/spanien/barcelona/forum/7234.aspx/spanien/barcelona/forum/7234.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona MESSI.CORLEONE
2013-05-02 15:15
Kan man inte spela med Lewandowski Messi ? sluta vara så blinda. Vi behöver en anfallare som är stor o stark. Vi behöver göra fler skit mål innanför straffområdet, nicka in, sätta in.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Culé - Messi y Alexis
2013-05-02 15:11
Så länge Messi spelar centralt så kommer det inte finnas spelare som kan avlasta honom, med målen exempelvis. Och att flytta Leo till kanten vore ren idioti.

Märks att många här inne lirar FM, hur tänker ni? Vi är inte Madrid. :)

Barcelona Mäktiga Messi
2013-05-02 15:10
RIP Ivan Turina vila i frid
Barcelona Amo0227
2013-05-02 15:09
Coach Pep Seriöst? Hur många matcher har du sett Reus spela? Reus är en komplett spelare som kan användas på flera olika sätt och positioner. Dessutom disciplinerad och har hävdat sig ett tag nu i europeisk toppfotboll.. Att du tycker hans bollkontroll är medioker säger det mesta. Inte för att jag är emot Neymar , det är verkligen en spelare som också är bra. Men Reus har man mer nytta av.
Barcelona MESSI.CORLEONE
2013-05-02 15:08
Barcelonistas Hur lyckas då, Leo briljera i landslaget med Pipita strax framför?
Barcelona Jonas - tots units fem força
2013-05-02 15:02
"När det kommer till hans skills med boll är han rätt medelmåttig och oslipad"

Där håller jag inte med dig. Han har bra bollkontroll, härligt driv, vi såg ju i dubbelmötet mot Madrid hur han flera gånger dribblade bort världsbackar. Dock kan det vara så att man skulle få ut mer av honom i ett kontringslag som Real Madrid. Men jag tror att han skulle gå in startelvan och göra det bra, dock är det mission impossible att få hit borde honom och Hummels från BvB och där måste Hummels prioriteras högre.
Barcelona påfågeln
2013-05-02 14:57
Det känns som om det är dags för ledningen att börja förnya med Montoya, hans kontrakt går ut om ett år, hoppas verkligen man inte släpper iväg honom, det skulle vara ett grymt tjänstefel av ledningen!
Barcelonistas
2013-05-02 14:53
Att köpa in Lewandowski vore ren idioti hur tänker ni egentligen?. Central positionen tillhör Lionel Messi och ingen annan, det vi behöver är bra spelare på kanterna som kan bidra med något. Lewandowski hade bara blivit en fin staty i dagens Barcelona och jag kan lova er att han hade floppat direkt.

Precis som Gabriel sa så har vi bara två spelare som kan utmana och ta sig förbi i Iniesta och Messi. Resten är ett par fega valpar som skiter på sig så fort dom får bollen (Villa-Pedro-Sanchez).

Hummels,Neymar,( Ter Stegen) och en annan anfallare som kan bidra med något i det offensiva spelet. Reus är helt perfekt han är en Barcelona spelare och vore helt perfekt för det här laget.
Coach Pep,
2013-05-02 14:30
Ni som vill ha Marco Reus på bekostnad av Neymar, hur tänker ni? Vi snackar om två totalt olika spelare som kommer att prägla vårt spel på två skilda sätt. Reus är en snabb och hårt arbetande ytter med bra skott, hyfsade passningar, smart utan boll och arbetskapacitet som en häst. Anledningen att han gör mycket mål är dock inte pga. att han skulle ha extraordinär talang men snarare hans extrema aggressivitet och smarta rörelser över stora ytor. När det kommer till hans skills med boll är han rätt medelmåttig och oslipad. Hans bollkoordination är inte högre än någon av våra nuvarande anfallare. Visst, köper vi Reus kommer han säkert göra en hel del mål, men det kommer knappast innebära något banbrytande för vårt anfallsspel. Vi har redan anfallare med samma egenskaper som Reus. Vill vi däremot ha en spelare som gör sin gubbe och gör skillnaden så går det inte att förbise Neymar. Mainstream snacket om att han skulle vara överskattad pga brasilianska ligans undermålighet är rent skitsnack utan substans. Marco Reus har inte ens hälften så mycket talang som Neymar, så jag förstår inte hur man kan jämföra dessa två.
Barcelona koeman92
2013-05-02 14:17
Siempre Barça

Vermaelen!? du är nog bara lite för desperat...
Barcelona Siempre Barça
2013-05-02 14:10
Till sommaren vill jag ha, lloris, hummels,vermalen, Neymar och Aguero. = ca 1,5 miljard

bort med, Valdes, Fontas, masch, Afelly, Villa, Alexis. = ca 800 mil.
Barcelona Fc Barcelona - Blaugrana - Barca
2013-05-02 14:00
Ni som vill sälja Pique är efterblivna. Det är en självklarhet att vi behöver värva en mittback, men att sälja Pique är bara dumt. Från att han spelar med en kapten, till att spela med Mascherano, Batra, Adriano, ni märker ju skillnaderna, ändå tycker jag att han har gjort det hyfsat bra.

Sälja Pedro? Hahaha, ni driver med mig? Han pressar och jagar boll som en kung, kan även skjuta ritkigt bra med båda fötterna.

Vi behöver en ny spelstil och det är just det som händer nu när Neymar är på väg, en mittback är även på väg.

Song ska spela kvar, han har gjort en bra säsong och var en av dom få som gjorde en bra match igår.
Barcelona JuanCa
2013-05-02 13:56
Min elva till nästa säsong:

Valdés

Alves-----Pique----Thiago Silva/Hummels-----Alba
Santi Cazorla/Xavi---Busquets---Iniesta
Messi---Lewandowski---Neymar

Barcelona Corazon
2013-05-02 13:56
Nästa om barca ska spela med yttrar så måste det vara snabba killar som kan skära in å ta ett skott, finns inga sådana idag bara mottag å pass bakåt. Notera robbens mål d va inget snack rakt viker åt sidan skjuter enkelt.

Å lägg till där några långa mittbackar också.
Barcelona Hetfield
2013-05-02 13:54
Jag förstår fortfarande inte hur det kan klagas på Pique. Han räddade Barcelona fler gånger igår och höll ihop backlinjen. Jag tycker att Pique har under de senaste veckorna finslipat mycket av hans fåniga sida. Jag börjar se en ledare inom honom, om han får en regelbunden mittback bredvid (ingen defensiv mittfältare eller ytterback), så kommer han att ta ännu ett steg till hans gamla form.
Barcelona MVP - 2011
2013-05-02 13:40
* Slutsats: Detta Barca behöver nytt blod och glöd. Våga göra er av med spelare som inte tillför även om de heter Pedro, Pique eller Mascherano. Våga ändra på ideologin för att utveckla spelet. Ut med Messi på kanten i stället och in med en klassanfallare centralt så att vi kan utgöra hot för motståndarnas försvarare igen. In med en ny mittback. Jag är trött på den snälla attityd ledningen och laget har. Varje tweet av dessa spelare får mig nästan att kräkas. Samtliga spelare skrev igår att "Bayern var det bättre laget, dags att fokusera oss på ligan!" Liksom va? Som om det vore så lätt för oss som för er att glömma av en sådan kross som vi åkte på igår. Det saknas riktiga och ärliga cojones i denna klubb och det är tydligt. Som sagt så tror jag faktiskt att Tito dessvärre inte kommer göra några ändringar och denna klubb kommer sakta men säkert falla i sin egna lilla efterblivna bubbla skapad av en inkompetent ledning bestående av Rosell och Zubi. Jag kommer alltid stå bakom fotbollsklubben Barcelona men jag kommer aldrig stå bakom den här ledningen vilket är roten till våra problem idag.

Det är som någon sa för några månader sedan här, Barcas största fiende genom historien har alltid varit deras ledning. Sorry för wall of text. Var tvungen att skriva av mig skammen jag fick bevittna igår.
Barcelona MVP - 2011
2013-05-02 13:39
Vill börja med att sända mina tankar till Ivan Turina och hans närmsta. Må du vila i frid.
...

*Barcas Anfall

Matchen igår var så förutsägbar att det inte var sant. En Messi på bänk och Tito och gänget förväntar sig att Alexis, Pedro och hör o häpna, FABREGAS, skall sätta skräck på Bayerns backlinje som endast släppt in 14 mål (!!) i Bundesliga? Låt mig poängtera igen: Alexis, Pedro och Cesc. Det är inga anfallare vi snackar om direkt och samtliga tar alltså startplats i Barcas laguppställning som ska möta Bayern München i en CL-semi och även försöka vända ett 4-0 underläge. Detta problem har jag försökt lysa upp redan förra säsongen.

När Messi fick sin centrala roll båda det en fin framtid med otroligt många mål för argentinaren. Men har det verkligen hjälpt Barca i det långa loppet? Hans centrala roll som falsk nia har inneburit att han utvecklats som målgörare och slagit mängdvis av rekord vilket medfört till att ledningen och Pep/Tito helt enkelt har förlitat sig på den lilla loppan där man använder de 2 yttrarna som pressspelare i stället (se: Pedro/Alexis/Tello/Cuenca/Villa..) Felet här är att dessa yttrar inte utgör ett minsta hot för motståndarna därför att alla vet att dessa inte kan göra mål. Därför är det jävligt lätt för Bayern/Real o alla storlag att sätta 3 man på Messi utan att förlora något på det för våra yttrar som i viss mån ska representera våra anfallare kan fan inte göra ett piss.

2008-09, då hade vi Henry, Eto'o och Messi där uppe. Dessa tre satte skräck i varenda lag i Europa eftersom alla var kapabla till att göra mål. En snabb jämförelse:

2008-09:
Henry: 26 mål.
Samuel Eto'o: 36 mål. (Ändå blir han såld, herrejösses)
Lionel Messi: 38 mål.

Alltså 100 mål tillsammans. Hur ser det idag?

2012-13:

Lionel Messi: 58 mål.
David Villa: 14 mål.
Alexis & Pedro: 16 mål tillsammans.
Sammanlagt? 88 mål. Kom i håg att dessa är 4 st och inte 3.

Jag tror inte Tito tänker i samma banor som mig och andra som anser att ifall Messi hade spelat på sin ursprungliga position, men med färre mål, så hade målproduktionen för Barcas samtliga anfallare ökat och det hade börjat likna det spel vi hade under Peps första år. Kan vi göra det med dagens anfallsuppsättning då? Nej anser jag, Erik Niva sa något i studion i går om att Barca är oerhört dåliga på att integrera spelare utifrån till tiki-taka systemet, och det stämmer. När var senast vi hade en lyckad värvning, seriöst? Det gör ont i mig att se Alexis och Fabregas spela så här dåligt då de i sina tidigare klubbar var sedda som kungar.

Här får Tito ställas för två val som gynnar klubben: Antingen ändrar du på ideologin så att dessa spelare kan anpassa sig och få ut max av sin fulla potential eller så säljer du dem. Det tragiska är att de kommer få bli kvar och om några år säljas för halva deras värde och anses som totala floppar. Jag menar kolla på David Villa. Vem kan tro att spanska landslagets meste målgörare genom tiderna spelar i vår klubb? Och inget illa menat mot t.ex. Pedro men han utgör inga hot längre. Fattar inte varför Tito inte kan se det och ändå låta honom starta gång på gång. Sätt vilken annan tränare som helst och Pedro hade inte spelat i Barcelona denna säsong eller förra. Sluta gå efter namn och identitet och börja tänka rationellt på det som gynnar laget mest, för man börjar fan bli trött.

Slutsats: Något som hade gynnat Barca i dagsläget är en värvning av minst en anfallare av klass. En anfallare som kan göra MÅL och som ska användas för just detta och inget annat. Detta är önsketänkande från min sida som jag inte tror blir verklighet då jag fortfarande tror att Messi kommer inneha sin centrala roll och vi blir ansedda som ett väldigt bra lag framöver men inte längre bäst. Vill inte gå in i FM-tankar men alternativa anfallare hade ju kunnat vara: Agüero eller varför inte Tevez? (Inte alla kommer hålla med mig här) Vi behöver inte betala fantasisummor för spelare som ska vara uppe och pressa men max göra 10 mål på en säsong. Vi behöver en anfallare eller två som faktiskt kan göra mål och samtidigt hjälpa till i presspelet. Dom finns därute Rosell/Tito/Zubi, öppna era jävla ögon bara.

...

Försvaret*

Kommentarer här är egentligen överflödiga. Det är juli 2012. Puyol är alltså snart 35 år gammal. Barcelona är starkt behov utav en mittback och ersättare. Lösningen? Why not köpa Alex Song för 19m€ och använda honom som mittback ist? :D Eller ännu bättre! Varför inte köpa honom för 19m€ och låta honom ruttna på bänken! Seriöst, hur fan tänker vår ledning och vad gör Tito? Jag läste att vi hade chansen att alltså köpa Tottenhams klippa Verthongen men tackade nej...

Jag tänker inte gå in på detaljer men alla fattar vilken katastrofal backlinje vi har just nu. Tito sa igår att några förändringar inte behövs och bara det skrämmer mig. Jag förväntar mig minst en mittback av klass nästa säsong, gärna Hummels. Fixar inte ledningen att köpa en mittback så tappar jag hoppet totalt om vår klubb och ledning. Pique behöver någon att spela kontinuerligt med och inte med Adriano en helg och Mascherano en annan. Som någon sa i går, våga lite mer Tito och var inte så jävla feg. Sälj Masch, Song eller what so ever som inte behövs i vårt lagbygge och börja tänka LOGISKT. Krävs inga raketforskare för att förstå detta.

...

Övriga tankar:

* Tito, av det jag sett senaste så har jag sett 0, zero, nüll karisma i denna kille. Med all respekt för vad han fått gå igenom men tränare för FC Barcelona borde han överväga att lämna åt någon annan. Tito är bara något som spelarna ser och alltid kommer se som Peps högra hand. Jag menar såg ni honom stå upp igår ens? Har ni sett honom stå upp under säsongen? Jag kan bara komma ihåg väldigt få tillfällen där jag fått se honom yttra ett ord på plan. Detta fungerar inte i Barcelona. Kolla bara Pep. Behöver jag ens säga något? Kändes som att ledningen inte vågade ta in en annan som skulle ändra spelet lite granna.
Sätt in låt säga Bielsa och se hur Iniesta m.fl kommer börja spotta blod på plan. Där har vi karisma, och karisma är det som behövs för att dessa inspirationslösa killar ska kunna återfå sin hunger dom en gång hade.
Jag ger dock Tito en säsong till. Han kanske har en del och ge ändå. Från hans presskonferens igår att döma så ser det dock inte ut så. Tiden får bevisa, men någon gång spricker den bubbla som ledningen sitter i.

Xavi/Puyol*
Puyol har vi diskuterat men Xavi tycker jag måste börja acceptera bänkplats framöver. Hans tid är över och det är dags för Thiago att skina. Denna säsong är ett solklart bevis på detta. Cesc har sen tidigare visat att han inte kan bemästra Xavis roll. Thiago däremot har fler kvalitéer att bjuda på. Som sagt, tiden får bevisa.

* Slutsats: Detta Barca behöver nytt blod och glöd. Våga göra er av med spelare som inte tillför även om de heter Pedro, Pique eller Mascherano. Våga ändra på ideologin för att utveckla spelet. Ut med Messi på kanten i stället och in med en
Barcelona MVP - 2011
2013-05-02 13:38
test
Barcelona Deulofeu
2013-05-02 13:36
Alltså Dortmund har redan sålt Götze och Lewandowski verkar vara på gång från klubben att de också skulle sälja HUmmels och Reus är nog att hoppas för mycket.

Kommer man till en final i champions behöver man inte sälja halva laget direkt men det kanske blir kontentan av det hela.Trist för dom för de kommer inte vara där nästa år.

Barcelona Vampíro
2013-05-02 13:28
Var inne på det igår, hade inte haft något emot om Messi spelade lite längre ifrån målet. Antingen som nr 10 eller släpande från högerkanten, oavsett så är han såpass rörlig så han hade fortfarande varit väldigt effektiv. Kolla på Ronaldo i Madrid, hans utgångsposition är som ytter men han är inne i straffområdet i varje anfall, likadant var det även med Messi back in the days.

Ser helst att man värvar in en naturlig striker och kör med någon där framme istället. Det hade gjort oss ännu farligare och skapat mer problem för motståndarna då de inte bara hade behövt tänka på en spelare.

Tror inte heller att Leo hade haft svårt att anpassa sig. Han har tidigare haft ett fantastiskt samspel med Eto'o innan där de båda kunde avgöra matcher och det är samma sak i landslaget där han spelar lite bakom Higuain som öser in mål. Frågan är bara vem man kan värva, för den där snabba, starka, rörliga målmaskinen växer inte direkt på träd.
Barcelona Hetfield
2013-05-02 13:26
Hur tänker ni med Reus? Tror ni att Dortmund kommer att släppa Reus när de har släppt Götze?

Lägg till att om Barcelona ska värva Hummels så släpper de inte heller Reus. Det är ju nästan meningslöst att diskutera om Reus.
Barcelona Gabriel
2013-05-02 13:25
Om det var jag som bestämde hade jag velat se den här upplagan inför nästa säsong. - - - - - - - - - - - - - Ter Stegen - - - - - - - - - - Dani Alves - Piqué (tvekar dock) - Hummels - J. Alba - - - - - - - - - - Busquets - Thiago - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Iniesta - - - - - - - - - - - Reus - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Neymar - - - - - - - - - - - - - - - Messi - - - - - - - - - - - Får se om det ser rätt ut nu efter editen.
Barcelona Gabriel
2013-05-02 13:20
I dagens Barça finns det bara 2 spelare som kan göra det Reus klarar av, Iniesta och Messi. Med Reus och Neymar i laget får vi helt plötsligt 4, lägg därtill en hungrig och teknisk Thiago i laget så har vi 5. Kreativitet i överflöd, från nästan ingenting.
Barcelona Pep, The Creator
2013-05-02 13:17
Reus är en spelare som jag absolut inte skulle tacka nej till. Såg honom under båda matcherna mot Real Madrid och han gjorde vad han ville, vem i vårt lag kan göra sånt? (Förutom Messi). Han på högerkanten och bort med Alexis även fast jag gillar honom, men tyvärr. Pedro är en spelare som sliter som fan men gör ingen nytta offensivt, men han stannar. Edit: Stavfel.
Barcelona Gabriel
2013-05-02 13:16
1.70-ligan - Remontada épica de Abidal

Tror inte heller det tyvärr. Bara det att Tito efter förnedringen igår går ut och säger att vi inte behöver nya spelare utan snarare återvinna de spelarna som vi redan har i laget, gör att jag tappar förtroendet för både honom och ledningen.

Snacka om att blunda för verkligheten och ignorera ett uppenbart problem.
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2013-05-02 13:13
Gabriel Väldigt spännande idéer, tyvärr tror jag aldrig det kommer ske i Barca. Man är för insnöade på vissa områden..
Barcelona Gabriel
2013-05-02 13:10
Har funderat en hel del kring formationen 4-3-3 och det är nog dags att byta här. Jag vill se oss använda oss utav 4-2-3-1 formationen, mest då jag anser att vi i Thiago har den perfekta spelaren för en av de två defensiva platserna. Ny målvakt Dani Alves - ? - Hummels - J.Alba Busquets - Thiago Ny spelare - Iniesta - Neymar Messi Med den här formationen får vi fler alternativ både defensivt och offensivt. Det gynnar oss på alla sätt, fler spelare kommer att omge varandra och skapa optioner och möjligheter kring det offensiva spelet, och man har också mer mark att döda i defensiven. Thiago har visat att han har det defensiva spelet i sig, han är en tuffing och om han finslipas kan han bli en utmärk box to box spelare. Jag personligen tror att denna rollen hade passat han som handen i handsken. När det kommer till högerplatsen så vill jag ha in en ny spelare där, helst Reus eller Agüero. Det hade kunnat vara en ekonomisk möjlighet om man gjorde sig av med Cesc, en spelare jag inte räknar med till nästa säsong och helst vill att man gör sig av med. Sälj tillbaka honom till Arsenal, han bidrar inte med något och tillför ingenting. Vi måste gå tillbaka till att ha målfarliga spelare bredvid Messi, inte spelare som hjälper att göra Messi mer målfarlig likt Pedro, Villa och Alexis. Messi är tillräckligt målfarlig on his own ändå, vad han behöver är spelare runt om sig som kan avlasta han i målskörden. Med Neymar och Agüero/Reus får vi helt plötsligt världens farligaste anfall - igen. Läste ett par inlägg här nedanför där det pratas om att dra ner Messi i en roll 10, det är inget jag föreslår att vi gör. Han är livsfarlig utanför straffområdet och inne i det, det vore som att göra en till motståndarna att ta bort han därifrån. Messi ska spela precis där han spelar nu, det är inte problemet. Jag säger det igen, han behöver fler spelare runt om sig som kan skapa möjligheter på egen hand OCH ta tillvara på lägena som Messi skapar åt dem.
Barcelona Gabriel
2013-05-02 13:00
Att vi under Titos stryre gjorde det bättre i inledningen av säsongen än vad vi gjorde under Peps senare säsonger håller jag absolut inte med om, enbart den förra och sista säsongen av Pep. Och det säger mer om hur otroligt svag ligasäsong vi gjorde förra säsongen än vad det är ett styrkebevis av inledningen utav Titos Barça.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2013-05-02 12:58
Enkos/

”Att åka till Bayern och envisas med att spela 4-3-3 var det mest idiotiska som Barca gjort på länge”

Nu hänger jag inte med. Varför är det idiotiskt att åka till München och spela det spel som alla spelare känner till och känner sig bekväma med?

Skulle man åkt dit och testa ett helt nytt spelsystem, borta mot FC Bayern, i Champions League-semifinal?

Känns ju sådär genomtänkt.
Barcelona Vampíro
2013-05-02 12:56
2016 kommer Joan Laporta tillbaka och räddar oss igen, förhoppningsvis med Pep Guardiola vid sin sida. Tills dess så får man hålla i sig för det kommer bli en bergochdalbana.
Annons: