/spanien/barcelona/forum/7230.aspx/spanien/barcelona/forum/7230.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Jonas - tots units fem força
2013-05-03 14:27
Busquen Håller med, kritiken som många spelare fått är verkligen inte befogad och plötsligt har spelare som Cesc, Alexis och Pique blivit hackkycklingar.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona 1.60 ligan
2013-05-03 14:21
Någon som har koll på hur många mål vi släppt in sammanlagt denna säsong? Måste vara över 50 va? Helt otroligt hur ett lag som Barcelona kan ha ett sånt försvar. Jag tror inte att det räcker med en back, Pique är fortfarande dålig och Alves blir knappast bättre. Helst två backar ska in.
Barcelona Busquen
2013-05-03 14:11
Gabriel:

Nä, det var inte ett ord, det var 14 svordomar i en text vilket jag tycker är onödigt mycket om man inte står på en högstadieskolgård och försöker klättra i statushierarkin.

Och jag sa ju att du har en del bra åsikter. Du har inte fel i allt du säger. Det som jag stör mig på är när du, tillsammans med många andra här inne, spyr galla över i princip allt som Barcas ledning har gjort de senaste 6-7 säsongerna. Eftersom vi har vunnit en del titlar måste väl någonting ha varit rätt, även om det självklart inte är så att alla beslut, alla spelarvärvningar, etc., har varit lyckade.

Man får ha lite perspektiv, även om man självklart är fruktansvärt besviken efter CL-debaclet. Vi behöver inte en helt ny trupp. Och alla de värvningar som gjorts (Villa, Alexis, Song, Mascherano, Adriano, m.fl.) har inte varit så dåliga som folk vill göra gällande. Vad gäller anfallsvärvningarna får nog en del av svårigheterna tillskrivas spelsystemet. Det är inte lätt att briljera och ösa in mål när Messi har den rollen som han har. Visst, jag tycker också att det är irriterande att Alexis så ofta bara vänder tillbaka och slår en enkel passning, men i ärlighetens namn finns det sällan så mycket ytor att arbeta med. Men det är ett litet sidospår.

Min poäng är att vi är inte en klubb i total kaos, med världens mest inkompetenta ledning i alla avseenden. Och man bör inte kräkas ur sig svordomar och smädelser för att försöka göra detta gällande. Det blir sällan ett bra diskussionsklimat då.
Barcelona Ronaldinho10yElfenomeno9
2013-05-03 14:08
Fais Milan? Han spelar i Psg..
Fais
2013-05-03 13:51
Nej, det här funkar inte.

Inte Thiago SIlva. Jag tror inte det finns en mer skadebenägen mittback just. Det kommer sluta med att vi nästa år i cl vid semin får spela med adriano och Pique igen.

Skulle vi köpa Thiago Silva så var det föra året. Hur efterblivna ska vår ledning vara?? Idag har vi Hummels som är bara 24 år gammal och är en av de 3 bästa mittbackarna i hela världen. Han är Marques och Puyol i samma skor. Nej, nej, vi ska köpa Thiago Silva som vi kanske har nytta av 3-4 år högst.

Eller i för sig skulle jag vilja ha båda Hummels och Thiago. Men jag skulle välja Hummels varje dag i veckan.

Hur kan man ens tänka på att göra affärer med Milan efter Zlatan?? Dessa parasiter. Hur korrupt är vår ledning egentligen??? Det stinker om det!!!
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2013-05-03 13:50
Angående Cesc Fábregas vara eller icke vara i Barça:

Jag anser fortfaranade att han kan bli en mycket viktig spelare för oss. Han är fortfarande ”bara” 25 år gammal (vilket är liknade ålder som Iniesta och Xavi var i när de tog steget till superstjärnor). Man ska dessutom komma ihåg att under denna hösten innan Tito blev sjuk så var Cesc faktiskt riktigt bra och bidrog både med hans specialitet (poäng) samt att själva spelat flöt på bra.

Att han inte kunde ersätta Messi som falsk 9a säger väl i ärlighetens namn ganska lite egentligen. Messi är bäst genom tiderna (man ersätter inte honom, det går inte) och falsk 9a är en position som Cesc har spelat alldeles för lite för att kunna göra sig själv rättvisa.

Under vårkanten har Cesc gått ner sig (liksom hela laget) men jag hävdar att så länge engagemanget från katalanens sida finns där (Cesc sprang t.ex. mest av alla mot Bayern, mer än 1 km (!) längre än tvåan Dani Alves) så kommer det att bli bra till slut. Denna säsongen var enligt mig ett fall framåt jämfört med hans första och jag tror och hoppas att det bli ännu bättre till nästa säsong.

Sen även om det naturligtvis inte räcker för att få spela (det handlar ju om att prestera) så finns där något väldigt vackert över Cesc relation till FC Barcelona. Han var endast 9 månader gammal när han besökte Camp Nou för första gången och när hans morfar Àlex dog begravdes han i Barças rödblåa färger.

Barcelonistas
2013-05-03 13:47
Haha håller med Rambla, nu när vi ända är igång varför bara inte ta och värva Gago?:). Men allvarligt, inte fan kan vi väll vara så dumma i huvudet att vi går efter Silva istället för Hummels?. Inte för att Silva är dålig på något sätt men han är ingen långsiktig lösning, plus att han går sönder otroligt ofta. Deulofeu - det måste finnas en balans där vi tar in bra och talangfulla spelare från La Masia, men samtidigt även kryddar det med bra värvningar. Just den här sommaren behöver vi rensa lite i första elvan, vi behöver värva spelare som går direkt in till startelvan. Att enbart plocka spelare från La Masia håller inte om vi ska ta tillbaka titeln som världens bästa klubblag.
Barcelona Vampíro
2013-05-03 13:47
el Flaco - Me, Myself and I

Haha finns oändligt med fakta om den legenden. Mitt favorit klipp med best of el clasico, tur att han inte är kvar längre.
Barcelona Deulofeu
2013-05-03 13:44
Blir så trött på ledningen och de sjuka priserna varför inte bara sälja våra tröttmössor och de spelarna som inte presterar och flytta upp stjärnorna från B-laget?

Att värva en 18 åring som gjort en säsong i serie a för 300 miljoner Neymar för en miljard? Lägg ned!

Vi minskar våra skulder och kommer knappast komma sämre än en fjärdeplats...Vi vinner i år får in en del cash och kanske hankar oss fram hyfsat nästa år vilka har vi i topp fyra striden jo At Madrid som kommer sälja Falcao,Sociedad som kommer sälja de viktigaste spelarna och Madrid som ska bygga nytt igen.

Vi flyttar upp Rafinha,S.Roberto och Deulofeu.

Tello------------Messi------------Pedro
Deulofeu-------Rafinha---------Traore

--------Iniesta-------------Xavi-----------
--------Thiago------------Fabregas-----

-----------------Busquets------------------
-------------------Samper------------

Alba------Puyul------------Pique---Alves
Adriano---Mascherano----Bartra--Montoya

--------------------Pinto--------------------------
--------------------Ondoa-----------------------

Här är nya laget kostnad 0 kr
Intäkter massor på spelarförsäljningar

Mycket hjärta i laget upp till bevis nu att la masia är bäst!

Barcelona el Flaco - Me, Myself and I
2013-05-03 13:39
@Vampíro:

Tack och lov. Jag har väntat på det här. :P
Barcelona Yaya24
2013-05-03 13:32
Håller med Gabriel till hundra!
Barcelona Gabriel
2013-05-03 13:31
A.Gaudi Haha, hoppas ingen tror att jag menade att vi skulle använda oss av Money ball taktiken. Menade mer på att det var en sportchef som visste vad han sysslade med som använda de resurser klubben hade på bästa sätt. Vi befinner oss knappast i samma läge som klubb. Jag menar bara att vi hade behövt en sportchef som vet vad han sysslar med och ger Tito ett lag att spela med, istället för att Tito ska få bestämma värvningarna (se Song), likt den filmen.
Barcelona A.Gaudi
2013-05-03 13:28
Lite kul med Money ball är dock att det var det tänket liverpool använde sig av när amerikanerna tog över. Dom gjorde då en katastrofal silly season där under dalglish. köpte in alla medelmåttor för överpriser då statistiken visade att det var rätt spelare.

Tanken är fin men jag tror statistik fungerar mycket bättre i baseball än vad det gör i fotboll. Fotboll har så många fler variationer, och parametrar än vad baseball har.

Men ja jag håller med dig om att det behövs en grym sportchef. Sportchefernas misslyckanden har dolts av en suverän ungdomsverksamhet för länge.
Barcelona Rambla~
2013-05-03 13:26
Ja men Montoya ska ju till Inter enligt italiensk media (ironi).

Finns inte på kartan att Montoya drar. Har han inte gjort det tills nu trots utebliven speltid lär han ju knappast göra det nu när han lär få allt fler tillfällen till speltid.
Barcelona Gabriel
2013-05-03 13:26
Busquen

Av allt det jag skrev väljer du att fokusera dig på ordet "knulla", det är ditt val. Ta in det jag säger istället. Hade jag sagt det på engelska istället hade du knappast reagerat.

Stop being so sensitive.
Barcelona BarcaChris
2013-05-03 13:25
Jag tycker Alba är sjukt överskattad. Vill helst att han försvinner. Speciellt efter allt det fula o filmande som kommer från honom. Så var han även i valencia
Barcelona A.Gaudi
2013-05-03 13:18
Problemet med alba är väl att det blir för mycket av det goda när han spelar samtidigt som Alves. Tidigare när abidal spelade där hade vi en kamikaze spelare på högerkanten som kompenserades av en mer defensivt tänkande vänsterback. När alves for upp så hjälpte abidal att täcka upp luckan som uppstod där bak.

Nu har vi två kamikazepiloter som ytterbackar, vilket har märkts i defensiven. Och av dom två anser jag att Alba är den klart bättre idag, som också har framtiden för sig. Kommer PSG och viftar med sedlarna för alves i sommar som borde klubben iaf överväga det när vi ändå har montoya på väg upp.
Barcelona Gabriel
2013-05-03 13:15
Det Barça hade behövt är en sportchef som vet vad som är rätt för klubben. En som tar sportsliga beslut och låter tränaren jobba med vad han får för Titos vission för laget gynnar ingen. Typ som Moneyball med Brad Pitt. Underbar film btw.

Se länktips
Barcelona Busquen
2013-05-03 13:14
Gabriel:
Lugna ned dig när du skriver. Du har ju bra åsikter, du behöver inte "krydda" din text med "knullar oss med sitt flörtande(...)" och hundra svordomar. Det blir bara pinsamt.

För övrigt kan väl folk här inne tagga ner på totalrensningsspekulationerna i truppen. Cesc kommer inte att lämna, han är 25 år och värvad för framtiden. Han har inte gjort det så bra än så länge, men det finns inte en chans att han kommer att säljas nu.
Alexis är det lite samma sak med. Har ju knappast rosat marknaden, men kostade drygt 40 miljoner euro och är 24 år gammal. Tror att klubben gärna ger honom minst en säsong till.
Song. Ja, varför skulle Song säljas? Han har gjort en bra debutsäsong, är 25 år gammal och har ett femårskontrakt. Lägg ner.
Barcelona Vampíro
2013-05-03 13:13
Gago likes his meat so rare he only eats unicorn. #GagoFacts
Barcelona La Armada Blaugrana
2013-05-03 13:11
Gabriel

Rivaldo köptes in med pengarna man fick från försäljningen av Ronaldo, han var alltså en direkt ersättare, de två hade aldrig kunnat spela tillsammans. Barcelona under 1990-talet var en mycket fattigare klubb än vad den är idag och en stor del av de skulder vi dras med än idag är ett direkt resultat av att klubben på den tiden finansierade hela verksamheten med lån.
Barcelona 1.60 ligan
2013-05-03 13:05
Alba har gjort det bra. Han är riktigt bra offensivt, ett frågetecken kring hans defensiv bara. Sen gillar jag inte hans pissiga attityd på planen, det är något klubben och han får ta tag i. När vi köpte Sanchez och Fabregas så visste väll inte klubben att dom skulle vara så dåliga, man betalar inte nästan 800 miljoner kronor för spelare som ska sitta på bänken. Fabregas visste jag skulle floppa, han har inte det i sig helt enkelt att prestera i en av världens största klubbar. Alltid osynlig i matcher mot bra motstånd, en pojke helt enkelt. Sanchez hade jag höga krav på, trodde han skulle explodera. Synd att vi har ett spelsätt som inte passar dribblers, här får han vara en vanlig spelare som slår passningar då och då. Ett jobb vem som helst hade kunnat göra egentligen men den här ledningen förvånar mig inte. Özil hade passat in som handen i handsken, hade tagit honom före Fabregas och Sanchez tillsammans. Tysklands bästa spelare kunde vi få för små pengar men istället plockar Madrid in honom där han nu dominerat i flera år. Hur tänker klubben egentligen?
Barcelona Vampíro
2013-05-03 13:05
@Gabriel Haha dina spekulationer dödar mig. Fan tänk att vi hela fyra år senare fortfarande känner av förlusten i Ibrahimovic affären. Trots nya titlar osv så har vi ännu inte kunnat ersätta vår GOAT anfallare i Eto'o och det får mig att gråta lite.
Barcelona Rambla~
2013-05-03 13:00
Värva Gago så är vår lycka gjord. Efter det kan vi ändå inte sjunka lägre. :P
Barcelona el Flaco - Me, Myself and I
2013-05-03 12:58
Jag är så pass rädd inför denna silly season för Barças del att jag hellre ser nya Gago-inspirerade skämt á la Chuck Norris här inne på forumet som för några år sen än alla rykten som cirkulerar. Man blir bara mörkrädd av det mesta man får läsa.
Barcelona Rambla~
2013-05-03 12:56
20m för Guaita ryktas det om. Haha, jag tror jag går och dör. :P
Barcelona A.Gaudi
2013-05-03 12:54
Bra skrivet Gabriel. Ja det är ingen större mening med att dra in näst mest pengar av alla klubbar när vi ändå inte kan spendera dom pengarna på ett bra sätt.

Om vi ska göra en sommar där vi spenderar närmare en miljard kr, vilket kommer vara fallet om vi värvar både neymar och hummels+2-3 andra spelare, så måste vi sälja också.

Vad tror ni om dom möjliga försäljningar vi kan göra, hur värderar ni spelarna?

Alves, Pedro, Valdes, Villa, Sanchez, Song, (kanske cesc/thiago), Adriano Ser jag som möjliga försäljningar. Inte allihop men några av dom där namnen kommer att lämna. Bland dom utlånade spelarna ser jag ingen som har potential att stanna i klubben och slå sig in i en elva.
Barcelona Gabriel
2013-05-03 12:41
Jag blir så jävla irriterad på den här korka ledningen och Tito. Alltid har det varit så med oss, selfdestruction. Så många gånger tidigare har vi varit vår egna största fiende, man förstör och försämrar sina egna förutsättningar med beslut man tar inom klubben. När allt fungerar längst upp kommer det positiva resultat sportsligt. Vem fan säljer Ronaldo till Inter efter hans första säsong som 19 åring och gjort 34 mål i ligan? Vad i helvete liksom? Behåll honom och ett köp av Rivaldo och vi har garanterat MINST en CL titel extra i bagaget. Och ni som tvekar på det här vill jag gärna påminna om hur försvarsspel såg ut på den tiden. Den var inte i närheten lika utvecklad som den är i dagens fotboll. De bästa anfallsspelarna hade ofta mycket mer utrymme till att göra deras thing. Det är egentligen bara i Serie A som försvarsspelet var någorlunda utvecklat. Med ett Ronaldo - Rivaldo anfall hade vi vunnit så mycket mer, men nej, skitsamma vi säljer världens bästa spelare till Inter, haha. Vem fan säljer Samuel Eto'o efter den sista säsongen han gjorde hos oss, eller för den delen efter allt han gjort för oss? Och bara det sättet vi tvingar bort han på är äckligt., man behandlar inte en klubb legend så. En spelare som gjort mål i 2 CL finaler. Eto'o är och förblir vår bästa 9'a genom tiderna. Snacka om att gräva sin egen grav. Den säsongen ändrade vi självmant på hela fotbollseuropa med Zlatan - Eto'o bytet. Ett byte varenda insatt Culé visste skulle gå åt helvete. Inte nog med att bara bytet i sig är idiotiskt, dessutom betalar man hela fucking 40 miljoner euro extra. "Här varsågod knulla oss på marknaden, ta Eto'o och 40 så tar vi eran överskattade Zlatan som aldrig kommit längre än en kvartsfinal i CL". Undrar än idag vad Mourinho tänkte när hörde det här, snacka om ett glädjeskutt från hans sida. Vi basically gav Inter deras CL titel nästa år. Utan oss med våra 40 miljoner, pengar de köpte Sneijder, Milito, Lucio, Motta osv för plus en världsklass anfallare som vet hur man gör mål hade Inter aldrig haft en chans nästa års upplaga i CL. Inte heller hade Mourinho vunnit sin andra CL, han hade stått kvar på 1. Vi hade förmodligen gått och vunnit vår andra raka CL titel, något inget lag lyckats med och dessutom gjort det på Bernabeu. Något som hade varit historiskt. Beslut man tar på marknaden är så sjukt underskattat för en säsongs betydelse. Jag stör mig på att många här inne försöker prata ner den betydelsen. Ja, vi behöver bli fysiskt bättre och hitta nya taktiker och spelvägar, men don't fool yourself. Det finns statistik rakt on papper på hur viktig betydelsen för en säsong och även flera säsonger är vare sig man gör "rätt" eller "fel" på marknaden. 2003 och 2004. In kommer Ronaldinho och Marquez men även Gio som räknas som lyckade värvningar. Men framför allt nästa sommar, 2004 kastar man ut spelare som inte har något hos oss att göra. Saviola och Kluivert hejdå. Även Cocu, Overmars, Reiziger, De Boer och Gerrard försvinner. In kommer Deco, Guily, Henrik Larsson, Eto'o och Beletti, inte heller att glömma Sylvinho. ALLA dessa spelare räknas som mer eller mindre lyckade på ett eller annat sätt. Hade vi vunnit 2 liga titlar och en CL titel utan dessa värvningar? Aldrig, glöm det, spelar ingen roll hur bra fysiskt förberedd du är. Man behöver klass spelare! Samma sak sommaren 2007 och 2008. Sommaren 2007 gjorde vi en del smarta köp trots fiasko säsongen. In kom Yaya och Abidal men även Henry. Nästa år försvann Deco och Ronaldinho som var slut som spelare, in kom Daniel Alves, måste pausa här snabbt bara. Det här är också löjligt och typiskt Barcelona. Redan under säsongen 05-06 var Dani världens bästa högerback. Jag ville ha hit honom direkt efter nästa säsong, och han hade länkats ihop med oss under hela säsongen. I flera medier kom det fram att han var så gott som klar för oss. Vad händer? Beletti avgör finalen och klubben väljer att förnya hans kontrakt istället. Haha, seriöst vad är det för jävla logik? Jag får damp i kroppen när jag tänker på det här. Jag minns hur jävla förbannad jag var. Samtidigt är Chelsea överens med både Alves och Sevilla om en övergång, här var det kört. För när en världsklass spelare går till ett storlag är det i princip en omöjlighet att värva han, man måste vara först ute. Som tur är backade Chelsea undan i sista stund och sega som vi är väntade vi tills 2008 innan vi förstod vilken diamant Alves var och köpte honom. Vi hade tur där! Förutom honom gjorde vi smarta värvningar i Keita och Piqué. Den här sommaren befinner vi oss i ett precis likadant läge. Värvningarna den här sommaren kommer att bli vitala för framtiden. Det är en sån sommar, man måste ta rätt beslut. Då är det inte jippi att vi står i det här läget som supportrar med en inkompetent styrelse och tränare som inte vet vad som är bäst för laget. Ut med Abidal, pissa på honom, gör det. Skitsamma liksom det spelar väl ingen roll? Persue en spelare som redan ratat oss förra sommaren, gör det. Att han dessutom är både skadebenägen och börjar bli äldre gör inte heller något. Honom ska vi ha! Samtidigt finns världens största mittbacksdregel och ord knullar oss med sitt flörtande under en hel säsong. 24 år gammal, perfekt längd och huvudspel, utmärkt teknik och bollbehandling samt passningar. Totalt ägt en match mot vår rival, men nä. Hummels who? Vi skiter i honom och om han fortfarande är tillgänglig för köp, som med Alves, så köper vi honom om 2 år. Sega, inkompetenta, rå idioter. Alternativen till målvaktspisitionen orkar jag inte ens gå in på. Guaita. Fucking Guaita? E det ett jävla skämt eller? Han är för fan bänkad i Valencia, vad i helvete. Men nej, det är inte skämtet, skämtet är att Reina ens är med på listan. Jag orkar inte. Ska lära mig hur man mediterar nu. Det kommer att behövas inför denna sommaren. #Whosa
Barcelona Rambla~
2013-05-03 12:39
(Har en var om ens det ibland...)

Hah, skrattade gott åt detta. Tyvärr så är det ju sant. Ibland utan bevakning tom.

Tyvärr verkar det som, om man läser mellan raderna, att klubben också är tveksamma till Thiago. Jag hoppas fan dessa spekulationer från Sport och MD är helt uppåt väggarna. Enligt dom verkar det ju som att klubben håller på att gå under pga ett uttåg ur CL. Chilla för fan!
Barcelona Rambla~
2013-05-03 12:36
Henry nr 14

Tack, schyst av dig. Trevlig helg du med. :)
Annons: