/spanien/barcelona/forum/7236.aspx/spanien/barcelona/forum/7236.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Deulofeu
2013-05-02 13:36
Alltså Dortmund har redan sålt Götze och Lewandowski verkar vara på gång från klubben att de också skulle sälja HUmmels och Reus är nog att hoppas för mycket.

Kommer man till en final i champions behöver man inte sälja halva laget direkt men det kanske blir kontentan av det hela.Trist för dom för de kommer inte vara där nästa år.

Barcelona Vampíro
2013-05-02 13:28
Var inne på det igår, hade inte haft något emot om Messi spelade lite längre ifrån målet. Antingen som nr 10 eller släpande från högerkanten, oavsett så är han såpass rörlig så han hade fortfarande varit väldigt effektiv. Kolla på Ronaldo i Madrid, hans utgångsposition är som ytter men han är inne i straffområdet i varje anfall, likadant var det även med Messi back in the days.

Ser helst att man värvar in en naturlig striker och kör med någon där framme istället. Det hade gjort oss ännu farligare och skapat mer problem för motståndarna då de inte bara hade behövt tänka på en spelare.

Tror inte heller att Leo hade haft svårt att anpassa sig. Han har tidigare haft ett fantastiskt samspel med Eto'o innan där de båda kunde avgöra matcher och det är samma sak i landslaget där han spelar lite bakom Higuain som öser in mål. Frågan är bara vem man kan värva, för den där snabba, starka, rörliga målmaskinen växer inte direkt på träd.
Barcelona Hetfield
2013-05-02 13:26
Hur tänker ni med Reus? Tror ni att Dortmund kommer att släppa Reus när de har släppt Götze?

Lägg till att om Barcelona ska värva Hummels så släpper de inte heller Reus. Det är ju nästan meningslöst att diskutera om Reus.
Barcelona Gabriel
2013-05-02 13:25
Om det var jag som bestämde hade jag velat se den här upplagan inför nästa säsong. - - - - - - - - - - - - - Ter Stegen - - - - - - - - - - Dani Alves - Piqué (tvekar dock) - Hummels - J. Alba - - - - - - - - - - Busquets - Thiago - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Iniesta - - - - - - - - - - - Reus - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Neymar - - - - - - - - - - - - - - - Messi - - - - - - - - - - - Får se om det ser rätt ut nu efter editen.
Barcelona Gabriel
2013-05-02 13:20
I dagens Barça finns det bara 2 spelare som kan göra det Reus klarar av, Iniesta och Messi. Med Reus och Neymar i laget får vi helt plötsligt 4, lägg därtill en hungrig och teknisk Thiago i laget så har vi 5. Kreativitet i överflöd, från nästan ingenting.
Barcelona Pep, The Creator
2013-05-02 13:17
Reus är en spelare som jag absolut inte skulle tacka nej till. Såg honom under båda matcherna mot Real Madrid och han gjorde vad han ville, vem i vårt lag kan göra sånt? (Förutom Messi). Han på högerkanten och bort med Alexis även fast jag gillar honom, men tyvärr. Pedro är en spelare som sliter som fan men gör ingen nytta offensivt, men han stannar. Edit: Stavfel.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Gabriel
2013-05-02 13:16
1.70-ligan - Remontada épica de Abidal

Tror inte heller det tyvärr. Bara det att Tito efter förnedringen igår går ut och säger att vi inte behöver nya spelare utan snarare återvinna de spelarna som vi redan har i laget, gör att jag tappar förtroendet för både honom och ledningen.

Snacka om att blunda för verkligheten och ignorera ett uppenbart problem.
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2013-05-02 13:13
Gabriel Väldigt spännande idéer, tyvärr tror jag aldrig det kommer ske i Barca. Man är för insnöade på vissa områden..
Barcelona Gabriel
2013-05-02 13:10
Har funderat en hel del kring formationen 4-3-3 och det är nog dags att byta här. Jag vill se oss använda oss utav 4-2-3-1 formationen, mest då jag anser att vi i Thiago har den perfekta spelaren för en av de två defensiva platserna. Ny målvakt Dani Alves - ? - Hummels - J.Alba Busquets - Thiago Ny spelare - Iniesta - Neymar Messi Med den här formationen får vi fler alternativ både defensivt och offensivt. Det gynnar oss på alla sätt, fler spelare kommer att omge varandra och skapa optioner och möjligheter kring det offensiva spelet, och man har också mer mark att döda i defensiven. Thiago har visat att han har det defensiva spelet i sig, han är en tuffing och om han finslipas kan han bli en utmärk box to box spelare. Jag personligen tror att denna rollen hade passat han som handen i handsken. När det kommer till högerplatsen så vill jag ha in en ny spelare där, helst Reus eller Agüero. Det hade kunnat vara en ekonomisk möjlighet om man gjorde sig av med Cesc, en spelare jag inte räknar med till nästa säsong och helst vill att man gör sig av med. Sälj tillbaka honom till Arsenal, han bidrar inte med något och tillför ingenting. Vi måste gå tillbaka till att ha målfarliga spelare bredvid Messi, inte spelare som hjälper att göra Messi mer målfarlig likt Pedro, Villa och Alexis. Messi är tillräckligt målfarlig on his own ändå, vad han behöver är spelare runt om sig som kan avlasta han i målskörden. Med Neymar och Agüero/Reus får vi helt plötsligt världens farligaste anfall - igen. Läste ett par inlägg här nedanför där det pratas om att dra ner Messi i en roll 10, det är inget jag föreslår att vi gör. Han är livsfarlig utanför straffområdet och inne i det, det vore som att göra en till motståndarna att ta bort han därifrån. Messi ska spela precis där han spelar nu, det är inte problemet. Jag säger det igen, han behöver fler spelare runt om sig som kan skapa möjligheter på egen hand OCH ta tillvara på lägena som Messi skapar åt dem.
Barcelona Gabriel
2013-05-02 13:00
Att vi under Titos stryre gjorde det bättre i inledningen av säsongen än vad vi gjorde under Peps senare säsonger håller jag absolut inte med om, enbart den förra och sista säsongen av Pep. Och det säger mer om hur otroligt svag ligasäsong vi gjorde förra säsongen än vad det är ett styrkebevis av inledningen utav Titos Barça.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2013-05-02 12:58
Enkos/

”Att åka till Bayern och envisas med att spela 4-3-3 var det mest idiotiska som Barca gjort på länge”

Nu hänger jag inte med. Varför är det idiotiskt att åka till München och spela det spel som alla spelare känner till och känner sig bekväma med?

Skulle man åkt dit och testa ett helt nytt spelsystem, borta mot FC Bayern, i Champions League-semifinal?

Känns ju sådär genomtänkt.
Barcelona Vampíro
2013-05-02 12:56
2016 kommer Joan Laporta tillbaka och räddar oss igen, förhoppningsvis med Pep Guardiola vid sin sida. Tills dess så får man hålla i sig för det kommer bli en bergochdalbana.
Barcelona Capitán - El tiburón
2013-05-02 12:49
el Flaco//

Håller delvis med dig. Hjärtat säger att man bör ha kvar Tito och ge honom som du säger en andra chans för att verkligen bevisa vad han går för. Säsongsinledningen var ju magnifik och vi spelade ju till och med bättre stundtals än vad vi gjort under Peps senare säsonger.
Dock fick vi ju uppenbarligen betala priset nu under våren för den dåliga rotation som skedde under hösten.
Hade man inte insisterat med att köra med samma spelare så ofta, så hade vi troligtvis varit i bättre fysiskt skick. Bartra, Song, Thiago och Villa borde nu i efterhand ha fått mer minuter på sig. Inte bara för att de själva skulle få utvecklas och höja självförtroendet, men även för att avlasta våra andra nyckelspelare.
Barcelona Capitán - El tiburón
2013-05-02 12:42
Tror inte vi behöver vara oroliga över att inte få in nya spelare till sommaren.
Ledningen kommer att värva, var så säkra! Kanske inte blir exakt de spelare vi vill ha, men Neymar och en mittback kommer vara prio 1 för Zubi.

Det jobbiga enligt mig kommer vara att bli av med de spelare som vi inte kan behålla och att samtidigt få ett bra pris.
Villa kommer troligtvis dra, men jag räknar som vanligt att vi inte kommer få in mer än 10 milj € för honom.
Väljer man att göra sig av med Song lär man inte heller få någon större summa där. Kanske runt 15 milj €.
Sedan återstår allt arbete med alla utlånade spelare. Andra klubbar vet att vi är desperata på att bli av med oönskade truppmedlemmar och detta spelar givetvis inte till vår fördel.
Barça kommer aldrig att vara en säljande klubb så vi kan räkna med att bli blåsta på de flesta transfers tyvärr.
Barcelona el Flaco - Me, Myself and I
2013-05-02 12:38
Det enda minnesvärda från igår var publikens reaktion efter slutsignalen. Helt sjukt hur de hittade krafterna att ge laget en ovation och hur de även stöttade de under 90 minuter, trots att läget såg hopplöst redan innan avspark. Personligen väntade jag mig att de vita näsdukarna skulle dyka fram. Nästan så att jag vill se det hända. Spelarna förtjänade en pañolada igår. De svek fansen grovt.

Sen vill jag fortfarande se Tito fortsätta som huvudtränare. Tycker han förtjänar en andra chans att visa vad han går för. Den här säsongen har han av uppenbarliga anledningar inte kunnat fokusera sig enbart på fotbollen och han är värd att fortsätta men det gäller det att han piskar spelarna och visar vem som bestämmer. Inget mer självstyre från spelarnas sida, de har visat att den metoden inte fungerar.

Men hur mycket jag än gillar Tito hade den här situationen inte uppstått om inte styrelsen inte hade tvingat ut Guardiola. När man hör IQ-befriada kommenterar som den Freixa slängde ur sig är det uppenbart att det inte fanns någon vidare feeling mellan Pep och Rosells junta. Sandrusco har spelat ett högt spel och förlorat i sin vilja att bli av med allt som påminde om Cruyffs arv.

Freixas uttalande påminde mig mycket om Núñez när han hela tiden försökte få folk att glömma bort Cruyff och mena att holländaren tillhörde det förflutna. Den metoden funkade inte för Núñez och Rosell och lakejer kommer inte kunna radera bort allt det som Pep gav oss. Jag längtar till presidentvalet 2016.
Barcelona enkos
2013-05-02 12:32
Tito kanske hade velat ändra Barcas spelsystem men vågar inte av ledningen har jag ibland sådana tankar? Att åka till Bayern och envisas med att spela 4-3-3 var det mest idiotiska som Barca gjort på länge.. Mot ett sådant lag speciellt borta ska man spela tät bakåt och ta de chanser som ges framåt. Igår var det inte lätt att spela mot uppförsbacke..
Barcelona enkos
2013-05-02 12:27
@I.Cuenca:

Messi låg bakom allt, och gud vad jag saknar spelare som Etoo och Yaya Toure, dessa hade farten till skillnad från Villa, Xavi, Fabregas och Sanchez som är lika snabba som en tioåring..
Barcelona koeman92
2013-05-02 12:15
Ni som efter förra årets förluster skrek efter Peps avgång... Var är ni nu?
Barcelona Ribo
2013-05-02 12:06
Ska Inter blåsa oss en gång till? Fan ta Zubi om det händer.
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2013-05-02 11:55
Inter sports director Ausilio attended yesterday's game and planned talks with Barcelona on Montoya, Bartra, Alexis and Handanovic [sky cds] Bartra ska absolut ingenstans och helst ingen av övriga heller. Och definitivt inte som nån jäkla delbetalning för Handanovic
Barcelona Taher (Barça-Red)
2013-05-02 11:50
Matchrapporten ligger uppe nu. Ber om ursäkt för den sena artikeln men en dag som denne är svårt att skriva. Har delat med mig allt som jag känner för stunden. Tyck gärna till om hur och vad ni känner, oavsett om ni håller med eller inte.

Visca Barça! :((((((((((((
Barcelona I.Cuenca
2013-05-02 11:30
Vilken skillnad på tempo etc
Barcelona el Profete
2013-05-02 11:27
Martinez (Bayern): "When we heard Messi wouldn't play, we were relieved. He's the best player in the world, he can win a game on his own." Säger inte den här kommentaren allt? Att Messi är världens bästa är en sak, men den totala avsaknaden av spetskompetens är bara horribelt. Vi kan inte bara förlita oss på en spelare som ska sätta motståndaren i skräck. 08/09 upplagan av barca skrämde hela fotbollseuropa dvs. hela kollektivet gjorde det och inte bara en individuell spelare. Att Tito dessutom säger att truppen inte behöver några förändringar gör mig genuint orolig, det strör bara än mer salt i såret. Han sänder väldigt felaktiga signaler till både laget och oss fans. Nu talar vi inte om en totalrevolution utan endast ett par klassvärvningar. Pep var noggrann med att både värva och våga förändra för att hela tiden hålla spelarna på tårna och laget i top-noch. Värvningarna kanske inte alltid gick vägen men han vågade åtminstone förändra för det fungerar inte i längden att bara spela safe. Vi har en minst sagt spännande tid framför oss och låt oss hoppas att ledningen gör en bra Silly Season med Zubi i spetsen...
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2013-05-02 11:21
2013-05-02 11:19
Nesto Det kanske grillar med Tito på träningarna också.. Våra träningar måste vara som cirkus också för att vi är ju fan aldrig taggade under matcherna. För mig är det fortfarande helt sjukt att man kan gå in i en semifinal och ha samma känsla som när man möter Levante. Jag kollade på hela matchen och jag var inte arg men däremot helt förkrossad. Det som förvånade mig mycket var publiken. Varför visar de inte lite känslor? Varför visar de inte deras missnöje? Varför inte ta fram dukarna och vifta med de? Man måste sätta gränser. 95 tusen går fixar och biljetter till en match när man har torskat med 4-0 tidigare, 95 tusen går och köper biljetter för överpriser i ett land där hälften är arbetslösa och de gör så här. Fansen borde ha varit mycket hårdare mot laget igår. Nej det handlar inte om att vara medgångssupporter bara för att man buar ut laget, man måste visa att 7-0 är PINSAMT. Sen våra anfallare... Ja vad ska man säga? Pique och Adriano som är backar hotar Bayern mer än vad Fabregas och Villa gör. DET RÄCKER NU FÖR HELVETE MED ATT ANVÄNDA FABREGAS SOM ANFALLARE, HAN ÄR VÄRDELÖS, INSE DET. Att Pedro fortfarande får spela varje match är en gåta för mig. Ärligt talat, när gjorde han en bra match senast? Han har varit skit i två år nu. David Villa har fått mer än 20 chanser iår men gråter som en hora i media för brist på speltid. Det får jag inte ihop och när han spelar så är han alltid värdelös. Sanchez vill jag inte ens gå in på för kommentarer överflödar. Jag förstår inte när folk säger att Neymar inte behövs. Vad är det Pedro, Sanchez, Villa gör som är så speciellt? Kom inte och säg löpningar nu för 8/10 lag har minst 9 spelare framför knäna på målvakten, vart ska de springa, utanför sidlinjen? De här anfallarna skrämmer ju knappast motståndarna. Vi behöver Neymar mer än någonsin, han kan utmana och har grymma avslut. Tänk er, hur kul kan det vara för Messi att spela med statyer? Det är ju inte Eto'o eller Henry direkt.
Barcelona påfågeln
2013-05-02 11:06
Nesto: Givetvis filmas och fottas endast uppvärmningsdelen av träningarna, men kvadraten och dylikt och aldrig de taktiska momenten av träningen, eftersom motståndare skulle få väldigt billig scouting då..
Barcelona Nesto
2013-05-02 11:02
Diar Iniesta Shekha

Ja, de ä långt ifrån att förtjäna A day off. Hade dom inte fått ledigt för några dagar sedan också? Come on..
På träningarna är det 80% kvadraten och sen lite loja uppvärmningar som avslutas med kramkalas. Av det man kan se på alla videos och bilder iaf.
Nöt frisparksvarianter,hörnor,taktik osv. Förbättra det man är dålig på istället för att nöta kvadraten som man gjort sedan barnsben i klubben.

Snart kanske det är dags att dra fram Rijkaards gamla barbecue-grill och börja köra lite hawai girllning efter träningarna. Bjöd över Deco och Ronaldinho vettja.
Barcelona Hetfield
2013-05-02 10:59
Enligt mig så är det några faktorer till att man åker ut ur CL och att spelet har sett så hackigt ut. Det här är mina tankar: Titos sjukdom: Ja, vrid och vänd på det hur mycket man än vill, men en tränare som blir sjuk och försvinner i flera månader påverkar laget. Det är få som pratar om det, tanken är ju att Barcelona funkar på egen hand, men det visade sig vara helt fel. Ett lag behöver en tränare, någon som organiserar laget. Under hösten, innan Tito försvann, så spelade Barcelona på ett sätt som fick få att sakna Pep. Om Tito får vara frisk så är jag säker på att saker och ting kommer att bli bättre. Lata spelare: Barcelona är ju kända för deras passningsspel, men det är en sak som få pratar om. Det är presspelet. Man vinner bollar så fort man tappar de, vilket kräver en hel del spring. Jag vet inte om t.ex: Messi har fått direktiv att inte löpa lika mycket, men att han är så stillastående i presspelet påverkar laget. Det är även flera spelare som sällan deltar i presspelet, och de som gör det, brukar göra det på fel sätt. Man vinner inte längre matcher genom att slå sidledspassningar, man måste kombinera det med bra presspel. Dåligt psyke: Barcelona har en trupp som ska kunna kämpa om en CL plats, men den är fylld av spelare som alltid viker ner sig. Fabregas har gjort en bra säsong rent poängmässigt (gjort flest mål efter Messi, har gjort en hel del assist), men faktum att han ständigt viker ner sig och sällan deltar spelmässigt (de senaste veckorna) är något som behöver finslipas. Dessutom så har flera av nyckelspelarna börjar vika ner sig (Iniesta, Xavi, Pique osv) vilket visar antingen på mättnad eller helt enkelt brist på spelet. Jag återkommer till Sanchez och Song som är stora delar. Korkade köp: Man kan inte köpa spelare som Sanchez (som varken bidrar spelmässigt eller poängmässigt) och Song (som inte är bra som mittback och medioker som defensiv mittfältare). Jag vet att folk hyllar Sanchez för att han löper, men vad gör löpningarna när de sällan leder till något? Sen att han ständigt missar givna målchanser efter två säsonger är kanske inte spärr längre, han kanske bara inte håller för laget. Angående Song så är det inte en dålig fotbollsspelare, men däremot är köper väldigt meningslöst. Man har redan två av världens bästa defensiva mittfältare i laget och laget är i behov av en mittback, så vad gör man? Man köper en defensiv mittfältare som inte är bra som mittback och som är känd för hans offensiva egenskaper. Man köper spelare utan att se till deras styrkor, man försöker göra de till att bli spelare som de inte är, sen när det inte funkar så blir man förvånade. Styrelsen: Ja, här är ett stort problem. Man kan inte ha Zubi som sportchef och ha ett fungerande lag rent långsiktigt. Han saknar all form av kompetens för att ha den rollen i ett så stort lag. Saknar all form av fingertoppskänsla och förmåga att värva. Betalar alltid överpris, vilket visar att han inte ens kan förhandla, och har sällan några alternativ till de valen som laget är ute efter. Därefter så har man en medioker b-lagstränare som inte utvecklar spelarna eller laget. Eusebio håller inte, det vet de flesta, men han sitter där han sitter pga. hans kontakt med Rosell. Det största felet var att förlora Oscar Garcia, en tränare som har förmågan att utveckla spelare och spelet. Jag är inte särskilt för Rosell längre ,om han inte visar upp den här sommaren vad han går för. Mättnad: Ja, det här är ett stort problem. De är bara människor. När man de senaste åren har vunnit allt som går att vinna, både med laget och med landslaget, så är det en tidsfråga innan entusiasmen försvinner. Jag kan inte direkt klaga på det, jag förstår mig på mättnaden, däremot så vill jag bara se att det är tillfälligt. Så vad ska man göra åt saken? Man kan antingen motivera rent psykiskt genom att ha en tränare som ständigt motiverar de, eller så för man in nya spelare med entusiasm. Förhoppningsvis så värvas det flera spelare till sommaren, och att en del ungdomar flyttas upp (jag är väl emot att man flyttar upp b-lagsspelare bara för att man inte ska förlora de), vilket leder till entusiasm och större konkurrens i laget.
2013-05-02 10:54
@barcastuff: The players have a day off today. They return to training tomorrow ahead of the league game against Betis on Friday. #fcblive Va fan ska de få ledigt för? Ta de till träningen och låt de köra idioten i två timmar. Det här börjar bli som en cirkus.
Barcelonistas
2013-05-02 10:50
Barca King - fast vi värvade ju både Sanchez och Fabregas inför 11/12 säsongen, vi har pengarna för att värva problemet är att värvningarna vi gör blir sällan bra. Vi köper otroligt bra spelare med dom lyckas inte leverara i Barcelona och det beror på flera olika faktorer.

En av faktorerna är att spelarna som Barca investerar har svårt att acklimatisera sig till Barca fotbollen det är ren fakta. En spelare som Sanchez har stora problem med den här typen av fotboll som vi spelar, sätt han i ett lag som kör omställningar och han hade levererat.
Annons: