatcherna.

Själv skyllde jag länge på Roura och att han varit den som redigerat videos i ett längre tag och inget mer men samma problem uppstår för Tito. Spelarna ser loja ut, speciellt Messi som jag är otroligt besviken på. De ser allmänt ointresserade ut på planen.

Ett tränarbyte eller trupprensning är Barca i ett behov av. Våra spelare är mätta och behöver någon som kan pusha de till att uppnå det magiska lilla extra, det som Pep kunde men Tito inte kan.
Barcelona Barieta
2013-05-02 01:42
Tror inte det kommer bra nästa säsong om Tito sitter kvar, det behövs lite jävla anama och en spelide.
Barcelona Lion24
2013-05-02 01:39
Barcelonistas

Jag kan bara skratta åt dina argument. DET ÄR JU JUST DÄRFÖR REAL HAR VARIT BÄTTRE I ÅR. Det du gör, är att du drömmer bara. Jag tittar på spelet. Du tänker: '' Barcas högsta nivå är bättre än Reals ''. Jag håller med om det. Men du håller med mig indirekt: ''deras vinster i clasicos har berott mer på Barca än att det varit Real som varit bra ''. Alltså har det betytt att Real har varit bättre, eller att Barca har varit sämre, ta det som gör dig glad.

MESSI.CORLEONE

Ska du försöka visa att du har rätt med den där statistiken? Snälla läs om det du skrev nyss. Det jag läser och det som står och det som jag uppfattar det som är att Barca var bara bättre i den första matchen i supercupen och det håller jag med. Real missade, så gjorde Barca, blev Barca bättre? Första matchen i ligan, 2-2, rättvist jag. Sen så håller du med mig i de resterande matcherna. Alltså så gjorde man två bra matcher mot dom och fortfarande så vann vi bara en match av sex möjliga. Vi har inge spel alls mot Real, vi rullar boll på mittplan, så fort vi kommer nära Reals försvar så hugger dom på oss, tar tillbaka bollen, kontrar och gör mål/skapar farlig chans. Jag är inget fan av det, absolut inte men om de lyckas och vinner flertalet matcher mot oss så betyder det att de är bättre!
Barcelonistas
2013-05-02 01:35
Gabriel - håller inte med om att det är Real som tappat ligan, den här säsongen har Barca inte haft någon konkurrent som kunnat hota dom om liga guldet. Vi har snart inkasserat 90 poäng i ligan, det är otroligt bara det. Problemet med den här säsongen har varit att vi mot lite bättre motstånd inte varit tillräckligt bra. Men i ett liga spel så kan vi fortfarande vinna dom här små matcherna. Ganska komiskt med tanke på att vi föra säsongen var ett lag som vann i stort sett alla toppmatcher, medans vi var sämre i dom mindre matcherna, kontra det mot den här säsongen... Att säga att det är Real som tappat ligan när vi är uppe i 90 poäng i ligaspelet går inte ihop, jag får inte riktigt ihop det. Vi gör kanske den bästa liga säsongen rent resulat mässigt i klubbens historia.
Barcelona MESSI.CORLEONE
2013-05-02 01:31
Lion

Första matchen i Supercopan. Barca är det bättre laget, vinner rättvist men Valdes förstör festen, 3-2.
Returmötet. Real äger i första halvlek, kunde leda med 5-0, men missar. Adriano får rött kort o man spelar med 10 man hela andra halvleken. Pedro missar friläge, Alba missar friläge, Montoya missar friläge o Messis skott går strax utan för i matchens sista anfall, o allt dessa sker när Real leder med 2-1 med en man mer.
Första matchen i ligan, show utav Leo o CR7 o matchen slutar rättviat 2-2. Returmötet i ligan. Real ställer upp med B-laget o slår Barca, imponerande, MEN Adrianos straff på slutet rånas av domaren.
Första mötet i CdR, slutar kryss där Diego Lopez gör en kanon match.
Returmötet äger dem helt o hållet o vinner rättvist.

Rätta mig om jag har fel, men vafan bablar du om?
Barcelona Gio Style
2013-05-02 01:28
Bielsas kontrakt med Athletic går ju ut efter den här säsongen.
Vi borde verkligen slå till då.
Oavsett vilket så bör vi ändå, tyvärr, avskeda Tito efter den här säsongen.
Barcelonistas
2013-05-02 01:28
Lion24 - Du fattar inte grejen, deras vinster i clasicos har berott mer på Barca än att det varit Real som varit bra. Ja exakt samma sak kan väll sägas om matcherna mot Bayern, ett Barcelona i normal nivå förlorar inte med sammanlagt 7-0 mot Bayern.

När ett mediokert lag som PSG lyckas skada Barca på CN, säger väll det mesta egentligen. Klart som fan att Madrid lyckas göra bra matcher mot oss den här säsongen. Ganska onödig diskussion en kväll som denna, finns mer viktigare saker att prata om..
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2013-05-02 01:25
En grej som jag stör mig väldigt mycket på är hur Tito Vilanova favoriserar vissa spelare. David Villa har varit skit rätt länge nu men får 180 minuter, Fabregas var kass idag men får endå 90 minuter och hur kan en spelare som Pedro ständigt vara med i startelvan trots att han har varit dålig i hela två säsonger nu? En som Tello har varit en av de bättre spelarna under våren men han fick inte spela en enda minut, det är helt sjukt.

När jag Ser Tito så får jag Frank Rijkaard vibbar från de sista åren där han va trött, seg och slutkörd. Det finns ingen glädje i Titos face och han är slapp som in i bäng. För mig är det fortarande helt obegripligt att ett lag kan vara så slöa och nonchalant i en semifinal i CL? Vad krävs det för att bli motivierad? Bli piskad eller få spö?

Jag respekterar Tito Vilanova av hela mitt hjärta men han måste tänka på klubbens bästa. 'Vi kan inte ha en halvfrisk tränare som sover vid sidan om, jag har inte lust och vara utan coach i fyra månader igen. Men han kmr självklart inte avgå själv så...
Barcelona Gabriel
2013-05-02 01:24
Jag borde varit mer tydlig. Real har ett bättre lag, bättre spelare, enligt mig. De har fler möjligheter till att kunna ändra om, spela på olika sätt, fler alternativ. De har mer spelare som kan "göra jobbet".

En usel, sett till säsongen, Benzema hoppade igår in och totalt ändrade matchbilden med hans inhopp. Det säger mycket.

Spelmässigt menar jag inte att Real Madrid är ett bättre lag än oss. Hoppas det förtydligades nu. Däremot står jag fast vid att det var Real Madrid som förlorade ligan den här säsongen, snarare än att det var vi som vann den. Vi har inte varit bra i år.
Barcelona Lion24
2013-05-02 01:19
Haha. Snälla prata inte om PSG, Milan, United matcher. Eller Levante, Granada och Mallorca. Jag kan liga gärna säga nu att vi i grund och botten är bättre lag än Bayern, eller hur? Prata om matcherna mellan Barca-Real den här säsongen. Det är så man bedömer vilket lag som är bäst. Sen struntar jag i om de haft problem inom klubben, eller om vi ej har presterat mot Sociedad borta eller PSG och Milan. Prata från Barca-Real matcherna säsong 13.
Barcelona Pep #4
2013-05-02 01:18
Den nya tränaren förhoppningsvis Bielsa eller ifall Tito är kvar borde satsa på en spelidé som passar vårt spelarmaterial samtidigt som vi måste komma med något nytt som inte alla andra lag vet om.

En ny era är lika med ett lag som består av nya motiverade spelare i startelvan. Behöver inte vara nyförvärv utan även spelare som vi redan har tillgång till. Jag hoppas att vi kan få ut de mesta utav Cesc samtidigt som det inte hämmar Messis spel.

Thiago är även en nyckelfigur i det nya Barca. Om han inte får chansen från start nästa säsong när ska han annars få de? jag menar, innan så var anledningen att han var för ung och hade för lite erfarenhet medans laget kammade hem titel efter titel. Nu är allt tvärtom och därför förtjänar han enligt mig en ärlig chans med tanke på vilken potential den spelaren besitter.

---------------------------????????---------------------------
--------------Puyol-------Hummels-------Pique-----------
Alexis--------------Busquets-Thiago--------------Alba
---------------Messi--------Cesc------------Iniesta--------

Detta kanske ser helt sjukt ut men tänk er en förändring som denna. Vi hade nog chockat de flesta laget. Jag säger inte att just vi borde starta med dessa spelare men Bielsa kan nog tillföra något HELT nytt. Sen vet vi alla även att Pep och Bielsa är väldigt bra vänner och Pep har lärt sig mycket av den mannen.
Barcelona MESSI.CORLEONE
2013-05-02 01:18
Idag, den andra maj 2013.

Laliga

1 Barcelona 33 27 4 2 101-35 85
2 Real Madrid 33 23 5 5 85-31 74

Lion24

"Broder, sluta vara enögd."

I de blindas rike är den enögde kung//Niccolò Machiavelli
Barcelona Gio Style
2013-05-02 01:17
Vi får inte glömma att Messis blotta närvaro på plan höjer samtliga spelare 2 nivåer. Handlar inte om att hela laget suger och Messi gör 1 mål.
Nej det handlar om att vi kan spela uselt i 60 minuter, byta in Messi och helt plötsligt blir varenda spelare bättre. Spelarna är bra, men jag förstår inte varför de inte kan ta fram sitt bästa när Messi inte är på plan.
Det är inte som att Messi styr dem andra med joystick
Barcelona Barca Barca
2013-05-02 01:16
@Barcelonistas:

Allt du nämner är precis det som är felet. Spelarna är helt vilsna. Som niva sa det på ett ungefär, att barcelona spelare har sedan 2008 EM guld varit med o spelat mästerskap efter mästerskap, match efter match, grunden till hela barcelonas vinnande koncept var enorma pressen som började från anfall till försvar är helt borta, mycket pga att ryggraden, Xavi, Iniesta, Puyol, Busquets, Pedro matchas så otroligt hårt. Lägg därtill att Messi har i princip spelat varje match sedan 2008 och det gör att spelarna orkar inte mer hur mycket man än lägger krut i dom. Problem nr 2, att vilanova inte lyfter på ett ända finger på hela säsongen under matchtiden och visar sin lite jädra anama är ett rent tecken på att mannen inte har några ledar egenskaper. Att han har varit tränare till många spelare i truppen sen barnsben är bara liten fin saga som kan skrivas i några böcker och inget annat. Ge mig en ledare på bänken som skäller på spelarna så fort det inte springs på planen....Speciellt när iniesta har på något sätt fått för sig att han är maradona, det kletas mer o mer på bollen av Iniesta match efter match. vi har fattat att du har en fantastisk teknik, men utnyttja de på rätt sätt. Bielsa, Luis Enrique, Laudrup, Andre Villas Boas är några alternativ.
Annons: